LITERATURĂ DESPRE LITERATURĂ!
(
articol revăzut și adăugit)
Motto:
Arta e senină: Mihai Eminescu
”...Câtă tristețe, când vezi cum omenirea nu se
poate
nicicum descâlci de ambiția neostoită a
flămânzeniei,
care acaparează tot mai des personalități
ajunse în funcții
în care să supravegheze dreptatea, nu să o
ascundă.
Această ascundere de adevăr ar fi să fie
”deșertăciunea
deșertăciunilor”, fiindcă la libertate și
viață umană este
îndreptățit fiecare om, cetățean al
acestei planete
frumoase, Pământul! Ioan
Miclău-Gepianu
”...Subiectul acesta ar fi vast, dacă ar fi tratat cu
multă tragere de inimă, cunoaștere și documentare, Literatura despre
Literatură. Acest titlu sub forma unei sintagme care, parcă te face să te
răsucești pe loc, dar numai până când onorabilul meu cititor va binevoi să
citească în continuare această argumentație!
Bunăoară, știm din viața de zi cu zi, cum, atunci când
cineva vorbește destul de înflăcărat, chiar bine documentat, deci credibil,
vine un altcineva zicând: ”Asta-i literatură, vezi-ți de treabă”. Deci, ar fi
literatura, după unii, un fel de a pălăvrăgi, oral sau scris, pentru care nu
trebuie să te zdrobești, nici să fie luată în seamă? Așadar, ajungem să vorbim
despre ”nonliteratură”, caz care nu e lipsit de importanță, dacă te apleci cu
mai multă atenție să observi scriiturile de azi. Cum însă, literatura este o
față expresivă a culturii și educației, imediat prin această ”nonliteratură”,
vom avea o noțiune nouă, aceea de noncultură”, caz în care, responsabilitatea
de a face lumină și delimitare revine criticilor de profesie, specialiștilor în
materie literară. Oricum, auzim uneori vorbindu-se chiar de o ”anticultură”.
Este de dorit așa ceva? Cu siguranță că nu o dorește nimeni, dar să vedem
atunci, de unde răsar totuși aceste realități ce se derulează sub ochii
noștrii, formând acest spectru confuz.
Sunt creatorii de arte părtași și fără
responsabilitate? Este o literatură paralelă, manipulată, aservită intereselor
de tot felul? Atunci mai poate fi literatura obiectivă, deschizătoare de căi
ale gândirii înspre înălțarea moralei în societate și familie? Mai pot fi
talentele binelui și frumosului în viață a ajunge să domine educația, cultura
și adevărul atât de necesare unei dezvoltări sociale echitabile, așezate pe un
suport uman?
Dar cine se opune dreptului de vis și imaginație
creativă a individului? Se zice că e liber fiecare a visa și a crea, asta e
foarte bine, dar responsabilitatea în ce parte o așezăm…! Adică, cui o
responsabilizăm! Cu asemenea întrebări sau chinuit filosofiile lumii de-alungul
veacurilor.
Să începem dar, prin a reda o oarecare sinteză a
acelor filosofii adunate de secole, ca urmare a veșnicelor căderi de sisteme
sociale, și îl amintim pe istoricul, literat român, Mihail Kogălniceanu, care
zicea la vremea sa: ”Nu este în lumea aceasta totul deșărtăciune,
rămâne ceva statornic, rămân faptele mari, care sunt nepieritoare(…). ”Faptele
mari opresc chiar moartea”.(Mică antologie de proverbe – Ioan Miclău-2006).
Pesimism, extremism, imperfecțiune, brutalism cât
vrei, interese egoiste, certuri politice și religioase, flămânzenia banilor,
războaie, plus dependența omului de mediul natural, cum nota cronicarul vechimi
române: ”omul este sub vremuri și nu deasupra lor”, iată numai câteva din cele
așezate la baza acestei concepții despre viată, de a fi o deșertăciune,
Adevăratul poet al neamului Mihai Eminescu o definește a fi ”deșărtăciunea
deșertăciunilor” o astfel de viată!
Să vedem în acestea, în general niște incapacități,
insuficientă evoluție a speciei umane în a controla acea lege naturală a
”luptei pentru existență? Deci mai e nevoie de timp pentru desprinderea de
animalitate! ” În această situație, tot Biserica creștină este mult mai
optimistă înspre viitor, spre a găsi lumina cea adevărată necesară vieții
oamenilor. Aduce speranța, nădejdea de salvare, de mântuire prin credința
sfințeniei ce o avem în noi înșine. Avem posibilitatea fericirii aici pe
pământ, nu a fericirii în moarte prin războaie. Dumnezeu a biruit moartea
pentru noi. Dece lumea vrea tot moarte și nu viață?
”Arta e senină”, spune geniul literaturii noastre
Mihai Eminescu. Unde adevărul există, acolo va fi și seninătatea deci,
frumusețea gândirii și a operei literare. Tulburarea unui adevărat artist este
tocmai acea tulburare spirituală, datorată abaterilor de la căile adevărului,
observate de el în viața de zi cu zi, devenind deseori un critic folositor,
deșii subapreciindu-i-se îndreptățitul adevăr.
Revenind la tema începută, ”literatura despre
literatură”, o conștiință îndreptată numai spre huzureallă și bani, beneficiind
de o oarecare cultură acumulată, pătrunzând în arte din interesul arătat, opera
lui poate sfârși în a fi și nefolositoare, nu numai nesemnificativă, dar și
dăunătoare.
Când conștiința va stăpâni și ordona acest interes al
necesității supraviețuirii, dar și al libertății ființei umane, spre folosul
fiecărui cetățean, familie, Neam, apărate de o clasă politică dreaptă și
necoruptă, atunci și tulburările creatorilor și artelor acestora se vor reașeza
cu respect de politică și adevăr, pe o cale care să servească binele și
frumosul perspectivelor de viitor.
Câtă tristețe, când vezi cum omenirea nu se poate
nicicum descâlci de ambiția nesăbuită a flămânzeniei, care acaparează tot mai
des personalități ajunse în funcții care să supravegheze dreptatea socială, nu
să o ascundă. Aici apoi vor mișuna cei cu foarte puțin talent de artiști, dar
de neegalat căpușari în pielea celor cei ascultă și cred în supușenia celor ce
supun.



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu