Geneza
statalității ucrainene (1)
Prof.
univ. dr. Tiberiu Tudor
13
Martie 2024
Câteva
repere ale scindării medievale a slavilor de răsărit
Istoria medievală timpurie a slavilor de răsărit pare
încețoșată dacă ne pierdem în detalii. În liniile esențiale ea este, însă,
limpede. Invazia mongolă din 1240 a spulberat Rusia Kieveană și a introdus o
pană separatoare între partea de vest a slavilor de răsărit (viitorii ucraineni
și bieloruși) și cea de est. Disoluția puterii mongole, ca urmare a luptelor
pentru succesiune din cadrul fostei mari armate a lui Ginghis și ridicarea
puterii poloneze a făcut ca, de la 1400 până spre 1800, ramura vestică a slavilor
de răsărit să intre sub dominația poloneză și polono-lituaniană, care și-a pus
amprenta etno-culturală și lingvistică asupra ei. Între ruteni - risipiți
într-o masă comună cu polonezii, lituanienii, alte seminții și apoi evreii - a
avut loc și o sciziune social-religioasă. Elita lor socială a adoptat catolicismul și a fost asimilată de
puternica șleahtă (nobilime) poloneză, pierzându-și identitatea slavă. Țăranii
ruteni, în marea majoritate iobagi, au rămas la ortodoxism; mulți, sub
oprimarea nobilimii, majoritar poloneze, și a prozelitismului catolic, s-au
refugiat spre sud-est, unii îngroșând armata cazacilor zaporojeni.
În paralel, rușii, ramura estică a slavilor de
răsărit, au acceptat suzeranitatea mongolilor,
plătindu-le tribut timp de două
secole și păstrându-și identitatea cultural-religioasă. În 1380, la Kulikovo pe
Don, mongolii a fost învinși pentru prima dată și principatul rus de Moscova
și-a început emanciparea și expansiunea. La 1440, în urma ultimului război
civil din cadrul Hoardei, uriașul ei teritoriu se sparge în șapte hanate
tătaro-mongole (prin amestecarea cu populațiile turcice cucerite denumirea lor alunecă
spre genericul tătari). Ivan al treilea, cel Mare (din 1462 până în 1503 “Cneaz
al întregii Rusii”), a refuzat să mai plătească tribut tătaro-mongolilor și a
pus bazele statului centralizat rus. Rusia devine Țarat în 1547, când Ivan al
IV-lea, cel Groaznic, este înscăunat, la 17 ani, cu acest titlu. Treptat, toate
cele șapte hanate au fost cucerite de către Țaratul Rusiei, cel mai longeviv
fiind, sub protecție otomană, Hanatul Crimeii, “închinat” de către hanul
Șahin-Ghirai, sau, mai degrabă, cucerit de către trupele lui Potemkin, în 1783,
pentru Ecaterina cea Mare.
Dincolo de disputele istoriografiilor rusă și
ucraineană asupra Rusiei Kievene și a originilor acestor două ramuri (din cele
trei) ale slavilor de răsărit, ucrainenii își revendică identitatea din prima încercare de
constituire a unei statalități independente, prin răscoala de la 1649 a cazacilor zaporojeni
împotriva puterii polono-lituaniene. Cazacii de pe cursul inferior al Niprului
constituiau la acea vreme trupele de apărare a graniței de sud a Uniunii
Statale Polono-Lituaniene împotriva expansiunii otomane; era o cavalerie
ușoară, rapidă, eficientă și crudă.
Răscoala cazacilor a culminat cu intrarea triumfală în
Kiev a lui Bogdan Hmelnițki și crearea Hatmanatului Cazac, în jurul Kievului pe
ambele maluri ale ale Niprului, formațiune statală independentă între 1649 și
1654. Prin Tratatul de la Pereiaslav, din 1654, Hmelnițki trece Hatmanatul,
autonom, sub suzeranitate rusă.
Bogdan Hmelnițki (de descendență ruteană după tată și
cazacă după mamă) este venerat deopotrivă, cu motivații diferite, de către
pan-slaviști și de către naționaliștii ucraineni și este detestat de către
polonezi, cărora le-a marcat începutul declinului. Ucrainenii îl consideră părintele națiunii lor, iar rușii - primul
reunificator al slavilor de răsărit.
În 1888 a fost inaugurat la Kiev impunătorul monument
al lui Hmelnițki, pandant al monumentului lui Petru cel Mare din
Sankt-Petersburg. Autoritățile ruse nu au aprobat macheta inițială, în care sub
copitele calului hatmanului se prăbușesc, zdrobiți, un nobil polonez, un preot
catolic și un evreu (e vorba de arendașii evrei care administrau și exploatau
moșiile șleahticilor). În timpul hatmanatului pogromurile acestea au avut loc.
Originile atrocităților unor formațiuni ultra-xenofobe ucrainene (de exemplu divizia
Wafen SS de voluntari ucraineni Galiția, în timpul celui de-Al Doilea Război
Mondial) nu sunt în nazism, ci mai adânci, în propria istorie. Nazismul e una,
fascismul e alta, naționalismul xenofob
ucrainean e altceva, chiar dacă acesta din urmă a adoptat însemne naziste, în
lipsa unora specifice (ex. Wolfsangel, arborat de batalionul Azov.
Semnarea Tratatului de la Pereiaslav a declanșat
războiul ruso-polonez (1654-1667), primul Război al Nordului, care se termină
cu Tratatul de la Andrușovo, stabilind granița dintre Rusia și Uniunea
Polono–Lituaniană pe Nipru. Rusia anexează teritoriul Hatmanatului din stânga
Niprului, inclusiv Kievul, situat pe malul drept, păstrându-i autonomia, din ce
în ce mai redusă, până la 1775. În dreapta Niprului, teritoriile cu populație
ruteană rămân sub controlul regatului Poloniei (Galiția de Est) și al Marelui Ducat
al Lituaniei (Volînia). Teritoriul Hatmanatului din dreapta Niprului reintră în
componența Uniunii Polono-Lituaniene, care îi deființează imediat autonomia.
Aceste teritorii, din jurul Kievului în stânga și dreapta Niprului constituie
nucleul eterogen (cazac pe de o parte, rutean pe de alta) al viitoarelor
încercări de a înjgheba o statalitate independentă ucraineană (în, aceste
nuclee sunt marcate pe harta celei mai mari extinderi a Ucrainei, cea pe care a
reușit să și-o adjudece la ieșirea din URSS, în 1991). Niprul va deveni cu
timpul linia de falie civilizațională a slavilor de răsărit.
În continuare, cazacii zaporojeni au luptat alături de
ruși în războiul ruso-turc din 1676-1681. Celebrul tablou al lui Repin
reprezintă o scenă de legendă din timpul acestui război, anume răspunsul,
mustind de insulte, al cazacilor zaporojeni către sultanul Mehmet al IV-lea
care, “împărat al împăratilor, frate al Soarelui și al Lunii”, le poruncea
supunere, după o bătălie câștigată, de fapt, de cazaci. Prin tratatul de pace
de la Bahcisarai din 1681, este stabilită granița ruso-otomană pe cursul inferior
al Niprului.
Pericolul expansiunii otomane spre nord devenind
dominant, în 1686 este semnat la Moscova Tratatul Păcii Eterne între Rusia și
Uniunea Polono-Lituaniană. „Pacea Eternă” va dura, totuși, aproape un secol,
până la cele trei împărțiri ale Poloniei (1772, 1793, 1795), ultima ștergând
pentru mai bine de un alt secol Polonia de pe harta Europei. Teritoriile cu
populație ruteană (Galiția, Volînia, Podolia) sunt împărțite între Imperiul
Țarist și cel Habsburgic.
În consecință, linia de falie civilizațională
(inclusiv religioasă) între cele două ramuri ale slavilor de răsărit se va
adânci în secolul al XIX-lea. Războiul civil ucrainean din 1918-1920 are și
aspecte de tip civilizațional, deși dominanta lui a fost una ideologică:
naționalism versus internaționalism bolșevic.
Atunci când, în 1991, ucrainenii și-au desprins, cu
multă abilitate politică, un stat independent cu granițele pe liniile de
demarcație artificiale dintre republicile sovietice, au luat cu ei și seculara
line de falie a slavilor de răsărit, pe Nipru. Iar atunci când falanga
extremistă, ultra-xenofobă, a naționalismului ucrainean a avut nesăbuita
aroganță de a legifera ucrainizarea ramurii slave ruse de la est de Nipru -
declanșând în 2014 noul război civil, și apoi, în 2019, rejectând definitiv acordurile de la Minsk - reacția
acesteia din urmă a fost inevitabilă: războiul. Unul legitim și provocat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu