Academician Ioan Aurel Pop - „Ne
amăgim dacă credem că cineva poate să conducă o ţară fără Dumnezeu şi fără
Carte”
General Br. (r) Aurel I. Rogojan
07 Octombrie 2021
Prezent
în municipiul Beiuş cu prilejul unui dublu eveniment - primirea titlului de
cetăţean de onoare al capitalei Ţării Beiuşului şi participarea la lansarea,
sub egida Centrului de Studii Transilvane al Academiei Române, de către Ioan
Degău şi coautorii a celui de al VI-lea volum din seria
enciclopedică „Beiuşul şi lumea lui”,
intitulat „Oameni de seamă ai
Ţării Beiuşului”, preşedintele Academiei Române, acad. Ioan Aurel Pop a
electrizat realmente asistenţa cu o
magistrală lecţie de istorie despre cum
au reuşit înaintaşii să ridice o ţară,
care până nu demult, cu multă trudă şi nenumărate sacrificii, a reuşit a
avea de toate şi din care azi ne-a mai rămas ceea ce se vede şi, mai ales, ceea ce simt românii, ca al doilea
cel mai sărac popor din Uniunea Europeană.
Am
redevenit imediat un student sârguincios pasionat de istorie şi am început să
iau notiţe. Prin ceea ce voi spune nu fac politică, a ţinut să menţioneze de la
bun început, distinsa personalitate academică, pe care bună parte a românimii o
consideră omul trimis de providenţă pentru a ne reda demnitatea naţională şi
recunoaşterea internaţională a ceea ce
însemna cândva România, cotată drept cea de-a patra putere diplomatică a lumii.
Pentru
ca afirmaţia din titlu, concluzie a alocuţiunii rostite cu
prilejul amintit, în esenţă cu profunde semnificaţii politice naţionale şi cu
evidentă adresabilitate în actualitatea politică românească, să fie liberă de orice conotaţii politice partizane, reputatul istoric a
invitat auditoriul la un excurs prin secolele al XVI-XVIII-lea ale afirmării
mişcării naţionale româneşti, când poporul era condus de preoţi, iar preoţimea
transilvăneană era iobagă. Şi, pentru a clarifica nişte lucruri privind
mişcarea memorandiştilor şi unirea cu Roma a
Bisericii Ortodoxe din Transilvania, au fost prezentate argumentele
faptice: unitatea clerului cu poporul s-a concretizat în solicitarea
emancipării nu doar a preoţilor, ci şi a
poporului.
Soluţia
elitei la problemele naţionale, sociale şi economice ale românilor era
memoriile.
Soluţia
ţărănească a fost răscoala lui Horea, Rex Daciae. Unirea cu Roma a facilitat
formarea unei elite din români şcoliţi la Roma şi Viena, care reveneau în
mijlocul poporului şi se afirmau ca lideri, astfel că la jumătatea secolului al
XIX-lea, în anul revoluţionar 1848 , intelectualiatea s-a unit şi ea cu
poporul, pentru a construi o ţară, urmând ca prin cultură să se ajungă la
autodeterminarea naţională şi independenţa statală. Ceea ce poetul George
Coşbuc a sintetiztat în aforismul „Cultura este cel dintâi teritoriu al
patriei”.
Unirea
cu Roma, argumentetază reputatul istoric, nu s-a făcut din raţiuni spirituale
(nimic din rânduielile noastre să nu se schimbe), ci exclusiv etnico-naţionale
(egalitate pentru toţi românii).
Înainte
de Unirea cu Roma, principele Transilvaniei Bethlen Gabor îi solicitase
Patriarhului Ecumenic de Constantinopol Chiril I (Lukaris) acordul pentru
calvinizarea tuturor românilor. Răspunsul lui Lukaris, „Sine Dominico non
possumus” (Fără Dumnezeu noi nu putem) a fost argumentat cu:
-
împotrivirea poporului român;
-
puternicile şi fireştile legături dintre
românii din cele trei principate;
-
principii români se vor opune, dacă nu
manu militari, cu îndemnuri tainice.
Principele
Transilvaniei Bethlen Gabor ar fi trebuit să ştie cele spuse de Patriarhul
Ecumenic de Constantinopol, din învăţăturile momentului Mihai Viteazul, când
valahii din Transilvania s-au revoltat , ştiindu-l pe domn de partea lor. Mihai
Viteazul a restaurat Mitropolia Transilvaniei, a adus preoţi şi ierarhi din
Ţara Românească, a ctitorit biserici şi s-a îngrijit de starea preoţilor,
oficializând Biserica Ortodoxă Românească în Transilvania. După moartea sa, a
fost lege ca popă român să nu mai intre în Ardeal, dar tainica lucrare a preoţimii
ortodoxe nu a încetat, iar cele două biserici româneşti, orftodoxîâă şi greco
catolică, ambele de rit bizantin au fost arma de luptă pentru apărarea
identităţii naţionale.
La
1848 mirenii au preluat conducerea mişcării naţionale, dar erau conştienţi că
fără Biserică nu vor fi sorţi de izbândă, drept pentru care la momentul Marii
Uniri din 1918 proiectul de rezoluție votat de Adunarea Națională a fost citit
de episcopul unit de Gherla Iuliu Hossu, care în încheiere a scandat Trăiască
România Mare, una și în veci nedespărțită, Amin. A urmat îmbrățișarea cu Prea Sfinția Sa Dr.
Miron Cristea, atunci episcop ortodox de Caransebeș, în fața mulțimilor
entuziaste, cari reclamau și plângeau de bucurie. Prea Sfinția Sa a adăugat
cuvintele: „Pe cum ne vedeți aici îmbrățișați frățește, așa să rămână
îmbrățișați, pe veci, toți Frații României”.
Concluzionând,
profesorul Aurel Ioan Pop a rezumat forţa şi determinarea înaintaşilor pentru a
ridica şi ne lăsa o ţară la : Şcoală, (educaţie şi comunicare), Biserică şi
Unitate, adăugând corolarul : „ Ne amăgim dacă credem că cineva poate să
conducă o ţară fără Dumnezeu şi fără Carte”.
În
mod evident, nu au fost vizaţi reprezentanţii puterii locale aflaţi de faţă,
domnii Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean şi Dumitru Ţiplea,
prefectul de Bihor, primul fiind absolvent a două facultăţi şi om de catedră,
iar cel de al doilea absolvent a patru facultăţi, dintre care una de teologie.
Judeţul Bihor dă semne de renaştere, iar municipiul Oradea a devenit un obiectiv
ţintă al turismului internaţional, urmare a realizărilor edilitare şi a unei
reuşite de excepţie în restaurarea patrimoniului imobiliar de importanţă
istorică.
Cei
fără Dumnezeu şi Carte sunt marionetele grupurilor de interese care au adus
România în marasm, ne-au dezmoştenit de zestrea lăsată de înaintaşi, continuând
să ne guverneze prin minciună, secretomanie şi dezbinarea naţională generată de
luptelor lor intestine pentru putere.
Dublul
eveniment de la Beiuş a pus în evidenţă,
prin lansarea monumentalului lexicon Oameni de seamă ai Tării Beiuşului,
valoarea inestimabilă a capitalului uman al României şi perspectivele oferite
de acesta pentru Marea şi Adevărata Renaştere Naţională.
https://www.art-emis.ro/jurnalistica/academician-ioan-aurel-pop-ne-amagim-daca-credem-ca-cineva-poate-sa-conduca-o-tara-fara-dumnezeu-si-fara-carte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu