joi, 13 iulie 2023

Stanciulescu Alexandru - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....! - De ce nu avem copii?

 



DESPRE SINCRETISM ȘI PĂCATELE ÎMPOTRIVA FIRII

- Arhim. Iustin Pârvu -

 

 

Dragul meu, este vorba despre viața noastră care a decăzut așa de puternic și înainte nu erau așa păcate, de toate nuanțele, nici măcar în dicționar nu exista terminologia aceasta mizeră care e acuma, de homo, lesbianism, nu se știa de unde vin toate lucrurile acestea.

 

Dar întrucât Ortodoxia noastră este obiectivul numărul unu, este ținta numărul unu pentru detronarea sa din înălțimea în care se găsește, ne-au acaparat și pe noi. Foarte mult rău a venit în casele oamenilor prin televizor. Aici a pierdut autoritatea părintească. Copilul dacă stă la televizor împreună cu tata și cu mama, cu bunica, nu se mai poate dezmetici, nu mai are de ce să se sperie. „Copile, vino la ora asta acasă, nu mai bea, nu mai fuma, nu mai face rele, vino și te gospodorește aici în casa noastră!”, cum era scopul unui tânăr de altă dată. Nu mai ai cu cine vorbi acum. Era de nouăsprezece, douăzeci de ani, se profila în armată. „Măi, vreau să intru în rândul oamenilor, să intru în rândul lumii”. Ce însemna? Să facă armata, că nici fetele nu te acceptau altfel. Era considerat, precum un cuvânt care se spunea pe atunci: „un feteleu care nu are armată făcută” și nu merge după el o fată bună. Își termina armata, își făcea, în sfârșit, o gospodărioară și apoi trebuia să se însoare. Și mergea mai departe în viața normală, obișnuită: să fie și el de acum gospodar, să aibă copii și așa mai departe. Deci acesta era un lucru foarte interesant și frumos. În felul acesta prospera societatea, mergea în sfârșit din om în om, din gospodărie în gospodărie; mai era în sat un învățător bun care se ocupa de sat și de oameni.

 

Ei bine, acuma pe un tânăr îl întrebi la 27 de ani: „Măi, ce faci, nu te-ai însurat?”. „A, păi mai târziu. Acuma să mă însor?”. Da. Într-adevăr că nu a găsit pe cineva, dar nici nu caută sa iasă din această stare deloc. Se căsătorește la treizeci de ani, treizeci si cinci de ani. Ce viață, în sfârșit, mai duce omul acesta când el este epuizat cu prietena lui de la optsprezece ani? Ce copii mai ies, ce societate mai iese din treaba aceasta?

 

Nu mai este dacul de altădată, nu mai este românul, nu mai este creștinul. Aceasta este și roada sincretismului de azi. Iată unde ne aduce acest sincretism: în dezastru social, moral și politic.

 

(Fragment din Revista Atitudini Nr. 81, în curs de apariție)

 

 

 

CAMARA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Camara este, în întelesul obisnuit, chilia monahului ori o camera de mici dimensiuni, tainuita, din casa. Înauntrul omului aceasta „camara” este inima. „Tu însa, când te rogi, intra în camara ta” (Matei 6, 6) si acolo roaga-te, dar nu precum fatarnicii care se roaga ca sa fie vazuti de oameni. Intra în inima ta cu mintea, si acolo unde esti doar tu, arunca toate lucrurile cele din afara si te deda pe de-a-ntregul la rugaciune catre Domnul Dumnezeu.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 55

 

 

 

MINUNILE SFINȚILOR DIN ÎNCHISORI

 

 

Un băieţel din Slatina, de 12 ani, s-a îmbolnăvit de o boală foarte rară de piele. Avea bubiţe pe tot corpul din creştet şi până în tălpi care supurau puroi şi sânge şi care mai şi produceau o mâncărime foarte mare.

 

Mama copilului s-a dus disperată la duhovnicul ei, spunându-i că nu ştie ce să mai facă cu băiatul ei, pentru că cei mai buni doctori de piele din Bucureşti nu reuşiseră să-i găsească diagnosticul şi chiar în ziua respectivă trebuia să meargă din nou la Bucureşti.

 

Părintele i-a spus: „Soro, chiar acum am primit untdelemn din candela Sfinţilor de la Aiud şi dacă avem credinţă, Dumnezeu va face minuni. L-a dat pe copilaş şi, în drum de la Slatina spre Bucureşti, în tren, i s-au uscat bubiţele, au căzut jos şi a ajuns complet vindecat la medici.

 

(Relatate de Părintele stareț Gavriil, mănăstirea Sf. Cruce din Aiud, publicat în Nr. 3 al Revistei Atitudini)

 



PANACEUL SUFLETESC

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

 

Un om oarecare, trecând prin schit, a intrat în bolnita de pe lânga schit. Vazând numerosii bolnavi care zaceau acolo, s-a apropiat de doctor si l-a întrebat: „Sunt, oare, ierburi care vindeca de pacate?” Doctorul a raspuns: „Sunt si o sa ti le arat. Ia radacina ascultarii, tulpina rabdarii, florile curatiei si roada faptelor celor bune; zdrobeste toate acestea în vasul smereniei, cerne-le prin sita cugetarii sanatoase, toarna-le în oala nadejdii, varsa peste ele suspinuri si adauga câteva lacrimi; dupa aceea, aprinde focul iubirii dumnezeiesti, acopera oala cu milostenia si hraneste focul cu lemnele iubirii de osteneala. Când fiertura va fi gata, raceste-o cu iubirea de frati si ia-o cu lingura pocaintei. Dupa ce vei fi primit doctoria aceasta cu credinta curata, ajutându-te cu înfrânarea si cu postul, te vei vindeca de orice boala a pacatului si vei fi sanatos atât cu trupul, cât si cu sufletul”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 66



SAREA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Sarea este simbolul crestinilor de acum, care îi îndreapta si pe altii. Sufletul, sarat bine cu învatatura lui Hristos, nu se da stricaciunii, si de aceea ajuta si aproapelui său sa se împotriveasca alterarii. „Voi sunteti sarea pamântului”, a spus Domnul nostru cel Preasfânt (Matei 5, 13). Aceasta se referea nu doar la Apostoli si la preoti, ci la toti crestinii în general. Daca crestinatatea îsi pierde puterea, facându-se lipsita de sare, cu ce se va mai „sara” neamul omenesc? Cu ce se va mai salva atunci omenirea de la alterare? Daca sufletul nu are întru sine adevarul lui Hristos, el se face lipsit de sare si devine fara gust. Pentru aceasta oamenii de pe pamânt putrezesc, trupurile lor prefacându-se în tarâna. Sarea înseamna, de asemenea, si har ceresc. Despre acest lucru vorbeste Fericitul Teofilact: „Despre faptul ca harul este sare citeste la Sfântul Pavel: «cuvântul vostru sa fie cu har, presarat cu sare»”. Prin urmare sarea este simbolul crestinului din lume si a harului dintru acesta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 36-37

 

 

DEZNADAJDUIREA

- Sf. Paisie Aghiorâtul -

 

 

Ucenicul: Cum pot scapa de ucigatorul duh al deznadejdii?

 

Staretul: Pesemne ca, din voia ta proprie, esti atras catre ceva anume. Daca incetezi a te mai calauzi singur si daca vei face totul cu binecuvantarea lui Dumnezeu, atunci, cu aceasta binecuvantare, vei culege pacea sufletului si celelalte roade ale Duhului Sfant. Daca vei parasi cu totul voia-ti proprie nu vei simti niciodata greul intuneric al deznadaiduirii. Cele mai groaznice valuri ale patimilor se vor potoli; in locul lor vor rasari limpezimea mintii, linistea gandurilor, blandetea duhului si pacea cea neamagitoare, care te va binecuvanta din inalt si va veni sa se salasluiasca in sufletul tau. Daca vei pastra atentia neintrerupta si luarea aminte la tine insuti, vei deveni asemenea fecioarelor intelepte si vei intra in camara de nunta a Mirelui Celui nemuritor. Mirele vine in miezul noptii! Ai grija deci, sa nu-ti ingreuiezi inima cu deznadejdea. Da slava Domnului Dumnezeului tau pana ce nu va apune soarele. Vino in Numele Domnului la calea lepadarii de sine daca vrei cu adevarat sa te mantuiesti. Deznadejdea ii chinuie pe toti; ea strica roadele asteptate ale intelepciunii, chiar si in cei mai mari oameni. Dar nu are loc in incepatorul simplu si curat. Cel care s-a lepadat de sine cu nadejde in Dumnezeu, de ce sa mai fie deznadajduit? Pentru un astfel de om Vramasului i-au lipsit de tot sabiile (Psalmul 9, 6).

 

Știm cu toții că prichindeii pot născoci cu inocența lor cele mai năstrușnice lucruri.

Avem mai jos câteva scrisori trimise de copii lui Dumnezeu, scrisori pe care profesorii lor le-au expus pe Internet spre deliciul tuturor.

Descriere: http://dl5.glitter-graphics.net/pub/729/729475pwo0tj9hiw.gif

1) Dragă Dumnezeule,

Te rog să mai pui o vacanță între Crăciun și Paști pentru că acum nu este nimic bun între ele. (Ginny - 7 ani)

 

Descriere: TUBE ENFANTS

 

2) Dragă Dumnezeule,

Te rog să nu-ți faci griji pentru mine pentru că mă uit în ambele părți înainte de a trece strada. Dany - 6 ani)

 

Descriere: TUBE ENFANTS

 

3 ) Dragă Dumnezeule,

În loc să lași oamenii să moară trebuind să faci alții în locul lor, n-ar fi mai bine să-i păstrezi pe cei pe care îi ai acum ? (Jane - 8 ani)

Descriere: TUBE ENFANTS

 

4 ) Dragă Dumnezeule,

Eu sunt American. Tu ce ești ? (Robert - 6 ani)

 

Descriere: TUBE ENFANTS

5) Dragă Dumnezeule,

Dacă vei veni duminică la biserică, o să-ți arăt pantofii mei cei noi. (Elisa - 7 ani)

 

Descriere: TUBE LISI MARTIN

6) Dragă Dumnezeule,

Dacă îmi dai o lampă fermecată ca lampa lui Aladin, o să-ți dau tot ce vrei ...mm...cu excepția economiilor mele și a jocului de șah. (John - 7 ani)

 

7) Dragă Dumnezeule,

Tu ai vrut ca girafa să arate chiar așa sau a fost un accident ? (Norma - 6 ani).

 

Descriere: TUBE ENFANTS

8) Dragă Dumnezeule,

Dacă lăsai dinozaurii mai mult timp pe pământ, noi n-am mai fi avut o țară. Ai fcut exact ce trebuia (Jonathan - 5 ani)

Descriere: TUBE ENFANTS

 

9) Dragă Dumnezeule,

Pariez că îți este foarte greu să iubești toată omenirea. La mine în familie sunt numai patru persoane și nu reușesc niciodtă să-i iubesc pe toți. (Stevie - 7 ani).



TRANDAVIA

- Sf. Paisie Aghiorâtul -

 

 

Ucenicul: Lenea ma stapaneste inca mult; cum sa scap de ea?

 

Staretul: Daca lupti impotriva lenei fara hotarare, nu o vei birui niciodata. Dar, de cum te-ai ridicat impotriva ei cu hotarare neclintita, cu ajutorul lui Dumnezeu, desi nu fara suferinte, poti castiga biruinta. A rezista chiar daca esti atacat este semnul unui ostean bun si credincios; dar a renunta de fiecare data este trasatura unui purtator de arme nepasator. Cand cineva ajunge in aceasta patima, trebuie sa ia aminte la sine pana in mormant, altfel va auzi in ultima zi cea mai infricosatoare judecata de la Cunoscatorul inimilor: Sluga vicleana si lenesa! (Matei 25, 26).

 

In Scripturi se spune „Celui care biruieste” si nu „Celui care a biruit” deoarece fara ajutorul Celui Preainalt nu putem birui pe vrajmas cu desavarsire; niciodata nu am putea castiga vreo superioritate asupra lui. Numai cel care biruieste este incununat, numai cel care porneste la lupta cu hotarare neclintita de a duce razboiul pana la ultima suflare, numai cel care nu arunca niciodata armele in clipa celei mai mari primejdii, cel care, fie el in prizonierat fara de voie, nu isi preda inima dusmanului. Unui astfel de om, chiar de ar fi cateodata invins, nu i se imputineaza niciodata ravna cea sfanta; el se jertfeste neincetat, cu duh de nadejde. Din acest motiv sporeste si primeste cununa numai pentru hotararea lui, caci a fost gasit curajos si vrednic de cinstirile ceresti.

 

 

 

DE UN MILION DE ORI MAI BINE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Exista înlauntrul nostru un ochi duhovnicesc cu care vedem de un milion de ori mai bine decât cu ochii trupului, acestia fiind doar un instrument al ochiului duhovnicesc, un canal de comunicare prin care sufletul cunoaste obiectele vizibile si reflecteaza asupra lor. Ce obiecte intra în aria de contemplare a ochiului duhovnicesc? Fenomenele de ordin spiritual. În afara lumii vazute exista Dumnezeu ca Duh infinit, Ratiune infinita, care a creat si creeaza totul în universul material, acesta constituind traducerea în fapt a planurilor si ideilor Sale, si exista lumea duhovniceasca îngereasca, fara numar, care traieste într-o perpetua contemplare a Divinitatii, a faptelor atotputerniciei si întelepciunii Sale. Ochiul nostru duhovnicesc tine mai mult de Domnul si ca atare, lucrarea lui se numeste contemplatie, cugetarea de Dumnezeu. Contemplatia si cugetarea de Dumnezeu se pot extinde la infinit, dupa cum Dumnezeu Însusi este infinit; ele au darul de a ne curati sufletul de pacat, de a-l desavârsi, de a-l apropia tot mai mult de Dumnezeu, Izvorul luminii, ratiunii si existentei noastre. Apoi contemplarea cinurilor îngeresti, pe masura ce avem revelatia lui Dumnezeu, firii lor duhovnicesti purtatoare de lumina, bunatatii lor duhovnicesti, iubirii de Dumnezeu, iubirii reciproce si de neamul omenesc, lucrarii lor ocrotitoare asupra pamântului nostru, a stihiilor pamântului, a comunitatilor umane, asupra locurilor sfinte si în general a oricarui loc si a fiecarui crestin în parte. Ochiul duhovnicesc mai este îndreptat si înlauntru, asupra omului însusi, si atunci lucrarea lui se numeste cercare de sine, autocunoastere, introspectie, sfânta înviorare sau trezvie, în raport cu rationamentele si dorintele noastre.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 417.

 

 

 

MLADITA VITEI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca via îsi da rodul sau celui care a sadit-o, dupa cum zice Apostolul: „Cine sadeste vie si nu manânca din roada ei?” (1 Corinteni 9, 7). Fiecare crestin este ca o mladita care a fost sadita în via Sfintei Biserici si împrejmuita cu întaritura Legii lui Dumnezeu, adapata cu Cuvântul Domnului si îngrasata din Sfintele Taine si de aceea trebuie sa-I aduca lui Dumnezeu, Saditorului si Hranitorului ei, rodul faptelor celor bune, adica al dragostei, al rabdarii si al blândetii, „rodul buzelor care preaslavesc numele Lui” (Evrei 13, 15). Daca este cineva care nu aduce rodul cel bun, i se cuvine aceluia a se teme de taierea despre care ne spune Înaintemergatorul: „Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca în foc” (Matei 3, 10). Întâmplarea aceasta si cugetarea asupra ei te îndeamna spre adevarata pocainta si spre roadele ei, fara de care ea nu poate fi adevarata.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 105.



Despre smerenie

 

 

Nu există om fără de păcat. Suntem încercați, zi de zi. Ispitele care vin peste noi sunt, oarecum, asemănătoare. Unul e bețiv, altul desfrânat, altul se mânie și tot așa. Bețivul, om de casă, se uită la desfrânat și îl judecă văzând cum își prăpădește familia. Desfrânatul se uită în familia bețivului și judecă excesul de băutură care distruge familia chiar sub ochii săi. Și bețivul și desfrânatul se uită la mâniosul lăsat de soție pentru că nu îl mai suportă, judecându-l la rândul lor. Astfel, este posibil ca fiecare dintre aceștia să fie expert în observarea defectelor celorlalți, însă nu sunt capabili să privească în propria ogradă, la propriile patimi. Vindecarea patimilor pleacă de la conștientizarea lor. Cu toate astea, între cei trei menționați în scenariul de mai sus, există o formă de diferențiere. Acea formă de diferențiere se numește voința de despătimire. Voința este simbolul excelenței în cazurile de față.

 

– Dar cum te despătimește voința, părinte?

 

– Nu voința este cea care te despătimește. Voința și efortul depus sunt cele care îl „obligă” pe Bunul Dumnezeu să ne dea daruri duhovnicești și virtuți. Să luăm exemplul smereniei. Ai cerut vreodată smerenie?

 

– Am cerut, părinte.

 

– Ai primit smerenie?

 

– Smerenie, conform definiției din dicționar nu am primit, nici chiar cu eforturi.

 

– Deci, ce ai primit?

 

– Parcă aș fi primit mândrie în loc de smerenie.

 

– Bună observația ta, pentru că nu primești smerenie la cerere, cel puțin din prima, așa, pe nemeritate. Primești în schimb oportunitatea de a te smeri, dar nu și virtutea. Care înseamnă cu totul și cu totul altceva. Pentru a obține smerenie, ai nevoie de multă luptă. Darul smereniei se primește abia la final. Când ceri smerenie, ar trebui să fii conștient de ceea ce faci. Pentru că în loc de darul smereniei vei primi încercări destul de grele, precum jigniri nemeritate de la cine nu te aștepți, ispite legate de credință și multe altele. După foarte mult efort, în care ți-ai demonstrat gradul de suportabilitate, pe fondul păstrării credinței, evident, vei primi darul smereniei. Acesta este posibil să vină și la sfârșitul vieții. Mândria este cea care te chinuie de cele mai multe ori până în ceasul morții. Vezi, de aceea nu avem oglinzi în Sfântul Munte, ca nu cumva să ne mândrim uitându-ne în oglindă.

 

– De aceea nu aveți oglinzi în Sfântul Munte?

 

– Nu e vorba doar de mândrie aici, ar mai fi ceva. Noi reușim să ne oglindim în inimile noastre și să ne vedem exact așa cum suntem. Vrei un test de autocunoaștere?

 

– Da, părinte.

 

– Când îți iese un cerșetor în cale, ce faci?

 

– Nu știu, de la caz la caz, mai dau, mai refuz căci mă gândesc că banii merg altundeva decât la acel amărât, care cere.

 

– Ei vezi, cerșetorul acela este doar un test care nu are legătură cu el, ci doar cu tine. Este un test care arată dacă ai înțeles ceva. Când un cerșetor îți cere ceva, Bunul Dumnezeu te cercetează, îți verifică inima. Dacă ești capabil să rupi ceva de la tine cu tot dragul, atunci te apropii de Porțile Raiului, dacă nu, mai exersează. Milostenia are legătură cu cel ce dă, nu cu cel ce primește. Atitudinea față de cerșetor este cea care contează. Dar atenție, timpul este limitat. Dacă pierzi ceva drag, te întristezi tare după acel lucru?

 

– Posibil.

 

– Este tot un test, dacă ai mai făcut un pas spre ruperea de lume. Dacă suferi mult, mai ai de exersat. Dar nu pierde vremea. Șansa la a doua viață nu o ai. Totul se întâmplă aici și acum. Orice s-ar întâmpla, nu renunța la nădejde. Nădejdea reprezintă conștientizarea faptului că Dumnezeu are soluții. Unde încetează puterea omului, începe puterea lui Dumnezeu.

 

Tot cu această ocazie din preajma discuției, mi-a fost dat să văd o frumoasă lecție de smerenie, precum și forma ei de manifestare. Un părinte vatopedin, cu grave probleme locomotorii, neputând sta în picioare pe timpul slujbei, era așezat într-un colt, cu piciorul sprijinit pe un scăunel, să-i fie alinată durerea. Un rus prezent la slujbă, sesizând poziția nefirească, l-a mustrat vocal pe părinte, atrăgând atenția celor prezenți asupra faptului. Atunci părintele s-a ridicat, deşi durerea sa era vizibilă, și-a cerut iertare față de pelerin, asistând la slujbă chinuit de durerea statului în picioare. După terminarea slujbei, un alt pelerin, bulgar de origine, kiropractician de profesie, asistând la scenă și văzând mersul și suferința călugărului, i-a înţeles pe dată afecțiunea, iar în următoarea jumătate de oră i-a fixat luxația cu care părintele se chinuia de câteva luni fără să știe ce anume are. Asistând la această scenă, am purtat discuții lungi cu părintele despre acest eveniment. Ceea ce s-a întâmplat sub ochii noștri a fost o lecție despre cum a funcționat smerenia în acestă situație.

 

– Dragul meu, smerenia este o cale de urmat. Însă, contrar multor păreri, smerenia ca și cale nu este una logică, ci este o cale supra-logică, pentru că aici intervine și Pronia Dumnezeiască, care depășeșește întru totul logica noastră. Nu vreau să crezi că ce îți voi spune este o laudă, vreau doar să înțelegi un fenomen. Faptul că m-am smerit în Biserică, a atras mila lui Dumnezeu, trimițându-l pe doctor să îmi fixeze articulația. Mai pe înțelesul tău, a fost un test pe care l-am trecut.

 

Dacă nu aș fi fost prezent la întâmplare, probabil aș fi considerat cele povestite și explicate ca fiind o exagerare.

 

– Părinte, smerenia este bună în tot și în toate?

 

– Smerenia nu este bună, este excepțională, dar cu mici excepții. Smerenia nu înseamnă să lași pe cineva să intervină în relația ta cu Dumnezeu. Smerenia nu înseamnă să accepți legislația care te aruncă în brațele păcatului și care se întoarce împotriva celui datorită căruia stăm aici de vorbă. Să nu confundăm smerenia cu prostia. Cu această ocazie îți voi transmite un mesaj primit de părinții vatopedini direct de la Maica Domnului: atâta timp cât avorturile nu vor înceta, atâta timp căt acceptăm obiceiurile distrugătoare de suflet ale unor minorități, atâta timp cât inversăm virtuțile cu păcatul, fără să opunem cel mai mic efort duhovnicesc și atâta timp cât necinstim pe Noii Mărturisitori ai secolului XX, unde sunt incluși și Sfinții români ai închisorilor comuniste, tot ce vezi în lume nu va suferi îndreptare. Încercăm să facem ceva cu ce nu ne aparține. Lumea nu este a noastră să facem ce ne taie capul cu ea, lumea este a lui Dumnezeu, dar nimeni dintre cei care o conduc nu se întreabă dacă proprietarul de drept este de acord cu așa zisele măsuri luate. Amin.

 

– Doamne ajută!

 

Fragment din cartea Cu picioarele pe pământ,  ediție extinsă,  autor Ionuț RITEȘ,  care va fi lansată în curând cu binecuvântarea părinților de la Chilia Buna Vestire din Sfântul Munte Athos.

 

 

 

PERDEAUA SI CUVERTURA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Ceea ce este acoperit de perdea sau de cuvertura nu se poate vedea. Astfel, nu vedem soarele acoperit de nori; nu vedem fata acoperita de batic sau de haine; nu vedem lucrurile care sunt dincolo de perdea, si celelalte. Tot asa, înaintea privirii oricarui pacatos nepocait, a oricarui desfrânat sau preacurvar, a oricarui rapitor, hot sau judecator nedrept, a oricarui mincinos sau înselator, într-un cuvânt înaintea privirii oricarui om necugetat atârna un anume val, care îi acopera ochii duhovnicesti si nu-l lasa sa vada de ce bunatati se lipseste, cum merge la pieire amarnica. Merge spre groapa si nu o vede, si cade în ea, daca nu priveste în jur. Satana, vrajmasul neamului omenesc urzeste acest val sau cuvertura acelor oameni care traiesc în nepasare, care nu asculta de Dumnezeu Cuvântul, Calauzitorul pasilor nostri, care parasesc rugaciunea , fara de care orice om este surd; satana urzeste aceasta ca oamenii sa nu-si observe propria pieire. Daca omul se întoarce cu pocainta adevarata catre Dumnezeu, aceasta perdea sau cuvertura se ridica. Atunci el îsi va vedea nenorocirea si pieirea. Atunci îsi va veni în sine, va întelege unde a fost, cum s-a ratacit. Atunci va începe sa suspine, sa plânga si sa se tânguiasca. Atunci si numai atunci, ca sculat din somn, va începe sa mearga precum mergea mai înainte. „Pentru aceasta zice: «Desteapta-te cel ce dormi si te scoala din morti si te va lumina Hristos»” (Efeseni 5, 14).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 83-84

 

 

 

CINE IL POATE FACE FERICIT PE OM?

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

 

Pentru o faptura întelegatoare (rationala) nu este bun care o poate face fericita, în afara de Dumnezeu, caci binele fiintei zidite din nimic vine nu de la ea însasi, ci de la Cel care a zidit-o. În unire cu El, este fericita; despartita de El, e nefericita.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 92.



Uleiul parfumat este mir?

Arhimandritul Mihail Daniliuc

 

 

De ceva timp se manifestă o cerere crescândă pentru recipientele cu uleiuri parfumate numite generic „sticluțe cu mir”. Au acaparat în mare parte atenția credincioșilor, încât foarte mulți își achiziționează astfel de sticluțe cu ulei plăcut mirositor, pe care îl folosesc cu multă cucernicie, confundându-l însă cu sfântul mir. Dintru început, să spunem că uleiul parfumat este numit pe nedrept „mir”. Ca să lămurim confuzia, trebuie să amintim ce numește Biserica noastră dreptmăritoare mir.

 

Potrivit învățăturilor ortodoxe, Sfântul și Marele Mir se prepară, prin fierbere, din untdelemn de măsline amestecat cu vin și cu câteva zeci de plante, balsamuri, rășini, esențe și aromate, potrivit unui tipic stabilit. Este o rânduială deosebit de complexă, extinzându-se pe parcursul mai multor zile din Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului Hristos, respectiv de luni până miercuri, urmând ca în Joia Mare să fie sfințit de către Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Autocefale, înconjurat de toți ierarhii Sfântului Sinod din acea Biserică, în cadrul Sfintei Liturghii. De-a lungul anilor, Sfântul Mir a fost cunoscut sub diverse numiri: „untdelemn”, „untdelemnul mulțumirii”, „untdelemnul bucuriei”, „mir”, „marele mir”, „sfântul și marele mir” și altele.

 

Trecând peste procedeul de preparare, trebuie să precizăm că mulțimea ingredientelor simbolizează diversitatea darurilor Sfântului Duh. După sfințire, Sfântul și Marele Mir se folosește la Taina Mirungerii, la sfințirea bisericilor, a altarelor, a antimiselor și pentru reprimirea în Ortodoxie a celor căzuți de la dreapta credință. Tot cu Sfântul și Marele Mir erau unși domnitorii, împărații sau regii ortodocși, în cadrul solemnității de încoronare.

 

Practica liturgică a Bisericii Ortodoxe prevede încă alte trei ungeri cu untdelemn sfințit: cea din cadrul Tainei Botezului, a Sfântului Maslu și ungerea de după Slujba Litiei, în toate situațiile folosindu-se untdelemn sfințit în cadrul respectivelor slujbe. Se mai sfințește untdelemn la sfințirea caselor sau a anumitor instituții ori spații în care omul își desfășoară activitatea. O caracteristică întâlnită cu precădere în Biserica Ortodoxă Română o reprezintă „miruirea” credincioșilor la finalul dumnezeieștii Liturghii, cu untdelemnul de la Sfântul Maslu sau la slujba Litiei săvârșite în ajunul sărbătorii. În unele cărți de cult se mai spune că la ziua de pomenire a unui sfânt, ungerea credincioșilor se face cu untdelemn din candela lui, unde, după tradiția unor mănăstiri, se adaugă untdelemnul sfințit la slujba litiei. Prin toate aceste ungeri, slujitorii bisericii înfăţişează revărsarea darurilor Duhului Sfânt peste membrii Bisericii. Dar atunci când ne miruim cu uleiurile parfumate Duhul Sfânt își mai arată mila către noi? Mă tem că nu, deoarece numai prin slujba de sfințire a Sfântului și Marelui Mir sau prin rugăciunile de binecuvântare și sfințire a untdelemnului în cadrul slujbelor amintite untdelemnul primește pecete dumnezeiască, revărsând peste credincioși har, milă și binecuvântarea Preasfântului Duh. Din cele prezentate anterior deducem că în nicio rânduială bisericească nu se amintește de miruirea cu așa-zisul mir comercializat nu numai la noi, ci și în alte țări ortodoxe. Desigur, trebuie să amintim de ungerea cu mir de nard de mare preț cu care femeia păcătoasă și Maria, sora lui Lazăr au uns picioarele Mântuitorului Hristos înainte de sfintele Sale Pătimiri. Dar tot din textul biblic aflăm că a fost o ungere simbol, anticipând înmormântarea Domnului, căci aromatele pe atunci erau folosite nu ca înlocuitor pentru parfumuri, ci drept esențe necesare îmbălsămării trupului decedat (Matei 26, 8-13; Ioan 12, 3-7).  

 

Așadar, ce-i de făcut? Mulți credincioși își achiziționează din pelerinajele la care participă nu doar icoane, cărți de rugăciuni ori alte suveniruri, ci și sticluțe cu uleiuri parfumate. Oare procurarea lor dintr-un loc pe unde a trecut Mântuitorul sau de la o renumită mănăstire reprezintă garanția că ele poartă „pecetea” Duhului Sfânt? Sau, în funcție de aroma cât mai frumoasă ori persistentă, uleiul poate fi categorisit ca mai mult sau mai puțin sfințit? Desigur că urmând aceste judecăți am greși. Sfințenia untdelemnului nu o dau nici aroma, nici locul cumpărării lui. Doar dacă cei ce ni-l oferă pot garanta că a fost sfințit. Personal, mă îndoiesc că undeva într-un atelier unde se îmbuteliază aceste sticluțe stă un preot și citește zilnic rugăciuni de binecuvântare. Dar chiar dacă ar face-o, ce slujbă ar prefera în cadrul căreia ar putea sfinți untdelemnul: Sfântul Maslu, sfințirea casei, ori litia? Există o reală problemă, chiar dacă unii o bagatelizează, căci „miruindu-ne” cu uleiuri aromate nu ne vom bucura de prezența și lucrarea Duhului Sfânt în viața noastră. De aceea cred o modalitate de a evita greșita situație ar fi ca în uleiurile aromate să adăugăm untdelemn sfințit la una din slujbele amintite. Numai folosit astfel „mirul” va aduce în ființa noastră lucrarea sfinţitoare și tămăduitoare a harului Sfântului Duh.

 

 

 

TRATAMENTUL MEDICAL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca un om bolnav, care doreste sa se vindece, se da întru totul voii doctorului sau si tine rânduiala întocmita de acesta, pentru ca leacurile sa lucreze fara de oprelisti. Noi toti suntem din fire betegi duhovniceste sau mai rau decât atât: fiind raniti de moarte de tâlharul diavol, stam vatamati în drumul lumii acesteia si nicidecum nu ne putem ajuta pe noi însine, asa cum ni se arata în pilda samarineanului milostiv, care l-a îngrijit pe cel cazut între tâlhari (Luca 10, 30-35). Daca voim sa ne vindecam de vatamarile pacatoseniei, trebuie sa ne lasam în voia lui Iisus Hristos – Acel Samarinean Care nu din Samaria a venit, ci dintru Maria Fecioara de Dumnezeu Nascatoarea –, ca sa faca El cu noi precum voieste, fiind de trebuinta sa pazim rânduiala si legile Lui care sunt scrise în Evanghelie, desi trupului nostru acestea i se par a fi prea anevoioase. Cei bolnavi iau de bune si le rabda pe toate cele rânduite de doctori, de vreme ce vor sa se tamaduiasca. Asemenea si noi trebuie sa înduram tot ce voieste si ne porunceste Tamaduitorul nostru, Hristos, si sa le primim pe acestea ca pe darul cel bun, caci altfel tamaduirea Lui mântuitoare nu ne va folosi cu nimic, asa precum pe cel beteag nu-l va întrema lucrarea leacurilor, daca acestea nu sunt luate dupa rânduiala lasata de doctor, ba chiar mai mult va creste neputinta lui. Greu îi este trupului nostru sa lepede iubirea de sine si sa urmeze voia lui Hristos, însa lucrarea vindecarii si a mântuirii noastre ne cere sa le facem pe acestea negresit. De aici întelegem ca nu au o adevarata întoarcere si pocainta cei ce nu vor sa se lase de iubirea de sine, de îndaratnicie, de setea de slava si de alte placeri trupesti, ramânând astfel betegi duhovniceste si netamaduiti, cu toate ca mântuitoarea tamaduire a lui Hristos este lasata pentru toti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 119.



De ce nu avem copii?

 

 

Această întrebare m-a frământat ani buni. Abia după 13 ani de căsnicie ne-a trimis Domnul un băiețel.

 

 În această perioadă am fost încercat de atâtea gânduri, am fost sfătuit de atâta lume. Unii spuneau să apelez la metodele medicale ultramoderne, căci însuși unchiul meu este un mare profesor în ginecologia reproductivă. Alții spunea că e bine să înfiez, dar s-au găsit și din cei care ne-au încurajat să trăim ”pentru noi”.

 

Câtă lume, atâtea teorii de viață!

 

În primii ani de căsnicie cumva nu ne deranja acest subiect, ziceam: ”Când va da Domnul!”. A mai trecut ceva vreme și am observat că viața e tristă fără de copii. Vedeam cum suferă soția. Atunci mi-am dat seama că mult mai mult își doresc copii femeile decât bărbații, care sunt preocupați de alte griji și interese.

 

Am început să vreau și eu. Au trecut mai bine de zece ani pentru ca să înțeleg că multe nu le pot face și nu am râvnă de a face tocmai din cauza că nu am copii. Eram atât de neîndemnatic cu copiii, nu știam ce să-i sfătuiesc pe cei care își cresc copilașii, nu-i înțelegeam pe cei cu mulți copii… Acestea și multe altele îmi scăpau, erau niște lacune.

 

Apoi mă întrebam: ”Cum încerc să călăuzesc atâtea familii, înainte de a călăuzi propria familie?” Or, familia dintotdeauna am văzut-o formată din părinți și copii. Mereu îmi aminteam de cuvintele rostite în cadrul Cununiei: ”Și dă robilor Tăi viață pașnică, lungime de zile, minte întreagă, dragostea unuia către altul întru legătura păcii, seminție cu viață îndelungată, dar de prunci, cununa cea nevestejită a măririi…”

 

Mereu când săvârșeam această slujbă mă zgârâiau aceste cuvinte și tot Îl întrebam pe Dumnezeu: ”De ce nu avem copii?” Și numai când am scos această problemă din cap, când ambii ne-am liniștit și am zis: ”Fie voia Ta, Doamne!” a venit și rezolvarea problemei.

 

Acum trei ani, în preajma postului Nașterii Domnului, mi-a venit un gând bun, să săvârșesc patruzeci de zile la rând Sf. Liturghie. Încă nu știam ce avea să se întâmple, dar îmi doream mult la Crăciun să intre un copilaș în casa noastră. Ba făceam și glume pe seama soției că la o sărbătoare îi voi cumpăra un băiețel.

 

Greu au mers slujbele, pe la jumătatea postului credeam că renunț, nu mai puteam, fiind doborât de o viroză. Însă Domnul m-a ajutat și am scos-o în capăt.

 

Spre sfârșit de post, iată că s-a produs minunea. Niște enoriași, care de ani buni aveau în grijă un centru de plasament, mă întreabă dacă ar fi posibil să fie botezați copilașii de curând plasați. Zis și făcut! În câteva zile am oficiat slujba Botezului pentru cinci copilași aduși în fața altarului.

 

Imediat după slujbă ne-am pus întrebarea: ”Luăm pe cineva dintre aceștia?” Soția mi-a mărturisit că i-a plăcut băiatul ce se numea Avram, eu i-am spus că mi-a plăcut Sabina. Aveau câte 4 anișori.

 

A doua zi am fost rugați să mergem la centru, să serbăm matineul, care prin instituții se face ceva mai devreme. Soția a fost în rol de Moș Crăciun. În timpul matineului Avram tot îi spunea: ”Moș Crăciun, vreau să mă iei la părinții mei!”

 

Atunci am decis că luăm doi copii, vroiam chiar trei.

 

Așa s-a întâmplat că la Nașterea Domnului au intrat acești doi copilași.

 

Ne gândeam cum va fi, cine vom fi pentru ei… Or, când au intrat în casă singuri ne-au zis mama și tata.

 

A trecut un an până când au intrat și în sufletul nostru, până când am simțit că sunt ai noștri. De atunci avem impresia că mereu au fost cu noi.

 

Între timp, vizitând centrul de unde i-am luat, o fetiță pe nume Măriuța s-a încleștat în haină și mi-a zis: ”Tu ești tata, ia-mă cu tine!” I-am spus soției, însă de câteva săptămâni fetița deja era vizitată de o tânără familie. Ne-am supărat, însă a doua zi am aflat de marea minune – soția era însărcinată!

 

Într-adevăr s-a produs o minune, în care nu eram în stare să credem. După atâția ani ne-a binecuvântat Cel de Sus cu un băiețel.

 

Abia după nașterea copilului am început să analizez acest fenomen al infertilității, să simt cât de tristă a fost viața fără de copii, au început să se trezească niște sentimente aparte… să simt că sunt împlinit ca tată.

 

Mi-am schimbat atitudinea față de persoanele cu copii, dar am înțeles și cât de mult suferă cei ce nu i-au dobândit.

 

Îmi venea să strig în gura mare: „Oameni buni, înfiați copii! Apoi vi se vor naște!”

 

Însă lucrurile nu stau tocmai așa cum vrei. Am întâlnit familii care ani întregi merg din doctor în doctor, din mănăstire în mănăstrire și tot singuri își duc traiul.

 

Am aflat că mai bine de 20 la sută din familii sunt infertile, că nici la jumătate din ele medicina nu le poate ajuta, iar dacă le ajută, atunci le ajută nu tocmai prin metode binecuvântate de Biserică.

 

Pentru că înfierea celor doi copii, apoi naşterea cu întârziere a băiatului au fost mediatizate, ne-am pomenit cu felicitări, dar și cu foarte mulţi doritori de a le ajuta să-şi rezolve problema infertilităţii.

 

De atunci săptămânal ne abordează câte o familie, chiar dintre slujitori, care se interesează pe ce cale am mers.

 

Cred că cea mai sigură a fost calea așteptării, a răbdării, a nădejdii că Dumnezeu ne va milui. Apoi e nevoie de multă încredere și decizie din partea ambilor soți.

 

Nu toate familiile sunt gata să înfieze un copil străin. Chiar cei ce merg pe această cale pun atâtea întrebări: cine sunt părinții, copilul este sănătos, din ce localitate se trage, cine îi sunt rudele… Am avut ocazia să discut cu multe cupluri şi să constat cu regret că majoritatea rămân a fi egoiste și utopice în ale lor, încât vor, bunăoară, fetiță blondă cu ochi albaștri de până la un an. Toți caută păpuși Barby, dar nu se uită mai întâi în oglindă și nu conștientizează că frumuseațea omului vine din interior.

 

Cei care rămân la astfel de parametri și nu renunță la mofturile lor sunt în așteptare și 2, și 3 ani… De unde să iei astfel de copii? Alții se smeresc și-i învrednicește Domnul cu un copil tocmai potrivit.

 

Am cunoscut şi părinți care, după câteva luni, au renunțat la copilaș. Câtă jale, ce traumă e să fii abandonat a doua oară! Orice scuze ar invoca nerealizaţii părinţi, copilul nu e o jucărie!

 

În ultimii 3 ani am purtat discuții și am spovedit peste 100 de cupluri infertile. Multe, puține, nu știu. Una pot spune, pentru marea majoritate din ele cauza este păcatul! Circa 75 din femei au avut avorturi, altele s-au născut cu malformații genitale, cu utere infantile, ceea ce presupune că tot e în urma unor consecințe moștenite de pe urma păcatului, altele în urma preparatelor hormonale, altele după infecții sexual transmisibile. Și doar câteva, numărate pe deget, sunt sănătoase, dar…

 

Probleme pot fi și de ordin psihologic. Oamenii sunt stresaţi, lipsiţi de dragoste și afecțiune, derutaţi, departe unul de altul.

 

Și dacă unii încep viața intimă prematur, săvârșind cele mai grave fărădelegi, alții se protejează până la vârsta când nu mai sunt apți de a zămisli un copil. Medicina ne spune că vârsta optimă de a naște un copil este între 20 și 24 de ani, pe când alți abia la 30 se căsătoresc.

 

Atât de slăbiți suntem fizic încât circa 80 la sută din sarcini se pierd din primele zile, iar cuplurile nici nu bănuiesc de ele.

 

Și modul de viață al tinerilor lasă mult de dorit. Câți fac abuz de alcool, apoi tutun și atâtea chimicate consumate?

 

Apare fireasca întrebare: „De unde copii?”

 

Să deschidem ochii, să privim spre Cer, să dobândim mai multă Lumină și să luăm aminte.

 

Păcatul niciodată nu a adus bucurii. Viața dezordonată aduce scârbe, necazuri, tristețe… singurătate.

 

Să lucrăm virtutea, care aduce roade și bucurii!

 

Preot Octavian MOŞIN

 

 

 

BIRUIREA PATIMILOR

 

 

Ucenicul: Vreau mult sa ma pot indrepta, dar sunt in continuare tulburat de dorintele patimase. Ce pot face sa le biruiesc?

 

Staretul : Staruie in vointa, iar Dumnezeul Cel Atotputernic te va rasplati dupa inima ta; caci inceputul virtutilor si izvorul lor este deschiderea si dorinta de bine a cuiva in Domnul. Omul nu poate birui patimile prin el insusi. Aceasta e lucrarea dreptei Celui Preainalt, este lucrarea puterii lui Dumnezeu. Dinspre partea noastra, noi trebuie doar sa pastram intreaga deschidere intru sfintenie daruita noua de Dumnezeu, si, potrivit ei, sa aducem ostenelile noastre de a atinge limanul lin al nepatimirii. Fara nici o indoiala, Cel Preainalt va desavarsi osteneala celui care voieste aceasta. Asa ca, daca voiesti sa te ridici din mormantul patimilor, atunci tine-ti intotdeauna mintea atenta la aceasta; ingrijjeste-te de aceasta si lucreaza cu ravna nesovaielnica. Nadajduieste in Dumnezeu, Care poate arata puterea Sa, prin harul Sau, in slabiciunile noastre, si te vei mantui.

 

Fragment din cartea Cu picioarele pe pământ,  ediție extinsă,  autor Ionuț RITEȘ,  care va fi lansată în curând cu binecuvântarea părinților de la Chilia Buna Vestire din Sfântul Munte Athos.

 

 

 

RISIPIREA GANDURILOR

 

 

Ucenicul: Cum pot scapa de risipirea gandurilor in timpul rugaciunii?

 

Staretul: Cand te rogi cu buzele, roaga-te si cu mintea; adica ingradeste-ti mintea cu puterea cuvintelor rugaciunii. Daca esti tulburat de vreun gand la ceva, de cum ai observat aceasta neluare aminte, intareste-ti atentia la rugaciune. Fa aceasta tot timpul si vei simti folosul.

 

Statornicia mintii atrage lucrari deosebite ale harului.

 

Fragment din cartea Cu picioarele pe pământ,  ediție extinsă,  autor Ionuț RITEȘ,  care va fi lansată în curând cu binecuvântarea părinților de la Chilia Buna Vestire din Sfântul Munte Athos.




Mijloacele de izbăvire nu sunt foarte complicate: a răbda şi a te ruga.

- Sf. Teofan Zăvorâtul -

 

 

Este posibil ca Dumnezeu Însuşi să trimită acestea pentru învăţare de minte – să nu ne punem nădejdea în noi înşine. Câteodată luăm multe asupra noastră şi aşteptăm mult de la eforturile, mijloacele şi ostenelile noastre. Dar, iată, Domnul ia Harul şi ne lasă singuri, spunând parcă: ”Poftim, încearcă-ţi puterile”. Cu cât există mai multe daruri naturale, cu atât mai necesară este această învăţare de minte. Dacă înţelegem acest lucru, să răbdăm. Acestea sunt trimise şi ca pedeapsă pentru pornirile pătimaşe, îngăduite şi neosândite de noi şi neacoperite de pocăinţă. Pornirile acestea sunt pentru suflet exact ceea ce este pentru trup hrana proastă, care ori îngreuiază, ori slăbeşte, ori îndobitoceşte. Trebuie să cercetăm cu atenţie şi să vedem dacă nu cumva există aşa ceva în suflet şi să ne pocăim înaintea Domnului şi să hotărâm ca pe viitor să ne păzim.

 

Cel mai mult nesimţirea şi răceala vin în urma mâniei, a nedreptăţii, a supărării, a osândirii, a trufiei şi a celor asemenea lor. Un singur lucru ne rămâne – să ne rugăm pentru izbăvirea de această uscăciune şi de nesimţire alături de împietrire. În perioada răcelii şi a nesimtirii, în minte sunt greu de tinut cuvintele rugăciunii totuşi este posibil. Trebuie să lucrăm împotriva sinelui. Tocmai ostenirea sinelui va fi mijlocul de a-L îndupleca pe Domnul spre milă şi de a înapoia harul. Dar nu trebuie nicicum să renunţăm la rugăciune.

 

 

 

Sfântul Macarie spune: Domnul vede cât de sincer îţi doreşti binele acesta şi ţi-l trimite. Iar rugăciunea împotriva răcirii inimii, cu cuvântul tău, înainte de pravilă şi după pravilă şi în continuarea ei lui Dumnezeu să I-o ceri, ca şi cum aducând înaintea fetei Lui un suflet mort: “Vezi, Doamne, cum este sufletul meu! Zi, aşadar, un cuvânt şi se va vindeca!” Cu aceleaşi cuvinte şi în timpul zilei să I te adresezi mai des lui Dumnezeu.

 

Sfantul Teofan Zavoratul,  “Sfaturi intelepte”, Ed. Egumenita, 2006

 

 

DIN MOSI STRAMOSI

- Sfantul Nicolae Cabasila -

 

 

De când Adam s-a încrezut în duhul cel rau si si-a întors fața de la bunul sau Stapân, de atunci mintea i s-a întunecat, sufletul si-a pierdut sanatatea si tihna pe care o avusese. Dar din acel moment si trupul s-a împerecheat cu sufletul si a avut aceeasi soarta ca si el: s-a stricat si el deodata cu sufletul, ca o unealta în mâinile lucratorului. Caci sufletul este atât de strâns legat de trup, încât îl face si pe acesta partas la tot ce simte el. Vrem marturie? Rusinea pe care a încercat-o Adam l-a facut îndata sa-i roseasca obrazul, caci totdeauna când se întâmpla ca sufletul sa fie încercuit de griji, atunci si trupul sufera împreuna cu el.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 160

 

 

SPECTACOLUL NATURII

- Ierom. Arsenie Boca -

 

 

,,Opreşte-te.. atâta trebuie să faci. Să te opreşti şi să priveşti iară firul de iarbă, să vezi floarea, să-i simţi parfumul. Să te închini la Sfântul Soare şi să-i mulţumeşti că ţi-a mai dat o nouă zi. Să asculţi foşnetul frunzelor, ciripitul păsărilor şi acolo, acolo în liniştea aceea mută, acolo să te găseşti tu pe tine din nou şi vei deveni ceea ce ai fost cândva, iarăşi.."









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu