joi, 8 februarie 2024

Ioan Miclau Gepianu - La Monumentul lui IOSIF VULCAN

 



La Monumentul lui IOSIF VULCAN

(Dedicată Școlii Normale “IOSIF VULCAN” din Oradea)

 

 

~*~

 

Argintoase haine luna pune zării necuprinse,

Iar al sălciilor umbre peste ape stau întinse,

Numai stelele puzderii, atârnând de-al razei fir,

Legănau a lor lucire pe al undelor creț șir!

 

Din a Crișului străfunduri turn mediaval răsare,

Clătinând zidirea-i veche pe al valului mișcare,

Iar din mijlocul acestei zugrăviri de-etern Crișan,

Peste turn se-nalță umba bardului Iosif Vulcan.

 

El e strămoșescul geniu, laur dat posterității,

Însemnând pe malul verde locul sfânt Românității!

De pe soclu-i Monumentul viu privirea și-o ridică,

Iar pe arbori frunze tineri cresc, când cele galbeni pică!

 

Astfel generații tineri nasc în strămoșeasca glie,

Urmând flacăra luminii lui Vulcan ca o făclie,

Cuprinzând cu-a lor simțire, munte, ape, șes și deal,

Crescând veșnic a lor dulce rădăcină din Ardeal!

 

Prin cununi de raze albe, privind fruntea-i gânditoare,

Îmi părea că văd-nainte-mi Nația nemuritoare,

A ei doruri și suspine într-un suflet adunate,

Ce-mpietriră-n veșnicie ca simbol istoric date!

 

Crișul e muzeu de taină sub altar de cer si stele,

Eu, privind, pluteam cu gândul pe sub bolta Țării mele!

Ce ferice-mi fu viața, când pe malul din cea parte,

L-am văzut pe Eminescu, valul numai ce-i desparte!

 

Ah, ce urieși ni-s moșii, mandrii suntem de stramoși,

Nu mă-nclin si nici port teama cât or fi de colțuroși

Cei ce jinduiesc la Crișuri, ori l-a Lotusulu floare,

Căci Istoria e tunet, fulger lung peste popoare!

 

~*~

Ioan Miclau Gepianu

Australia












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu