duminică, 22 decembrie 2024

Corvin Lupu - Fapte istorice ignorate ale României contemporane și marotele din scrierile oficiale. Aseu (16)

 



Fapte istorice ignorate ale României contemporane și marotele din scrierile oficiale. Aseu (16)

Prof. univ. dr. Corvin Lupu

22 Decembrie 2024

 

În protocolul secret al Tratatului Româno-Sovietic pentru Prietenie și Asistenţă Mutuală, încheiat în februarie 1948, la articolul 2, se stipula asistenţa suplimentară din partea a 2.500 de experţi militari sovietici, între care 300 de ofiţeri superiori, 700 de ofiţeri inferiori şi 1.500 de instructori tehnici. Ulterior, după înființarea Securității „Poporului” și a Miliției, conducerea României a considerat că nu se poate baza în expertiză doar pe foștii specialiști în informații din SSI, pentru că aceștia nu erau loiali regimului iudeo-sovietic, iar România trebuia să „se facă frate cu Dracu”, ca să „treacă puntea” și să depășească situația de țară învinsă în război, cu o mare datorie de război, cu 80 % din populație trăind cu multe componente ale vieții din Evul Mediu și cu o conducere care dorea dezvoltare cu orice preț. Ca urmare, pe lângă această prevedere care privea armata, Gheorghiu-Dej a solicitat la Kremlin să i se trimită și consilieri pe lângă Securitate și Miliție, iar ulterior și pentru alte sectoare de activitate.

 

Armata luptase alături de forţele militare sovietice în ultimele opt luni ale războiului şi în cadrul armatei existau numeroși generali și colonei foarte influenți. Sovieticii au dorit să slăbească influenţa anumitor ofiţeri și să-i supună unui control strict din partea comisarilor politici, consultanţilor şi experţilor sovietici.

 

Iniţial, aceşti experţi şi instructori nu erau consideraţi ca făcând parte din misiunea sovietică de consultanţă. În perioada 1949-1958, echipa oficială de consultanţi militari sovietici a fost condusă de ataşatul militar sovietic în cadrul Statului Major al Armatei Române, generalul Konstantin S. Kolganov și era formată din 40 de persoane: 8 generali, 13 colonei, 8 locotenent-colonei, 2 maiori şi 9 ofiţeri inferiori. La aceasta se adaugă Misiunea Militară de Colaborare a Tratatului de la Varşovia stabilită la Bucureşti odată cu înfiinţarea tratatului militar al statelor socialiste, în 1955. Aproape toţi ofiţerii sovietici detaşaţi în cadrul misiunilor de consultanţă şi ale Tratatului de la Varșovia erau membri ai GRU. Pe lângă Bucureşti, serviciul de informaţii al armatei sovietice îşi organizase reţele informative şi în Iaşi, pentru Moldova şi în Constanţa, pentru Dobrogea.

 

Pe lângă cei 2.500 de sovietici care au venit ca și consilieri/consultanți militari au venit și mulți alții, în alte domenii de activitate. Consilierilor sovietici li s-au creat niște privilegii foarte mari. Locuiau în case luxoase, confiscate de la foștii demnitari ei regimului politic anterior, de la „chiaburi”, de la numeroșii cetățeni români condamnați pentru dezastrul țării, casele oligarhilor perioadei interbelice, ale politicienilor acelei perioade, ale capilor instituțiilor de forță interbelice, ale unor persoane condamnate, multe condamnări fiind pronunțate cu confiscarea averii. În casele în care locuiau consilierii sovietici li s-a pus la dispoziție mobilier de lux, provenit tot din confiscări. Consilierii sovietici aveau magazine speciale, unde, la prețuri foarte mici, cumpărau produsele cele mai bune din acea vreme. În acele magazine nu aveau acces decât ei. La cele mai mici nemulțumiri, consilierii sovietici amenințau că se vor plânge la Kremlin și chiar cu plecarea din România.

 

Consilierii sovietici exercitau un control extins și foarte strict asupra cadrelor românești. Pregătirea militară de tip sovietic a ofiţerilor superiori români a reprezentat o motivație pentru menţinerea îndrumării și controlului şi a oferit sovieticilor ocazii suficiente pentru recrutarea de agenţi dintre români, mai ales din rândul minorităților naționale. Acestor agenți ai sovieticilor li s-a oferit la vedere un statut de privilegiați şi li s-au dat sponsorizări. Acest fapt, făcea atractivă pentru colegii lor calitatea de agent sovietic.

 

De obicei, recrutul era selectat de ofiţerii sovietici şi agenţii lor români aflaţi deja în ţară şi apoi invitat pentru pregătire în cadrul instituţiilor militare sovietice. În U.R.S.S., după ce învățau un an într-o academie militară, cu deosebire de artilerie sau tancuri, recrutul era transferat într-o locaţie secretă a Facultăţii a Patra a Academiei Armatei Sovietice, unde rămânea în următorii trei sau patru ani. La absolvire li se eliberau diplome de la academia de armă, iar frecventarea cursurilor Facultăţii a Patra a Academiei Armatei Sovietice rămânea secretă.

 

Chiar şi în timpul recrutărilor şi pregătirii, ofiţerii români și alți est-europeni erau priviţi cu suspiciune şi supravegheaţi îndeaproape.

 

După revenirea în ţară în cadrul armatei, ei menţineau legăturile cu consilierii sovietici care, fără excepţie, erau implicaţi în activităţi de spionaj pe teritoriul României, în serviciul agenţiilor sovietice. Aceştia comunicau fără translator, astfel că transmiterea informaţiilor se făcea fără dificultate.

 

Un alt element de control a fost adăugat prin căsătoriile dintre ofiţerii pregătiţi în URSS şi localnice, care erau fără excepţie agenţi ai serviciilor de informaţii sovietice şi îşi păstrau cetăţenia sovietică.

 

Conflictele dintre serviciile de informaţii sovietice și cele românești au izbucnit în prima parte a anului 1962, atunci când Gheorghiu-Dej a ordonat crearea în cadrul structurii centrale a Securității a unui grup de ofiţeri de contraspionaj şi contrainformaţii, care, în foarte mare secret, trebuiau să identifice și să monitorizeze agenţii şi reţelele sovietice de spionaj. Deși nu am găsit dovezi istoriografice, este foarte probabil că sovieticii au aflat repede despre această activitate a românilor. Acest grup de ofițeri formau structura numită „Biroul Țărilor Socialiste”. Decizia a fost luată de Gheorghiu-Dej pentru că el se convinsese că sovieticii vor să blocheze acțiunile românești de înlăturare a mecanismelor sovietice de control asupra României, în primul rând asupra Securității și armatei. Acest grup de ofițeri urma să acționeze autonom de restul structurilor Securității. Anterior, s-au desfășurat operațiuni neoficiale de monitorizare a sovieticilor, începute imediat după retragerea Armatei Roșii (1958).

 

În acel context complicat, liderul Gheorghiu-Dej a aprobat trecerea treptată în rezervă a unor membri din conducerile Direcţiei Generale a Securităţii Statului  şi  Direcţiei  Informaţii  a  Marelui  Stat  Major. Cei mai importanți dintre aceştia au fost  spionii  sovietici  Petre  Petrescu  (Piotr Goncearuk,  iulie 1962),  Gheorghe  Pintilie  (Timofei  Bodnarenko,  19  ianuarie  1963)  şi Sergiu Nicolau (Serghei Nikonov, 29 februarie 1964).

 

În anul 1963, Gheorghiu-Dej a dispus transformarea „Biroului Țărilor Socialiste” într-o unitate de sine-stătătoare autonomă, purtând același nume. Timp de doi ani, unitatea a fost condusă de ofițerul de contraspionaj Aurel Mirce. În 1965, la comanda unității a fost numit colonelul Iosif Constantin, care a condus unitatea timp de 13 ani, după care a fost descoperit ca fiind agent sovietic. Este evident că el a protejat rețelele sovietice de spionaj despre care, eventual/probabil/foarte probabil, a luat la cunoștință. Între anii 1969 și 1978, unitatea a purtat indicativul UM 0920/A, iar din 1979 până în decembrie 1989 s-a numit UM 0110. Inactivitatea unității a continuat și după destituirea colonelului Iosif Constantin, ceea ce l-a făcut pe Nicolae Ceaușescu să se implice personal și, în 1984, să-l cheme la el, pe șeful Securității Județului Brașov, viitorul general Victor Niculicioiu, împreună cu soția acestuia și să-l numească la comanda unității, care era conspirată într-o clădire de pe Strada Roma din București, clădirea în care este astăzi Policlinica SRI. Unitatea avea să fie una de foarte mare importanță. Unitatea monitoriza activităţile şi contactele personalului de la ambasada sovietică şi desfăşura operaţiuni de supraveghere asupra principalilor agenți sovietici și din alte state socialiste și din Lumea a III-a care erau controlate de sovietici, concentrându-se în această perioadă de început pe foştii Cominternişti şi veteranii Războiului Civil Spaniol care fuseseră iniţial recrutaţi şi instruiţi cu toții ca agenţi de informaţii sovietici, dar care nu erau loiali conducătorului Ceaușescu și politicii sale de independență națională, ci susțineau o politică de supunere totală față de URSS. Cei care nu erau de acord cu politica de independență și suveranitate a României argumentau cu faptul că, fără sprijinul URSS, România nu se putea apăra de acapararea țării de către Occident.

 

Nemaiavând încredere în Departamentul Securității Statului, în ciuda slugărniciei pe care o manifesta această structură față de conducătorul României, Ceaușescu a împuternicit UM 0110 și cu verificarea de cadre a tuturor persoanelor care urmau a fi numite în funcții de conducere la nivel central și local.

 

Hruşciov a aflat de aceste operațiuni românești încă de la început și a efectuat o vizită secretă la București, în 24-25 iunie 1963, încercând să aducă România din nou pe linia Moscovei. Dar conducerea colectivă a României dorea libertate națională. Cu acest prilej, Gheorghiu-Dej, împreună cu Emil Bodnăraş şi Nicolae Ceauşescu, au avut o dispută cu liderul sovietic privind recrutarea de agenţi de către KGB şi GRU pe teritoriul României. Românii au susținut că dacă relația sovieto-română funcţionează corespunzător, astfel de operaţiuni de recrutare şi de structuri informative sovietice în România nu-şi mai găsesc rostul. Dej spunea că România nu are rețele în URSS și nici nu ar fi just să aibă. Un alt argument adus de Dej a fost acela că aparatul din România al Securității a câștigat suficientă experiență pentru a „lupta cu dușmanul”. Hrușciov a mințit și a spus că U.R.S.S. nu mai are rețele de spionaj în România.

 

După plecarea lui Hruşciov, Dej a declarat în faţa Comitetului Central că „această situaţie trebuie să înceteze!” Conducătorul român a menționat comportamentul ofiţerilor de informaţii sovietici pe teritoriul României este marcat de preferinţa Moscovei pentru o relaţie între stăpân şi sclav.

 

Gheorghiu-Dej şi o mare parte a echipei sale, în frunte cu Ceaușescu și Bodnăraș, s-au angajat în operaţiunea de îndepărtarea din aparatul militaro-informativ a oficialilor instruiţi la Moscova. Şeful Securității, Alexandru Drăghici i-a informat pe consultanţii sovietici pe probleme de informaţii care rămăseseră în România despre faptul că prezenţa lor nu mai era necesară şi nu mai era cazul să stea în România doar pentru a citi ziarele, fiind invitaţi să se retragă. Potrivit relatării lui Drăghici: „…consultantul sovietic m-a întrebat când poate pleca. I-am răspuns că poate să plece chiar a doua zi. Mi-a spus că va pleca doar cu permisiunea guvernului. I-am zis că acesta era punctul nostru de vedere. A început să-mi spună că noi avem un duşman comun şi că ar trebui să ne unim forţele. I-am răspuns că această situaţie ar trebui să se termine. Am ridicat problema încrederii reciproce şi a unui alt tip de relaţie şi l-am asigurat că eram de acord să cooperăm cu ei”. Subliniind faptul că aici consultanţii nu mai au nimic de făcut, Drăghici a criticat impertinenţa lor uimitoare, nemaiîntâlnită şi a explicat faptul că i-a prins când încercau să fure documente ale Ministerului Securității din 18 cazuri separate şi chiar au asasinat angajați ai Securității.

 

Moscova a reacționat imediat, mai întâi prin președintele KGB, Vladimir Semiceastny, ginerele lui Hrușciov, care s-a adresat omologului său, Alexandru Drăghici, exprimându-și dezaprobarea față de reacțiile antisovietice ale conducerii României. Ulterior, N.S. Hrușciov a scris scrisori personale conducătorilor celorlalte state socialiste prin care le-a cerut să îşi limiteze schimburile de informaţii cu românii, în special să nu transmită informații despre NATO, despre partidele social-democrate europene, despre China și despre partidele și conducerile pro-chineze din Iugoslavia și Albania.

 

În urma acestor măsuri, contactele dintre Securitate și celelalte servicii secrete din statele socialiste au rămas unele oficiale, dar neproductive din punct de vedere operativ. Aceasta era partea văzută și cunoscută de conducerea țării. Dar, în spatele părții oficiale, Alexandru Drăghici și Vladimir Semiciastny au semnat un acord secret de colaborare între cele două servicii secrete, în anul 1960, prin care își propuneau să colaboreze în toate situațiile pentru rezolvarea misiunilor operative, Securitatea angajându-se să sprijine și să acționeze în direcțiile stabilite de KGB. Acordul s-a încheiat pe zece ani și se reînnoia automat dacă nici una dintre părți nu îl denunța. Până în 1989, acest acord nu a fost denunțat de nici una dintre părți. Conducătorii României nu au avut cunoștință de acest acord secret. Ei luptau pe față să elimine rețelele și spionii sovietici, iar în spatele lor Securitatea avea canalele ei directe de comunicare și colaborare cu serviciile sovietice. Este de mirare cum nici unul dintre generalii care au avut cunoștință în perioada 1960-1989 de acest acord secret nu i-a informat pe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu despre existența lui și despre faptele de înaltă trădare pe care le comiteau conducătorii Securității. Este evident că aceștia nu ar fi fost iertați și foarte probabil acordul ar fi fost denunțat, întrucât încălca suveranitatea României la care și Dej și Ceaușescu au ținut foarte mult. Reamintesc că în anul 1968, când s-au anchetat și judecat abuzurile Securității, din perioada anterioară, un număr de 22 de ofițeri de securitate au fost condamnați la moarte și executați, pe lângă numeroase alte pedepse care s-au aplicat. A fost singura dată când Securitatea iudeo-sovietică a dat socoteală pentru acțiunile ei criminale.

 

Practic, Acordul secret KGB-Securitate din 1960 a statuat în continuare apartenența la KGB a Securității, așa cum a fost ea înființată în 1948. Securitatea a reprezentat ceea ce astăzi se numește în limbaj jurnalistic „statul paralel”, care s-a asociat în decembrie 1989 cu KGB și numeroase alte servicii secrete împotriva propriei conduceri a statului și a ridicat la conducerea țării un grup de complotiști și de puciști pregătiți și protejați cu mult timp înainte chiar de conducerea Securității și a încetat să mai protejeze cetățenii României și uriașa economie și bază materială a societății construită în jumătate de secol de muncă a poporului român. Prin toate aceste fapte, Securitatea s-a compromis instituțional iremediabil, așa încât chiar și ultimul ei șef, generalul-colonel Iulian Vlad avea să declare că „Securitatea nu poate fi reabilitată”.

 

La agenda paralelă a Securității față de factorii politici s-au referit mulți memorialiști, printre care și fostul general de informații militare, ministru de Externe al României și de două ori Președinte al Adunării Generale a ONU, Corneliu Mănescu, care a precizat că la nivel guvernamental existau înțelegeri între ministerele de Interne și Externe privind modul de cooperare în cadrul ambasadelor României din întreaga lume, pe care securiștii le încălcau mereu. Printre altele, ofițerii de securitate încercau să recruteze diplomații români fără știința și aprobarea șefilor acestora și să-i dirijeze în activități neraportate, altele decât cele trasate de Ministerul de Externe.

 

În acest mod de lucru, Securitatea, cu deosebire cea externă, a ajuns să încalce în mod repetat legile și Constituția României, fără știința conducătorilor țării. După ce la conducerea României a venit Nicolae Ceaușescu (1965), șefii Direcției Generale de Informații Externe din cadrul Consiliului Securității Statului, devenită Departamentul Securității Statului (1973), generalii Nicolae Doicaru și Mihai „Ion” Pacepa, amândoi agenți dovediți ai K.G.B., au acționat prin intermediul unui apropiat al Securității, consilierul lui Nicolae Ceaușescu pentru industrie, Gheorghe Oprea, ca să-l convingă pe Ceaușescu să accepte semnarea unui proiect de decret prezidențial secret prin care să se aprobe operațiunile ilegale ale Securității externe. Doicaru și Pacepa se temeau să nu afle Ceaușescu ce fac ei și să-i pedepsească crunt. Pacepa a destăinuit că el și Doicaru nu puteau dormi noaptea de frica faptelor săvârșite prin încălcarea legilor. Având un asemenea act normativ, șefii D.G.I.E. ar fi avut acoperire pentru operațiunile în cadrul cărora încălcau legislația.

 

Ceaușescu nu a fost de acord și a cerut respectarea legalității socialiste și în domeniul spionajului internațional. Dar statul paralel și-a făcut agenda în continuare prin încălcarea legilor și fără știința comandantului suprem Ceaușescu. Nereușind încercarea celor trei înalți demnitari, trădătorul Gheorghe Oprea s-a oferit în fața lui Doicaru și Pacepa să-l convingă pe Ceaușescu să decreteze secretizarea la maximum a activităților din DGIE, ca să scufunde mai în adâncuri ilegalitățile Securității externe. O prevedere a decretului secret de organizare a muncii în informațiile externe, asupra căreia Ceaușescu nu a fost atent, era aceea că întreaga activitate de control a legalității să fie asigurată de DGIE, deci, spionii se controlau singuri, adică ei se controlau pe ei! La luarea acestei hotărâri a contribuit și generalul Nicolae Andruța Ceaușescu, fratele conducătorului României. O eroare colosală, făcută în condițiile în care astăzi este știut că Nicolae Ceaușescu nu avea deloc încredere în Securitate, care era însă „un rău necesar”, de fapt era un serviciu indispensabil pentru orice regim.

 

Folosind terminologia de astăzi, de „stat paralel”, îl putem defini ca fiind Securitatea+înalți demnitari de partid asociați Securității și care acționau fără aprobarea conducătorului țării și a cadrului organizat legal de luare a deciziilor.

 

- Va urma -










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu