LIMBA
NOASTRĂ CEA SPRE FIINȚĂ
(partea
a II-a)
„Limba noastră cea spre ființă, ne
este cuminecare în fiecare zi!”
(Valahiel Monahul)
Una dintre cele mai vechi mănăstiri ortodoxe din lume
este Sfânta Ecaterina, situată la poalele Muntelui Sinai, construită de bessii
Împăratului dac Justinian cel Mare, între anii 527-530, iar al doilea ctitor a
fost marele Domn Constantin Brâncoveanu. Urmașii bessilor, după 1500 de ani
vorbesc o română arhaică, păstrând la loc de cinste și portul popular românesc.
„Bhagavat-Gita, relatează Robert Charroux, este o
Bună-vestire, o evanghelie despre un zeu care s-a transformat în om. Povestea
lui Hristos, misiunea sa, au fost cuprinse în Bhagavat-Gita.” (R. Charroux,
„Cartea cunoașterii interzise”, Ed. Elit, 2000, p. 339-342) Numele IISUS
îmbrățișează pe toate cele frumoase de jos și pe toate cele sublime de sus!
„Cheia de dezlegare a limbii vedice, afirmă Gheorghe
Marin, este limba populară veche a neamului românesc, iar leagănul arianismului
vedic este Dacia.” (Gheorghe Marin, „Universul cărții”, nr. 11-12/ 2000) Limba
vorbită de profeții, poeții, filosofii, preoții pelasgo-daci, de Zamolxe, de Deceneu,
de Iisus, de Crăiasa Fecioara Maria, de Eminescu este cu adevăra o Limbă
divină. „În adevăr, nicăieri nu vei putea găsi o putere de înțelegere mai
rapidă, o minte mai deschisă, un spirit mai ager, însoțit de mlădierele
purtării, așa cum o afli la cel din urmă român. Acest popor unit (scrie înainte
de Unirea Principatelor) și ridicat prin instrucție ar fi apt să se găsească în
fruntea culturii spirituale a Umanității. Limba sa este atât de armonioasă și
bogată, că s-ar potrivi celui mai cult popor de pe Pământ.” (Alfred Hoffmann,
„Istoria Pământului”, Paris, 1820, p.375) Ienăchiță Văcărescu (1740-1797)
Ienăchiță Văcărescu a fost mare boier dregător,
istoric, filolog, poet, Părintele gramaticii românești, primind și lăsând Limba
română testament urmașilor lui, dar și nouă:
„Urmașilor mei Văcărești!/ Las vouă moștenire:/
Creșterea limbii românești/ Ș-a patriei cinstire.” (Ms. 421, B.A.R.) Numele
EMIN s-a cuminecat cu Dorul și Limba română în Potirul dacic al Limbii române!
„Limba românescă, grăia Luceafărul nostru – Emin, este
din cele cu dreaptă măsură: ea nu are consoane prea moi, nici prea aspre, nici
prea lungi sau prea scurte, mai toate sunetele sunt medii și foarte curate.”
(M. Eminescu, „Cugetări”, p. 354) Mihail Eminescu
O revelație EMINESCU se desfășoară continuu, pururea,
fiindcă în El sunt întrupate un gând sublim, un cuvânt serafic ori o scânteie
de cer, ce se pogoară în adâncul de frumuseți inefabile ale Operei sale. Nu
întâmplător poporul, națiunea, glia l-au numit LUCEAFĂR, expresia metaforică a
LOGOSULUI. „Eminescu ne-a învățat un grai al minunii, limba Eminescu! Cine n-a
învățat-o? Numai cine n-a avut inimă, și minte, și ochi, și urechi... Limba
Eminescu e Limba română. „Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie”, în limba
Eminescu numai așa putea fi spus.” (Antonie Plămădeală, De la Alecu Russo, la
Nicolae de la Rohia, Sibiu, 1997, p. 14) DUMNEZEU și OM „Cărții vechi, roase de
molii, cu păreții afumați,/ I-am deschis unele pagini, cu-a lor litere bătrâne/
Strâmbe ca gândirea oarbă unor secole străine,/ Triste ca aerul bolnav de sub
murii afundați.// Dar pe pagina din urmă, în trăsuri greoaie, seci,/ Te-am
văzut născut în paie, față mică și smerită,/ Tu, Christoase, - o ieroglifă stai
cu fruntea amărâtă/ Tu, Mario, stai tăcută, țeapănă, cu ochii reci!// Era vremi
acelea, Doamne, când gravura grosolană/ Ajuta numai al minții zbor de foc
cutezător.../ Pe când mâna- încă copilă pe-ochiul sânt și arzător/ Nu putea
să-l înțeleagă, să-l imite în icoană.// Însă sufletul cel vergin te gândea în
nopți senine,/ Te vedea râzând prin lacrimi, cu zâmbirea ta de înger./ Lângă
tine-ngenuncheată, muma ta stătea-n uimire,/ Ridicând frumoasă, sântă, către
cer a sale mâne.
În pădurile antice ale Indiei cea mare,/ Printre care,
ca oaze, sunt imperii fără fine./ Regii duc în pace-eternă a popoarelor
destine/ închinând înțelepciunei viața lor cea trecătoare.// Dar un mag bătrân
ca lumea îi adună și le spune/ C-un nou gând se naște-n oameni, mai puternic și
mai mare/ Decât toate pân-acuma. Și o Stea strălucitoare/ Arde-n cer arătând
calea la a evului minune.// Fi-va oare dezlegarea celora nedezlegate?/ Fi-va
visul omenirii grămădit într-o ființă?/ Fi-va brațul care șterge-a omenirii
neputință/ Ori izvorul cel de taină a luminii-adevărate?
Va putea să risipească cea neliniște eternă,/ Cea
durere ce-i născută din puterea mărginită/ Și dorința făr-de margini?...Lăsați
vorba-vă pripită,/ Mergeți regi spre închinare la născutul în tavernă.// În
tavernă?...-n umilință s-a născut dar Adevărul?/ Și în fașe d-înjosire e-nfășat
eternul Rege?/ Din durerea unui secol, din martiriul lumii-ntrege/ Răsări o
stea de pace, luminând lumea și cerul...// Sarcini de-aur și de smirnă ei
încarcă pe cămile/ Și pornesc în caravană după steaua plutitoare,/ Ce în aerul cel
umed pare-o aschie din soare,/ Lunecând pe bolta-albastră la culcușu-eternei
mile.
Ș-atunci inima creștină ea vede pustia-ntinsă/ Și prin
ea plutind ca umbre împărați din răsărit./ Umbre regii și tăcute ce-urmau
astrul fericit.../ Strălucea pustia albă de a lunei raze ninsă.// Iar pe
muntele cu dafini, cu dumbrave de măslin/ Povestind povești bătrâne, au văzut
păstorii steaua/ Cu zâmbirea ei ferice și cu razele de neaua/ Ș-au urmat
sfințita-i cale către staulul divin.
Azi artistul te concepe ca pe-un Rege-n tronul său,/
Dară inima-i deșartă mâna-i fină n-o urmează.../ De a veacului suflare a lui
inimă e trează/ Și în ochiul lui cuminte Tu ești OM și DUMNEZEU!
Azi gândirea se aprinde ca și focul cel de paie -/
Ieri ai fost credință simplă – însă sinceră, adâncă,/ Împărat fuși Omenirei,
crezu-n Tine era stâncă.../ Azi pe pânză te aruncă, ori în marmură te taie.”
(Eminescu, Poezii, vol. II, Cartea de acasă, București-2009)
Numele MARIE este cel mai frumos cuvânt, îmbrăcat cu
cea mai frumosă și românească IIE! Gheorghe Sion (1822-1892) Gheorghe Sion a
fost memorialist, dramaturg, poet, militant pașoptist, academician.
Dulceața, aroma, fiorul, mireasma, noblețea,
strălucirea, muzicalitatea și sacralitatea Limbii dacoromâne se întrepătrund
inefabil, ca un iconostas divin cu care nu te confunzi, dar te poți identifica.
MULT E DULCE ȘI FRUMOASĂ
„Mult e dulce și frumoasă/ Limba ce-o vorbim,/ Altă
limbă-armonioasă/ Ca ea nu găsim.// Saltă inima-n plăcere/ Când o ascultăm,/ Și
pe buze-aduce miere/ Când o cuvântăm.// Românașul o iubește/ Ca sufletul său,/
Vorbiți, scrieți românește,/ Pentru Dumnezeu!// Frați ce-n dulcea Românie/
Nașteți și muriți/ Și-n lumina ei cea vie/ Dulce viețuiți!// De ce limba
românească/ Să n-o cultivăm?/ Au voiți ca să roșească/ Țărna ce călcăm?//
Limba, țara, vorbe sfinte/ La strămoși erau;/ Vorbiți, scrieți românește,/Pentru
Dumnezeu!// Mult e dulce și frumoasă/ Limba ce-o vorbim,/ Altă limbă-armonioasă/
Ca ea nu găsim.” (Nu uita că ești român! Cântece și poezii patriotice, Editura
Agaton-2018)
Plinătatea, măsura, cromatica, cântarea, armonia,
strălucirea celestă a Limbii dacoromâne este un miraculos izvor dăruit de
Dumnezeu, Neamului Său ales, simțit de toți Românii, dar care se săvârșește
sacedotal pentru Fiii aleși: poeți, filosofi, teologi, călugări, monahii și
preoți.
Părintele-poet Alexei Mateevici știa că Unitatea
Neamului său se țese-n religia și-n limba lui. De aceea ș-a luat crucea și arma
să zidească partea lui la Marea Unire, în drumul martiriului său. Poezia Limba
noastră este ultima sa cuminecare și cuminecarea noastră cea de toate zilele.
LIMBA NOASTRĂ
„Limba noastră-i o comoară/ În adâncuri înfundată/ Un
șirag de piatră rară/ Pe moșie revărsată.// Limba noastră-i foc, ce arde/
Într-un neam, ce fără veste/ S-a trezit din somn de moarte,/ Ca viteazul din
poveste.// Limba noastră-i numai cântec,/ Doina dorurilor noastre, Roi de
fulgere, ce spintec/ Nouri negri, zări albastre. Limba noastră-i graiul
pâinii,/ Când de vânt se mișcă vara;/ În rostirea ei bătrânii/ Cu sudori sfințit-au
țara.
Limba noastră-i frunză verde,/ Zbuciumul din codrii
veșnici,/ Nistrul lin, ce-n valuri pierde/ Ai luceferilor sfeșnici.// Nu veți
plânge-atunci,/ Că vi-i limba prea săracă,/ Și-ți vedea, cât îi de darnic/
Graiul țării noastre dragă.// Limba noastră-i vechi izvoade./
Povestiri din alte vremuri;/ Și citindu-le-nșirate,-/
Te-nfiori adânc și tremuri.// Limba noastră îi aleasă/ Să ridice slava-n
ceruri,/ Să ne spuie-n hram și-acasă/ Veșnicele adevăruri.
Limba noastră-i limbă sfântă,/ Limba vechilor
cazanii,/ Care-o plâng și care-o cântă/ Pe la vatra lor țăranii.// Înviați-vă
dar graiul,/ Ruginit de multă vreme,/ Ștergeți slinul, mucegaiul/ Al uitării-n
care geme.// Strângeți piatra lucitoare/ Ce din soare se aprinde-/ Și-ți avea
în revărsare/ Un potop nou de cuvinte.// Răsări-va o comoară/ În adâncuri
înfundată,/ Un șirag de piatră rară/ Pe moșie revărsată.”
Numele PATRIE poartă în Sânul ei pe toți Fiii aleși ai
destinului sacrei lor obârșii! Grigore Vieru (1935-2009) Grigore Vieru a fost
un zelos militant al revenirii Fiicei Basarabia în sânul Mamei România,
devenind astfel un simbol al renașterii naționale. În creația sa accentuează și
aprofundează că, singurul criteriu de existență, de continuitate și de dăinuire
a Basarabiei este Românismul!
ÎN LIMBA TA
„În aceeași limbă/ toată lumea plânge,/ În aceeași
limbă/ râde un pământ./ Și doar într-o limbă/ Durerea poți s-o mângâi/ Și
bucuria/ S-o preschimbi în cânt.// În limba ta/Ți-e dor de mama/ Și vinul e mai
vin./ Și doar în limba ta/ Poți râde singur,/ Și doar în limba ta/ Te poți opri
din plâns.// Și când nu poți nici plânge/ Și nici râde,/ Și nici cânta,/ Cu-al
tău pământ,/ Cu cerul tău în față,/ Tu taci atunci,/ Taci tot în limba ta.// În
limba ta/ Ți-e dor de mama/ Și vinul e mai vin./ Și prânzul e mai prânz./ Și
doar în limba ta/ Poți râde singur,/ Și doar în limba ta/ Te poți opri din
plâns.” (Grigore Vieru, „Steaua de vineri”, 1978) Limba docoromână a fost
hărăzită de LOGOSUL dumnezeeiesc, să sălășluiască în inima fiecărui dacoromân,
dar vremurile, căderile, vicisitudinile, rătăcirea, apostazia, sectarismul,
deșertăciunile au proletariat-o în rândul maselor, a celor îmbogățiți ori a celor
care conduc destinul statului anațional, astfel că s-a refugiat tainic în
sufletul Românilor României Tainice.
Aurelian Silvestru
Aurelian Silvestru născut în 1949, devine scriitor și
pedagog, doctor în psihologie, fondând în 1991, școala privată, Liceul Prometeu
din Chișinău, sub conducerea sa, în care a odrăslit o oază de mare patriotism.
În 2003 a publicat culegerea de cântece „Victoria speranței”, cu unele cânturi
de răsunet: „Îndemn la unire” sau „Planeta limbii române”,care devin mari
șlagăre.
PLANETA LIMBII ROMÂNE
„De ce oare, inima mă doare?/ De ce oare, nu mai pot
cânta?/ De ce oare, unora le pare,/ C-au rămas stăpâni în Țara mea?// R: /:
Împreună cu colegii mei de clasă,/ Mă voi duce în vacanță, undeva,/ Pe-o
planetă unde să mă simt acasă,/ Când vorbesc cu cineva în limba mea. :/ Codrul
cântă-n limba păsărească,/ Omul plânge-n limba din străbuni./ Datoria lui e s-o
păzească/ De cotropitori și de furtuni.// R:/: Împreună cu colegii mei de
școală,/ Mă voi duce în vacanță, undeva,/ Pe-o planetă, unde limba n-o să
moară,/ Pentru că nu vom permite-așa ceva! :/ Neamul meu coboară din poveste,/
Țara mea-i un colțișor de Rai./ Dacă demnitatea îți lipsește,/ S-ar putea nici viitor
să n-ai! /: Împreună cu poporul meu cuminte,/ Vom rămâne-aici la bine și nevoi,/
Pentru că Planeta Limbii Noastre Sfinte/ E ascunsă-aici, în inimă la noi!” (Muzică
și text: Aurelian Silvestru, Cf.Nu uita că ești român!, op. cit.)
Toate Cuvintele Limbii dacoromâne trebuiesc gătite în
orice clipă a zilei vieții noastre în straie de sărbătoare, spre a se putea
cumineca cu frumosul!
Limba noastră în odăjdii liturgice ne cuminecă pururea
cu Neamul din cer și de pe pământ, cu Fecioara Maria, cu Dumnezeu – Sfânta
Treime!
Ion Vatamanu (1937-1993)
Ion Vatamanu este un autentic înnoitor al Limbii
dacoromâne în viața sa și în trăirea lirică. „Dialecticianul e spontan,
sensibil, credincios în adâncimile sale, evitând noutatea senzațională și
cultivând-o pe cea esențială.” (Mihai Cimpoi)
CUVINTELE LIMBII ROMÂNE
„Și-s toate demne și stăpâne,/ Și-s poruncite-așa de
mama,/ Și sună când le bați arama,/ Și-s toate demna și stăpâne.// Și au atât
cât are-o limbă/ A-și spune dorul și destinul,/ Și-mbărbătează ca și vinul,/ Și
au atât cât are-o limbă.// Și-s toate vii, iar viața lor/ Se luptă să înfrunte
moartea,/ Și-și compun din viață cartea,// Și-s toate vii, iar viața lor.// Iar
tu le curăță și drepte/ Le pune-n față orișicui,/ Să te-nțeleg și eu ce spui,/
Iar tu le curăță și drepte.// Le spune azi, le spune mâine / Cu inima ce bate-n
tine,/ Cu zări mai noi și mai senine,/ Le spune azi, le spune mâine.// Căci eu
de-acolo, din vecie,/ Cu neodihnă-am să te-ntreb:/ - Ce face el, frumosul
verb?/ Ce face el, străbun cuvântul,/ Și cum e viața și pământul?// Căci eu
de-acolo, din vecie,/ Mai am a spune și a scrie.” (Ion Vatamanu, Altă iubire nu
este – vol. I, Ed. Biodova, București-2001)
Numele POEZIE – Râul celest în care se adună afluenții
lirici, ce se cuprind și curg limpede și grăbit înspre limanurile splendorii,
în iureșul slovelor în care s-a țesut broderia maramei spiritualității
inefabile a poetului și-a Patriei sale!
Mihai Buracu (1930-2011)
Mihai Buracu a fost unul dintre cei 11 copii ai
marelui preot-erou militar Coriolan Iosif Buracu, născut în Turnu Severin. Când
a pășit pragul Tinereții a fost întemnițat religios de hoardele comuniste,
târându-l vreme de 5 ani prin penitenciarele: Bicaz, Borzești, Caransebeș,
Ghencea, Lugoj, Onești, Peninsula, Pitești, Poarta Albă, Timișoara, Târgșor. A
trecut prin Infernul Pitești. După Academia detenției a absolvit Facultatea de Filologie
– Iași, secția română-istorie ca șef de promoție. A lucrat ca bibliotecar și profesor.
A fondat PNȚ-Mehedinți, fiind senator(1992-1996). A urcat la Domnul, cu fruntea
sus și cu inima-poezie, plină de cer și de miracole pământești.
ȘTIU VEACURILE
„Știu veacurile cum să cumpănească/ Când ne vor pune
anii în talere,/ C-am rupt din munți și-am dus pe mâini galere/ Pentru credința
noastră-mpărătească/ Și pentru dreptul nostru la-Nviere.// Știu veacurile și
vor pune-n Carte, Ca să rămâie mărturie dreaptă,/ Că n-am îngenuncheat pe
nici-o treaptă/ Și, de-am murit, ne-am ridicat din moarte/ Și-am răsplătit cu
fapta orice faptă.// Și, dacă ne-am bătut cu fața suptă/ Și fruntea de
durere-crâncenată,/ Vor trece-n Carte fapta minunată:/ Că am luptat și, de n-am
căzut în luptă,/ În moarte-am fost mai tari ca niciodată!” (Mihai Buracu, Eu
Sunt Scribul… Amintiri și poezii din Închisoare, Filos)
Limba noastră – dacoromână este credința, adevărul,
dreptatea, libertatea, lumina, unitatea, iubirea, apa cea vie a Neamului nostru
primordial și a urmașilor, urmașilor lui de-a pururi!
Limba noastră – dacoromână este Crucea cea de toate
zilele, dar și Crucea întru Înviere!
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
+ ÎNĂLȚAREA SFINTEI CRUCI
14 Septembrie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu