duminică, 28 ianuarie 2024

Mihai Cantuniari - Quod Erat Demonstrandum

 




Quod Erat Demonstrandum

Mihai Cantuniari, scriitor

28 Ianuarie 2024

 

Scriam mai deunăzi de România profundă, perenă, patria mea de suflet, de o autohtonie absolută. Iat-o, în viziunea lui Schopenhauer („Istoria este pentru poporul român ceea ce e raţiunea pentru un individ”) şi mai ales a Marijei Gimbutas, istoric de frunte, fostă cercetătoare la Universitatea din Los Angeles: „România este vatra a ceea ce am numit vechea Europă, o entitate culturală cuprinsă între 6500-3500 î.e.n., axată pe o societate matriarhală, teocratică, paşnică, iubitoare şi creatoare de artă, care a precedat societăţile indo-europenizate patriarhale de luptători din epoca bronzului şi fierului.”

 

Aceasta e ţara mea adevărată, nu marea bolnavă de azi, victima cangrenizată a jocurilor politice murdare de la noi şi de pretutindeni.

 

Chiar şi aşa, vicisitudinile prezentului dezamăgitor nu vor lăsa nici un rid, nici o cută pe fruntea marmoreeană a unei civilizaţii pelasgice măreţe, neîntrerupte, cu sorgintea în paleoliticul cel mai îndepărtat. Suntem atât de vechi, încât veneticii care ne-au călcat  ades de-a lungul timpului în momentele noastre de slăbiciune  -  venitùrile, cum bine îi stigmatiza Eminescu  -,  cu reaua-credinţă care îi caracteriza pe ei, şi acum pe urmaşii lor, au încercat în fel şi chip nu numai să ne ponegrească, dar şi să ne conteste drepturile preistorice originare asupra gliei ancestrale. Aşa a pornit şi diversiunea lui Roesler, acea vulgară caricatură de “savant” aservit intereselor (h)ungare în chestiunea Transilvaniei. Venitùri (sec. X-XI-lea) au fost triburile hune care s-au înstăpânit prin foc şi sabie pe cele mai mănoase ţinuturi trans- şi intra-montane și care acum ne încondeiază pe plan mondial de ne merg fulgii.   

 

Cea mai luminoasă demonstraţie prin reducere la absurd a pretenţiilor maghiare din Ardeal am găsit-o la aproape necunoscutul (spre ruşinea noastră) Ştefan J. Fay. Dacă i-am citi ceva mai puţin pe piticotul Dan Brown, pe mălăieţul Paulo Coelho, pe răutăciosul José Saramago, şi mai mult pe autorii noştri cei mai serioşi şi mai severi, am descoperi cu interes şi încântare pagini impresionante, vibrând ca un clopot de bronz de la Tismana:

 

„… ne tragem din populaţia originară care a dat cultura de la Vinţa, Hamangia, Cucuteni, Monteoru. Sub vatra satului de azi Cucuteni, din Moldova, stau şapte straturi de aşezări până în cea mai veche cultură paleolitică. Sub oraşul nostru Alba Iulia se află beciurile cetăţii romane Apullum, sub temeliile ei cetatea de piatră şi lemn a dacilor, iar sub ea suprapusele aşezări care pătrund până în epoca de piatră! Ornamentele de pe vasele şi statuetele de lut din preistoria noastră continuă să fie brodate pe costumele naţionale româneşti, se cioplesc în lemnul porţilor noastre din Maramureş şi până în Bucovina, din Oltenia şi până în Dobrogea. Nu există un singur model de pe vreun vas descoperit la Monteoru, vechi de patru, cinci mii de ani, pe care să nu-l găsiţi în broderiile noastre de azi. Ele ne dau temeiul celei mai vechi conştiinţe de popor neclintit. Iar al doilea temei stă în bătăliile dacilor împotriva cimbrilor, bastarnilor, celţilor, mai târziu împotriva romanilor. De la Burebista şi Decebal noi ştim că existăm nu numai prin cultura preistorică, dar şi prin istorie, ca popor şi stat luat în evidenţă de Herodot, atestat de Columna lui Traian, preamărit de Iordanes. Prin Cucuteni şi Monteoru, prin Burebista şi Decebal noi ştim că facem parte dintr-o populaţie de autohtonie indubitabilă, într-un lanţ neîntrerupt de generaţii, din preistorie şi până azi. Toţi ceilalţi au venit peste noi. Unii din nord, alţii din est, câte unii din sud. Unii călări, alţii pe jos, unii cu sabia, alţii cu bâta, unii să cucerească, alţii să cerşească. Coborâţi ceva mai adânc sub temelia castelelor medievale, vechi doar de un mileniu, şi veţi străpunge către neolitic. Şi acest neolitic nu aparţine nici celţilor, nici germano-francilor, nici slavilor, nici ungurilor, ci tocmai populaţiilor pe care eu le numesc de autohtonie absolută ale Europei„.

 

Şi iată în continuare refutarea magistrală a „teoriilor” pseudoştiinţifice ale unor  Roesler, Tomaschek, Humfalvy et ejusdem farinae:

 

„Cum vrei să admiţi, domnule, că un pământ atât de bogat a rămas pustiu opt sute de ani? Cea mai banală întrebare: dacă opt sute de ani Transilvania a fost pământ pustiu, cum au ştiut ungurii, venind, să dea apelor, satelor, cetăţilor  -  nota bene: pustii!  -,  munţilor, dealurilor, vechile lor denumiri dacice şi romane? Cum de au zis, fără ca nici un localnic să nu le şoptească la ureche, Moroş la romanul Marisus şi românescul Murăş? Cum de au zis Köröş la romanul Crisus şi românescul Criş? Cum de au zis Szamoş la romanul Samusus şi românescul Someş? Până şi Tomaschek recunoaşte că argumentul toponimic îi dă dureri de cap! […] Până acum aţi jurat pe Notarul Anonim, pe Simon de Kéza, pe Rogerius, pe Ricardus, care, la fel cu cronicarii bizantini şi ruşi, în cap cu Nestor, vorbesc de un popor valah care se afla în Transilvania pe când ungurii abia se instalau în Pannonia. Acum, deodată, gata!, aruncăm la gunoi pe acei care semnează de fapt actul de naştere politică a maghiarilor pe aceste meleaguri. Domnul Roesler îl declară pe Notarul Anonim falsificator. Simon de Kéza, care susţine pe la 1285 existenţa unor cnezate şi voivodate vechi româneşti, falsificator şi el! Cronicarii bizantini şi ruşi, actele de cancelarie, documentele de la Vatican nu mai fac două parale! Singurul deţinător al adevărului este domnul Roesler!” […].

 

Şi acum, evidenţa orbitoare, de care se tem ciracii lui Laszlo Tökes cu el în frunte, ca dracul de tămâie:

 

„Dacă prin anul 890, când s-au stabilizat ungurii în Pannonia, ei erau încă organizaţi în trib şi trăiau din jaf, o sută de ani mai târziu, integraţi prin catolicism în civilizaţia europeană, ei adoptaseră cancelaria feudală din care nu putea scăpa nimic nesupravegheat, ca în toate organismele statelor centralizate. Roesler pretinde că infiltrarea românească s-a petrecut între anii 1100 şi 1200. Deci, acest fenomen trebuia să se afle consemnat undeva, în actele cancelariei, dacă nu ale ungurilor, oricum ale imperiului bizantin. Dar aşa ceva nu găsim! Cum ne putem imagina că se aşează câteva zeci de mii, sute de mii de oameni, poate un milion, pe tot cuprinsul Transilvaniei de la Sighet la Braşov, de la Oradea şi Arad la Topliţa, pe Crişuri, pe Mureş, pe Olt, pe toate apele şi-n toţi munţii, înjghebând sute şi sute de sate şi cătune, şi această maşină administrativă care se numeşte cancelarie regală să nu consemneze nimic?, să nu delimiteze nici un raport juridic pentru noul venit? E simplu, Alex: fiindcă fenomenul nu a existat, ci, dimpotrivă, peste populaţia locală s-a făcut o lentă infiltrare maghiară, şi pe aceasta o găsim însemnată şi de cronicari şi în titlurile cancelariei. Cunoaştem nenumăratele conflicte dintre coroană şi voievozii ori cnejii pământeni, ori dimpotrivă, acordurile dintre năvălitorii unguri şi conducătorii populaţiei locale româneşti, ceea ce dovedeşte existenţa unui raport între entităţi politice, statale şi de cancelarie de sine stătătoare.

 

Cunoaştem cu exactitate mutarea cetei lui Bogdan de Iam spre nord. Cunoaştem cu exactitate tratativele, condiţiunile şi consecinţele primirii cumanilor de către maghiari în Ungaria. De asemenea, cunoaştem condiţiile precise cu care au fost primiţi Cavalerii Teutoni în Transilvania, zona lor de aşezare, drepturile şi limitele acestor drepturi, pe care teutonii, încălcându-le, au fost izgoniţi din ţară. Dar hai să nu vorbim de întâmplările de mare anvergură, care implică politică şi diplomaţie, să ne oprim la faptele mărunte. Noi ştim azi că nici un călugăr nu putea trece din Ţara Românească în Transilvania fără ca autoritatea administrativă cnezală, voivodală, orăşenească să nu ştie ce-i cu el, de unde vine, încotro se duce şi cu ce scop. Fuga unor oameni dintr-un hotar într-altul, am zice azi dintr-un comitat în altul, se urmărea prin scrisori, pentru aducerea înapoi a fugarului cu forţa. Se găsesc reclamaţii pentru furtul unor vite, pentru un jaf, pentru o tulburare la stăpânire; un împrumut de bani se făcea pe bază de acte, o aşezare nouă lua fiinţă prin delimitări cu împuterniciri judecătoreşti şi martori. Vreau să spun că ne aflăm într-un timp eminamente istoric, când, deci, orice mişcare se consemna într-un cadru de legi bine definite. Cu alte cuvinte, nici o pasăre nu putea cânta fără ca întreaga pădure s-o ştie!

 

- Aşa-i, spuse Alex. Drepturile erau foarte bine delimitate în evul mediu.

 

- Să ne întoarcem acum, spuse Stoica, la „venirea” românilor, în secolul XII şi XIII, de care vorbeşte Roesler. Trebuie să admitem, în această „ipoteză”, că a avut loc o mişcare de populaţie de dimensiuni colosale. Hai să ne închipuim această mişcare! La ea participă zeci de mii, sute de mii de oameni în toată puterea, care se pun în mişcare în convoaie, iar aceste convoaie sunt formate din sute de căruţe, în care se află îngrămădiţi femei, copii, bătrâni, unii sănătoşi, alţii bolnavi, înşirate pe zeci şi zeci de kilometri. Odată cu convoiul de care şi căruţe înaintează pe drum ciurde de vite şi turme de oi, mii şi mii de oi, stârnind un praf care poate fi văzut de la enorme distanţe. Este vorba deci de o masă fabuloasă a cărei scurgere a trebuit să dureze săptămâni, poate luni de zile, cu mari locuri de popas, cu surse vaste de apă pentru adăpatul vitelor. Imaginează-ţi o asemenea populaţie în mişcare. Ea aduce groază pe unde trece, exact precum groază aduceau cu ei în calea lor cruciaţii, când, trecând prin Europa către Bizanţ, găseau porţile cetăţilor închise de teama jafului, a secătuirii proviziilor, a abuzurilor de tot felul, a molimelor pe care le puteau aduce, a bolnavilor şi morţilor pe care îi semănau pe drum. Şi iată că toată această mulţime înaintează fără să stingherească pe nimeni şi fără a fi ea însăşi stingherită, trece Dunărea  -  pe unde?  -,  taie câmpiile şi pădurile  -  Olteniei?, sau poate ale Munteniei?, nu ştim  -,  trece apoi munţii  -  prin care trecători? Spre care oraşe? Tăcere! Şi apoi se răsfiră în toată Transilvania, aducând cu ea înapoi limba latină românească şi toate denumirile apelor şi munţilor, pe care nu le-a uitat de opt sute de ani! Şi nimeni nu le aţine calea, nici o armată, nici populaţia, nici măcar un planton de pază nu duce vestea puhoiului care se apropie, nici la Alba Iulia, nici la Cluj, nici la Alba Regală, şi oamenii se aşează, fiecare unde vrea, şi ia cât pământ poate, fără ca nici un trimis judecătoresc să-l pună în stăpânire, să-i facă semn de hotar cu martori legiuiţi. Şi nici o cancelarie, orăşenească, cnezală, voivodală, regală, nici un cronicar bizantin, nici măcar un biet călugăr misionar, nimeni nu pomeneşte de asemenea uriaşă mişcare de exod şi reexod. Să mă ierte Dumnezeu, Alex, asta nu e ipoteză istorică. Asta-i poveste de prostit copiii, şi nimic bun nu poate să iasă din asemenea răstălmăciri şi manevrare politică de prostire.

 

Şi, oprindu-se brusc, întinse degetul spre pieptul lui Alex:

 

- Nici o ţară nu poate revendica drepturi istorice pe asemenea minciuni.”

 

Bietul Ştefan J. Fay (am citat pe larg, tocmai fiindcă paginile acestea sunt greu accesibile, din romanul lui, „Moartea baroanei”, apărut în 1994 la Bucureşti, Editura didactică şi pedagogică, pag. 130-132)! Singur se orbea crezând că nici o naţiune care se respectă nu-şi poate întemeia istoria şi năzuinţele pe astfel de aberaţii. Ba uite că se poate! Tot tam-tamul antiromânesc stârnit de propaganda iredentistă, şovină şi revizionistă maghiară nu şi-a primit replica demnă şi fermă a Statului român. De ce  -,  nu ştiu şi nu pot înţelege. Dar nici să-mi imaginez o complicitate a acestui stat nesigur pe picioarele lui, cu duşmanii săi învederaţi, nu pot! Aşa ceva eu nu concep. Şi repet aici pentru a nu ştiu câta oară: nu poporul maghiar în totalitatea lui ne este inamic, ci unii conducători ai lui, din păcate prea destui în ultimele trei decenii, ultranaţionalişti turbaţi şi orbi care tulbură apele, mută frontierele, învrăjbesc până şi elementele naturii cu ura lor maladivă.

 

Este de vină şi Europa cea cu două feţe, cu două măsuri, cu două atitudini, care ne mustră acru dacă îndrăznim să aducem vorba de mareşalul Antonescu, dar se face că nu vede şi nu aude ridicarea în slăvi şi sanctificarea fascistă a „amiralului” de apă dulce Horthy. Cu aceeaşi mână cu care îi mângâie pe creştet pe polonezi, maghiari, cehi, tanti Europa ne ceartă ca o ţaţă cu pumnii în şolduri, cu degetul arătător înălţat mereu a sfadă. Elevul repetent România, loaza Europei, trebuie pus mereu la colţ, cu urechi de măgar, cu genunchii pe coji de nucă. Or, eu nu admit aşa ceva.    

 

Demult, în anii ’70, pe când lucram la Editura Enciclopedică în cadrul redacţiei pentru enciclopedii străine, şeful meu de atunci, prietenosul, finul diplomat şi excelentul profesionist care era şi este istoricul Horia C. Matei, mi-a pus în faţă o mare enciclopedie canadiană, zicându-mi: „Citeşte şi vezi ce putem face”.

 

Am citit articolul „România” şi nu mi-am crezut ochilor: toate clevetirile, minciunile, ponegririle, calomniile împotriva ţării mele îşi găsiseră acolo locul. Indignat, nedumerit, am citit în josul articolului cu pricina iniţialele autorilor (erau două persoane), apoi m-am întors la primele pagini, la lista cu autori, şi i-am găsit: erau doi unguri. Desigur, asta se întâmpla pe la începutul anilor ’70, când în Canada se aflau foarte puţini români. Acum situaţia este cu totul alta şi sper ca asemenea aberaţii să nu se mai repete, deşi nu sunt tocmai sigur, fiindcă ai noştri nu sclipesc nici prin combativitate, nici prin siguranţa punctului de vedere, nici măcar prin coeziune în apărarea propriilor interese. Deziluzii peste deziluzii. Dar rămânea să mă roadă o întrebare scârboasă ca un vierme neadormit: de ce unele enciclopedii străine, printre care uneori până şi Larousse-ul, nu apelau la români, ci la minoritari naţionali? 

 

Atunci, demult, redacţia mea întreagă, ca un singur om, a pregătit un cu totul alt material despre România şi l-a trimis plocon canadienilor. Ce-or fi făcut aceia cu el, nu pot şti, nici spune, dar nici iluzii nu-mi prea fac. Că noi înşine ne retezăm cel mai adesea craca de sub picioare e absolut adevărat; că avem însă parte şi de multă neînţelegere, aversiune nejustificată, nedreptăţi făţişe, asta nu se poate nega. Simplul fapt că o mare literatură naţională ca a noastră (mare, negativiştilor autohtoni inconştienţi şi iresponsabili!, fiindcă are parte nu doar de o preafrumoasă limbă de cultură, dar şi de reprezentarea tuturor genurilor, stilurilor, încercărilor şi experimentelor) nu şi-a primit încununarea mondială a premiului Nobel, îmi dă de gândit şi îmi cătrăneşte îndeajuns sufletul, inteligenţa, simţirea şi inima. Nimeni în deplinătatea facultăţilor mintale, din lumea asta mare, strâmbă şi abandonată de Duhul Sfânt, nu poate susţine, dacă n-a băut laudanum, că un Imre Kersétz (Nobel 2002  -  tulai Doamne!) este un scriitor mai bun, mai vast, mai profund, mai universal decât Sadoveanu, Blaga, Voiculescu, Pillat, Arghezi… Şi cu toate astea… Nu mai e vorba de nedreptate. Nici de orbire. Nici de rea-voinţă.

 

E vorba pur şi simplu de indecenţă.

Sfruntată.

Aranjament graphic - I.M.












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu