Ecaterina
Andronescu,
sau geniul rău
al educației din România anilor 2000-2016
Numele Ecaterinei
Andronescu va rămâne inseparabil legat de cea mai catastrofală perioadă din
istoria învățământului românesc: perioada anilor 2000-2016, în care acest
politician, actualmente figurând în fruntea listei candidaților PSD pentru
Senat, a fost ministru al Educației (în total aproape 4 ani), deputat (8 ani),
senator (8 ani), președintă a Comisiei de învățământ a Senatului (4 ani),
Rector al Universității “Politehnica” București (8 ani), Președinte al
Consiliului Național al Rectorilor (8 ani). Redăm mai jos câteva din
performanțele negative ale acestei cariere cu adevărat ieșite din comun prin
nocivitatea ei.
1. Primul mandat de ministru al Educației
(2000-2003). Începând cu 2001, a sprijinit extinderea fenomenului
fabricilor de diplome din universitățile private, anulând obligativitatea
autorizării lor pentru învățământ la distanță și fără frecvență, în condițiile
existenței autorizațiilor acelorași specializări pentru forma de zi. La finalul
acestui mandat, Ecaterina Andronescu dă școlii românești lovitura decisivă, ale
cărei efecte perverse continuă să se facă simțite din plin până astăzi: a făcut
să dispară, începând cu 2004, cele două examene care reglementau trecerea de la
gimnaziu la liceu. Ambele examene, cel de Capacitate și cel de admitere în
licee, au fost înlocuite cu actuala Evaluare Națională, deschizând porțile
liceelor pentru absolvenții gimnaziilor fără nicio limită inferioară de medie,
inclusiv cu note de 1,5 sau 2 și închizându-le drumul spre școala profesională
și spre o carieră răspunzând cerințelor pieței de muncă.
2. Al doilea mandat de ministru al Educației
(2008-2009). Ecaterina
Andronescu desființează rețeaua școlilor profesionale (numite până atunci de
“Arte și Meserii”), măsură care, conform datelor oficiale, a condus la
abandonarea studiilor de către cel puțin 10% din absolvenții clasei a VIII-a,
precum și la direcționarea către licee a unor absolvenți care nu întrunesc
condițiile cerute de această treaptă de instruire.
3. Subminarea examenului de bacalaureat. Continuându-și politica populistă de captare
a simpatiei publice prin coborârea ștachetei exigențelor la toate nivelurile,
în 2011 a inițiat un proiect de lege destinat, după propriile estimări, să
permită înscrierea în universități a 100 000 de absolvenți de liceu care,
datorită desființării pragului de intrare în licee prin amintita “reformă” din
2004, nu promovaseră examenul de bacalaureat.
4. Al treilea mandat de ministru al Educației (2012). Pentru a scăpa de acuzația de
incompatibilitate formulată de ANI, Ecaterina Andronescu promovează ordonanța
de urgență a guvernului Ponta, prin care este eliminat art. 215 din Legea
Educației Naționale, prevăzând incompatibilitatea funcțiilor de rector și
parlamentar, sau rector și lider de partid. În același mandat, Andronescu și-a
compromis grav onoarea de profesor și om de știință, implicându-se masiv în
apărarea șefului său direct Victor Ponta, căruia în calitate de ministru ar fi
trebuit să-i retragă titlul de doctor obținut pe baza unei teze despre care
Președintele Consiliului General al CNATDCU, Marius Andruh, declara atunci că a
fost analizată pagină cu pagină, constatându-se că 85 dintre cele 307 de pagini
sunt copieri fără indicarea sursei, foarte ușor de detectat.
5. Președinte al Consiliului Național al Rectorilor
(2004-2012). Ajunsâ în
această funcție de control al sistemului universităților românești, a promovat
activ politizarea acestuia, scăderea standardelor de calitate și proliferarea
instituțiilor care scot pe bandă rulantă studenți slab pregătiți, sortiți să
îngroașe rândurile beneficiarilor de ajutoare de șomaj.
6. După expirarea celor două mandate de Rector
(2012-2016). În scopul
menținerii abuzive a influenței personale ca președinte al Senatului
Politehnicii bucureștene, a susținut alegerea ca Rector a colaboratorului său
Mihnea Costoiu, un doctorand al acestei Universități, care în primăvara acestui
an a fost reales în această funcție, fără concurent și (tot) fără doctorat,
aducând grave prejudicii de imagine acestei prestigioase instituții.
7. În centrul scandalului Microsoft. În noiembrie 2014, la cererea procurorilor
DNA, Senatul a aprobat cererea de începere a urmăririi penale în dosarul în
care, alături de alți 8 miniștri ai guvernelor Năstase și Boc, doamna
Andronescu este acuzată de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență
și spălare de bani, prin achiziționarea de la firmele Compaq și Siveco de
servicii și produse la prețuri peste valoarea pieței (licențe cu 30-40% mai
scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari).
Bilanțul celor 16 ani de destructurare a
învățământului românesc: Rata
abandonului școlar ajunsă la 19%; încadrarea, în urma ultimelor teste PISA, a
42% din absolvenții de gimnaziu în categoria analfabeților funcționali; o piață
a muncii cu grave dezechilibre provocate de desființarea școlilor profesionale;
rata de succes la bacalaureat de doar 50%, după eliminarea fraudelor tolerate
de echipa Andronescu; proliferarea plagiatelor și a imposturii intelectuale în
sistemul de învățământ superior; adâncirea declinului învățământului gimnazial
și liceal; subfinanțarea cronică și ilegală a învățământului și a cercetării;
agravarea climatului de nemulțumire și demotivare în rândurile profesorilor și
elevilor.
Am enumerat, cred,
suficiente motive pentru care, în calitate de fost cadru didactic al
Politehnicii asociate în prezent cu numele doamnei Andronescu și de cetățean
interesat de problema vitală a învățământului, consider că această persoană
n-ar trebui să mai joace, pentru încă un ciclu electoral, rolul pe care, spre
răul școlii românești, l-a jucat fățiș sau din umbră în ultimii 16 ani asupra
destinelor Educației.
Mihnea
Moroianu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu