Căutând după Mere 14
Povestea
fiecărui om trebuie să fie povestea unei învățături sau ar trebui să fie, că, Doamne,
fiecare om e aparte, e, ca soarele o melodie preferată, în iubire, e artă
pentru ceilați ori, Ben, eşti, Doamne, de altă parere şi tu fiind, ca tătă
lumea, vorba prietenului meu jurist şi dramaturg, publicist-scriitor din
Coldău, Beclean, domiciliat în Dej şi sfințându-se ca om potivit, se sfințeşte
cetățean de onoare cu diplomă primită de la Primăria Dejului (eu am zece cărți
publicate şi sunt de peste 40 ani domiciliat în Ciubăncuța, comuna
Recea-Ctistur, însă primarul nu-mi dă o diplomă de cetățean... cu experență sau
nu-i de cărțile mele să le sponzorizează, cum nu-i de mătrăgună doamnă bună, mărită-mă-n
iastă lună, de nu-n iasta în cealaltă, ca să nu rămân nemăritată, dar ce-i păsa
lui primarul fiindu-i de fotabal şi nu contează cât cheltuie ca să petreacă
dând bere şi mici, cum dă când s-apropie votarea ori darea de seamă de la
CEAPE, că cei din urmă vor fi cei dintâi şi cel din urma, râde mai bine ? Dragomir
e ca o pasăre rară, pasărea din mână dată pentru fericire, pentru pasărea din
gard - cum a dat-o estul vestului (pentru scris, ca Alexandru Stark lupt oare
cu birocrația, cu mişcarea hârtiilor...). Eu de unde să ştiu, că dacă-s vorbe multe,
lucru-i mai puțin, că nu de vorbe e nevoie, ci de fapte, de unde să ştiu ce
face Dumnezeu, că nu-s păscălitoare, zice Vica şi n-avea răbdare să-şi aştepte
pe Marius, feciorul ei, să vină după servici s-o ducă la un control medical pe
la Cluj pentru cealaltă zi (acesta, Vica, i-a telefonat, dar Mistrețu', Celemen
îi scoate ochii: "Nu eşti mireasă, să te duc ziua"). Nu m-aşteptam să
vorbească astfel cu ea, cu mamă-sa, dar cum apa nu-i bună nici în pantofi... meii
zburdă pe câmpii, hai să ne jucăm copiii.
...şi-n
necaz cine, Doamne, ne consoleză ? întrebă Dragomir (Mircea Cărtărescu de ce
vorbeşte pe scriitorul Eugen Barbu de rău? Se revanşază, că şi alții îl vorbesc
de rău ? Îl vorbeşte de rău pe omul Eugen Barbu, dar nu şi de cartea lui “Principele”.
Oare nu toți avem un moment de final ? Ştim care ni şansa ? Oile lui Dragomir, îngrijite
de Dragomir unde pieriseră într-o clipă? În legăn, Ben, pe o pânză de paiangen
un elefant alături se legăna şi pe pânza de paingen se legănau doi elefanți şi
ajungem să numărăm până la zece, că leagunul se legăna împins de tine Ben
Todică şi hinta, uțuțu,' se uțuța... (Corina Chiriac e de un leat cu mine, e cu
"Opriți timpul", că roata nici cea a lui Irina Loghin nu se întoarce,
să mai aibă 16 ani... de ce să oprim timpul ? Nu l-om fi folosit timpul
suficient şi eficient, cu plinătate Marcel Proust şi acest nufar alb s-o fi
ofilit, veştejit, că-n grădinuță avem o floare şi floarea trebue să o udăm, ca
să crească mare? (Chiriac, tatăl Corinei, o fi dintr-o "Scrisoare pierdută"?)
şi... merge bou şi se întoarce de la şcoală vacă (Veronica era ageră la minte, nu
se pune problema, că mama e o comoară) şi emisiunile lui Corina Chiriac sunt
emoționante şi calde şi la aniversarea a 14 ani de televiziune
"Național", chiar dacă bătrânii zic: "ce ni scris, în frunte ni
pus" (şi unii-s, ca şi cum n-ar avea uşă la casă).
E minunată
tenismana Simona Halep, e culme ca o vreme bună-e o conştiință națională şi o
performanță mondială şi bucuria mă-mburdă-n Rai.
Dragomir
atunci când a fost de-o şchiopă a fost
lăsat jucându-se cu Hilu, a fost lăsat să aibă de grijă de Sabina, sora lui
înfăşată în legăn aşezat la gârliciu pevniții, la gura, intrarea în beciu unde
Iacob Miron a fost legat fedeleş, c-a fost pornit pe scandal la nunta bunicii
cu bunicul şi tot în beciul aiesta cumnatu-su aiesta Viorel l-a scuns să-l
salveze, că a înăllțat drapelul în vârf de brad pe coastă, cum o făceam şi noi
pionerii pe catargul din curtea şcolii ori corăbierii pe "toate pânzele
sus", pe bricul şcoală "Mircea". Dragomir lăsat cu soru-a până
vine bunica din sat unde zăbovise uite-o răul şi n-o uite binele mai mult, deşi
vorba lungă sărăcia omului şi cum Sabinuța, Sabrina după plânsul fără încetare,
că nu mai înceta din plâns, Dragomir n-avea astâmpăr şi Dragomir ar fi plecat
la joacă în sat, că nu că le ajungea ocolul, curtea, bunicului largă hârjoneală
cu Hilu frate cu Iancăla, evrei, plecat, emigrat, pe timpul răboiului în
America, de a scăpat astfel de gazare, că nemții şi nu Eminescu şi poporul
român erau antisemiți, deci Dragomir dacă văzu şi văzu,că Sabina nu mai
încetează cu plânsu împinse leagănul pe treptele pevniții până ajunse dinjos cu
gura-n jos în uşă. Noroc, c-a venit după apa lelea Anica a lui Picii după apă
la fântână şi o auzise pe Sabina scâncindu-se, c-altfel bunica ar fi nimerit-o
la înmormântarea Sabinei. (o auzi, că nu era fântâna departe de unde se auzea
acel sunet înfundat, ca din cer de fântână văzut în adânc de Blaga unde s-a
nascut veşnicia la sat şi bunica îmi zicea, că-i un şarpe, dar eu cu
deşteptăciuea de copil, că-mi umbla mintea cum mişca coada la vițelul mort în
grajd la ceape replic la vorbele bunicii: - "Păvăluc, acolo este un
şarpe" dar eu: "vreau să-l văd".
Veronica
când trecu armata română prin
Sâmpetru-Almaşului, Sălaj, pe atunci județul Someş, regiunea Cluj ( la vre-o 40
km de Cluj şi 30 de Huedin şi de Jibou, că era raionul de care parținea şi
plasa Hida la 3km) deci până a fugi pe păduri, că cei îmbătați cu vodcă îi
puteau căşuna rău cu toate că era numai un copil de 12 ani, dar aieştea cu pula
sculată nu le pasă că pizda-i câcată, că mojicii erau bolşevici rusnaci, ca
atare soldații români văzând-o un boboc de floare deabia mijit, drăgălaşă
Veronica, cu drag o îmbiară cu o măgăruşă care fiind genstantă n-o puteau trambăla,
pune la povară pe drumul lor de marş, de înaintare, drum mult, greu, cu
poticniri, ca la război cu dificultăți, o îmbiară, dar ea ruşinoasă, însă plină
de candoarea îmbobocirii pentru a înflori, ca floare de trandafir în lege, ea
Veronica, inițial îi refuză, dar când văzu, că alți şi alți săteni se
înghesuie, ca la pomană, în cele din urmă acceptă, şi Todoru lui Horlău, Puşcaş,
la primul târg de la Hida o vându şi îi cumpără rochia de mireasă, rochie de
carton, diftin, stabă, stofă înflorată şi alte bunătăți trebuitoare, că anii
treceau şi te trezeşti nepregătit pentru "surprize, surprize, Andreea
Marin", că viața îşi avea rostul şi era bine, că ne ține drumul, zicea
Vica ("bine că o ține drumul" şi se referă la Daria, care-i fără
stare ca o cuştiriță tot pe drumuri, ca o veveriță, ba la şcoală, ba la bar, ca
veverița după alune, provizie, pentru iarnă, că acest D'ardagnean era numai din
sângele meu, ceilalți trei Atos, Portos şi Aramis, muşchetarii lui Dumas-Tatăl,
după el porecliți pruncii lui..., fiind pruncii lui Vica cu Celemen Tudorel din
Urişor, dela Coşteie, dar eu n-am ținut cont, că ea a mai avut trei copiii şi
de 8 ani e venită acasă la părinții care-i bine până-i ai, venită de la el, de
la Tudorel, în fiecare an, ca o iepuroică bună de prăsilă i-a făcut pe
muşchetarii români, cavaleri a scriitorului român Ioan Dan, pe ultimul mohican
Flaviu-Teodor îl purta în burtă, pântece, şi pe al treielea nenăscut, îl purta
în pântece ferice ca mamă, dar fiind imposibil să îşi ducă traiul cu-n bețiv şi
un curvar, ca Tudorel, Vica nevastă-mea, a venit Vica cu coada între picioare
şi a venit acasă împinsă din spate şi de nănaşă-sa Tica Borzului: "după
ce-i mai sta să te zdrobescă de tot, să te omore-n bătaie nebunul aiesta?"
şi multe alte vorbe a curs ca grăunțele din coş în moară să-şi schimbe numele
în făină şi în cele din urmă a convins-o pe Vica să nu mai stea cu primul ei
bărbat, să nu stea indiferent de situația ei, că-i lucru ruşinos să îți
părăseşti bărbatul cununându-te cu el la bine şi rău, ca s-o duci până la
moarte fără să iai calea mânzului; se ştia că eşti legată de omul tău până la
moartea unuia şi aflăm ce i-o spus Iisus la fântâna lui Iacob, ce i-o spus
blajin samaritencii, care se mira că omul şi Dumnezeul Iisus ştie toată
povestea vieții ei: ce şi cum, ce a făcut şi câte nu face un om într-o viață de
om !).
Ce se
ascunde la subsolul CASEI POPORULUI ? La noi asta se numeste grandomanie iar la
vestici cand se construieste ceva se numeste performanta tehnica, cultura si
civilizatie. Cum le ştii, ca la carte, mulțumesc, Ben, băiatule!
Lucram tot
în comuna Sâmpaul ca Asistent veterinar, dar locuiam în Berind la familia
Prtic, Partenie, lucuiam în Berind peste deal având Topa-Mică, sat renumit
pentru'că era satul poetului Ion Alexandru, că de-aici se trăgea ca o lumină şi
credință adevărată de-acasă, învățând, Doamne, înțelepciunea de a ne iubi unii
pe alții, de la iarba verde, Ioan Şandor cu numele oficial, din cauza ungurilor
şi tendinței de maghiarizare a poporului român, aşa cum şi eu purtam ca un
intrus al României, deşi nu eram un străin, o vinitură, un emigrant, în dragă
de Transilvania mea, purtam numele de Ferghete, iar Ion Alexandru cea de Şandor
(dar ce vă zic Ceea ce ştiți şi dumneavoastră?) şi eu având sector de
activitate şi în Brind, ca inger a Domnului (mă refer la subsemnatul), dar şi
în Topa-Mică, ca o binecvântare şi o iubire de oameni şi de animale, fericită ocazie
să cunosc familia Şandor, unde am fost ospătat de părinții acestui poet
transilvan (şi mi s-a dat să citesc plin de credință lucrarea de doctorat: Eminescu
şi Pindar, şi am citit în casa unde el a mers de-a buşilea, a făcut primii paşi
gângurind mulțumit de prima biruință) şi el, Ioan Alexandru, un fără egal, chip
şi asemănare cu Dumnezeu, c-asta era Ion Alexandru, părintele imnelor, un
Eminescu al unor vremuri contemporane mie, în ciudă că unii ziceau cu ezitare, că
în anii de comunism, ani şi de liceu le-a fost greu, frustant, deşi anii
şcolari n-au fost întretăiați de vacanțe fără eleganțe şi o justificare, dar, Doamne,
probabil asta-i o formă de reformă a învățământului făcut, ca mai marii țarii
să-şi ia doctoratele plagiind fără fi condamnați pentru fapta, sminteala lor, şi mi-a fost oferită această ocazie dragă şi de
pomină de doctorul veterinar dintr-o prostie, c-a venit el ca localnic să
lucreze pe plaiurile natale, a venit cu-n sâc, sâc, că n-ai mărgele roşii, c-ale
mele, vrâdu-mi rău fără să-şi dea seama făcându-mi bine, a venit, ca un drac la
el în sat, deşi nu urma sfatul care mi-l spuse mie bunica: "Păvălucule, să
fii bun cu oamenii, să fii bunuc, popular, toată viața, o pâine, ca pânea cea
de toate zilele, să fii o pace a tuturor, o iubire de oameni cum ne zice şi
Tatăl Cel Ceresc, (popa predică asta în biserică şi ce rău e-n asta, ştiindu-se,
că nu treci cucrăul nici părăul, dar cu binele, dragostea şi răbdarea față de
oameni, de oameni de toate felurile, treci până şi marea, a venit doctorul Toşa
Liviu să-mi fie şef după ce în partea locurilor stăpâni ai inelelor,
veterinari, medici, au fost: Ion Precup dus de partid la direcția sanitar
veterinară pe județul Cluj, pentru'că era un bun meseriaş, profesionist, un
om-tovarăş principial, cu Dumnezeul de a preveni bolile animalelor domestice şi
a le trata la nevoie, prevenind se înțelge şi îmbolnăvirea oamenilor, la Nădăşel,
în satul natal a lui Toşa Liviu fiind până la venirea lui şi Ciki Arpad din
Săvădisla şi Gherman, dar lui Toşa din prostie i-a trebuit Tehnician veterinar
de dispensar, i-o trebuit şi din capriciu, prostie incognito, pe Vlădău Viorel
din Sumurduc (lucrase şi la Ceape Sâmpaul şi când Tonea consăteanu lui de la
dispensar merse la Orsa, ca însămânțător artificial la animale-taur pe
bicicletă cu sula în servetă, se transferă la Circa Sanitar Vetetinară, Viorel Vlădău, cel care avea să se împuşte cu puşca
de vânător ori să se otrăvească cu stricnina din dotarea dispensarului, deşi
era căsătorit cu Rodica din Şard, eu trebuind sa-mi iau paşaport pentru Berind
ş Topa-Mică spre fericirea de a cunoaşte pe Ion Alexandru, ca pe un păstor
blajin şi blând.
Trebuie sa
fim conştiința a ce ni se întâmplă, ca metehanță a lucrului bine făcut, de ce
situația proastă nu e îndreptată, schimbată, pentru'că-i viceversa ca la Leter
în “două lozuri”, că-n Kir Ianulea, Ocl Făclie de paşti, unde-i nițică
răbdare... şi mă rog "e pe dincolo
pe dincoace şi pedincoace pe dincolo.. (aşa o fost la țigan mielul după ce
nănaşul român îi dase la finu-su țigan o oiță şi-i fată, țiganca informată
întrebă curioasă pe bărbatu-su: "da,cum îi mo mielul? - "da, cum să fie? pe pe dincolo-i pe
dinoace... (vroia să zică în felul lui: alb cu negru). Răul ne cam bagă
lacrimile-n batistă, dar cine schimbă situația proastă? pestii din conducerea
țării nu-şi bat capul pentru aş ceva, că de-aici din rău aiesta de nu le cură
le picură... Asta ne lezează, ne afectează ( de ce numai lor să le meargă bine,
ca boierilor în vremuri apuse deglorie? De ce oamenii de rând să n-aibă o
siguranță la ei acasă?). Patriotismul nu ni o floare la ureche, floare la
butonieră, ca-n Pădurea nebună a lui Zaharia Stancu ori din Ce mult te-am
iubit, Jocul cu moartea..., ca să nu rămânem de căruță având preseverență
pentru unele lucruri să ni se merite, c-ar fi de ce avem nevoie imbatabil, dar
cine mai ține cont, c-ai nişte părinți şi nişte eroi la care pe morminte cum
zici, Doamne, trebuie să le presarăm nişte flori, dar cine-s cei care au uitat
de Elena şi Nicolae Ceauşescu, că pe vremea lui se învăța în şcoli mai normal
despre Olga Banci, Vasile Roaita, Ana Ipătescu, Nicolae Bălcescu, Mihai
Viteazu, despre plăieşii lui Stefan Cel Mare... şi manualele nu erau pe ales, dar
erau bogate? savuroase, în conținut, ori
cât ministru PoP s-ar strădui cu manuale de înteres național, manuale lăudă
care nu mai ajung gratuit, dar nici altucumva la elevi (care-i eplicația şi a
cui e vina?), nici laptele în comerț neavând grăsimea, spuma groasă, naturală, că
tehnologia... sofisticată fură omul (nimic
deosebit? tagma jefiutorilor făcând necaz şi pe vremurile lui Tudor din
Vladimir, 1821) De ce n-aducem lucrurile la firesc, la normal, ca globalizarea
să nu ne înghită indentitatea națională, personalitatea, sensul existenței? Cum
ne păstrăm în valoarea noastră?.
Într-adevăr,
Doamne: în zilele noastre, e o indutrializare, clonare, de doctoranzi şi
doctorate, poroci falşi câtă frunză şi iarbă şi minciuna o avem rege la
masă..., Ben.
Cine e mai
cu dor intraductibil, ca Ion Creangă mai sprințar povestitor, mai fără egal ca
prietenul care l-a îndemnat s-o facă, să povestească popular-proverbial uzând
de graiul comoră rară, cazanie cu vorbele de duh-proverbe şi zicători, doine, care
răsunau la şcoala unde era dascal-apostol şi la Bolta-Rece la o ulcică de vin
gustată cu savoare regească-busuiocană din podgoriile Descrițio Moldave având
în suflet şi minte tezaurul şi patrimoniul poporului său genial cu înțelepciunea
inegalabilă a gliei şi a lui Deccebal şi Zamolxis, cu un pretutindeni universal
de pâine şi pace, acoperământ spirirual tras în mâine cu liturghia din spice a
ceea ce-i iubire cu drept cum dreptul de a te naşte pentru oameni, omenirea să
îmbrace cămaşa fericirii?
Veronica lui
Todoru' lui Horlău a fost surprinsă de căldura şubei, cojoc, pufoică, de
cioban, păstor, mirând-o grija lui, grația gesturilor alitătoare, compartamentul
neaşteptat, nesperat, mângâitor neştiut de ea, de Veronica, până atunci din
partea cuiva o surprinse părândui-se, că Dragomir, fecior focos, coborâse nu se
şti cum, ca--n nopți de sânzâiene, coborâse crugul cerului împânzit de stele, ca
păşunea cu oi cât hotarul la păscut pe timp de vară, ca-n olimp zeii cu Zeus
care judeca pe Prometeu pentru'că deschise cutia Pandorii pentru muritorii
pământeni, oprindu-se şi timpul, recuperându-se parcă până şi timpul pierdut de
maistru Marcel Proust. Lui Veronica nimeni nu-i furase în habă, şezătoare,
batista ascunsă în sân lângă acele măruță după care jinduia şi omul bătân, puse
bine lângă busuioc şi iasomie, nu-i furase nici un fecior neapucând să meargă
la lelea Veronica Avram, "Surda"la care Hilu-i țâpase o fată-n poalâ,
că barbatul şi-o scutură, se uşrează şi pleacă fără griji şi el s-a chiar dus
prin acele Americi, lăsâd-o pe Surda (surdă de anume, ca Eva Cristea a Todoru
Lichii Peticosu, măriitată cu Pavel Mânzat a lui Gherghica frate cu Ionaşu
Horjului (horj, sculă cu care lemnarii, ca domnişorul Karoi, făceau parcane la
ramele ferestrei ori a rămelor de la tablouri, Eva era măritată cu vărul lui
Vica, cu Pavel şi el fiind din Cibăncuța), Veronica, văduvă, deşi nu se
măritase niciodată, dar la care-n casă, la Veronica lui Avram se ținea şi
adunau fetele şi feciorii, se adunau fete şi feciorii la şezătoare, la scaun cu
tri picioare, unde fetele descântau să le vie feciorii, să n-aibă stare şi
aşzare cum n-are apa-n vale până la ele-n şezătoare şi era o vie preocupare, un
neastâmpar o joacă, distracție (de cum intrai în casă era o tindă unde
tineretul vesel, plin de energie, de putere şi vedere ieşea la gâscă, la țucat,
perechi, petechi şi asta mai cu tâlc de cum o făceau la periniță sau la Mi-am pierdut o batistuță şi
cine mi-o aflat eu îl rog ca să mi-dea, ca să-i țuc gurița... din tindă se intra
în camera unică şi sărăcios mobilată, că tată-su, aiesta a lui Avram, după ce
se încurcase fată-sa cu jidanul Hilu nu mai vroii nici să-i mai auda de nume, mai
ales după ce acesta-şi luase lumea-n cap şi se duse mâncând pământul în țări
împărțite, să schimbe mălaiul, pâinea de mălai, pe pâinea de grâu sau săcară. Camerele
nu erau podite având fața de lut, dar lelea Veronică muiere harnică o lipea cu
lut (găseau tineretul podeul curat de puteai linge mere şi mac de pe jos, chiar
dacă casa era acoperită cu pae, ca cele-n aer liber la muzeul satului Hoia.
Veronica şi
Dragomir, s-au făcut luntre şi punte. Prcă fulgerase şi tunase şi omătul se
viscolise... doar un criminalist, sau indian apaş, ar fi putut vedea, ca
Dragomir care observase urmele de picioare desculțe, urmele de paşi care se
peirdeau în zare, în orizont, văzându-se în depărtare păr lung de femeie şi
aiesta năucitor depărtântându-se (aşa ceva era de cartea recordurilor, carte pe
care Dragomir n-o cetise şi se derula
ca-ntr-un film, Dragomir un om mic mare, devenit mare, matur, în lege, fecior
la care-i venise rândul, că se mergea şi pe rândul satului, ca să le
păstorească oile, că nutrețul era insuficient în gospădăria gospodarilor
țărani, deşi trudiseră cât fusese vara cu zile lungi, călduroase toride, caniculare,
copleşitoare, ostenitoare..., dar iarba nu odrăslise şi se topise de uscăciune,
de secetă, dar iarba rară nu era îndestulătoare, dar truda era mare...
Greu e să
furi un ou, e greu să mănânci un bou, dacă n-ai început cu-n ac pentru a face
lui Dumnezeu pe plac şi când oille nu ți-s acasă şi culmea: că n-ai nici boii
pe limbă, că eşti turcă, nemțoică, fătucă şi la radio-şanț gura nu-ți are
măsură, că de ce să nu-i spui lui Regina, chițoaca de la Dihor şi dece le zice
la familia Găvruş de-a Dihorului, cine sfântu ştie? chiar de ce să nu-i spui, că-i,
ca Gheorghe şi Şandor, nişte înțelepți a satului sau de ce să nu-i spui, că-i
cu nasul pe sus, ca Ion cu steagurile, ca Ion din Hăşmaş, ca Letu din Sâmpetru,
ca Grigore şi Domnişorul din Osoi şi ca Dumitru cu pipa din Ciubăncuța..., că
nu ne iartă Dumnezeu dacă nu ne iertăm şi noi pe greşiții noştri, se bagă, ca
mâța cu botul lipăind la blidul cu lapte, Eva aiasta, deşi surdă şi nu ştie ce
necazuri împărțim, împartăşim, ştiind prostiile ei, că i-o spus ei cineva (nu
spune cine, că-s născocirile ei răutăcioase) cineva io spus, că Marius,
Mihaela-Ştefania şi Flaviu-Teodor, celemenii lui Vica sun țigani, că Todorel, tata lor, e țigan şi asta
ai deduce şi după denumirea locului unde stă, locuieşte la "Coşteie"
în Urişor, suburbie a Dejului, deşi nici preotul bătrân, nici cel tânăr din
Urişor nu adevereşte aşa ceva întrebat de mine, nu zice că ar fi tata lor
țigan, Tudorel Celemen adică, dar lumea din lumea rea bagă zânzanie între
oameni, ca... politicienii care gospodoresc prost țara, doar pentru înteresul
lor merge bine țara şi nici în străinătate nu-i aşa roază viața, deşi pe
nicăieri omul nu trăieşte fără speranță, fără vise, că Dumnezeu ne-a pus mâna-n
cap şi ne scuteşte sub aripa sa, că ne dă din tot şi de toate, echo-sănătate, că-i
mai bună ca toate, dar trebuie să ştim, că ne dă cu bunătate şi plinităte, părinteşte
ne dă, dar nu ne bagă-n straiță, traistă. Nici zile n-au intrat în sac, deşi
argumentele, delicatesuri după Mircea Dinescu, argumentele politicienilor nu
stau bine pe picioare, că de ce să te țină pe tine, Dragomire, ca pe palmă? Pentru'că
munceşti la "Rapid" calificat la locul de muncă fochist? sau de ce
naiba ? Zmăul ce te ia la trântă, află el de ce, te-nfundă pe rând până-n gât
şi-ți taie cu paloşul tău capul (aflând motiv, cauza morții tale: ai fost
bolnav incurabil, te-ai sinucis şi foe verde ți s-o gătat binele, zilele... şi
nici n-ai avut timp să vezi cărțile fiului tău Pavel, publicate, deşi nu-ți
explicai, n-aveai explicație la: "Pavel, o să ajungă om mare"...)
Dragomir îşi
făcea inimă rea, sânge rău, furând pe când tată-su era concentrat, furând ouăle
din cuibar de la casa lor, a bunicii şi bunicul, îi scria din Buda sau Peştea, că
i s-a adus vorba despre Dragomir, că bea ca un porc şi duhăneşte, fumează, ca
un belfer şi îi scria amărât, necăjit; "Pe măta aud aici, Dragomire, că
n-o asculți şi, că nu face față numai cu surorile tale Sabina şi Viruța" (Elvira,
după numele fetei lui frate-su Petru Ferghete căzut pe front în 1915) şi câte
rugăminte nu-i făcea scriindu-i Viorel, tată-su... Acuma se joacă de a vațea
ascunselea, de a țâța-mâța, alba-negra, că-şi dau tromfii, aşii de roşu şi
ghindă, dar nu-şi dau demisia, c-asta-i imperativ de a juca cartea şi Mihai
Tudoase ştie care-i mişcarea pe tabla de şah, ştie mişcările şi-n ringul de box
şi suspiciuea o pune deoparte, la spate, că nici curul nu-i departe, neinteresându-l
ce-a zice unul sau altul (s-a zis şi despre Viorel-Victor Ponta şi tot el a
rămas, el e sus, că cine ce i-a făcut? Numai Dumnezeu judecă, Doamne?!). Deneaul
face guvern, sare ca o gaie prins cu mâța-n sac arătându-şi ghearele ascițite
şi pisica blândă zârâind rău (a câtea nevasta, Triceanu?); ce-s şi cu
minciunile aiestea? Kovesi e cu filozofia cu care şi-au făcut un şef, dar zice,
că n-au o metodologie, strategie, cu ce-ar trebui să facă ? dar ce vreți
salarul merge, rufele murdare se spală în public, cu acte-n regulă, că zice, "Dama
cu camelii", că nu este nici o problemă, deşi nu este echitabilitate, nu
se respectă, şi controlul formal, nu reflectă activitatea noastră, contolul e
tematic, dar nepragmatic şi care-i atmosfera compromițătoare transparentă? (dar
până acuma care a fost lucrările plagiate pentru doctorate sau pentru a ieşi
din puşcarii fără a executa complet pedeapsa şi aşa incompet, incorect, dată, meritând
pentru fapta lor mult mai mult, dar palamentaril şi ei fiind cu musca pe
căciulă şi că le poate veni rândul au făcut-o şi votat-o în dorul lelii cântând
iordane şi fluierând în biserică, fără teamă, că există un Dumnezeu pentru toți
fără diferență, egală pentru toți)? supărare şi nervi întinşi, la pământ, dar
câte nereguli pedepsite ? În haina în care te superi, te desuperi fără a o
şifona nefăcându-se ce-ar trebui să se facă (asta-l nedumerea pe Dragomir: "ei
tot bine, mulțam fain", că nimeni nu-i vinovat de nimic nefăcând cu
subiect şi predicat nimic pentru neam şi țară?) Până la urmă: Duelul, câştigul
de capă şi spadă, e jucăria noastră de pe acoperişul castelului cu acoperişul
înconjurat pe partea din dos, deşi Mircea frate-meu, Aurel Neagu, Ionu Lelii, Crişan
Vasile, Bura, Fărcaş Nicolae, Dragan Liviu... dar noi n-am suferit, ca
parlamentarii nici când e vorba de necopetență în cazul unora, ei incompetenții
nefiind pentru țară, însă sunt competenți fără nici…, nici-o smitală când e
vorba de ei, de înteresul lor personal în cădere liberă.
Băiat fiind;
copil înfumurat şi neastâmpărat, după ce ploase şi apa crescuse, se tulburase
schibându-se din transparentă tulbure, gălbuie, moloasă, dar eu scăpasem din
casă, ca o pasăre din galiscă, din colivie, ținut pe vreme ploioasă să nu fiu
făcut ciucilete, ca un pui ploat, trimis la coperativă, magaazin, cu câțiva
bănuți să-i aduc țigări lui tata, luiDragomir, mă simțeam în largul omului
liber scăpat din închisoare, a calului scăpat în buiestru din frâu. Prin
spatele prăvăliei, magazinului, trecea apa Sâmpetrlui care se mărise; învolburase
şi copii nemaiputându- se băga-n râu, că viitura-i putea răsturna de pe
picioare şi,ca pe Gusti Forța putea să-i
înece şi sătenii să te afle cum l-o găst pe el la podul Hopoii ori ajuns
în valea Almaşului să te afle dincolo de Baica, Bălan, podul Tihăului, V-ar sau
să nu fii găsit, că pe la Jibou se revărsa Almaşul în Someş (copii aruncau cu
pietre de pe mal pe deasupra apei să scoată pe dracu din apă, să vadă aruncând
cu pietre, să vadă de câte ori o saltă dibaci pe deasupra apei până a se
scufunda piatra şi de câte ori îl scot pe dracu din apă şi joaca aiasta fără
noimă bucurându-i cum bucură concurenții când olimpicii iau medalii şi-s urcați
pe podium, strigau care de care vicorioşi: "mă io l-am scos pe dracu de
tri ori", strigau c-o scos dracii: o dată, de două ori... de ... şi
nefiind deschis magazinul, n-am ce face şi culeg pietre şi eu pietre şi încep să
scot şi eu dracii, dar având banii mărunți în mâna dreaptă, nu ştiu cum se face
că arunc banii de țigări şi să vezi câți draci fără număr scot eu, că dacă
draci mi-o trebuit, draci am scos, lăsân pe tata fără țigari. Plâng disperat
ştiind că m-aşteaptă cureaua, sfântul Nicolae, scos de tata, de Dragomir din
pantoloni, ca să mă învețe minte, aşa cum o învățat-o minte popa pe Smarandița
lui punând-o călare pe Calul Bălan.
Băiet fiind
păduri cutreram şi lângă izvor mă culcam…, citeam pe Mihai Eminescu încărcat de
emoție şi energie asemeni lui lui Dragomir ajuns cu Veronica, ajunşi în fața
altarului, la cununia lor, preotul Nicola Petru întrebându-i: "cu voce
nesilit de nimeni iai, Dragomire pe Veronica...
"-Veronica,
nesilită de nimeni, iai în căsătorie pe Dragomir? "şi asta se petrecea, se
întâmplase, dupa ce bunicu Viorel vorbise cu vecinu-su Păcurar de-a lui
Pintescu de a anunța pe Todoru lui Horlău şi a lui Pintescu devenise taroste şi
martor la căsătoria lui Dragomir, anunțase pe Todor Puşcaş, că vor veni la
pețitul fetii lui, pentru Veronica (şi asta era, ca să nu pice, ca la casă fără
gazde şi omul putea să n-aibă de unele şi de altele şi cine-ar vrea să fie
găsit, ca luat din oală, pe nepusă masă, nepregătit? Casa oricui era casă de
oameni, că nu tăiau frunze la câini, ca pleava, gozul, societății. Când au
ajuns pețitorii nu era pe masă nimic, cum bunătățile erau înşiruite la Crăciun,
că prima mai întâi şi mai întâi era târgul, înțelegerea: care ce dă ca zestre
tinerilor ((socru mare tata lui Dragomir şi socru mic tata lui Veronica): ce
pământ, iosag, spațiu locuibil, unde să stea tânăra familie, celula societății (am
învățat de la comunişti, că familia e celula societății şi ce rău e-n asta, cu
ce a greşit Ceauşescu zicând că trebuie s-avem grijă de ea, s-o protejăm, să
avem grijă de familie?), că toți trebuiau să înceapă cu ceva, de la ceva,
să-nceapă cu dreptu de la lingură şi furculiță, de la ac şi ață... Fata şi
băiatul, sunt scoşi în tindă să hotărască dacă se iau sau nu lolaltă, sunt sau
nu hotărâți: e pae, fân ori chiar otravă, adică: pare-hotărât un: "nu"se
lua pe nu în brațe, fân e un da, dar otravă e din toată inima, din tot
sufletul, acordul lor (şi ce-au hotărât cei doi: Veronica şi Dragomir? putea să
nu fie otavă? deşi Nastasia, mama lui Dragomir nu prea era de partea lui
Veronica, că-i fată orfană de mamă şi n-o avut cine o învăța de mică, câte
trebuie să ştie o femeie şi femeie, muiere, nevastă, urma să fie şi Veronica.
Uneori bunicul enervat pe obştea satului, care era şi fuse strâmbă, ouă feştite
cu beşini, îşi descărca nervii prosteşte pe bunica că-i o rea: "o muiere
cu ochii mnerui şi dată dracului", cum după el mulți ani mai târziu
influiențat de bunicul Viorel stropşit, a zis, că maică-sa "e femeia cu
ochi mnerui şi dată dracului şi, Doamne, l-a scos din sat") Pe Ben cine
l-a scos ditamai din țară, dar, Doamne, câți alții de ce au devenit amărâții:
săraci, dar nu proşti, au devenit emigranți, robi străinătății, slugi la
dârloagă (de ce , Doamne s-au lăsat înhamați de minciună, de impresia
artistică, deşi doar o viață trăim şi rău o trăim şi insuficient?!
PAVEL FERGHETE RATUNDEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu