joi, 15 iulie 2021

Stanciulescu Alexandru - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ.....! 16 Iulie 2021

 



PUSTIIREA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

Vezi ca o casa în care stapânul nu mai locuieste este murdara si plina de gunoi, praf si paienjenis; o tarina fara plugar se pustieste, se face neroditoare si odrasleste ierburi netrebuincioase; o vie sau o livada fara lucrator se pierde; o corabie fara un bun cârmaci e înecata de furtuna si de valurile marii si asa mai departe. Întocmai si un suflet omenesc – fara Hristos este ca si o casa pustiita, plina de putoare, murdarie si paienjenisuri, care au fost întinse de diavol si de demonii sai, adica de poftele, gândurile si pornirile cele rele; ca si pamântul cel nelucrat, care odrasleste doar „maracini si spini si blestemul îi este aproape” (Evrei 6, 8); ca si via sau livada cea parasita, care nu mai aduce roada si, întrucât nu foloseste la nimic, va fi taiata si aruncata în foc; ca si corabia ce umbla fara de cârmaci si, fiind clatinata de furtuna si de valuri, este pe cale de a se îneca. Caci, pentru sufletul nostru, Hristos este întocmai ca un stapân pentru o casa, ca un lucrator pentru un pamânt sau pentru o vie si ca un cârmaci pentru o corabie.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 207

 

 

PUTEREA LUMINII

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

           Când în casa arde o faclie sau intra lumina zilei, atunci pe toate le vezi deslusit si le osebesti pe unele de altele, pe cele bune de cele vatamatoare. Asemeni se întâmpla si cu cel caruia faclia legii lui Dumnezeu îi straluceste mereu si îi lumineaza ochii mintii, asa precum spune Psalmistul: „Faclie picioarelor mele este Legea Ta si lumina cararilor mele” (Psalmul 118, 105). Daca aceasta faclie Dumnezeiasca va straluci neîncetat înaintea noastra si ne va lumina pe noi zi si noapte, atunci vom umbla mereu ca si cum ar fi ziua si vom osebi binele de rau, folosul de paguba, virtutea de patima si în acest chip, cu ajutorul Domnului, nu ne vom vatama. Prin aceasta esti povatuit, crestine, „în Legea Domnului sa cugeti ziua si noaptea” (Psalmul 1, 2) si „în inima ta sa ascunzi cuvintele” Domnului, „pentru a nu gresi& rdquo; înaintea Lui (Psalmul 118, 11). Spre acestea ne îndeamna Dumnezeu: „Sa nu lipseasca cartea Legii acesteia din gura ta, ci sa cugeti întru ea ziua si noaptea, ca sa pricepi a face toate cele scrise; atunci vei pasi drept si-ti vei face caile usoare si atunci vei fi întelept” (Iosua Navi 1, 8).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 96

 

 

KILOMETRAJUL FERICIRII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

              Toti iubim viata, ne zbatem pentru a ne-o face fericita, în realitate însa ne-o irosim în patimi. De ce? Deoarece cautam viata acolo unde nu e de gasit.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 210




R A V N A

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

                Vezi ca atunci când un om râvneste sa dobândeasca un lucru, îl cauta cu multa sârguinta. De pilda, daca cineva doreste sa primeasca cinstea sau bogatia lumii, el doar pentru acestea se va stradui, purtându-le în inima si în cugetul sau. Asemenea si cel ce nazuieste la o viata crestina evlavioasa, numai de ea se va îngriji, zi si noapte învatându-se în Cuvântul lui Dumnezeu si rugându-se Lui pentru a o dobândi. Caci oglinda unei vieti cucernice este Sfântul Cuvânt al Domnului, în care ni se înfatiseaza adevarata evlavie si adevarata pagânatate, precum si calea necredinciosilor si a celor dreptslavitori. De aici înveti sa te cerci pe tine, întrebându-te de voiesti tu oare cu toata râvna „sa traiesti cucernic în Hristos Iisus” (2 Timotei 3, 12) ori nu se gaseste în tine aceasta nazuinta mântuitoare. Daca nu este si nici nu te straduiesti a o dobândi, atunci sa fii încredintat ca nu porti nici un fel de evlavie în inima ta, nu esti din ceata credinciosilor si nu ai nici o partasie cu Hristos, iar numele de crestin nu-ti va fi cu nimic de ajutor.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125.

 

 

DARNICIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

            Contemplând Universul, vad peste tot extraordinara marinimie a lui Dumnezeu în binefacerile Sale naturale: fata pamântului este ca o masa somptuoasa, garnisita din belsug cu mâncaruri diferite, pregatite cu cea mai mare atentie si de cea mai generoasa Gazda. Adâncurile marilor, daruiesc, de asemenea, omului hrana sa. Si ce sa zic de animale, patrupede si pasari? Câta generozitate pentru a asigura omului hrana si îmbracaminte. Darurile Domnului sunt nemarginite. Vezi tot ce rodeste pamântul vara si toamna! Tot crestinul, dar mai ales preotul, trebuie sa imite darnicia lui Dumnezeu. Masa lui sa fie pregatita pentru toti, ca masa Domnului. Zgârcitul este dusmanul lui Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67.

 

 

LATRATUL CAINELUI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

         Mintea este curata atunci când se leaga de Dumnezeu, atunci când nu dam nici o importanta ispitelor. Se întâmpla ceea ce se petrece cu masinile si cu câinii: când depasim un câine, acela continua sa latre, dar la un moment dat oboseste si se opreste. Astfel si cu ispitele: trebuie ca mintea sa se lipeasca de Dumnezeu si sa nu gândeasca la nimic altceva. În felul acesta putem înfrunta ispitele.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 301

 




GANDURILE OMULUI

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

             Omul socoteste, de obicei, ca toate gândurile sunt ale lui, proprii, opera sa izvorând de la el însusi. Cu toate acestea, este neadevarat, chiar daca omul proclama ca duhul sau, partea lui launtrica, nu se supune influentei puterii duhovnicesti, nici celor bune, nici celor rele. În realitate, duhul omenesc suporta influenta unei multimi de puteri duhovnicesti exact în acelasi fel în care asupra trupului actioneaza o multime de forte fizice.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 80



PERSOANELE

Parintele Arsenie Boca

 

  

           Înainte de a exista ca persoane pamântesti, existam ca gând, ca intentie a lui Dumnezeu.

            De faptul ca suntem oarecumva anteriori fata de forma noastra pamânteasca, Dumnezeu ne spune, învatându-l pe Ieremia, când acesta încerca sa se apere de misiunea cu care-l rostuise pe pamânt: „Înainte de a te urzi în pântece… te-am sfintit si te-am rânduit proroc printre popoare” (Ieremia 1, 5).

            Cine stie daca nu El are de adus în viata pamânteasca, în fluviul timpului, atâtea fete omenesti, încât numarul lor sa împlineasca toate posibilitatile de configuratie câte le ofera structura noastra genetica? (Numarul combinarilor ce se pot face cu cele 24 de perechi de cromozomi, se ridica la astronomica cifra de 289.429.536.481 de posibilitati).

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 85-86.

 

 


FATA OMULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

         Alcatuirea sufleteasca e cea care da chip alcatuirii trupesti; dictonul „cum e sufletul, asa e si înfatisarea” e neîndoielnic foarte adevarat; iar dispozitia vadita de suflet odata cu trecerea timpului se imprima ca o constanta a expresiei chipului, care devine un fel de oglinda a dispozitiei aflate în suflet; caci muschii si oasele obisnuiesc sa primeasca o conformatie similara celei pe care nevoia le-o dicteaza.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 172

 

  

FOCUL PACATULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

         Pacatul prin sine însusi este foc. De aceea si spunem: careva s-a aprins de mânie, sau de dragoste trupeasca, sau de invidie. Prin însasi natura sa pacatul implica sugestia de foc. Cum vor simti pacatosii focul pedepsitor atunci când Dumnezeu îi va parasi cu totul fiindca n-au facut dovada de cainta? Cum va fi acest foc exterior în raport cu persoana pacatosilor? Fiindca, neîndoielnic, el va exista. Si iezer de foc, si cuptor aprins, si gheena, si desis de foc. Toate acestea sunt sigure, reale. Noi însa ramânem nesimtitori, nu ne înspaimântam, nu ne cutremuram, ne irosim viata în desfatari, ne-am racit fata de Biserica, de îndatoririle crestinesti, nu le mai tinem, am încremenit în pacate. Vai noua!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 360



EDUCATIA COMPLETA

Sfantul Ioan din Kronstadt

       

 

          Și prin slujbele Sale divine, Biserica actioneaza asupra fiecarui om, oferindu-i o educatie completa. Lucreaza asupra vazului, auzului, mirosului, pipaitului, gustului, asupra imaginatiei, a sentimentelor, a mintii si vointei prin frumusetea icoanelor si a bisericii în ansamblul ei, prin dangatul clopotelor, cântarea cântaretilor, caditul cu tamâie, sarutatul Evangheliei, Sfintei Cruci, sfintelor icoane, prin prescuri, prin cântarea si cititul cu glas dulce a Scripturii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 361








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu