„Nota
de patriotism”
Prof.
univ. dr. Mircea Eliade
20
Decembrie 2023
Cred că foarte puțini dintre cei care se ocupă de
istoria naționalităților europene și de originea „conștiinței naționale” pe
continent știu că abatele Gioacchino da Fiore (sfîrșitul secolului al Xll-lea,
începutul secolului al XlII-lea) a fost primul patriot italian. El cel dintâi
își mărturisește nădejdea în unitatea Italiei. Pentru el, dușmanii națiunii
italiene, ai lui populus latinus, sunt dușmanii „poporului ales”. Toți
năvălitorii barbari de la nord - lombarzii, francii, normanzii, germanii - joacă
același rol pe care l-au avut asirienii în istoria celuilalt „popor ales”,
evreii.
Ei vin să „pedepsească”, să împlineasca porunca
Domnului; italienii suferă de pe urmă năvălirilor barbare întocmai așa cum au
suferit și evreii de la babilonieni și asirieni: pentru că n-au fost vrednici
să păstreze curată Legea Nouă pe care Dumnezeu le-o dăduse prin Isus Cristos.
Italienii sunt cel din urmă „popor ales” - după evrei și după greci - și sunt
cu atât mai venerabili; căci nu s-a spus: „Cei de pe urmă vor fi cei dintâi”?
[…].
Este drept că la originea oricărei „conștiințe
naționale” stă un anumit profetism. Să ne amintim cum am dobîndit noi, românii,
conștiința națională - și vom înțelege cît de organic este legat „profetismul”
de „patriotism”. Sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al
XlX-lea au cunoscut însă o „conștiință socială” luminată și fructificată mai
ales de profetisme sociale, cu structura laică, iluministă. În Apus, și mai cu
seama în Franța și Italia, acest „profetism”, social și patriotic în același
timp, atacă vehement Biserica romano-catolică. Pe de o parte, pentru rolul ei
secular – pe de altă parte, pentru „universalismul” ei, pentru ecumenicitatea
ei.
Revoluția Franceză - izvorul tuturor „patriotismelor”
- a fost cea dintîi mișcare care a pus în circulație ideea de „rasă” (nobilii
erau urîti pentru că erau „germani”, năvălitori, „străini”) și ideea de
„valori naționale”, de „creații etnice” (Zeița Rațiunii este zeiță franceză
etc) […].
Profesorul Nae Ionescu, în două articole din revista
de critică teologică „Predania”, ortodoxiile pot fi naționale - dar
catolicismul nu poate fi decît supranațional. Și este firesc ca cel mai
original mistic și profet al catolicismului, Gioacchino, pe care Roma nu l-a
putut sanctifica, este firesc ca starețul calabrez alimentat de idei și viziuni
răsăritene să aibă, cel dintîi, intuiția patriotismului.
Dar observați bine că un asemenea „patriotism”,
crescut din conștiința apartenenței la un „popor ales”, străbătut de idei
mesianice și fructificat de cea mai ferventă mistică, nu se mai întîlnește în
istoria modernă decît la ruși, popor prin excelență „ortodox”. Celelalte
patriotisme s-au născut în afara creștinismului. Patriotismul-tip – cel
francez - este laic și anticlerical prin excelență.
La noi, pașoptiștii au introdus un patriotism profetic
și social - dar (chiar atunci cînd era „biblic”, ca la Heliade Rădulescu) fără
nici un contact viu cu Biserica. Pașoptiștii români imitau anticlericalismul
francez. Și pe jumatate aveau dreptate; căci, deși ortodoxia nu se amestecase
în politică și economie, cum se amestecă de la începutul ei Biserica
romano-catolică, totuși, o dată cu fanariotismul, ortodoxia se înstrăinase
(grecii) și se amesteca prea mult în treburile lumești. (Deși acest amestec era
oarecum pasiv; preoții și călugării greci se îmbogățeau și asupreau - nu
aveau destulă vitalitate ca să domine politic o țară.) Atitudinea anticlericală
a pașoptiștilor români corespunde întru totul atitudinii anticatolice a
francezilor. Căci Biserica ortodoxă era atunci străină, și averile ei plecau
dincolo de granițele țării, de unde îi venea și puterea seculară (compară cu
Roma). Când ortodoxia româneasca a devenit din nou naționala, ea nu mai putea
fi în conflict cu „patriotismul”.
Astăzi, toate semnele ne vestesc o nouă intervenție a
creștinismului răsăritean, ortodox, în istoria româneasca. O asemenea apropiere
a ortodoxiei de istorie nu poate fructifica însă decât angrenată într-o
filosofie creștină a istoriei (ca a lui Gioacchino da Fiore, de pildă) care să
țină seama de „popoare alese”.
Justificarea interesului ortodoxiei pentru istorie nu
poate fi validată decît la nivelul concepției despre „poporul ales”. Acum e
timpul „profeților” și al „filozofilor istoriei” care să continue pe Gioacchino
da Fiore. Mai exact, să fructifice învățătura lui, care a ratat în Apus - deși
pornea de prin părțile noastre, ale Răsăritului.
Sursa
- Mircea Eliade, „Fragmentariul”,
bucurești, Editura Humanitas, 1994. Publicat și în „Certitudinea” nr. 141/2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu