O
privire asupra „viitorului internetului” - Metaversul
Col.
(r) Dr. Cătălin Balog
11
Ianuarie 2023
Cu mult înainte ca Facebook să-și schimbe
imaginea și să devină Meta, Mark Zuckerberg a vorbit pe larg despre „metavers”
- un concept în plină dezvoltare și o tehnologie în expansiune rapidă. Însă,
dincolo de orice controverse conceptuale sau tehnologice, adevărul este că
metaversul deja există, chiar dacă, pentru marea majoritate persistă o serie de
întrebări firești. Ce este metaversul? Este doar o afacere dezvoltată de unele
companii sau este o tendință firească a unor tehnologii actuale? Are un trecut,
un prezent și un viitor?
Metaversul
este o realitate virtuală
Metaversul este într-adevăr o realitate
virtuală, dar nu este același lucru cu ceea ce se poate vedea în filmele de
science fiction. Imaginați-vă o franciză precum Matrix, spre exemplu, în care
întreaga lume sau doar o parte a ei este o simulare digitală a realității la
care toată lumea este sau poate fi conectată, o simulare atât de bine făcută
încât aproape nimeni nu sesizează nimic și aproape nimeni nici măcar nu acceptă
ideea. Metaversul nu este chiar așa, dar cu siguranță are potențialul de a
evolua spre ceva de domeniul științifico-fantastic.
Ideea din spatele metaversului există de
mult timp, fiind mult mai veche decât viziunea celor de la Meta. De fapt,
această idee este mult mai veche decât chiar Facebook în sine. Deși Zuckerberg
s-a referit la metavers ca fiind „o versiune tridimensională a internetului în
care oamenii se vor afla întruchipați și nu în care doar vor privi din
exterior, din fața unui ecran”.
La bază, metaversul este o realitate
virtuală care permite oamenilor din întreaga lume să interacționeze atât unul
cu celălalt, cât și cu metaversul în sine, utilizatorilor fiindu-le permisă
obținerea unor elemente de realitate virtuală care să rămână în posesia lor
între sesiuni (monede digitale) sau chiar să intre în metavers folosind alte
elemente de realitate virtuală (avataruri). Cu toate acestea, însă, metaversul
este încă un concept care evoluează activ și care are diverse interpretări.
Pe internet, întotdeauna interacționăm cu
ceva sau cu cineva - fie că este vorba de navigarea pe un site web, că
participăm la un joc multiplayer sau discutăm (text/video) pe un canal de chat.
Metaversul duce această interacțiune cu un pas mai departe și implică
utilizatorul, așezându-l în mijlocul acțiunii, deschizându-i ușa către
experiențe mai realiste, mult mai puternice, mult mai complexe decât o simplă
navigare pe web, un joc, o discuție scrisă sau o întâlnire video.
Care
este diferența dintre realitatea virtuală și metavers?
Atât realitatea virtuală (Virtual Reality
- V.R.) cât și realitatea augmentată (Augumented Reality - A.R.) sunt concepte
strâns legate de metavers. Cele două, V.R. și A.R., nu sunt identice și ar
trebui privite ca niște iterații diferite a ceea ce este în esență același
lucru sau ca niște entități separate care se completează reciproc.
În prezent, echipamentele de tip V.R. și
A.R. permit utilizatorului să intre într-o lume virtuală. V.R. ne înfățișează
diferite împrejurimi și, fie că este vorba de un joc sau de un film, îți
permite să interacționezi cu lumea dinamică din jurul tău. A.R., pe de altă
parte, adaugă diferite elemente la împrejurimile realității tale virtuale și
îți permite să interacționezi cu ele în diverse moduri.
În viziunea Meta, dar și a altor companii,
diferența fundamentală dintre cele două constă în diferența de scop; puteți
juca un joc V.R. sau A.R. în orice moment, folosind elemente de realitate
virtuală, interacționând sau nu cu alții, dar fundamentul metaversului este
reprezentat de interacțiunea umană mediată de tehnologie. Pe scurt, metaversul
se dorește a fi locul de interacțiune pentru ambele realități, o modalitate
prin care oamenii să poată împărtăși un univers virtual, fie că este vorba de
muncă, educație, divertisment sau pur și simplu pentru alte activități.
Utilizarea instrumentelor V.R. și A.R.
presupune un drum lung în extinderea metaversului pentru a-l face să se apropie
de o experiență reală. Cu toate acestea, conceptul de metavers depășește cu
mult VR și AR, fiind menit să aducă oamenii mai aproape unii de alții, în
moduri negândite anterior.
Cine
construiește metaversul?
Recenta prezentare Meta a lui Zuckerberg a
întors milioane de priviri spre metavers, așa încât există multe companii care
s-au implicat în această cursă spre viitor, fiecare dintre ele având propria
viziune asupra acestui concept, ceea ce duce la extinderea și mai mult a sensul
său deja vast.
Călătoria Facebook spre metavers nu este
atât de surprinzătoare. În martie 2014, Facebook a achiziționat Oculus pentru 2,3
miliarde de dolari și a continuat să lanseze produsele Oculus Quest, realizând
unele dintre cele mai bune căști VR existente în prezent. Având în vedere că
Meta intenționează să se bazeze foarte mult atât pe VR, cât și pe AR pentru a
aduce realismul în metavers, cumpărarea lui Oculus nu pare deloc o decizie
aleatorie. Începând din 2022, întreaga linie de produse Oculus Quest devine
Meta Quest, iar unele produse Oculus se numesc Meta Horizon.
În momentul anunțului celor de la
Facebook, referitor la schimbarea de imagine pentru a deveni Meta, Microsoft nu
era cu mult în urmă pe tărâmul metaversului, gigantul tehnologic al lui Bill
Gates intenționând să construiască un fel de metavers în aplicația sa, Teams,
începând cu 2022.
Planul celor de la Microsoft este acela de
a utiliza Mesh pentru a permite fiecărui utilizator Teams să participe la
întâlniri video, înlocuind imaginile webcam-ului cu avatare animate, folosind
inteligența artificială (Artificial Intelligence – AI) pentru a asculta vocea
utilizatorului și pentru a-i anima avatarul inclusiv cu mișcările buzelor.
Apoi, trecerea la întâlnirile 3D va produce mișcări suplimentare ale mâinilor.
Aceste modificări introduse de Teams indică faptul că Microsoft ar dori să
integreze metaversul în viitorul muncii la distanță.
Nvidia are, de asemenea, preocupări
serioase în această direcție. Astfel, proiectul „Nvidia Omniverse” se dorește a
fi o platformă pentru conectarea lumilor 3D într-un univers virtual comun.
Omniversul Nvidia este nativ în cloud, ceea ce înseamnă că este o platformă
partajată, persistentă, care rămâne aceeași între sesiuni. Rulează pe sisteme
bazate pe tehnologia RTX și poate fi transmis de la distanță pe orice
dispozitiv.
Nvidia pare să meargă pe un traseu ușor
diferit cu metaversul său. Meta și Microsoft pun foarte mult accent pe aspectul
social al metaversului, în timp ce Nvidia se concentrează pe colaborare și pe
explorarea noilor tehnologii, omniversul său fiind deja folosit de designeri,
ingineri de robotică și alți experți pentru a simula lumea reală în realitatea
virtuală. Astfel, inginerii de la Ericsson folosesc Omniversul pentru a simula
undele 5G în mediile urbane.
Extinzând căutările spre alți jucători cu
potențial semnificativ, observăm că Apple lucrează atât la o cască VR completă,
cât și la ochelari AR, iar toate informațiile indică faptul că se îndreaptă
către metavers.
Fără pretenția de a compara intențiile
acestor companii, se poate afirma că ele ilustrează în mod clar interesul unor
giganți tehnologici și reprezintă niște pași în construirea metaversului.
Este
metaversul doar un joc video deghizat?
Un răspuns scurt: nu chiar. Iar, un
răspuns lung: poate un pic, în funcție de punctul de vedere.
Jocuri online, precum „Fortnite”, „World
of Warcraft”, sau „Minecraft” sunt toate niște metaversuri, fiecare în felul
lor. Acestea creează o lume de durată pentru ca jucătorii lor să se alăture și
să plece după bunul plac. Progresul unui jucător este salvat pe un server extern
și partajat cu alți utilizatori, ceea ce înseamnă că tot ceea ce se întâmplă în
aceste jocuri poate fi revizuit ulterior. Deși titlurile menționate anterior
reprezintă versiunile unor jocuri foarte populare în acest moment, trebuie
remarcat că acest concept, metavers, există în multe jocuri video de mult timp.
Second Life, un joc din 2003, este, în esență, un metavers care nu are un scop
final asemenea altor jocuri, însă permite jucătorilor să cutreiere lumea și să
interacționeze cu alți jucători și chiar să zboare.
Există unele asemănări între metaversurile
jocurilor video și ideea unui metavers mai larg. În jocuri, există
posibilitatea de a interacționa cu alți jucători, de a îndeplini diverse
sarcini împreună și într-o oarecare măsură, se poate modela lumea din jur. Dar,
toate acestea sunt stabilite ferm în limitele jocului. Un bun exemplu în acest
sens este acela că se poate construi un castel gigant în Minecraft, dar în
World of Warcraft, nu există această libertate. Aici, jucătorii au voie să dețină
o garnizoană care este amplasată pe un teren, dar au o influență mică asupra a
ceea ce presupune și unde se amplasează. Mai mult, scenariile și jocurile de
rol sunt aceleași pentru toate acțiunile și pentru toți jucătorii.
Din punct de vedere tehnic, fiecare joc ar
putea fi considerat un metavers în sine, iar metaversurile la care lucrează
diverși giganți tehnologici pot include toate aceste aspecte care se regăsesc
în jocurile menționate și nu numai. Oricum, ideea metaversului este mult mai
largă decât cea a unui joc video, metaversul fiind menit să înlocuiască sau să
îmbunătățească funcționalitatea din viața reală într-un spațiu virtual. Astfel,
unele dintre lucrurile pe care utilizatorii le fac în viața de zi cu zi, cum ar
fi participarea la cursuri sau activitățile de serviciu, ar putea fi făcute în
metavers.
Într-un metavers ideal - cine știe cum ar
arăta acesta - ar trebui să-ți poți crea propriul destin și multe dintre
limitările comune jocurilor video să fie eliminate. Cu toate acestea, primul pas
va fi întotdeauna același pentru fiecare metavers, fie că este vorba de un joc
sau nu: crearea propriului personaj sau a propriului avatar.
Crearea
unui avatar
În metavers, fiecare utilizator primește
un avatar – o reprezentare proprie pe care o poate ajusta pentru a arăta pe
plac – iar modul în care arată avatarul depinde de platformă; poate fi ceva
rudimentar, dar poate fi și ceva de înaltă calitate, cu multe opțiuni pentru
personalizare. Mai mult, utilizatorii pot alege să corespundă realității, dar
pot alege să fie altcineva, un personaj cu profil complet diferit.
Odată creat, avatarul devine biletul de
acces al utilizatorului în metavers, acolo unde creativitatea și imaginația pot
face abstracție de realitatea fizică, singurele limite fiind cele impuse de
platformă. Astfel, unele metaversuri seamănă cu niște jocuri video simple și
lasă utilizatorul să se deplaseze folosind o tastatură și un mouse, dar
versiunile mai avansate implică utilizarea căștilor și a controalelor de
realitate virtuală care introduc cu adevărat utilizatorul într-o altă lume prin
reproducerea mișcărilor lor din viața reală în metavers.
Companiile cu preocupări în domeniu au
diferite metode de a crea personajele sau avatarurile utilizatorilor. În
privința Microsoft, Mesh este deja integrat în Teams (2022), permițând
utilizatorilor să-și creeze avatare complet personalizate. Prin utilizarea
tehnologiei de realitate mixtă, avatarul va reprezenta utilizatorul într-un mod
realist. În viitor, acest lucru va implica o gamă completă de expresii faciale,
limbaj corporal și fundaluri. Meta, cu al său Horizon Worlds, are planuri mari;
avatarele vor fi susținute de echipamente de tip VR și vor reproduce acțiunile
utilizatorului în timp real, chiar dacă, în prezent, acestea nu au nici
picioare. Chiar și așa, Meta promovează niște avatare cu aspect impresionant,
fotorealiste care vor fi integrate în mediul înconjurător, cu redare în timp
real.
Indiferent de platformă, metaversul ideal
va permite utilizatorului să aleagă cum dorește să arate, păstrând în același
timp realismul expresiilor și mișcărilor faciale atunci când este susținut de
V.R. și A.R.
Cum
arată metaversul?
Înainte de a răspunde la această
întrebare, ar trebui eliminată posibilitatea unei confuzii cauzată de lipsa
unor termeni. Astfel, ar trebui să înțelegem că „metaversul” se constituie
asemenea unui univers care este format dintr-o infinitate de galaxii doar că,
în această situație, nu există un termen corespondent pentru galaxie și se
folosește tot cel de metavers. Practic, situația poate fi similară teoriei
mulțimilor. Astfel, va trebui să distingem între „întreg metaversul” și „un
metavers oarecare”.
Deocamdată, nu există un metavers
singular, care să conecteze toate celelalte metaversuri într-un întreg coerent,
deși toate implică utilizarea internetului pentru a-și conecta utilizatorii între
ei. Modul în care arată un metavers depinde în întregime de creatorul său și
exprimă puterea acestuia de imaginație și creativitate, astfel încât
metaversurile pot fi asemănătoare sau complet diferite.
Un metavers poate arăta ca o sală de
clasă, o stradă, o pădure fantastică sau fundul oceanului. Deocamdată, într-un
astfel de metavers se aplică în cea mai mare parte regulile din lumea reală,
deși este posibil să se vadă cerul, clădirile și natura, dar și alți oameni.
Stilul artistic depinde de la un metavers la altul și poate fi unul
caricatural, realist sau orice altceva între ele. Cu toate acestea, așa cum a
subliniat Zuckerberg în timpul discursului său de la lansarea Meta, metaversul
nu suferă de aceleași limitări ca lumea reală; în metavers nu există niciun
motiv pentru care să nu poți merge în spațiu cu întreaga familie, singura
condiție fiind aceea ca cei care îl creează să permită acest lucru.
În concluzie, un metavers poate arăta ca o
sală de clasă, o stradă, o pădure fantastică sau precum fundul oceanului. Cu
toate acestea, cele mai populare metaversuri arată ca un amestec din toate
aceste lucruri, libertatea utilizatorilor fiind limitată de posibilitățile
tehnologice și de creativitatea umană.
Este
posibil un metavers?
Recapitulând oarecum informațiile
anterioare, se poate spune că avem o realitate virtuală în care singurele
limitări se află în mâinile creatorului său și avem un avatar care ne
reprezintă. Desigur, avem o conexiune la internet care ne permite să ne
alăturăm acestei lumi comune. Unde mergem de aici? Depinde! Într-o lume ideală (metaversul ar trebui să
permită conectarea fiecărui utilizator și a unuia cu oricare altul). Însă,
realitatea este adesea diferită; aderarea la un server public ar trebui să
ofere posibilitatea de a interacționa cu toți ceilalți utilizatori conectați la
momentul respectiv. Dar, pe măsură ce anumite metaversuri devin tot mai
populare apare imposibilitatea ca serverele gazdă să poată gestiona sarcinile
uriașe de trafic, ceea ce îi determină pe unii dezvoltatori să separe
utilizatorii și să-i grupeze pe straturi, în funcție de anumite criterii de
eligibilitate, fragmentând metaversul, făcând lumea puțin mai mică și
determinând utilizatorii să folosească platforme diferite, alegându-și în mod
eficient metaversul preferat.
În viitor, s-ar putea să vină un moment în
care acest lucru va putea fi evitat. Faptul că aceste metaversuri sunt
deconectate unele de altele, funcționează pe platforme diferite și nu au
utilizări sau obiective comune, înseamnă că ideea unui metavers mai mare este
imposibilă, deocamdată. Dacă metaversul este menit să fie o lume virtuală
gigant, comună, toate companiile implicate în crearea propriilor metaversuri ar
trebui să-și unească forțele pentru crearea unui concept teoretic și a unei platforme
tehnologice viabile. Până când aceste două aspecte nu vor fi realizate,
metaversul va rămâne fragmentat, forțând utilizatorii să-și aleagă universul
preferat înainte de a se conecta la lumea comună.
Care
este scopul metaversului?
Din punct de vedere conceptual, metaversul
nu este foarte ușor de definit; permițând utilizatorilor, portretizați de
avatarurile lor, să interacționeze cu lumea, în general, fără a le oferi
obiective clare și având o mare libertate de alegere. Scopul general al
metaversului este acela de a permite conectarea printr-un univers virtual,
comun. Fie că este vorba de muncă, educație, divertisment sau pur și simplu
pentru alte activități, metaversul există pentru a încălca granițele spațiului
fizic real, conectând oamenii din întreaga lume.
Proprietate
particulară
O temă comună în metaverse implică
permiterea utilizatorilor să cumpere parcele de teren. O astfel de proprietate,
la cumpărare, devine atribuită unui anumit utilizator și nu este disponibilă
altora; ele pot fi cumpărate sau închiriate, la fel ca în lumea reală.
Deținerea proprietății permite adesea utilizatorului să dispună de ea în orice
mod ar dori. Unii aleg să construiască galerii personale pentru a găzdui
obiectele pe care le dețin, în timp ce alții creează spații publice.
Conceptul de a permite utilizatorilor să
circule peste tot și să construiască tot ce doresc în propriul spațiu nu este
nou și cu siguranță are un rol determinant în succesul unor jocuri precum
Minecraft sau Roblox. Creativitatea utilizatorilor economisește mult timp
pentru dezvoltatorii metaversului care altfel ar trebui să-l cheltuiască pentru
proiectarea clădirilor în sine. Majoritatea dezvoltatorilor continuă să
supravegheze conținutul creat de utilizatorii lor și, în funcție de gazdă,
acesta poate fi eliminat.
În prezent, chiar și un univers aparent
infinit are limitările sale.
Proprietate
comercială
Utilizatorii care dețin ceva în metavers
pot vinde sau tranzacționa către alți utilizatori. Acest lucru adaugă un
element de bogăție și de prestigiu unei astfel de lumi. Unele loturi valorează
mai mult decât altele, unele elemente sunt rare, în timp ce altele sunt comune
– toate acestea se adaugă la crearea unei economii care se aplică unui anumit
metavers. De obicei, parcelele de teren
din metavers variază în funcție de dimensiune și locație. Deoarece aceasta este
o prezentare virtuală a vieții reale, nu este o surpriză faptul că piața
imobiliară este vie și dinamică chiar și în metavers. Parcelele situate mai
aproape de zonele centrale sau în zonele extravagante pot ajunge la prețuri
mult mai mari decât un mic teren de la marginea orașului.
Publicitate
Unele metaversuri atrag nu doar
utilizatorii obișnuiți, ci și companiile. Pe măsură ce metaversul este
împărtășit și de alții, din ce în ce mai numeroși, se deschide posibilitatea de
a face publicitate. Astfel, cumpărarea de terenuri și afișarea logo-ului
companiei poate fi o modalitate eficientă de a stârni sau de a reîmprospăta
interesul unora sau altora. Dar, companiile pot beneficia de metavers în mai multe
moduri: organizarea evenimentelor, crearea de crossover-uri între francize și
interacțiunile dintre bazele de utilizatori se face mai ușor într-un univers
aparent nelimitat.
Trăiți
și interacționați
Exemplele de mai sus relevă doar câteva
dintre posibilitățile pe care le oferă metaversul, în prezent. Într-un metavers
perfect, în viitor, utilizatorii vor fi capabili să interacționeze cu fiecare
persoană din jurul său, depășind chat-ul bazat pe text din jocuri precum Second
Life sau Habbo. Încorporarea comunicării vocale, a imaginii video, a căștilor
VR și a ochelarilor A.R. vor permite interacțiunea la un nivel cu totul nou,
mai ales dacă amintim de mănușile A.R. și de ce nu, de costumele A.R. Fie că este vorba despre o întâlnire cu
prietenii, despre formarea unui grup de studiu într-o bibliotecă virtuală sau
chiar despre un salt cu parașuta, conceptul principal al metaversului se va axa
întotdeauna pe interacțiunea umană mediată de tehnologie.
Muncă
și studiu
De la Meta la Microsoft, multe companii
pun foarte mult accent pe capacitatea de a lucra, de a coopera și de a studia
împreună în metavers. Microsoft intenționează să utilizeze Mesh pentru a aduce
o doză de realism întâlnirilor video plictisitoare. Meta speră să creeze spații
de lucru virtuale, oferind lucrătorilor de la distanță o șansă de a petrece
timp împreună în realitatea virtuală, în timpul zilei lor de lucru. De asemenea
metaversul poate fi utilizat pentru a lucra în moduri diferite, inclusiv prin
simularea unor sarcini din lumea reală în realitatea virtuală. Acest lucru
poate fi extrem de folositor în anumite profesii, cum ar fi: ingineri,
programatori, designeri, dezvoltatori ai unor metaversuri precum Omniversul
Nvidia.
Legătura
dintre metavers, criptomonede și N.F.T.-uri
Atunci când vorbim de metavers, este
imposibil să nu amintim și de criptomonede sau monede digitale. La urma urmei,
unele dintre cele mai mari aplicații ale acestuia se bazează pe blockchain[1] -
un mediu descentralizat în care funcționează criptomonedele.
Un astfel de exemplu este Decentraland, un
metavers care permite utilizatorilor săi să cumpere parcele de teren, să
exploreze alte parcele și să interacționeze între ei. Întreaga economie se
bazează în jurul Mana - o criptomonedă specifică Decentraland.
Ceea ce diferențiază aceste metaversuri de
cele comerciale este faptul că ele se bazează pe o rețea descentralizată în
care activele personale nu sunt controlate de proprietarul (proprietarii)
metaversului (ex. criptomenedele aflate în circulație, Bitcoin-ul fiind cea mai
cunoscută dintre ele). Așadar, criptomonedele și universurile din jurul lor
sunt de obicei descentralizate, ceea ce înseamnă că moneda virtuală, terenul
virtual sau întregul metavers nu este deținut de o singură entitate și nu poate
fi doborât, vândut sau distrus în alt mod (ex. de un capriciu uman, așa cum se
întâmplă în viața reală).
Dar, descentralizarea nu stă la baza
tuturor metaversurilor. Această opțiune nu este întâlnită în metaversuri mai
noi, precum „World of Warcraft”, caz în care conturile utilizatorilor continuă
să aparțină companiei deținătoare, responsabile de joc. Acest lucru înseamnă că
toate activele utilizatorilor, echipamentul sau personajele nu sunt în posesia
sau controlul utilizatorilor. Aici intervin jetoanele nonfungibile sau
tokenurile nonfungibile (N.F.T.s). N.F.T.-urile pot fi orice, de la avatare de
8 pixeli, la opere de artă care îți taie răsuflarea. În centrul lor,
N.F.T.-urile sunt o modalitate descentralizată de a atribui dreptul de
proprietate asupra bunurilor virtuale. Teoretic, oricine poate descărca o
fotografie și o poate revendica ca fiind a sa, dar NFT-urile implică
criptomonedă și contracte care fixează dreptul de proprietate asupra unui
anumit utilizator.
În metavers, acest lucru deschide un nivel
cu totul nou de economie care transformă acest concept fantastic într-o
modalitate de a face sau de a pierde bani în lumea reală, utilizatorii putând
cumpăra parcele virtuale de teren, avatare sau chiar elemente de garderobă
pentru avatarul lor din metavers - toate prin utilizarea criptomonedelor.
Deși jetoanele nonfungibile sunt
independente de metavers, ele joacă un rol în economia anumitor metaversuri,
cum ar fi Decentraland sau Sandbox. Sandbox vinde parcele de teren sub formă de
N.F.T.-uri, atribuind dreptul de proprietate deplină persoanei care le cumpără.
Doar o privire pe harta Sandboxului arată că această formă de N.F.T.-uri a
atras interesul nu doar al fanaticilor criptomonedelor, ci și al zecilor de
companii care o văd ca pe un nou spațiu publicitar de explorat.
Unele branduri și francize cu nume mari
dețin deja terenuri în Sandbox de dinaintea lansării: Atari, RollerCoaster
Tycoon, The Walking Dead, Shaun the Sheep și chiar South China Morning Post.
Acesta este un amestec de branduri pe care nimeni nu le-ar acuza vreodată că au
un interes mare nici pentru N.F.T.-uri, nici pentru metaverse, însă conceptul
arată promițător și unele companii caută să valorifice acest lucru. A încerca
unele asemănări între economia lumii reale și piața criptomonedelor nu poate
avea ca rezultat decât o minune sau o nenorocire.
Viitorul
metaversului
Nimeni nu poate nega faptul că acest
concept, metavers, a început să se răspândească pe meleaguri neexplorate
anterior, să ajungă în mințile și pe buzele tuturor. A fost un drum lung de la
începuturile sale umile din unele jocuri precum „Second Life”, „Habbo Hotel”
sau chiar „Club Penguin”.
Vor trece mulți ani până când metaversul
va pătrunde în realitatea noastră la nivelul de notorietate și accesibilitate
așa cum speră cei de la Meta. Viziunea metaversului ca univers comun în care
oamenii de oriunde din lume să se poată juca, învăța, împărtăși și chiar lucra
împreună este încă o viziune futuristă și idilică în egală măsură. Orașe pline
de viață, cu străzi pline de magazine, parcuri și oameni pot fi recreate în
metavers, dar tehnologia necesară pentru a o susține nu este încă departe de
ceea ce-și imaginează unii și alții, deocamdată.
Un alt pas spre recunoașterea mainstream
constă în realismul experienței metaverse. Introducerea VR și AR în metavers va
parcurge un drum lung pentru a face ca experiența să se simtă mult mai realistă
decât se poate face cu o tastatură și un mouse.
Am văzut deja crossovere interesante care
au testat limitele metaversului. Travis Scott a susținut un concert virtual în
„Fortnite”, la care au participat peste 12 milioane de oameni. Justin Bieber
tocmai a anunțat că intenționează să facă același lucru. Și chiar dacă Sandbox
nu este încă în direct, Snoop Dogg, un susținător avid al N.F.T.-urilor, deține
deja teren în el și permite oamenilor să cumpere abonamente V.I.P. pentru a-i
putea vizita conacul, în viitor. Zuckerberg crede că viitorul internetului se
află în metavers și chiar a mers până la a-l numi succesorul internetului
mobil.
Rămâne de văzut dacă toate acestea vor fi
adevărate. Un lucru este sigur: nu poate fi negat faptul că metaversul nu mai
este un concept sălbatic scos direct dintr-un film science fiction. Cert este
că „Facebook/Meta” tocmai a pus gaz pe un foc care deja ardea cu flacără
deschisă și, în câțiva ani, am putea vedea lucruri pe care nici nu ne imaginăm
că vor putea fi posibile[2].
----------------------------------
[1]
Blockchain este definit ca fiind un registru al datelor descentralizate,
partajate în mod securizat. Tehnologia blockchain permite unui grup colectiv de
participanți să partajeze date. Cu serviciile cloud blockchain, datele
tranzacționale din mai multe surse pot fi colectate, integrate și partajate cu
ușurință.
[2]
Sursa - „Dincolo de orizonturi”, Nr. 14/noiembrie 2022.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu