Vox Populi, Vox Dei (2)
Democratia
de tip Westminster e specifica protestantilor. Catolicii cultiva democratia
crestina. Africanii si asiaticii adapta institutii occidentale la specificul
lor, avem astfel democratie hindusa, musulmana, confucianista, budista,
idolatra si forme etnice legitime, daca respecta standardele de civilizatie,
drepurile omului, creatia lui Dumnezeu, nu vointa unui Dictator, care se crede,
vrea Zeu.
Ortodocsi au
renuntat la Razboiul Rece si preiau acum legile, limbajul si institutiile
democratice occidentale, ca tarile coloniale in trecut. Totusi alternanta la
putere in est se deosebeste inca de cea din vest. La Moscova si Bucuresti, in a
treia si a patra Roma, avem stilul cezaro-papal al Imparatului ca monarh
absolut si Viceregent al lui Dumnezeu. Roma il vede pe Papa ca Vicar a lui Isus
si pe Imparat in Biserica. Lumi complet diferite, diamentral opuse!
La
greco-ortodocsi Sfantul Duh purcede de la Tata, pe cand la latini, catolici de
la Tatal si Fiul. O reprezentare grafica a sistemului ortodox este cercul, in
centrul caruia Imparatul si Vicarul lui Isus sunt una, pe cand la catolici este
elipsa cu doua focare, Papa si Imparatul. Numai in occident exista o societatea
civila, un echilibru al institutiilor create in ultimul mileniu. Ridicolul
societatii civile la ortodocsi e trecut cu vederea pentru ca-i numai un moft la
moda in tranzitie.
Eforturile
ortodocsilor de a se transforma in occidentali sunt Forme fara fond, iar
entuziasmul lor capitalist e neverosimil pentru pragmaticii occidentali.
Nicolai Berdiaev vede in inclinatia prooccidentala a ortodocsilor o componenta
mistica orientala, pe cand apusenii vad efuziunea procapitalista a ortodocsilor
ca o lipsa de realism. De fapt si unii si altii sunt sinceri si vor refacerea
unitatea crestina.
Orientalii sunt
utopici si occidentalii pragmatici. Vechea ardoarea procomunista, ca si cea
procapitalista de azi, e de sorginta mistica, ritual cultural-religios strain,
suspect apusenilor. Sub influenta Revolutiei Franceze s-a raspandit in apus o
imagine a crestinilor de la Moscova si Bucuresti, plin de lux si mizerie,
senzualitate si cruzime, paternalism si coruptie, iar sub influenta
romantismului german, atat rusii cat si romanii au descoperit ca sunt ceva cu
totul deosebit, dar pot comunica cu vestul pe canale culturale, stiintifice,
laice, masonice, neutre.
Caracterul
teocratic al democratiei rusesti si romanesti e din ce in ce mai evident, ca si
dorinta crestinilor de se unii. In schimb ierarhiile religioase si laice, rupte
de Marea Schisma, 1054, au nevoie de timp. Ce-i un deceniu fata de o mie de ani
de evolutie divergenta?
https://www.academia.edu/28173741/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
http://bentodica.blogspot.com.au/2018/03/bremen-romania-si-europa-parteneri.html
http://www.marianagurza.ro/blog/2018/03/11/viorel-roman-dupa-congresul-psd/
https://www.academia.edu/34504213/Semnele_vremii_complet.pdf
www.viorel-roman.ro
Timisoara la 15 martie 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu