Scoaterea
educației din statutul de cenușăreasă și tratarea cu seriozitate a școlii
Acad.
Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române
17
Iulie 2022
Ce rost mai are să știe absolvenții
teorema lui Pitagora, volumul sferei, scrisul și cititul, Creangă și Eminescu,
franceza ori spaniolă, mecanisme simple și vectori, compoziția chimică a
materiei, viața plantelor și animalelor, Renașterea și umanismul, marile
descoperiri geografice, deosebirea dintre Munții Alpi și Munții Anzi sau dintre
limba latină și America Latină ?
Există mulți oameni astăzi, mai ales
dintre reprezentanții noilor generații, care nu simt nici un fel de handicap în
lipsa lor de cultură, în ignoranța lor, în mintea lor vidată în mod intenționat
și care - educați pentru contingent și obișnuiți cu trăirea clipei – vor ca în
școală să se dobândească nu cunoștințe, ci numai deprinderi, numai tehnici de
viețuire și de supraviețuire, numai modalități de adaptare la mediu.
Adaptarea omului la viața curentă pe care
o trăiește nu s-a făcut niciodată prin discipline practice care să le excludă
pe cele considerate „teoretice”, ci prin teorie serioasă care să explice bine
viața cotidiană.
De aceea, a spune că matematica este
inutilă, fiindcă elevii nu vor folosi, niciodată, în viață, integralele sau
limitele este un nonsens.
Matematica este prezentă în toate fibrele
omului contemporan, în toate evenimentele vieții cotidiene, dar ea trebuie
studiată în școală ca să poată fi folosită.
Altminteri, devin problematice chiar
măsurarea unui teren, exprimarea unui procentaj, regula de trei simplă sau
transformarea hectarelor în kilometri pătrați.
Veți spune că toate astea le face acum
computerul.
Fals !
Le face omul, cu ajutorul computerului,
iar dacă omul face acest lucru în mod mecanic, fără să înțeleagă și să poată
explica ce face, atunci, omul contemporan a ajuns, deja, un mecanism, încetând
să mai fie om.
La literatură, un elev nu mai poate citi
toate romanele importante ale omenirii sau ale românilor și nici nu mai acceptă
să preia mecanic opiniile criticilor și istoricilor literari și să le învețe pe
de rost.
Dar asta nu-i dă cuvânt să spună că
literatura secolului al XIX-lea - de exemplu - este desuetă și să pretindă în
programele școlare texte sportive, reportaje despre catastrofe naturale,
regulamente și instrucțiuni etc. în locul textelor literare.
Lectura clasică se poate completa cu
filmul inspirat din literatură (și se poate îmbina arta literară cu arta
cinematografică). În locul textelor plicticoase din criticii consacrați, se pot
face dezbateri și se pot ghida elevii spre descoperirea de către ei înșiși a
sensurilor unui text literar. Dar nu se poate înlocui textul literar cu textul
banal !
Firește, anii au trecut și școala este
obligată să țină pasul cu viața, dar nu aruncând peste bord valorile reale în
favoarea unora iluzorii. Iar programele europene, naționale sau locale de
educație sunt foarte importante, dar nu de ele ducem lipsă, în primul rând, ci
de aplicarea legilor existente, de scoaterea educației din statutul de
cenușăreasă, de tratarea cu seriozitate a școlii.
Altminteri, vom distruge, fără bombe și
fără pandemii, dar, „pas cu pas”, acest popor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu