UNICUL: EXTRAORDINARĂ CREATIE
Această gravură
din secolul al XVII-lea care îl înfățișează pe Iisus Hristos purtând o coroană
de spini, este numită între pictori și colecționari “Unicul, cu o singură
linie”.
Pare a fi
desen în creion, o hașurare obișnuită, dar de aproape se dovedește a fi o imagine
creată cu ajutorul UNEI SINGURE LINII, răsucite pe tot parcursul, în spirală
neîntreruptă. Toate detaliile feței și tranzițiile de lumină și umbră sunt
create folosind îngroșări si subțieri ale aceleeasi linii. Autorul operei este pictorul portretist,
desenator-gravor al Curții Regale franceze Claude Mellan (1598-1688).
Pentru
contemporanii artistului, metoda sa de gravare a rămas un mister și nimeni nu a
putut să repete ori să facă o copie a celei mai faimoase gravuri a lui Mellan,
care mai este numită Voalul Sfintei Veronica, sau Sudarium of Saint Veronica -
“sudarium”,adică o cârpă pentru ștergerea transpirației. Este una dintre cele mai fidele reprezentări
din arta europeană a pânzei miraculoase, despre care se spunea că poartă
amprenta feței lui Hristos. Cunoscută
inițial în Biserica Răsăriteană ca Mandilionul Edessei, legenda acestei sfinte
relicve a fost preluată și elaborată ulterior în Occidentul latin, unde a
devenit cunoscută sub numele de Icoana Vera sau “imaginea adevărată”. Până în jurul anului 1300 povestea devenise
intim legată de cea a femeii pline de compasiune din Ierusalim, numită Veronica
- numele ei este o piesă de cuvinte -Vera Icon.
Conform
relatării standard, în timp ce Hristos purta crucea în drum spre Calvar,
Veronica a fost atât de emoționată de suferința Sa, încât și-a folosit vălul
pentru a șterge sângele și transpirația de pe fața Lui. Ca răsplată pentru mila ei, amprenta
trăsăturilor lui Hristos s-a transferat pe pânza vălului Veronicăi. Această
imagine a adevăratei asemănări alui Hristos - un portret care, cel mai
remarcabil, nu fusese creat de mâini omenești - a devenit obiectul unui cult
larg răspândit, pelerinii mergând la Roma pentru a-l venera. De asemenea, a dat naștere unei proliferări
de exemplare, care la rândul său a inspirat nenumărate opere de artă.
“Veronica” lui Mellan sau “Fața lui Hristos”
este o demonstrație a abilității infailibile a artistului în ghidarea burinului
- instrumentul gravorului folosit pentru incizarea liniilor. Începând cu punctul din centrul plăcii,
Mellan a împins burinul înainte în timp ce rotea simultan placa de cupru cu
mâna liberă în sens invers acelor de ceasornic, pentru a crea o spirală aproape
perfectă. Astăzi, placa originală de cupru
a lui Mellan se află în colecția Bibliothèque royale din Bruxelles.
Cuvintele din inscripția latină de pe tivul
vălului,"Formatur Unicus Una / Non Alter" (unicul realizat de unica/
[ca]niciunul altul), care apartine abatelui Michel de Marolles, un mare
colecționarde gravuri și prieten al pictorului,
dezvoltă o vanitate ingenioasă.
Aceste cuvinte fac aluzie la trei idei:
*misterul
unic al Întrupării lui Hristos (prin care Dumnezeirea s-a făcut trup fiind
concepută în pântecele Fecioarei);
*unicitatea
imaginii obținute miraculos pe pânza Veronicăi;
*și
unicitatea gravurii lui Mellan în sine, concepută dintr-o singură linie, ca
nici o altă imagine a feței sfinte.
FAȚA LUI HRISTOS ori VOALUL Sfintei VERONICA
de Claude
MELLAN, 1649.
S-ar putea
sa fi mai trimis acest articol extraordinar prin faptul ca se refera la o
pictura unica intr-adevar , prin modul de creatie foarte original, inedit, cat
si prin faptul ca se refera la cel mai mare si tot unicul eveniment din lume
,,Moartea si Invierea lui Isus''. Imi cer scuze daca-i asa. Totodata m-am
bucurat mult ca am avut fericitul prilej sa-l mai citesc odata si sa admir
acest tablou fantastic prin amabilitatea Doamnei Viorica Popescu care mi l-a
trimite .tocmai acum cand sarbatorim cel mai mare eveniment al crestinitati, INVIEREA
DOMNULUI . Multumesc, Stimata Doamna!
Primiti cele
mai calde si respectuase urari de aceasta mare sarbatoare . ,,HRISTOS A INVIAT
!
Cu prietenie
,
Gh.Stefanoiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu