PĂMÂNTUL și CERUL MĂNĂSTIRII
PUTNA
„Poporul Român e una din minunile lui
Dumnezeu în marşul Lui pe pământ!”
(PETRE ŢUŢEA)
„Putna a jucat/ joacă un rol important în
istoria culturii, a artei şi a evlaviei româneşti... Ea are strălucire prin
faptul că, iată Ştefan cel Mare şi Sfânt şi-a ales locul de veci aici.” (Arhimandrit Melchisedec Velnic, Părintele Iachint,
Stareţul şi Duhovnicul, Ed. Nicodim Caligraful, Sfânta Mănăstire Putna, 2015)
Mănăstirea Putna a fost prima
şi cea mai însemnată ctitorie a Marelui
Ştefan, cu scopul de a fi necropolă domnească, dar cu sensul de a zămisli
frumuseţea divină a zidirilor valaho-române întru seraficul eternităţii. A fost
ridicată între 1466-1470. Sfinţirea ei s-a săvârşit în 3 Septembrie 1470, iar
11 ani mai târziu a fost terminată şi Cetatea Putna, prevăzută cu o Casă
domnească şi cu Turnul tezaurului.
Îmbrăţişată de un relief
miraculos, de basm şi de splendoare, Mănăstirea Putna stă mândră ca un suvenir
divin ce opreşte timpul rezemându-se de frumuseţea veşniciei.
„Când pleci de la Hadikfalva cătră Putna, pe
un drum a căruia împrejurime, dotată de natură şi de oameni cu cele mai bogate
daruri, cu cele mai frumoase podoabe, îţi răpeşte vederile şi-ţi dezmiardă
sufletul: zicem, când pleci spre Putna, zăreşti în depărtare înălţându-se către
ceri falnice coame şi spete a munţilor Carpaţi... Aici la capătul satului, pe
genunchii unei grupe de munţi acoperiţi cu brazi seculari, se ridică mănăstirea
cu turnurile ei maiestuoase.”
(Mihai Eminescu, „Curierul de Iaşi”, IX, nr. 92-93, 22 şi 25 August 1871, p.
1-3)
Împresurată din toate părţile
de munţi făloşi, ce păstrează în scorburile lor, peşterile-cuiburi de sihastri,
de văile adânci şerpuite de ape repezi şi cristaline, de plaiuri mirifice,
verzi, brodate cu cromatica unor sublime flori de câmp ce împrăştie mireasma
până la ceruri, Mănăstirea Putna a fost Darul pe care Bunul Dumnezeu l-a făcut lui Ştefan pentru adorarea adusă
Fiului Său Hristos şi a Fecioarei Maria.
Albastrul de Voroneţ din
privirea semeaţă a copilului precoce Ştefan, scânteia de azurul serafic când
întâlnea autoritatea şi iubirea mamei sale, gorjeanca Maria Oltea, care-i
dăltuia caracterul prin marea ei viţă boierească, cu ascendent în dârzenie,
voinţă, hotărâre, neclintire, credinţă şi neaplecare întru destinul hărăzit de
Sus.
Tatăl său, Bogdan al II-lea,
l-a familiarizat cu aura legendară a bunicului Alexandru cel Bun. Cărturarul
Iosuaf Cornean de la curtea lui Iancu de Hunedoara l-a iniţiat în buchisirea
cărţi şi tâlcuirea sensurilor dinastice ale domniei, iar ieromonahul Paisie,
alături de catehizare, l-a aprofundat în istoria zbuciumată şi faimoasă a
Moldovei.
Lecţiile de floretă oferite de
austerul comandant al plăieşilor, Mihai Buzea, l-au aţâţat spre râvna faţă de
iluştrii cavaleri apuseni ai spadei, excelând şi în arta călăriei. Potecile şi
văile munţilor, umblate în vreme de vânătoare, l-au apropiat de farmecul divin
al naturii. „De pe crestele Ceahlăului
sau ale Rarăului, se crea fascinaţia magică a scoaterii din timp, ajungându-se
la momentul dorinţei de oprire a timpului.” (Dan Lucinescu, Ştefan cel Mare
şi Sfânt, ed. a III-a, Siaj-2009, p. 9)
Trupul prinţişorului Ştefan se
contura ca falnicul Stejar din Borzeşti, ursitor al naşterii sale, simbol al
destinului voievodal, precum Codrul princiar milenar, iar sufletul lui tandru
îmbrăţişa deopotrivă smaraldul brazilor veghetori ai colinelor carpatine şi
brocartul mirajului albastru care-l înveşmânta cu pronia cerească.
Muntele carpatin era pentru
Ştefan o chemare a sorţii şi o alegere a destinului.
Muntele carpatin, „Este Muntele tată al râurilor şi al
poporului românesc!”
(Eminescu, OPERE III.
Fragmentarium. Corespondenţă. Coord. ediţiei: acad. Mihai
Cimpoi, Ed. Gunivas – Chişinău
– Moldova, 2008, p. 38)
Ştefan fascina totul în jurul
său, lăsându-se deseori în braţele naturii care-l îmbrăţişa. Munţii Moldovei,
Carpaţii Orientali – Scutul şi Temelia unei Cetăţi inespugnabile a Daciei Mari
în faţa primejdiilor duşmane, l-au fermecat cu sublimul diversităţii lor. „Aceleaşi izvoare limpezi, aceleaşi creste
frumoase încoronate de brazi şi de stânci, aceleaşi văi pline de taine..., care
dezmiardă simţirile omului, dându-i icoana unei naturi blânde, în sânul căreia
parcă locuieşte totdeauna primăvara.” (Nicu Gane,Stejarul din Borzeşti, Ed.
Cartex 2000, Bucureşti, 2007, p. 9)
Dincolo de sublimul naturii,
al vânătorii, al catehizării, al instruirii, adolescentul Ştefan a avut parte
şi de multă suferinţă provocată de luptele frăţeşti ale unchilor săi pentru
domnie, fraţi codomnitori, Ştefan al II-lea şi Iliaş. Ştefan al II-lea a scăpat
de fratele incomod arzându-i ochii la Vaslui în anul 1445 care, la 3 ani după
fuga în Polonia, a murit. Următorul vizat era Bogdan al II-lea tată lui Ştefan,
care a aflat oblăduire la Voievodul Vlad Basarab, tatăl lui Ţepeş, căsătorit cu
o vară primară a acestuia. Ştefan avea 11 ani când a plecat cu familia
princiară în exil în capitala Valahiei la Târgovişte. Iscusitul spătar muntean
Voicu l-a aprofundat în lupta de atac şi apărare, oferindu-i în dar ca merit o
splendidă şi nobilă spadă de Toledo.
Antrenamentul după mânuirea
spadei şi-l completa cu armăsarul pur sânge pe crestele plaiurilor şi munţilor
Ghiţu, Frunţi şi Cozia. După aproape 2 ani, alaiul domnesc a primit oferta lui
Iancu de Hunedoara, care devenise adversarul voievodului muntean, pe care l-a
capturat în Noiembrie 1447 şi l-a decapitat.
Era luna Octombrie 1447, când
s-a plecat din nou la drum, în pribegie domnească. Ştefan avea 13 ani când a
trecut prin Ţara Loviştei spre Râmnicu Vâlcea – Patria mea de suflet.
„Tânărul fiu de domn nu mai văzuse până
atunci miracolul coloristic oferit de pădurile de foioase din jur, care-şi
virau coloritul frunzelor în cele mai subtile nuanţe, ajungându-se în final
spre roşul straniu al focului de apus. Razele de soare, filtrate prin frunzişul
de culori incendiare, realizau prin multiple interferenţe un halou care
fascina, creând în acelaşi timp senzaţia de levitaţie spre o lume nevăzută de
basm.” (Dan Lucinescu, op.
cit., p. 20)
Moldova – Patria lor era
jertfită între Roman al II-lea, fiul lui Iliaş şi Ştefan al II-lea, care a fost
înfrânt şi decapitat în 13 Iulie 1447. Roman al II-lea nu s-a bucurat prea mult
de domnie, căci la cca. un an de zile a fost rănit şi otrăvit, lăsând locul lui
Petru al II-lea, fiul lui Alexandru cel Bun, sprijinit de Iancu de Hunedoara,
care a primit în schimb cetatea Chilia. Petru al II-lea a urmat succesiunea
trădărilor fiind îndepărtat de Alexandru al II-lea, fiul lui Iliaş, sprijinit
prin mama sa Marinka Oligmandovici de către polonezi, ceea ce a stârnit
supărarea lui Iancu de Hunedoara care l-a răsturnat pe Alexandru al II-lea,
prin campania desfăşurată contra pretendentului leşilor.
La lupta din satul Tămăşani
din 12 Octombrie 1449, a participat şi tânărul Ştefan, care s-a remarcat
aducând victoria lui Bogdan al II-lea, urcându-l pe tronul Moldovei.
După mirajul Cetăţii Suceava,
Ştefan a colindat împrejurimile descoperind pe marii răzeşi, descendenţi din
formaţiuni voievodale, împodobiţi cu frumoase bondiţe de jder şi cuşme domneşti
pe care le scoteau doar în faţa lui Dumnezeu şi Voievodului lor. Răzeşii „rezistaseră timp de cinsprezece secole
oricărei imixtiuni, chiar celei romane, care numiseră această zonă,
<<Dacia Liberă>>”. (Dan Lucinescu, op. cit., p. 24)
Dacia Liberă – era Ţara care
urma să fie atât de preţuită şi iubită de marele Dac Mihail Eminescu.
Lângă apa Viţăului soarele
blând se căznea să intre în peştera străjuită de o cruce de lemn şi, un imbold
lăuntric, haric l-a îndemnat pe tânărul prinţ voievodal să pătrundă în taina
străluminată de candela de la icoana Maicii Domnului. „Pe un jilţ de piatră, tăiată de ape şi vremuri, văzu personajul căruia
i se închinau miile de oameni din acel nord de ţară. Cu un gest firesc, Ştefan
îngenunchie, plecându-şi capul, a cărui aură fu zărită de sihastru.
Ridicându-se, acesta îşi împreună mâinile pe creştetul acelui tânăr ales,
binecuvântându-l. Noul venit îşi auzi numele, urmat de cuvintele părinteşti:
- Urmează-ţi calea de credinţă în Dumnezeu
şi drumul tău de glorie va fi sub aripa Lui ocrotitoare!
Veni apoi binecuvântarea, care-l cutremură
pe tânăr. Cu capul plecat, acesta îşi făcu semnul crucii.” (Dan Lucinescu, op. cit., p. 25)
După binecuvântarea Cerului a
venit şi trăznetul pământului, asasinarea tatălui său Bogdan de către fratele
său Petru Aron (nu întâmplător purta nume de iudă, n.a.), la onomastica vărului
său de la conacul din Răuseni. Vlaicu, fratele Doamnei Oltea a aflat despre
asasinat şi s-a grăbit să-l salveze pe tânărul Ştefan, care coborând Obcina
Mare a ajuns la pustnicul Daniil. Sihastrul, prevenit prin har despre tragedie,
l-a îmbăţişat şi l-a pus sub patrafir întărindu-l cu rugăciunea sa şi cu
certitudinea că va ajunge domn. Pentru moment castelul Hunianzilor i-a fost
adăpost. Doamna Oltea după ce a încredinţat trupul soţului Bogdan mănăstirii
Probota şi-a dăruit sufletul lui Dumnezeu, slujindu-L ca monahia Maria în aceeaşi
magnifică mănăstire.
După moartea lui Iancu de
Hunedoara, Ştefan şi unchiul său Vlaicu s-au orientat spre protecţia lui Vlad
Ţepeş, care l-a sprijinit să ocupe tronul tatălui său. Ştefan şi ajutoarele
sale în confruntarea cu ucigaşul Petru Aron a ales locul bătăliei la Dolheşti
şi apoi pe malul apei Moldova, la Orbie, biruind în 14 Aprilie 1457. Răsunetul
biruinţei lui Ştefan l-a îndemnat pe Mitropolitul Teoctist să-i iasă în cale,
ungându-l Domn pe un islaz al apei Moldova numit Direptate. Noul Voievod şi-a
organizat marea oaste a ţării, întărindu-şi în paralel şi şirul cetăţilor sale
de apărare a ţării: Suceava, Hotin, Soroca, Orhei, Cetatea-Albă, Chilia,
Crăciuna, Neamţ, Roman.
Suferinţa fizică provocată de
rana de la glezna piciorului stâng în încercarea de recucerire a Cetăţii Chilia
din 1462, s-a accentuat printr-o suferinţă psihică mai adâncă, fapt ce l-a
determinat pe tânărul Domn la întoarcerea ACASĂ, să-şi trimită oastea în
Cetatea Sucevei, iar el cu un pâlc de răzeşi să se abată către peştera
cuviosului Daniil. Sfetnicul său de taină ştia ce i se întâmplase Voievodului
şi luându-l părinteşte de mână s-au aşezat la o rugă de foc în strâmta capelă
din stâncă, unde sihastrul a implorat Sfânta Treime să trimită harul Duhului
Sfânt spre dubla vindecare şi acoperământ divin în slujirea domnească a lui
Ştefan întru Dumnezeu şi Patrie.
Mărturisirea de credinţă a
Voievodului trebuia consfiinţită prin ridicarea aproape de locul unde se aflau
cei doi, a unui lăcaş de mulţumire şi de slujire lui Dumnezeu. În anul 1465,
Cetatea Chilia devenea pavăză a Ţării Moldovei, astfel că biruinţa i-a amintit
de legământul făcut pustnicului-duhovnic şi în 10 Iulie 1466, s-a înfăţişat
înaintea lui Daniil rugându-l să aleagă şi să binecuvinteze locul pentru mănăstire.
„Daniil Sihastru l-a dus pe domnitor până la
confluenţa apelor Viţeului şi Putnişoarei cu pârâul Putna..., unde se zăreau
patru puncte luminoase ca nişte lumânări. Una era pe vârful dealului Crucii,
din stânga lor, şi trei lumini în faţă, unde mai fusese o mică biserică,
distrusă de vremi. Cuviosul i-a spus că pe locul luminiţei de pe deal să ridice
o cruce, iar unde erau cele trei lumini, altarul noii biserici.” (Dan Lucinescu, op. cit., p. 82)
Ştefan cel Mare a fost hărăzit
de Dumnezeu ca Voievod providenţial – Măsura timpului său, care s-a ridicat
desupra vremilor omeneşti atât pentru Moldova, dar şi pentru Europa apuseană pe
care a salvat-o de la turcizare. „În
istorie, mărturiseşte Mihail Eminescu, cată să constatăm valoarea termenilor.
Pentru a măsura rezistenţa unui popor în contra unui atac sau a unei cuceriri
trebuie să ştim ce putere reprezenta acel atac sau acea tentativă de cucerire.
Ştefan cel Mare s-a luptat în contra turcilor sub Mahomed II, în contra
ungurilor sub Matei I Corvin, vasăzică rezistenţa care-a trebuit s-o opuie
acestora este egală, dacă nu superioară, atacului intervenit. Ştefan Vodă e
mare. Tot astfel Mircea I s-a luptat în contra lui Murad I, în contra lui
Baiazid Fulgerul. Mircea I e mare. Mihai Vodă s-a luptat în contra turcilor în
decadenţă, în contra ungurilor în decadenţă. El e relativ mai mare decât
aceştia, însă în realitate e mic. Starea de mizerie din vremea lui.”(Eminescu,
Opere III..., p. 62)
„Papa din Râm mi-a dat blagoslovire/ c-am
pus urgiei sfântă-mpotrivire,/ că nu cu fieru-nving, ci frâng bejenii/ cu foc
de liturghii şi de utrenii.// Când spintecă săgeata răsărituri,/ împlântă-n lut
prăsilă pentru schituri./ Din pulberile hoardelor tătare/ răsar catapetesme şi
altare.// Spada izbeşte: vremea geme, sare,/ trosnită din ţâţâni şi din
zăvoare,/ ci râd, pe urmă, holde pe tăpşane/ şi urcă mucenicii prin icoane,/
iar ţara curge-n vreme, nu se-ogoaie,/ ca apa printre râpe şi zăvoaie...//
Omu-i argat şi vremilor şi vieţii./ Sunt ani zbârliţi şi crânceni ca
mistreţii,/ iar alţii vin cu lungă vătămare/ şi te fac alb, ca prunu-n Joia
Mare...// Dar, seara, dorul meu e o troiţă,/ şi, plânşi, doi ochi adânci de
rachieriţă/ în mine ning şi-acum albastre brume,/ ca-n vechiul rateş, la
răscruci de lume...„ (Radu Gyr, ”Vodă Ștefan” Ciclul
Balade, Lucman, Bucureşti, 2006).
Când au mijit zorii veacului
al XV-lea pe moşia Mănăstirii Sfântul Nicolae-Rădăuţi, cu alegere angelică din
pântecele mamei, s-a născut pruncul ce a primit numele Dumitru. A fost un copil
precoce cu evlavie de carte şi rugăciune. La vârsta de 16 ani Dumitru s-a
călugărit în aceeaşi mănăstire sub numele de David. După câţiva ani a primit
taina preoţiei şi s-a retras la Mănăstirea Sf. Lavrentie-Vicovul de Sus. De
acolo Duhul Sfânt l-a chemat şi l-a înfrumuseţat cu aura pustiei sub numele de
Daniil, arzând pururea ca o candelă, cuminecându-se cu linişte, post, asceză şi
rugăciune.
A sălăşluit cu îngerii şi
sihaştrii codrilor Carpaţi, întâi pe valea pârâului Secu, iar apoi pe valea
pârâului Putna unde şi-a dăltuit în stâncă un mic altar, sub care avea să-l
cunoască pe viitorul Domn Ştefan cel Mare, devenindu-i duhovnic şi împreună să
ctitorească, unul cu braţele, celălalt cu spiritul marea Lavră a mănăstirii
PUTNA.
În Codrul de Argint al Putnei
moldave, schimonahul Daniil a creat marea mişcare isihastă carpatină cu peste
100 de ucenici sihaştri, mişcare îmbogăţită ca număr şi trăire şi în Vetrele
Voroneţului, Rarăului ori de-a lungul Carpaţilor Răsăriteni.
Plecând de la această mişcarea
isihastă a sihastrului Daniil, peste o jumătate de mileniu, alt mare monah
ascet, scriitor mistic al Lavrei Frăsinei – Vîlcea,ieromonah GHELASIE, a botezat conceptul care exista deja
bimilenar în Vatra Maicii Domnului, de isihasm carpatin.
Între ucenicii lui Daniil au
strălucit viitorul mitropolit Grigorie Roşca, egumenii Paisie, Paladie şi
Atanasie de la Mănăstirea Neamţ, Pahomie şi Nil de la Slatina, Isaia de la
Moldoviţa, Ioan, Misail şi Efrem de la Voroneţ, Gherontie de la Humor și încă
mulți alții..
Avva Daniil împreună cu
ucenicul său Domnul Moldovei, Ştefan cel Mare, după înfrângerea de la
Războieni, au purces la slăvirea lui Dumnezeu prin zidirea unei biserici în
anul 1488, în vatra mănăstirii Voroneţ – Heraldica isihasmului moldav, închinată
Biruitorului întru Hristos, Sfântului traco-get, Marele Mucenic Gheorghe.
După sfinţirea măreţei
ctitorii, în toamna anului 1470, Cuviosul Daniil s-a retras aproape de
Mănăstirea Voroneţ, clădindu-şi o altă chilie în stânca Şoimului. Aici s-a bucurat
de harul lui Dumnezeu slujindu-L şi slăvindu-L vreme de 20 de ani.
În anul 1488, după zidirea
bisericii Mănăstirii Voroneţ, cuviosul Daniil a primit demnitatea de egumen al
mănăstirii. În timpul vieţii poporul l-a venerat ca pe Sfântul Danii sau
Sihastrul cel Bătrân. Mitropolitul Grigorie Roşca, discipolul său, l-a pictat
în anul 1547, pe peretele din stânga intrării în biserica Sfântul
Gheorghe-Voroneţ cu aură de sfânt. În anul 1496 a urcat la ceruri şi s-a aşezat
lângă Frumuseţea Mântuitorului Hristos. Poporul drept măritor creştin l-a numit
Sfântul Daniil cel Nou.
Prăznuirea sfântului Daniil se
face în 23 Aprilie şi 11 Decembrie.
„Ajuns în vale, pe un râu în
spume,/ aşa cum scris-a pana de poet,/ bătrânul Ştefan glăsui încet/ către sihastrul
ce-a fugit de lume:// - Când am simţit pe-al ţării trup nepace/ m-am răsucit la
Putna, în mormânt,/ şi-am răsturnat cinci veacuri de pământ/ de pe pieptarul
meu să vin încoace.// Au mă sminteşte ochiul ce se bate/ sau nu-mi ajută mintea
să dezleg?/ Hotarul drept vi l-am lăsat întreg/ şi aflu-acum Moldova
jumătate.// Vândut-aţi oare hoardelor de-afară/ în târgul vremii, una din
moşii?/ Eu nu cunosc pe lume avuţii/ să-mi poată preţui un colţ de ţară.// Sau
nu cumva pe platoşe oţelul/ a ruginit prin sutele de ani,/ de-au spart zăgazul
vechii mei duşmani/ şi-au slobozit din suliţe măcelul?// De ce nu bate ceasul
de vecernii/ în pieptul Putnei – clopot necuprins?/ Au taci şi tu, bătrâne? Sau
ţi-au stins/ făclia vieţii, viscolele iernii?// Târziu abia, în noaptea de
cărbune,/ cu ochii grei de-atâta nepătruns,/ s-a îndurat sihastrul cu răspuns:/
- Măria Ta, eram în rugăciune.// Ci nu păstra în inimă sminteală,/ că nu
plăieşii şi-au ieşit din minţi/ precupeţând Moldova pe arginţi,/ cum le-ai adus
în cuget bănuială.// Ei zac în lanţuri, lângă hăul mării,/ şi trag în juguri
puse de călăi./ Bicele însă nu le ţin ai tăi/ şi mâna ce izbeşte nu-i a
ţării.// Potop cumplit de neamuri fără cruce/ se năpustesc acum spre crucea
ta,/ dar în zadar se-ncrâncenă sub ea,/ căci prea e sus – şi nu pot s-o apuce.
Măria Ta, înseninează-ţi faţa,/
arcaşii n-au uitat să dea la semn,/ ci doar aşteaptă marele îndemn/ să rupă
lanţul şi să ia sâneaţa.// Atunci vor arde ţestele duşmane/ cu vâlvătăi de
sânge şi de fum,/ şi nu va fi răgaz pe nici un drum/ să ne oprească iureşul,
Ştefane.// Şi-ţi vom zidi biserică frumoasă/ sub nesfârşitul cerului safir,/ să
intre neamul tot sub patrafir/ ca să-l primeşti cuminecat acasă.”
(Andrei Ciurunga, ”Daniil Sihastrul ” din volumul ”Lacrimi pentru Basarabia”
1940-1995, Ed. Arvin Press, 2004)
Având permanent în faţă Icoana
Marelui Ştefan şi pe umeri mantia de aur a Neamului, Mihail Eminescu a elaborat
proiectul marii Serbări - Sărbători de la Putna anului 1870, dar izbucnirea
războiului a amânat cu un an Serbarea de la Putna.
Privea atent la creuzetul
fierberii vieţii politice româneşti în care se decanta neliniştea generaţiei
sale cauzată de sciziunea-tulbure a unora cu a altora. „Serbarea la mormântul lui Ştefan-cel-Mare, pornită mai mult dintr-un
sentiment de pietate cătră trecutul nostru pe cât de glorios, pe atât de
nefericit, a născut conştiinţa că o întrunire a studenţilor români din toate
părţile ar putea constitui şi alceva, viitorul. Viitorul e continuarea, în
cazul cel mai bun rectificarea trecutului. Dacă exteriorul acestei festivităţi
are să fie de un caracter istoric şi religios, interiorul ei – dacă junimea va
fi dispusă pentru aceasta – are să cuprindă germenii unei dezvoltări organice,
pe care spiritele bune o vroies din toată inima.” (Eminescu, Scrieri
politice 1870-1878, Ed. Ileana, 1993)
Serbarea de la Putna din anul
1871, a căpătat valoare de monument, mai ales graţie iniţiatorului ei Mihail
Eminescu care a atras ca un magnet Oştirea studenţilor români, între ei strălucind
şi divinul compozitor Ciprian Porumbescu.
Comitetul organizării a adus o
notă în plus, plină de uimire, festivităţii plantând din satul Putna până la
mănăstire pe două şiruri paralele cetini de brad înfipte în pământ, însoţite
din loc în loc de lampioane mari şi mici, înălţând la mijlocul drumului un
uriaş arc de triumf tot din cetini de brad, decorat cu flamuri, iar pe
frontispiciu lui au scris: Memoriei lui Ştefan cel Mare, mântuitorul neamului!
Pe plaiul din dreapta Arcului
au amenajat un portic ce putea primi cca 1500 de persoane, dotat cu mese şi
laviţe de brad. Sâmbătă la ora 22 oaspeţii s-au îndreptat spre biserică, unde
ierarhii, soborul de preoţi şi clopotele au început oficial serbarea.
Duminică la ora 8 s-a început
oficierea Sfintei Liturghii. Patru tineri academici au stat de gardă la
mormântul Voievodului. Prezent!
Slujba a fost electrizată de
predica de un înalt patriotism şi însufleţire religioasă a părintelui Arcadiu
Ciupercovici, egumenul mănăstirii. După slujbă s-a mers în portic unde s-au
sfinţit podoabele expuse între care Icoana Marelui Vodă, iar după stropirea cu
aghiazmă a auditoriului adânca linişte a tăcerii a fost întreruptă de
cuvântarea festivă, o reală operă de elocinţă a celui ce urma să fie marele istoric A.D.
Xenopol,la acea dată student la Berlin, reflectând în adevăr măreţia lui
Ştefan.
„Onorată adunare,
Ne-am adunat aice, pentru că acest suflet
ales, cu dreptul au dobândit de la poporul său mândra denumire de „mare şi
bun”. În astă judecată, rostită de un neam întreg în decurs de secoli, stă
dreapta măsură a măririi lui Ştefan; şi chiar cercetarea cea mai lămurită a
istoriei nu va putea decât să întărească ceea ce poporul a cuvântat.
Dar să nu credem, onorată adunare, că numai
trecutul ne atrage aice; Nu! Venim aice şi pentru viitorul după care năzuieşte
orice suflet mai nobil a poporului nostru. Venim aice pentru a ne trage puterea
ce susţine în lupta pentru bine şi adevăr, putere ce izvorăşte pe la mormintele
oamenilor mari...
Învingători sau martiri în luptele ce au
purtat, ei au cu toţii dreptul la recunoştiinţa neamului întreg, pentru că prin
braţul lor şi, mai mult încă, prin puternica amintire împlântată în sufletul
poporului, ei au lăsat un izvor de vârtute, din care cu toţii au dreptul să se
întărească pentru viitor.
Ei sunt ai neamului întreg, pe cât răsună aceeaşi limbă, pe cât se
întâlnesc aceleaşi obiceiuri, pe cât se întinde legătura mai strânsă pusă de
fire între sufletele omeneşti.
Ei trec chiar peste cercul poporului lor şi
devin binele întregii omeniri.
Pe mormântul lui Ştefan cel Mare, pe această
amintire comună tuturor, venim noi deci astăzi cu credinţa în un viitor
comun...
Nu tot poporul lucrează deodată spre viaţa
şi propăşirea sa. Este în el o parte activă, în mâinile căreia stau ursitele
poporului întreg...
În dezbinarea dinlăuntru stă slăbiciunea
tuturor; în această nearmonie a inimilor şi spiritelor stă rădăcina mai adâncă
a rălelor ce ne bântuie, a pericolelor ce ne ameninţă. De aceea, pe mormântul
bărbatului ce a ştiut a concentra în sine toate razele de bine a poporului său,
să cugetăm la o apropiere a tuturor, din toate părţile, spre o împreună
lucrare...
Ştefan cel Mare avea mai mult a se lupta
contra pericolelor din afară. Arma sa era fierul; puterea sa, virtutea inimii
şi braţul neobosit; victoriile sale erau repurtate pe câmpul stropit cu sângele
bravilor români...
Tu, umbră măreaţă a lui Ştefan cel Mare,
coboară-te în sufletul poporului tău, şi cu puterea ta de fier încoardă-i
voinţa spre împlinirea acelor datorii, pe care natura le impune oricărui popor
ce năzuieşte către nemurire!”
„Asemine momente mai adeseori...”, cum ne cerea Bădiţa Eminescu s-au
împlinit prin generaţia înflăcărată de la 1904, când savantul Nicolae Iorga s-a
aprins de la Candela de veghe a Domnului Ştefan de la Putna, „candela aprinsă deasupra mormântului său
s-a stins uneori în zile rele. Dar amintirea lui a luminat totdeauna în marea
biserică a conştiinţei neamului. Uneori mai tare, alteori mai slab, dar nici un
vânt năprasnic n-a putut-o stinge. Şi astăzi ea se înalţă puternică, în marea
flacără de mândrie şi recunoştiinţă ce porneşte din inimile noastre.”
Sărbătoarea de la Putna a avut
scânteiere şi prin mulţimea de bucovineni îmbrăcaţi în miraculoasele lor
costume populare, princiare care au înnobilat evenimentul.
Ospăţul domnesc din Duminica
Serbării a avut ca desert cele mai elogioase şi tămâioase discursuri aparţinând
d-lui Silaşi, prefect la seminarul greco-catolic din Viena,I.C. Sbiera, redactorul
foii Societatea pentru cultura poporului român din Bucovina,A. Mureşanu solul
Ardealului, părintele Procopeanu din Dorna, Costinescu şi Stănescu din Arad,
episcopul Filaret Scriban şi egumenul Ciupercovici.
În a treia zi a serbării, Luni
dimineaţa acelaşi egumen al mănăstirii a dat citire altei mărturisiri de glorie
a Marelui Domn. „Ca fulgerul de la
răsărit la apus a străluminat: marturi sunt leşii, cari cu sângele lor au roşit
pământul nostru; marturi ungurii, cari-şi văzură satele şi cetăţile potopite de
foc; marturi tătarii, cari cu iuţimea fugei n-au scăpat de fierul lui; marturi
turcii, cari nici în fugă nu-şi putură afla scăparea... marturi sunt toate
neamurile de pe-mprejur, care au cercat ascuţitul sabiei lui!...
Dar ce minte e atât de bogată în gândiri, ce limbă e aşa de îndestulată
în vorbe, ce meşteşug aşa de iscusit la împlinirea cuvântului, ca să poată
împodobi atâtea risipe ale vrăjmaşilor, atâtea sfărâmări de cetăţi, atâtea
zidiri de locaşuri sfinte şi atâta înţelepciune, şi în cât au trăit, au
înflorit şi voinicia şi fericirea noastră, şi care toate lucrările sale şi le-a
pecetluit cu credinţa în Iisus Christos: în războaie biruitor smerit, în pace
domn drept şi bun, iar în viaţa sa în parte credincios adevărat.”
(Necrologul care a grăit
astfel de mărgăritare solemne a fost găsit de boierul istoric Eudoxiu
Hurmuzachi în Basarabia)
Înflăcăratul Imn al lui Ştefan
cel Mare, irumpt din sufletul măiestrit al corului teologic a provocat lacrimi
grele clopotelor mănăstirii, dimpreună cu cel al spătarului Buga.
După ce au încetat suspinele
lui Buga, au răsunat acordurile orchestrei sucevene, prinzând în hore mari şi
mici înflăcăraţii veniţi la marea Sărbătoare.
Serbarea de la Putna a
străluminat mai ales graţie Rugului Aprins - Mihail Eminescu şi Flăcărilor
studenţeşti care s-au înteţit şi au reaprins vâlvătaia în inimile tuturor:
Dorul de ţară, Dorul de marii Voievozi, Dorul de Întregire al românilor, Dorul
de Libertate şi Adevăr în Patria hărăzită de Dumnezeu, Dorul de cuminecare al
tuturor valahilor în dreapta credinţă a Mântuitorului HRISTOS.
„Eminescu este, în sine, elogiul
şi lauda poporului român!” (Acad. Ioan.Aurel Pop)
LOGOSUL – Atotcreator a
intervenit deseori în Creaţia Sa – Poemul Frumuseţii pentru a mai plămădi un
suflet sublim, serafic şi divin. După o scurtă şi binedispusă chibzuială a luat
un suflet frumos din Dacia Mamei Lui - Maria, L-a înfăşat în susurul apelor
cristaline de munte, care nu seacă şi nu se frâng, L-a încins cu curcubeul
profeteselor Sibile înspre suişul mistic al isihasmului carpatin, L-a legănat
între doinele şi legendele biruitorilor străbuni, L-a închinat cu pecetea
profetului împodobit cu lumina adevărului, I-a cântat baladele dragostei de
neam şi psalmii iubirii de Dumnezeu, apoi L-a îmbrăţişat cu Dorul Său sacru,
dăruindu-i sabia de foc a Arhanghelului Mihail şi sărutând-ul pe fruntea înaltă,
Carpatină și l-a numit EMINESCU!
Profetul Daciei Mari, ca toţi
marii profeţi dacoromâni ai Mântuitorului Hristos şi ai Maici Sale Preacurate, a
trăit permanent în comuniunea sfântă a Neamului întru Vii şi Adormiţii
străbuni, sub aura unui luminiş de viaţă, într-o conlucrare permanentă,
pilduitoare, prelinsă ca o manifestare firească în rânduiala firii ctitorită de
Dumnezeu.
„O, neamul meu românesc! De câte daturi te-a învrednicit Dumnezeu,
striga cu lacrimi de sânge marele mărturisitor isihast Virgil Maxim, aflat cu
un grup de camarazi, cu Valeriu Gafencu şi Ioan Ianolide, deţinuţi
politici-religioşi la muncă în localitatea Galda în primăvara lui 1947, de te urăşte aşa de mult satana, că aţâţă pe
toţi cei din jurul tău să-ţi frângă aleanul şi dorul după cuminţenie şi
sfinţenie?... Ne-am rugat în ceasul Utreniei în templul sfânt al naturii,
simţindu-L pe Dumnezeu în toate fibrele fiinţei noastre, în toată creaţia Sa.
<<Împărat slăvit e codru...>>, auzeam glasul lui Mihai Eminescu prosternat
în rugăciune şi, prin desişul frunzarului, pe raza de lumină ce-l străbătea îl
vedeam purtat de mână de Maica venerată şi pururea Fecioara Maria, iar în urma
lui un alai de lumini vibra deasupra capetelor noastre: suflete dragi ale
neamului nostru, sfinţit de Dumnezeu pentru mărturisirea lui.” (Virgil Maxim, Imn pentru Crucea
purtată, Ed. Antim, 2002, p. 153)
La umbra Strămoşilor,
străluminată de aura lor eroico-martirico-sfântă, primim Darul lui Dumnezeu ca
existenţă de Neam, Naţiune şi Popor creştin ortodox nemuritor.
Întrupându-se întru sublimul serafic
al POEZIEI, creştinul teofor Mihail Eminescu se defineşte pe sine, definind
deopotrivă taina filosofiei profetismului său orotdox.
Eminescu a făcut din Literă
candelă şi din Cuvânt cântare slăvind Dorul de Neam şi Iubirea de Mântuitorul
Hristos. „Într-un fel,remarca poetul
Tudor Argehzi, Eminescu e sfântul preacurat al ghiersului românesc.” (Cf. George Anca, Baudelaire şi Poeţii
Români. Corespondenţe ale spiritului poetic. Teză de Doctorat, Conducător
ştiinţific Acad. prof. dr. Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Ed. Aime, 2001, p. 244)
Având rădăcinile adânc înfipte
în plămada sacră a pământului dacoromân, geniul lui Eminescu s-a înălţat,
înălţându-se ca un Luceafăr peste Patria sa adorată, peste cultura ei
artistică, înspre spiritualitatea ortodoxă a Duhului. Fiecare cuvânt, fiecare
grăire, fiecare însemnare, fiecare maximă, fiecare articol de nuanţă literară,
istorică, politică, filosofică, teologică, îmbracă cromatica diafană a unei
însufleţiri zguduitoare.
Eminescu este Luceafărul
serafic pe care Mântuitorul HRISTOS
împreună cu Milosârda Sa Mamă – MARIA -
VLAHERNA – CARPATINA, L-au rânduit şi L-a aprins deasupra Stelelor ce străjuiesc
şi luminează celest Dacia Mare – tărâmul carpato-danubiano-pontic, ca să ardă
pentru Fiul şi neamul Ei dacoromân.
„De ce Christos ESTE aşa de
Mare?, se întreba entuziasmat profetul întrebându-ne totodată şi răspunzând
tuturor oamenilor, Pentru că prin IUBIRE EL a făcut cearta între voinţe
imposibilă.” (Eminescu, OPERE III. Fragmentarium..., p. 38)
Dar dacă VATRA unui brav popor
este PATRIA, la fel de importante sunt pentru el frământările şi luptele ce trebuie
să devină temelie, scut şi pavăză în faţa năvălirilor duşmane. „Aceste
lupte şi frământări se conduc şi se operează de oameni mari, care la romanii şi
grecii antici se numeau semizei, iar la noi viteji şi voinici.” (Mihai
Eminescu, Ortodoxia, O antologie de Fabian Anton, cu o precuvântare de I.P.S.
Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului, Eikon, Cluj-Napoca, 2003, p. 102)
Paralel cu frământările şi
luptele cotidiene în sânul Vetrei străbune trebuie să ardă prin cei chemaţi,
prin aleşii, geniile şi profeţii ei, focul tradiţiei, flacăra dreptei credinţe,
iubirea sacră cu adevărul şi libertatea ei pentru a se pogorâ harul peste
inteligenţa şi înţelepciunea poporului întru creaţia şi dăinuirea Naţiei, a
Neamului ortodox.
„Cuvântul tău, adâncuri de fântână,/ Izvor de apă limpede, curată,/
Gândire-adâncă binecuvântată,/ Din cer lumină, sevă din ţărână.// Şi versul ca
o piatră nestemată/ A-mpodobit c-un nimb limba română,/ Care
ni-e Doamnă şi ne e Stăpână,/ Prin ea trăieşte românimea toată.// Pe-acest
pământ, aşa a fost să fie,/ Un dar pentru mulţimile-nsetate/ Un Eminescu, imn
şi poezie./ Cuvinte sfinte-n inimă-ncrustate/ Şi glasul îţi răsună-n veşnicie,/
Prin tine, noi sorbim, eternitate.”
Suceava, 10 Ianuarie 1999, Dumitru Oniga, ”Lui Eminescu ” din Ciclul
Iubiri – sonete, Grupul editorial „Ion Grămadă”, Suceava-2004)
Poetul nemuriri noastre,
încheia discursul din anul 1871 cu
îndemnul – testament al marelui profet naţionalist Mihail Eminescu:
„Să deie ceriul ca să
ajungem asemine momente mai adeseori, să ne întâlnim pe mormintele strămoşilor
noştri plini de virtute, şi să ne legăm de suvenirea lor cu credinţa şi
aspiraţiile vieţei noastre. Numai cu chipul acesta vom putea conserva
patria ce avem; numai cu chipul acesta neamul românesc poate spera slavă şi
pomenire în viitor!... ” (Curierul
de Iaşi... 22 şi 25 August 1871)
Şi Bunul Dumnezeu a răspuns
binecuvântând Serbările generaţiilor anilor 1926, 1957, 1966, 1992, 2004.
În anul 2004, la comemorarea a
500 de ani de la urcarea la ceruri a Domnnului Ştefan cel Mare şi Sfânt am fost
prezent prin Delegaţie specială, eu reprezentând Liga Naţională a Luptătorilor
Pentru Victoria Revoluţiei – Dec. 1989 şi a Cinstirii Eroilor Martiri în
calitate de vicepreşedinte, alături de mentorul meu profesorul teolog Gheorghe
Constantin, cu care m-am alăturat pelerinilor ce l-au însoţit pe Arhiepiscopul
Pimen în marşul de cinstire al Marelui Ştefan, de la Suceava la Putna.
Din fiecare localitate s-au
adăugat frumoşi şi tineri bucovineni, bucovinence în costumele lor princiare,
populare dar şi mulţi români veniţi din toate regiunile locuite de români. Ne
deplasam pe cinci şiruri, în cadenţă uşoară, cântând, bucuroşi, solemni,
fiecare coloană ţinând evidenţa numărului de participanţi.
La fiecare oprire Înaltul
Pimen cerea numărul exact al pelerinilor. Pe tot traseul am ales să fac parte
din ariergarda participanţilor, parcă simţeam eu ceva... Şi, Minunea s-a
împlinit la intrarea în Sfânta Mănăstire Putna, când pelerinii în frunte cu
Arhiepiscopul Pimen au atins cifra de 500. Numărul 498 îl ocupa un consătean
de-al meu din Stoileşti-Vâlcea, învăţătorul Filip Munceanu, fără să ştim unul
de altul, care a scris în timpul marşului poezia Ştefan, Ştefan Domn cel Mare.
Numărul 499 era profesorul Gheorghe Constantin, iar pe mine m-a binecuvântat
Dumnezeu, Ştefan cel Mare şi Bădiţa Eminescu, să închid mica Oştire cu numărul
de răzeş 500.
Serbările – Sărbători s-au
continuat la Putna şi în anii 2007, 2011, 2021.
În perioada 14-19 August 2021
sub autoritatea Bisericii Ortodoxe Române, a Arhiepiscopiei Sucevei şi
Rădăuţilor, a Academiei Române şi în mod expres a Mănăstirii Putna prin
stareţul mănăstirii Arhimandritul Melchisedec Velnic s-a comemorat Serbarea de
la Putna – 150. Continuitatea unui ideal.
Toate zilele au fost solemne,
frumoase, calde, spirituale, pline de splendoare.
În ziua de Luni 16 August s-a
desfăşurat Congresul studenţesc aniversar, realizându-se între orele
16:00-19:00 Dialogul despre identitate şi idealuri cu studenţii al acad.
Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române.
S-a aprins de zel românesc
luminând fastuoasa adunare discursul tânărului Silvian Emanuel Man,
preşedintele de onoare al Ligii Studenţilor Iaşi.
„Pentru idealul de la 1871 Eminescu a fost urmărit de serviciile
austro-ungare şi marginalizat spre finalul vieţii sale, iar Ciprian Porumbescu
a stat în închisoare unde s-a îmbolnăvit grăbindu-i moartea... Studenţii din
perioada interbelică şi cei din anii de după cel de-al Doilea Război Mondial,
alături de profesorii lor, fiind împreună elita intelectuală a acestei naţiuni,
au suferit bătăi, arestări, unii până la 23 de ani de închisoare, iar alţii au
fost chiar ucişi pentru că şi-au asumat să apere prin toate căile integritatea
neamului românesc şi a Bisericii noastre strămoşeşti, suferind suplicii
asemenea primilor şi marilor martiri ai creştinătăţii. Astăzi, ei sunt cinstiţi
de mulţi români drept sfinţi ai închisorilor...
Astăzi nu este doar pomenirea Sfinţilor
Martiri Brâncoveni, ci şi o zi în care ne aducem aminte de creştinii care sunt
persecutaţi în această lume, fie de regimuri tiranice prin pedepse demne de
actele martirice, fie de regimuri aşa-zis democratice, care îi marginalizează
din şcoli, din universităţi, de la locul de muncă, eliminându-i sistematic din
viaţa publică pe cei care nu se aliniază corectitudinii politice şi aşa-zisei
culturi a anulării...
Nicio mare lucrare nu s-a născut vreodată
fără jertfă şi suferinţă. Iar noi, suntem chemaţi astăzi să pornim din toate
forţele vii ale tineretului românesc o uriaşă operă de regenerare morală a
acestui neam, să ne asumăm să ridicăm din noi o nouă generaţie – neaşteptată –
care să întroneze din nou cinstea, respectul, dreptatea în Ţara Românească şi
în viaţa fiecărui român, care să fie capabilă să preia frâiele ţării şi să
apere punctele cardinale ale civilizaţiei noastre...
Să ne
luăm fiecare libertatea şi demnitatea înapoi, ca să putem să ne luăm cu
adevărat ŢARA înapoi!”
Cuvântarea Preşedintelui
Academiei Române, Ioan-Aurel Pop,va
rămâne cu siguranţă în conştiinţa celor prezenţi dar şi a întregului Neam spre
veşnicie :
... „Dragi români din nordul Bucovinei, din Basarabia şi de pe toată
rotunjimea pământului românesc,
Preacinstită şi preasmerită adunare,
Cum se putea o ocazie mai bună pentru cei
care au gândit viitorul acum 150 de ani – e vorba de viitorul poporului nostru
– decât această zi de Adormire a Maicii Domnului din viaţa trecătoare
pământească şi trecerea ei în viaţa eternă?
Era ca o metaforă pentru naţiunea noastră
adormită şi necăjită, care trebuia să intre, prin marile fapte ale marilor
oameni de atunci, în eternitate. Evenimentele de la Putna de acum 150 de ani
găseau poporul român, cel mai numeros popor din sud-estul Europei, risipit în
mai multe ţări.
Din fericire, nucleul său, dar nu şi cea mai
mare parte a acestui popor, era concentrat, începând cu 1859, în România,
formată pe atunci doar din Oltenia, Muntenia, Moldova dintre Carpaţi şi Prut şi
din Bugeac, cele trei judeţe din sudul Basarabiei.
Cea mai mare parte a pământului nostru şi a
poporului român se afla sub stăpânirea imperiilor vecine.
Tinerii studioşi din România şi din
teritoriile româneşti înstrăinate s-au gândit atunci ca, prin cinstirea
amintirii celui mai important domn pe care l-au avut românii în Evul Mediu,
Ştefan cel Mare şi Sfânt, să stimuleze efortul fundamental al libertăţii şi
unităţii naţionale a tuturor românilor.
Şi unde se putea mai bine decât în locul
nostru sfânt, în Mănăstirea Putna? „
Să ne rugăm toţi care simţim
româneşte să ne fie auzită ruga rămasă drept testament de la marele Eminescu :
” Să deie ceriul ca să ajungem
asemine momente mai adeseori, să ne întâlnim pe mormintele strămoşilor noştri
plini de virtute, şi să ne legăm de suvenirea lor cu credinţa şi aspiraţiile
vieţei noastre.”
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
12 Ianuarie 2022
+ Sf. Mc. Tatiana
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu