Căutând după mere 12
La bibliotecă
doamna doctorului Anghel era bibliotecară (şi ea şi nu cred că altcineva îmi
sugeraseră ori eu, că nu eram chiar tolomac, amploiat, mi-ar zice marele
Caragiale, deşi vorba ofițerului redactor radio-Cluj şi Look tv, Vitalian Vaida
care zice, ca vorbă de duh: "om fi noi săraci, dar nu proşti", deci
văzând la alții insigna de "iubitor al cărții" şi văzsem puteam şi
jura pe ce aveam mai sfânt, că văzusem, zău, pe ce am mai sfânt, mai cu drag,
văzusem pe premiantul clasei, la colegul Sotelecan Vasile, care ca pioner ştia
cum se intră şi în Uniunea Tineretului muncitor la împlinirea vârstei de 14 ani
şi nu se punea problema, că încă nu eram pioneer (şi nu eram, dar am devenit că
profesora Chiş Magda comandntă a detaşamentului de pioneri pe şcoală în
Aghireş-Fabrici, îmi zicea amarându-mă unguroaica, o zic fară pică să mă duc să
mă şterg din UTM, dar eu n-avusem gând de aşa ceva, nu-mi intrase în cap, ci pe
o ureche-mi intrase şi pe alta îmi ieşise, dar şi eficient, pragmatic, m-am ambiționat
şi am început să învăț forțându-le mâna şi mintea să mă facă pioner,
să-mi lege
cravata la gât, până atunci pioner fiind pe clasa cincea într-o piesă de teatru
doar şi-n tabăra de la Arclia unde severul Dragomir prin fabrica lui deghips mă
rezolvă s-ajung până a reuşi să ne mutăm în Gara-Mare, Aghireş-Fabrici); stând
prost cu cartea, ca vai de lume stam cu notele la învățătură, dar cum eram
implicat în multe, în toate câte se putea numai de carte nu-mi ardea (şi totuşi
nu eram ca Nicolae din "Viața ca o pradă" scrisă de Marin Preda, scrisă,
ca sa-mi fie cartea de căpătâi aş putea zice, ca alții, care ziceau, c-ar avea
mai dându-se şi-n spectacol precum petecul la sac ori cum râde ciobul de oala
spartă) n-aveam rând petru carte dorindu-mi te miri ce fără a-mi explica
într-un fel sau altul: de ce?), deşi importantă era cartea cum îmi turnau cu
toulcerul, cu pâlnia înțelepții a căui prejmă parcă o căutam pentru a urma
sfatul năstruşnicei bunici Iancu Nastasia, nevasta bunicului Viorel Ferghete, cel
care-mi zicea, că Rătundeanu este adevăratul nume al familiei, al nostru, dar
înteresul de a ne mghiariza ungurii şi austriecii ne-au potcovit cu Ferghete,
era
cartea, o prioritate, dar şi ştiam eu ce înseamnă să stai cu burta pe carte, cum
se mănâncă cu mămăligă cu brânză, cu lapte apoi sau cu mujdei, cum tare-i
placea lui bunicul şi, Doamne, iartă-mă se ştie, că aşchia nu sare departe de
tăietor, de trunchi, că tata cu ce vorbe a fost în gură, când bunicul îi zicea
sfătos: "mă, copile, învață, că pentru binele, uşurătatea ta o faci: cartea,
învățătura, se câştigă cu greu: nu băgând lingura în oală, ci mergând la şcoală
mereu", însă degeaba bați toaca la urechea surdului ori bați şaua să
priceapă iapa înțărcată ori iapa şi cu lapte şi a făta, care şi la armăsar încă
ar sta, dar ce vă zic? îmi dă bibliotecara să citesc romanul Răscola pentru
insigna dorită,
dar fac ce nu fac, nu citesc romanul, cartea, atunci, deşi n-ar
fi fost rău, dar cu examinatorul o scald, deşi era exigentul meu profesor de
română, Sinoschi Ioan şi primesc insigna, medalia, cum îi zic eu primind şi un
carnet de purtător şi intru la exact o lună după împlinirea vârstei UTM ce se
va trannsforma în Uninea Tineretului Comunist pe când am reuşit şi urmam
cursurile Şcolii Tehnice Agricole Bistrița, după un an dându-se o lege, că pot
urma anul doi şi sbsolvind Lceul Agricol nu după patru ani cum o începusem
şoala inițial, ci după cinci ani de şcoalâ dând şi Bacalauriatul, nu ca cei de
care în zilele de azi Nică-Fară-Frică fuge mâncând pământul de examenul care nu
mai e necesar şi fără el putându-se intra fără nici o dificultate,
fără examen
de admitere, avantaj pentru generația decrețeiilor şi a generației "Pepsicola"
, celor pirduți onlaine pe facebook, deşi nu-i un brend omenesc-românesc, cu
toate, că au mai multe obțiuni, variate, la o materie (de fapt încurcându-se
nişte ițe, ca nişte țărani cu înscrierea în colhozul impus de tata Stalin şi
bolşeicii lui, bolşevicii lui umblând şi pe vremea războiului după Vodcă şi
chereuți de cap,
alergau după femeile omenilor tăvălindu-le bolunzii fără
ruşine pe unde apucau şi dacă pruncii acestora le vedeau cum erau mamele lor, ni
se povesteşte celor de azi: în acestă privință nemții erau mai domni decât
tovarăşii lui Lenin, a celui ce ne-a sfătuit bine rostind de trei ori cuvântu: învață,
învață şi iar învață ! şi tot înveți până mori şi tot neânvățat mori, că cu cât
ştii mai multe, cu atâta-ți dai seama cât de puțin ştii, dar chiar asta nu-i
puțin lucru mai ales dacă tu, în calitate de om devii o măsură a lucrurilor), ca
atare se jocă cu politica viața la Alba-neaga irosindu-se talanții şi
îngropânu-se, ca oamenii de rând să devină "slugă la dârlogă", robi, la
stăpânii filantropi pentru înteresul ce le poartă fesul cu mincină promițndu-se
marea şi sarea, pentru tine, omule, de fapt nimic, vrându-te pe nicăieri, uşor
de înhățat şi manipulat ici pecolo prin părțile esențiale globalizatorii să-şi
mărească averile şi traiul în puf, că doar prin vorbe de clacă ei îți oferă o
viață mai bună... eccetera, ecceteră...
Scrie Pavele
ca or sa te traducă altii in mai multe limbi. Mulțumesc Doamne, dar aiasta e
încurajare şi eu aş traduce-o: să nu mă uit după nimeni, că eu am atuul meu
incofundabil, chiar dacă asta n-o văd academicienii, iar pe politicieni îi
doare în cot de persona lui: "PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE" (şi de fapt
cine-i el ? Mai contează ? Nici în cot nu-i doare. Ce scriu nu-i cusut cu
spămă, ață, albă, ci cu firul roşu a vieții mele, cum a făcut-o şi Apostolul
Toma pipăind cu buricele degetelor lui ranile vii, sângerânde, dureroase, a lui
Iisus Fiul Tau înviat a treia zi după Sfintele Scripturi. Il am pe pretenul
meu, aista din Australia care imi oblojeste durerea cu emisiunile lui de radio,
Ben Todică si colegul lui tare fain Eugen Ionescu, cu interviurile lui iar Ben
cu farmec creşte prin felul cum isi aranjeaza emisiunile dându-le sare şi piper
şi orinde s-ar afla mă încânta prin unicitatea şi pragmatismul sau, care ma
invaluie cu dragoste lui de poveste pentru poezie si cultura romana. SALUT BEN,
OMULE !
În Bobâlna
avea conac Alexandru Vaida -Voevod, un român fără pereche, că la Budapesta în
parlamentul Ungariei recita poezii româneşti şi s-a îmbrăcat în neaoşul costum
național sfidând pe cei care nu admiteau, că "Transilvania e sfânt pământ
românesc" şi-n mod real un fecior s-a urcat pe coasta şi a atârnat într-un
vârf de brad tricolorul românesc pe vreme de ocupație străină, (act de curaj
nebun şi patrootism pentru fpta lui Miron Iacob trebuind să stea ascuns în
pevnița, beciul, bunicului, sub un răcitor, cadă, întors cu gura-n jos, sta sub
butoi pe un scăunel şi a scăpat cu viață, că a fost căutat de jandarmul ungur
cu pană pentru a fi condamnat şi puşcat)
l-a urcat steagul sus pe costa
îmbrădită care se afla în fața casei noastre din satul natal în
Sâmpetru-Almaşului deasupra casei părinteşti dominând satul aflat între
dealuri, părând că se află aşezat satul, c-ntr-o gură de clopot în depresiunea
prin care traversa apa Sâmpetru către valea Almaşului trecând pe la Podul
Hopoii (p-aici coteam către, pe la popa cel Alb la Hida, iar drept înainte, peste
Almaş treceam prin vad udându-ne piciorile desculțe, ca sacul din spatele popii
care credea că duce Evanghelia nedumerindu-se haibatul nici când Păcală
strigase din sac: "Părințele ridică sacul, că se udă Evanghelia", treceai
în satul Baica (aici unde a fost dascal străbunicul Ioan Rătundeanu-Ferghete,
cel care s-a căsătorit cu fata celui care-l găzduia, cu fata la care el îi
făcuse jucării ținând-o pe genunchii lui, ca să nu se mârăie, să nu plângă, ținând-o
când era doar de câțiva anişori pe genunchii lui, în Sâmpetru-Almaşului, Maria
Druhora-Stanişte născându-i învățătorului la grădina Ursului 11 copiii
neplângându-se de greutăți, de strâmtoare, casa devenind neâncpătoare şi
arăzmată cu bârne să nu se dărâme pe ei)
treceai valea Almaşului printr-o
privelişte minunată, ca de Dumbravă minunată a lui Mihail SADOVIANU un negrăit
povestitor la Hanul Ancuței şi extraordinar romancier, acuzat, aflându-i-se
buba c-ar fi slujit regimul socialist şi comunist, că în România dacă îți
slujeşti țara, patria limba română, eşti acuzat de te miri ce, cum a fost
acuzat fără nici o ruşine şi parlamentarul şi poetul Adrian Păunescu, ca să nu
mai zic nimic, că-s făcut nochaut, de mirare, de vorbesc cumva de poetul şi
senatorul Corneliu Vadim Tudor adept al vetrei româneşti şi al României Mari, căruia
îi era devotat trup şi suflet, ca Mihai Eminescu (mulți vor zice: "asta-i
altceva şi vezi, că-ncurci sula cu prefectura), eu un urmaş al lor grăiesc
ambilor im memoriam: "fie-le țărâna uşoară şi memoria binecuvântată
!"
Nepotul lui
Alexandru Vaida-Voevod, Mircea Vaida-Voeod era redactor la revista de cultură
şi de literatură Tribuna şi nu ştiu cum se face, că o proză de a mea, ca
"Pârlitul" lu Marin Preda n-ajunge la rubrica Popasuri a lui Miron
Radu Popescu, dar proza mea Oracol de tânăr n-ajunge nici la Dan Rebreanu care
îmi promisese, că mă debutează în revista Tribuna, dar stăpân pe ea se face strălucitul
pe atunci, pe vremea lui Ceauşescu nepurtând numele de "voevod" la
cel de Mircea Vaida, deşi adaosul de
"voevod" era făimos, bunicu-su fiind un adevărat erou al nemului, prim-ministru
după unirea Transilvaniei cu România la 1 decembrie 1918, este erou bunicu-su
Alexandru, ca cel contemporan nouă, Nicolae Ceauşescu,
deci proza mea
"Oracol de tânăr " întâmplător ajunge la el, la Mircea, ca s-o
aprecieze critic şi să-mi spună: eşti liric, ca Zaharia Stancu (Marin Preda
aprope să-i desfințeze capodopera: romamul Desculț, romanul care i se dase să-i
facă o recenzie, eventual o recomandare pentru publicare , i-se dase lui Marin
Preda, dar spre norocul operei şi autorului Zaharia Stancu, i-a fost luat din
mână romanul, mărturiseşte în bestsellerul Viața ca o pradă), îmi zice marele
Mircea Vaida-Voevod, c-aş fi liric precum Zaharia Stancu şi aiesta nu-i bai, nu-i
puțin lucru, dar eu deabia apoi îi citesc opera bogată a lui Zaharia Stancu, un
titan spiritual şi văd, că repetiția unor propoziții dau ritm, rimă şi vlagă, suculență
proteică şi dulceață, conştiința unui talent veritabil, o socotință, fresca
reprezantativă a amărăciunii, a pelinului şi amarului existenței țăranilor de
la 1907, cu rădăcinile amare, cu ştede şi lobodă cum da colțul ierbii, prin
trilogia Vântul şi ploia narațiunea amarului,
prelungindu-se în epopeea cu
Darie şi-n zilele de început al reclădirii țării de după al doilea război
mondial, oglindă socio-umană a existenței şi a lui Dragomir, cel care o să-mi
fie părinte mie, lui Mircea şi Marioara, precedându-ne un Ion, care în anii
grei de restrişte, greutăți şi foamete murise la câteva luni după naştere şi
el, Dragomir şi Veronica neavând, în sărăcia lor posibilități pentru un sălaş, scriu,
îngropându-l pe nişte jiluituri şi acestea primite de la darnicul, de la
astaluşul, lemnarul, Karoi Kalman, gherlean de fel (la apariția volumului Iisus
Hristos-Dreptul la veşnicie, îl rugasem pe Mircea Vaida-Voevod să-mi facă o
cronică la carte, dar , ca orce ajuns în vârful piramidei mă refuzase, că
dacă-mi face mie va trebui să facă şi altor colegi de a domniei sale, că el nu
mai scrie decât poezie şi proză, îmi zise de parcă eseul, cronica, n-ar fi tot
un fel de proză şi eu sincer îi spun, că-mi trebuie referința lui voind să
intru în Uniunea Scriitorilor filiala Cluj şi el acest voevod a scrisului de parcă
ar fi ştiut că sunt un om necăjit, sărac, îmi replică: "se intră cu greu
în uniune, în breasla scriitorilor profesionişti" şi asta era, ca şi cum
mi-ar țâpa mâța-n nas răzându-mi mierța fără s-o zică: "uniunea nu-i de
nasul tău"?.
O aduse pe…,
în casa lui Todoru lui Horlău pe fata lui Lazar pe Florica, o aduse Veronica, fiica
acestuia, că era după ce-i murise nevasta, ca pustiu la el în casă, n-avea cine
le spăla o haină n-avea cine- i face o mâncare: o mămăligă, piroşte, sarmale şi
nu se împăca, ca bărbat tânăr nici fără nevastă, iar lui şi fetei rămase orfană
de Maria Păhuță, li se făcuse dor de plăcinte, aşa, că într-o duminică o
trimise pe Veronica să meargă la a lui Lazăr s-o lase pe Floricuța să vină să
le facă nişte plăcinte, că el ca bărbat nu se descurcă şi părinții lui Florica
cum să n-o lese pe fata lor, fecioriță nemătitată casă la văduvu' rămas fără
muiere? fiica lor punând ochii pe acest bărbat isteț şi cu pământ, numai
potrivit şi de soț, că ce dacă a fost însurat ? (nu era foc, nu era mare lucru
şi Dumnezeu numai ştia mersul lumii, rostul ei şi Floricuța după ce-a venit, a
fost bună venită în casa lui Tudoru lui Horlăua, ca şi cum fata ar fi mers la
pețit la familia lui Drăgan. Era de mirare când se întâmplă pe lume lucruri
fără ruşine ?
Tudoru lui
Horlău, Puşcaş, era tata bătrân dinjos, alt bunic al meu şi leliuca Florica ca
lui Lazăr, deşi e mama vitregă a mamei, ca mama cenuşeresei, pentru mama
Veronica, îmi era touşi maica bătrână dinjos, deşi se plânse mama de ea, că de
rea ce era ori de neştință o lăuse, pieptănse, cu fotoghin gol, petrol nediluat
cu apă cum se proceda şi o opărise, iritase, o arse pur şi simplu, iritându-i
pielea capului făcând mult timp s-o usture, s-o doară crunt, parcă fără sfàrşit
suferind ca Iisus pe cruce, că nu erau calmante, iar la leacuri băbeşti nu era
cineva priceput şi descântecele nu-i erau de nici un folos şi simțea şi o
fierbințeală nesuferită şi putându-se vedea o roşeață purprie, aprinsă, ca
flacăra focului. Mai facuse nesuferita o bocănă găsindu-i scrisoarile de la un
fecior dus înarmată, cătane, de la unul Ceac Ioan şi i le rupse, iar altele
purtându-i frică de maştihă, mama vitregă, că era necruțătoare dupa ce născuse
şi ea pe Maria, mătuşa ce se măritase la nuleşti, pe Vasile însurat la Terec (Petrule)
şi pe Tinu Augustin, însurat şi el, Veronica ascunse restul de scrisori într-o
gaură de şoarece sau şobolan şi pe când să le mai citească făcându-i-se dor le
descoperise ferfeniță, mărunțite, de n-a putut lega două vorbe deolaltă, deşi
flăcăiaşul îi scria dulce, ca o hoare. Dar toate aiestea erau ofurile mamei şi
Florica Drăgan a lu' Lazăr era pentru mine şi Mircea maica bătrâna dinjos (aşa
apucasem, aşa ştiam şi era o politeță şi din parea surorii noastre Mărioara).
Fata lui
Tudoru lui Horlău (Horlău, ca şi cum în Ciubăncuța Vica era de a lui Ionaşu
Horjului, dar în schimb îi chema Mânzat şi tot aşa pe mătuşa Elviră venită în
sat, în Sâmpetru a fost întrebată politicos, cu respect şi o nespusă prețuire, intelectualii
fiind priviți superior, cu alți ochi, că şi-au ori nu că şi-au tocit coatele
hainelor pe bancile şcolilor, ci pentru'că aşa era în firea locului şi nu c-ar
fi fost şcolată în Cluj şi în Cluj era educatoare, ci pentru'că românii urmaşi
a geto-dacilor stăpâneuau un cod etic de maniere elegante prin cei şapte ani de
a casă, erau instruiți, educați după sfânta lege a pământului, dar în sufletul
lor se afla un cod biblic, cu principii morale, ştiind să dea binețe domnului
învățător Ioan Rătundeanu-Ferghete şi fiului acestuia tot învățător, Petru
Ferghete, tata Elvirei, care cum am început să vă spun a fost întrebată de
babele din sat unele ponihosase la vedere, cu ceața lasată pe ochii lor: - "dar
dumneata de-a cui eşti domnucă, că te-aş şti, dar nu ştiu cum şi de unde să te
iau ?" - : "De-a învățătorului Petru Ferghete. - "zi aşa de-a
lui Rătundenu şi de-a Nichituți? mai bine cunoscuți dupa ciufală, supra nume,
în sat, de lumea satului, numele din acte avându-l mai mulți săteni, nu mai
şții anume de cine anume vorbeşti (şi mă gândesc, că cineva în Aghireş-Fabrici
lui Dragomir îi mai ziceau: "omul ăla înalt" pentru a-l distinge de
alții, de care alții, că Dragomir numai el era? şi în Sâmpetru era Dragomiru
fătului şi fătoaiei, iar eu eram Pavălu, fecioru lui Dragomir a fătoaii şi iar
vin şi mă întreb de ce atâtea vorbe în plus, că Dragomir numai tata era?
PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu