sâmbătă, 15 iunie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



APOSTOLII VORBIREA ÎN LIMBI ȘI ÎNȘELAREA PENTICOSTALILOR

- Pr. Gh. Calciu-Dumitreasa -

 

 

 

Ascultați predica fulminantă a Pr. Gheorghe Calciu Dumitreasa la Cincizecime și Sfinții Apostoli. Cum au primit Sfinții Apostoli Harul Duhului Sfânt, cum vorbeau în limbi și săvârșeau minunate și nenumărate minuni? Cum se înșeală azi penticostalii care pretind că vorbesc în limbi. Cum explică Părintele Calciu acest fenomen? APOSTOLII, VORBIREA ÎN LIMBI ȘI ÎNȘELAREA PENTICOSTALILOR

 

 

 

Cincizecimea – sărbătoarea iertării

 

Când S-a înălțat la cer Mântuitorul a spus ucenicilor Săi: „Nu vă depărtați de Ierusalim până când nu se va împlini făgăduința pe care v-am făcut-o”. Deci, pogorârea Sfântului Duh trebuia să se petreacă în Ierusalim. Creștinii nu erau așa de mulți. Adică Apostolii și ucenicii lor, cei care se încreștinaseră nu erau așa de mulți, încât Biserica văzută nu fusese încă înființată.

 

 

 

În ziua aceasta, dis de dimineață, la ceasul al 6-lea, s-a petrecut pogorârea Sfântului Duh. La Ierusalim era sărbătoarea Cincizecimii când se iertau datoriile, fiindcă datornicii nu mai trebuiau să-și dea datoriile. Era foarte multă lume. Erau din Asia, din Europa, de peste tot, pentru că acolo, la Ierusalim, se adunau o dată pe an pentru rugăciune. În timp ce mulțimea forfotea prin Ierusalim, s-a auzit un vuiet ca de vânt puternic care a tulburat pe toată lumea și apoi un foc s-a pogorât peste casa unde stăteau Apostolii și Maica Domnului și acest foc s-a împărțit în limbi deasupra fiecărui Apostol. Acestea sunt efectele premergătoare.

 

 

 

Vorbirea Apostolilor în limbi – glosolalia

 

Imediat după ce Sfântul Duh a coborât peste Apostoli, aceștia au început să vorbească în limbi. Deci, efectul general a fost acesta despre care am vorbit, iar efectul special a fost că s-a dat Apostolilor Duhul Sfânt să vorbească în limbi și să propovăduiască cuvântul Domnului. Ei au început să propovăduiască și cei care ascultau se mirau și spuneau: „Oare nu sunt aceștia niște iudei? Atunci cum de auzim, noi, fiecare, vorbindu-ne în limba noastră?”.

 

Acest fenomen al glosolaliei, adică al vorbirii în limbi, este un fenomen care a fost foarte practicat înainte, dar acum nu mai este practicat pentru că sunt anumite interdicții și condiții ca cineva să poată vorbi cu adevărat în limbi. După cum se vede, Apostolii vorbeau în toate limbile pământului, nu în limbi îngerești, ci în limbi omenești. De aceea evreii se întreabă: „De ce noi care venim din Elam, Arabia, din Spania – evreii vorbeau în general limbile țărilor în care trăiau – cum de-i auzim pe ei vorbind în limba noastră?”.

 

 

 

Această prezentare a pogorârii Sfântului Duh naște întrebarea: „Cum s-a petrecut vorbirea în limbi? Au vorbit Apostolii în fiecare limbă?”. Dacă ei au vorbit în fiecare limbă, trebuiau să vorbească pe rând. În timp ce vorbea unul, trebuia ca celălalt să tacă. Ca să vorbești, poate 20 de limbi, a însemnat extrem de mult.

 

 

 

Cu teoria modernă, cred așa: Apostolii vorbeau în limba lor și Duhul Sfânt, care s-a sălășluit în ei, traducea instantaneu în limba fiecărui popor cuvântul Apostolilor. Toți care au fost adunați, auzeau pe Apostoli vorbind ca și cum ar fi vorbit în limba lor. Și ei se întrebau unii pe alții: „Tu înțelegi?” și ei înțelegeau toți. Eu cred că acesta a fost fenomenul glosolaliei, al vorbirii în limbi. Duhul Sfânt a adus instantaneu în mintea fiecărui om cuvântul Apostolului în limba respectivă sau a deschis înțelegerea poporului ca să înțeleagă exact ce spun Apostolii chiar dacă nu vorbeau în limba lor.

 

 

 

Vorbirea în limbi în Creștinismul primar

 

În cursul istoriei primare a creștinismului, acest fenomen al glosolaliei a fost foarte răspândit. În toate bisericile creștine se vorbea în limbi. În Epistola către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel găsim însă o corectare, o mustrare a acestei glosolalii. El spune că în bisericile primare se vorbea în limbi, dar nimeni nu înțelegea. Fiecare vorbea într-o limbă neînțeleasă, nu limbă omenească, nu limba unui popor, ci într-o limbă neînțeleasă, silabe aruncate așa la întâmplare și nimeni nu înțelegea ce se spune. Deci, această vorbire în limbi nu aducea niciun folos.

 

 

 

Când Apostolii au vorbit în limbi, ei au spus ceva, au comunicat ceva, au comunicat istoria Mântuitorului, au comunicat ce înseamnă istoria lui Iisus, care a fost sensul venirii Lui în lume. Și toți au înțeles pentru că fiecare auzea în limba lui.

 

În bisericile primare începuse această bolboroseală. Se vorbea în limbi, cineva spunea cuvinte aruncate la întâmplare. Nimeni nu înțelegea nimic. De aceea, Sf. Ap. Pavel spune așa: „Poate că cei care vorbiți în limbi aveți vreun impuls de la Sfântul Duh, dar dacă vorbiți numai în limbi neînțelese, vă zidiți numai pe voi. Dacă vrei să te zidești pe tine, nu vorbi în limba ta! Vorbește pentru tine însuți! Dacă poți să zidești pe altcineva vorbește într-o limbă pe care el să o înțeleagă sau dacă nu o înțelege, atunci să fie cineva care are duhul traducerii. Pentru că vorbiți în limbi în Biserica voastră și dacă cineva din afară v-ar auzi, ar crede că e într-o casă de nebuni. Deci, dacă simți că vrei să vorbești și nu este cine să traducă, taci din gură!”.

 

 

 

Secta penticostală. Penticostalii nu au har

Aceasta este învățătura Sfintei Scripturi.

 

Dumneavoastră știți că există o sectă creștină, penticostalii, care susțin că ei vorbesc în limbi, că ei au o relație mai specială cu Sfântul Duh și că Duhul Sfânt coboară și le dă vorbirea în limbi. Dar niciodată nu traduc. Adică fac exact ceea ce Apostolul Pavel interzice. Am avut experiențe cu acești penticostali când am venit în România.

 

 

 

Mergeam prin lume, prin toată Europa. Și ei își făceau treaba lor. Pastorul spunea la un moment dat: „Acum să vorbim în limbi”. Atunci am înțeles exact ceea ce Sf. Ap. Pavel spune, că dacă intră cineva într-o astfel de adunare, crede că a nimerit la o casă de nebuni. Așa era adunarea penticostală: ca o casă de nebuni.

 

 

 

Și am încercat să vorbesc la o adunare din asta penticostală din Franța, cu cea care conducea vorbirea în limbi. Era o doamnă și am întrebat-o: „Mântuiește vorbirea în limbi și nu mântuiește împărtășirea cu trupul și sângele Domnului?”. Și ea a început să vorbească în limbi. Eu tăceam și a început să vorbească tot mai tare și pe urmă a strigat la mine: „Vorbește în limbi!”. Și am zis: „Cucoană, lasă-mă în pace cu vorbirea voastră!”.

 

 

 

Am înțeles atunci că într-adevăr penticostalii nu au har! Nu Duhul vorbește prin ei! În primul rând ar trebui să fie cineva care traduce. De aceea, Biserica Ortodoxă a interzis această mișcare a harismaticilor și este foarte prudentă și cu minunile și cu recunoașterea sfinților și cu vorbitul în limbi pentru că niciodată nu știi dacă în spatele acestora nu se află o nebunie personală sau o sugestie în masă cum se întâmplă în adunările penticostalilor.

 

 

 

Duhul Sfânt și Ortodoxia

 

La noi, în Ortodoxie, Duhul Sfânt comunică prin om, ca și prin Sf. Scriptură, tot ceea ce este necesar mântuirii. Nimic care ne privește pe noi pentru bunul nostru trai. Prin urmare, Duhul Sfânt nu ar vorbi prin cineva că ți-ai bătut boul sau vaca sau soția, ci El vorbește despre mântuirea noastră. Ceea ce este important să știți despre această glosolalie este să nu vă lăsați seduși de propaganda penticostală, cum că ei ar avea Duhul Sfânt care vorbește prin ei în limbi. Și mai ales să țineți cont dacă îți vorbește despre mântuire sau despre o afacere personală.

 

Dar în această zi a Cincizecimii s-a produs un fenomen extraordinar. În această zi s-a înființat Biserica văzută. Noi spunem așa: Biserica lui Hristos a fost înființată, în mod mistic, pe Cruce, atunci când Hristos Și-a vărsat sângele Lui pe Cruce. Aceea a fost temelia Bisericii spirituale”. Dar, în mod istoric și văzut Biserica a fost înființată astăzi, în ziua Cincizecimii.

 

 

 

Harul primit de Sf. Apostol Petru

 

După Pogorârea Sfântului Duh, Sfinții Apostoli au vorbit în limbi, dar Sfânta Scriptură nu ne dă decât cuvântul Sf. Ap. Petru. El s-a adresat credincioșilor și a vorbit în limba tuturor popoarelor și le-a spus despre însemnătatea acestei zile. „Voi turna Duhul meu peste fiii și fiicele tale și ei vor proroci”. Dumnezeu a turnat Duhul Sfânt peste noi, peste fiii și fiicele lui Israel. Și de ce ne-a dat acest lucru? Pentru că Dumnezeu ne-a dat un Mântuitor, pe Mântuitorul Iisus Hristos. El S-a întrupat din Fecioara Maria prin pogorârea Sfântului Duh, a propovăduit în mijlocul vostru, iar voi ca niște răi și discipoli ai diavolului L-ați arestat, L-ați chinuit, L-ați răstignit, dar El a înviat.

 

Și așa le vorbește Sf. Ap. Petru despre toată viața Mântuitorului, despre pedeapsa pentru cei care L-au văzut pe Iisus Hristos și nu au crezut. Petru nu era un învățat, era un om simplu, dar Duhul Sfânt a fost și a vorbit prin el. Evenimentul a fost așa de impresionant: vuietul, pogorârea Sfântului Duh, limbile de foc care se vedeau deasupra fiecărui Apostol și apelul pe care Sf. Ap. Petru îl face este așa de puternic încât oamenii l-au întrebat: „Și noi ce să facem?”. Și Petru a spus: „Credeți, pocăiți-vă și vă botezați în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”. S-au botezat în ziua aceea ca la 5000 de bărbați și femei și copii.

 

 

 

Biserica văzută – Biserica istorică

 

Deci, așa s-a înființat Biserica văzută. Așa cum noi formăm Biserica văzută acum, așa s-a format Biserica văzută pentru prima dată: Biserica istorică. Din clipa aceea, Biserica mistică înființată de Iisus pe Cruce prin sângele Său ia o formă organizată, intră în istorie. De aceea spunem că Biserica este instituția sacră de mântuire a tuturor. Dar ea are și o dimensiune socială. Ea trăiește în societate. Ea este formată din oameni păcătoși și buni. Ea are o istorie cu căderi și cu ridicări. Dar Biserica mistică, înființată de Hristos, rămâne totdeauna pură, curată. Ea este, cum spun Sf. Părinți, „ca scăldătoarea din Vitezda”, unde cel care intra primul în vâltoarea apei se vindeca de orice boală era cuprins.

 

În Biserica lui Hristos cea adevărată, fiecare se vindecă de boli trupești și sufletești, nu numai cel care intră întâi și numai o dată. Cu toate tulburările care au fost în istoria ei, Biserica a rămas neatinsă și fără pată. Încet-încet s-au stabilit o sumă de reguli pentru cei care voiau să devină membrii ei, dar veneau cu niște obiceiuri despre care nu înțelegeau de ce Biserica Ortodoxă le consideră păcate. Și atunci li s-a explicat, s-au alcătuit canoanele și astfel Biserica lui Hristos a rămas în continuare vie, nevătămată chiar dacă oamenii greșesc. Dincolo de păcatele noastre, în Biserică trăiește Duhul lui Dumnezeu care a coborât atunci la Cincizecime, Cel care călăuzește sufletele noastre spre mântuire.

 

(Fragment extras din Revista Atitudini Nr. 60)

 

 

 

ZILELE SI CEASURILE

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Zilele si ceasurile, ca niste hoti si furi, te jefuiesc si te prada; firul vietii tale se rupe si se scurteaza fara încetare. Zilele îngroapa viata ta, ceasurile o pun în mormânt; împreuna cu zilele si cu ceasurile piere pe pamânt si viata ta.

 

Viata pe care o traiesti astazi fuge si zboara odata cu sfârsitul acestei zile, caci fiecare zi îsi ia partea din viata ta si pleaca cu ea. Fiecare zi îngroapa viata ta, fiecare ceas pune în mormânt partea sa din ea, si în zborul cel iute al vremii ele pleaca, pier si se prefac în nimic.

 

Pe cât de grabnic trec zilele, pe atât de grabnic zboara de la noi si viata: aceasta nu poate sa stea în loc. Daca soarele s-ar opri întru înaltimea cerului, iar luna ar fi tinuta din crugul ei, poate ca s-ar opri si vremea hotarnicita vietii tale, poate ca ar î nceta sa fuga catre sfârsit...

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 210-211.

 

 

 

PUTEREA LUMINII DUMNEZEIESTI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

          Asa cum soarele de pe cer îsi reflecta întreaga-i maretie si stralucire în puzderia de corpuri transparente de pe pamânt si soarele duhovnicesc – Dumnezeu – a binevoit sa se reflecte în nenumarate fiinte, în cer si pe pamânt: acolo în îngeri, aici în oameni. Si dupa cum lumina – si cea a soarelui material – nu se împiedica de corpurile solide, dar transparente, luminând prin geamuri încaperi închise din toate partile, în care nu patrunde aerul de afara, tot asa si lumina Soarelui spiritual nu se opreste în fiintele spirituale, nu se izbeste de oprelisti materiale, nici de pereti, nici de ziduri mohorâte de temnita, nici de imensitatea muntilor, nici de adâncimea pesterilor în care se ascund de lume robii lui Dumnezeu, nici de abisurile pamântului. Ea patrunde pretutindeni si straluceste pretutindeni, în tot sufletul în stare sa primeasca lumina adevarului ceresc. (Pavel si Sila se rugau în temnita, laudau pe Dumnezeu în cântari, si Domnul le-a ascultat rugaciunea. – Faptele Apostolilor 16, 25-26).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 405




Laudă superbă închinată Sf. Ap. Pavel.

-Sf. Ioan Hrisostom-

 

 

Măreția Sf. Ap. Pavel

 

N-aș greși dacă aș numi sufletul lui Pavel livadă de virtuți și rai duhovnicesc. Atât de mult înflorea prin har și atât de vrednică de har își arăta filosofa sufletului său! Pentru că a fost vasul alegerii și pentru că s-a curățit bine pe sine însuși, cu îmbelșugare s-a revărsat peste el darul Duhului. Asta e pricina că ne-a izvorât nouă și râuri minunate; nu numai patru, ca izvorul cel din paradis, ci cu mult mai multe, ce curg în fiecare zi. Nu udă pământul, ci deșteaptă sufletele oamenilor spre rodire de virtute.

 

Pavel are adunate toate virtuțile profeților la un loc, pe care fiecare dintre aceia le avea. Și le are cu atâta covârșire, cum nimeni dintre ei nu le avea.

 

Jertfa lui Pavel

 

Despre  care jertfă a lui Pavel vreți să vă vorbesc? Că nu-i numai una! Se jertfea în fiecare zi și aducea o îndoită jertfă: murea în fiecare zi și purta în trupul lui omorârea Domnului Hristos. Se găsea necontenit în fața primejdiilor, se junghia prin voință. Își omora în așa chip firea trupului, că nu era cu nimic mai prejos de jertfele junghiate. Ba, dimpotrivă, cu mult superioare lor. Nu jertfea boi și oi, ci se jertfea pe sine însuși în fiecare zi, printr-o îndoită jertfă. De asta a și îndrăznit să zică: „Căci eu, iată-mă, și jertfesc”, numind jertfă sângele lui.

 

Nu s-a mulțumit cu aceste jertfe, ci după ce s-a afierosit bine pe sine însuși, a adus lui Dumnezeu întreaga lume: pământul și marea, ținuturile locuite de greci și pe cele locuite de barbari. Și, ca să spun într-un cuvânt, tot pământul luminat de soare. Ca un întraripat a străbătut toată lumea. N-a călătorit de dragul călătoriei, ci a smuls spinii păcatelor, a semănat cuvântul credinței, a alungat rătăcirea, a adus adevărul, a făcut îngeri din oameni. Dar, mai bine spus, a făcut pe oameni din demoni îngeri.

 

Dragostea lui Pavel

 

De aceea, când a fost să plece de pe lume aceasta, după atât de multe sudori și după atât de nenumărate biruințe, spunea mângâind pe ucenici. „Chiar dacă mă jertfesc pentru jertfa și pentru slujba credinței voastre, mă bucur. Și mă bucur împreună cu voi toți. De aceea și voi bucurați-vă! Și bucurați-vă împreună cu mine!” (Filip. 2. 17-18).

 

Ce jertfă ar putea egala jertfa aceasta, pe care Pavel a jertfit-o junghiind-o cu sabia Duhului, pe care a adus-o pe jertfelnicul cele mai presus de ceruri?

 

Pavel mai mare decât Noe și alți Patriarhi

 

Corabia lui Pavel a mers până la marginile lumii; și de atunci și până acum Pavel aduce pe toți oamenii în corabia aceasta. A făcut corabia aceasta pe măsura mulțimii celor ce se mântuiesc. Primește în ea oameni mai nepricepuți decât animalele, dar îi face să se ia la întrecere cu puterile cele de sus… Corabia lui Noe a luat în ea un corb și a dat drumul tot unui corb. A luat un lup dar n-a schimbat firea lui sălbatică. Corabia lui Pavel nu a fost așa! A luat în ea lupi și a făcut dintr-înșii oi.  Aluat în ea vulturi și ulii și i-a schimbat în porumbei…

 

Pavel nu și-a văzut astupate fântânile (precum lui Iacov răbdătorul), ci chiar trupul său. Nu numai că nu părăsea ca Isaac pe vrăjmașii săi, ci se străduia să urce la cer pe cei ce aruncau cu pietre în el. Cu cât fântâna era astupată mai mult, cu atât izvora mai multă apă și dădea naștere la mai multe râuri de răbdare.

 

Iov și Pavel

 

Vrei să-mi spui că viermii și rănile îi pricinuiau lui Iov dureri cumplite și cu neputință de suferit? O mărturisesc și eu! Dar dacă ai pune în fața acestor dureri biciuirile primite de Pavel în atâția ani, foamea lui neîntreruptă, goliciunea, lanțurile, temnița, primejdiile, uneltirile, atât de la ai săi, cât și de la străini, atât de la tirani, cât și de la lumea întreagă. Dacă, pe lângă acestea, ai adăuga celelalte suferințe mai amare decât acestea, adică durerile lui pentru cei căzuți, grija de toate Bisericile, aprinderea ce-o suferea pentru fiecare credincios ce se smintea… Ai vedea că sufletul care îndură acestea este mai tare decât o stâncă și întrece tăria fierului și a oțelului. Suferințele pe care Iov le avea în trup, Pavel le avea în suflet.

 

Suferea pentru fiecare credincios mai cumplit decât o femeie care naște. De aceea și spunea: „Copiii mei, pentru care sufăr din nou durerile nașterii”. (Gal. 4:19)

 

(Extras din Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvântări de laudă la sfinți)

 

 

 

 

PUNCTUL TERMINUS

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

         Dumnezeu tau este si Dumnezeul meu. Ce odihnitor rasuna în inima cuvântul acesta! Ar trebui sa-l cunoasca orice om dornic de adevar, de lumina, de bine. Toti cei însetati sincer de adevar ar trebui sa rosteasca în cor cuvântul acesta. Nu pot fi doua culmi, doua scopuri ultime, e numai unul si, indiferent cum îl numim fiecare, cum îl vedem, pasii ni se îndreapta tot spre el. Avem un singur punct terminus, unde se vor întâlni toti cei drepti, adica cei ce cu sinceritate înseteaza sa gaseasca si sa slujeasca cauza ultima, cauza adevarata a existentei.

 

          Orice om ce înseteaza dupa adevar, ce doreste sa slujeasca adevarul, ce are privirea atintita spre adevar, poate rosti semenului, omului ce poarta cu vrednicie numele de om, pentru ca sufera din dor dupa adevar: Dumnezeul tau este si Dumnezeul meu.

 

           Suntem frati legati de o tinta unica, chiar daca ne aflam pe drumuri diferite. Acolo, pe culmi, ne vom întâlni si îmbratisa într-o îmbratisare sfânta si larga, cât spatiul.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 168





Despre prezența la sfintele slujbe

- Pr. Iustin Pârvu -

 

 

              Când ne aflăm în biserică să fim atenți la cuvintele rugăciunii, la citirile din biserică, la deniile acestea frumoase cu care Sfinții au împodobit Biserica, spre a ne încălzi nouă inima și mintea spre cele sfinte. Să te rogi să-ți dea Domnul străpungerea inimii prin care să pătrunzi sensul slujbelor și rugăciunilor! Iar când ele vor intra în inima ta, atunci totul va fi ca un rai pentru tine. Dar până atunci, trebuie să te ostenești puțin, să ceri cu insistență la Dumnezeu acest har. „Doamne, uite, tu vezi inima mea ticăloasă și împietrită, că nu reușesc să mă apropii de Tine, din pricina zgurii păcatelor mele. Dar, vezi neputința mea și dorința mea către Tine și vino să stai împreună cu mine, încălzind inima mea de dragostea Ta”.

 

 

 

PORTRETUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

           Despre un portret se spune uneori: cât este de fidel si de expresiv, doar ca nu vorbeste! Daca omul este în stare sa dea viata unei pânze, unui lemn, unei hârtii, prin arta sa, de ce n-ar putea face acelasi lucru Dumnezeu? De ce n-ar putea da suflare de viata unei icoane, facând-o „sa vorbeasca”, daca asta I-ar fi voia? Tu, artistule, ai zugravit icoana pâna când ti s-a spus despre ea „doar ca nu vorbeste!” Lasa-L pe Dumnezeu sa o termine si sa o faca sa vorbeasca.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 408



CROSETATUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

           Însusirile omului, atât cele de ordin spiritual, cât si cele fizice, se desavârsesc, sporesc si se fortifica prin exercitiu. Exerseaza-te mai des în scris, în cusut, în crosetat si astfel vei putea „sa-ti faci mâna”: vei scrie, vei coase, vei croseta mai bine. Exerseaza mai mult în compunerea de texte, vei compune mai usor si mai bine; exerseaza în savârsirea de fapte bune sau în stavilirea patimilor si ispitelor si vei reusi, cu timpul, sa faci binele lesne si cu placere, iar patimile le vei învinge cu usurinta, ajutat de harul dumnezeiesc atotlucrator. Dar daca vei înceta sa mai scrii, sa cosi, sa crosetezi sau daca faci lucrurile acestea foarte rar, vei scrie, vei coase si vei croseta prost; nu vei mai compune nimic, sau foarte rar, lasându-te absorbit de grijile materiale ale vietii si vei ajunge sa nu poti lega nici câteva cuvinte, mai ales în cele duhovnicesti. Când ti se va da sa scrii ceva, vei munci ca un rob în Egipt! Tot asa, daca nu te mai rogi, sau te rogi rar, rugaciunea ti se va parea grea si o vei face fara placere; daca vei înceta lupta cu patimile, sau o vei rari din cale-afara si o vei slabi, îti va veni foarte greu sa le mai tii piept si te vor birui ele pe tine. Din pricina lor, nu vei mai avea liniste, viata îti va fi otravita daca te vei dezvata sa lupti împotriva acestor haini adversari, care sunt „de-ai casei”, stau înlauntrul tau, îsi fac cuib în inima ta. Activitatea, munca sunt conditii indispensabile ale vietii. O viata inactiva nu este viata, e o monstruozitate, o umbra de viata! De aceea omul trebuie sa-si impuna sa lupte mereu, îndârjit, cu trândavia trupeasca. Dumnezeu sa apere pe tot crestinul de lene! „Iar cei ce sunt ai lui Hristos si-au rastignit trupul împreuna cu patimile si cu poftele” (Galateni 5, 24), adica firea cea lenesa, rea, iubitoare de pacat. „Caci tot celui ce are i se va da si-i va prisosi, iar de la cel ce n-are si ce are i se va lua” (Matei 25, 29).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107.

 

 

 

INIMA PURTATOARE DE LUMINA

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

    Când Tu spre a sluji aproapelui ma-nsufleteai si al meu suflet cu smerenia îl luminai, una din ale Tale raze far-de-numar peste-a mea inima atunci se pogora si-aceasta, ca fierul cel de foc patruns, purtatoare de lumina se facea. Vedeam chipul Tau tainic si de neajuns.

 

Slava Tie, Celui Ce preschimbi viata noastra prin a facerii de bine înfaptuire;

Slava Tie, Celui Ce fiecare din poruncile Tale o ai pecetluit cu negraita îndulcire.

Slava Tie, Celui Ce petreci în chip vadit unde gasesti mireasma de milostivire;

Slava Tie, Celui Ce ne trimiti necazuri si mâhnire ca sa ne facem simtitori la suferintele aproapelui.

Slava Tie, Celui Ce ai pus plata multa în însasi cautarea binelui;

Slava Tie, Celui Ce primesti înalta nazuinta cu marinimie.

Slava Tie, Celui Ce ai înaltat dragostea mai presus de toate ale cerului si ale pamântului;

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 133-134

 

 

Despre lene și nerecunotință

- Pr. Iustin Pârvu -

 

 

        Omul harnic nu are timp să asculte gândurile. Întotdeauna să avem ceva folositor de lucru. Să nu lenevim! Lenea este boala secolului nostru. Lenea se naște din comoditate și nerecunoștință. Să fim întotdeauna mulțumitori și recunoscători, că așa este omul cu inimă veselă. Dacă suntem urâcioși și supărăcioși, inima se înăsprește și e nefericită. Cel ce își protejează trupul peste măsură și lasă greutatea pe umerii fratelui său, nu a învățat nimic încă din viața duhovnicească. Acela se iubește pe sine mai presus de orice, iar Dumnezeu, mai devreme sau mai târziu, va aduce asupra lui necazuri mai mari.



VASUL SUFLETULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca într-un vas umplut sau într-o cofa plina cu apa nu mai poate sa încapa nimic, însa, dimpotriva, într-un vas gol încape orisice. Pricepe de aici ca asemenea si sufletul cel plin de dragostea acestei lumi, adica de iubirea de slava, de mândrie, de argint si de placeri trupesti, nu mai poate primi în sine nimic ceresc si duhovnicesc: nu poate sa-L iubeasca pe Dumnezeu si sa doreasca bunatatile ceresti dupa cuviinta si nici sa aiba în sine bucuria cea duhovniceasca. Din aceasta învata, crestine, sa alungi dragostea lumeasca, pentru ca iubirea de Dumnezeu sa intre în inima ta. Cele ce sunt asemenea pot fi asezate împreuna – cum ar fi, de pilda, apa sa fie pusa cu apa –, iar cele potrivnice, asa cum sunt bunaoara apa si cu focul, nu ar putea sa încapa în acelasi vas. Nu este dragostea lui Dumnezeu în inima în care se afla iubire de argint, de slava, de cinste si de stapânire, precum nici într-o inima iubitoare de cele bune nu se gaseste dragostea lumii. Caci dragostea de Dumnezeu si cea lumeasca sunt lucruri potrivnice si de aceea nu pot fi împreuna, ci se izgonesc una pe cealalta. „Nimeni nu poate sluji la doi stapâni, caci sau pe unul îl va urî si pe celalalt îl va iubi, sau pentru unul se va stradui iar pentru celalalt va trândavi; nu puteti sluji lui Dumnezeu si lui Mamona”, graieste Hristos (Matei 6, 24).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 64.

 

 

 

ARTA MARTURISITOARE

- Mitropolitul Ilarion Alfeiev

 

 

Cultura poate fi purtatoare de evlavie crestina. În Rusia, în anii sovietici, când literatura religioasa era inaccesibila, oamenii au învatat despre Dumnezeu din lucrarile clasicilor rusi. Era cu neputinta sa cumperi sau sa gasesti la biblioteca scrierile Sfântului Isaac Sirul, însa am avut acces la scrierile staretului Zosima din Fratii Karamazov, care au fost inspirate de lucrarile Sfântului Isaac. Literatura, arta si muzica rusa din secolul al XIX-lea, desi seculare în forma, au pastrat o legatura launtrica profunda cu temeliile lor religioase originare. Iar de-a lungul perioadei sovietice, cultura rusa din secolul al XIX-lea a îndeplinit misiunea care, în împrejurari normale, ar fi fost lucrarea Bisericii.

 

Acum, ca prigonirea religioasa a luat sfârsit, Biserica a intrat în arena libertatii: nu sunt piedici în calea misiunii ei. Între Biserica si cultura era un zid, construit artificial în vremurile sovietice. Dar acum nu mai este asa. Slujitorii Bisericii sunt liberi sa conlucreze îndeaproape cu oamenii din lumea artelor si a culturii pentru a lumina lumea. Biserica, arta si cultura sunt împreuna-partase la un câmp misionar comun si împreuna iau asupra-le sarcina comuna de a raspândi luminare.

 

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 16-17.

 

 

 

Despre rugăciune și viața lăuntrică

Pr. Iustin Pârvu

 

 

Cel ce ține tăcerea pentru Dumnezeu, va dobândi multă înțelepciune. Nu poți dobândi daruri duhovnicești, dacă nu ai reușit sa taci înlăuntrul tău. Inima noastră trebuie să fie ca o peșteră tăcută în care să Se nască Hristos.

 

Om duhovnicesc este cel ce se interiorizează și vorbește cu Dumnezeu în inima sa. Dar nu ne putem interioriza dacă inima noastră este ocupată cu frumuseți străine. La fel, nu ne putem curăța mintea dacă ea caută permanent cum să fie mai presus de ceilalți, ori prin frumusețe, ori prin inteligență, ori prin hărnicie, ori prin orice altă calitate.

 

Rugăciunea este cea mai importantă armă împotriva vrăjmașului. Prin rugăciune ne smerim și cerem lui Dumnezeu ajutorul. Dar când ne rugăm, să cerem lui Dumnezeu să ne arate să vedem neputințele noastre, pentru că de multe ori ele sunt acoperite de părerea noastră de sine. Cel ce se vede pe sine însuși, ajunge la pacea lăuntrică.

 



CUM NE ÎMPĂRTĂȘIM CU SFINTELE TAINE?

-SF. NICOLAE CABASILA-

 

 

Pentru ce săvârșim Sf. Liturghie?

Săvârșirea Sf. Liturghii are ca obiect prefacerea darurilor de pâine și vin în dumnezeiescul Trup și Sânge, iar ca scop, sfințirea credincioșilor, care, prin acestea, dobândesc iertarea păcatelor și moștenirea Împărăției Cerurilor. Iar mijloacele care pregătesc și înlesnesc împlinirea acelui efect și acelui scop, sunt rugăciunile, cântările, citirile din Sf. Scriptură, și, în general, toate cele ce se săvârșesc și se rostesc, cu sfântă rânduială, înainte și după sfințirea darurilor… Acestea (rugăciunile, cântările etc) ne sfințesc și ne fac în stare, pe de o parte, să primim cu vrednicie sfințirea, iar pe de alta, să o putem păstra și să rămânem cu ea.

 

 

Cu ce cuget și simțiri participăm la Sf. Liturghie?

… de aceea trebuie să ne înfățișăm cu o astfel de contemplație, care să poată să sădească în noi aceste simțiri. Încât să ne facă nu numai să ne închipuim cu mintea, ci precum să vedem cu ochii sărăcia Celui ce stăpânește, pribegia pe pământ a Celui ce este în tot locul, ocările îndurate de Cel binecuvântat, patimile Celui fără de patimă… Să vedem cât de mult ne-a iubit Cel care a fost răsplătit cu atâta ură, cât S-a smerit pe Sine Cel ce este necuprins de fire! Câte a pătimit și câte a făcut pentru ca să ne pregătească nouă masa Dumnezeieștilor Daruri.

 

Și astfel, cutremurați de măreția mântuirii noastre, pătrunși de marea îndurare a lui Dumnezeu față de noi, să venerăm pe Cel ce S-a milostivit și ne-a mântuit în acest chip. Să-I încredințăm sufletele, să-I dăruim viața și să ne înflăcărăm inimile cu focul iubirii Lui. Și așa pregătiți să ne apropiem cu credință și cu dragoste de focul Sfintelor Taine.

 

 

Condițiile pentru a ne împărtăși

Care sunt condițiile pe care Hristos le cere de la noi, ca să ne putem împărtăși? Curăția sufletului, iubire de Dumnezeu, credință, dorirea Sfintelor Taine, râvna de a se împărtăși cu Dânsele, zel fierbinte, alergarea cu sete către Hristos. Că fără de ele este cu neputință!

 

Dar toate acestea nu sunt însușiri trupești, ci țin numai de suflet. Prin urmare nimic nu împiedică sufletele morților să aibă și ele aceste virtuți, ca și ale viilor (se referă al cei adormiți care sunt pomeniți la Sf. Liturghie).

 

Dacă cineva are putința de a se apropia de Sf. Masă, dar nu se apropie, nu va dobândi nicidecum sfințirea Sfintelor Daruri. Și aceasta nu pentru că nu s-a apropiat, ci pentru că i-a stat în putință și nu s-a apropiat, de unde se vede lămurit că sufletul este lipsit de virtuțile necesare pentru primirea Sfintelor Taine.

 

 

Despre cei ce nu voiesc să se împărtășească la Sf. Liturghie

Căci ce dorință și râvnă pentru Sfânta Masă are unul care ar putea să alerge fără nicio greutate spre ea, dar nu voiește? Sau ce credință în Dumnezeu are cel ce nu se teme de amenințarea din cuvintele Domnului, privitoare la cei ce nesocotesc taina aceasta! (Şi le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi (In. 6:53). Și cum să credem că iubește Sfintele Taine cel care, având putința să le primească, nu se ostenește să le primească?…

 

Sfintele Daruri se dau, într-adevăr, prin trup, celor ce încă viețuiesc în trup, dar ele pătrund mai întâi în substanța sufletului, și prin suflet trec în trup. De aceea zice Sf. Ap. Pavel: „Cel ce se lipește de Domnul, e un singur duh cu El” (I Cor. 6, 17), ca să arate că unirea și contopirea aceasta au loc îndeosebi în suflet. Căci sufletul alcătuiește ființa prin excelență a omului…

 

(Extras din Sf. Nicolae Cabasila, „Tâlcuirea Dumnezeieștii Liturghii”, Trad de Pr. Ene Braniște)

 

 

SOTIA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

            O sotie înteleapta lânga un suflet mare, o sotie potrivita lânga omul cu chemare este cel mai mare dar al lui Dumnezeu. Nenumarati oameni înzestrati s-au pierdut, au fost înghititi de mediocritate pentru ca au avut sotii nesabuite care i-au tras mereu în jos în lumea lor marginita. O sotie aleasa, întotdeauna se face soclu pentru sotul ei pe care îl ridica, îl ajuta sa stea acolo unde îi este locul în fata lumii.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 124-125

 

 

CABLUL DE INALTA TENSIUNE

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

 

              Dumnezeu sa va pazeasca! Iar voi, paziti atitudinea dreapta! Din afara nimic nu se vede; este o viata ce nu are nimic deosebit. Ci înauntru, din pricina ascultarii, sântem într-o stare de neîntrerupta încordare. Asa trebuie sa fie crestinul: un „cablu” de înalta tensiune pe care o pasarica se poate odihni fara nici o primejdie, dar prin care trece o energie în stare a face sa explodeze întreaga lume. Iata cum vom avea intrare în vecinica Împaratie a lui Hristos.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 42



USURAREA

- Parintele Rafail Noica -

 

 

          Când te duci la duhovnic, cere lui Dumnezeu ca prin preotia duhovnicului, prin lucrarea tainica, cum ne-a lasat-o Biserica, sa ti se ierte pacatele. Si nadajduiesc ca, daca vei face aceasta, daca o vei face în duh si în adevar cât de putin, de la fiecare spovedanie o sa iesi mai mult sau mai putin „zburând”. Si acest „zbor” nu este doar o stare psihologica, ca te simti „psihologic” usurat, nu este „sufletistic”, ci într-adevar în duh se întâmpla usurarea, de care, da Doamne, sa ai parte acum si în veci!

 

Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 128.

 

 

 

FIINTA OMENIRII

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

 

           Potrivit vechii traditii teologice a Bisericii ortodoxe rasaritene, omenirea este o singura fiinta în multe ipostase, asa cum Dumnezeu este o singura Fiinta în Trei Persoane.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 118




Dragostea de întreaga făptură

Pr. Iustin Pârvu

 

 

Să învățăm de la animale dragostea și supunerea față de stăpânul lor. Că de multe ori nu știm să mulțumim lui Dumnezeu pentru binefacerile pe care ni le trimite. Noi trebuie să avem inimă iubitoare și față de animale, pentru că cel ce azi rănește un animal, mâine poate răni și un om.

 

Să nu zicem că animalele sunt spurcate. Nu prezența animalului ne spurcă pe noi, ci păcatele noastre.

 

 

 

MEMORIA

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Primul fenomen, care se naste din capacitatea senzoriala cu care e înzestrat sufletul, este memoria; memoria se defineste ca pastrarea sub observatie a semnului lasat în suflet de impresie, în vederea dobândirii cunoasterii.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 106.

 

 

 

Despre îngrijirea bolnavilor

Pr. Iustin Pârvu

 

 

Să avem deosebită grijă față de bătrâni și să îi iubim, pentru că cel ce îngrijește un bătrân cu dragoste, va fi acoperit de multe necazuri în viață și Maica Domnului îl va păzi pe el.

Dumnezeu suferă pentru neputințele și slăbiciunile celor bătrâni și mult Își dorește ca noi să purtăm grijă de fiii Lui cei smeriți de bătrânețe.

Cea mai plăcută lui Dumnezeu virtute este să ai grijă de bolnavii Săi. Celui milostiv față de suferința bolnavilor i se deschid cerurile și mai mare decât cel ce face minuni este.




ZIARE SI REVISTE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

            Daca citesti ziarele si revistele lumesti si dobândesti un oarecare câstig pentru viata ta de cetatean, de crestin, de membru al unei familii, cu cât mai mult trebuie sa citesti Evanghelia sau scrierile Sfintilor Parinti; caci ar fi un pacat pentru un crestin care citeste scrierile lumesti sa nu citeasca scrierile divin inspirate. Daca te interesezi de evenimentele din lumea exterioara, nu trebuie sa pierzi din vedere lumea interioara: ea îti este mai apropiata si mai pretioasa. A nu citi decât revistele, înseamna sa traiesti numai cu o parte a sufletului, ci nu cu tot sufletul tau; sau a trai dupa trup si nu dupa duh. Orice lucru din aceasta lume va ajunge la capatul sau împreuna cu lumea însasi. „Caci lumea trece si pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu ramâne în veac” (1 Ioan 2, 17).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 176-177

 

 

 

Despre dragoste

Pr, Iustin Pârvu

 

 

Să nu judeci neputința celuilalt că de vei judeca vei cădea și tu negreșit în același păcat. Dacă însă ne pocăim Dumnezeu ne iartă răutățile și trece cu vederea greșelile noastre.

 

Cel ce iubește pe fratele său va scăpa de urgia lui Dumnezeu.

 

Omul invidios nu va fi niciodată fericit în viață și fericirea fuge din fața lui.

 

Dacă L-ai pierdut pe Dumnezeu, caută-l în aproapele tău și așa Îl vei regăsi pe El.

 

 

 

VIATA LUNGA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

De ce îi da Dumnezeu omului viata lunga pe pamânt? Ca sa aiba timp sa se pocaiasca, sa se curete de pacate si de patimi si pentru ca sa-i patrunda în inima tot adevarul si toata dragostea, prin educarea simturilor, în raport cu binele si cu raul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. –266.





PAMANTUL PRIMAVERII

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

          

 

          Spalat si umezit de apele primaverii, pamântul începe a se acoperi cu verdeata si cu flori; toate locurile de pe el capata o vedere frumoasa si sunt în stare a da adapost si a pricinui placere, ba adesea si hrana, calatorului. Acelasi lucru se petrece si cu sufletul spalat de lacrimile pocaintei; cugete si simtiri curate îl îmbraca din cap pâna în picioare; din acestea, asemenea unor flori mirositoare, se ivesc felurite fagaduinte si fapte frumoase.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 43-44

 

 

 

 

CUM ITI PETRECI TIMPUL?

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

 

 

„Cum îti petreci timpul?” – a fost întrebat un pustnic care aproape ca nu stia sa citeasca. Acesta a raspuns: „Mântuitorul mi-a daruit o vedere, si tot privesc”. „La ce?” „La patimirile lui Hristos. Îl am întotdeauna în fata ochilor. În aceste patimiri gasesc tot ce-mi face trebuinta, si nimic nu m-a apropiat atât de mult prin dragoste de Domnul meu Iisus Hristos ca vederea pe care mi-a daruit-o El”. Cu totii putem urma pustnicului acestuia.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 59-60










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu