Toma
Caragiu – povestea vieții marelui actor
care
aducea zâmbetul pe buzele românilor la revelioanele de altădată
Unul dintre actorii nemuritori ai
României, Toma Caragiu este viu în memoria afectivă a publicului. Scenetele
sale sunt, încă, neegalate în zilele noastre. Mulți așteptau noapte dintre ani
pentru a fi încântați de scenetele care îl aveau ca protagonist și care, nu
odată, aruncau „șopârle” către regimul comunist.
Când a murit la doar 51 de ani, în
devastatorul cutremur din 4 martie 1977, Toma Caragiu era un actor de anvergură
al Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra“ din Bucureşti. Extrem de popular pe
scenă, pe micile şi pe marile ecrane, dar şi în viaţa de zi cu zi, Caragiu era
în plină forţă creatoare şi juca, în acele zile, la Bulandra, în piesa „Lungul
drum al zilei către noapte“, de Eugene O’Neill.
Chiar în data fatidică de 4 martie 1977,
Toma Caragiu începuse lucrul la un film ce avea să intre în galeria
cinematografiei româneşti. Este vorba despre „Iarba verde de acasă“, în care
urma să joace un rol principal, ca de obicei. Filmul era regizat de Stere
Gulea, aflat la debutul producţiilor de lungmetraj. Gulea era aromân, ca Toma,
şi primise proiectul datorită puternicei susţineri din partea marelui actor.
Grec,
dar ploieştean
Născut la Hrupişti, în Macedonia Greciei,
pe 21 august 1925, copilul Toma Caragiu a peregrinat prin Balcani împreună cu
părinţii săi. Familia Caragiu a stat în Cadrilater, la Sasârlan, apoi a plecat
la Olteniţa şi în Ulmeni, judeţul Călăraşi, de acolo la Bacău şi, în cele din
urmă, la Ploieşti. Pentru că aici a fost ultima reşedinţă a familiei, Toma se
considera ploieştean: aici a urmat liceul şi de aici a plecat la facultate la
Bucureşti.
Între absolvirea Institutului de Artă
Teatrală şi Cinematografică (IATC) în 1949 şi preluarea conducerii Teatrului de
Stat din Ploieşti – care-i poartă astăzi numele – în anul 1953, Toma Caragiu a petrecut
o perioadă mai puţin cunoscută publicului, ca actor la recent-înfiinţatul
Teatru de Stat din Constanţa. Aici a jucat primul său rol important – Rică
Venturiano, în spectacolul „O noapte furtunoasă“, scrisă de un alt prahovean
ilustru, Ion Luca Caragiale. Anii petrecuţi la Constanţa au mai însemnat ceva
pentru Toma Caragiu. Aici s-a căsătorit cu prima sa soţie, actriţa Maria
Bondar, cu care a avut un mariaj de zece ani şi cu care a înfiat o fetiţă, pe
Doina Maria.
Din relatările cronicarilor, biografilor
şi prietenilor actorului şi din interviurile acordate de Toma Caragiu am
reconstituit contextul în care el a ajuns, la începutul carierei, în echipa
Teatrului de Stat de la Constanţa.
După absolvirea IATC, în vara anului 1949,
când nu avea nici 24 ani, Toma primise repartiţie la Teatrul Naţional din
Bucureşti, care era condus de scriitorul Zaharia Stancu. „Distrat cum am fost
şi cum sunt, am uitat că trebuie să fac armata. Şi, din spectacolul «Haiducii»,
de Victor Eftimiu, ordinul de chemare m-a dus direct la Centrul de recrutare,
apoi la o şcoală de ofiţeri de rezervă. Am fost un foarte bun militar. Am
absolvit al doilea din promoţia mea. Mi se prezicea o strălucită carieră de
arme“, este redată povestirea lui Toma Caragiu în cartea „Toma Caragiu. Magicianul
(in memoriam)“, apărută la Editura Făt-Frumos (Bucureşti, 2006), sub semnătura
autorului Geo Călugăru.
Când se afla la Brăila, într-o zi de
permisie, locotenentul Toma a tras „o planetă“ de la un flaşnetar, în care i se
prezicea că se va însura cu o fată pe nume Constanţa. Pe aleasa lui n-a
chemat-o Constanţa, dar el a ales oraşul pentru a-şi dezvolta cariera de actor.
„Teatrul m-a chemat cu toate corurile lui de sirene. Redevenind civil, n-am
găsit loc – momentan – la Teatrul Naţional. În holul direcţiei m-a întâlnit
Pache Focşăneanu, director la Constanţa: «Vino la mine să faci un Rică!». Am
zis: «Bine» şi m-am dus la mare. Am făcut un Rică şi altele… Tot aici m-am
însurat“, a povestit Toma într-un interviu.
Teatrul de Stat din Constanţa a fost
înfiinţat în 1951, iar Toma Caragiu a intrat în echipa de actori pe 1 aprilie
1951. Primul sediu al teatrului a fost Sala Comunităţii Elene Elpis, aflată în
zona peninsulară a oraşului, pe strada Aristide Karatzali. Era singura sală de
festivităţi a Constanţei, fusese construită de un antreprenor grec, pe nume
Vlahopoulos. La Sala Elpis evoluaseră, încă dinainte de 1900, trupe ambulante
de artişti. Sala avea pe atunci pardoseală din parchet, oglinzi mari pe pereţii
laterali şi balcoane în formă de U. Astfel că debutantul Toma Caragiu, aromânul
născut în Grecia, a urcat pe o scenă construită chiar de un grec.
Primul spectacol al Teatrului de Stat din
Constanţa a fost „O scrisoare pierdută“ de I.L. Caragiale. În cele două
stagiuni petrecute la malul mării, Toma a jucat în nouă piese.
Maria Bondar şi Toma Caragiu - Toma şi
nevasta (1969)
Mire
la 26 de ani
Până în februarie 1952, Teatrul de Stat
din Constanţa a avut sediul în Sala Elpis, apoi i-a fost dată sala de
festivităţi a Liceului „Mircea cel Bătrân“, unde funcţionează actualmente
Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“. În acel februarie 1952,
Toma Caragiu s-a însurat cu Maria Bondar, o actriţă de la Teatrul Municipal din
Bucureşti. Când au făcut nunta, la 20 februarie 1952, actorul avea 26 ani.
Colegii de scenă îl descriu pe Toma tânăr
ca fiind ambiţios, dornic de a juca şi energic, dar mereu cu un surâs în colţul
gurii. „Partener de şotii şi complice la pozne, Toma a fost, nu o dată, victimă
a câte unei glume amicale. Într-o perioadă în care locuia temporar într-o
cabină de teatru, colegii, profitând de somnul său adânc, după o zi
istovitoare, n-au stat pe gânduri, l-au luat binişor în braţe şi l-au cărat în
scenă, în timpul spectacolului. Ce faţă avea când s-a trezit în pijama, în
decorul tabloului 8… A rămas de pomină pentru toţi cei care l-au văzut“,
consemnează Geo Călugăru în cartea „Toma Caragiu. Magicianul“.
Schimbare
de macaz la Ploieşti
În 1953, Toma Caragiu părăsea Constanţa pentru
a merge în oraşul său, Ploieşti, ca actor şi director al Teatrului de Stat.
La Ploieşti, familia sa locuia pe strada
Rudului nr. 144. Casa a ajuns, între timp, la alţi proprietari. Tânărul cuplu
Toma şi Maria a stat pe strada Vasile Lupu, într-un bloc fără balcoane, cu
ferestre mici, la parter. „O fostă vecină a actorului îşi aminteşte că soţia sa
le cerea copiilor care se jucau făcând multă gălăgie, să înceteze «pentru că
Toma face vocalize». Avea o voce splendidă şi era foarte simpatic – îşi aminteşte
fosta vecină“, consemnează Geo Călugăru în cartea sa.
Toma Caragiu şi Mircea Diaconu - N-am
găsit altă rimă
Toma
Caragiu şi Mircea Diaconu - N-am găsit altă rimă
La teatrul din Ploieşti, Toma Caragiu a
creat o puternică secţie de revistă, realizând un repertoriu de 90 de premiere
în mandatul său de 12 ani (1953-1965).
A făcut schimbări şi pe plan personal.
Dacă la Constanţa actorul s-a însurat pentru prima dată, la Ploieşti a venit
timpul divorţului. Toma s-a îndrăgostit de o actriţă din trupă, Elena (Mimi)
Bichman, care era pe atunci soţia regizorului Paul Ioachim. În iulie 1962, Toma
Caragiu a divorţat de actriţa Maria Bondar, nu înainte de a înfia o fetiţă de 3
ani de la orfelinatul din Buzău, pe nume Doina Maria, care a rămas în grija
mamei.
Elena a divorţat şi ea de Paul Ioachim,
iar în 1963 cei doi s-au căsătorit. Au plecat împreună la Bucureşti, unde Toma
fusese chemat de regizorul Liviu Ciulei să joace la Teatrul „Lucia Sturdza
Bulandra“ din Capitală. Dar nici a doua căsnicie nu a fost fericită, după cum
povestesc apropiaţii săi.
A
simţit marele actor că moartea îi dă târcoale?
În seara cutremurului din 4 martie 1977,
Toma Caragiu îşi dăduse toate planurile peste cap pentru a fi acasă, în
apartamentul său din blocul Continental din Bucureşti. Aştepta un telefon de la
Elena, plecată la munte să se plimbe. Lumea îl credea pe Toma la Periş, acolo
unde avea o casă de vacanţă şi unde fusese în timpul zilei.
Anda Călugăreanu şi Toma Caragiu -
Călătorie muzicală (1971)
Anda
Călugăreanu şi Toma Caragiu - Călătorie muzicală (1971)
Dar Toma venise la Bucureşti, unde avea
musafiri: pe regizorul Alexandru Bocăneţ şi un cuplu de poeţi, Nicolae Susanu
şi Daniela Caurea, cărora acceptase să le fie naş de cununie.
Premoniţii
Cu doar patru zile înainte de cutremur,
Toma scrisese ceva ciudat pe o fotografie de-a sa pe care i-o dăruise bunului
său prieten Ion Caramitru, pe care-l alinta „Pino“. Caramitru este şi el
aromân, cu rădăcini în satul lui Stere Gulea, comuna Mihail Kogălniceanu din
Constanţa.
Dedicaţia lui Toma suna aşa: „Pino, când
nu voi mai fi, abia atunci ai să ştii sau ai să afli cât am ţinut la tine“.
Caramitru a fost intrigat: „Ce-i cu asta? Ai senzaţia că mori curând sau ce?“.
Dând din mână, Toma a zis doar: „Lasă“.
Umoristul Dan Mihăescu, cel care a scris
celebrele scenete ale lui Toma, s-a confruntat şi el cu pesimismul actorului,
care şi-a presimţit moartea. Şi lui i-a scris Toma o dedicaţie la Capşa, cu
vreo cinci ani înainte, pe staniolul unui pachet de ţigări Dunhill: „Dacă
posteritatea te va întreba, să ştii că tu ai fost cel mai iubit dintre
prietenii mei“. „Ce, ai de gând să o mierleşti? Tu eşti machedon, trăieşti
peste 100 de ani“, i-a zis Mihăescu. „Nu, nu, eu plec mai repede“, a dat din
cap, convins, Caragiu.
În februarie 1977, Dan Mihăescu cu Fănuş
Neagu, Ion Băieşu, Teodor Mazilu şi alţi scriitori au mers acasă la Toma.
Amintindu-şi episodul de la Capşa, Mihăescu a început să facă glume pe seama
faptului că Toma se pregăteşte „să dea colţul“. „El ne-a lăsat să râdem, dar la
urmă mi-a zis: «Se apropie, se apropie. Ceea ce ţi-am scris…»“, a povestit
umoristul.
Elena Caragiu şi Toma Caragiu - Burlacul
şi vecina de la etajul 7 (1977)
Elena
Caragiu şi Toma Caragiu - Burlacul şi vecina de la etajul 7 (1977)
Toma Caragiu nu trebuia să se afle acasă
în seara cutremurului din 4 martie 1977. Practic, în orice alt loc s-ar fi
aflat, dintre cele în care trebuia să se afle în acea seară, marele actor ar fi
supravieţuit.
Prietenii şi familia îl ştiau la Periş,
dar şi-au dat seama că e ceva în neregulă când Toma nu a sunat să se
intereseze, după cutremur, ce s-a întâmplat cu cei dragi. Blocul Continental,
unde locuia el, căzuse de la acoperiş până la etajul trei, iar apartamentul lui
Toma de la etajul doi era intact. Şi totuşi, de ce nu dădea Toma niciun semn de
viaţă?
Prăbuşirea
O ţigancă îi prezisese cândva lui Toma că
avea să moară într-o prăbuşire. De aceea, lui îi era teribil de frică să zboare
cu avionul, nebănuind că moartea avea să vină chiar la el acasă.
În seara de 4 martie 1977, la ora
21:22:22, când a început cutremurul violent de magnitudine 7,4 pe scara
Richter, Toma şi invitaţii săi, panicaţi, s-au grăbit să iasă din apartament şi
să fugă pe scara blocului. Dar casa scării s-a prăbuşit cu totul. În apartamentul
lui Toma au rămas toate la locul lor. Chiar şi căţelul său Puşi era teafăr şi
nevătămat.
Dincolo de uşa lui Toma se căsca hăul.
Totul durase 55 secunde.
Toma Caragiu - Mefisto
Toma
Caragiu - Mefisto
„Ţin minte că am strigat numele lui prin
crăpătura uşii şi mi-a răspuns doar un vuiet de pe casa scărilor. Sub
dărâmături au fost prinşi mulţi oameni răniţi, care nu au putut fi scoşi în
timp util, murind cu zile. După şase zile şi şase nopţi de spărturi prin moloz,
au fost recuperate vreo sută de cadavre de pe casa scărilor. Când s-a ajuns la
Toma şi am fost şi eu chemat să-l recunosc – lucru foarte greu de făcut, pentru
că era desfigurat, şi l-am identificat după ochelari, după haine şi după păr –
el stătea pe spate, iar peste el, perfect recognoscibil, îmbrăţişat cu Toma,
Alexandru Bocăneţ…“, a povestit într-un interviu dat presei centrale actorul
Ion Caramitru.
Atât
de mulţi de „dacă“
Toma Caragiu ar fi trăit dacă nu ieşea din
casă. Ar fi trăit dacă nu pleca de la Periş. Ar fi trăit dacă ar fi rămas la un
prieten din Titu, la care prânzise. Ar fi trăit dacă mergea la teatru, dar îşi
luase liber pentru a participa la prima zi de filmări. Dar n-a mers nici la
filmări, n-a mers nici la petrecerea de seară. Nu a ieşit nici în oraş cu
Bocăneţ, la Capşa, acolo unde îl aştepta publicistul Sergiu Verona. A rămas
acasă pentru că primise şi telefonul prin care se anunţau în vizită viitorii
fini. Şi în plus, aştepta telefonul Elenei, care spusese că-l sună la ora
21.30.
Cu câteva minute înainte de cutremur, Toma
Caragiu l-a trimis acasă pe nepotul său Dragoş, pe care el îl chemase, să-i dea
nişte alimente aduse de la ţară. Mama actorului l-a sunat pe Toma la ora 21.15
întrebându-l de nepot. „A plecat adineauri. Eu mai am puţină treabă, apoi o să
merg pe la teatru…“, i-a spus Toma Caragiu.
Au trecut aproape 43 ani de atunci, de
când Toma a făcut saltul în eternitate. Lui Toma Caragiu, unicul, irepetabilul,
i-au supravieţuit ani buni părinţii Nicolae şi Athina, surorile mai mici
Matilda (lingvistă) şi Geta (sculptoriţă), precum şi nepoţii, cele două soţii
şi fiica adoptivă.
Şi un public fidel care îl regretă ca pe
nimeni altul.
Toma Caragiu - Aşa e în tenis
Sursa: John Gionea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu