Învățământul…
în Epoca de Piatră
Mihai
Batog Bujenita
20
Decembrie 2023
După două decenii de studii aprofundate, efectuate pe
mase largi de subiecţi, o echipă de cercetători britanici, singurii din lume
care pot fi luaţi în serios, au întocmit un raport cu datele studiului şi cu
propunerile de rigoare către forurile decidente. La rândul lor, forurile
decidente, după lecturarea materialului, au început să ţupăie de fericire
deoarece concluziile argumentate ştiinţific erau în perfectă concordanţă cu
interesele şi perspectivele politice ale tuturor, chiar dacă mai erau unii mai
conservatori care nu puteau să înţeleagă măreţia măsurilor impuse de noile
descoperiri.
Dar oare despre ce era vorba în studiu? Simplu!
Savanţii britanici ajunseseră la concluzia că orice tânăr se poate auto instrui
folosind doar capacităţile nelimitate de informare ale telefonului mobil.
Demonstrau cu argumente forte că nu există întrebare al cărei răspuns să nu-l
găsim pe telefon după o minimă butonare a acestuia. Şi atunci de ce mai avem
nevoie de învăţători, profesori sau de acest sistem birocratic imens şi extrem
de costisitor care se numeşte sistem de învăţământ? Se răspundea şi la o eventuală
întrebare de genul: dar cum oare vom realiza pregătirea profesională, cea care
aduce omul în contextul societăţii economice, adică cel mai important sector al
acesteia?
La fel de simplu demonstrau savanţii! Accesezi
site-urile care te interesează, iar acolo ai parte de lecţii extrem de
interesante despre activitatea profesională pe care ţi-o doreşti, lecţii
predate de cei mai buni specialişti din domeniu, plus filme de specialitate, de
cea mai bună calitate. Or se ştie că impactul audio-vizual este cel mai bun
vector de învăţare. Apoi, cu aceste cunoştinţe însuşite pe cont propriu, elevul
merge la un interviu de angajare, iar dacă trece, intră pe secvenţa practică
sub îndrumarea unor specialişti mai vechi în domeniul respectiv. Din nou se
pune problema dacă poate face ceea ce şi-a propus? Presupunând că da, omul
devine angajat în sectorul ales, iar dacă nu, are şansa să se reprofileze
într-un alt domeniu urmând exact aceeaşi cale. Deci totul este fără investiţie
bugetară, cu o minimă cheltuială din partea familiei sau a persoanei, iar
rezultatul este cel puţin la fel de bun precum în sistemul clasic, cel care în
context se arată a fi foarte mare consumator de timp şi resurse materiale.
În consecinţă, aflaţi într-un admirabil consens,
decidenţii hotărâră desfiinţarea învăţământului de toate gradele ca sistem
aparţinând organizărilor statale, iar măsura a produs, aşa cum era de altfel
prognozat, o bucurie imensă în toate structurile sociale.
Primii s-au bucurat decidenţii deoarece degrevarea
bugetului de o sarcină apăsătoare a făcut ca fondurile astfel obţinute să fie
folosite mult mai judicios, de exemplu pentru înarmări fiindcă de mai multă
vreme acest sector fusese neglijat, iar consecinţele deveneau îngrijorătoare
chiar şi pentru viitorul predictibil.
Clădirile şcolilor sau ale universităţilor fură
transformate rapid în cazinouri, ansambluri rezidenţiale moderne, cluburi de
noapte sau hoteluri, prin urmare statul scăpa de grija întreţinerii acestora,
ba mai mult, încasa sume considerabile din taxe şi impozite.
Concomitent se eliminase o uriaşă sursă de corupţie
endemică, respectiv fabricile de diplome, doctoratele sau titlurile academice.
Nu era puţin lucru acum când lupta împotriva corupţiei devenise o necesitate
socială, iar universităţile, declarate autonome, deşi nu erau deloc aşa, păreau
a fi în fruntea fenomenului!
Ce să mai vorbim de copii sau de tineri?! Scăpaseră de
calvarul trezirii cu noaptea în cap ca să ajungă la şcoală unde erau ascultaţi
la ore, controlaţi la temele de acasă, iar profesorii, majoritatea foarte
nesuferiţi, le dădeau extemporale, teze sau îi scoteau la tablă unde se făceau
de râs în faţa tuturor colegilor, dar mai ales a fetelor cu care îşi construiau
speranţe de viitor. Ca să nu mai vorbim de calvarul notelor proaste şi a
diferitelor examene pe care le susţineau cam toată viaţa!
Părinţii? După o scurtă perioadă de confuzie şi-au dat
seama de uriaşele avantaje ale noului sistem. Scăpaseră de cheltuielile
inerente şcolarizării, de adausurile ca „atenţii” faţă de doamnele profesoare
sau faţă de vreun nenorocit de prof de mate care nu înţelegea cum poate exista
un elev care să nu ştie binomul lui Newton, o chestie absolut nefolositoare în
viaţă, fapt demonstrat de-a lungul secolelor. Scăpau şi de corvoada dusului şi
adusului de la şcoală cu maşina proprie aşa cum vedeau copiii în filmele
americane, de frica mamelor care erau convinse de toxicitatea produselor
oferite copiilor în cadrul programelor de hrănire la şcoală, dar şi de grija
pacheţelului pus în ghiozdan sau a sumelor zilnice oferite ca bani de buzunar
copiilor pentru ca aceştia să poată beau o coca-cola sau să-şi cumpere ţigări
ori droguri, tot aşa din nevoia de reprezentare.
Pentru o scurtă perioadă, din cauze de neînţelegere şi
conservatorism, nemulţumiţi au fost unii profesori. Când însă au fost angajaţi
în noile oportunităţi apărute pe vechile amplasamente ale şcolilor ca
recepţioneri, crupieri, oameni de pază, uşieri, portari, şoferi, cameriste,
lenjerese, animatoare sau escorte, lucrurile au intrat în normalitate şi chiar
au apărut întrebări de genul: cum de am putut fi atât de tâmpit(ă) ca să-mi
ruinez viaţa la catedră aşteptând să mi se indexeze salariul sau să mă crăcească
directorul pentru o primă de sărbători? Întrebări absolut fireşti care însă
demonstrau faptul că transformarea produsă era una de substanţă inclusiv în
modul de gândire al foştilor profesori. Desigur mai erau unii, nişte ramoliţi,
care considerau că societatea se va prăbuşi deoarece nimeni nu va mai şti că nu
se pune virgulă între subiect şi predicat. De tot râsul! Păi, ce, înainte ştia
cineva chestia asta cu virgula!? Şi ce a murit cineva!? Fugiţi, bă, cu
virgulele voastre de rahat! Voi nu vedeţi că o ducem cu toţii mai bine acum?
Aşa era! Omenirea, în întregul său, declara că se află
în adevărata ei epocă de aur, cea despre care vorbiseră prostii tot felul de
netoţi de-a lungul timpului…
Probabil cu totul întâmplător o serie de furtuni
solare de o intensitate nemaiîntâlnită măturară toţi sateliţii din jurul
planetei. Resturile acestora, dar şi ale laboratoarelor spaţiale se risipiră în
imensitatea cosmică sau căzură în flăcări pe suprafaţa Terrei. Telefoanele
mobile mai licăriră o vreme, absolut inutil, apoi fură abandonate fiindcă nu
mai foloseau la nimic!
Omenirea intră într-o nouă epocă, pe care, peste
milenii, savanţii o vor numi: Epoca de Piatră, acea epocă în care oamenii erau
foarte fericiţi şi trăiau simplu, în deplină armonie cu natura înconjurătoare
şi nu se mai plângeau de poluare ori pornografie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu