joi, 12 august 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! (13/O8/2021)-(20/08/2021)

 



MODA „ULTIMUL RACNET”

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

              O, cât de sârguincios se arata diavolul si lumea în a sadi neghina în tarina lui Hristos, care este Biserica, în a sadi, o data cu cuvântul dumnezeiesc, cuvântul lumesc, cuvântul desertaciunii! În locul templelor divine, lumea si le-a ridicat pe ale sale: teatre, circuri, sali de adunare, templele desertaciunilor lumii. În locul sfintelor icoane, pe care iubitorii de cele lumesti nu le iau în seama, au început sa apara portretele oamenilor, pictate sau fotografiate, imagini de tot felul; în locul lui Dumnezeu si al sfintilor sunt cinstiti pâna la divinizare celebritatile lumii: scriitori, artisti, cântareti, pictori care se bucura de trecere în societate si de un respect vecin cu evlavia. Sarmanii crestini! Au cazut cu totul de la Hristos! În loc de îmbracaminte duhovniceasca, îsi îndreapta atentia spre haine la ultima moda si spre tot felul de podoabe artificiale, care exceleaza prin scumpete si stralucire.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 193-194.

 

 

CURGEREA VIETII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Zilele curg si zboara; ceasurile alearga fara sa se opreasca; vremea trece cu repeziciune, si lumea se îndreapta catre sfârsitul sau.

Nici o zi nu-i îngaduie alteia sa mearga împreuna cu ea; nici un ceas nu-l asteapta pe altul ca sa zboare împreuna cu el. Apa nu poate fi tinuta si oprita cu degetele: nu poate sa ramâna nemiscata nici viata celui nascut din femeie.

Cântarita si masurata este viata oricui vine în aceasta lume: nimeni nu are mijloacele si putinta de a trece hotarul care i-a fost menit.

Dumnezeu a statornicit masura vietii omului, si aceasta masura este împartita de catre zile. Fara ca tu sa bagi de seama, fiecare zi îsi ia partea din viata ta, si fiecare ceas fuge pe calea sa luând cu sine o particica. Zilele strica viata ta, ceasurile sapa sub temelia zidirii ei, si tu mergi spre sfârsitul tau, fiindca abur esti.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 210

 

 

TELUL SI CARIERA

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Telul pe care-l dam vietii noastre patrunde toate îndeletnicirile noastre. Daca, de pilda, cautam mai întâi a câstiga bani, tot ce vom face va decurge de acolo.

Munca, pozitia sociala nu ar trebui sa aiba nici o însemnatate în relatiile dintre oameni. Cinstea nu este ceva din afara, ci launtric; cel ce mai mult iubeste pe Dumnezeu, cel ce mai mult se roaga, cel ce mai mult se straduieste a pazi poruncile, acela va fi cel mai aproape de Domnul. Iata ce are foarte mare însemnatate! Sloboziti-va mintea de tot gândul legat de cariera. Nu exista cariera în viata duhovniceasca.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 52



AJUTORUL INFRATITOR

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

               Vezi înca si ca o faptura o ajuta pe alta, iar stihiile cele de sus ajuta celor de jos. Soarele lumineaza si încalzeste vazduhul si pamântul, iar norii le adapa deopotriva; vazduhul slujeste drept suflare animalelor; pamântul ne aduce hrana noua si dobitoacelor noastre. Toate acestea ne învata ca noi, fiind fapturi cugetatoare, cu atât mai mult trebuie sa ne ajutam unii pe altii: cel bogat – pe cel sarac, cel cumpatat – pe cel nechibzuit, cel sanatos – pe cel neputincios, cel slobod – pe cel întemnitat, cel puternic – pe cel necajit, cel împuternicit – pe cel neajutorat si asa mai departe. Iata de ce cuvintele: „Ce-mi pasa mie de el?” trebuie sa fie izgonite din mijlocul crestinilor.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 61

 

 

MULTIMEA GUSTURILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

                Gustând din feluritele roade ale pomilor, te întâlnesti cu o nenumarata felurime de gusturi foarte placute si folositoare, pe deplin potrivite cu firea noastra, asa încât nu te poti minuna îndeajuns de bunatatea si întelepciunea Facatorului, Ce bine a voit a ne face pe plac cu parinteasca Sa bunatate, dulceata, întelepciune, atotputernicie. Dintr-un singur Pamânt, câte roade nenumarate ca forma si ca gust! Te sarut, ma alint pe lânga Tine, Parintele si Facatorul si Hranitorul meu, în fiecare pom, în fiecare boaba, în fiecare spic de grâu (si câte feluri ale lor nu sunt!). Iar în ce priveste nenumaratele gusturi ale celorlalte felurite mâncaruri date noua, hotarât lucru ca minunarea mea nu cunoaste margini. În gustul fiecarei farâmite se vede dragostea Facatorului fata de tine, dorinta de a-ti pl acea, de a te alinta, mângâia, bucura, îmbarbata, hrani, întari, de a-ti da putere de viata. Minunat esti Tu, Doamne, în toate lucrurile si faptele mâinilor Tale. Însa ce neasemuita, cu neputinta de socotit bogatie a desfatarii duhovnicesti ai pregatit în veacul viitor – desfatare pricinuita de îndulcirea cu negraita bunatate si frumusete a Fetei Tale, de Care negrait sunt fericite toate cetele si soboarele Îngerilor!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu în ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 16-17.

 

 

MOCIRLA DIN APA IZVORULUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

             Vedem ca, desi izvorul are apa curata, totusi pe fundul lui este mocirla, noroi. Tot asa si în adâncul inimii omului se afla tot felul de necuratii. Precum scârboasa mocirla si duhoarea, asa se ascund în sufletul omului înfumurarea si înaltarea mintii, iubirea de argint, mânia, rautatea si invidia, necuratia dobitoceasca si orice ticalosie. Necuratia de pe fundul izvorului se vede abia când apa este lovita cu o cârja sau cu vreo alta unealta; atunci, din cauza mocirlei sau a noroiului care se afla la fund, toata apa din izvor devine tulbure. Tot asa si necuratia patimilor si a firii rele, dobitocesti, care se afla în adâncul inimii omului, se arata la vremea ispitirii. Cine ar sti ca pe fundul izvorului se afla noroi sau mocirla, daca nu ar lovi apa si daca de acolo nu s-ar ridica si nu s-ar arata murdaria? Tot asa, de unde am sti ce fel de ticalosii si necuratii se ascund în adâncul inimii omului, daca nu ar iesi de acolo si nu s-ar vadi prin faptele cele din afara?

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 175.



E R O S U L

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

           Iubirea, aceasta iubire, erosul, iubirea trupeasca, pamânteasca, nu dureaza mult. Nu dureaza prea mult. În rare cupluri se pastreaza aceeasi iubire ca si la început. Pâna la urma ea se raceste si traieste sotul lânga sotie din niste obligatii sociale. Iubirea a disparut. Erosul! Aceasta este iubirea pamânteasca, lumeasca. Oamenii normali se uita la iubirea sufleteasca. Îsi iubeste omul femeia numai pentru ca e femeie si pentru ca are nevoie de trupul ei?! Nu! O iubeste ca pe o partenera. O iubeste ca pe o prietena scumpa. Dupa iubirea aceasta trupeasca despre care am vorbit, vine cea sufleteasca. Aceasta trebuie cultivata. Sigur ca la baza ei e tot credinta, adica respectarea poruncilor lui Dumnezeu. Adica, dupa iubirea aceasta care se epuizeaza, tânarul si tânara îsi încheie ciclul de dragoste trupeasca si devin doua personalitati care se completeaza una pe alta.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 77



ZAVISTIA OTRAVITOARE

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

         Dintre toate patimile, cea mai primejdioasa pentru adevar si pentru virtute este zavistia. „Prin zavistia diavolului moartea a intrat în lume” (Întelepciunea lui Solomon 2, 24); tot prin zavistie se si înmulteste pacatul pe pamânt. Aceasta patima da nastere multor altora, si este deosebit de primejdioasa fiindca cei stapâniti de ea o ascund chiar si de ei însisi. Acest vrajmas neîmpacat al virtutii si al meritelor este întarâtat de tot ce stârneste admiratia oamenilor, si nu iarta nimanui nimic, decât celor stricati si nebagati în seama stricaciunea si lipsa lor de slava. Trebuie sa devenim nevrednici ca cineva sa se uite la noi pentru a atrage privirile si crutarea zavistnicului. Nu este rau cu care sa nu fie înrudita zavistia; îndata ce pune stapânire pe suflet, îl face din vas întocmit spre cinste vas de necinste si de mare urâciune.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 73-74

 

 

GEOMETRIE

Sfantul Ioan din Kronstadt

          

 

            Pentru cel ce crede cu adevarat în Dumnezeu, orice lucru din câte exista pe pamânt si în toate lumile vizibile parca n-ar fi, dispare; nu exista nici macar un singur punct sau o singura linie imaginare în spatiu fara Dumnezeu; pretutindeni îi apare în minte o singura, infinita Fiinta – Dumnezeu. Îsi închipuie ca ori de câte ori trage aer în piept Îl respira pe Dumnezeu; pentru el, Domnul este pretutindeni si este totul, fapturile parca n-ar fi si el însusi dispare, imaginar, pentru a-i face loc sa lucreze în sine Unicului Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 99

 

 

TITIREZUL

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

           „Sa rasara pamântul” (Facerea 1, 11) – aceasta mica porunca s-a prefacut îndata într-o puternica lege a naturii si într-o ratiune maiastra. Porunca aceasta a savârsit miile si miile de însusiri ale plantelor si ale arborilor mai iute decât un gând de-al nostru. Pamântul are în el si acum aceasta porunca si-l sileste, în fiecare anotimp al anului, sa dea la iveala puterea pe care o are pentru rasarirea plantelor, semintelor si arborilor. Dupa cum titirezul, dupa ce a fost fixat în vârf se învârteste în continuare de la cea dintâi porunca, se continua în tot timpul care urmeaza pâna ce se va ajunge la sfârsitul obstesc al universului.

 

Spre acest sfârsit sa ne grabim si noi toti, plini de rod si fapte bune, ca, fiind saditi în casa Domnului, sa înflorim în curtile Dumnezeului nostru, în Hristos Iisus Domnul nostru, Caruia fie slava si puterea în vecii vecilor. Amin.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 130



ALFABETUL NATURII

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Când copilul începe sa învete alfabetul, pentru el literele luate separat se prezinta asemenea unor idoli. Literele au substanta, sunt materiale. Silabisind, copilul îsi încordeaza întreaga atentie asupra buchiilor si cugeta doar la ele. Astfel, urmarind litera dupa litera, citeste un cuvânt, însa, daca îl întrebi ce a citit, nu stie despre ce este vorba. Si chiar se mira, neîntelegând despre ceea ce este întrebat. Copilul nu pricepe sensul cuvintelor citite. Conturul, marimea si culoarea literelor scrise – adica aspectul exterior – este tot ceea ce cunoaste el, la un moment dat, despre litere. Slovele pentru copil sunt materiale, exact la fel cum sunt idolii pentru pagâni. Astfel, atât elevul din clasa întâi, cât si închinatorii la idoli privesc la idolii lor cu teama si consideratie.

 

Multi dintre oamenii pe deplin maturi sunt asemenea elevilor din clasa întâi, desi ei uneori, se cheama filosofi ori ucenici. Muncind cu sudoarea fruntii lor, abia reusesc sa citeasca pe silabe cartea naturii, însa sensul si însemnatatea literelor abecedarului naturii nu le înteleg nicidecum. Omul învatat citeste literele chiar negândind la ele, si într-o clipa întelege sensul cuvântului. Învatatorul este dator sa aplice constrângeri serioase ca sa-l învete pe ucenic sa citeasca nu pe silabe, ci „dupa sens”. Cele valabile în cazul citirii cartilor sunt valabile si în ceea ce priveste citirea „cartii naturii”. Plecându-ne înaintea naturii, e totuna cu a ne pleca înaintea literelor. Idolatrizarea naturii, aceasta este lucrarea copiilor maturi. Întrebati-i ce însemnatate au lucrurile si evenimentele, si ei se vor uita la voi cu aceeasi mirare pe care o are elevul de clasa întâi, pe care îl întrebati despre sensul cuvântului ce tocmai l-a citit.

 

Prin urmare se poate spune: oamenii care nu cunosc alfabetul se închina unui idol, iar cei învatati se închina duhului. Pentru primii, fenomenele naturale sunt materiale si realitatea lor este exprimata exterior, dupa marime, culoare, denumire si diferite alte raportari. Pentru cea de-a doua categorie, obiectele si fenomenele naturale sunt simboluri, semne conventionale creionând lumea spirituala; iar realitatea spirituala este sens, viata si justificare fiintiala a acestor simboluri. Un astfel de om citeste cartea naturii nu silabisind, precum începe sa învete elevul din clasa întâi, ci dupa sens, patrunzând întelesul, semnificatia.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 11-14

 

 

TAINA CRESTINATATII

Parintele Arsenie Boca

 

 

Mântuitorul nostru nevazut se îmbraca cu noi, si pe noi ne îmbraca cu Sine: „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati si-mbracat! (Galateni 3, 27).

 

Fiecare dintre noi, ori stim, ori nu stim, ori credem, ori nu credem, purtam pe Hristos Iisus si pe Duhul cel Sfânt în temelia fapturii noastre celei duhovnicesti. Hristos Iisus Cel cu Cruce, este asadar piatra unghiulara, temelia zidirii noastre celei duhovnicesti. Aceasta e adevarat pentru toti cei botezati.

 

Temeiurile mai adânci ale postului si rugaciunii le gasim la Botez. Adâncul fiintei noastre se îmbraca în Hristos. În acest adânc al mintii, sau în altarul inimii, dupa expresia Parintilor, Se salasluieste Hristos, izgonind afara pe satana, care se retrage în simtiri. De aici puterile potrivnicului, patimile, se silesc sa învaluie si sa prinda vointa din nou în mrejele sale.

 

În veacul al VIII-lea al erei crestine a fost, printre altele, o mare lupta pentru icoane. A trebuit un sobor ecumenic, ultimul sobor, al VII-lea, sa apere cinstirea sfintelor icoane. Atunci erau iudeii care pârau icoanele la împarati, precum ca sunt chipuri cioplite si închinare la lemne. Desi atunci s-a pus capat rautatii si multe veacuri icoanele au fost în cinste, astazi iarasi li se gaseste vina. Atunci li se zicea ca-s o închinare gresita lui Dumnezeu. Azi vina lor e ca amintesc de Dumnezeu.

 

Dar mai e o icoana în primejdie: icoana lui Iisus, pe care o avem în noi, în fiecare – caci de la Botez fiecare suntem destinati sa fim o icoana a lui Iisus. Împotriva acestei icoane a lui Iisus în noi se da azi o lupta mai vrajmasa ca odinioara împotriva sfintelor icoane. Se da o lupta împotriva icoanei omului! Unde-i sunt aparatorii!?

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 56-57, 133.

 

 

SIMTUL AUZULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

    Auzul este un simt formator, modelator si înaltator; prin mijlocirea acestuia se plasmuieste inima omului, prin el se arata a fi fiinta rationala si prin el se ridica la pozitia superioara care i se cuvine; cu ajutorul lui distinge toate felurile de sunete produse de vibratiile aerului; distinge glasuri, tunete, sunete s.a.m.d., îsi rânduieste timbrul si ritmul propriei sale voci si îsi compune piesele muzicale; cu ajutorul acestuia a inventat muzica si instrumentele muzicale si a descoperit melodia si armonia prin intermediul carora sunt miscate sufletul si inima si sunt înflacarate spiritele. Cu ajutorul cuvântului launtric, auzul transmite sufletului glasul naturii însufletite, pe care ochiul îl percepe mut; prin auz omul s-a ridicat la înaltimea contemplatiei; parasind pamântul, s-a înaltat prin intermediul acestui simt la ceruri ca sa auda cântul îngeresc si cântarea dumnezeiasca ce îl înduhovnicesc; auzul i-a pus în miscare limba spre cântarea Ziditorului sau si îl face sa-si afle ritmul [potrivit] cântului sau spre a cânta frumusetea creatiei; prin auz omul se bucura de toata desfatarea trupeasca si este înaltat în sfera spiritelor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 93-94.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu