MAICA Domnului și Sfântul Prunc
(partea a II-a)
„Maica Domnului este FEMEIA-FECIOARĂ
Care a deschis porțile fericirii, libertății și
veșniciei în lume.” (Ava Arsenie Papacioc)
MAICA DOMNULUI este paradigma sacră a evlaviei feminine!
Lacrima inimii și sărutul sufletului
conviețuiesc în Rugul rugăciunii!
Pulberea de stele netezește Calea Magilor.
Susurul
apelor primenesc cerdacul peșterii.
Cutremurul pământului transmite viu ecoul
Nașterii.
Soarele
lăcrimează, iar o stea căzătoare binevestește marea Minune.
Toate
din Cer și de pe pământ se îmbrățișează în dumnezeiasca Sărbătoare a Nașterii
Domnului!
Marele poet-scriitor ortodox Traian Dorz ne
amintește și de al patrulea Mag, getul regal Artaban, care fiind mult mai bogat, avea cele mai multe cămile și
cele mai multe daruri. Convoiul lui fiind mare a întâmpinat de-a lungul
călătoriei o mare de oameni bătrâni, săraci, invalizi, suferinzi, astfel că a
împărțit tuturor pungile și sacii, care se goleau de zor.
„Când
nu mai rămânea decât puțin, el îi dădea săracului și punga. Când nu mai era
decât pe fundul sacului, îi lăsa și sacul. Când nu-i mai rămânea ce să ducă,
dăruia și cămila. Ajuns la hotarele Palestinei Sfinte, Artaban nu mai avea
nimic, nici bani, nici saci, nici cămile.” (Traian Dorz, Leagănul de Aur, Ed. „Oastea Domnului”- Sibiu, 1999, p. 21)
Sfâșiat de durere că nu mai avea daruri
pentru Sfântul Prunc, s-a despărțit de cei trei confrați, ațâpind sub poala
unui măslin bătrân. N-a închis bine ochii, că o lumină strălucitoare i-a
deschis. „Pruncul Iisus i se arată venind
spre el, înconjurat de toată slava dumnezeieștii Sale Împărății: -Fiul Meu
Artaban, fii binecuvântat pe vecii vecilor!
Tu Mi-ai adus
Mie cele mai scumpe daruri și mai plăcute. Tot ce ai împărțit tu, dăruind
săracilor, Mie Mi-ai făcut. Și nimic nu Mi-ar fi făcut o mai mare bucurie și
plăcere ca aceste fapte de milostenie pe care le-a făcut inima și mâna ta cea
bună în numele Meu.
Iată acum,
răsplata Mea: tu ești cel dintâi care vezi Fața Mea și slava Împărăției Mele.” (ibid.,p. 22)
Fecioara Maria a participat astfel la
Întruparea, la Înomenirea Logosului divin, fiindcă în inima Ei, mare cât Cerul înstelat, precum în Bunul Dumnezeu,
sălășluiește IUBIREA! „Dumnezeu – singura
ființă pe care și-o dorește inima!” (N. Cabasila, cf. M.Lot-Borodine, La grace deifiante, p. 330)
INIMA
– organul divin este consemnat de 739 de
ori în Vechiul Testament și de 169 în
Noul Testament. Toate existențele pleacă din inimă, toate vin spre inimă, toate
trec prin inimă și toate există în inimă! „Domnul
cercetează toate inimile și cunoaște toată mișcarea gândurilor.” (Paralipomena 28,9)
Pentru aflarea adevărului, inima se
desprinde de trup și poate fi de față la orice întâmplare. Iar profetul Elisei
i-a zis: „Au doară inima mea nu te-a
întovărășit...? (IV Regi, 5,26) Schimbarea
destinului omului poate însemna schimbarea inimii sale: ... „îi dădu Dumnezeu altă inimă și s-au împlinit cu el toate acele.”
(ibid.)
Toate acele cuvinte sublime, sfințitoare, înfloritoare,
roditoare primite erau ca o cuminecare divină în sufletul Fecioarei Maria. „Iar Maria păstra toate aceste cuvinte ,
punându-le în inima sa.” (Luca 2,19) Pentru Fecioara Maria, slujirea Ei de
FEMEIE divină începe în momentul Bunei-Vestiri. „Dându-și trupul său lui Hristos, Maica este de un sânge cu El.” (N.
Cabasila, Viața în Iisus Hristos, cf.
Vladimir Lossky, în „Essai sur la
Theologie mystique de l-Eglise orientale”, Paris, Aubier, 1944)
„Inima iubește, în mod firesc așa cum lumina luminează în mod firesc. Or, omul nu poate
să nu iubească, iată prima și cea mai categorică intuiție. Măreției inimii și a iubirii, din veci
existentă, nu-i poate răspunde decât dimensiunea nemuririi. Dumnezeu a aprins
flacăra iubirii în inima omului și nu va putea să o stingă niciodată fiindcă ea
este îndreptată spre EL și se descoperă a fi de o fire cu a Lui. Taina inimii
omenești este argumentul cel mai puternic, este argumentul zdrobitor în
favoarea existenței Celui necesar și nemuritor.” (Paul Evdokimov, op. cit.,
p.210)
Rugăciunea
inimii – este liturghia iubirii
săvârșită în altarul sufletului pur!
” Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ma pe mine păcătosul”.
Așa grăiește și imnul-acatist al Rugului Aprins, „inima este liturghisitorul cel adevărat.”
Așadar, fiecare dintre creștinii hristofori, îndeosebi valahi poate săvârși
neîntrerupt o liturghie lăuntrică.
Înțelepciunea geto-dacă ne grăiește că
există o memorie a inimii sădită dintru început de Dumnezeu în om,
pentru ca făptura după Chipul Său, să se îndrepte pururea spre Creator, așa
precum radioasa Floare a Soarelui se îndreaptă permanent spre Soarele ei.
Inima
trebuie să fie permanent altarul dragostei divine și catapeteasma iubirii de
neam!
„Inima
este adâncul cel mai adânc, cel mai profund din toate organele noastre pe care
le avem. Inima este făcută de Dumnezeu ca să poată sta și El în ea... Inima
este dincolo de ea. Are o profunzime dincolo de conștiință. Poartă în adâncul
și în profunzimea ei acel punct extraordinar, pe care l-a făcut Dumnezeu, chip
și asemănare, acolo unde spune Mântuitorul: „Vom veni cu Tatăl și lăcaș la el ne vom face!” (Ioan 14,23) Mintea este un subordonat al inimii.” (Ava
Arsenie Papacioc, op. cit., p. 160)
Sângele
trupului – inimii primește cununa de martir prin jertfa curată a sufletului
creștin!
Sufletul omului e Rugul aprins al trupului,
căruia îi dă viață, lumină, adevăr, libertate și iubire! „El a fost comparat cu un diamant ceresc de mare preț. Dacă privim prin
el făpturile și lucrurile lumii, toate strălucesc cu o frumusețe care întrece
toate frumusețile acestei lumi.
Dacă privim prin
el mormintele, ele se deschid și morții se văd ca și viii. Dacă privim prin el
Cerul, cu lumea duhurilor înțelegătoare, toate luminează și vedem plinătatea
împărăției vieții.” (Părintele Sofian
Boghiu, Smerenia și Dragostea însușirile
trăirii ortodoxe, Fundația Tradiția Românescă – Asociația Studenților
Creștini Ortodocși Români, Iași, p. 32)
„FEMEIA este
extraordinară în creația lui Dumnezeu! Dați-vă seama, mărturisește marele Duhovnic, întemnițat religios,
arhimandritul Ava Arsenie Papacioc, că
destinul întregii omeniri depinde de cuvântul Fecioarei Maria, libere: Fie mie după cuvântul Tău!” (Luca
1,15) Și s-a schimbat destinul întregii
omeniri, și chiar al lui Dumnezeu în lume.” (Ava Arsenie Papacioc, Despre Viața de Familie și diverse probleme
ale lumii contemporane, p. 60, Constanța – 2011)
Tot miracolul Născătoarei de Dumnezeu constă
în împreună lucrarea în care Dumnezeu – Sfânta Treime și oamenii, și în mod
expres Dumnezeu-Omul se află în Taina zămislirii.
„Dumnezeu
trece prin durerile propriei Sale nașteri. Mielul jertfit de la întemeierea
lumii este imaginea omenească a veșnicei nașteri divine în iubire... Fecioara
este om deplin. Manifestare predestinată a Sofiei, Ea este „ușa Raiului”, Scara lui
Iacov desfășurată, Ea schimbă cerul și pământul. Ea zămislește forma
dumnezeiască pe pământ și forma omenească în ceruri – Împărăteasa cerului și a
pământului.” (Paul Evdokimov, op. cit., p. 213)
FEMEIE în limba pelasgă, kaoino-aramaică ne
arată predestinarea ei cerească de Crăiasă
dăruitoare a vieții. Inspirat a fost profetul nostru Mihail Eminescu,
numind-o pe Fecioara Maria: Crăiasa
cerului și a pământului!, în icoana sa lirică Rugăciune.
După Mântuitorul nostru Iisus Hristos –
Împăratul Cosmosului, împăratul geto-dac creștin Constantin cel Mare, i-a redat demnitatea ei de FEMEIE, de MAMĂ, de
REGINĂ și de ÎMPĂRĂTEASĂ, prin Edictul de la Mediolan din anul 313 d.Hr.
FEMEIA-FECIOARĂ-MAICĂ a Domnului nostru Iisus Hristos reprezintă neamul omenesc! „Femeile teofore nasc, ele renasc, ele simt
cu orice chip duhul acesta de relație cu Dumnezeu, în sfârșit cu viața!
FEMEIA... Femeia are o putere de a iubi extraordinară, o putere de răbdare
extraordinară! ...
Maica Domnului
ne iubește mult. Ea vede în noi prețul morții lui Iisus Hristos. Maica Domnului
ne dorește lucruri mai mari decât ne dorim noi înșine... Aș vrea să am toate
inimile sfinților și ale îngerilor pentru a o iubi pe Maica Domnului.” (Ava Arsenie Papacioc, op. cit., p. 85,157)
Maica
Domnului – Maria a adunat, a îndurat
toate suferințele Fiilor, Fiicelor întemnițați, întemnițate religios în Gulagul
valah, de fiarele apocaliptice ale veacului XX. Deseori Preamilosârda a coborât
în celulele de gheață, în penitenciarele comuniste, încremenite de ură, spre
a-și alina sacerdoții suferinței și-ai iubirii, miile de eroi, martiri și
sfinți ai neamului nostru.
„Inițiatul
prin suferința detenției descoperă cu uimire că în situațiile-limită, sub
acțiunea concentrării spiritului (care se mai numește și rugăciune), posibilitățile lui fizice depășesc în mod
stupefiant limitele omului obișnuit – omologate până atunci de normalitate –
atingând niveluri care frizează uneori chiar miracolul.” (Părintele Sofian
Boghiu, Smerenia și dragostea –
însușirile trăirii ortodoxe. Multiprint-Iași)
Într-o astfel de simfonie a suferinței tămăduitoare,
când se pogoara azurul peste sufletul însetat de iubire și demnitate creștină, filosoful-poet
isihast, apoi martirul Constantin
Oprișan, a surprins vesperal în Icoana amurgului, a înserării, Chipul dumnezeiesc
al Fecioarei Maria.
VESPERALĂ
„ Cânta singuratecul flaut,/ Pe vânt alerga elegia./ Cu
vântul, cu cântul te caut,/ MARIA, MARIA, MARIA!// Și frunza cânta în
dumbravă,/ Și-n freamăt pierea armonia./ Și inima-mi cântă, bolnavă,/ MARIA,
MARIA, MARIA!// Și vântul, și cântul, și inima-mi frântă,/ Și toamna, și
frunza-și trăiau agonia./ Tăcere... Un flaut mai cântă:/ MARIA, MARIA, MARIA!” (Constantin Oprișan, Cărțile
Spiritului și alte poezii, Ed. Christiana, București-2009)
Fecioara Maria fusese pregătită de mult în
sânul neamului pelasg ales, ca rod al făgăduinței și al rugăciunii permanente a
părinților ei. „Fecioara Maria poartă
smerit această castitate perfectă a trupului și a sufletului, înainte și după
naștere. „Cine este aceasta care se
ivește ca zorile?” (Cântarea
Cântărilor VI, 10); castitate ivită
ca o auroră, în întunericul de patimi omenești; castitate matinală, care vestea
o nouă „DIMINEAȚĂ” a creației prin
întruparea și învierea Domnului.” (Părintele Galeriu, Jertfă și Răscumpărare, Ed. Harisma, București-1991)
Marele scriitor, poet isihast, martir Sandu Tudor – Ieroschimonahul Daniil, ne-a
binevestit în zorii îmbujorați, „Dimineață la ceasul rugăciunii,/ când pe
ramuri sta încă proaspătă roua/ am auzit lângă mine/ cântecul păsării unice... Era
harul care l-a inspirat să scrie unul dintre cele mai frumoase imne ortodoxe, Imn-Acatist la Rugul Aprins al Născătoarei
de Dumnezeu:
„Cine este Aceasta, ca zorile de albă și
curată?/ E Împărăteasa rugăciunii, e Rugăciunea întrupată./ Stăpână
Porfirogenetă și Doamnă a Dimineții!/ Logodnica Mângâietorului, Preschimbător
al vieții,/ spre Tine, noi alergăm, arși, mistuiți de dor!/ Ia-ne și pre noi
părtași ai sfântului munte Tabor.” (Caietele Preacuviosului Părinte
Daniil de la Rarău – Sandu Tudor, 2. Sfințita-Rugăciune, Ed. Christiana,
București-2000)
Taina Bisericii Apostolice Universale este
întrupată în cele două Persoane desăvârșite: persoana divină a Mântuitorului
Hristos și persoana umană a Maicii Sale.
Împreună
să cântăm Imnul marial al Bisericii Ortodoxe Universale a Mântuitorului nostru Iisus
Hristos.
„Să
cântăm, credincioșilor, Slava lumii, Poarta Cerului, pe Fecioara Maria, Floare
a neamului omenesc și Născătoare de Dumnezeu, pe cea care este Cerul și
Biserica Dumnezeirii, pe cea care a răsturnat hotarele păcatului, pe cea care
este întărirea credinței noastre. Domnul Care S-a născut dintr-însa luptă
pentru noi. Fii plin de îndrăzneală, O, popor creștin al lui Dumnezeu, căci El
a biruit pe vrăjmași, El, Cel ce este Atotputernic!” (Dogmatica glasului I – octoih)
O aură strălucitoare Te învăluie și parcă
din ceruri e urzit chipul Tău!
De pe
țărmul privirii toate ivirile de sus și de jos ți se apleacă Ție!
Toate
gândurile Tale sunt un flux și-un reflux de aurore!
De pe
piscul de Munte chemarea Ta se pogoară în valurile Mării Albastre!
Alegerea Ta se prelinge peste mireasma
florilor încrustate pe Iia românească!
Zumzetul albinelor se îngână suav cu trilul
păsărelelor în cosițele Tale de soare!
Soarta pământeană devine un Destin ceresc!
Dogoritoare
adorare Maicii Domnului și Pruncului Ei!
Cinstire tuturor purtătorilor sfântului
NUME, Fiilor și Fiicelor României Tainice.
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
8
septembrie 2024 – Nașterea Maicii Domnului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu