PETRE ŢUŢEA – între Agora
pământului şi Aura cerului
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Petre Ţuţea a adus Neamului nostru
dacoromân 7000 de ani de înţelepciune!”
(Arhiepiscopul Calinic Argeşeanu)
În super-capodopera sa: Între
Dumnezeu şi Neamul meu, filosoful creştin-ortodox a adunat toată
metafizica semnificaţiei neamului pelasg, primordial, toată chintesenţa
frumuseţii mistice a comuniunii obârşiei dacice nemuritoare cu Dumnezeul
veşnic.
Filosoful-profet creştin a
îmbrăţişat cu dragostea sa ortodoxă cele două sacre şi suverane Entităţi: Dumnezeu şi Neamul său ca pe o Întrupare a Lor în sinele său, cea divină ca
energie necreată, cea sacră ca energie spirituală şi apoi ca o reîntrupare a
fiinţei şi persoanei sale în aceste energii sacre, absolute şi divine.
Întregul său caracter sofianic
transcende de la un capăt la altul, orizontal şi vertical dimensiunea
filocalică a Neamului Dacoromân primordial, ca Dar al Creatorului.
Capodopera sa a apărut la
aproape un an de la urcarea la ceruri a Mărturisitorului-Profet din
Boteni-Muscel-Argeş-Dacoromânia, la Fundaţia Anastasia, Bucureşti cu un Cuvânt
deschizător, călăuzitor al lui Marian
Munteanu - 27 Februarie -1992, care ne relevează: „În Petre Ţuţea se întîlneau
armonic apostolul şi patriarhul.”
Ucenicii săi îi erau de fapt
Prieteni. Convertirea lor la această aristocraţie daco-româno creştină s-a
făcut prin misionarismul său hristic definit ca „ţuţianism”, chiar dacă el s-a identificat la fel de deplin
întru: „românism, sau naţionalism, sau patriotism absolut, sau
eminescianism.” (op. cit., p. 6)
La lansarea sublimei
capodopere „Între Dumnezeu şi Neamul meu” , un cuvânt inedit l-a rostit
Arhimandritul Bartolomeu Anania, viitorul Mitropolit, subliniind vitregia
generaţiilor de spiritualitatea culturii româneşti şi a corifeilor ei
universali, evocând covârşitoarea personalitate a Autorului, în spectrul
misticii de la Academia Aiud.
„... Eu cred că, mai degrabă, nu lansăm cartea lui Petre Ţuţea, ci
încercăm să lansăm sau să relansăm numele
lui Petre Ţuţea în conştiinţa culturii româneşti... M-am cunoscut cu Petre
Ţuţea de la Aiud şi după aceea, după eliberarea noastră din 1964...”
Călugărul Anania, înainte de venerarea autorului vine cu foarfeca critică,
teologică, corectând motto-ul autorului: „La
început a fost Cuvîntul şi Cuvîntul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvîntul şi
toate cîte s-au făcut, printr-Însul s-au făcut.” (Ioan 1,1)
La primul verset, corect este:
„La început era Cuvântul”..., apoi sare pe titlul cărţii „Între Dumnezeu şi Neamul meu” cu
rectificarea pe deplin justificată: „Întru Dumnezeu şi neamul meu”, fiindcă
reiterează călugărul, „Nici Dumnezeu nu
i-a rămas exterior şi nici neamul. Petre Ţuţea a fost omul care şi-a trăit
viaţa integral, sau cel puţin în epoca maturităţii şi bătrâneţii, întru
Dumnezeu şi întru neamul său.”
Apoi,
criticul monah reia prelegerea savantă din Aula carcerală, Agora Curţii
penitenciarului Aiud cu alocuţiunea profetului muscelean de Argeş, Petre Ţuţea,
după ce s-au deschis „cursurile” de reeducare
marxisto-leninisto-troţkisto-makarenkistă ale anului universitar-penitenciar Aiud,
1963-1964:
„Domnule Colonel, dacă va trebui
ca aici, în lanţuri şi-n haine vărgate să murim, considerăm că nu noi îi facem
cinste neamului românesc, ci neamul românesc ne-a făcut onoarea de-a muri
pentru el!” (Dragoş/ Ioana Ursu/ Aiudule,
Aiudule, Crâmpeie de memorie întemniţată. Ed. Renaşterea Cluj-Napoca, 2011)
Cei care la rândul lor au adus
cinste şi onoare Neamului şi implicit lui Dumnezeu au fost pe baricada Demnităţii Creştin-Ortodoxe, în frunte
cu Petre Ţuţea. Nu acelaşi lucru îl
pot spune, de fapt îl spun faptele, despre călugărul de atunci şi arhiepiscopul
mai de pe urmă al Vadului, Feleacului, Clujului, apoi mitropolit al Clujului,
Albei, Crişanei şi Maramureşului Bartolomeu Anania, care în locul misiunii
hristico-monahale de canonizare a multor martiri camarazi de suferinţă care
s-au transfigurat mistic, esenţial şi mântuitor atât pentru el, cât şi pentru
Naţiune, s-a ocupat mai mult de vocaţia sa literară şi de versiunea diortosită
a Bibliei după Septuagintă, ne-aducând nimic nou ştiinţific, decât nişte nesmerite
osteneli ierarho-monahale...
În Agora pământului care, pentru aristocratul filosof putea fi
oriunde, pe stradă, în cafenea, în restaurantul Uniunii Scriitorilor, în
cămăruţa sa, unde era invitat, ori chiar în curţile ferecate ale penitenciarelor
hasburgo-comuniste Petre Ţuţea
excela în varii domenii: arheologie, artă, cosmologie, drept, economie,
filosofie, istorie, literatură, patristică, teologie, înconjurat de toate
vârstele, dar mai ales de tineri, de intelectuali, de titraţi, de oameni de
cultură, de preoţi, peste care îşi revărsa cu căldura de Părinte vitalitatea sa
de excepţie, de geniu, de erudit, de enciclopedist, de universalist.
Deşi, se încadra atât de bine
în tipul agoral, gânditorul ortodox argeşean era eminamente un mare aristocrat al Cetăţii lui Bucur - Bucureşti, păşind demn şi egal peste
timp alături de confratele său tracul Socrate
al Cetăţii Atena. Politicienii ambelor cetăţi i-au condamnat pentru caracterul
lor dârz, pentru geniul lor, pentru moralitatea lor, pentru educaţia lor,
pentru cultura lor, pentru înţelepciunea lor, pentru profetismul lor, dar mai
ales pentru credinţa, demnitatea, cavalerismul şi onoarea lor.
Primul a fost condamnat la
moarte pentru că „strica” tineretul,
celălalt la ani grei de suferinţă în temniţele atee, tot pentru că „tulbura” tineretul cu mistica sa
ortodoxă.
În tot ce explora profund ca
diversitate de domenii, prin gândire, raţiune, analiză, teză, sinteză, esenţă,
căuta mai întâi temeiul naturii respective în actul creaţiei, apoi pentru a-şi
fascina auditoriul îi descoperea pecetea armoniei şi măreţiei divine.
Scotocirea sa adâncă în Creaţia lui Dumnezeu, nu era o scormonire
ambiţioasă după un discurs elevat, ci o săpare în stânca realităţii, o coborâre
metafizică în misterul cercetării pentru a-i descoperi taina şi apoi
înălţându-se mistic să o poată revela semenilor doritori de divin, de
dacoromânism, de adevăr, libertate şi frumos.
„Un ceas petrecut cu „domn
profesor” face cât o săptămână de stat în bibliotecă, veritabil maraton,
deşi cel care aleargă, şi singur, la prima vedere este Petre Ţuţea, vorbind numai el un
ceas încheiat sau o seară. Unii, mai norocoşi, l-au ascultat luni şi ani
de-a rândul, zi de zi, mai precis – noapte de noapte, siliţi la o maximă şi
neslăbită încordare a minţii pe tot traseul acestui înconjur al lumii de
erudiţie şi inteligenţă iscoditoare, care este orice ceas petrecut cu Petre
Ţuţea.” (Ion Coja, Petre Ţuţea,
Octogenar, în Petre Ţuţea în
Conştiinţa Contemporanilor Săi. Articole, Evocări, Eseuri – Crestomaţie de Gabriel Stănescu, Criterion publishing-2010,
p.79)
În analiza profesorului
filosof Gheorghe Vlăduţescu,
îndrumătorul meu în anii cursurilor la Facultatea de Filosofie - Bucureşti, se conturează
pecetea marelui gânditor geto-dac, doar asupra valorilor româneşti. „Petre Ţuţea a făcut să umbrească (dacă
nu să anihileze) întreaga filosofie de la
Cantemir la Ion Heliade Rădulescu, de la acesta la Maiorescu şi
post-maiorescieni: C. Rădulescu-Motru, P.P. Negulescu, Ion Petrovici, Mircea
Florian, ori Lucian Blaga, D.D. Roşca, şi chiar la Nae Ionescu şi
nae-ionescieni.” (Gheorghe
Vlăduţescu, Petre Ţuţea sau Starea de
Interogaţie, în Petre Ţuţea în
Conştiinţa...,op. cit., p. 532)
Dar, Petre Ţuţea – Socratele dacoromân egalul celor trei Corifei ai
înţelepciunii traco-geto-dace, Socrate,
Platon şi Aristotel este Luceafărul creştin din Boteni care a strălucit prin
înţelepciunea sa ortodoxă eclipsându-i pe marii filosofi din ale căror opere
cita cu uşurinţă, majoritatea citindu-le în original, (nu intră în competiţie
filosofii – teologi creştini ortodocşi), începând cu Lao Tseu, Confucius, Thales,
Pitagora, Heraclit din Efes, Parmenide, Zenon, Protagoras, Gorgias, Diogene din
Sinope, Epicur, Epictet, Plotin, Seneca, Ibn-Badja, Ibn-Haldun/ Abdurrahman
Abu-Zaid, Avicenna/ Ibn-Sina/ Abu Ali, Averroes/ Ibn-Roşd, Abul-Valid Mahammed,
P. Abelard, Roger Bacon, Duns Scotus, Meister Eckhart, William de Occam, M. Montaigne,
Francis Bacon, Erasmus de Rotterdamus, Pico de la Mirandola, Jean Bodin, Thomas
Morus, R. Descartes, B. Spinoza, N. Malebranche, W.G. Leibniz, Th. Hobbes, J.
Locke, B. Pascal, G. Berkley, D. Hume, Ch. Montesquieu, D. Diderot, E.B.
Condillac, Helvetius, Holbach, J.J. Rousseau, I. Kant, Art. Schopenhauer, S. Kierkegard,
J.G. Fichte, F. Nietzsche, F.W.J. Schelling, G.W.F. Hegel, Auguste Comte, K. Marx,
J.P.Sartre, G. Bachelard, Sir K.R. Popper, L. Wittgenstein, J.P. Sartre, Ed. Husserl,
Martin Heidegger, H. Bergson, William James, Jurgen Habermas, M. Foucaul ş.a.
Petre Ţuţea era un Aristocrat
al Cetăţii, fiindcă în Agora ei
se concentra spiritul pe care gânditorul creştin îl rafina nu sub semnul
filosofiei, ci sub sceptrul teologiei în care sălăşluia şi filosofia creştină,
pentru „ridicarea”, înălţarea „Omului nou”, mistic, mărturisitor, din
fenomenalitatea filosofiei, din labirintul metafizic, în realitatea pe care
doar teologia o supune adevărului revelat, înspre întâlnirea cu Dumnezeu, căutând astfel să lămurească rostirea,
grăirea românească întru frumuseţea creaţiei harice.
„Avea atâta indescriptibil farmec, încât după câteva ceasuri de
conversaţie (dar conversaţie e mult spus, căci, asemeni lui Socrate, el mai
degrabă monologa, dominator cu strivitoare autoritate asupra interlocutorului,
acestuia nerezervându-i-se în conversaţie decât rolul unui receptacol de
înţelepciune), îţi venea să-l părăseşti
brusc, copleşit, şi să alergi să notezi totul, să nu se piardă atâta frumuseţe şi profunzime a gândului,
şi strălucire a exprimărilor.” (Ion Papuc, O Evocare Petre Ţuţea în Petre
Ţuţea în Conştiinţa...,op. cit.,
p. 333)
Gândul său alb, imaculat se
torcea dintr-un Caier spiritual cât universul, cu repeziciunea şi năvălirea
impetuoasă a Dunării, într-o grăire sublimă care aduna sub torentul său
metafizic întregul frumos românesc spre a-l odrăsli în mistica ortodoxă
dacoromână, picurând ca în zorii cutezători ai unei Zilei de mare sărbătoare,
înainte de urarea matinală a Soarelui, cristalele de rouă risipite pe catifeaua
îmbujorată a Trandafirului regal, mărgăritarele sale diafane de un inegalabil umor românesc.
Filosoful Petre Ţuţea, Rectorul Academiei de la Aiud, după eliberarea
cea mare din anul 1964, a fost periodic „vizitat”
de securitate, neîntrecându-l însă pe celălalt Everest Monah şi Duhovnic al
Ortodoxiei Aresenie Boca, „care a fost urmărit timp de 46 de ani (1943-1989)
de către Serviciile Secrete.” (Florin
Duţu, Părintele Arsenie Boca 1910-1989 –
Biografie Vizuală, Ed. Floarea Albă de Colţ, Bucureşti-2014, p. 4)
În anul 1977, acelaşi organ
represiv care a năvălit migrator în toate casele Românilor creştini
naţionalişti, după luna Mai 1948, a îndrăznit
şi la domiciliu său, ridicându-i cca. 1000 de pagini de manuscrise inedite, apoi
l-a anchetat 24 de ore şi buimăciţi complet de harul şi ironia sa savantă i-au
dat deocamdată drumul.
În răgazul dintre „vizite”, gânditorul a trudit din nou
afirmându-i memorabil profesorului Ion
Coja, alt mare Român: „mare serviciu mi-au făcut ăia de la
Securitate că mi-au confiscat cele 1000 de pagini. Le-am scris din nou şi mi-au
ieşit numai 300. M-au obligat să mă concentrez. Că prea mă lăţisem pe 1000 de
pagini ca o pomană ţigănească. Mă făceam de râs dacă nu intervenea Securitatea.
E o instituţie foarte utilă!” (Ion Coja, Eu, Petre Ţuţea şi Securitatea, în Origini Vol. XIII No.11-12November-December 2008)
Pe aceeaşi dâră de platină a
umorului ţuţian ne poartă mărturisirea colegului-camarad, poetul Ilie Tudor, tatăl marelui nostru rapsod
Tudor Gheorghe.
Scena se petrecea în primăvara
anului 1963, când la Aiud era deja începută reeducarea SENIORILOR naţionalişti creştini-ortodocşi. Colonelul securist Crăciun,
directorul penitenciarului, însoţit de ciracii săi, slugoi-ofiţeri trecea în
revistă legiunile de ROMÂNI. Ajungând în faţa unei mari DEMNITĂŢI, chiar dacă
părea o stafie, călăul recunoscând-o a exclamat:
-
„Ce faci, filosofule? Cum te simţi?
-
Datorită grijii dvs. cum se vede!
-
Mă! aţi rămas în urmă! V-aţi prostit! Vi-l
închipuiţi pe Christos cu un crucioi în spate prin New York? Ar râde şi
curcile. Uite am ajuns în Lună şi n-am dat de niciun Dumnezeu!
S-a depărtat apoi câţiva paşi
şi filosoful l-a strigat.
-
d-le Colonel! O clipă. Vreau să vă întreb ceva!
- Da! Ia zi, mă! Nu se vede? Şi-şi bombează
pieptul.
- Acasă aţi avut porci?
- Auzi vorbă? Cum să nu! Care gospodar de la
ţară nu creşte porci?
- Şi... aţi văzut dvs. porc să privească în
sus?
Crăciun care nu era prost
complet, a zâmbit forţat muşcându-şi buzele, replicând:
-
Îl ştiţi că e nebun! Tâmpenii.” (Ilie Tudor, În Dialog cu Ţuţea, op. cit., p. 494)
Marele
gânditor creştin ortodox dacoromân Petre
Ţuţea este unul dintre regalele blazonuri spirituale ale Neamului nostru
valah, ce străluceşte în Pantheonul României Tainice, binecuvântată de
Mântuitorul Hristos şi de Fecioara Maria cărora le purta o o permanentă adorare
şi o dragoste neţărmurită.
Ferice de
Neamul nostru că are în fiinţa sa hristică astfel de profeţi nemuritori!
3 Decembrie 2020
+ Sf.
Cuv. Gheorghe de la Cernica şi Căldăruşan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu