miercuri, 11 ianuarie 2023

Cătălin Balog - O privire asupra „viitorului internetului” - Metaversul

 




O privire asupra „viitorului internetului” - Metaversul

Col. (r) Dr. Cătălin Balog

11 Ianuarie 2023

 

Cu mult înainte ca Facebook să-și schimbe imaginea și să devină Meta, Mark Zuckerberg a vorbit pe larg despre „metavers” - un concept în plină dezvoltare și o tehnologie în expansiune rapidă. Însă, dincolo de orice controverse conceptuale sau tehnologice, adevărul este că metaversul deja există, chiar dacă, pentru marea majoritate persistă o serie de întrebări firești. Ce este metaversul? Este doar o afacere dezvoltată de unele companii sau este o tendință firească a unor tehnologii actuale? Are un trecut, un prezent și un viitor?

 

Metaversul este o realitate virtuală

 

Metaversul este într-adevăr o realitate virtuală, dar nu este același lucru cu ceea ce se poate vedea în filmele de science fiction. Imaginați-vă o franciză precum Matrix, spre exemplu, în care întreaga lume sau doar o parte a ei este o simulare digitală a realității la care toată lumea este sau poate fi conectată, o simulare atât de bine făcută încât aproape nimeni nu sesizează nimic și aproape nimeni nici măcar nu acceptă ideea. Metaversul nu este chiar așa, dar cu siguranță are potențialul de a evolua spre ceva de domeniul științifico-fantastic.

 

Ideea din spatele metaversului există de mult timp, fiind mult mai veche decât viziunea celor de la Meta. De fapt, această idee este mult mai veche decât chiar Facebook în sine. Deși Zuckerberg s-a referit la metavers ca fiind „o versiune tridimensională a internetului în care oamenii se vor afla întruchipați și nu în care doar vor privi din exterior, din fața unui ecran”.

 

La bază, metaversul este o realitate virtuală care permite oamenilor din întreaga lume să interacționeze atât unul cu celălalt, cât și cu metaversul în sine, utilizatorilor fiindu-le permisă obținerea unor elemente de realitate virtuală care să rămână în posesia lor între sesiuni (monede digitale) sau chiar să intre în metavers folosind alte elemente de realitate virtuală (avataruri). Cu toate acestea, însă, metaversul este încă un concept care evoluează activ și care are diverse interpretări.

 

Pe internet, întotdeauna interacționăm cu ceva sau cu cineva - fie că este vorba de navigarea pe un site web, că participăm la un joc multiplayer sau discutăm (text/video) pe un canal de chat. Metaversul duce această interacțiune cu un pas mai departe și implică utilizatorul, așezându-l în mijlocul acțiunii, deschizându-i ușa către experiențe mai realiste, mult mai puternice, mult mai complexe decât o simplă navigare pe web, un joc, o discuție scrisă sau o întâlnire video.

 

Care este diferența dintre realitatea virtuală și metavers?

 

Atât realitatea virtuală (Virtual Reality - V.R.) cât și realitatea augmentată (Augumented Reality - A.R.) sunt concepte strâns legate de metavers. Cele două, V.R. și A.R., nu sunt identice și ar trebui privite ca niște iterații diferite a ceea ce este în esență același lucru sau ca niște entități separate care se completează reciproc.

 

În prezent, echipamentele de tip V.R. și A.R. permit utilizatorului să intre într-o lume virtuală. V.R. ne înfățișează diferite împrejurimi și, fie că este vorba de un joc sau de un film, îți permite să interacționezi cu lumea dinamică din jurul tău. A.R., pe de altă parte, adaugă diferite elemente la împrejurimile realității tale virtuale și îți permite să interacționezi cu ele în diverse moduri.

 

În viziunea Meta, dar și a altor companii, diferența fundamentală dintre cele două constă în diferența de scop; puteți juca un joc V.R. sau A.R. în orice moment, folosind elemente de realitate virtuală, interacționând sau nu cu alții, dar fundamentul metaversului este reprezentat de interacțiunea umană mediată de tehnologie. Pe scurt, metaversul se dorește a fi locul de interacțiune pentru ambele realități, o modalitate prin care oamenii să poată împărtăși un univers virtual, fie că este vorba de muncă, educație, divertisment sau pur și simplu pentru alte activități.

 

Utilizarea instrumentelor V.R. și A.R. presupune un drum lung în extinderea metaversului pentru a-l face să se apropie de o experiență reală. Cu toate acestea, conceptul de metavers depășește cu mult VR și AR, fiind menit să aducă oamenii mai aproape unii de alții, în moduri negândite anterior.

 

Cine construiește metaversul?

 

Recenta prezentare Meta a lui Zuckerberg a întors milioane de priviri spre metavers, așa încât există multe companii care s-au implicat în această cursă spre viitor, fiecare dintre ele având propria viziune asupra acestui concept, ceea ce duce la extinderea și mai mult a sensul său deja vast.

 

Călătoria Facebook spre metavers nu este atât de surprinzătoare. În martie 2014, Facebook a achiziționat Oculus pentru 2,3 miliarde de dolari și a continuat să lanseze produsele Oculus Quest, realizând unele dintre cele mai bune căști VR existente în prezent. Având în vedere că Meta intenționează să se bazeze foarte mult atât pe VR, cât și pe AR pentru a aduce realismul în metavers, cumpărarea lui Oculus nu pare deloc o decizie aleatorie. Începând din 2022, întreaga linie de produse Oculus Quest devine Meta Quest, iar unele produse Oculus se numesc Meta Horizon.

 

În momentul anunțului celor de la Facebook, referitor la schimbarea de imagine pentru a deveni Meta, Microsoft nu era cu mult în urmă pe tărâmul metaversului, gigantul tehnologic al lui Bill Gates intenționând să construiască un fel de metavers în aplicația sa, Teams, începând cu 2022.

 

Planul celor de la Microsoft este acela de a utiliza Mesh pentru a permite fiecărui utilizator Teams să participe la întâlniri video, înlocuind imaginile webcam-ului cu avatare animate, folosind inteligența artificială (Artificial Intelligence – AI) pentru a asculta vocea utilizatorului și pentru a-i anima avatarul inclusiv cu mișcările buzelor. Apoi, trecerea la întâlnirile 3D va produce mișcări suplimentare ale mâinilor. Aceste modificări introduse de Teams indică faptul că Microsoft ar dori să integreze metaversul în viitorul muncii la distanță.

 

Nvidia are, de asemenea, preocupări serioase în această direcție. Astfel, proiectul „Nvidia Omniverse” se dorește a fi o platformă pentru conectarea lumilor 3D într-un univers virtual comun. Omniversul Nvidia este nativ în cloud, ceea ce înseamnă că este o platformă partajată, persistentă, care rămâne aceeași între sesiuni. Rulează pe sisteme bazate pe tehnologia RTX și poate fi transmis de la distanță pe orice dispozitiv.

 

Nvidia pare să meargă pe un traseu ușor diferit cu metaversul său. Meta și Microsoft pun foarte mult accent pe aspectul social al metaversului, în timp ce Nvidia se concentrează pe colaborare și pe explorarea noilor tehnologii, omniversul său fiind deja folosit de designeri, ingineri de robotică și alți experți pentru a simula lumea reală în realitatea virtuală. Astfel, inginerii de la Ericsson folosesc Omniversul pentru a simula undele 5G în mediile urbane.

 

Extinzând căutările spre alți jucători cu potențial semnificativ, observăm că Apple lucrează atât la o cască VR completă, cât și la ochelari AR, iar toate informațiile indică faptul că se îndreaptă către metavers.

 

Fără pretenția de a compara intențiile acestor companii, se poate afirma că ele ilustrează în mod clar interesul unor giganți tehnologici și reprezintă niște pași în construirea metaversului.

 

Este metaversul doar un joc video deghizat?

 

Un răspuns scurt: nu chiar. Iar, un răspuns lung: poate un pic, în funcție de punctul de vedere.

 

Jocuri online, precum „Fortnite”, „World of Warcraft”, sau „Minecraft” sunt toate niște metaversuri, fiecare în felul lor. Acestea creează o lume de durată pentru ca jucătorii lor să se alăture și să plece după bunul plac. Progresul unui jucător este salvat pe un server extern și partajat cu alți utilizatori, ceea ce înseamnă că tot ceea ce se întâmplă în aceste jocuri poate fi revizuit ulterior. Deși titlurile menționate anterior reprezintă versiunile unor jocuri foarte populare în acest moment, trebuie remarcat că acest concept, metavers, există în multe jocuri video de mult timp. Second Life, un joc din 2003, este, în esență, un metavers care nu are un scop final asemenea altor jocuri, însă permite jucătorilor să cutreiere lumea și să interacționeze cu alți jucători și chiar să zboare.

 

Există unele asemănări între metaversurile jocurilor video și ideea unui metavers mai larg. În jocuri, există posibilitatea de a interacționa cu alți jucători, de a îndeplini diverse sarcini împreună și într-o oarecare măsură, se poate modela lumea din jur. Dar, toate acestea sunt stabilite ferm în limitele jocului. Un bun exemplu în acest sens este acela că se poate construi un castel gigant în Minecraft, dar în World of Warcraft, nu există această libertate. Aici, jucătorii au voie să dețină o garnizoană care este amplasată pe un teren, dar au o influență mică asupra a ceea ce presupune și unde se amplasează. Mai mult, scenariile și jocurile de rol sunt aceleași pentru toate acțiunile și pentru toți jucătorii.

 

Din punct de vedere tehnic, fiecare joc ar putea fi considerat un metavers în sine, iar metaversurile la care lucrează diverși giganți tehnologici pot include toate aceste aspecte care se regăsesc în jocurile menționate și nu numai. Oricum, ideea metaversului este mult mai largă decât cea a unui joc video, metaversul fiind menit să înlocuiască sau să îmbunătățească funcționalitatea din viața reală într-un spațiu virtual. Astfel, unele dintre lucrurile pe care utilizatorii le fac în viața de zi cu zi, cum ar fi participarea la cursuri sau activitățile de serviciu, ar putea fi făcute în metavers.

 

 Într-un metavers ideal - cine știe cum ar arăta acesta - ar trebui să-ți poți crea propriul destin și multe dintre limitările comune jocurilor video să fie eliminate. Cu toate acestea, primul pas va fi întotdeauna același pentru fiecare metavers, fie că este vorba de un joc sau nu: crearea propriului personaj sau a propriului avatar.

 

Crearea unui avatar

 

În metavers, fiecare utilizator primește un avatar – o reprezentare proprie pe care o poate ajusta pentru a arăta pe plac – iar modul în care arată avatarul depinde de platformă; poate fi ceva rudimentar, dar poate fi și ceva de înaltă calitate, cu multe opțiuni pentru personalizare. Mai mult, utilizatorii pot alege să corespundă realității, dar pot alege să fie altcineva, un personaj cu profil complet diferit.

 

Odată creat, avatarul devine biletul de acces al utilizatorului în metavers, acolo unde creativitatea și imaginația pot face abstracție de realitatea fizică, singurele limite fiind cele impuse de platformă. Astfel, unele metaversuri seamănă cu niște jocuri video simple și lasă utilizatorul să se deplaseze folosind o tastatură și un mouse, dar versiunile mai avansate implică utilizarea căștilor și a controalelor de realitate virtuală care introduc cu adevărat utilizatorul într-o altă lume prin reproducerea mișcărilor lor din viața reală în metavers.

 

Companiile cu preocupări în domeniu au diferite metode de a crea personajele sau avatarurile utilizatorilor. În privința Microsoft, Mesh este deja integrat în Teams (2022), permițând utilizatorilor să-și creeze avatare complet personalizate. Prin utilizarea tehnologiei de realitate mixtă, avatarul va reprezenta utilizatorul într-un mod realist. În viitor, acest lucru va implica o gamă completă de expresii faciale, limbaj corporal și fundaluri. Meta, cu al său Horizon Worlds, are planuri mari; avatarele vor fi susținute de echipamente de tip VR și vor reproduce acțiunile utilizatorului în timp real, chiar dacă, în prezent, acestea nu au nici picioare. Chiar și așa, Meta promovează niște avatare cu aspect impresionant, fotorealiste care vor fi integrate în mediul înconjurător, cu redare în timp real.

 

Indiferent de platformă, metaversul ideal va permite utilizatorului să aleagă cum dorește să arate, păstrând în același timp realismul expresiilor și mișcărilor faciale atunci când este susținut de V.R. și A.R.

 

Cum arată metaversul?

 

Înainte de a răspunde la această întrebare, ar trebui eliminată posibilitatea unei confuzii cauzată de lipsa unor termeni. Astfel, ar trebui să înțelegem că „metaversul” se constituie asemenea unui univers care este format dintr-o infinitate de galaxii doar că, în această situație, nu există un termen corespondent pentru galaxie și se folosește tot cel de metavers. Practic, situația poate fi similară teoriei mulțimilor. Astfel, va trebui să distingem între „întreg metaversul” și „un metavers oarecare”.

 

Deocamdată, nu există un metavers singular, care să conecteze toate celelalte metaversuri într-un întreg coerent, deși toate implică utilizarea internetului pentru a-și conecta utilizatorii între ei. Modul în care arată un metavers depinde în întregime de creatorul său și exprimă puterea acestuia de imaginație și creativitate, astfel încât metaversurile pot fi asemănătoare sau complet diferite.

 

Un metavers poate arăta ca o sală de clasă, o stradă, o pădure fantastică sau fundul oceanului. Deocamdată, într-un astfel de metavers se aplică în cea mai mare parte regulile din lumea reală, deși este posibil să se vadă cerul, clădirile și natura, dar și alți oameni. Stilul artistic depinde de la un metavers la altul și poate fi unul caricatural, realist sau orice altceva între ele. Cu toate acestea, așa cum a subliniat Zuckerberg în timpul discursului său de la lansarea Meta, metaversul nu suferă de aceleași limitări ca lumea reală; în metavers nu există niciun motiv pentru care să nu poți merge în spațiu cu întreaga familie, singura condiție fiind aceea ca cei care îl creează să permită acest lucru.

 

În concluzie, un metavers poate arăta ca o sală de clasă, o stradă, o pădure fantastică sau precum fundul oceanului. Cu toate acestea, cele mai populare metaversuri arată ca un amestec din toate aceste lucruri, libertatea utilizatorilor fiind limitată de posibilitățile tehnologice și de creativitatea umană.

 

Este posibil un metavers?

 

Recapitulând oarecum informațiile anterioare, se poate spune că avem o realitate virtuală în care singurele limitări se află în mâinile creatorului său și avem un avatar care ne reprezintă. Desigur, avem o conexiune la internet care ne permite să ne alăturăm acestei lumi comune. Unde mergem de aici? Depinde!  Într-o lume ideală (metaversul ar trebui să permită conectarea fiecărui utilizator și a unuia cu oricare altul). Însă, realitatea este adesea diferită; aderarea la un server public ar trebui să ofere posibilitatea de a interacționa cu toți ceilalți utilizatori conectați la momentul respectiv. Dar, pe măsură ce anumite metaversuri devin tot mai populare apare imposibilitatea ca serverele gazdă să poată gestiona sarcinile uriașe de trafic, ceea ce îi determină pe unii dezvoltatori să separe utilizatorii și să-i grupeze pe straturi, în funcție de anumite criterii de eligibilitate, fragmentând metaversul, făcând lumea puțin mai mică și determinând utilizatorii să folosească platforme diferite, alegându-și în mod eficient metaversul preferat.

 

În viitor, s-ar putea să vină un moment în care acest lucru va putea fi evitat. Faptul că aceste metaversuri sunt deconectate unele de altele, funcționează pe platforme diferite și nu au utilizări sau obiective comune, înseamnă că ideea unui metavers mai mare este imposibilă, deocamdată. Dacă metaversul este menit să fie o lume virtuală gigant, comună, toate companiile implicate în crearea propriilor metaversuri ar trebui să-și unească forțele pentru crearea unui concept teoretic și a unei platforme tehnologice viabile. Până când aceste două aspecte nu vor fi realizate, metaversul va rămâne fragmentat, forțând utilizatorii să-și aleagă universul preferat înainte de a se conecta la lumea comună.

 

Care este scopul metaversului?

 

Din punct de vedere conceptual, metaversul nu este foarte ușor de definit; permițând utilizatorilor, portretizați de avatarurile lor, să interacționeze cu lumea, în general, fără a le oferi obiective clare și având o mare libertate de alegere. Scopul general al metaversului este acela de a permite conectarea printr-un univers virtual, comun. Fie că este vorba de muncă, educație, divertisment sau pur și simplu pentru alte activități, metaversul există pentru a încălca granițele spațiului fizic real, conectând oamenii din întreaga lume.

 

Proprietate particulară

 

O temă comună în metaverse implică permiterea utilizatorilor să cumpere parcele de teren. O astfel de proprietate, la cumpărare, devine atribuită unui anumit utilizator și nu este disponibilă altora; ele pot fi cumpărate sau închiriate, la fel ca în lumea reală. Deținerea proprietății permite adesea utilizatorului să dispună de ea în orice mod ar dori. Unii aleg să construiască galerii personale pentru a găzdui obiectele pe care le dețin, în timp ce alții creează spații publice.

 

Conceptul de a permite utilizatorilor să circule peste tot și să construiască tot ce doresc în propriul spațiu nu este nou și cu siguranță are un rol determinant în succesul unor jocuri precum Minecraft sau Roblox. Creativitatea utilizatorilor economisește mult timp pentru dezvoltatorii metaversului care altfel ar trebui să-l cheltuiască pentru proiectarea clădirilor în sine. Majoritatea dezvoltatorilor continuă să supravegheze conținutul creat de utilizatorii lor și, în funcție de gazdă, acesta poate fi eliminat.

 

În prezent, chiar și un univers aparent infinit are limitările sale.

 

Proprietate comercială

 

Utilizatorii care dețin ceva în metavers pot vinde sau tranzacționa către alți utilizatori. Acest lucru adaugă un element de bogăție și de prestigiu unei astfel de lumi. Unele loturi valorează mai mult decât altele, unele elemente sunt rare, în timp ce altele sunt comune – toate acestea se adaugă la crearea unei economii care se aplică unui anumit metavers.  De obicei, parcelele de teren din metavers variază în funcție de dimensiune și locație. Deoarece aceasta este o prezentare virtuală a vieții reale, nu este o surpriză faptul că piața imobiliară este vie și dinamică chiar și în metavers. Parcelele situate mai aproape de zonele centrale sau în zonele extravagante pot ajunge la prețuri mult mai mari decât un mic teren de la marginea orașului.

 

Publicitate

 

Unele metaversuri atrag nu doar utilizatorii obișnuiți, ci și companiile. Pe măsură ce metaversul este împărtășit și de alții, din ce în ce mai numeroși, se deschide posibilitatea de a face publicitate. Astfel, cumpărarea de terenuri și afișarea logo-ului companiei poate fi o modalitate eficientă de a stârni sau de a reîmprospăta interesul unora sau altora. Dar, companiile pot beneficia de metavers în mai multe moduri: organizarea evenimentelor, crearea de crossover-uri între francize și interacțiunile dintre bazele de utilizatori se face mai ușor într-un univers aparent nelimitat.

 

Trăiți și interacționați

 

Exemplele de mai sus relevă doar câteva dintre posibilitățile pe care le oferă metaversul, în prezent. Într-un metavers perfect, în viitor, utilizatorii vor fi capabili să interacționeze cu fiecare persoană din jurul său, depășind chat-ul bazat pe text din jocuri precum Second Life sau Habbo. Încorporarea comunicării vocale, a imaginii video, a căștilor VR și a ochelarilor A.R. vor permite interacțiunea la un nivel cu totul nou, mai ales dacă amintim de mănușile A.R. și de ce nu, de costumele A.R.  Fie că este vorba despre o întâlnire cu prietenii, despre formarea unui grup de studiu într-o bibliotecă virtuală sau chiar despre un salt cu parașuta, conceptul principal al metaversului se va axa întotdeauna pe interacțiunea umană mediată de tehnologie.

 

Muncă și studiu

 

De la Meta la Microsoft, multe companii pun foarte mult accent pe capacitatea de a lucra, de a coopera și de a studia împreună în metavers. Microsoft intenționează să utilizeze Mesh pentru a aduce o doză de realism întâlnirilor video plictisitoare. Meta speră să creeze spații de lucru virtuale, oferind lucrătorilor de la distanță o șansă de a petrece timp împreună în realitatea virtuală, în timpul zilei lor de lucru. De asemenea metaversul poate fi utilizat pentru a lucra în moduri diferite, inclusiv prin simularea unor sarcini din lumea reală în realitatea virtuală. Acest lucru poate fi extrem de folositor în anumite profesii, cum ar fi: ingineri, programatori, designeri, dezvoltatori ai unor metaversuri precum Omniversul Nvidia.

 

Legătura dintre metavers, criptomonede și N.F.T.-uri

 

Atunci când vorbim de metavers, este imposibil să nu amintim și de criptomonede sau monede digitale. La urma urmei, unele dintre cele mai mari aplicații ale acestuia se bazează pe blockchain[1] - un mediu descentralizat în care funcționează criptomonedele.

 

Un astfel de exemplu este Decentraland, un metavers care permite utilizatorilor săi să cumpere parcele de teren, să exploreze alte parcele și să interacționeze între ei. Întreaga economie se bazează în jurul Mana - o criptomonedă specifică Decentraland.

 

Ceea ce diferențiază aceste metaversuri de cele comerciale este faptul că ele se bazează pe o rețea descentralizată în care activele personale nu sunt controlate de proprietarul (proprietarii) metaversului (ex. criptomenedele aflate în circulație, Bitcoin-ul fiind cea mai cunoscută dintre ele). Așadar, criptomonedele și universurile din jurul lor sunt de obicei descentralizate, ceea ce înseamnă că moneda virtuală, terenul virtual sau întregul metavers nu este deținut de o singură entitate și nu poate fi doborât, vândut sau distrus în alt mod (ex. de un capriciu uman, așa cum se întâmplă în viața reală).

 

Dar, descentralizarea nu stă la baza tuturor metaversurilor. Această opțiune nu este întâlnită în metaversuri mai noi, precum „World of Warcraft”, caz în care conturile utilizatorilor continuă să aparțină companiei deținătoare, responsabile de joc. Acest lucru înseamnă că toate activele utilizatorilor, echipamentul sau personajele nu sunt în posesia sau controlul utilizatorilor. Aici intervin jetoanele nonfungibile sau tokenurile nonfungibile (N.F.T.s). N.F.T.-urile pot fi orice, de la avatare de 8 pixeli, la opere de artă care îți taie răsuflarea. În centrul lor, N.F.T.-urile sunt o modalitate descentralizată de a atribui dreptul de proprietate asupra bunurilor virtuale. Teoretic, oricine poate descărca o fotografie și o poate revendica ca fiind a sa, dar NFT-urile implică criptomonedă și contracte care fixează dreptul de proprietate asupra unui anumit utilizator.

 

În metavers, acest lucru deschide un nivel cu totul nou de economie care transformă acest concept fantastic într-o modalitate de a face sau de a pierde bani în lumea reală, utilizatorii putând cumpăra parcele virtuale de teren, avatare sau chiar elemente de garderobă pentru avatarul lor din metavers - toate prin utilizarea criptomonedelor.

 

Deși jetoanele nonfungibile sunt independente de metavers, ele joacă un rol în economia anumitor metaversuri, cum ar fi Decentraland sau Sandbox. Sandbox vinde parcele de teren sub formă de N.F.T.-uri, atribuind dreptul de proprietate deplină persoanei care le cumpără. Doar o privire pe harta Sandboxului arată că această formă de N.F.T.-uri a atras interesul nu doar al fanaticilor criptomonedelor, ci și al zecilor de companii care o văd ca pe un nou spațiu publicitar de explorat.

 

Unele branduri și francize cu nume mari dețin deja terenuri în Sandbox de dinaintea lansării: Atari, RollerCoaster Tycoon, The Walking Dead, Shaun the Sheep și chiar South China Morning Post. Acesta este un amestec de branduri pe care nimeni nu le-ar acuza vreodată că au un interes mare nici pentru N.F.T.-uri, nici pentru metaverse, însă conceptul arată promițător și unele companii caută să valorifice acest lucru. A încerca unele asemănări între economia lumii reale și piața criptomonedelor nu poate avea ca rezultat decât o minune sau o nenorocire.

 

Viitorul metaversului

 

Nimeni nu poate nega faptul că acest concept, metavers, a început să se răspândească pe meleaguri neexplorate anterior, să ajungă în mințile și pe buzele tuturor. A fost un drum lung de la începuturile sale umile din unele jocuri precum „Second Life”, „Habbo Hotel” sau chiar „Club Penguin”.

 

Vor trece mulți ani până când metaversul va pătrunde în realitatea noastră la nivelul de notorietate și accesibilitate așa cum speră cei de la Meta. Viziunea metaversului ca univers comun în care oamenii de oriunde din lume să se poată juca, învăța, împărtăși și chiar lucra împreună este încă o viziune futuristă și idilică în egală măsură. Orașe pline de viață, cu străzi pline de magazine, parcuri și oameni pot fi recreate în metavers, dar tehnologia necesară pentru a o susține nu este încă departe de ceea ce-și imaginează unii și alții, deocamdată.

 

Un alt pas spre recunoașterea mainstream constă în realismul experienței metaverse. Introducerea VR și AR în metavers va parcurge un drum lung pentru a face ca experiența să se simtă mult mai realistă decât se poate face cu o tastatură și un mouse.

 

Am văzut deja crossovere interesante care au testat limitele metaversului. Travis Scott a susținut un concert virtual în „Fortnite”, la care au participat peste 12 milioane de oameni. Justin Bieber tocmai a anunțat că intenționează să facă același lucru. Și chiar dacă Sandbox nu este încă în direct, Snoop Dogg, un susținător avid al N.F.T.-urilor, deține deja teren în el și permite oamenilor să cumpere abonamente V.I.P. pentru a-i putea vizita conacul, în viitor. Zuckerberg crede că viitorul internetului se află în metavers și chiar a mers până la a-l numi succesorul internetului mobil.

 

Rămâne de văzut dacă toate acestea vor fi adevărate. Un lucru este sigur: nu poate fi negat faptul că metaversul nu mai este un concept sălbatic scos direct dintr-un film science fiction. Cert este că „Facebook/Meta” tocmai a pus gaz pe un foc care deja ardea cu flacără deschisă și, în câțiva ani, am putea vedea lucruri pe care nici nu ne imaginăm că vor putea fi posibile[2].

 

----------------------------------

[1] Blockchain este definit ca fiind un registru al datelor descentralizate, partajate în mod securizat. Tehnologia blockchain permite unui grup colectiv de participanți să partajeze date. Cu serviciile cloud blockchain, datele tranzacționale din mai multe surse pot fi colectate, integrate și partajate cu ușurință.

[2] Sursa - „Dincolo de orizonturi”, Nr. 14/noiembrie 2022.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu