luni, 1 mai 2023

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ....!

 



In memoriam: Nicolae Trocan

 

 

De când eram copil auzeam pe părinții mei și pe alți oameni din zonă vorbind de Nicolae Trocan. Unii vorbeau tare, fără teamă, alții discret, mai mult șoptit, semn că erau conștienți că pot avea consecințe dintre cele mai dure. La 14 iunie 1982 am vorbit cu Părintele Inescu, preot în Tr. Severin. Dânsul mi-a spus că a fost arestat în 1952 și condamnat la 15 ani închisoare. A făcut doi ani și jumătate ,,la zi”, restul ,,la fără frecvență”. Printre alte acuzații ce i s-au adus atunci, a fost și aceea că a vorbit în stradă cu un învățător, fost coleg de școală, despre Nicolae Trocan, partizanul. Învățătorul a fost condamnat mai mult și n-a mai venit.

 

Nu înțelegeam eu atunci prea bine despre ce era vorba, ce voia acel om, dar mă fascinau povestirile despre el, despre felul dibaci cu care-și dobora la pământ dușmanii, cel mai adesea milițieni și securiști. Cât privește locul lui de origine, părerile erau împărțite. Unii spuneau că ar fi din Ilovăț sau Șișești; alții din Bobaița, fiindcă în acel sat neamul Trocanilor era renumit, unul dintre înaintași, Mihai, fiind pandur de-al lui Tudor Vladimirescu, decapitat de turci în 1814, după cum se menționează și pe crucea lui din cimitirul satului. Alții spuneau că e de loc din Bobaița și că s-a stabilit în Ilovăț. În declarația pe care el însuși o dă în fața anchetatorilor de la Curtea Marțială, menționează că a avut domiciliul în comuna Zegujani.

 

Nu cunoaștem ce școli a absolvit și ce fapte a săvârșit în timpul războiului. Știm doar că în timpul celui de-al doilea Război Mondial era ofițer de aviație și a doborât mai multe avioane inamice. După război, văzând întorsătura lucrurilor și țara ocupată de sovietici, a dezertat din armată și a devenit partizan, adică luptător pentru înlăturarea ocupației sovietice din România și a structurilor  comuniste. El se alătura însă luptei a mii de partizani și luptători anticomuniști din perioada stalinistă din Munții Făgărașului, din Munții Banatului și din alte locuri, care au opus rezistență și au creat serioase probleme noilor autorități românești. Nicolae Trocan nu s-a alăturat însă unor grupări anticomuniste propriu-zise, ci a preferat să lupte de unul singur, în codrii lui de acasă.

 

Timp de  șase ani, în pădurile Ilovățului și până dincolo de Dealul Bujorăscului din Gorj, ,,împărat” neîncoronat a fost Nicolae Trocan. Trăgător de elită, cu o temeinică instrucție militară, Nicolae Trocan secera fără milă securiștii, milițienii și activiștii de partid, care îndrăzneau să-l caute, să scotocească pădurile. Știa să-i păcălească cu o dibăcie neîntâlnită până atunci, se travestea, îi atrăgea  pe urmăritori în curse. Avea ascunzători bine camuflate prin pădure, bordeie și scorburi. Se folosea de conacele de la vii și de la stâni, se informa permanent prin localnici cu privire la mersul lumii și al vremurilor. În multe împrejurări el devenea justițiarul plaiurilor Coșuștei, un fel de Zorro legendar. Era temut și de locuitorii satelor din jur, deși n-a făcut rău niciunuia din ei. Le cerea uneori mâncare și haine, când avea nevoie. Era neîndurător față de trădători.

 

Punea bilete cu dorințe, ordine, aprecieri, amenințări la porțile multora. Era foarte punctual și, acolo unde spunea că va veni, venea. Un secretar de sfat popular (de la Ilovăț?), Chițimia, trecea într-o seară, dârdâind de frică, cu bicicleta spre casă. Trocan i-a ieșit înainte și i-a strigat: ,, ,,- Mă, Chițimia, tu ești?  Oprește puțin, să-ți spun ceva! Nu-ți fie frică, nu-ți fac nimic! Sunt eu, Trocan!”  Chițimia nu l-a ascultat. A dat pedală și a vrut să treacă peste punte pe bicicletă. A căzut în apă și și-a frânt mâna. Trocan l-a ridicat de acolo și l-a dus până aproape de casă. Chițimia a fost în spital cu fratele tatălui meu. A murit la scurt timp, fiindcă mâna nu i s-a mai vindecat și a dat în cancer.

 

La 4 ianuarie 1982, fratele tatălui meu, Stănciulescu Gh. Alexandru, mi-a povestit din cele ce aflase de la acel Chițimia, cu care fusese în spital,  cum a fost sfârșitul lui Nicolae Trocan. Acesta avea ca om de încredere pe învățătorul din Ilovăț și o fată de acolo, care-i era iubită. Avea ca sălaș beciul unui grajd al fetei, aflat undeva la un loc mai izolat. Într-o bună zi, a trimis-o pe fată la fratele ei, la Severin, ca să-i dea niște haine pentru Trocan. Acesta a descusut-o pe fată, a aflat unde se află ,,haiducul” și apoi a anunțat miliția. A făcut-o pentru a scăpa de neplăceri, hărțuieli, declarații, anchete și percheziții.  Un grup mare de milițieni a mers acolo la grajd și l-au găsit în beci. Trocan s-a predat și nu s-a mai știut nimic de el. Fata s-a spânzurat.

 

La 14 oct. 1983, fratele mamei, Prof. Ion Pârvănescu din Tr. Severin, mi-a povestit cele ce aflase și el despre Nicolae Trocan. Așa, bunăoară, am aflat că Trocan, împreună cu un maistru-militar, prieten al său, au evadat din armată. Au venit în Bobaița și s-au dus să taie lemne din pădurea familiei Trocan, care fusese naționalizată. Milițianul a încercat să-i alunge de acolo. L-au împușcat. Au luat muniția de la postul de miliție și s-au retras în Pădurea Bujorăscului. Acolo își făcuseră groapă acoperită cu lemne. Urmăriți de miliție, colegul lui Trocan a fost împușcat. Pe Trocan îl alimenta soția lui. Orice încercare de a-i smulge acesteia informații au dat greș. ,,Călcâiul lui Ahile” a fost însă fratele lui Trocan. Pe acesta l-au șantajat că-i vor da copiii afară din școală, dacă nu le va spune unde este frate-său.  Acesta a dat detalii privind întâlnirile pe care Trocan le are cu nevastă-sa. Au urmărit-o pe aceasta și până la urmă au obligat-o să colaboreze. Când femeia s-a dus să-i ducă mâncare lui Trocan în Dealul Bujorăscului, era însoțită de câțiva agenți. Aceștia mergeau târâș, când s-au apropiat de locul de întâlnire. Soția a fluierat o melodie numai de ei știută. Când Trocan a ieșit din ascunzătoare, au tras asupra lui. A început un schimb de focuri. Agenții și soția au căzut. Trocan a fost rănit la un picior. După măcel, a plecat la un conac, peste deal. Un bătrân își avea vitele acolo. Venea o nepoată a acestuia și le da mâncare. Trocan s-a împrietenit cu fata și și-a făcut-o amantă. Aceasta l-a hrănit multă vreme. Trocan și-a făcut ascunzătoare în pământ, sub vite. La un moment dat, o echipă de milițieni a venit și a făcut percheziție și la grajd. Nu l-au găsit. Faptul l-a pus însă pe Trocan pe gânduri. Pentru a nu le da posibilitatea să-l descopere, a spânzurat fata într-o seară, a închis bine ușile la grajd, s-a dus acasă la bătrân. Acesta avea o casă izolată. Bătrânul dormea. Trocan a luat toate proviziile de hrană, a încuiat ușile și dus a fost. Bătrânul a murit de foame. Vitele au fost găsite după mai bine de o săptămână, aproape moarte de foame. Până la urmă, Trocan a fost împușcat.

 

Această variantă n-am mai întâlnit-o în altă parte și de aceea mi se pare neîntemeiată. În primul rând, toți cei ce mi-au povestit despre el știau că nu a fost căsătorit niciodată. Am consemnat-o, totuși, ca ipoteză de lucru.

 

Cert este că ofițerul Nicolae Trocan a fost anchetat, judecat și condamnat la moarte pentru activități armate, subversive statului, de instanțele din Craiova. În una din declarațiile sale date în fața anchetatorilor, Nicolae Trocan scria:

 

,,Subsemnatul Nicolae(Nae) M. Trocan, cu domiciliul în trecut în comuna Zegujani, județul Mehedinți, astăzi nestabil în regiunea Gorj, fiind major, conștient de urmările ce vor decurge și în deplinătatea facultăților mintale, declar:

 

Sunt anticomunist, sunt pentru credința în Dumnezeu, țară și neam, monarhie, până în măduva oaselor, am fost român, sunt român și vreau să mor român, sunt împotriva tuturor străinilor, - fie de orice neam ar fi - , care prin dictat doresc să impună sistemele lor sociale, politice și culturale în dauna poporului nostru, a originilor noastre, a obiceiurilor noastre. Și, mai pe scurt, sunt trup și suflet din trupul și sufletul țării mele.

 

Aceasta mi-e  declarația pe care o semnez.

 

Vă rog să atașați atât scrisoarea, cât și declarațiile în original, dacă se poate, dosarului meu de la Curtea Marțială Craiova. Am această satisfacție, domnule șef, că oricare ar fi rezultatul cu mine, am ajutat și eu, fie chiar cu o pietricică, la clădirea edificiului România Democrată, în înțelesul adevărat al cuvântului meu, de mâine.

 

Fie ca generațiile viitoare să ia pildă de suferințele noastre, de contribuțiile noastre de care mă simt și mai mândru”.

 

Curtea Marțială din Craiova l-a condamnat la moarte. La 20 iulie 1953, ofițerul de aviație Nicolae Trocan, în vârstă de 30 de ani, a fost împușcat, iar trupul i-a fost aruncat la  groapa comună.

 

Unui asemenea Român i s-ar cuveni cu prisosință un monument.

 

La 24 martie 1980 am cunoscut-o pe sora lui Trocan, d-ra Trocan, laborantă la Laboratorul Sanitar-Veterinar din Halânga. Era o femeie în vârstă, foarte corectă, cinstită și competentă în meseria ei. O tristețe profundă i  se citea pe față. Nu cred că zâmbise în ultimele decenii. Nu fusese căsătorită niciodată, locuia pe strada Matei Vasilescu în Tr. Severin, vizavi de protoierie. Am întrebat-o de fratele său. Își deschidea greu sufletul, ofta și spunea: ,,- Nici până astăzi nu știm nimic despre el! Ne poartă de la Ana la Caiafa, ne mint și ne rânjesc în față. Convingerea mea e că l-au împușcat!”

 

 Presimțirea n-o înșela![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] In memoriam: Nicolae Trocan, în ,,Scrisoare pastorală”, an. XXI(2021), nr. 454, pp. 2-4; Nicolae Trocan, partizanul, în ,,Națiunea”, București, an. X(2021), 19 oct., ediție on-line(https:// ziarulnatiunea.ro).

 

 

 

TRATAMENTUL MEDICAL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca un om bolnav, care doreste sa se vindece, se da întru totul voii doctorului sau si tine rânduiala întocmita de acesta, pentru ca leacurile sa lucreze fara de oprelisti. Noi toti suntem din fire betegi duhovniceste sau mai rau decât atât: fiind raniti de moarte de tâlharul diavol, stam vatamati în drumul lumii acesteia si nicidecum nu ne putem ajuta pe noi însine, asa cum ni se arata în pilda samarineanului milostiv, care l-a îngrijit pe cel cazut între tâlhari (Luca 10, 30-35). Daca voim sa ne vindecam de vatamarile pacatoseniei, trebuie sa ne lasam în voia lui Iisus Hristos – Acel Samarinean Care nu din Samaria a venit, ci dintru Maria Fecioara de Dumnezeu Nascatoarea –, ca sa faca El cu noi precum voieste, fiind de trebuinta sa pazim rânduiala si legile Lui care sunt scrise în Evanghelie, desi trupului nostru acestea i se par a fi prea anevoioase. Cei bolnavi iau de bune si le rabda pe toate cele rânduite de doctori, de vreme ce vor sa se tamaduiasca. Asemenea si noi trebuie sa înduram tot ce voieste si ne porunceste Tamaduitorul nostru, Hristos, si sa le primim pe acestea ca pe darul cel bun, caci altfel tamaduirea Lui mântuitoare nu ne va folosi cu nimic, asa precum pe cel beteag nu-l va întrema lucrarea leacurilor, daca acestea nu sunt luate dupa rânduiala lasata de doctor, ba chiar mai mult va creste neputinta lui. Greu îi este trupului nostru sa lepede iubirea de sine si sa urmeze voia lui Hristos, însa lucrarea vindecarii si a mântuirii noastre ne cere sa le facem pe acestea negresit. De aici întelegem ca nu au o adevarata întoarcere si pocainta cei ce nu vor sa se lase de iubirea de sine, de îndaratnicie, de setea de slava si de alte placeri trupesti, ramânând astfel betegi duhovniceste si netamaduiti, cu toate ca mântuitoarea tamaduire a lui Hristos este lasata pentru toti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 119

 

 

ARTA ADEVARATA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Mai devreme sau mai târziu, în domeniul artei, oamenii vor parasi fotoliul cald din fata televizorului, a radioului si vor intra în salile de spectacol, dorind sa vada nu umbre, ci miscare vie, cântec adevarat, lacrimi si traire întreaga. Cu falsurile repede se satura omul. Un colt de natura, un crâmpei de cer, un amurg sau niste zori vor înalta, vor face sa tresara veac de veac inima omeneasca. Zeitatile antice au adus inima spre o însetare tot mai mare de lumina care n-are umbra. Zeitatile moderne ce au dus pe om spre un colaps interior, au redresat privirea lumii spre Izvorul vietii. Motiv ce ma face sa cred ca viitorul poeziei este triumfal.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 187




In memoriam – Arhim. Neonil Ștefan

 

       

L-am întâlnit de două ori în viață: în 1982 și în 1999. Aveam biserica în lucru. Amploarea și valoarea  consolidărilor, finisărilor, picturii, depășeau cu mult posibilitățile economice ale enoriașilor din Malovăț. Am făcut atunci apel la eparhii, mânăstiri, instituții de tot felul, persoane publice, pe unde am știut și pe unde n-am știut, dar am reușit să încropesc sumele necesare și să termin lucrările respective, fără ca enoriașii noștri să simtă povara. M-am adresat și Mânăstirii Frăsinei. De fiecare dată mi s-a returnat cererea, cu mențiunea că trebuie să aibă avizul ierarhului locului și să merg personal la mânăstire, cu chitanțierul. M-am conformat întocmai.

 

Prima dată am avut emoții serioase. Auzisem multe despre Mânăstirea Frăsinei, dar n-o vizitasem niciodată. M-am dus. Se întunecase, când am străbătut satul Muiereasca, de care aparține, administrativ, mânăstirea. Am început să urc muntele. La o oarecare înălțime, drumul s-a bifurcat în stânga și am văzut nu prea departe o biserică înconjurată de ziduri mari și alte clădiri. Am fost convins că am ajuns. Am bătut la poartă, dar nimeni n-a ieșit. Totul era afundat în întuneric. Am intrat în mașină și m-am culcat. Pe la ora unu, noaptea, cineva m-a trezit. Era un călugăr. I-am spus cine sunt și unde merg. Mi-a explicat că acea este mânăstirea ,,pentru femei”. Mânăstirea ,,pentru bărbați”, cea zidită de Sfântul Calinic, e mult mai sus, către vârful muntelui.

 

Am pornit. Mașina urca cu greu pe un drum îngust, ușor șerpuit. De-o parte și de alta străjuiau codrii. Într-un târziu, am ajuns la poarta celei de-a doua mânăstiri, cea ,,a bărbaților”. Poarta era larg deschisă. Am intrat cu mașina, fiindcă mânăstirea era undeva departe de poartă. În apropierea mânăstirii erau zeci de mașini. Cred că erau din aproape toate județele, dacă iau în calcul numerele de înmatriculare.

 

Era ora 2 noaptea și slujba era în toi. M-am dus și eu în biserică. Era lume ca în noaptea de Paști. Numai bărbați. Biserica mânăstirii, pictată, după cum am crezut eu atunci,  de Nicolae Grigorescu, îți dădea impresia că nu mai ești pe pământ. Fondul picturii de un albastru deschis, îngerii și sfinții frumos conturați, o lumină caldă, ușoară, mă făceau să cred că sunt în văzduh, printre stele. Era o liniște desăvârșită. Doar preoții și cântăreții de la strană își rosteau cântările și rugăciunile lor,  cu glasuri dulci, liniștite, bine pliate pe muzica bizantină. Parcă erau niște suspine ale sufletului, izvorâte din adânc. Călugării erau mulți prin biserică, dar ca niște umbre: slabi, subțiri, lipiți de câte un stâlp, ori de ziduri, nemișcați, rostindu-și în tăcere rugăciunile. Alții ședeau îngenuncheați ore în șir în câte un colț al bisericii, fără să se miște, fără să se ridice.

 

Când a răsărit soarele, s-a terminat și slujba. Parcă eram transformat sufletește. Era pentru prima dată, când simțeam spiritul Athosului pătrunzându-mi sufletul. A ieșit și Părintele Neonil din altar. Parcă era un mitropolit din vechime. Părul i se revărsa în plete albe pe umeri, barba albă îi ajungea până către capul pieptului. Era un om frumos la chip, luminos la față, cu ochi vioi, iscoditori, cu un zâmbet abia perceptibil, care te făcea să ai curaj și să-i spui cu încredere ce te doare, ce nevoie te aduce la el.

 

Am așteptat la rând ca să vorbesc cu dânsul. I-am spus cine sunt, ce-mi trebuie. M-a dus la trapeză(sala de mese), a dat poruncă unui călugăr să-mi aducă niște ghiveci călugăresc, iar dânsul a plecat, nu înainte de a-mi spune să-l aștept acolo. S-a întors după o vreme și mi-a adus cinci mii lei. Era o sumă destul de mare la vremea aceea. În fața dumnealui am scos chitanță pentru bani. Mi-a mai dat apoi un pomelnic cu obștea mânăstirii, vii și morți, și mi-a spus autoritar: ,,- Să-l pomenești toată viața! Spor la treabă și să faci biserică frumoasă!” M-am spovedit la un duhovnic al mânăstirii și am plecat.

 

  A doua oară lucrurile s-au derulat aproape la fel, numai că suma, la banii de atunci, a fost de cinci milioane lei.

 

  Așa proceda dânsul cu toți preoții care-i cereau ajutorul. Nu spunea nimănui că nu are, că nu poate, că nu vrea. Parcă împlinea ceea ce spusese Anton Pann cu mult înainte: ,,De la lume adunate și iarăși la lume date!”

 

  Dumnezeu să te ierte și să te odihnească, Părinte Neonil![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] In memoriam: Arhim.  Neonil Ștefan, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XV(2016), nr.  321, pp.  3-4; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol. IX,  2018, pp.  18 – 20.

 

 

 

FULGII DE NEA

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

 

În vremea iernii nu cade din cer nici un firicel de zapada care sa nu fie – în primul rând – îngrijit, bine facut si chiar împodobit cu toata grija si caruia – în al doilea rând – sa nu i se fi aratat pe fata pamântului un anumit loc si o anumita legatura cu celelalte firicele de zapada, asemenea siesi. Pentru a va încredinta de toate acestea, n-aveti decât sa prindeti cu grija câteva firicele de zapada, care cad cu milioanele în aceste zile întunecoase si sa le supuneti unei amanuntite cercetari cu ajutorul lupelor. Fulgii de nea va vor aduce întru mirare prin regularitatea si frumusetea formei lor.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 80.

 

 

 

MARELE ARTIST

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Pretutindeni, pe tot întinsul pamântului, se face simtita prezenta Marelui Artist – Duhul Sfânt – care se salasluieste, aducând nestirbita bucurie în toate fapturile, vadindu-si nemarginita Sa întelepciune în tot ceea ce se face. Vedem pretutindeni Duhul Datator-de-viata, lucrând asemenea unui mare artist, sau al unui olar, modelând multime de vase neînsufletite. El poate fi descoperit mai cu seama în sfinti, ca în niste marete si neasemuit de frumoase temple ale Sale. În oamenii necredinciosi si necinstiti însa, poti descoperi, aproape la fiecare pas, lucrarea duhului rau, patimi, framântare zadarnica, vrajba, dusmanie.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 440-441





NEMURIREA SUFLETULUI

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Nemurirea sufletului este piatra de temelie pe care se zidesc conservarea, dezvoltarea si propasirea omului; este legatura ce uneste societatile, instrumentul care stimuleaza dezvoltarea, mijlocul prin care omul progreseaza si se desavârseste; suprimarea ideii de nemurire a omului ar însemna distrugerea tuturor si nimicirea umanitatii. Daca umanitatea exista, exista si progreseaza prin nemurirea sufletului; anularea nemuririi omului ar desfiinta perfectiunea dreptatii dumnezeiesti, fiindca acest lucru ar însemna ca omul a fost plasmuit spre nimicire, ceea ce ar fi contrar trasaturilor idiomatice dumnezeiesti. Dumnezeu, ca un Atotbun, l-a creat pe om ca sa-l faca partas bunatatii si fericirii Sale, fapt pentru care l-a creat dupa chipul si asemanarea Sa si l-a înzestrat cu suflet rational si nemuritor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 213

 

 

 

CA VANTUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Mare este nerâvna si lenea noastra la rugaciune. Întotdeauna ne rugam, sau avem tendinta de a ne ruga grabindu-ne, ca si cum am vrea sa ispravim mai repede, sa sarim peste ceva, fara a cauta în adâncul inimii. De aceea rugaciunea noastra este ca vântul: se isca, bate si se duce.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 497.



In memoriam: Pr. Prof. Niculae Șerbănescu

 

 

L-am cunoscut abia în 1973, când am ajuns student la Institutul Teologic Universitar din București. Era titularul catedrei de Istoria Bisericii Ortodoxe Române.

 

Se născuse în 1914. Nu am aflat prea multe despre originile, copilăria și tinerețea sa. Știu că în perioada 1947-1972 a fost funcționar superior al Patriarhiei Române, având însărcinarea de a se ocupa de arhiva Patriarhiei. Arhiva acestei instituții nu însemna numai documentele curente, ci și documentele istorice, emise cu sute de ani înainte. Pentru a le utiliza, pentru a le cerceta, era nevoie ca să cunoască limbile paleoslavă și slavonă, scrierea chirilică, limba greacă veche și neogreaca. Părintele Șerbănescu citea cursiv asemenea documente, le traducea cu ușurință, ba chiar le știa pe multe pe de rost.

 

Mai știu despre dânsul că a slujit patru decenii ca preot la fosta biserică Albă-Postăvari din strada Bateriilor nr. 41.  În anii 1972, 1978-1984 a funcționat ca profesor de Istoria Bisericii Ortodoxe Române la Institutul Teologic din București.

 

Era un bătrânel foarte vioi, iute, întotdeauna binevoitor, zâmbitor, gata să te asculte, să te încurajeze, să-ți dea sfaturi. În mijlocul studenților părea un bunicuț fericit. Avea un suflet bun, părintesc, asemenea Părintelui Ioan Ionescu de la Seminarul Teologic din Craiova. Cursurile sale erau o bucurie, deși erau foarte bogate în conținut, în informație. Avea o memorie impresionantă. Știa cu lux de amănunte istoricul mănăstirilor, știa pe de rost textul multor pisanii de la biserici și mănăstiri vechi, se juca cu anii și numele personalităților istorice. Era o adevărată enciclopedie istorică. Cred că dacă aș fi terminat doctoratul și nu m-aș fi căsătorit așa devreme, m-ar fi oprit asistent. Mă simpatiza foarte mult pentru faptul că începusem să public în revistele bisericești și socotea că aș avea multe de făcut și de spus în domeniul istoric. Mai târziu am aflat că a avut foarte puțini ucenici, tocmai datorită exigenței sale. Am înțeles că doar un doctorand și-a luat teza la dânsul în tot timpul cât a funcționat ca profesor la Teologie. În ciuda faptului că avea cursuri stufoase, cu nenumărate date și nume, studenții participau cu plăcere și interes la orele dumnealui. Știa să-și presare discursul cu istorioare picante din viața unor personalități istorice, din istoria unor monumente, amănunte inedite ale unor evenimente, pe care dânsul le aflase de-a lungul anilor fie din documente, fie din scrieri, fie de la generațiile trecute.

 

La cursurile de masterat și doctorat am avut câteva lucrări la dânsul și atunci am înțeles cât de importantă este seriozitatea în abordarea unui subiect istoric. Mai târziu, după ce am conspectat numeroase lucrări de teoria și filozofia istoriei pentru cartea  Nicolae Iorga. Concepția istorică, am înțeles că în cursurile Părintelui Șerbănescu era o mare lacună: lipsa înscrierii istoriei bisericești în contextul istoriei naționale.

 

A fost foarte mâhnit, când a aflat că abandonez doctoratul, când eram în anul al doilea. Dețin mai multe scrisori de la dânsul, în care mă îndemna insistent să continui. Mă căsătorisem, mă preoțisem și nu-mi mai puteam permite să mă deplasez în București, pe la biblioteci și arhive ca să-mi pregătesc lucrările și examenele.  Din cauza aceasta nu am putut să-i dau ascultare. 

 

La 1 Martie 1982 m-am întâlnit întâmplător cu dânsul în București, undeva, pe strada Antim Ivireanul. A tresărit, parcă ar fi reîntâlnit pe unul din familia sa după mulți ani de despărțire. Era în cizme, plin de noroi. Plângea. În zilele următoare trebuia să-i demoleze biserica Albă-Postăvari(sec. XVI), la care slujise 40 de ani. Patriarhul Iustin n-a vrut să miște un deget ca să o salveze. Profesorul l-a caracterizat drept ,,o cârpă, care n-a dat niciodată piept cu viața și cu greutățile ei”. Părintele făcuse nenumărate memorii către toate autoritățile și forurile superioare pentru salvarea bisericii. Fusese în multe audiențe,  dar se izbise peste tot de un zid. Așa hotărâse Ceaușescu și cuvântul lui trebuia dus la îndeplinire. Atunci am aflat că Mihai Viteazul, înainte de a ajunge domn al Țării Românești, când fusese condamnat la moarte de către domnul Alexandru cel Rău(1592-1593), a trecut prin fața bisericii Albă-Postăvari. Îl duceau la locul de osândă. A cerut să i se dea voie în biserică să-și facă ultima rugăciune. I s-a dat și el s-a rugat la icoana Sfântului Nicolae. A ajuns la locul de execuție, a pus capul pe bedreag și, când s-a uitat la călău cum numai el știa să se uite, acesta s-a înfricoșat, a aruncat barda și a luat-o la fugă. Toată lumea a fost convinsă că aceasta a fost încă o minune a Sfântului Nicolae.

 

Biserica Albă-Postăvari a fost dărâmată la câteva zile după discuția mea cu Părintele Șerbănescu. N-a reușit s-o salveze! Cu siguranță că a fost una din  neîmplinirile vieții lui!

 

Era a treia biserică din zonă dărâmată, alături de sute de case particulare și clădiri publice din zonă, pentru a face loc Casei Poporului, actualul sediu al Parlamentului României.

 

Părintele Șerbănescu a deplâns atunci starea de la Institutului Teologic din București. Tânăra generație de cadre e pusă doar pe căpătuială și pe afaceri, zicea dânsul. Mi-a spus că și dumnealui a realizat împreună cu Teodor Manolache bibliografia revistei ,,Biserica Ortodoxă Română” la 75 de ani de la apariție, dar că patriarhia nu a vrut să le-o publice. Atitudinea patriarhului de a nu-mi publica lucrarea Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1983) nu trebuie să mă mire. Nu e decât o mumie folosită ca marionetă de factorul politic și nimic mai mult. M-a rugat să-l vizitez când mai vin în București, să țin legătura cu dânsul ,,cât voi mai fi în viață!” M-a felicitat pentru activitate și ne-am despărțit prietenește. M-a impresionat mult!

 

 Din păcate, nu am mai ținut legătura cu dânsul. Am fost plăcut surprins, când am găsit în librării în anii următori o carte monumentală a dumnealui, Mircea cel Mare, realizată în colaborare cu Prof. Univ. Dr. Nicolae Stoicescu, viitorul ambasador al României în Grecia.

 

Am aflat că a murit în 1999.

 

Dumnezeu să te ierte, dascăl scump al tinereții mele![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] In memoriam: Pr. Prof. Univ. Niculae Șerbănescu, în ,,Scrisoare pastorală”, an. XXI(2021), nr. 452, pp. 3-4; în ,,Națiunea”, București, 19 sept. 2021, ediție on-line(https://ziarulnatiunea.ro); în ,,Armonii culturale”, Adjud, 13 sept. 2021, ediție on-line(https:// armoniiculturale.ro); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 14 sept. 2021, ediție și on-line(https:// ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com);în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 19 sept. 2021, ediție și on-line(http://www. observatorul.com).

 

 

 

Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie

 

 

Să învățăm rânduiala Raiului, care este rugăciunea necurmată.

 

*

Mai întâi omul trebuie să facă mărturisire la duhovnicul său, să se împrietenească cu Dumnezeu și să se pună în rânduială. Și în timpul rugăciunii pe care o face singur trebuie să se mărturisească. Mărturisirea aceasta pe care o face înaintea lui Dumnezeu este alta. Să se smerească înaintea lui Dumnezeu și să spună: „Dumnezeul meu, sunt nemulțumitor, păcătos, fățarnic…” și celelalte. Iar după ce se va pocăi și se va mărturisi înaintea lui Dumnezeu, apoi începe să îndrepte toate patimile și toate neputințele sale duhovnicești. După care va spune: „Dumnezeul meu, cu mine ce se va întâmpla? Dacă nu mă ajuți Tu, nu voi putea face nimic”. Și atunci vine Harul lui Dumnezeu. Va simți o asemenea bucurie înlăuntrul său, o asemenea mângâiere, încât nu-l va lăsa inima să lase rugăciunea.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71.

 

 

 

FLACARA LUMANARII

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca lumânarea arde si mai apoi se stinge. Pilda aceasta îti adevereste ca viata noastra arde ca o lumânare pâna când traim, iar dupa aceea se stinge. Este de trebuinta sa tinem minte cele despre sfârsitul ei, care nu stim în ce zi si în care ceas va veni – de aceea ni se cuvine a-l astepta mereu.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71.




Amintiri despre Arhim. Iuliu Scriban

 

 

Arhimandritul Iuliu Scriban a fost unul din monahii de înaltă cultură din perioada interbelică românească. A funcționat mulți ani ca redactor la revista ,,Biserica Ortodoxă Română”.

 

Am avut prilejul ca să-l întâlnesc pe Părintele Arhim. Caliopie Georgescu, fostul stareț al Mânăstirii Lainici, la București,  în seara zilei de 30 martie 1981.  Aveam de lucru la Biblioteca Academiei și mă cazasem la căminul Patriarhiei. Îl cunoscusem pe Părintele Caliopie în perioada 1976-1977, când lucrasem împreună la Mitropolia Olteniei din Craiova. Mă apropiasem sufletește de dânsul, fiind un bătrânel foarte cumsecade, sfătos și plin de amintiri interesante din trecutul Bisericii și al țării.

 

În seara aceea mi-a vorbit despre Arhim. Iuliu Scriban și despre Gala Galaction. Cu Iuliu Scriban slujise ca preot. Inteligența lui Scriban era de-a dreptul uimitoare. Împreună cu episcopul Vartolomeu Stănescu al Olteniei, a mers la un congres într-o țară apuseană. A avut cel mai mare succes dintre toți participanții. Răspundea, de la tribuna congresului, fiecăruia în limba sa. Știa zece limbi să le vorbească fluent. I s-a acordat de trei ori mai mult timp decât celorlalți, fiindcă era o adevărată revelație pentru participanți. La acest congres l-ar fi întrebat mai mulți ,, - Ce ești tu în Biserica ta?” El a răspuns cu modestia care-l caracteriza: ,,- Ia, acolo, și eu un biet călugăr! M-a luat episcopul să-i car bagajele!”

 

În timpul primului război mondial fusese implicat într-o grupare de intelectuali, care promulgase o ,,proclamație” privitoare la ocupația germană. Gala Galaction o concepuse, iar Scriban o semnase alături de alți intelectuali, inclusiv Tudor Arghezi[1]. Pentru aceasta, după îndepărtarea trupelor germane din țară, Scriban fusese condamnat la moarte. Cu chiu cu vai a reușit să ajungă în audiență la rege, căruia i-ar fi vorbit șase ore neîntrerupt. În final, șeful statului ar fi spus: ,,- Scriban să nu fie executat, dar cât voi fi eu rege, el să n-ajungă episcop!” Și nici n-a ajuns![2]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

O MINUNE A SF. MINA

 

Sfântul Mina şi-a făcut apariţia pe cal, purtând sabie. A apărut în chipul unui ofiţer superior turc şi a strigat la ei că ordinul de măcel este revocat. Ei s-au în­tors la casele lor. Creştinii au fost salvaţi. În ziua următoare, creştinii şi turcii au priceput că interve­nise Sfântul.

 

La lraklion de două ori pe an se sărbătoreşte Sfântul protector al oraşului. Pe 11 noiembrie, când este sărbătoarea lui şi în marţea Paştelui.

 

La cea de-a doua sărbătoare se face Sfânta Liturghie Arhierească în vechea şi istorica biserică a Sfântului. Biserica întreagă şi duşumeaua ei se împodobeşte cu ramuri şi frunze de mirt (mersină). Este emoţionant momentul când se citeşte Sfânta Evanghelie, când toţi cei prezenţi ţin în mâini mici lumânări aprinse, oferite de biserică. După slujbă, are loc o ceremonie grandioasă, cu prapuri de în­viere şi cu procesiunea moaştelor Sfântului Mina. La aceste sărbători se aud binecuvântări şi rugă­ciuni deosebite.

 

De ce toate acestea? Spre amintirea marii minuni pe care a făcut-o Sfântul Mina în 1826, în noaptea de Paşti (18 Aprilie). În clipa în care creş­tinii se aflau la slujbă în biserică, au invadat turcii cu gând să-i măcelărească. I-au găsit şi adunaţi la un loc şi neînarmaţi. O ocazie potrivită! Sfântul Mina şi-a făcut apariţia pe cal, purtând sabie. A apărut în chipul unui ofiţer superior turc şi a strigat la ei că ordinul de măcel este revocat. Ei s-au în­tors la casele lor. Creştinii au fost salvaţi. În ziua următoare, creştinii şi turcii au priceput că interve­nise Sfântul.

 

Pentru că această minune a avut loc în mo­mentul când se citea Evanghelia, oamenii obişnuiesc acum să ţină în mâini cu toţii, la ora cititului Evangheliei, lumânări aprinse, aşa cum am relatat mai înainte.

 

(Arhimandrit Daniil Gouvalis, Minunea credinţei, Editura Bunavestire, pp. 65-66)

 

 

 

HAINA DE SARBATOARE

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca oamenii, dupa obiceiul obstesc, se îmbraca de sarbatori în haine luminoase si se veselesc. De la aceasta praznuire vremelnica si pamânteasca sa-ti ridici mintea prin credinta la sarbatoarea alesilor lui Dumnezeu, care vesnic vor praznui si se vor veseli. Vremea de acum este pentru crestini un rastimp pentru truda, nevointa, plângere, tânguire si pentru purtarea Crucii. În veacul de apoi, când vremea se va plini si va veni vesnicia, crestinilor celor adevarati li se va deschide o sarbatoare prealuminoasa. Atunci ei se vor odihni de truda lor si vor praznui sabatul cel neîncetat si vesnic, nu doar o singura zi din saptamâna, ci toata vesnicia. Atunci vor scoate de pe ei hainele cele zdrentuite si de jale si se vor îmbraca în vesmânt de sarbatoare si de nunta, „când fiinta aceasta stricacioasa se va îmbraca în nestricaciune si fiinta aceasta muritoare se va îmbraca în nemurire” (1 Corinteni 15, 54). Atunci se vor acoperi cu vesmântul mântuirii si vor îmbraca haina veseliei (Isaia 61, 10); „vor fi îmbracati în vesminte albe” (Apocalipsa 3, 5); „se vor învesmânta cu vison curat si luminos” (Apocalipsa 19, 8). În zilele acelea nu vor vedea nimic din cele ale întristarii si ale mâhnirii; acolo nu se va afla teama de dusmani, de saracie sau de boala; nu va fi strigat, plângere, tânguire, foame, sete, frig, arsita si nici un fel de nenorocire sau necaz, ci totul va fi linistitor, pasnic, neprimejdios, veselitor, luminos, îmbucurator si bineplacut. În viata aceasta, aproape toate sunt mâhnitoare si de jale: frica de moarte, de diavol si de pacat, teama de rauvoitori si de prefacuta fratie; de toate trebuie sa te pazesti si sa te uiti în jurul tau ca o pasare ce se feres te de vânatori si de arcasi. Aici în fiece zi murim prin temerea si asteptarea mortii si cu cât mai mult traim, cu atât mai mult asteptam sa murim: caci pe masura ce traim mai îndelung, viata ni se scurteaza si se apropie tot mai mult venirea mortii. Iar aceasta viata plina de amaraciune si moarte este întesata cu o sumedenie de nenorociri si pe masura ce se prelungeste, necazurile ni se înmultesc. Însa în veacul de apoi nu vor fi unele ca acestea, ci doar viata, fericire, desfatare, biruinta, strigate de bucurie si veselie vesnica. În vremea de acum, oamenii s-au obisnuit sa mearga de sarbatori acasa unii la altii, sa se viziteze si asa sa se veseleasca împreuna. Atunci alesii Domnului se vor aduna în casa Tatalui Ceresc, în care „multe locasuri sunt”, si vor dobândi împrietenirea cu Sfintii Îngeri si cu toate Puterile ceresti, veselindu-se dimpreuna, bucurându-se unii de altii înaintea fetei Cerescului lor Tata. Atunci „cei mântuiti de Domnul vor veni în Sion cu strigare de bucurie si desfatare vesnica va fi peste capetele lor. Ei vor afla bucuria si veselia, iar întristarea si suspinarea se vor departa” (Isaia 35, 9-10). De sarbatori oamenii au obiceiul acum sa manânce, sa bea si sa praznuiasca împreuna. Atunci adevaratii robi ai Domnului „vor sedea la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov în Împaratia Cerurilor” (Matei 8, 11) si „vor mânca si vor bea la masa Domnului” (Luca 22, 30); „îmbata-se-vor din grasimea casei Domnului si din izvorul desfatarii Lui vor fi adapati” (Psalmul 35, 8), dupa cum ne-a binevestit Dumnezeu despre acestea prin Prorocul Sau: „Iata, slugile mele vor mânca, slugile mele vor bea, slugile mele se vor veseli, slugile mele vor cânta din bucuria inimii” (Isaia 65, 13-14). Oamenii mai au si obicei ul de a cânta în zile de sarbatoare cântari de bucurie. Atunci alesii Domnului Îl vor vedea pe Dumnezeu „fata catre fata” (1 Corinteni 13, 12), „Îl vor vedea” întru slava Sa, „asa cum este” (1 Ioan 3, 2), si într-un cuget Îl vor lauda, Îl vor slavi si-L vor cânta la nesfârsit fara sa se mai sature si fara sa osteneasca. O, cât de luminos, vesel si plin de bucurie va fi acel praznic, iubite crestine! Cât de dorita este ziua în care Îl vom vedea fata catre fata pe Dumnezeu, pe Care Îl vedem acum ca prin oglinda, în ghicitura! „Fericiti sunt cei ce locuiesc în casa Ta; în vecii vecilor Te vor lauda” (Psalmul 83, 5), Împaratul si Dumnezeul meu. Din aceasta întâmplare si din cele asemanatoare ei, ne învatam, crestine, a ne înalta mintea si inima la fericita vesnicie si pe aceea a o cauta cu credinta sincera si cu sârguinta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 176



Sora Ioana

 

 Presa, în general, are în obiectiv două mari categorii de ,,eroi”: mărimurile zilei și delincvenții. Despre aceștia se scriu pagini întregi! Rar se mai găsește loc și pentru relatarea unor fapte de cultură și de suflet.

 

Despre omul de rând, despre trăirile, zbuciumul și speranțele sale nu este ,,spațiu”. Eventual, se scrie despre acestea din punct de vedere economic sau propagandistic în perioadele electorale.

 

S-a stins de curând o mare creștină. S-a stins o femeie, care, prin faptele și trăirea ei, se apropia de idealul sfințeniei. Puțini îi știau numele adevărat. Toți o știau doar de ,,Doamna Nica”. Atât! O știau orășenii, dar o știau mulți, foarte mulți și de prin satele din Mehedinți.

 

O știau orășenii, fiindcă era o permanență în bisericile municipiului. Unde era de făcut o lucrare, Doamna Nica trecea la acțiune. Știa să mobilizeze oamenii de bine, știa să convingă, trezea la credință și sufletele înghețate. O știau orășenii cântând la strană, împărțind din puținul ei altora mai săraci, o știau sfătuind, împăcând, mângâind, rugându-se pentru viața și bunul mers al fiecăruia.

 

O vorbă moale și evlavioasă, un chip smerit și cucernic, un suflet mare și generos erau adevăratele bogății ale Doamnei Nica. Avere materială nu avea. O căsuță cât o coajă de nucă, cu pereții arhiplini de icoane și crucifixe, aducea mai mult a chilie mănăstirească. Nici nu-și propusese vreodată să adune bogății pământești. Le sfida cu superioritatea omului conștient că e trecător pe acest pământ.

 

Pe Doamna Nica o cunoșteau numeroși creștini din satele județului. Cu timp și fără timp, ea vizita bisericile și mănăstirile, nu în scop turistic, ci pentru a vedea ce lipsește fiecăreia. După o asemenea ,,vizită”, la scurt timp, Doamna Nica revenea încărcată cu tot felul de lucruri cumpărate cu banii ei sau ai celor ce-i împărtășeau credința și convingerile. Pentru multe biserici din județ a fost un adevărat înger păzitor. Ajungea până acolo, căci se ducea prin sate și făcea curățenie, periodic, la biserici.   

 

Viața îi oferise multe necazuri și nenorociri. Le primise pe toate ca pe un dat al lui Dumnezeu. Nu cârtise, ci doar mulțumise pentru tot și pentru toate. Chiar îndelungata sa suferință finală  nu a fost decât un fericit prilej de a se apropia mai mult de Dumnezeu. Credința și nădejdea nu i-au fost zădărnicite de suferințele trupului. Sufletul său plutea în sferele înalte ale sfințeniei.

 

Pe ultimul drum rude au fost puține, dar cunoscuți și frați întru credință erau mulți, foarte mulți. Modestia și cucernicia vieții sale închinate lui Hristos s-a tradus simplu, firesc, în puținătatea cuvintelor de pe crucea străjuitoare a mormântului: ROVENȚA IOANA.

 

Dumnezeu să te odihnească în pace, soră Nica și să-ți dea cununa nevestejită a sfințeniei![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] Sora Ioana, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  VI (1994), nr.  1221(17 nov.), p. 3; în vol.  Chipuri și icoane, Malovăț, Editura Parohiei Malovăț, 1995, pp.  53 – 54; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  265-266; în vol.  Inima mamei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  109-110; Ed. a II-a, 2002, pp.  109-110; ed. a III-a, , 2022, pp. 215-216.

 

 

 

BARAJUL

- Parintele Arsenie Boca -

 

 

Sa va duceti sa vedeti cum e un baraj. Daca barajul e tare, rezista la presiunea apei, daca e slab se rupe si nu mai produce lumina si strica pe unde se duce apa, iar daca nu se rupe barajul, apa se urca pâna la turbine si pe urma produce curent; daca nu, nu produce. Asa e si cu omul. Adica omul sa aiba un baraj, care, când vin ispitele, sa reziste la presiunea ispitelor, sa nu cedeze. Ca daca cedeaza la ispite, atunci nu mai produce lumina. Daca nu cedeaza atunci da si Dumnezeu ajutor si începe sa produca omul lumina.

 

Parintele Arsenie Boca, Marturii din Tara Fagarasului despre Parintele Arsenie Boca, Ed. Agaton, Fagaras, 2004, p. 65




In memoriam: C. Rădulescu-Motru

 

 

Constantin Rădulescu-Motru(1868-1957), filozof, pedagog, psiholog, scriitor, om politic, academician, președintele Academiei Române (1938-1941), era originar din satul Butoiești jud. Mehedinți. Este una dintre personalitățile marcante ale culturii române din perioada interbelică. Din păcate, chiar și azi, după câteva decenii de la Revoluție, el rămâne, pe nedrept, într-un puternic con de umbră.

 

În anii tinereții m-a privilegiat Dumnezeu și am citit sute de cărți de tot felul. Foarte multe le-am citit ca documentație pentru cărțile pe care eu însumi le-am dat la lumină mai târziu. Aș menționa în acest sens cele două volume din Coloana Infinitului, Nicolae Iorga, George Călinescu, bibliografiile revistelor teologice și altele. Așa am ajuns să lecturez pagini semnate de marele cărturar mehedințean. Mă fascina, deși nu-i înțelegeam eu bine toate gândurile și ideile. Observam însă că majoritatea cărților lui erau tipărite înainte de război și se găseau la fondurile de carte interzisă ale bibliotecilor. De câte ori ceream câte o carte a acestui autor, bibliotecarele se uitau suspect la mine. Îmi dădeam seama că ceva nu e în ordine, că undeva este o taină.

 

Într-o discuție purtată cu unchiul meu, fratele mamei, Prof. Ion Pârvănescu, la 4 februarie 1981, i-am sugerat să meargă prin Butoiești și Gura Motrului și să se intereseze de rude, acte, fotografii sau amintiri despre Rădulescu-Motru. A fost entuziasmat de idee și mi-a promis că se va ține de treabă. Avea soția din acea comună și ajungea acolo foarte des.

 

La 25 martie 1981, unchiu-meu mi-a spus că a fost la Butoiești să caute date despre Constantin Rădulescu-Motru.  Copilul unei foste slugi, contabil la Craiova, deținătorul unor bunuri ale savantului, l-a primit foarte ostil. I-a refuzat orice relație, fotografie sau document, afirmând: ,,- Să-ți dea cei care l-au luat cu mâinile legate la spate!” Când a fost arestat, Rădulescu-Motru ar fi spus: ,,- V-am dat lumină și voi mă băgați la întuneric!”

 

În același an, la 8 nov., cu prilejul unui simpozion de istorie de la Tr. Severin, având ocazia să stau la masă alături de fostul meu profesor de Filozofie, Domnul Marius Popescu, fratele Domnului Eleodor Popescu, la vremea aceea președintele Comitetului de Cultură Mehedinți, am discutat, printre altele, despre Constantin Rădulescu-Motru. Domnul Popescu vrea să se ocupe în mod serios de această personalitate, să-i cunoască și să-i interpreteze opera, să-i publice unele documente și manuscrise. I-am sugerat ca prin fratele său să obțină  xerografierea arhivelor lui Rădulescu-Motru și să formeze un fond la Severin. De asemenea, să încerce organizarea unei case memoriale la Butoiești, satul de origine al lui Rădulescu-Motru. Din toate acestea nu s-a făcut nimic nici azi!

 

La 20 octombrie 1983, la Biblioteca Academiei din București, am avut prilejul să-l cunosc personal pe Domnul Prof. Simion Ghiță. Documentându-mă pentru cartea privind concepția istorică a lui Nicolae Iorga, îi citisem mai multe studii și îl admiram pentru puterea lui de analiză și sinteză. Discuția noastră a început despre Constantin Rădulescu-Motru, tocmai că era mehedințean de-al meu. Domnul Simion Ghiță îl cunoscuse personal. Îi  audiase câteva cursuri în perioada anilor 1944 și apoi îl vedea adesea după 1950. C. I. Parhon, directorul Institutului de Filozofie, a încercat să-l ajute pe Constantin Rădulescu-Motru. Pentru aceasta îi acorda o subvenție lunară, socotindu-l ,,colaborator extern”. Chipurile, fiindcă Rădulescu – Motru nu mai avea drept de semnătură, nu mai avea voie să publice sau să apară în viața publică. Unii cercetători de la  Institutul de Filozofie se duceau la el, se legau de câte o carte din biblioteca sa, se făceau entuziasmați de descoperire și-i ofereau prețuri  mari, cu mult peste valoarea cărții. Acestea toate erau făcute într-o formă discretă, voalată, pentru a-i da un sprijin material, pentru a nu-l lăsa să moară de foame. A murit însă în condiții mizere de nedescris.

 

Domnul Simion Ghiță îl considera pe Prof. Constantin Rădulescu-Motru net superior lui Lucian Blaga. Blaga valorifică tradiția populară românească, Rădulescu - Motru pe cea cultă. Filozofia lui Blaga te cheamă la iarbă verde și la umbra pădurii; a lui Rădulescu-Motru te îndeamnă la fortificare spirituală, la acțiune. Diferențele sunt de ordin structural.

 

Discuția a alunecat spre secolul al XIX-lea. Domnul Simion Ghiță era conștient de faptul că filozofia noastră de după 1944 s-a rupt de trunchiul autohton solid. Am încercat plantarea unei ideologii străine de spiritul românesc, aruncând cu pietre în tot ceea ce realizaseră generațiile de până la 1944. Cu prilejul Convenției de la Paris, noi, românii, ne-am deschis larg porțile spre Occident și Occidentul ni le-a deschis nouă. Echilibrul politic și strategic de forțe îngăduia această liberalizare. Revoluționarii de la 1848 au făcut ceea ce au făcut, tocmai fiindcă aveau formație occidentală și fuseseră pregătiți de școala revoluției pașoptiste europene. Europenizarea aceasta a românilor a fost rapidă. Constituția lui Cuza a fost cea mai înaintată din Europa și ea a constituit pragul dintre evul mediu și cel modern românesc. Atitudinea lui Cuza față de Poarta Otomană se datora tocmai acestei cunoașteri perfecte a situației internaționale. Înființarea Partidului Liberal a constituit o nouă etapă a occidentalizării.  Liberalii urmăreau realizarea în România a unei còpii a Europei Occidentale. De aici și aducerea unui prinț străin, german. Conservatorii erau mai neîncrezători și încercau să tragă de timp. Cei mai lucizi și echilibrați s-au dovedit însă a fi junimiștii. Documentele descoperite în ultima vreme demonstrează faptul că, dincolo de preocupările lor literare, dincolo de declarația lor de neutralitate politică, junimiștii reprezentau o puternică forță politică, ce urmărea o europenizare echilibrată, moderată, fără distrugerea sau minimalizarea elementului autohton. Junimiștii redau în mod realist situația concretă a României și de aceea profesau o dezvoltare echilibrată. De aici și teza lui Titu Maiorescu, formă fără fond. Se pot stabili chiar două capete de pod în acest mare proces de civilizație, de occidentalizare. Un capăt ar fi în epoca lui I. Heliade-Rădulescu, care spunea: ,,Scrieți, fraților, scrieți….!” și altul la Tudor Vianu, care introducea o selectă metodă de analiză și valorificare, de depistare a valorilor și nonvalorilor.

 

C. Rădulescu-Motru, înțelegând fenomenul epocii sale, promovează teza personalismului energetic, ca o regăsire a forțelor vitale ale individului și ale națiunii. El vrea să zică: ,,Ne occidentalizăm, ne civilizăm, dar trebuie să rămânem noi înșine, nu trebuie să ne denigrăm propria noastră individualitate națională. Evoluția culturală și civilizația românească trebuie să se constituie de acum încolo  prin noi înșine!”

 

Desigur, că această poziție nu plăcea stăpânirii de după 1944. În procesul galopant de rusificare forțată a țării, C. Rădulescu-Motru și alții ca el împiedecau și de aceea trebuiau terminați sau reduși la tăcere. Rusificându-ne, ne-am dat acele ceasornicului civilizației noastre cu o jumătate de veac în urmă. Noi nu ne-am făcut un sistem filozofic propriu, pe baza căruia să se întocmească celelalte planuri de dezvoltare economică, politică  și socială. Noi am primit tot ceea ce au binevoit să ne dea cei din Răsărit. Nu am îndrăznit să discernem ce e bun și ce e rău cu propriul nostru cap, ci am primit totul de-a gata, jucând cum ni s-a cântat din Răsărit. Gradul nostru de civilizație era superior celui sovietic. A trebuit să ne întoarcem, ca să ne urmăm ,,fratele” mai mare. Alții din sistemul socialist au profitat de împrejurări și și-au făcut o politică mai liberală, având mult de câștigat astfel. Bulgarii, spre exemplu, se uitau la noi ca la vârful Ceahlăului. Acum sunt cu mult deasupra noastră. Noi urmărim momentul, nu avem o orientare de ansamblu asupra evoluției sociale. Suntem ca un plugar prost, care vine cu plugul în ogor și-și mână boii cum bate vântul. Desigur, boii trag, fiindcă li se dă cu biciul pe spinare, ogorul însă niciodată nu va putea fi arat cum trebuie, ci în bătaie de joc. Tot așa și poporul român. Eforturi, eforturi la infinit! Economii, economii la nesfârșit! Ți se năzare ceva spre Răsărit, lovește și, târâș-grăpiș, hai spre răsărit! Apare o rază la nord, hai într-acolo! Momentul înseamnă totul. Ei, bine, în tradiția politică românească noi am avut, totuși, o linie stabilă, clară, bine definită. Nu ne-am jucat cu istoria și nici cu destinele poporului. Dai cu biciul și zeci de milioane fac așa cum zici tu, dar nu momentul e totul. Se distruge acea coloană vertebrală infinită a națiunii, se distruge potențialul energetic al națiunii. Nu evaluăm acum cât de grav este acest lucru, dar vom vedea consecințele peste ani. Epuizarea resurselor unui popor și ale unei țări atrage după sine, în mod implicit, dependența națională. Cu bubuituri nu se face istorie.

 

Erau gânduri și cuvinte înflăcărate, care mi s-au imprimat adânc în memorie.

 

La 21 noiembrie 1983, cu prilejul unui simpozion de istorie de la Botoșani, partenerul meu de cameră și apoi prietenul meu, Domnul  Prof. Vasile Vetișanu, ajuns mai târziu deputat în parlament, mi-a spus multe. Mi-a vorbit, spre exemplu, de Mircea Vulcănescu, filozof, pe care-l consideră la fel de mare ca Lucian Blaga. Mircea Vulcănescu a murit în închisoarea de la Gherla și trupul i-a fost aruncat la groapa comună. Mi-a vorbit de Constantin Rădulescu - Motru și de calvarul ultimilor săi ani de viață. O dramă înfiorătoare, drama intelectualului român jertfit pentru idealurile iluzorii ale zilei!

 

La 26 aprilie 1984, într-o discuție cu Domnul Virgiliu Tătaru, reprezentantul cenzurii în Mehedinți, acesta a făcut câteva referiri și la C. Rădulescu-Motru. Îl socotea pe bună dreptate cel mai mare filozof al nostru. Spirit kantian, a revoluționat gândirea românească. ,,- Rădulescu-Motru e aproape necunoscut societății românești de azi. Tot ponosul lui i se trage că i-a atacat mult pe ruși în articolele sale. Dacă i s-ar publica opera, numărul volumelor sale ar fi de cel puțin 80. El se înscria pe linia gânditorilor geopolitici, influențat oarecum de Ratzel și Nietzsche!”

 

Constantin Rădulescu-Motru a scris lucrări magistrale înainte de 1944, din care doar câteva au fost reeditate după 1944 sau după 1989!

 

Astfel de titani a avut neamul românesc; astfel de valori au fost aruncate pe nedrept în uitare![1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] In memoriam: Constantin Rădulescu-Motru, în ,,Scrisoare pastorală”, an. XXI(2021), nr. 456, pp. 2-3; în ,,Observatorul”, Toronto (Canada), 7 Noiembrie 2021, ediție și on-line(http:// www.observatorul. com); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 11 nov. 2021, ediție și on-line(https:// ebibliotheca septentrionalis.wordpress. com); Valori aruncate pe nedrept în uitare(C. Rădulescu-Motru), în ,,Națiunea”, București, 25 nov. 2021, ediție on-line(https:// ziarulnatiunea.ro/category/ firea-romanilor).

 

 

 

FIERUL INCINS

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca fierul în foc se înmoaie si cu cât se încinge mai mult, cu atât mai moale se face. Întocmai se face si cu omul: din fire, orice om este aspru ca fierul – rautatea pacatului i-a învârtosat inima si i-a facut-o tare ca otelul. Iata de ce o inima neînnoita prin harul Sfântului Duh este numita „de piatra” în Sfânta Scriptura. „Inima lor de piatra le-o voi smulge din trup si le voi da o inima de carne”, zice Domnul (Iezechiil 11, 19). De aceea tot omul este din fire foarte neascultator si nesupus lui Dumnezeu; nimic nu vor putea cuvintele, îngrozirile si povatuirile, daca nu-l va misca [spre nevointa] harul Domnului, caci este ca fierul cel rece, care neclintit si neschimbat ramâne chiar de este lovit cu ciocanul. Însa când focul harului lui Dumnezeu se va atinge de inima si o va încalzi, ea va începe sa se înmoaie si, pe masura ce va fi arsa tot mai mult de aceasta flacara cereasca, se va face mai moale, mai rosie, mai curata. Atunci acel om se departeaza de lume si de toate cele frumoase, placute, vesele si îndulcitoare care sunt în ea si le socoteste ca pe un nimic pe cele pe care le avea cândva drept mari si nepretuite si nazuieste cu toata inima sa doar spre cele ceresti si vesnice, aratându-se bucuros de a face ascultare întru toate câte va binevoi Dumnezeu. O, de cât de multe ispite avem nevoie pentru a ajunge la aceasta fericita stare a inimii! Caci ispita:

 

1) Vadeste starea cea saracacioasa si jalnica a inimii noastre; ne arata ce se gaseste înlauntrul ei, spre ce este aplecata si cât de mari sunt rautatea si asprimea care s-au tainuit într-însa, astfel facându-ne sa cunoastem toata saracia, pacatosenia si nimicnicia noastra duhovniceasca.

 

2) Ne îndupleca sa cautam o cale de a ne izbavi de starea aceasta. Însa nu ni se arata nici un alt mijloc decât numai harul Domnului, care se dobândeste prin credinta si prin rugaciune sârguincioasa. Oare cum altfel am putea sa ne izbavim de firea noastra cea rea decât prin puterea lui Dumnezeu, care poate sa ne preschimbe firea înraita si sa ne-o îmblânzeasca, întocmai precum focul înmoaie fierul, caci pentru ea toate sunt cu putinta?

 

3) Ne încredinteaza ca trebuie sa lepadam lumea si sa-L cautam numai pe Dumnezeu, caci El este singurul Care are fericirea cea adevarata si nestramutata. Si tocmai din aceasta pricina se abat asupra crestinilor atâtea necazuri si nenorociri în lumea asta! Caci prin acestea ei se înmoaie ca fierul în foc si se cearca precum aurul si argintul în topitoare, facându-se bineplacuti lui Dumnezeu.

 

Sa nu fugi, iubite crestine, de ispita si de crucea pe care ti le trimite Domnul. Daca le vei îndura si le vei purta neîmpotrivitor si cu marinimie, atunci ele îti vor aduce marea mila a lui Dumnezeu. Dureros este pentru noi a rabda trupul nostru, însa asa se vindeca si primeste însanatosirea omul cel launtric. Trebuie negresit „sa ne dezbracam de omul cel vechi”, adica de deprinderea cea rea a firii, daca voim „sa ne îmbracam în omul cel nou”, ceea ce ne este neîndoielnic de trebuinta pentru a ne mântui.

 

 Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 199

 

 

 

STROPUL DE APA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Fiecare gând, bun sau rau, fiecare dorinta, intentie si cuvânt sau fapta fac sa se produca anumite schimbari în inima: spre liniste sau spre neliniste, spre bucurie sau spre întristare, acestea toate fiind determinate de actiunea pe care o exercita asupra inimii Dumnezeul duhurilor si a tot trupul, cel care se reflecta într-un suflet binecredincios, întocmai ca soarele într-un strop de apa. Cu cât este mai curata picatura, cu atât mai buna si mai deslusita este imaginea reflectata; cu cât este mai tulbure, cu atât este mai neclara, iar atunci când sufletul se afla într-o stare de necuratie si întunecare extrema, nu se mai reflecta nimic, sufletul ramânând cufundat în bezna duhovniceasca si în totala insensibilitate. Un asemenea om are ochi, dar nu vede, are urechi, dar nu aude.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 13







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu