sâmbătă, 14 decembrie 2024

Alexandru Stanciulescu - Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 



DREPTATEA DE A NE UCIDE EGOUL

- ARHIM. VARNAVA -

 

 

 

Presupusa valoare de sine

 

Dreptatea este dorința de a ucide ego-ul nostru, de a ucide răutatea noastră. Noi ce facem? Înfrumusețăm și ascundem teama ca nu cumva ego-ul nostru, nesiguranța, sărăcia duhovnicească, micimea noastră sufletească să moară, invocând virtutea dreptății. Vrem să fim mereu recunoscuți. Folosim dreptatea ca alibi, pentru a-i convinge pe alții că avem dreptate. Încercăm să ne protejăm pe noi înșine, să ne păstrăm presupusa valoare, care este de fapt o manifestare a inferiorității noastre. Iată care este cea mai mare nedreptate pe care am putut să ne-o facem vreodată nouă înșine.

 

Adevărata dreptate este să învățăm să recunoaștem cât valorăm în relația noastră cu Hristos, să devenim puternici prin smerenia cea în Hristos. Să dobândim simplitate și libertate lăuntrică, să ne iubim vrăjmașii! Să iertăm, prin harul lui Dumnezeu, pe cel ce ne-a nedreptățit! Nu poate cineva să ierte cu adevărat pe ceilalți, doar prin însușirile sale psihice pentru că, la un moment dat, va ajunge la conflicte interioare, psihopatologice.

 

 

 

Dreptatea lumească și dreptatea lui Dumnezeu

 

Adevărata iertare este să transmiți celuilalt iertarea lui Hristos, de care ne-am împărtășit și pe care am gustat-o noi înșine. Dacă ne constrângem pe noi înșine și ne forțăm să iertăm cu puterea noastră omenească, la un moment dat vom ajunge să ne răzvrătim împotriva lui Dumnezeu, pentru că El ne poruncește să iertăm greșelile fraților noștri.

 

Dreptatea este un dar dumnezeiesc, atotcuprinzător, care ne face capabili să iertăm, să comunicăm, să iubim, să fim uniți. Dreptatea este virtutea care ne oferă posibilitatea conviețuirii, capacitatea de a ierta. O subliniem din nou: nu ca o realizare a noastră, ci ca un dar al lui Dumnezeu, dat celui ce cere cu pocăință și smerenie.

 

Dacă dreptatea ne desparte de frații noștri, atunci ea este nenorocire și înșelare. Dreptatea lumească nu ne poate uni, ne dezbină și ne desparte. Atunci când invocăm dreptul de a ne lupta cu celălalt, de a ne împotrivi lui, de a-l domina și de a-l stăpâni, nu ne despărțim de semenii noștri?

 

 

 

Dorința de a face dreptate ca un handicap psihic

 

Din toate timpurile, oamenii încearcă să schimbe lumea, să corecteze textele greșite, cer de la slujitorii Bisericii să lupte pentru dreptatea socială, egalitate, filantropie, pentru binele lumii. Mulți dintre ei încep cu dispoziții bune, au gând bun, au sensibilitatea de a dori să lupte împotriva răului din lume, ca să se întâmple, în sfârșit, schimbarea în bine. Au viziuni mesianice. Ei se autointitulează „mesia”. Câte astfel de „tendințe mesianice” nu ascund, de fapt, complexe psihopatologice!

 

Unii sunt stăpâniți de o grandomanie și un idealism care, de cele mai multe ori, au drept cauză diverse acumulări suprimate sau handicapuri psihice. Alții manifestă o potrivnicie puternică în mediul direct în care trăiesc, atât în familie și în grupul de prieteni, cât și în mediul mai vast, profesional și social. De obicei, eșecul în relațiile personale duce la complexe de inferioritate și degenerează ușor-ușor în bigotism, care se manifestă nu numai în cercurile laice, ci și în cele religioase.

 

 

 

Cum distingem contribuția noastră la îndreptarea altora?

 

Cum putem discerne dacă contribuția noastră la îndreptarea unor nedreptăți sociale este sănătoasă sau patologică? Când vedem crescând înlăuntrul nostru anxietatea și frica, să înțelegem că, probabil, atitudinea noastră este bolnăvicioasă. Strădania de a rezolva problemele sociale ar trebui să se sprijine pe un suport ontologic, care să nu urmărească doar prezentul, ci mai ales să se transpună în veșnicie, să vizeze în principal dimensiunea și perspectiva eshatologică a mântuirii oamenilor. Acesta este contextul sănătos în care trebuie să ne concentrăm toate eforturile, pentru restaurarea justiției și a dreptății sociale.

 

De câte ori, de exemplu, nu se întâmplă ca cineva să vrea, subit, să meargă în Africa, ca misionar, în timp ce el însuși este distrus duhovnicește și nu a reușit încă, să se regăsească. Un altul vine în Biserică și vrea să devină peste noapte un mare ascet. Un al treilea se implică dintr-odată într-un mare proiect social pentru a schimba lumea. Acestea sunt de obicei, situații bolnăvicioase și periculoase, pentru că nu sunt insuflate și nu se sprijină pe iubirea lui Dumnezeu.

 

 

 

Mediocritate și complacere

 

Fără încredere în mila și pronia lui Dumnezeu, nu putem vedea lucrurile în duhul lui Dumnezeu și nu putem intra în profunzimea evenimentelor și a oamenilor. Este o ofensă la adresa lui Dumnezeu să credem că vom îndrepta lucrurile fără harul Său. Să încetăm să ne gândim la noi înșine ca la un „mântuitor”! Să ne încredem în dragostea lui Dumnezeu și ea ne va povățui în lucrarea duhovnicească a dreptății!

 

Participarea noastră la conflictele sociale trebuie să fie vrednică de Hristos, jertfitoare și cu o perspectivă eshatologică. Să nu fie pur și simplu un mijloc de destindere egoistă, pentru că atunci vom ajunge să „valsăm” în mediocritate și complacere, adică în temporalitate.

 

Autenticitatea modului nostru de a reacționa la nedreptatea și la dezechilibrul social se vădește dacă ea este guvernată de duhul comuniunii și al unității. Unitate! Unitate! Unitate! Să o repetăm continuu înlăuntrul nostru! Unitate, înseamnă iubire universală. Îmbrățișez și pe cel alb și pe cel negru, pe cel bun și pe cel rău, pe cel nedreptățit și pe cel nedrept. Dacă dragostea ontologică, universală naște în noi durere pentru unitate, atunci într-adevăr, reacția noastră la nedreptatea socială este sănătoasă.

 

 

 

Ce topește împietrirea noastră?

 

Atunci când nu trăim în unitate, ne risipim, judecăm și osândim oamenii. Această dezbinare este înlăturată numai prin sinapsa noastră în Trupul lui Hristos, prin participarea noastră la Sfânta Liturghie, în fața Sfintei Mese. Nu ne unesc nici „cuvințelele” sentimentaliste, nici grupările noastre religioase. Ceea ce topește împietrirea noastră și ne scoate în tărâmul libertății, al unității și al veșniciei, este Sfânta Liturghie. Acolo toate devin și sunt Hristos.

 

Dacă trăim cu adevărat Sfânta Cuminecare, faptele și comportamentul nostru vor fi rodul legăturii noastre lăuntrice cu Dumnezeu și vor contribui la potolirea foamei și a setei noastre duhovnicești. E nevoie să ne rugăm, să ne nevoim în orice chip, să ne recunoaștem smerit patimile ce ne stăpânesc și să încercăm să ne slobozim de jugul lor. Așa vom păstra nemicșorat dorul nostru după Dumnezeu.

 

 

 

Curajul de a ne vedea eșecurile

 

Avem nevoie de curaj ca să putem îndura vederea propriilor păcate și a eșecurilor și să rămânem în duhul pocăinței. Pentru a ne accepta handicapul existențial, avem iarăși nevoie de smerenie. Noi obișnuim să ne acoperim complexele, cele de multe feluri, sub „grija” excesivă pentru greșelile altora. Desigur, ne străduim să le și corectăm, pentru că ne este mult mai greu să ne privim în ochi pe noi înșine și să lucrăm la neputințele noastre. Totuși, cu cât ne îngrijim mai mult de greșelile altora, descoperim cu stupoare că propriile bube rămân neîngrijite.

 

Dacă ne vom hotărî vreodată să privim la neîmplinirile și eșecurile noastre, vom descoperi că sunt atât de multe, încât nu ne va mai rămâne timp sau dispoziție să ne ocupăm de greșelile altora. Atunci, vom deveni mult mai îngăduitori cu ei, precum spunea avva Pimen: „Eu, dacă aș fi văzut un frate păcătuind, aș fi trecut pe lângă el, fără să-i cer socoteală!”.

 

Este foarte ușor să ieși în stradă și să strigi... Dar, în același timp, este foarte greu să ne liniștim în „iatacul” nostru și să ne luptăm cu Dumnezeu ca să ne potolească foamea existențială. Avem nevoie de multă trezvie pentru a ne striga continuu nouă înșine: „Trezește-te! Nu ai pe Dumnezeu! Nu ai nicio bucurie!”. Dar, din păcate, nu o facem. Liniștea ne sperie, pentru că ne dezvăluie agonia noastră lăuntrică.

 

(Mai multe aflați în cartea Părintelui Varnava, Fericirile - Răspunsul dat lumii”, editată de maicile de la mănăstirea Paltin

 

 

 

BATAILE INIMII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

         Tine minte ca în timp ce te rogi, Domnul se face aidoma noua, asemenea chipului nostru celui dintru început si ca raspunde fiecarui cuvânt al nostru, fiecarei batai a inimii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 426.

 

 

 

CITITUL

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

         Daca iubesti citirea, nu cauta cele mestesugite si care atâta închipuirea, altminteri va lovi inima ta dracul parerii de sine, ci precum albina înteleapta aduna mierea din flori, asa si tu sa dobândesti doctorie pentru sufletul tau din citirea cartilor.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 95





NESTATORNICIA BOGATIEI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

           Vezi ca o floare grabnic se ofileste la arsita sau la ger sau ca fumul si spuma valurilor în scurt rastimp se fac nevazute. Asemenea si avutia, cinstea si slava lumii acesteia n-apuca bine sa se iveasca si sa se arate, ca printr-o navalire a mortii sau a unei furtuni de necazuri, toate dispar de parca nici n-ar fi fost. Cauta spre morminte si vei vedea ca dupa moarte cei bogati si preamariti cu nimic nu se osebesc de cei saraci si simpli. Toti, ca si pulberea pamântului, în tarâna s-au întors si tarâna s-au facut. De vreme ce au lepadat lumea, slava i-a parasit si avutia a plecat de la ei si s-au facut bogatii asemenea cu cersetorii si cei slaviti – asemenea cu oamenii de rând, ajungând stapânii sa fie deopotriva cu slugile lor, iar cei înstariti – deopotriva cu milogii, astfel încât nu se mai poate sti unde zace stapânul si unde – sluga lui, ori unde se gaseste cel bogat si unde – cel sarac. Aceasta întâmplare si cugetarea asupra ei ne învata sa cautam adevarata bogatie si slava a sufletului, care nu se vor îndeparta de la noi dupa ce le vom dobândi si sa nu alergam dupa placerile lumii acesteia, caci ele se pierd asemenea fumului si spumei valurilor si, în loc de parelnica lor veselie, lasa în urma lor o adevarata suferinta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 112

 

 

COLINDELE

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

          Colindele noastre nu fac parte din cântarile cultului, dar sunt sfinte ca si cântarile slujbelor bisericesti. Ele nu fac parte din cântarile lumesti, dar nu sunt straine de bucuriile pe care crestinul le gusta în doina, în cântecul de leagan, în cântecul pe care îl cânta românul când se afla departe si i se face dor de tara lui, de satul lui, de familia lui. Colindele noastre sunt cântece de leagan, prin care fiecare crestin si român, de la copilul cel nevinovat pâna la batrânul încarcat de ani, le cânta marelui nostru Stapân si Împarat…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 19-20.

 

 

 

LUCRAREA MASINII GANDURILOR

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

 

         Fiecare judeca lucrurile dupa masura starii lui duhovnicesti. Daca unul are cugetul stricat, si masina lui este stricata; chiar aur sa pui într-însa, va face gloante de aur, ca sa ucida.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 53.



SOAPTA VANTULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

            Acelasi vânt, o data dezlantuit, poate sa bata în multe locuri; asemenea si Duhul lui Dumnezeu, Unul si acelasi, poate sa „bata” cu putere si tarie în soboarele îngeresti cele fara de numar si în toti oamenii sfinti. „Vântul sufla unde voieste si tu auzi glasul lui” (Ioan 3, 8).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 78.

 

 

 

DE CE TREBUIE SĂ NE ÎMPĂRTĂȘIM DES

- SF. IOAN DE KRONSTADT -

 

Înflăcărat propovăduitor al pocăinței, asemenea marelui sfânt Ioan Gură de Aur, cu care s-a asemănat în multe virtuți și daruri, Sf. Ioan de Kronstadt, noul Dascăl al pocăinței, îndemna pe fiii săi duhovnicești să se pocăiască pentru păcatele lor, cu adâncă umilință și smerenie înaintea lui Hristos, conștientizând că nimeni nu este fără de păcat, și așa să se împărtășească cât mai des cu Sfintele Taine.

 

Să ne împărtășim, chiar dacă suntem nevrednici. Prin Pocăință!

 

„Dacă ați ști voi de ce comoară mare, de ce dar vă lipsiți ținându-vă departe de Sfântul Potir! De ce ajutor de viață-făcător în neputințele voastre, în nevoile voastre sufletești! Iată de ce nu este viață adevărată între creștinii ortodocși, viață după Duhul lui Hristos. Iată de ce împotriva voastră s-a înarmat toată firea, toate stihiile, aerul, apa, focul, moartea, pedepsind în tot chipul pe cei ce s-au lepădat de Izvorul vieții!… Zici: Eu sunt păcătos, nevrednic! Căiește-te, aici e curăția, aici e Fiul lui Dumnezeu care a venit în lume să mântuiască pe cei păcătoși, iar nu pe cei drepți! Zici: Sunt ocupat, n-am timp! Șase zile lucrează și fă în ele toate lucrurile tale, însă, măcar o zi pe săptămână, a șaptea, dă-o Domnului tău!… Curățiți-vă și cunoașteți adevărul!”.

 

Împărtășania înseamnă iubire

 

Liturghia și Sf. Împărtășanie nu dau doar izbăvire din chinurile răului sau din alte simțiri ce stau sub apăsarea păcatului; ele aduc deopotrivă, bucuria unei vieți noi, în pace și în iubire. Îmbrăcându-mă întru Hristos cu credință și făcându-mă părtaș Sfintelor Taine, mi se deschide mintea și mă simt puternic ca o stâncă. Altminteri, de unde aș fi putut să capăt putere pentru eforturile intense și constante prin care mă străduiesc să fiu în slujba slavei Numelui Său și a mântuirii semenilor mei?

 

Dacă lumea nu ar fi avut preacuratul Trup și preacuratul Sânge al Domnului, s-ar fi lipsit de supremul bine, de adevărata viață și de darul sfințirii. Acesta este adevăratul ferment al vieții duhovnicești, cerești, sfinte care lucrează în omenire. Pentru ca primind Sfintele, dătătoarele de viață Taine, cu credință nestrămutată să poți birui uneltirile și clevetirile diavolului, spune-ți în minte că ceea ce ai primit din Sf. Potir este Cel ce este singur Fiitor. Cu asemenea gânduri și convingeri în inimă, primind Sf. Taine, te vei liniști îndată, te vei înveseli, vei căpăta vigoare. Și inima îți va spune că în tine sălășluiește cu adevărat Domnul și tu în Domnul.

 

Ne refacem zilnic prin Sfintele Taine

 

Cel ce crede în Mântuitorul și se hrănește cu Trupul și Sângele Său are în el viață veșnică. Iată de ce orice păcat produce în inima omului multă boală și tulburare. Fiindcă cei ce nu au în ei viață veșnică beau fărădelegea ca pe apă și nu le pasă.

 

În fiecare zi, Domnul mă reface și mă reînnoiește prin slujirea Liturghiei și împărtășirea cu Sfintele și de viață făcătoarele Taine: văd, simt această minune dumnezeiască și Îi mulțumesc Creatorului și Restauratorului meu, Care mă reface, mă vindecă, mă liniștește și mă face făptură nouă. „Ce-ți voi aduce sau ce-Ți voi răsplăti Ție, Doamne?”. Nimic nu am bun, care să fie al meu, toate sunt ale Tale. Învață-mă să Te iubesc cu înfocare, să-Ți mulțumesc și să Te slăvesc, Doamne, Dumnezeul meu!

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 69)

 

 

SFARSITUL ZILEI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

            Vezi ce se întâmpla atunci când soarele se îndeparteaza de noi: întunericul se lasa si le acopera pe toate de sub cer; omul nimic nu mai poate face, bâjbâie ca un orb, se rataceste, se împiedica si cade si de toate-i este frica. Întocmai se petrece si cu sufletul acelui om pe care-l paraseste Hristos, Soarele Dreptatii; atunci lui nu-i mai este cu putinta a savârsi nici o lucrare bineplacuta Domnului, dupa cum El Însusi zice: „Fara Mine nu puteti face nimic” (Ioan 15, 5). Întrucât este cuprins de întunericul duhovnicesc, acel suflet va rataci, bâjbâind ca un nevazator, se va împiedica si va cadea dintr-un pacat în altul, pâna când va nimeri în prapastia vesnicei pierzanii, de nu se va îndrepta prin pocainta. Însa Hristos se departeaza numai de acel suflet care L-a parasit el însusi mai întâi pe Domnul, altfel de nimeni nu se leapada Hristos, ci „lumineaza pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9). Aceasta întâmplare ne învata sa ne tinem de Hristos si sa urmam Lui cu credinta si dragoste, ca sa nu ne cuprinda si pe noi aceasta pustiire si bezna sufleteasca.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 130




SĂ NU-I TĂGĂDUIM PE SFINȚII DIN ÎNCHISORI

- Pr. Iustin Pârvu -

 

Noi cum ar trebui să reacționăm când sunt defăimați Sfinții închisorilor?

Cum să reacționezi? Cum vorbește: „Stai, mă! Oprește-te aici, că tatăl meu a murit la Aiud și acolo mi-am sacrificat toată tinerețea și copilăria mea. Stau în pușcărie de 12, 14 ani. Cum vorbești tu, măi, împotrivă?”. Și atunci vezi că mai apar apoi și alții care reacționează și așa se îmbărbătează și se formează un nucleu de rezistență.

 

Dacă îi spune cineva cuiva care vrea să vorbească: „Taci din gură!”, nu primești! Păi, se poate așa ceva? Asta-i trădare! Din începuturile noastre e lepădare, că dacă nu îi spui tu, cine să-i spună? Aici, la noi, acum în țară, sigur că, din ce în ce mai rău, mereu se pierd, se duc, toți cei care mai pot să transmită câte ceva. Mai sunt pe ici, colo, dar puțini, foarte puțini.

 

Minunile de la Aiud

Aiudul este forța cea mai puternică pentru veacul nostru. Da, dar ei au grijă să dispară din ce în cei mai mult, să nu iasă la iveală. Îmi spunea părintele Augustin (actual Părintele Stareț Gavriil) că a găsit acolo, cu ploile astea, în ruinele de la Râpa Galbenă un mormânt al cuiva cu țeasta tăiată în două. Da, scoteau și creierii. Și alături două femei legate cu legături de sârmă, la picioare. Vedeți dumneavoastră, că acestea sunt niște lucruri destul de importante pentru noi. Nu se vorbește despre ele, foarte puțin. Se trece cu vederea. Acum vin ei, peste vreo câțiva ani sau zeci de ani, să scoată, să verifice, ei să studieze, acolo.

 

Cel mai mare secret de stat este perioada asta care am trăit-o noi. Vedeți dumneavoastră, aici în celula asta eram doi-trei inși și alături se omorau unii pe alții, acolo. Și nu știai nimic. Mergeau, de pildă, cu cizmele căptușite cu pâslă, să nu se audă, pe la vizete și știau tot ce se întâmplă, în fiecare celulă. Cum stă unul în pat, cum stă cel bolnav, cum stă unul mort. Tot știau. Cum îl scoate din celulă și-l târâie pe scări de la etaj și-i împrăștie creierii pe jos. Și românul nostru e foarte credincios în mărturiile astea. Și, într-adevăr, ăștia așa și spuneau.

 

(Continuare în ultimul număr al Revistei Atitudini, Atitudini Nr. 88

 

 

 

VINDECAREA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

         Deoarece Dumnezeu este viata, iar bolile si suferintele sunt abatere de la viata, ne este de ajuns sa sorbim o singura data din Izvorul vietii celei dintru început, sa ne „atingem” de El, ca sa ne vindecam, fiindca Mântuitorul, Care este tuturor viata, a vindecat si vindeca prin simpla atingere. Acelasi lucru se poate spune si despre „vindecarea” unor „obiecte” contaminate. Un singur gest, o singura porunca, un cuvânt al Atotfacatorului si Atotziditorului si ele îsi pot redobândi „sanatatea”: aerul, apa, vegetatia, animalele.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 134.




CREȘTINII, CINA ȘI PETRECERILE

- SF. ILARION FELEA -

 

Biserica nu îi oprește pe creștini să aibă bucurii, fie ele și trecătoare, dimpotrivă, Mântuitorul ne invită la un ospăț, la cină. Ce este cina Domnului și când și cât este recomandat să petreacă creștinul, aflați în omilia următoare.

 

Creștinii chemați la cina bucurie

Cina este bucuria, răsplata şi fericirea, de care vor avea parte oamenii care ascultă chemarea Domnului. Cine spune că religia creştină opreşte pe oameni de la bucurii?... Iată aici se spune limpede că cei ce ascultă glasul Evangheliei sunt chemaţi la o „cină mare”. În alt loc se spune „la nuntă”, la nunta fiului de împărat (Mt. 22:1-14). Deci la un prilej de bucurie, nu de întristare, de fericire şi nu de jale.

 

E vorba de adevăratele bucurii şi de adevăratele fericiri pe care ni le dă Dumnezeu, nu de bucuriile şi fericirile trecătoare, pe care ni le dă lumea. De câte ori petrecerile şi bucuriile lumii nu se sfârşesc în jale în sânge şi în lacrimi de durere!... Pe când bucuriile pe care ni

le dăruieşte Mântuitorul Hristos, prin Evanghelia şi Biserica Sa sunt totdeauna curate, sfinte, mângâietoare şi înălţătoare.

 

Creștinii, Petrecerile lumești și bucuriile înșelătoare

Câte pâini nu se iau de la gura copiilor şi câte lacrimi nu curg din pricina petrecerilor lumeşti!... Şi în schimb câte binecuvântări nu se revarsă în casele creştinilor în care se petrece duhovniceşte, o viaţă după voia cea sfântă a lui Dumnezeu!... Ştim demult acestea şi e bine să nu le trecem cu vederea niciodată, mai presus de toate în propriul nostru interes.

Pilda despre chemarea la cina cea mare, pe lângă învăţătura despre bucuria şi fericirea drepţilor în împărăţia lui Dumnezeu, mai cuprinde şi învăţătura despre piedicile intrării în împărăţia lui Dumnezeu. În pilda semănătorului (Mt. 19:1-23) se spune că între pricinile pentru care sămânţa cuvântului lui Dumnezeu nu rodeşte în inima şi în viaţa omului, se numără şi grijile lumeşti, «grijile veacului acestuia şi înşelăciunea bogăţiei» (v. 22).

 

Aici se arată care sunt aceste bucurii înşelătoare, prin care pierdem bucuriile cele veşnice: ţarina, boii şi femeia, averea, negustoria şi desfrânarea. Pentru aceste griji, bunuri şi plăceri trecătoare, omul nesocotit pierde sau lasă pe cele veşnice. Mare greşeală!...

 

Pe cine chemăm la cină?

Pilda despre chemarea la cină mai cuprinde o învăţătură foarte preţioasă. În Evanghelie se spune că Mântuitorul, când a rostit pilda aceasta, se afla în casa unuia dintre căpeteniile fariseilor. Deşi era chemat la masă, El spune fariseului în faţă: «Când faci prânz sau

cină, nu chema prietenii tăi, nici fraţii tăi, nici rudeniile tale, nici vecini bogaţi, ca nu cândva să te cheme şi ei pe tine şi să ţi se dea răsplata. Ci când faci ospăţ, cheamă săracii, neputincioşii, şchiopii şi orbii şi fericit vei fi, căci nu pot să-ţi răsplătească şi ţi se va răsplăti la învierea drepţilor» (Lc. 14:12-14).

Aşadar, ospeţele şi pomenile după voia Domnului trebuie făcute pentru cei ce au lipsă de ele, nu pentru bogaţi. Dacă le faci pentru cei ce le răsplătesc, nu ai niciun folos de ele. Iar dacă le faci pentru cei lipsiţi, „fericit vei fi”, pentru că îţi faci „datornic” pe Dumnezeu şi ţi le răsplăteşte El, în viaţa veşnică.

 

«Fericit este cel ce va prânzi în împărăţia lui Dumnezeu»

Pentru tot binele pe care îl faci oamenilor, vei avea plata la El bucuria negrăită şi fericirea netrecătoare. În vuietul grijilor pe care le avem sau pe care singuri ni le facem, un glas ceresc ne strigă mereu: „Veniţi, că iată gata sunt toate!…

Veniţi la cina împărăţiei lui Dumnezeu!…” Ce răspuns am dat până astăzi la acest glas de chemare?… Să nu uităm că de răspunsul pe

care îl dăm la chemarea aceasta se leagă fericirea sau osânda noastră veşnică.

«Fericit este cel ce va prânzi în împărăţia lui Dumnezeu» (Lc. 14:15)

 

(Extras din „Pildele Mântuitorului”, de Pr. Ilarion V. Felea)

  

 

 

TAMAIA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

        Tamâia în biserica este un semn material al sfinteniei fiintei lui Dumnezeu si a sfintilor Lui, precum si un mod de a ne aduce aminte ca si noi trebuie sa vietuim în sfintenie. Sfintenia e o însusire vesnica a lui Dumnezeu si a sfintilor Sai dupa harul si dupa darul Lui. Sfintenia trebuie sa fie întotdeauna si o însusire a noastra iar duhoarea pacatului ce ne este proprie trebuie respinsa în tot chipul: prin pocainta, prin munca, prin post, rugaciune, milostenie.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 191.

 

 

 

FIREA CANTARII

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

              Întru a sunetelor minunata potrivire glasul chemarii Tale se aude. Tu ne deschizi pridvorul Raiului ce va sa fie si ne dezvalui mladioasa fire a cântarii prin sunetele pline de-armonie, prin taina adânca a izvodirii muzicale, prin simtirea înalta ce prinde glasuire într-a artistului lucrare. Fiece frumusete adevarata, ca o atotputernica chemare, ne poarta sufletul spre Tine, facându-ne sa glasuim plini de-ncântare: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 130




INGROPACIUNEA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

          Vezi cum este îngropat un mort ori îti înmormântezi tu tatal sau mama, prietenul sau fratele. Aceasta împrejurare îti da o pricina pentru tânguire, însa nu aceea dintru care multi plâng fara de folos; ci tu sa versi lacrimile tale cugetând la pricina mortii, adica la pacatul care l-a adus într-o stare atât de jalnica pe omul cel care a fost zidit nemuritor si dupa chipul lui Dumnezeu. Temeiul îndreptatitei tânguiri este acesta: prin pacat L-am mâniat pe Dumnezeu si din aceasta pricina am fost supusi mortii. Iar vazându-l mort pe aproapele tau, sa-ti amintesti ca si tu „pamânt esti si în pamânt te vei întoarce” (Facerea 3, 19). Însa apoi sa-i multumesti lui Dumnezeu ca El, prin Fiul Sau si Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a dat nadejdea cea buna a Învierii si a vietii veacului ce va sa vie.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 81













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu