„Watergate”
- Fraudă și Democrație
Grid
Modorcea, Dr. în arte
17
Decembrie 2023
Numele unui hotel American a devenit simbolul presei
crazy. O nebunie întreagă pe scara puterii s-a transformat în cel mai mare
scandal de presă din istoria Americii. În urma unei spargeri la Hotelul
„Watergate”, se descoperă că oamenii președintelui american Richard Nixon au
pus sub ascultare opoziția! Și a doua neregulă antidemocrată de proporții a
fost faptul că toată Campania de realegere a lui Nixon s-a făcut cu fonduri
provenite din surse suspecte.
Scandalul a generat o carte, după care faimosul
regizor Alan J. Pakula a făcut un film „All the President’s Men” (Toți oamenii
președintelui) - (1976). Deci filmul
este o ecranizare. Cartea a fost scrisă de jurnaliștii Bob Woodward și Carl
Bernstein, care au fost chiar eroii investigației. Filmul este bazat pe fapte
reale și este un delir de groază ce sarabandă a însemnat investigația, să
descoperi în „toți oamenii președintelui” firul fraudei, felul cum se leagă nodurile.
Cei doi jurnaliști reușesc cu dibăcie și eforturi considerabile să dea de urma
fraudei. Afacerea a fost ca un labirint bine mascat, dar reporterii găsesc
firul. Fiindcă o găsesc pe Ariadna, adică o contabilă republicană, înfricoșată
de repercursiuni, care le spune doar inițialele numelor infractorilor, care au
manipulat banii, sute de miliarde de dolari. Desigur, la un moment dat, a
apărut și un personaj din umbră, neidentificat, care le-a furnizat date
secrete.
Atât timp cât arta și presa sunt libere, democrația
funcționează. Alan Jay Pakula (1928-1998) este regizorul care a atacat subiecte
delicate, reușind să convingă, fiindcă a știut să introducă suspansul în orice
tip de povestire. Ori în „All the President’s Men” e un continuu suspans.
Suspansul este generat în primul rând de acele personaje care trăiesc cu frică.
Psihologia fricii este perfect aplicată în cazul contabilei republicane care
face dezvăluirile. Ca să se elibereze de angoasă, femeia face aceste dezvăluiri,
însă tot cu teamă, cu multă precauție. Suficient însă ca isteții jurnaliști să
știe să facă nodurile firului fraudulos. Și toate filmele lui Pakula au acest
tip de suspans, de psihologie enigmatică. Montajul este rapid și combină lumina
cu clarobscurul, iar sonor creează o atmosferă de teroare. Cred că Frica este
personajul principal al acestui film. Frica generază suspansul. Așa se întâmplă
și în alte filme celebre realizate de Pakula, precum „Klute”, „Corporația
Parallax”, „Sosea odată un călăreț”, „Joc de interese”, „Presupus nevinovat”,
„Dosarul Pelican”, „Prieten și dușman” sau „Alegerea Sophiei”.
Evident că și Bob (Robert Redford) și Carl (Dustin
Hoffman) trăiesc sub teroarea fricii, pentru că lista corupților este uriașă,
cercetarea fiecărui nume este un coșmar. Până la urmă, cu ajutorul unui
redactor șef curajos, de la „Washington Post”, ziarul unde erau angajați cei
doi jurnaliști, articolele incriminatorii au fost publicate, iar adevărurile dezvăluite l-au
determinat pe Richard Nixon, aflat la a doua legislatură, să-și dea demisia.
Tot acest labirint de fraude, extrem de sofisticat,
odată dezvăluit, a dus la întărirea democrației americane. În joc au fost
personaje de toate națiile și calibrele, care au generat o mafie foarte
originală, o mafie a puterii și a corupției, care a devenit un fel de suport
pentru cei „condamnați” să trăiască din fărădelegi. Așa este azi și procesul
dintre Pfizer și Moderna, fabricile de medicamente care au câștigat miliarde de
dolari de pe urma vaccinurilor contra Covid, vaccinuri ticăloase, care au fost
cauza a milioane de morți. Și la noi a fost o tragedie. Felul fraudulos cum au
administrat pandemia oameni ca Arafat, Tătaru, Gheorghiță, Rafila, Cîțu,
Iohannis et co. este un subiect demn de un film cu titlul „Toți oamenii lui
Pfizer”. Dar cinematografia noastră nu mai are un cineast capabil să atace
asemenea subicte vitale.
Oricum, filmul lui Alan Pakula a generat producerea
unei serii de mari filme asemănătoare, diferite însă de filmele despre mafie
semnate de Coppola și Scorsese. Dar toate făcute în stil „crazy”. Mai apropiat
de stilul lui Pakula pare a fi Scorsese cu „Cârtița” (2006), care dezvăluie
teroarea polițiștilor sub acoperire. Dar un cuplu de ziariști investigatori ai
fraudelor de la putere se află în filmul „The International: Puterea banului) -
(2009, regizat de Tom Tykwer, cu Naomi Watts și Clive Owen în rolurile
principale. Tykwer este un regizor german, dar care a realizat în America filme
memorabile, repere pentru ceea ce am numit stilul crazy, cum ar fi „Parfumul:
povestea unei crime” (2006) sau „Atlasul norilor” - (2012), împreună cu frații
Wachiowski, autorii lui „Matrix”, nebunia absolută.
Se pot face astfel zeci de legături pe tema crazy,
precum firul din care se împletește o flanelă, istoria filmului fiind o cursă
contra cronometru în care fiecare alergător/cineast se întrece să fie cât mai
original, cât mai șocant, cât mai crazy.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu