luni, 12 februarie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......! CEA MAI FRUMOASĂ DEFINIȚIE A IUBIRII

 




FUMUL SUPARATOR

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Pe omul lipsit de rabdare îl scoate din fire si îl supara totul. Se mânie chiar si atunci când se abate spre el fumul unei lumânari. Supararea i se trage de acolo de unde este din cale-afara de egoist si-i poarta nemasurata grija omului trupesc, cel pe care s-ar cuveni sa-l rastigneasca mai des în tot chipul. Propriul sau suflet fumega grozav de pacate si de patimi, dar el nu vede ceea ce s-ar cuveni sa vada, nu stie ceea ce s-ar fi cuvenit sa stie, simte ca si cum n-ar simti. Atunci însa când i se afuma fata îsi iese din fire, nemaistiind cum sa se fereasca. Dumnezeu stie de unde îi vine aceasta sensibilitate, aceasta grija de sine, desi n-ar avea motive de neliniste: fumul nu doare, nu vatama, adie ca un vântulet usor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 485

 

 

Ultima poezie scrisă în agonie de ADRIAN Păunescu și transmisă în e-mail unui amic din diaspora pe 4.11.2010:


Eu recunosc că am făcut greșeala
De a slăvi prea mult conducătorul
Făcând-i ode și îndemnând chiar sala (să cânte):
Partidul, Ceaușescu și Poporul.

Dar nu uitați că tot eu sunt cel care
L-am criticat și-am insuflat dorința
De libertate, bunăstare și schimbare
Subtil, necenzurându-mi conștiința.
 
Am făcut și mult bine-n stânga-n dreapta
Atât cât s-a putut, fără să-mi pese
Periclitându-mi starea, familia și casa
Dar toate s-au uitat și-s fapte șterse.

De-aceea spun că ultima dorință
Să mă iertați de v-am greșit vreodată
Și-mi fac adânc proces de conștiință
Căci nu e om pe lume fără pată.

As vrea ca să rămân în mintea voastră
Doar un poet ce și-a iubit mult țara
Ce a descoperit și șlefuit talente
Ce-au scormonit prin inimi cu chitara.

Trecutul mi-l asum și nu mi-e teamă
Nici nu mi-a fost, nu-mi este, n-o să-mi fie
Nu m-am dezis de clasa proletară
Și am simțit că am o datorie,

De a stârni în mintea tuturora
Și mai ales în suflete de tineri
Că nu suntem o țară oarecare
Și-avem destin măreț și vom fi liberi.

Când noi cântam în sălile-arhipline
Și recitam pe voci de milioane
Visam la Marea noastră Românie
Și vă-ndemnam: Treceți batalioane!

Un dor aș mai fi-avut, dar ce păcat
Că n-am putut opri din cale vremea
Să văd autostradă prin Carpați
Din Chișinău-Arad cu via Țebea.

Sunt unii care mă lovesc și-acuma
Când m-am urcat la ceruri, ce oroare!
Cuvinte grele-aruncă, nesimțire
Și toți vor ca să cadă în picioare.
 
Eu vă privesc de-aici de sus, cu milă
Aș vrea să fiți mai buni, dar nu se poate
Se răsucește Ștefan în morminte
De-atâta ură, pizmă, nedreptate.

Îmi este jenă, silă.. chiar mă bucur
Că am plecat de-acolo, dar mă doare
Când vad valori, talente, caractere
Ce-și fac familiile peste hotare.

Ce să vă spun, românii mei de bine
Ce-aveți sfială, bun simț și onoare
Poporul nostru-i cel mai bun din lume!
Nu lăsați țara călcată în picioare.

Nu plecați capul, țineți pieptu-n față
Cu fruntea sus, să n-o coboare nimeni
Să vă clădiți cu toții altă viață
Mesaj către românii de pretutindeni!
 
Să iei aminte țara mea de suflet
Ia atitudine și dă răul afară
Unde s-a dus Grânarul Europei
Banala țară-industrial-agrară.

Să iei aminte țara mea de glorii
Cu patimă îți spun din neființă
Clădește-ți viitorul pe trei sfinte
Pe muncă, educație, credință.

În timp ce vă îmbărbătez de-aicea
Din ceruri și din sfere tutelare
Văd iarăși vorbe grele prin ziare
Pe forumuri, pe la televizoare.

N-am omorât pe nimeni niciodată
Nici când murim nu ni se mai dă pace
La toți găsiți cusururi și reproșuri
Nu mai lăsați pe nimeni să se-mpace.

Nu-mi stă în caracter, dar mă doboară
Limbaju-ascuns al poeziei mele
Mă rog să piară din această țară
Oamenii falși și clica de lichele

 

~*~

ADRIAN PAUNESCU





Rugăciunea pentru morți

Starețul Ambrozie de la Optina

 

 

„Copilul meu, ia seama şi nu uita să te rogi.

 

Fiece rugăciune, dacă este pornită din inimă, mărturiseşte un simţământ nou, iar acel simţământ e, la rândul său, izvorul unei idei noi, ce nu ţi-a trecut niciodată prin minte până atunci şi care te va îmbărbăta; astfel, îţi vei da seama că rugăciunea aduce cu sine un spor de înţelepciune.

 

 Nu uita, deci, să spui în fiecare zi, în gând, ori de câte ori îţi stă în putinţă: „Miluieşte, Doamne, pe toţi cei ce s-au înfăţişat astăzi înaintea Ta”.

 

Căci nu e ceas şi nu e clipă în care mii de oameni să nu părăsească viaţa pământească, iar sufletele lor urcă în ceruri.

 

 Şi câţi dintre ei nu se despart de lume însinguraţi şi stingheri, cu amară tristeţe şi adâncă mâhnire la gândul că nu-i nimeni care să plângă după ei, că nimeni, poate, n-are habar de mai trăiesc sau nu!

 

Şi cine ştie dacă nu tocmai atunci, din celălalt capăt al pământului, se înalţă spre Domnul ruga ta pentru odihna sufletului lor, deşi nu i-ai cunoscut în viaţă şi nici ei nu te-au cunoscut pe tine.

 

 Cât de înduioşat va fi sufletul singuratic ce se înfăţişează cu teamă înaintea Domnului, când va simţi că, în clipa aceea înfricoşată, mai e totuşi cineva pe lume care se roagă pentru el, o fiinţă pământeană care-l iubeşte!

 

 Şi Dumnezeu va căta cu drag la voi amândoi, căci dacă tu te-ai îndurat de sufletul acela, cu atât mai vârtos se va îndura de el, în nemărginita Lui milă şi dragoste. Şi-l va ierta poate tocmai pentru rugăciunile tale.

 

 

 

Pas cu pas spre mântuire(I)

- Părintele Nicolae Steinhardt -

  

 

1. Îl slăvim pe Hristos mai întâi săvârșind cele menționate de El însuși: dând să mănânce flămânzilor, dând de băut însetaților, primind pe cei străini, îmbrăcând pe cei goi, cercetând pe bolnavi și mergând să-i vedem pe cei ferecați în temniță.

 

2. Tot astfel crezând neîndoielnic că El este Calea, Adevărul și Viața.

 

3. Postind, rugându-ne, priveghind, făcând milostenii, înfrânându-ne;

 

4. Dar și iertând pe greșiții noștri, alungând de la noi ținerea de minte a răului ce ni s-a făcut, iubind pe aproapele nostru (și nu numai iubindu-l, ci îngăduindu-i a fi așa cum este,nepretinzându-i să fie aidoma nouă), binecuvântându-ne (ori, de ne vine peste poate, măcar neblestemându-ne) vrășmașii;

 

5. Dovedindu-ne blânzi și smeriți cu inima, făcători de pace, nearțăgoși, neînfumurați, păstrători de cuget curat;

 

6. Făptuind binele în taină, mâniindu-ne doar pe foarte scurtă vreme, nu mai târziu de apusul soarelui, oricând gata a ierta și a ne domoli, neîngrijorându-ne în exces de cele ale lumii și ale trupului. Făcându-ne muți și surzi când suntem zădărâți, neînvoindu-ne facilei ispite de a mustra și dojeni când simțim că avem dreptate, nejudecând pe nimeni (anevoioasă, dar meritorie virtute);

 

7. Netemându-ne, alungând frica, socotind-o ca pe un păcat de moarte, ca pe năpasta lumii, îndrăznind, mereu dând dovadă de bărbăție, de ostășie;

 

8. Adăpostind pe călători, ajutând pe cei slabi, primind cu bucurie pe slujitorii Domnului, necerând (cu fățarnică nepărtinire și vicleană înțelepciune) semne și minuni, neispitindu-L pe Domnul cu cereri nesăbuite, ridicole sau neobrăzate;

 

9. Nefiind formaliști, bucheri și pierduți în mărunțișuri, nepunând litera deasupra legii. Ci privind lucrurile, de fiecare dată, cu spirit larg și tolerant, izbutind a ieși din noi înșine, a ne vedea, judeca și aprecia din afară, așa cum ne-ar surprinde privirea rece și neprevenită a unui terț;

 

10. Neacceptând a fi robi patimilor (spre a ne face de basm și de batjocoră demonilor), dar nici textelor;

 

 

 

Raceala Sufleteasca

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

 

Copiii primesc primele „raceli” duhovnicesti prin ferestrele deschise ale simturilor parintilor lor. Chiar din leagan îi copiaza pe parinti. De aceea si parintii trebuie sa lupte cu râvna sa-si îndeparteze patimile.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 28




MINUNAREA SUFLETULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Închipuie-ti, pe cât de viu poti, atotputernicia si maretia cuvântului lui Dumnezeu. El zice, si Cuvântul Sau devine imediat fiinte multe si diferite. El zice: „Sa fie lumina” – si iata lumina. El zice: „Sa fie o tarie”, si El creeaza taria. El zice: „Apele de sub tarie sa se adune la un loc… Sa fie luminatori pe taria cerului… În ape sa misune vietuitoare – si a fost asa” (Facere 1, 3-20) dupa Cuvântul Sau, dupa cum vocea unui comandant, vibrând în aer, ajunge la urechile soldatilor si face ca trupele sa se miste dupa vointa lui, le asaza aici sau dincolo, le face sa împlineasca o anumita miscare, sa realizeze intentiile si planurile sale.

 

Închipuie-ti masa materiei create. Închipuie-ti muntii enormi iesind din pamânt la Cuvântul lui Dumnezeu; închipuie-ti zgomotul marilor ape atunci când s-au adunat în oceane, în mari, în râuri si în izvoare.

 

Închipuie-ti cum s-a risipit aerul; cum la un singur Cuvânt al lui Dumnezeu-Creatorul, nemarginita varietate a plantelor a aparut dintr-o data. Închipuie-ti cum au aparut planetele, cum si-au început ele drumul fara sfârsit; cum pestii, pasarile, reptilele au aparut dintr-o data, si, în sfârsit omul. Si toate acestea (înafara omului) au fost create din aceeasi materie informa, sau mai bine zis din cele patru elemente, fara suflet, fara forma, fara viata. O, nu-i asa ca sufletul se minuneaza de aceasta? „Cât de minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu întelepciune le-ai facut!” (Psalm 103, 25). Astfel, si acum înca Stapânul scoate din materie tot ceea ce Îi place. El zice, si se face. El preface pâinea si vinul în Trupul si Sângele Sau euharistic.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 165-166

 

 

 

COMOARA SUFLETULUI

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Sufletul, având constiinta de sine, e constient de cunostintele sale; sufletul cerceteaza si cauta sa cunoasca nu doar pe cele dinafara sa, ci si pe sine însusi si actele sale, si sa-si exprime opinia cu privire la calitatea faptelor si actiunilor sale. Sufletul nu doar tezaurizeaza o multime nesfârsita de adevaruri, ci si devine comoara în care s-au acumulat nenumarate adevaruri, dobândind constiinta valorii absolute a acestor adevaruri si a consecintelor acestora asupra sa si, simtind înrudirea fireasca dintre el si adevarurile suprafiresti, doreste sa traiasca în aceasta lume spirituala a acestor adevaruri. Acest lucru dovedeste faptul ca sufletul e nemuritor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 252

 

 

 

Carti utile... cu sfaturi de sanatate

Dand click pe numele cartii, apare cartea in totalitate

 

 

Leacuri vechi pentru suferinte stravechi

"Leacuri de vindecare" de Vanga

Leacuri naturiste

"Plante medicinale" de Maria Treben

"Utilizarea magica si rituala a plantelor" de Richard Alan Miller

Arta de a vindeca orice boala

"Spune-mi unde te doare" de Michael Odoul

"Tinerete fara batranete" de John Thomas

Despre boli

"Alimentatie inteligenta" de Eugen Radulescu

"Grupa sanguina- Meniuri recomandate" de Peter D'Adamo

Mancarea ucigasa

Sa gatim fara foc

"Vindecarea prin gandire" de Valeriu Popa

"Tratamentul total al cancerului" de Rudolf Breuss

"O terapie naturala eficienta pentru tratarea cancerului" de Max Gerson

"Cancerul este o ciuperca" de David Icke

"In sfarsit nefumator" de: Allen Carr

Alcool, tutun, droguri

"Biblia vitaminelor" de Earl Mindell

Cum sa aratam frumoase - Exercitii de gimnastica




RUGĂCIUNEA DE SEARĂ

- Sf. Teofan Zăvorâtul -

 

 

 ,,Seara, când sunt istovit de truda zilei, nu am poftă de rugăciune. De altfel, pentru ce să mă rog?..."

 

   Dar cum oare este cu putinţă să nu ai nicio dispoziţie să comunici cu Domnul, chiar şi când eşti istovit trupeşte? Nu cumva crezi că doar petrecerile îl revigorează pe om? Nu, acestea îl istovesc mai mult, în vreme ce rugăciunea atrage harul dumnezeiesc, care odihneşte sufletul şi trupul!

 

   Deci nu vă rugaţi pentru că, ... Sau sunteţi mânioşi pe Dumnezeu, sau credeţi că nu aveţi nevoie de El. Pentru ce să mă rog? Vă întrebaţi din nou. Simţiţi suficienţă şi satisfacţie de sine. Sunteţi sătui şi nu vreţi să cereţi...

 

   În fiecare seară, oricât de obosiţi aţi fi, nu pregetaţi să alergaţi la Acela. Să vă rugaţi în genunchi sau şezând. Şi când puteţi să vă ridicaţi în picioare. Nu are atâta importanţă poziţia, este suficient să faceţi rugăciune. Să vă rugaţi Domnului pentru ziua care a trecut, oricât de grea a fost, să-L rugaţi pentru o noapte bună şi să cereţi iertare cu pocăinţă adâncă, pentru greşelile voastre.

 

            (Sfântul Teofan Zăvorâtul - Călăuzire către viaţa duhovnicească)

 

 

 

Atacurile vrăjmaşului

 

  

   ,,În urma oricărei fapte bune, vin gândurile mândriei; în urma oricărui păcat, vin gânduri de deznădejde pentru mântuire...". Sunt atacurile obişnuite ale vrăjmaşului nostru, diavolul.

 

   Cum le vom respinge?

 

   În prima fază, prin amintirea păcatelor şi a slăbiciunilor noastre.

 

   În faza a doua, prin gândul că nu există păcat care să biruiască milostivirea lui Dumnezeu. Moartea pe Cruce a Domnului a fost solia pentru izbăvirea tuturor păcătoşilor, fără excepţie...!

 

          (Sfântul Teofan Zăvorâtul - Călăuzire către viaţa duhovnicească)






LEGALIZAREA PĂCATELOR ATRAGE URGIA LUI DUMNEZEU

- Pr. Justin Pârvu –

 

 

Astăzi, când Grecia ortodoxă a legalizat căsătoriile între cuplurile gay, precum și adopția copiilor de către familiile homosexuale, să ne amintim mustrarea și atenționarea Părintelui Justin. O mustrare ce poate semăna cu o profeție… PR. JUSTIN PÂRVU: LEGALIZAREA PĂCATELOR ATRAGE URGIA LUI DUMNEZEU :

 

Dragul meu, este vorba despre viața noastră care a decăzut așa de puternic. Și înainte nu erau așa păcate, de toate nuanțele, nici măcar în dicționar nu exista terminologia aceasta mizeră care e acuma, de homo, lesbianism, nu se știa de unde vin toate lucrurile acestea.

 

 

 

Criza morală

 

Criza morală, criza spirituală care s-a abătut asupra noastră nu este altceva decât aspra judecată şi mâniere a lui Dumnezeu pentru păcatele noastre. Şi aşa cum spunea şi Înaltul Teofan, traducând cuvântul criză ca judecată. Apoi cu adevărat suntem sub judecata lui Dumnezeu pentru toate fărădelegile noastre.

Pen­tru legea lui Dum­nezeu nu știm să protes­tăm, dar pen­tru mărirea salari­ilor da. Când mărșălui­esc homo­sex­u­alii, când ni se pun cipuri, când ni se omoară copiii prin vac­cin­uri, nu protestează nimeni, sau foarte putini.

Trebuie să apărăm societatea şi familia de handicapul acesta modern care s-a infiltrat şi la noi în ţară, prin acceptarea incestului şi a prostituţiei şi a altor mari fărădelegi. Ei încearcă să desfiinţeze valorile naţiei din temelii, şi o face acţionând prin ambele planuri: unul moral, spiritual dar şi cel biologic, virusând familia şi voinţa omului. Să ne amintim de martirii şi străbunii noştri! Și să nu îngăduim străinilor să ne răpească moştenirea aceasta primită prin harul lui Dumnezeu şi plămădită prin sângele şi sudoarea martirilor noştri. Să ştiţi că noi putem fi străjerul Europei. O Europă fără o Românie nu poate exista. Ortodoxia noastră românească a rămas cam singura de strajă, în splendoarea ei de demnitate şi prestigiu.

 

 

 

RĂZBOAIE ȘI FĂRĂDELEGI

 

Sigur că da, tocmai că El trimite asupra noastră prigoană şi războaie ca pedeapsă pentru fărădelegi. Şi dacă aceştia de azi nu se vor mântui măcar cei care vor rămâne şi copiii lor vor înţelege din fapte mânia lui Dumnezeu şi se vor întoarce cu pocăinţă spre El. Dumnezeu va îngădui să fim sărăciţi, să fim daţi pe mâna altor popoare, pentru că noi nu am ştiut să cultivăm via acestui neam şi va lua via şi o va da altor lucrători care vor aduce roadă.

La ora actuală, păcatul a luat locul virtuţii. Noi nu trebuie să cultivăm păcatul şi să-l scoatem în evidenţă pentru că asta înseamnă subminarea neamului. Datoria noastră este să modelăm, să dăm o formă nouă structurii noastre creştine opuse vieţii acesteia a desfrâului şi a destrăbălării.

Însă, la ora actuală, problema cea mai mare este desfrâul acesta, pentru care ne va pedepsi Dumnezeu: „Fac ce vreau, spun ce vreau, gândesc ce vreau!”. Nu mai e nicio normă de viață, niciun principiu.

 

 

 

Sodoma și Gomora

 

Măi, din felul în care merge omenirea la ora actuală, nu prea văd o întoarcere… Și asta este o metodă de revenire a omului care renaște. Conducătorii de azi vorbesc de criza financiară. Ei vor o refacere financiară. Nu se gândesc la o refacere a lumii în Hristos. Păi, acum considerăm că e pace? Nu vedeți cum sapă gropile astea imorale? După aceea vine persecuția. Cum să mai rămâi creștin când în școală e atâta dezmăț, greutăți și lupte puternice? Nu vedeți acum, la școală, întreabă tu într-un sat, câți vor icoana și câți nu o vor? Nu mai ai oameni care să susțină tema icoanei în clasă. Degeaba îi spui la biserică: „Așa și așa”, că el acasă tot ca la școală face.

Focul acesta este pedeapsa lui Dumnezeu care vine și aduce această pârjolire a noastră, ca în Sodoma și Gomora. Cu cât păcatul este mai mare, mai groaznic, mai înspăimântător, cu atât pedeapsa lui Dumnezeu este mai crudă și mai înfricoșată.

Lumea acum este în pragul unui mare cataclism, de răz­boi. Acesta este un război tehnic, electronic care depă­şeşte limita tuturor războaielor de dinainte. Prin acest război se urmăreşte animalizarea noastră, aduce omul la starea în care să nu mai poată gândi, să nu mai poată simţi şi trăi nimic, decât ceea ce i se comandă, devenind un rob al tehnicii. Şi dacă vorbim de criza economică, să vorbim şi de criza spirituală prin care trece omenirea acum.

 

(Selecții din „Ne vorbește Părintele Justin”)

 

 

 

 

MĂRTURISITOR DIN TEMNIȚELE COMUNISTE

PR. IOAN SABĂU

 

 

Astăzi, 16 Februarie se împlinesc 15 ani de la trecerea la Domnul a Părintelui Ioan Sabău, preot mărturisitor al lui Hristos în temnițele comuniste. Părintele Ioan Sabău era totodată și un renumit duhovnic și predicator nu doar al hunedorenilor, dar și al multor români de pretutindeni care veneau să îl viziteze. Prin predicile și învățăturile sale a însuflețit pe cei tineri dar și pe cei descurajați în lupta duhovnicească sau de renaștere națională. Părintele Sabău era un sfătuitor și al maicilor de la mănăstirea Paltin Petru-Vodă, fiind un prieten de suflet al Părintelui Justin Pârvu, precum și al Pr. Crăciun Opre.

 

 

 

PERIPLU BIOGRAFIC

 

Pe 16 februarie 2009 a mai plecat la Domnul unul din marii duhovnici şi luptători ai neamului nostru. Purtând într-o mână sabia curajului şi într-alta lacrima smereniei, Părintele Ioan Sabău s-a arătat ca un biruitor în faţa prigonitorilor lui Hristos. Și ca un dibaci pescar de suflete, însufleţind inimile tinerilor spre a rezista apostaziilor societăţii de azi.

Născut în Ţara Haţegului şi împrumutând parcă din duhul lui Iancu de Hunedoara, Părintele Ioan a fost un stâlp de foc de temut pentru hoardele străine, atât neamului, cât şi Bisericii lui Hristos. Martor al celor două războaie mondiale şi pătimitor în închisorile comuniste, a petrecut un veac de frământări luptând cu trezvie pentru învierea sufletului neamului românesc.

Absolvent al Facultăţii de Teologie din Cernăuţi, suferă prima arestare în 1938, pe când era preot la biserica din Renghet, urmând să fie eliberat în două săptămâni.

În 1945 este din nou arestat, de data aceasta fiind preot în localitatea Vinerea, biserică ridicată din temelii împreună cu credincioşii din Vinerea, pentru care şi-a pus sufletul ca un adevărat păstor al turmei lui Hristos. Este închis pentru doi ani în lagărele Haţegului, dar nu apucă să guste prea mult din bucuria libertăţii, că este iar arestat în 1948 pentru patru ani. Dar Domnul, vrând să lămurească sufletul celui care a înţeles că suferinţa este ochiul prin care Îl poţi vedea pe Dumnezeu, este din nou arestat în 1957, de data aceasta pentru opt ani. Având să cunoască şi mai bine bucuriile suferinţei în temniţa Aiudului, alături de mari personalităţi precum: Părintele Stăniloae, Părintele Ilarion Felea, Nichifor Crainic şi alţii, de care Părintele îşi aminteşte cu multă admiraţie.

 

 

 

O minune din temnițele comuniste

Iată cum povesteşte părintele una din minunile din puşcăria Devei:

 

 

În 1949, în pușcăria din Deva, de Paști, s-a cântat Hristos a înviat! Același maior, Mohoreanu, care m-a lăudat pe mine şi a spus ca îmi face propunere de eliberare, să vedeţi acum ce era în stare să facă! S-a auzit Hristos a înviat! A cântat toată închisoarea. După vreo jumătate de oră a venit maiorul la noi: „Bestie de popă! – s-a răstit înfuriat la mine –, aici o să-ţi putrezească oasele! Eu te-am propus pentru eliberare, eu te ucid”!… I-am răspuns: „Domnule maior, nu am meritul ăsta sa fi organizat eu cântarea”! „Știi ce înseamna asta”? mi-a spus. Condamnare la moarte! Aici îți putrezesc oasele”! Eu atât am mai zis: „Domnule maior, să ştiţi că nimeni nu a organizat! S-a organizat de la sine. Celulă din celulă s-a cântat, până ce a ajuns în toată închisoarea”.

 

 

Rugăciunea Pr. Ioan Sabău și maiorul

 

După două ore au fost acoperite cu obloanele toate ferestrele, văruite, să nu se mai vadă şi să se audă în parc, ne-a izolat complet. El s-a dus grozav de nervos, să se răzbune. Eu tot timpul m-am rugat să nu condamne oamenii, să facă lot. Pentru că lotul era teribil pentru ei. Fără lot rămâneai cu condamnări mici: până la 10-15 ani. Cu lot, primeai de la 20-25 ani, pe viaţă, moarte… Ăsta era sistemul lor de a condamna când era lot, adică organizare. Pentru că asta îi înspăimânta pe ei cel mai tare.

Eu m-am rugat. Dimineața, vin gardienii, ne bat în uşă şi ne spun: „Bai, a murit diavolul vostru!”. Am crezut că a murit Stalin… Murise însa maiorul. În ziua de Paşti. Tuturor le era frica de el, era un tiran! Lovea cu bocancul unde nimerea. Mi-aduc aminte că la anchete ne băga şi în coteţ de porc, de raţe. Și un tânăr de 1, 90 m aproape nu a apucat să se ridice repede la raport. Până să se scoale, că dădea cu capul de pat, a apărut maiorul: „Uite, bestia, nici nu se scoală”. Şi-l loveşte în ochi, şi-i scoate ochiul! Un tânăr frumos, cuminte…

L-au înmormântat a doua zi de Paşti, cu funerarii naţionale, cu sute de coroane. Noaptea s-au aprins toate coroanele de pe mormântul său, vreo 200 de coroane. Toată Deva a fost în alarmă, cu pompieri, Securitate, Militie, că arde Deva”.

Din ’64 de când a fost eliberat, Părintele Ioan Sabău nu a încetat să mărturisească noii generaţii adevărul pus în lanţuri de comunişti şi sfinţenia vieţii celor care au pătimit pentru Hristos.

Adesea mărturisea că „suntem singura naţie care-l mai poate apăra pe Dumnezeu astăzi”.

 

(Fragment din revista Atitudini Nr. 25)

 

 

 

FRUMUSETEA IMATERIALA

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Omul cauta sa-L afle pe dumnezeiescul Creator al firii, pe Bunul artist Care a mestesugit-o, pe Cel Ce a întocmit universul, si sa-L cunoasca pe Cel de la Care primeste ideea Binelui raspândit nemarginit în toate. Ordinea, armonia din toate, rânduirea înteleapta si guvernarea universului, frumusetea imateriala sublima si splendoarea celor pamântesti înalta mintea omului la Cauza primordiala Care le-a creat pe toate întru întelepciune si fac sa creasca în inima sa dragostea dumnezeiasca fata de iubirea de întelepciune si stiinte, prin mijlocirea carora cauta sa intre în adâncurile misterioase ale întelepciunii dumnezeiesti si sa fie initiat în tainele creatiei, pe baza carora toate au fost întemeiate si sustinute. Studiul celor care exista descopera bunatatea Creatorului dumnezeiesc si dezvolta sentimentul iubirii fata de binele absolut, care îl atrage pe om spre acesta.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 271-272.




SOBA - Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca o soba fierbinte îl încalzeste pe tot cel ce se apropie de ea. Asemenea si omul iubitor, a carui inima este aprinsa de dragostea pentru Dumnezeu si pentru aproapele, va încalzi cu flacara iubirii sale pe oricine se va apropia de el. Si precum soba împarte din caldura ei celor care au nevoie de aceasta, asemenea si omul iubitor împartaseste din darurile lui Dumnezeu fratilor sai care au trebuinta de ele: unuia îi acopera goliciunea, altuia îi da adapost, aducându-l în casa sa, pe unul îl slujeste la boala, pe altul în temnita, iar altuia îi alina întristarea, într-un cuvânt, fiecaruia îi da o mâna de ajutor atunci când îi este cu putinta. Toate acestea se izvodesc în el din caldura dragostei crestine. Pe când o soba rece, dimpotriva, nici un folos nu aduce nimanui si, chiar de se atinge cineva de ea, este dezamagit si se departeaza înfrigurat. Întocmai sunt si oamenii cei neiubitori, ale caror inimi nu sunt încalzite de dragostea crestina. Multi dintre ei se cred a fi cineva, citesc rugaciuni multe si în repetate rânduri, deseori postesc, zidesc bisericile Domnului si le împodobesc (fapte care sunt în sine vrednice de lauda si poarta înfatisare de cucernicie); dar daca se apropie de ei vreun sarac pentru a le cere ajutor, e dezamagit întocmai ca acela care s-a atins de soba rece, voind sa se încalzeasca de la ea, si astfel pleaca purtând înlauntru aceeasi întristare si nenorocire pe care o avea când a venit. Întâmplarea aceasta si cugetarea asupra ei te povatuieste sa înveti dragostea crestina fara de care orice faptuire este moarta, chiar daca ea pare a însemna oarece în ochii oamenilor.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 114

 

 

 

Drapelul românesc

Iată de ce drapelul României este roşu, galben şi albastru.

 

 

Începând cu anul 175 după Hristos, stindardul dac s-a impus ca stindard al majorităţilor legiunilor romane, triumfând şi în a doua jumătate a secolului al IV-lea, cu prilejul vizitei la Roma a împăratului Flavius Iulius Constantinus, fiul împăratului Constantin I ( după istoricul Ammien Marcellius).

 

Ce-i interesant de abia de acum apare, căci conform datelor cuprinse în Notitia Dignitarium, un document militar al arhivelor imperiale romane, stindardul de luptă al dacilor purta culorile roşu, galben şi albastru, aceleaşi culori de la primele legiuni geto-dace cantonate în Bretania şi Capadocia, în care fruseseră recrutaţi ca mercenari luptătorii daci

 

. După căderea Imperiului Roman de Apus, stindardul dacilor a fost preluat şi folosit de armatele bizantine până la finele secolului X.

 

Împăratul bizantin Justinian, a înfinţat în anul 535 după Hristos, două cetăţi dunărene, Recidava şi Literatta, locuite de luptători descendenţi ai dacilor care şi-au păstrat emblema stindard de luptă a strămoşilor.

 

Ca un semn de preţuire a efectului moral exercitat asupra războinicilor, stindardul folosit în legiunile romane şi ulterior bizantine era împodobit cu aur şi pietre preţioase.

 

În anul 1185, fraţii valahi Petru, Asan şi Caloian, au condus o armată contra bizantinilor, ai cărei oşteni aveau pe suliţe flamuri cu reproducerea dragonului-lup al dacilor, plus cele trei culori.

 

Culorile stindardului au străbătut veacurile fără nicio altă menţionare documentară, părând pierdute pentru totdeauna.

 

Dar iată că în anul 1821, culorile roşu, galben şi albastru se regăseau pe drapelul de luptă al lui Tudor Vladimirescu, iar în anul 1848 au devenit culorile drapelului de stat, cunoscute şi astăzi.

 

Ce înseamnă memoria ancestrală a unui popor, şi cum nu poate fi ea ştearsă nici de atotputernicul Timp.

 

Stăm şi astăzi sub semnul lui Zamolxes, chiar dacă unii dintre noi nu avem habar de asta.

 

 

 

 

MEDITAȚII CU ZÂMBETE

 

 

După ce şi-a scrântit piciorul la 65 de ani, *Grigore Moisil* a afirmat: "Ştiam că la vârsta mea te scrânteşti la cap, nu la picior.

 

" Un linguşitor îi atrase atenţia lui *Oliver Cromwell*, care intra biruitor în Londra, ce multă lume se strânsese să-l vadă. "Tot atâţia ar fi fost şi dacă m-ar fi dus la eşafod", fu răspunsul.

 

Celebrul compozitor *Hans von Bulow*, plimbandu-se intr-o seara prin Berlin, ingandurat, s-a lovit de un trecator. Acesta s-a oprit iritat si se rasti la muzician: - Dobitoc! Bulow isi scoase palaria si spuse: - Incantat de cunostinta, numele meu este Bulow!

 

O echipa de zidari lucra la repararea parterului unei case cumparate de celebrul tenor*Enrico Caruso* (1873-1921). Intr-o zi, in timp ce cintaretul repeta citeva arii intr-o camera de la etajul I, se prezenta la el maistrul. - Doriti sa terminam reparatiile luna asta? *- *Bineinteles! - raspunde Caruso. *- *Atunci, fiti amabil si nu mai cintati. Imediat ce va aud, oamenii mei lasa totul balta si stau sa va asculte... A fost, povestea mai tirziu Caruso, cel mai frumos compliment care i s-a facut vreodata.

 

Marele scriitor irlandez *George Bernard Shaw* a fost invitat ca punct de atractie la masa unor aristocrati. Amfitrioana, cunoscuta pentru inteligenta sa cam subreda, facu imprudenta sa-l intrebe: - Spuneti-mi, va rog; am auzit ca pestele regenereaza materia cenusie. Ce peste ma sfatuiti sa consum ? - Balena ! - raspunse prompt Shaw.

 

După ce a eşuat în campania militară din Rusia, în 1812, *Napoleon* se retrăgea grăbit spre vest. În dreptul râului Niemen, el împreună cu suita sa se opriră şi cerură ajutorul unui ţăran barcagiu din împrejurimi să-i treacă pe celălalt mal. Când ţăranul îi ajută să treacă râul, Napoleon se interesă: -**Mulţi dezertori au trecut râul zilele acestea?* *Naiv, ţăranul i-a răspuns: - Niciunul, dumneavoastră sunteţi primul.

 

Împăratului *Octavian Augustus* îi fu prezentat un grec care semăna uimitor cu el şi, în plus, avea şi cam aceeaşi vârstă. Glumind, Augustus îl întrebă dacă nu cumva maică-sa fusese în tinereţea ei pe la Roma, cam prin vremea când şi tatăl împăratului era tânăr. Răspunsul grecului fu prompt: - Mama nu a fost, dar tatăl meu a stat la Roma mai de mult...cam cu un an înainte de naşterea ta, Cezar!

 

*N.T.Orăşanu*, poet şi publicist, autor de epigrame şi pamflete politice, a fost trimis în timpul domniei lui *Cuza* de nenumărate ori la închisoarea *Văcăreşti, *fiindcă pe vremea aceea exista arestul preventiv pentru delicte de presă. De câte ori Orăşanu scria câte un articol violent sau atingător la Vodă, îşi trimitea imediat salteaua, plapuma şi pernele la Văcăreşti. Directorul penitenciarului nu voia să le primească, însă Orăşanu îi răspundea: - Nu-ţi fie teamă, o să primeşti şi ordinul peste câteva ceasuri. Fapt ce se adeverea întotdeauna.

 

Un amic al lui *Caragiale* i s-a plâns acestuia într-o zi: - Auzi, nene Iancule, neruşinatul ăla de Georgescu, nepricopsitul, coate-goale ăla, a îndrăznit să mă facă tâmpit şi idiot. - Când, stimabile? l-a întrebat Caragiale cu un aer scandalizat. - Acum o oră. - Ce măgar! a exclamat Caragiale. Apoi, luându-l gura pe dinainte: - Totdeauna a fost în întârziere neisprăvitul ăsta!

 

Ziarisul şi prozatorul*Anton Bacalbaşa *a fost invitat într-o seară la o petrecere. Printre ceilalţi invitaţi se afla şi un general în retragere. Acesta tocmai citise volumul de schiţe satirice în care scriitorul demasca tarele vieţii cazone. Fără să ştie că scriitorul se afla chiar în faţa sa, generalul indignat ameninţa că îl va chema pe autor în faţa justiţei pentru injurii aduse corpului ofiţeresc, la care Bacalbaşa a intervenit: - Lăsaţi-l, domnule general. Cine ştie ce amărât o fi şi scriitorul ăsta. Nu vedeţi? Până şi numele îl are ca vai de capul lui, *ba cal, ba şa!*


CEA MAI FRUMOASĂ DEFINIȚIE A IUBIRII

-Monahia Fotini-

 

 

CEA MAI FRUMOASĂ DEFINIȚIE A IUBIRII

 

Mă uit la decalogul dragostei şi mă întreb cu durere: câte din aceste cerințe le mai păzim? De aici vine toată nenorocirea; am întunecat puterea dragostei din noi şi am dat lumină sâmburelui de invidie din sufletele noastre. Iar înșelarea cea mai mare este că ni se pare că iubim.

 

Noi am secat izvorul nemuririi – dragostea şi ne chinuim zadarnic în deşertăciunile lumeşti. Viața de dincolo o gustăm prin harul lui Dumnezeu, iar harul se dobândeşte prin dragostea de Domnul, prin râvnă şi inimă fierbinte. Dar noi am uitat cum sună dragostea… Iar dacă este, se consumă într-una pătimaşă. Dovadă că dragostea e cea care susține şi sufletul şi lumea este şi goana lumii de azi care aleargă ca o nebună, inconştient aş zice, după dragostea trupească, crezând că acolo se vor elibera de insatisfacția lăuntrică.

 

 

Dragostea la Sf. Apostol Pavel

Dar să vedem cum descrie Sf. Apostol Pavel dragostea.

 

Dragostea este îndelung răbdătoare, începe Pavel. De ce oare începe cu răbdarea şi nu numai cu răbdarea, cu îndelungă răbdarea? Pentru că ea ştie că orice lucru trainic în timp se clădeşte, prin multă trudă şi nevoință. De am avea noi înțelegerea că fratele de lângă noi, că prietenul nostru este într-un moment nedesăvârşit al vieții lui, aflat însă pe urcuşul desăvârşirii, că lipsurile lui se vor completa prin experiența ce va să treacă, nu ne-am mai lepăda de el, ci l-am răbda cu inimă bună.

 

Dragostea este plină de bunătate, continuă apostolul. De am avea răbdare, am câştiga şi bunătatea, că de aici izvorăşte aceasta. Înțelegând neputințele fratelui nostru, ne vom purta cu bunătate şi de la sine dorim binele lui ca şi cum ar fi binele nostru. Răbdarea celuilalt este o osteneală a sufletului meu, iar roada acestei osteneli o aflu numai când celălalt află odihnă, bucurie şi cununi de la Hristos.

 

 

Cum distingem dragostea adevărată de dragostea fățarnică?

 

Iată de ce continuă Pavel, că dragostea nu este invidioasă, pentru că atâta timp cât rodul fratelui este rodul tău, durerea fratelui ar fi durea ta. Numai cel ce nu suferă să iubească poate fi invidios, se întristează de bunăstarea fratelui său. Şi pentru că mulți au impresia că iubesc şi că au multă dragoste, Pavel înşiruie câteva calități negative ale „dragostei”, pentru a nu face confuzii, bineştiind că dacă săvârşeşti una din cele enumerate, dragostea ta se vădeşte a fi puțină sau deloc.

 

Dragostea nu se laudă. Cel ce iubeşte nu se laudă în fața aproapelui său, pentru că tot ce este al lui socoteşte că este şi al fratelui său. Cei ce se iubesc împart toate ale lor, nu ascund nimic unul de altul, şi nu fac diferență între bunurile lor, chiar dacă sunt diferiți. Ei sunt mai multe trupuri într-un singur suflet şi dacă te consideri că ai mai mult decât celălalt, te diferențiezi şi dragostea te scoate afară.

 

Nu se umflă de mândrie. Cel ce iubeşte nu se mai gândeşte la sporul lui material sau chiar duhovnicesc. Cei ce caută desăvârşirea în afara celorlalți se înşală pe sine şi nu ajung decât la umflătura mândriei. Aceasta este specific tuturor religiilor, mai puțin creştinismului. Nimeni nu poate să-L iubească pe Dumnezeu dacă nu-l iubeşte pe aproapele. Cel ce nu simte în trupul şi sufletul său daună din pricina nedesăvârşirii fratelui, este departe de desăvârşire, spun Părinții. Aceasta, mândria, cred că împiedică cel mai mult lucrarea dragostei. Pentru că mândria te întunecă, nu mai vezi ce face cel de lângă tine, ci numai de tine îți pasă.

 

 

Alte manifestări ale Iubirii

 

Nu se poartă necuviincios. Dacă până acum s-a vorbit la nivel de teorie, Pavel aduce discuția şi în faptă. Pentru că, după cum credința fără fapte este moartă, la fel şi dragostea. Și cu atât mai mult, ca una ce este numită mai mare dintre toate. Un sfânt părinte vorbea despre sfiala care a existat între Maica Domnului şi dreptul Iosif de la început şi până la sfârşit. Cel ce iubeşte este atent să nu mâhnească pe fratele său prin vreo purtare de-a sa, nici măcar să dea de bănuit ceva. Nu îndrăzneşte să jignească pe fratele său nici măcar cu o privire.

 

Nu caută ale sale. Şi nu numai că încearcă să nu-l deranjeze sau jignească pe fratele, dar se osteneşte mai mult pentru el decât pentru sine. Iată unde s-a suit dragostea de astă dată! Am convingerea că cel ce păşeşte pe aceste trepte ale apostolului, reuşeşte să ajungă la această minunăție de stare: să te bucuri nu numai pentru el, să te bucuri mai mult pentru el. Numai cine iubeşte poate înțelege aceasta. Numai cine a ajuns aici poate cunoaşte această mare desfătare pentru sufletul lui „începi să te asemeni dumnezeirii” (după cum mărturisesc Părinții).

 

 

Ce nu face Iubirea?

 

Nu se aprinde de mânie. Până şi mânia se înmoaie în fața acestei desfătări. Această stare deja începe să topească răutățile cele ascunse şi chiar de am avea prilej de tulburare pe fratele, ea nu ne dă prilej de revoltă.

 

Nu se gândeşte la rău. Chiar dacă fratele te-a supărat, a greşit înaintea ta, tu ne te poți răzbuna pe el, pentru că ea (dragostea) şi-a pus deja pecetea în inima ta. Şi chiar dacă te superi nu poți să-i faci rău.

 

Nu se bucură de nedreptate. Dragostea nu rabdă nedreptățirea fratelui său, ci când îl vede suferind sau nedreptățit, sare să-l ajute. Această specificare este foarte importantă. Mulți cred că iubesc atunci când stau deoparte, când alți frați suferă. Dragostea te împinge la o atitudine de a ajuta pe cel în suferință, fără ca acesta să-ți ceară ajutorul.

 

 

Virtuțile Iubirii

 

Ci se bucură de adevăr. Aceasta s-a spus pentru a arăta că dacă nu arzi când celălalt e în suferință, te-ai abătut de la adevăr; mergi pe o cale strâmbă, care-ți ascunde drumul desăvârşirii.

 

Suferă toate. Câtă minunăție! Nu suferi ceva ci toate câte ți-ar face fratele. O, de ce desfătare ne lipsim! Oare unde ne-am pierdut pe drum de nu mai putem ajunge aici? Aici deja ea este desăvârşită. Întoarce obrazul celălalt dintr-o dispoziție nefățarnică a inimii. Pe cel ce iubeşte, nimic şi nimeni nu-l mai poate vătăma.

 

Crede toate. De aceea suferă toate, pentru că înțelege căderea fratelui său ce îl determină să facă rău, să prigonească. Vedem de aici că nu ura celorlalți ne împiedică pe noi să iubim, ci necredința noastră. Singur bun să fii, iubeşte! Că dragostea îți dă puterea să suferi tot.

*ALBINELE VIEȚII MELE*


 Știați că una dintre primele monede din lume înfățișa o albină?

 Știați că mierea conține enzime vii?

 Știați că aceste enzime mor la contactul cu o lingură de metal? Cel mai bine se mănâncă mierea cu o lingură de lemn, dacă nu găsești una folosește una de plastic.

 Știați că mierea conține o substanță care ajută creierul să funcționeze mai bine?

 Știați că mierea este unul dintre produsele rare de pe pământ, singurul care poate susține viața omului?

 Știați că albinele i-au salvat pe africani de foame?

Este suficientă o lingură de miere pentru a menține o persoană în viață timp de 24 de ore?

Știați că propolisul produs de albine este unul dintre cele mai puternice ANTIBIOTICE ale naturii?

 Știați că mierea nu are termen de valabilitate?

 Știați că trupurile marilor împărați ai lumii erau îngropate în sicrie de aur și apoi acoperite cu miere pentru a preveni putrezirea?

 Știați că termenul LUNA DE MIERE provine din faptul că mirii consumă miere pentru fertilitate după căsătorie?

 Știați că o albină trăiește mai puțin de 40 de zile, vizitează cel puțin 1000 de flori și produce mai puțin de o linguriță de miere, dar pentru ea este o viață întreagă

 

Nădăjduieşte toate. Şi suferi în nădejdea că Domnul ne va schimba pe toți. Socotesc că fără această nădejde nu am putea răbda şi suferi nedreptățile aproapelui. Dragostea are puterea şi de a schimba, de a îndrepta. Cu nimic nu te păgubeşte.

 

Rabdă toate. Iar aminteşte de răbdare, dar de data aceasta cred că de una mai presus de fire, una dumnezeiască, care se naşte din nădejdea că Domnul va stabili şi pacea şi dreptatea şi adevărul.

 

 

Dragostea desăvârșită

 

Dragostea nu cade niciodată. Şi ajuns aici, nimeni nu te mai poate clinti. Eşti mai tare decât toți puternicii lumii care au furat scaunele din față. Află că, dacă dragostea ta s-a transformat la un moment dat în ură sau nu a putut trece cu vederea neajunsurile fratelui, acea dragoste nu era desăvârşită. Dragostea ta era pătimaşă, ori din mândrie, ori din desfrânare. Şi dacă dragostea ți s-a clintit, ia aminte şi vezi de unde a venit greșeala şi îndreptează-te şi nu lăsa iubirea.

 

Am scris acestea nu pentru că eu am dragoste, ci pentru pentru ca să ne amintim ce departe suntem de ea, de Adevăr. Ziua îndrăgostiților ar trebui să fie Ziua Iubirii în Hristos. Haideți să ne silim să aducem faptele Iubirii.

 

 

 

IARĂȘI LA EXCURSIE

 

Chamonix  <http://www.imagensviagens.com/chamonix.htm>

Varsóvia <http://www.imagensviagens.com/varsovia.htm>

Florença <http://www.imagensviagens.com/firenze.htm>

Bath <http://www.imagensviagens.com/bath.htm>

Bratislava <http://www.imagensviagens.com/bratislava.htm>

Istambul <http://www.imagensviagens.com/istambul.htm>

Amsterdam <http://www.imagensviagens.com/amsterdam.htm>

Rouen <http://www.imagensviagens.com/rouen.htm>

Oxford <http://www.imagensviagens.com/oxford.htm>

Cambridge <http://www.imagensviagens.com/cambridge..htm>

Brighton  <http://www.imagensviagens.com/brighton.htm>

Berlin <http://www.imagensviagens.com/berlin.htm

Madrid <http://www.imagensviagens.com/madrid.htm>

Viena <http://www.imagensviagens.com/viena.htm>

Köln <http://www.imagensviagens.com/koln.htm>

Portsmouth <http://www.imagensviagens.com/portsmouth.htm>

Estocolmo <http://www.imagensviagens.com/estocolmo.htm>

Manchester <http://www.imagensviagens.com/manchester.htm>

Londres <http://www..imagensviagens.com/londres.htm>

Paris <http://www.imagensviagens.com/paris.htm

Atenas <http://www.imagensviagens.com/atenas.htm>

Praga <http://www.imagensviagens.com/praga.htm>

Budapeste <http://www.imagensviagens.com/budapeste.htm>

Veneza <http://www.imagensviagens.com/veneza.htm>

Winchester <http://www.imagensviagens.com/winchester.htm>

Chester   <http://www.imagensviagens.com/chester.htm>

Liverpool <http://www.imagensviagens.com/liverpool.htm>

Liechtenstein <http://www.imagensviagens.com/liechtenstein.htm>

Düsseldorf <http://www.imagensviagens.com/dusseldorf.htm>

Inverness <http://www.imagensviagens.com/inverness.htm>

Saint Malo <http://www.imagensviagens.com/stmalo.htm>

Frankfurt <http://www.imagensviagens.com/frankfurt.htm>

Edinburgh <http://www.imagensviagens.com/edinburgh.htm>

Glasgow <http://www.imagensviagens.com/glasgow.htm>

Copenhagen <http://www.imagensviagens.com/copenhagen.htm>

Zurich   <http://www.imagensviagens.com/zurich.htm

Lisboa <http://www.imagensviagens.com/lisboa.htm>

Grenoble <http://www.imagensviagens.com/grenoble.htm>

Saint Louis <http://www.viagensimagens.com/stlouis.htm>

Dallas <http://www.viagensimagens.com/dallas.htm>

Allbuquerque <http://www.viagensimagens.com/albuquerque.htm>

Montreal <http://www.viagensimagens.com/montreal.htm>

San Diego <http://www.viagensimagens.com/sandiego.htm>

Quebec <http://www.viagensimagens.com/quebec.htm>

Phoenix <http://www.viagensimagens.com/phoenix.htm>

Atlanta <http://www.viagensimagens.com/atlanta.htm>

San Francisco <http://www.viagensimagens.com/sanfran.htm>

Orlando <http://www.viagensimagens.com/orlando.htm>

New Orleans http://www.viagensimagens.com/neworleans.htm




SUBTIEREA AUZULUI

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

Dumnezeul meu, Cela Ce cunosti cum a cazut trufasul înger Lucifer, izbaveste-ma cu puterea harului Tau, nu-mi îngadui a cadea de la Tine, nu ma lasa a ma îndoi întru Tine. Subtiaza-mi auzul, ca în toate clipele vietii mele sa aud glasul Tau tainic si sa strig catre Tine, Cel Ce esti pretutindeni:

Slava Tie pentru potrivirea împrejurarilor celor de Pronia Ta rânduite;

Slava Tie pentru presimtirile cele de harul Tau daruite.

Slava Tie pentru a glasului celui tainic sfatuire;

Slava Tie pentru orice dezvaluire care în vis si aievea se arata.

Slava Tie, Celui Ce ne zadarnicesti planuirile cele nefolositoare;

Slava Tie, Celui Ce prin suferinte ne trezesti dintru a patimilor betie.

Slava Tie, Celui Ce spre mântuire ne smeresti a inimii trufie;

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 134-135.

 

 

Excursie

 

Tablouri, documente, harti, fotografii vechi... http://www.lessignets.com/signetsdiane/calendrier/index.htm    Interesant pentru noi toti, merita studiat, este interesant.     http://romaniainterbelica.memoria.ro/index.html

 

Hartile imperiilor:   http://www.mapsofwar.com/images/EMPIRE17.swf     O adevarata enciclopedie turistica! 

Clic en Tamaño grande  Ciudades de Europa Innsbruck <http://www.imagensviagens.com/innsbruck.htm>

Toulouse <http://www.imagensviagens.com/toulouse.htm>

Assis <http://www.imagensviagens.com/assissi.htm>

York <http://www.imagensviagens.com/york.htm>

Moscou <http://www.imagensviagens.com/moscou.htm>

Salzburgh   <http://www..imagensviagens.com/salzburgh.htm>

Helsinque <http://www.imagensviagens.com/helsinque.htm>

Munique <http://www.imagensviagens.com/munique.htm>

Cardiff <http://www.imagensviagens.com/cardiff.htm>

Reims <http://www.imagensviagens..com/reims.htm>

Bruxelas <http://www.imagensviagens.com/bruxelas..htm>

Oslo <http://www.imagensviagens.com/oslo.htm>

Brugge <http://www.imagensviagens.com/brugge.htm>

São Petersburgo <http://www.imagensviagens.com/saopetersburgo.htm>

Blackpool  <http://www.imagensviagens.com/blackpool.htm>

Talin <http://www.imagensviagens.com/talin.htm>

Luxemburgo <http://www.imagensviagens.com/luxemburgo.htm>

Roma <http://www.imagensviagens.com/roma.htm>

Heidelberg <http://www.imagensviagens.com/heidelberg.htm>

 

 

 

CRESTEREA

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

„Sa rasara pamântul iarba verde” (Facerea 1, 11). Scriptura ne vorbeste de hrana cea multa pe care ne-o dau de la sine aceste plante prin radacinile lor, din tulpini si din roade. Si apoi câta hrana nu ni se mai adauga de pe urma cultivarii lor si a agriculturii?

 

Dumnezeu n-a poruncit ca pamântul sa faca îndata si samânta si rod, ci ca pamântul sa rasara, sa înverzeasca si sa ajunga la desavârsire în seminte, pentru ca acea prima porunca sa-i fie naturii o scoala pentru continuarea mai departe a poruncii.

 

Si într-o clipita de vreme, pamântul, ca sa pazeasca legile Creatorului, începând cu odraslirea, a trecut plantele prin toate fazele lor de crestere si le-a adus îndata la desavârsire. Livezile erau încarcate cu belsugul ierbii; câmpiile bine roditoare, acoperite cu semanaturi, care prin miscarea spicelor lor dadeau imaginea valurilor marii. Orice fel de iarba si orice fel de verdeata, fie dintre paioase, fie dintre legume, umpleau atunci din belsug întreg pamântul. Ca nu aveau nici o lipsa cele ce au rasarit atunci din pamânt: nici nepriceperea plugarilor, nici vremuirile vazduhului, nici vreo oarecare alta pricina care sa le vatame. Si nici osânda (Facerea 3, 17-18) nu împiedica belsugul pamântului; ca acestea au fost mai înainte decât pacatul pentru care am fost osânditi sa mâncam pâinea noastra întru sudoarea fetei (Facerea 3, 19).

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 123-124

 



RĂSPUNSURI FILOCALICE

- SF. ISIDOR PELUSIOTUL -

 

 

Despre cugetarea cea înaltă, despre părerea de sine şi despre smerita cugetare

 

Cine nu va zice despre tine că e lucru nebunesc ca, trecând tu cu vederea şi bogăţia, şi neamul, şi această cinste [lumească] – care e asemenea umbrei… Și făcându-te pentru mulţi cale de smerenie, să cazi acum, dispreţuind, ca şi cum ai uita-o, dumnezeiasca lege care porunceşte ca cel ce vrea să se înalţe să se smerească (cf. Lc. 14, 11)?

 

Aşadar, dacă nu te-ai udat cu totul de valurile lăudăroşeniei, trezeşte-te spre făgăduinţa ce ai făcut-o. Căci nu acest lucru[1] te face uitat. Pentru că smerenia care creşte împreună cu virtuţile[2] îi face următori ai lui Dumnezeu pe cei ce vieţuiesc astfel, pe când cugetarea cea înaltă nu numai că nu ştie să fie stăpână peste cele din veacul acesta, ci chiar din cele cereşti îl coboară pe cel semeţ – lucru ce l-a suferit Luceafărul care răsare dimineaţa.

 

Ce înseamnă că Elisei a prefăcut cu sare curgerile de demult cele neroditoare ale Ierihonului (cf. IV Rg 2, 21)?

 

Elisei a tămăduit cu sare curgerile cele neroditoare ale Ierihonului ca unul ce a fost mişcat evagheliceşte spre tămăduire. De vreme ce vedea cele ce urmau să fie. Căci acelea erau o preînchipuire. Apele sterpe [închipuiau] toată omenirea ce era stearpă din pricina necunoştinţei virtuţilor şi a lipsei rodului dreptei credinţe. Iar sarea închipuia învăţătura Domnului, care are puterea şi calitatea de a umezi toate, după cum El zice către apostolii Săi: „Voi sunteţi sarea pământului” (Mt. 5, 13). Iar Elisei închipuie pe Însuşi Făcătorul şi Stăpânul. Căci cei ce păzesc curat chipul Făcătorului dobândesc de la El şi harul de a lucra împreună cu El minuni.

 

Tâlcuire la „Vulpile au vizuini şi păsările cerului cuiburi” (Mt. 8, 20)

 

„Vulpile au vizuini şi păsările cerului cuiburi” i-a răspuns Domnul celui care L-a rugat să-L urmeze. [Şi i-a spus aşa] pentru că era cunoscător al inimilor, ca Cel Ce de unul singur a plăsmuit inimile oamenilor. Şi s-a spus „de unul singur” pentru că le-a făcut fără să aibă nevoie de altcineva care să-L ajute. Şi a spus astfel pentru că l-a văzut pe omul acela că era stăpânit de gânduri viclene şi locuit de duhuri rele şi că se ţinea de ticăloşie fără să se întoarcă de la ea.

 

Pentru aceea l-a îndepărtat de la petrecerea împreună cu Sine ca nu cumva stăruinţa aceluia în răutate să se facă pricină de poticnire pentru cei credincioşi. Care ar fi privit la el şi ar fi socotit puterea Stăpânului neputincioasă, de vreme ce nu ar fi putut să schimbe pe ucenic spre virtute.

 

Tâlcuire la ceea ce s-a spus despre Născătoarea de Dumnezeu: „Şi nu a cunoscut-o”, şi cele următoare (cf. Mt. 1, 25)

 

Fiindcă ai spus că sminteală se socoteşte pentru iudei ceea ce s-a spus în dumnezeieştile Scripturi că: „Nu a cunoscut-o până ce a născut pe Fiul ei”. Ca şi cum după aceea s-ar fi unit logodnicul cu Fecioara, să cunoască poporul cel hulitor şi nemulţumitor că [particula] „până ce” aflăm că este pusă adesea în dumnezeiasca Scriptură în loc de „neîncetat” [continuu]. „Până ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale” (Ps. 109, 1) înseamnă [vei şedea] neîncetat [de dreapta Mea].

 

„Şi nu s-a întors porumbelul la Noe până ce s-a uscat pământul” (Fac. 8, 12), adică nu s-a întors nicidecum. Şi: „Până ce veţi îmbătrâni Eu sunt, zice Domnul” (Is. 46, 4), adică necontenit. Şi multe altele ca acestea se află împrăştiate în dumnezeiasca Scriptură.

 

Fecioria Maicii Domnului

 

Dar dumnezeiasca minte, [voind] să îndrepte, o, iudeilor, reaua voastră cugetare, a celor care aţi socotit şi aţi spus că Domnul S-a născut din curvie, s-a sârguit să arate naşterea cea închinată ca neatinsă şi săvârşită în afara oricărei pofte şi uniri trupeşti. Ca una ce este cuvenită lui Dumnezeu şi necuprinsă cu mintea. Căci faptul că cei bănuiţi de curvie ar fi petrecut după aceea unul cu altul l-a oprit şi arătarea îngerului. Care a zis că Cel întrupat în Fecioara e din Duhul Sfânt. Nu l-a îngăduit nici măreţia minunilor de la naştere (adică fecioria de după naştere, cântarea îngerilor, darurile aduse de magi, călăuzirea luminoasă a stelei, călătoria în Egipt, înrobirea idolilor). Dar nici dreptatea acelora înşişi, dreptate mărturisită de dumnezeiasca Scriptură.

 

Şi o arată şi dragostea Domnului cea de la sfârşit, când a pus împreună pe Născătoarea de Dumnezeu cu feciorelnicul Ioan. Și a unit fecioriile fiecăruia din cei doi. În vreme ce, fiind pe cruce, răbda moarte făcătoare de viaţă. Iar dacă acestea nu-l conving pe cârtitorul şi iubitorul de răutate popor, căruia îi stă în fire să se lupte cu Dumnezeu, atunci semeni pe piatră şi scrii pe ape. Și [mai bine] odihneşte-te de ostenelile cele deşarte.

 

[1] Faptul de a fi smerit.

 

[2] Consistenţa smereniei e dată de practicarea virtuţilor. Doar luptându-se să le dobândească îşi dă omul seama de neputinţa lui ontologică şi simte nevoia acută de har.

 

(Text extra din Sf. Isidor Pelusiotul, Epistole, publicate și în Revista Atitudini)

 

 

 

ADEVARATA VIATA

- Sfantul Nicolae Cabasila -

 

 

Pruncii n-ajung în pântecele maicii lor nicicând macar la simtamântul si la constiinta ca traiesc, câta vreme crestinul are în decursul vietii lui pamântesti destule semne despre viata de dincolo. Explicatia sta în faptul ca adevarata viata pentru fat nu este aceea din întunericul pântecelui mamei, ci pe el îl asteapta alta, cea viitoare. Doar acolo, în pântece, înca nu s-a revarsat asupra lui nicio raza de lumina si n-a primit niciun semn ca ar mai fi si alta viata. Omul mare, crestinul, vede, dimpotriva, altceva si anume, ca viata viitoare s-a revarsat si s-a amestecat întru totul cu cea prezenta, iar Soarele maririi ne-a rasarit si noua cu îmbelsugare, mireasma cerului s-a varsat peste tinuturile pline de miros greu în care traim, iar spre mâncare s-a dat de acum si oamenilor pâinea îngerilor. Iata pentru ce Sfintilor li s-a dat înca de aici, de pe pamânt, nu numai sa gateasca si sa-si orânduiasca traiul pentru viata viitoare, ci sa si traiasca dupa ea si sa o realizeze înca de aici.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 131

 

 

 

Timpuri si locuri uitate sau nestiute...

 

 

Vizionare placuta!

 

Coiful de aur de la Poiana Cotofenesti - clisee istorice <http://art-historia.blogspot.com/2010/10/sergiu-decebal-si-coiful-de-aur.html>

Reconstituirea bataliei de la Przemysl din 1915 <http://art-historia.blogspot.com/2010/04/batalia-de-la-przemysl-reconstituita-la.html>

Roma - Fantani si cismele <http://art-historia.blogspot.com/2009/12/roma-1-fantani-si-cismele.html>

Scurta istorie a Berlinului <http://art-historia.blogspot.com/2009/11/berlin-1.html>

Beraria Gambrinus <http://art-historia.blogspot.com/2009/10/gambrinus.html>

Monumente din Oltenia 2 <http://art-historia.blogspot.com/2009/05/inca-o-postare-pe-tema-monumentelor-din.html>

Biserica din Urşani-Valcea <http://art-historia.blogspot.com/2009/05/biserica-din-ursani.html>

Monumente din Oltenia 1 <http://art-historia.blogspot.com/2009/04/fusei-prin-oltenia.html>

Muzeul cu dinozauri din Berlin <http://art-historia.blogspot.com/2009/04/muzeul-de-istorie-naturala-din-berlin.html>

Blocul - han de pe strada Blanari din Bucuresti <http://art-historia.blogspot.com/2009/04/tare-blocul-han-de-pe-str-blanari.html>

Palatul Stirbey in grea suferinta <http://art-historia.blogspot.com/2009/03/palatul-stirbei-in-grea-suferinta.html>

Banca Chrissoveloni - Lipscani 8 <http://art-historia.blogspot.com/2009/03/banca-chrissoveloni-lipscani-nr-8_23.html>

Hanul Rosu si Podul Caii Rahovei <http://art-historia.blogspot.com/2009/03/hanul-rosu-hanul-verde-si-podul-rahova.html>

Mormantul roman hypogeu de la Tomis <http://art-historia.blogspot.com/2009/02/mormantul-hypogeu-de-la-tomis-constanta.html>

Reconstituiri militare - Reenactment <http://art-historia.blogspot.com/2009/02/reenactement.html>

Masacrul de la Bartholomeu-Brasov din 1916 <http://art-historia.blogspot.com/2009/01/masacrul-de-la-bartolomeu-brasov-sau.html>

Castelul Bethlen din Boiu Ţopa <http://art-historia.blogspot.com/2009/01/cazul-castelului-bethlen-din-boiu-opa.html>

Bucureştioara şi Preziosi <http://art-historia.blogspot.com/2008/06/bucuretioara-i-preziosi.html>

Statuia lui Mihai Viteazul din Bucureşti <http://art-historia.blogspot.com/2008/06/statuia-lui-mihai-viteazu-bucuresti.html>

Istoria Halelor din Bucureşti <http://art-historia.blogspot.com/2008/05/hala-unirii.html>

Biserica cetate din Drăuşeni <http://art-historia.blogspot.com/2008/05/biserica-sseasc-din-drueni.html>

Castelul de la Sânmiclăuş <http://art-historia.blogspot.com/2008/05/castelul-din-snmiclu.html>

Bucureştii la 1873 <http://art-historia.blogspot.com/2008/05/bucurestii-la-1869.html>

Planul Borroczyn - 1847 <http://art-historia.blogspot.com/2009/01/planurile-bucurestilor-ale-lui.html>

Tezaurul Sfatului Imperiu de la Viena <http://art-historia.blogspot.com/2008/12/tezaurul-sfantului-imperiu-de-la-viena.html>

Vulcanul de la Racoş - jud. Braşov <http://art-historia.blogspot.com/2008/12/vulcanul-de-la-racos.html>

Castelul de la Brâncoveneşti - jud. Mureş <http://art-historia.blogspot.com/2008/12/castelul-de-la-brancovenesti.html>

Ansamblul rupestru de la Murfatlar (Basarabi) <http://art-historia.blogspot.com/2008/12/cariera-de-creta-de-la-basarabi.html>

Fotografii din Războiul de Întregire 1916-1918 <http://art-historia.blogspot.com/2008/12/razboiul-de-intregire-1916-1919.html>

Castelul cu inorogi de la Mănăstirea-jud. Cluj <http://art-historia.blogspot.com/2008/11/castelul-cu-inorogi-de-la-manastirea.html>

Cele mai vechi panorame fotografice ale Bucureştilor <http://art-historia.blogspot.com/2008/11/cele-mai-vechi-si-mai-frumoase-panorame.html>

Castelul Haller din Coplean - jud.Cluj <http://art-historia.blogspot.com/2008/11/castelul-haller-din-coplean.html>

Castelul din Ozd <http://art-historia.blogspot.com/2008/11/castelul-din-ozd.html>

Vechi case cu pridvor din Bucureşti <http://art-historia.blogspot.com/2008/10/case-vechi-cu-pridvor-din-bucuresti.html>

Biserica şi cetatea săsescă din Saschiz <http://art-historia.blogspot.com/2008/09/cetatea-si-biserica-sasesca-din-saschiz.html>

Biserica fortificatădin Cloaşterf <http://art-historia.blogspot.com/2008/09/bserica-fortificata-saseasca-din.html>

1 decembrie 1918 la Bucuresti <http://art-historia.blogspot.com/2008/08/in-plina-vara-pe-temperaturi-de-38.html>

Podul de la Cernavoda <http://art-historia.blogspot.com/2008/08/podul-de-la-cernavoda.html>

 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu