Ciolacu
s-a dus „să se pupe” cu Netanyahu care este acuzat de crime de război și crime
împotriva umanității
Av.
Elena Radu
08
Septembrie 2024
În numele României și al Guvernului României, Ciolacu
s-a dus „să se pupe” și să îl susțină pe Netanyahu care este acuzat de crime de
război și crime împotriva umanității comise pe teritoriul statului Palestina
(în Fâșia Gaza) cel puțin din 8 octombrie 2023, iar procurorul Curții Penale
Internaționale a depus cerere de mandat de arestare împotriva acestuia, la 20
mai 2024.
Două conflicte armate în derulare între patru popoare.
Dubla măsură cu care sunt „tratați” de reprezentanții
în funcție ai statului român cei care comit crime de război și crime împotriva
umanității
Cu privire la ce s-a întâmplat în ambele zone de
conflict, există la Curtea Penală Internațională dosare deschise pentru crime
de război și crime împotriva umanității. Ambele dosare sunt deschise demult, nu
de când au început conflictele în derulare.
Dosarul
privind Ucraina[1].
„Plângeri” formulate la Curtea Penală internațională
începând cu anul 2014.
- 9 aprilie 2014 - plângere depusă de Guvernul
Ucrainei pentru crime comise pe teritoriul ucrainean în perioada 21 noiembrie
2013 - 22 februarie 2014, prelungită perioada pe o bază nedeterminată pentru a
include presupusele infracțiuni comise în curs de desfășurare, prin plângerea
depusă la 8 septembrie 2015.
- 1 februarie - 11 martie 2023 – mai multe state depun
plângere.
- 17 martie 2023 – se emit mandate de arestare în
contextul situației din Ucraina, pentru crime de război de deportare ilegală a
populației (copii) și cea de transfer ilegal de populație (copii) din zonele
ocupate ale Ucrainei până în Federația Rusă, în prejudiciul copiilor ucraineni,
împotriva:
- Vladimir Vladimirovici Putin, președintele
Federației Ruse
- Maria Alekseyevna Lvova-Belova, comisarul pentru
drepturile copilului, în biroul președintelui Federației Ruse.
- 5 martie 2024 - se emit mandate de arestare în
contextul situației din Ucraina, pentru crime de război de dirijare a
atacurilor asupra bunurilor civile, crima de război de a provoca vătămări
accidentale excesive civililor sau deteriorarea bunurilor civile și
infracțiunea împotriva umanității a actelor inumane, impotriva:
- Serghei Ivanovici Kobylash, general locotenent în
forțele armate ruse, care la momentul respectiv era comandantul Aviației cu
rază lungă de acțiune a Forței Aerospațiale
- Viktor Nikolayevich Sokolov, un amiral în Marina
Rusă, care la momentul relevant era comandantul Flotei Mării Negre.
24 iunie 2024 - se emit mandate de arestare în
contextul situației din Ucraina, pentru crime internaționale comise cel puțin
începând cu 10 octombrie 2022 până la cel puțin 9 martie 2023, impotriva:
- Serghei Kuzhugetovich Shoigu
- Valery Vasilyevich Gerasimov.
Ca să înțelegeți ce s-a întâmplat în timp și că nu
există „vinovați unici”, importante sunt și rapoartele preliminare din anul
2017 si 2020 [2].:
- Dosarul privind Palestina[3].
Plângeri formulate la Curtea penală Internațională
începând cu anul 2015.
1 ianuarie 2015 - plângere depusă de Statul Palestina
crime comise „pe teritoriul palestinian ocupat, inclusiv Ierusalimul de Est,
din 13 iunie 2014” (sfera teritoriala a investigației cuprinde si Gaza și
Cisiordania, conform deciziei Camerei preliminare I din 05 februarie 2021).
- 17 noiembrie 2023 – plângere formulate de mai multe
state și se extinde la escaladarea ostilităților și a violenței de la atacurile
care au avut loc la 7 octombrie 2023.
- 20 mai 2024
procurorul Curții Penale Internaționale formulează cereri de mandate de
arestare împotriva:
- Yahya Sinwar, Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri (Deif)
și Ismail Haniyeh pentru crime de război și crime împotriva umanității
presupuse comise pe teritoriul Israelului și al statului Palestina (în Fâșia
Gaza) începând cu cel puțin 7 octombrie 2023;
- Referitor la Benjamin Netanyahu și Yoav Gallant
pentru crime de război și crime împotriva umanității comise pe teritoriul
statului Palestina (în Fâșia Gaza) cel puțin din 8 octombrie 2023.
Potrivit declarației, din 20 mai 2024, a procurorului
Curții Pénale Internaționale care a
formulat Cereri de mandate de arestare în situația din statul
Palestina[4]:
„Pe baza probelor colectate și examinate de biroul
meu, am motive întemeiate să cred că Benjamin Netanyahu - Prim ministrul
Israelului și Yoav Gallant ministrul apărării al Israelului, Poartă răspundere
penală pentru următoarele crime de război și crime împotriva umanității comise
pe teritoriul statului Palestina (în Fâșia Gaza) pe cel puțin 8 octombrie 2023:
- înfometarea civililor ca metodă de război, crimă de
război comise contrar Articolului 8(2)(B)(XXV) din statut;
- cauzarea
intenționată a unor mari suferințe sau vătămări grave ale corpului sau
sănătății, contrar articolului 8(2)(a)(iii), sau tratament crud ca o crimă de
război, contrar articolului 8(2)(c)(i);
- uciderea intenționată, contrar articolului
8(2)(a)(i), sau Crimă ca crimă de război, contrar articolului 8(2)(c)(i);
- dirijarea intenționată a atacurilor împotriva unei
populații civile ca crimă de război, contrar articolului 8(2)(b)(i) sau
8(2)(e)(i);
- Exrerminarea și/sau crima contrar articolelor
7(1)(b) și 7(1)(a), inclusiv în contextul deceselor cauzate de foamete, ca o
crimă împotriva umanității;
- persecuția ca infracțiune împotriva umanității,
contrar articolului 7(1)(h);
- alte acte inumane ca crime împotriva umanității,
contrar articolului 7(1)(k).
Biroul meu susține că crimele de război presupuse în
aceste cereri au fost comise în contextul unui conflict armat internațional
între Israel și Palestina și al unui conflict armat neinternațional între
Israel și Hamas (împreună cu alte grupuri armate palestiniene) care se
desfășoară în paralel. Susținem că crimele împotriva umanității acuzate au fost
comise ca parte a unui atacvpe scară largă și sistematic împotriva populației
civile palestiniene, în conformitate cu politica statului. Aceste crime, în evaluarea
noastră continuă până în zilele noastre.
Biroul meu susține că dovezile pe care le-am colectat,
inclusiv interviuri cu supraviețuitori și martori oculari, materiale video,
foto și audio autentificate, imagini prin satelit și declarații de la
presupusul grup de făptuitori, arată că Israelul a deposedat în mod intenționat
și sistematic populația civilă în toate părțile Fâșiei Gaza de obiecte
indispensabile supraviețuirii umane.
Acest lucru s-a produs prin impunerea unui asediu
total asupra Gazei care a implicat închiderea completă a celor trei puncte de
trecere a frontierei: Rafah, Kerem Shalom și Erez, de la 8 octombrie 2023
pentru perioade prelungite și apoi prin restricționarea arbitrară a
transferului de provizii esențiale - inclusiv alimente și medicamente - prin
punctele de trecere a frontierei după ce au fost redeschise. Asediul a inclus,
de asemenea, întreruperea conductelor transfrontaliere de apă din Israel spre
Gaza - principala sursă de apă curată a locuitorilor din Gaza - pentru o
perioadă prelungită, începând cu 9 octombrie 2023, și întreruperea și
împiedicarea furnizării de energie electrică de la cel puțin 8 octombrie 2023
până astăzi. Acest lucru a avut loc alături de alte atacuri asupra civililor,
inclusiv a celor care stau la coadă pentru mâncare;
- obstrucționarea furnizării ajutoarelor de către
agențiile umanitare;
- atacurile asupra și uciderea lucrătorilor umanitari
care au forțat multe agenții să își înceteze sau să limiteze operațiunile în
Gaza.
Biroul meu susține că aceste acte au fost comise ca
parte a unui p-lan comun de utilizare a înfometării ca metodă de război și a
altor acte de violență împotriva populației din Gaza ca mijloc de:
- eliminarea Hamas;
- să asigure întoarcerea ostaticilor pe care Hamas i-a
răpit;
- să pedepsească în mod colectiv populația civilă din
Gaza, pe care o percepu ca o amenințare pentru Israel.
Efectele utilizării foametei ca metodă de război,
împreună cu alte atacuri și pedepse colective împotriva populației civile din
Gaza sunt acute, vizibile și larg cunoscute și au fost confirmate de mai mulți
martori intervievați de biroul meu, inclusiv local și internațional. medicii
medicali. Acestea includ: malnutriția, deshidratarea, suferința profundă și un
număr tot mai mare de decese în rândul populației palestiniene, inclusiv
bebeluși, alți copii și femei.
Foametea este prezentă în unele zone din Gaza și este
iminentă în alte zone. După cum a avertizat secretarul general al ONU António
Guterres în urmă cu mai bine de două luni, „1,1 milioane de oameni din Gaza se
confruntă cu foamete catastrofală - cel mai mare număr de oameni înregistrat
vreodată - oriunde și oricând” ca urmare a unui „dezastru în întregime provocat
de om”. Astăzi, Biroul meu încearcă să-i pună sub acuzare pe doi dintre cei mai
responsabili, Netanyahu și Gallant, atât în calitate de co-autori, cât și ca
superiori, în conformitate cu articolele 25 și 28 din Statutul de la Roma.
Israelul, ca toate statele, are dreptul să ia măsuri
pentru a-și apăra populația. Acest drept, totuși, nu absolvă Israelul sau vreun
stat de obligația de a respecta Dreptul Internațional Umanitar. În ciuda
oricăror obiective militare pe care le-ar putea avea, mijloacewle pe care
Israelul le-a ales pentru a le atinge în Gaza - și anume: cauzarea intenționată
a morții, înfometarea, suferințe mari și vătămarea gravă a corpului sau a
sănătății populației civile - sunt criminale.
De anul trecut, la Ramallah, Cairo, în Israel și în
Rafah, am subliniat constant că dreptul internațional umanitar cere Israelului
să ia măsuri urgente pentru a permite imediat accesul la ajutor umanitar în
Gaza la scară largă. Am subliniat în mod special că foametea ca metodă de
război și refuzul ajutorului umanitar constituie infracțiuni ale Statutului de
la Roma. Nu aș fi putut fi mai clar.
După cum am subliniat în mod repetat în declarațiile
mele publice, cei care nu respectă legea nu ar trebui să se plângă mai târziu,
atunci când Biroul meu ia măsuri. A venit ziua aceea.
Prezentând aceste cereri de mandate de arestare,
Biroul meu acționează în conformitate cu mandatul său în temeiul Statutului de
la Roma. La 5 februarie 2021, Camera preliminară I a decis că Curtea își poate
exercita jurisdicția penală în situația din statul Palestina și că sfera
teritorială a acestei jurisdicții se extinde la Gaza și Cisiordania, inclusiv
Ierusalimul de Est. Acest mandat este în curs de desfășurare și include
escaladarea ostilităților și a violenței începând cu 7 octombrie 2023. Biroul meu
are, de asemenea, jurisdicție asupra infracțiunilor comise de cetățenii
statelor părți și de resortisanții statelor care nu sunt părți pe teritoriul
unui stat parte.
Cererile de astăzi sunt rezultatul unei investigații
independente și imparțiale a Biroului meu. Ghidat de obligația noastră de a
investiga în mod egal probele incriminatoare și exoneratoare, Biroul meu a
lucrat cu minuțiozitate pentru a separa afirmațiile de fapte și pentru a
prezenta cu sobru concluziile bazate pe dovezi Camerei preliminare.
Ca o garanție suplimentară, am fost, de asemenea,
recunoscător pentru sfatul unui grup de experți în drept internațional, un grup
imparțial pe care l-am convocat pentru a sprijini analiza probelor și analiza
juridică în legătură cu aceste cereri de mandat de arestare. Panelul este
compus din experți cu o reputație imensă în dreptul internațional umanitar și
în dreptul penal internațional, inclusiv Sir Adrian Fulford PC, fost Lord
Judecător de Apel și fost judecător al Curții Penale Internaționale; baroneasa
Helena Kennedy KC, președinte al Institutului pentru Drepturile Omului al
Asociației Internaționale a Avocaților; Elizabeth Wilmshurst CMG KC, fost
consilier juridic adjunct la Biroul de Externe și Commonwealth al Regatului
Unit; Danny Friedman KC; și doi dintre consilierii mei speciali – Amal Clooney
și Excelența Sa judecătorul Theodor Meron CMG. Această analiză de experți
independenți a susținut și a consolidat cererile depuse astăzi de biroul meu.
De asemenea, am fost recunoscător pentru contribuțiile unui număr de consilieri
speciali ai mei la această revizuire, în special Adama Dieng și profesorului
Kevin Jon Heller.
Astăzi subliniem încă o dată că dreptul internațional
și legile conflictelor armate se aplică tuturor. Nici un soldat de infanterie,
nici un comandant, nici un lider civil – nimeni - nu poate acționa cu
impunitate. Nimic nu poate justifica privarea intenționată a ființelor umane,
inclusiv a atâtor femei și copii de nevoile de bază necesare vieții. Nimic nu
nu poate justifica luarea de ostatici sau țintirea civililor.
Judecătorii independenți ai Curții Penale
Internaționale sunt singurii arbitri cu privire la îndeplinirea standardului
necesar pentru emiterea mandatelor de arestare. În cazul în care îmi acceptă
cererile și eliberează mandatele solicitate, voi lucra îndeaproape cu grefierul
în toate eforturile de a reține persoanele menționate. Contez pe toate statele
părți la Statutul de la Roma să preia aceste cereri și decizia judiciară
ulterioară cu aceeași seriozitate pe care au dat-o în alte Situații,
îndeplinindu-și obligațiile care le revin în temeiul Statutului. Sunt, de
asemenea, pregătit să lucrez cu părți care nu sunt state părți în urmărirea
noastră comună de responsabilitate.
În acest moment, este esențial ca Biroul meu și
tuturor părților Curții, inclusiv judecătorilor independenți, să li se permită
să își desfășoare activitatea în deplină independență și imparțialitate. Insist
că toate încercările de a împiedica, intimida sau influența în mod impropriu
funcționarii acestei Curți trebuie să înceteze imediat. Biroul meu nu va ezita
să acționeze în conformitate cu articolul 70 din Statutul de la Roma dacă o
astfel de conduită continuă.
Rămân profund îngrijorat de acuzațiile în curs și de
dovezile emergente ale crimelor internaționale care au avut loc în Israel, gaza
și cisiordania.
Ancheta noastră continuă. Biroul meu promovează linii
de anchetă suplimentare multiple și interconectate, inclusiv în ceea ce
privește rapoartele de violența sexuală în timpul atacurilor din 7 octombrie și
în legătură cu bombardamentelepe scară largă care au cauzat și continuă să
provoace atât de multe decese, răni .i suferințe, civililor din Gaza. Îi
încurajez pe cei cu informații relevante să contacteze biroul meu și să trimită
informații prin OTP Link .
Biroul meu nu va ezita să depună noi cereri pentru
mandate de arestare dacă și atunci când considerăm că a fost atins pragul unei
perspective realiste de condamnare. Îmi reînnoiesc apelul pentru ca toate
părțile din conflictul actual să respecte legea acum.
De asemenea, doresc să subliniez că principiul
complementarității, care se află în centrul Statutului de la Roma, va continua
să fie evaluat de către Oficiul meu pe măsură ce luăm măsuri în legătură cu
presupusele crime și presupușii autori enumerați mai sus și vom merge mai
departe cu alte linii de anchetă. Cu toate acestea, complementaritatea necesită
o amânare a autorităților naționale numai atunci când acestea se angajează în
procese judiciare independente și imparțiale care nu îi protejează pe suspecți
și nu sunt o falsă. Necesită investigații amănunțite la toate nivelurile care
abordează politicile și acțiunile care stau la baza acestor aplicații.
Astăzi, să fim clari cu privire la o problemă de bază:
dacă nu nhe demonstrăm disponibilitatea de a aplica legea în mod egal, dacă
este văzută ca fiind aplicată selectiv, vom crea condițiile pentru prăbușirea
ei. Făcând acest lucru, vom slăbi legăturile rămase care ne țin împreună,
legăturile stabilizatoare dintre toate comunitățile și indivizii, plasa de
siguranță la care se uită toate victimele în vremuri de suferință. Acesta este
adevăratul risc cu care ne confruntăm în acest moment.
Acum, mai mult ca niciodată, trebuie să demonstrăm în
mod colectiv că dreptul internațional umanitar, baza fundamentală pentru
comportamentul uman în timpul conflictului, se aplică tuturor persoanelor și se
aplică în mod egal în situațiile abordate de Oficiul meu și de Curte. Așa vom
demonstra, în mod tangibil, că viețile tuturor ființelor umane au valoare
egală”[5].
In condițiile astea, Ciolacu s-a dus să îi spună lui
Netanyahu că îl susține, IN NUMELE ROMÂNIEI și al GUVERNULUI ROMÂNIEI[6].
Aranjament grafic - I.M.
---------------------------------------
[1]
https://www.icc-cpi.int/situations/ukraine
[2]
https://www.icc-cpi.int/.../2017.../2017-otp-rep-PE_ENG.pdf -
https://www.icc-cpi.int/.../2020-PE/2020-pe-report-eng.pdf
[3] https://www.icc-cpi.int/palestine
[4]
https://www.icc-cpi.int/.../2017.../2017-otp-rep-PE_ENG.pdf -
https://www.icc-cpi.int/.../2020-PE/2020-pe-report-eng.pdf
[5]
https://www.icc-cpi.int/.../statement-icc-prosecutor...
[6]
https://www.digi24.ro/.../marcel-ciolacu-a-fost-primit-de...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu