marți, 5 august 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! Cu GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ

 



TREBUIE SA FIE CREȘTINUL COMBATANT?

 - Pr. IOAN VLĂDUCĂ -

 

Combativitate și toleranță

Ce este combativitatea? Combativitatea este virtutea care constă în deprinderea de a combate răul în mod înțelept.

Care este patima care se opune acestei virtuți? Patima care se opune combativității este toleranța. Aceasta este ridicată astăzi la mare cinste de către sistemele corupte.

Ce este toleranța? Toleranța este permisivitatea față de rău. Ea se manifestă sub două forme: indiferența față de rău și favorizarea răului.

Ce deosebire este între toleranță și îngăduință? Îngăduința este o virtute; ca orice virtute, ea este o manifestare a dragostei. Suntem îngăduitori față de omul care păcătuiește, însă nu tolerăm păcatul și erezia.

 

Toleranță sau îngăduință?

Învățătura ortodoxă face distincție între îngăduință și toleranță? Da. Sfinții Apostoli și Sfinții Părinți ne îndeamnă la îngăduință, dar ne interzic toleranța. Sfântul Apostol Pavel le scrie efesenilor: „Să nu vă amestecați cu faptele cele fără de roadă ale întunericului, ci mai vârtos să le condamnați”[1]. Această condamnare este o manifestare a combativității. Verbul care se folosește aici în textul grec este elénhete, imperativul de la elénho = a condamna, a da pe față ceva care este greșit, a dovedi că ceva este greșit.

Îngăduința are o limită? Da. Sfântul Apostol Pavel îl sfătuiește pe episcopul Tit: „De omul eretic, după prima și a doua sfătuire, te ferește”[2]. Iar Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan ne învață astfel: „Oricine va veni la voi și nu va aduce învățătura aceasta (nu rămâne în învățătura lui Hristos, n.n.), să nu-l primiți în casă și să nu-i ziceți lui: bucură-te. Că cel ce îi va zice lui bucură-te, se va face părtaș faptelor lui celor rele”[3].

Îngăduința implică lipsa de mustrare? Nu. Sfântul Apostol Pavel îi scrie Episcopului Timotei: „Pe cei ce păcătuiesc, înaintea tuturor mustră-i, ca și ceilalți frică să aibă”[4]. Mustrarea părintească nu arată lipsă de îngăduință. Tatăl își mustră fiul cu discernământ, având și îngăduință față de el.

Este compatibilă mustrarea cu blândețea? Da. Sfântul Apostol Pavel îl sfătuiește pe tânărul episcop Timotei să fie „blând către toți, învățător, suferitor, cu blândețe certând pe cei ce stau împotrivă, poate cândva le va da lor Dumnezeu pocăință spre cunoștința adevărului”[5].

 

Combativitate și iuțime

Pe ce puteri sufletești se bazează combativitatea? Toate virtuțile au fost rânduite de Dumnezeu. Pentru a putea exista, ele se bazează pe anumite puteri sufletești. Combativitatea se bazează pe rațiune și pe iuțime. Prin intermediul rațiunii deosebim binele de rău, iar cu ajutorul iuțimii combatem răul. Apoi, rațiunea intervine din nou, menținând iuțimea în limitele impuse de discernământ.

Nu cumva iuțimea este o patimă? Nu. Iuțimea nu este o patimă, ci o putere sufletească rânduită de Dumnezeu. În conformitate cu învățătura Sfântului Ioan Damaschin, iuțimea este o facultate a sufletului care se supune rațiunii. Faptul că se supune rațiunii permite menținerea iuțimii în limitele impuse de discernământ. Nu trebuie confundată iuțimea cu mânia. Mânia este iuțimea orientată pătimaș, scăpată de sub control.

 

Au fost sfinții combativi?

Care sunt cele mai cunoscute pilde de combativitate din istoria Bisericii? Istoria Bisericii cuprinde un număr foarte mare de pilde de combativitate. Vom aminti doar câteva dintre ele.

Sfântul Proroc Ioan Înaintemergătorul și Botezătorul Domnului a combătut comportarea necuvenită a împăratului Irod, zicându-i că nu i se cuvine să viețuiască cu Irodiada, femeia lui Filip. Pentru aceasta, Irod l-a aruncat în temniță și apoi, prin uneltirea Irodiadei, i-a tăiat capul. Pentru curajul său și râvna sa în apărarea Legii lui Dumnezeu, Biserica îl cinstește pe Sfântul Proroc Ioan cu laude ca acestea: „Pentru poruncile Legii fiind în primejdii, Fericite, cu mustrări ai certat pe călcătorul de Lege, că nu ai fost trestie clătinându-te de suflările vrăjmașelor vânturi”. „Acela ce ai covârșit hotarele firii, legile dreptății ai păzit, amestecarea cea fără de lege mustrând, netemându-te de sălbăticia împăraților”[6].

Sfinții Părinți de la Sfintele Sinoade Ecumenice au combătut cu dumnezeiască râvnă rătăcirile ereticilor. Biserica îi cinstește prin cântări ca acestea: „Aşezământurilor apostoleşti osârduitori păzitori aţi fost, Sfinţi Părinţi, căci o fiinţă a Sfintei Treimi a fi, cu dreaptă credinţă învăţând, hula lui Arie soborniceşte aţi surpat; cu carele împreună şi pre Machedonie luptătorul împotriva Duhului biruindu-l, aţi defăimat pre Nestorie, pre Eutihie şi pre Dioscor, pre Savelie şi pre Sever cel fără de cap. De a cărora amăgire rugaţi-vă să ne izbăvim noi, ca viaţa noastră nespurcată întru credinţă să se păzească rugămu-vă”[7].

 

Sfinți Părinți care au combătut ereziile

Ajuns episcop şi patriarh al Alexandriei, toată viaţa Sfântului Athanasie cel Mare a fost o luptă contra ereziei lui Arie şi o luptă pentru mărturisirea de credinţă de la Niceea, o luptă de 45 de ani, trebuind să îndure patru izgoniri de pe scaunul său, mărturisind până la capăt dreapta credinţă, ca un adevărat stâlp al Ortodoxiei. A ţinut tot timpul legătura frăţească cu Sfântul Antonie şi cu monahii din Egipt şi adesea, la nevoie, se ascundea printre ei. Iar când a fost izgonit în Apus, în Galia, în Iliric şi la Roma, a chemat tot Apusul la apărarea credinţei de la Niceea, ca un străjer al Ortodoxiei, făcându-se una cu ea şi luptând pentru mărturisirea ei prin cuvânt, cu fapta, cu cărţile pe care le-a scris.

În Viața Sfântului Grigorie Episcopul Acragantiei găsim scris că acesta, înainte de a fi ales episcop, s-a dus la Constantinopol, unde atunci se adunase Sinod împotriva monoteliţilor Serghie, Pir şi Pavel. Şi „s-a luptat cu dânşii Sfântul Grigorie şi atât de mult a mustrat nebunia lor, încât vestea despre el a ajuns până la urechile împăratului”. Prin această mustrare, Sfântul a dat dovadă de dragoste adevărată, dorind îndreptarea ereticilor şi arătând binecredincioşilor pericolul ereziei. De aceea Biserica îl numeşte „icoana curăţiei, sprijinul Bisericii, sfeşnic al dragostei”[8].

Sfântul Ioan Damaschin a combătut iconoclasmul (erezia care defăimează Sfintele Icoane) scriind multe texte și purtând multe discuții teologice. Pentru aceasta, ereticii i-au tăiat mâna dreaptă, însă Maica Domnului, prin minune, i-a tămăduit-o.

Sfântul Maxim Mărturisitorul a combătut, ani de-a rândul, rătăcirile monofiziților și monoteliților, fapt pentru care i-a fost tăiată limba și mâna dreaptă, iar noi îl cinstim cu cântări. „Propovăduit-ai Cuvioase Maxime, pe Cel ce pentru îndurare S-a făcut om precum bine a voit, cum că se înţelege în două voiri şi în două lucrări,  îngrădind gurile ereticilor, cele deschise ale celor spurcaţi, cari din supărarea diavolului, carele a meşteşugit răutatea, îl socotesc pe Dânsul  întru o voire  şi întru o lucrare”.

„O fire, o voie, o lucrare în Treime ai propovăduit, cuvântând de Dumnezeu, iar pe Dumnezeu Cel  întrupat, Părinte, mărturisindu-L  în două  firi, în două voi, şi în două lucrări, Maxime prea înţelepte, descoperitorule al celor dumnezeieşti, tu ai stricat eresul celor vrăjmaşi lui Dumnezeu, de care tăindu-ţi-se mâna  şi limba, te-ai arătat mucenic”[9].

 

Lupta Sfântul Ierarh Grigorie Palama

Sfântul Ierarh Grigorie Palama s-a luptat mulți ani împotriva ereziilor propovăduite de trimișii papei. În 1334, au sosit în Constantinopol nişte dominicani ca să discute cu ortodocşii chestiunea „unirii Bisericilor”. Un tânăr eretic pe nume Varlaam a scris câteva tratate în care încerca să împace cele două poziţii (ortodoxă şi papală) privitoare la purcederea Duhului Sfânt. Prietenii Sfântului Grigorie Palama au scris acestuia cu privire la teza lui Varlaam, rugându-l să-i lămurească în privinţa ei.

Sfântul Grigorie a scris atunci două tratate despre purcederea Sfântului Duh, în care respingea relativismul lui Varlaam. Sfântul Grigorie Palama a adus dovezi clare din Sfânta Scriptură şi din Scrierile Sfinţilor Părinţi pentru învăţătura ortodoxă. Sfântul Duh purcede din Tătăl, şi nu din Fiul (cum susţineau papistașii). Aceste scrieri l-au iritat pe Varlaam şi l-au făcut să pornească atacul împotriva isihaştilor, de care ştia că sunt prieteni ai Sfântului Grigorie.

Varlaam a scris prin 1337 trei tratate contra isihaştilor. Sfântul Grigorie Palama a răspuns, prin 1338, atacurilor din ele fără să numească pe autorul lor, cu trei tratate corespunzătoare. Când a văzut răspunsurile Sfântului Grigorie, Varlaam, cuprins de teamă, a retuşat câte ceva din scrierile lui şi apoi, în noua formă, a scris încă trei tratate contra isihaştilor. Sfântul Grigorie a răspuns acestora cu alte trei tratate. Îndărătnicindu-se în erezie, Varlaam a mai scris încă trei tratate şi a intervenit la Sinod pentru condamnarea isihaştilor.

Sfântul Grigorie, prevăzând că lucrurile vor ajunge în cele din urmă în faţa Sinodului, a pregătit împreună cu Isidor din Tesalonic, Tomul Aghioritic, intenţionând să se prezinte cu el în faţa Sinodului. El e semnat de conducătorii monahismului athonit şi aprobat de episcopul de Ierissos, Iacob, în martie 1341. Venind cu el în Tesalonic, Sfântul Grigorie a adunat pe monahii de aici, care au subscris un tom asemănător. Sfântul Grigorie a răspuns cu încă trei tratate, contra ultimelor trei tratate ale lui Varlaam. La Constantinopol, mulţi erau deja câştigaţi de partea ereticului Varlaam. De aceea, Sfântul Grigorie începu să lămurească zile şi nopţi pe arhierei, până ce-i convinse de adevărul celor susţinute de el contra ereziilor lui Varlaam. La 11 iunie 1341 s-a întrunit un Sinod, pentru a decide în această chestiune. Sinodul a dat dreptate isihaştilor şi Sfântului Grigorie.

 

Mirenii sunt îndemnați și ei la combativitate?

Da, desigur. Deși nu se recomandă tuturor dialogurile cu ereticii (deoarece sunt periculoase), mirenii sunt îndemnați la combativitate. Ei trebuie să condamne răul din societate, să mărturisească adeziunea la Dreapta credință și, împreună cu preoții și episcopii, să anatematizeze ereziile.

„Dacă cineva nu dă anatemei pe Arie, pe Eunomie, pe Macedonie, pe Apolinarie, pe Nestorie, pe Eutihie şi pe Origen, împreună cu scrierile lor nelegiuite, şi pe toţi ceilalţi eretici care au fost osândiţi şi anatemizaţi de către Sfânta Biserică Sobornicească şi Apostolească şi de cele patru Sfinte Sinoade mai sus numite şi pe toţi cei care au gândit sau gândesc cele asemenea ereticilor mai sus pomeniţi şi care au rămas în nelegiuirea lor până la moarte, unul ca acesta să fie dat anatemei”[10].

 

[1] Efeseni 5, 11.

[2] Tit 3, 10.

[3] II Ioan 1, 10-11.

[4] I Timotei 5, 20.

[5] II Timotei 2, 24-25.

[6] Mineiul lunii August, în 29 de zile.

[7] Mineiul lunii Iulie, la Duminica Sfinților Părinți de la Calcedon.

[8] Mineiul lunii Noiembrie, în 23 de zile.

[9] Mineiul lunii Ianuarie, în 21 de zile.

[10] Hotărâre a Sinodului al cincilea Ecumenic de la Constantinopol.

                          (Extras din Revista Atitudini Nr. 27).

 

 

 

 

ÎMPRĂȘTIEREA ÎN MULTE INFORMAȚII

- MAICA STAREȚĂ JUSTINA -

 

Furtuna de informații

Noi suntem atât de împrăștiați pentru că adunăm foarte multe informații. Un psihiatru ortodox rus, Dimitrie Avdeev, spunea că informația pe care o primim noi într-o zi, în 1920, deci cu o sută de ani înainte, o primeau ca într-un an. Vă dați seama cum este creierul unui tânăr din ziua de azi? Acel tânăr nu se mai gândește la viața lui și ce mai are de făcut. Este ca o furtună care vine peste viețile noastre și ne trezim că terminăm Facultatea, ne căsătorim, că ajungem la cincizeci de ani și nu ne-am dat seama care este scopul nostru în viață.

Ei (sfinții închisorilor) erau foarte așezați; acesta era principalul lucru. Ce am observat la toți foștii deținuți politici: aveau mintea foarte limpede. Pentru ei, era foarte clar pentru ce luptă, cine sunt, ce au de făcut, pentru ce trebuie să sufere. Totul era foarte limpede.

Noi avem o întunecime a minții și această întunecime este tot din cauza noastră. Pentru că dăm putere celui rău să pătrundă în viața noastră prin toate ușile deschise care sunt în jurul nostru. Vă zic, Sf. Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide sau Părintele Justin n-ar fi acceptat pentru nimic în lume, să cadă moral în vreun fel.

De exemplu, am avut aici, la călugări pe părintele Atanasie Ștefănescu, care făcuse închisoare cu Valeriu Gafencu și cu Ioan Ianolide. Când a intrat în mănăstirea Părintelui Justin, primul an a fost ca un șoc pentru el. A spus: „Eu sunt total descumpănit, dezamăgit. Pentru că în generația noastră, nu exista să mințim, să furăm, să nu ne sacrificăm pentru ceilalți. Nu exista! Și voi care sunteți călugări și sunteți spuma, nu vă comportați ca atare?”. El vedea lucrurile acestea, pe care noi nu le mai vedeam, pentru că trăim într-o societate degradată.

 

Cum ne protejăm de negativul din societate?

Societatea, pe zi ce trece, se degradează tot mai mult. Acum, copiii sunt cei expuși la informațiile acestea îngrozitoare (implementate prin educația sexuală din școli).

Primul lucru care trebuie făcut este să vă protejați cu toate forțele de toate atacurile din jur, pentru că există un atac ideologic, prin mass-media, prin toate mijloacele. Cred că Dumnezeu dă și soluția cum să ieșim din situații. Nu cred că este imposibil să te protejezi de informațiile pe care le primești prin telefon, calculator sau prin internet. Într-adevăr, cred că cel mai mare lucru pe care îl puteți face este să încercați să nu vă mai uitați pe aceste dispozitive. Sunt extrem de dăunătoare. Pe lângă faptul că, medical vorbind, se produce o reeducare a minții. Și te trezești peste un an, doi, că gândești ca toți ceilalți, că ai devenit la fel ca ceilalți.

E o diferență de la cer la pământ între generația lor și generația noastră, dar partea bună este că Dumnezeu îi ridică și pe cei tineri, și le dă putere. Le dă forță să se poată ridica în generația lor ceva mai sus decât ceilalți.

Cred că toată cheia și lacătul este ca fiecare să încerce să se analizeze și să se interiorizeze puțin.

 

Interiorizarea

Ca să reușești asta, trebuie să te îndepărtezi un pic de locul unde stai, ca să vezi mai limpede ce se întâmplă în jurul tău. Trebuie să te îndepărtezi puțin de mediul în care stai și de oamenii din jur. Uite așa, cum veniți voi la mănăstire și vedeți de fapt, ce gânduri vă macină. Vedeți unde vă împărțiți, ce vreți cu adevărat. Sufletele voastre simt nevoia de ceva măreț, de ceva frumos, dar ele sunt înăbușite de lucrurile de nimic. De aceea, nici românii, săracii, niciodată nu reușesc să facă nimic. Nu mai reușesc să facă unitate între ei.

Acești sfinți canonizați acum au puterea să ne ajute și sunt convinsă că, datorită lor mai suntem pe poziție. Pentru că sacrificiul lor nu a fost în zadar. E sacrificiul unei țări întregi, cum zicea Părintele Justin. Unde mergi, calci pe pământ sfințit și ăsta e adevărul. Dacă mergeți sus, la chilia Părintelui, vedeți harta acolo, cum e plină țara de locurile de detenție.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 91)

 




NU OFICIA CĂSĂTORII NECANONICE

- SF. PATRIARH NIFON -

 

Țara Românească în lumina Bizanțului, sub Patriarhul Nifon

O Biserică întărită și bine chivernisită echivala pe atunci cu o armată puternică. Voievodul Ștefan cel Mare al Moldovei intuise acest adevăr de când își luase ocrotitori ai oștirii pe Sfinții Gheorghe și Dimitrie.

 

În Țara Românească, Radu cel Mare îi urmează exemplul cerând sultanului permisiunea de a-l aduce în țară în anul 1503 pe cel mai mare luptător pentru credință și rezistență creștină din câți urcaseră pe tronul Patriarhiei ecumenice după căderea Constantinopolului, pe patriarhul Nifon al II-lea. Răscumpărat cu aurul curții domnești de la Târgoviște, după ce fusese exilat a doua oară la Adrianopole pentru intransigența cu care își apăra principiile de viață morală, patriarhul Nifon acceptă să urce pe scaunul Mitropoliei Ungrovlahiei, fiind cinstit ca un împreună conducător al țării.

 

Pentru întâia oară, un fost patriarh ecumenic devine, grație împrejurărilor istorice incerte, întâi-stătătorul Bisericii din Țara Românească, aducând cu sine moștenirea duhovnicească a tradiției Bizanțului, precum și dorința Bisericii ecumenice de a salva și de a continua această tradiție. Prezența patriarhului ecumenic, fie el și în postura de patriarh „în retragere”, alături de domnul Țării Românești, amintea de guvernarea de odinioară a Imperiului creștin, când alături de bazileu se afla patriarhul.

 

Radu cel Mare devenea în felul acesta un nou „bazileu”, iar Țara Românească se înfățișa ca un pământ ocrotit de Dumnezeu, spre care creștinătatea robită privea ca la un liman al izbăvirii. „Fostul Patriarh ecumenic este cea dintâi mare personalitate a lumii creștine, supuse imperiului care descoperă noua funcție a pământului românesc: de citadelă necucerită a dreptei credințe și a civilizației creștine din Europa sud-estică și din Orientul apropiat.

 

Neamul românesc - „placa turnată a rezistenței creștine”

Pe urmele lui Nifon vor păși, timp de secole, numeroși alți mari ierarhi, cărturari, oameni politici din lumea creștină supusă. Pentru toți, pământul românesc va apărea așa cum pentru prima oară îi apăruse lui Nifon: placa turnantă a rezistenței creștine, rezistență ce se putea transforma, la un ceas hotărât de Dumnezeu, în ridicarea armată pentru așezarea crucii pe Sfânta Sofia.

 

Eroul acelei ridicări avea să apară abia la sfârșitul secolului și va fi Mihai Viteazul. Dar pregătirea lui începe acum” (Arhim. Ciprian). Cu siguranță că în cei doi ani cât a cârmuit Mitropolia Ungrovlahiei, patriarhul Nifon a găsit în sufletul tânărului postelnic Neagoe, pământul roditor din care avea să crească nestingherit vlăstarul credinței ortodoxe.

 

„A fost cel ce i-a transmis adânca lui cunoaștere teologică, patosul moral și gândirea politică a Bizanțului, pe care o cunoștea desigur, fiindcă se ocupase vreme îndelungată cu copierea de cărți și nu-i vor fi scăpat Sfaturile lui Agapet către Împăratul Justinian sau Învățăturile lui Vasile Macedonul, sau Scrisoarea Patriarhului Fotie care se citea și prin mănăstiri. Bizanțul, adus ca într-o raclă vie în sufletul și gândul patriarhului, își găsise omul în stare să-l facă a renaște! Umbrele basileilor coborâseră către el, spre a redeveni vii în acest fiu de domn român care-și aștepta în liniște ceasul” (Arhim. Ciprian).

 

Argumentul unității de neam

În anul 1495 la Târgoviște se refugiază Maxim Brancovici, ultimul descendent al celor din urmă conducători creștini ai sârbilor, înrudit cu legendarul cneaz Lazăr, mort eroic la Kosovopolje în 1389 și rudă cu Sf. Nicodim de la Tismana.

 

Nevoit să-și părăsească țara înghițită complet de plaga otomană, aduce cu el la curtea lui Radu cel Mare două rude apropiate: Elena Brancovici și Despina Milița, fiica fratelui său, Ioan. Sfătuit de patriarhul Nifon, domnitorul Radu cel Mare îi va oferi scaunul episcopal lui Maxim Brancovici, cel care în 1507 va înlesni acordul de pace cu Bogdan al Moldovei, invocând pentru prima dată în diplomație, argumentul unității de neam potrivit căruia frații de același neam nu se pot război între ei. Tot lui Maxim Brancovici se datorează căsătoria tânărului postelnic, Neagoe cu nepoata sa, Despina.

 

Căsătorie necanonică

Din păcate, în anul 1505 norii neînțelegerilor s-au abătut asupra domnitorului Radu cel Mare și a patriarhului Nifon care refuza să binecuvinteze căsătoria surorii domnitorului cu un boier moldovean Bogdan, refugiat în Țara Românească, după ce își părăsise soția fără să se despartă de ea canonic.

 

Izgonit de la Târgoviște pentru că „îndrăznise” să-l afurisească pe boier și să se împotrivească domnitorului căruia îi va prezice nenorocirile care îl așteptau în viitorul apropiat, Sf. Nifon va rămâne o vreme în casa Craioveștilor, bucurându-se de tovărășia fiului de domn, Neagoe, căruia îi va încredința testamentul său duhovnicesc, potrivit însemnării biografului patriarhului Nifon, părintele Gavriil Protul de la Mănăstirea Dionisiou. „Iar fericitul Nifon îl întărea cu învățăturile sale, ca să crească și să se înalțe în toate faptele bune și să se ridice în soroc bun și să fie plăcut înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, cum mai apoi, cu rugăciunea sfinției sale, să umplură amândouă”.

 

Prin Sf. Nifon va fi aflat Neagoe și de obiceiurile împăraților bizantini de a scrie cărți de învățătură pentru fiii lor. Atât de mult l-a prețuit Neagoe pe părintele lui duhovnicesc încât, odată ajuns domn, nu va pregeta să ceară și să obțină de la Patriarhia ecumenică canonizarea patriarhului Nifon aproape imediat după adormirea acestuia, caz rar întâlnit în istoria Bisericii.

 

Racla în care au fost așezate moaștele, și care se păstrează la Mănăstirea Dionisiu, este împodobită cu un tablou semnificativ în care domnul român apare reprezentat închinându-se sfântului. Iar stihurile de slăvire care însoțesc scena sunt alcătuite de Maxim Trivalios, cunoscut mai târziu în Rusia sub numele de „Maxim Grecul”.

 

Blestemul Sf. Nifon și căsătoria necanonică

Sfârșitul domnitorului Radu cel Mare va fi unul tragic și nedezlegat de blestemul arhieresc, așa cum i se prorocise. O boală necruțătoare avea să-l desfigureze și să-i provoace moartea prematură în aprilie 1508, cu câteva luni înainte ca Sf. Nifon să părăsească și el lumea pe tărâmul sfânt al Muntelui Athos. În același an, datorită ostenelilor școlii tipografice de la Bistrița, ctitoria Craioveștilor, în Țara Românească apare cea dintâi tipăritură din cărțile române: Liturghierul lui Macarie.

 

...Ca semn al prețuirii de care se bucura în întreaga cetate a Ortodoxiei, tânărul domn (Neagoe Basarab) va primi încuviințarea să aducă la Mănăstirea Dealu, unde era îngropat răposatul domnitor Radu cel Mare, racla cu moaștele Sf. Ierarh Nifon în nădejdea că voievodul afurisit va căpăta iertarea sfințitului patriarh.

 

„Danciu logofătul a primit acordul egumenului grec de a desface mormântul fericitului ierarh, așezându-l într-o raclă de lemn. Procesiunea, avându-l în frunte pe un părinte Neofit, a adus sfintele moaște în Țara Românească. Întâmpinarea ne-o prezintă Cronica lui Gavriil Protul.

 

„De cum au intrat în Țara Românească cu sfintele moaște, au făcut știre domnului Neagoe Vodă, care a adunat tot clerul Bisericii și toți boierii, așteptând pe părintele său cel sufletesc. Cu credința sufletului și a inimii, domnitorul a cuprins sicriul cu moaștele sfântului în brațe și le-a sărutat cu lacrimi și cu multă veselie, împreună cu tot norodul creștinesc. Au dus, apoi, sicriul și l-au pus deasupra mormântului lui Radu Vodă, rugându-se toată noaptea, împreună cu Neagoe Vodă, sfinției sale pentru iertarea păcatului lui Radu Vodă, care fără dreptate a lepădat pre Sfântul de la sine și l-a gonit din țară.

 

Vedenia Sf. Neagoe

Și - mare minune! - spre sfârșitul Utreniei, vrând Dumnezeu să arate aievea iertarea păcatului lui Radu Vodă și al altora, care făcuseră nevoie și scârbă sfântului, a văzut singur Neagoe Vodă descoperire ca aceasta de la Dumnezeu. S-au rupt scoabele cele de fier și acoperământul mormântului lui Radu Vodă și degrabă s-au desfăcut marmurile. Iar dinlăuntrul s-a ivit trupul lui Radu groaznic și întunecat, plin de puroi și de putoare. S-a deschis și sicriul Sfântului Nifon și a izvorât de la sfântul izvor de apă, care a spălat tot trupul lui Radu Vodă, arătându-l luminat.

 

Apoi toate încuietorile și pietrele singure s-au închis și s-au arătat lui Neagoe și a făcut mare mulțumire. Arătându-i-se lui Neagoe această minunată împăcare și multe alte minuni săvârșind Sfântul Nifon în Țara Românească, a comandat o raclă de argint poleită cu aur, mărgăritar, pietre scumpe și smalț. Iar pe capac a fost pictat el însuși, în genunchi, la picioarele sfântului, rugându-se”.

 

Acea raclă cu sfintele moaște a trimis-o înapoi la Mănăstirea Dionisiu, în aceeași procesiune. În semn de prețuire, călugării athoniți i-au trimis „plocon” capul sfântului și o mână, „ca să fie de sfințire și ajutor domnului. Iară el primi acele daruri cu mare bucurie, ca și Moise prorocul Tablele Legii Vechi și le purta tot cu sine pe unde mergea, și în curte și în biserică, iar pe cale le purta în caretă, ca și Israel chivotul Legii”.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 57

 

 

 

CURATAREA POMULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi ca un gradinar, când curata un pom – un mar sau altul asemenea –, îi taie vlastarii si ramurile netrebuincioase, care vlaguiesc pomul de puteri si opresc roadele din cresterea lor sau care pot sa-l si usuce, de nu vor fi taiate dintru început. Tot omul este asemenea unui pom si dinlauntrul sau, din inima, întocmai unor cioturi si unor lastari, se ivesc gândurile cele rele, poftele necurate, mânia, rautatea, iubirea de argint, hotia, minciuna, viclenia, lacomia, cârtirea, hula si toate celelalte, dupa cum zice Hristos: „Din inima ies gânduri rele, ucideri, adultere, desfrânari, furtisaguri, marturii mincinoase, hule” (Matei 15, 19). Precum gradinarul curata un pom, taindu-i ramurile si cioturile netrebuincioase, pentru ca acestea sa nu strice pomul când vor creste, asa i se cuvine oricarui crestin sa-si curete inima si sa taie din ea cugetele rele îndata ce vor începe sa iasa din inima si sa se arate, pentru ca nu cumva, crescând ele, sa pagubeasca omul launtric si duhovnicesc. Asa precum cioturile si lastarii netrebuinciosi, crescând din pom, îl secatuiesc de vlaga si astfel îl fac neroditor, iar mai apoi îl si usuca, întocmai si gândurile rele, de nu sunt taiate de la început, ci li se îngaduie sa creasca, îl aduc la istovire pe omul cel launtric si duhovnicesc, îl fac neroditor si îi preschimba sufletul într-o ramura uscata, iar mladita uscata se va scoate afara din via lui Hristos (Ioan 15, 6). Sfârsitul unui asemenea suflet este arderea, dupa cum zice si Scriptura: „Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca în foc” (Matei 3, 10).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 

 

 

 

CERUL SI PAMANTUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Privesti cerul care-i atât de minunat, înalt si întins, împodobit cu felurite stele; soarele si luna, care stralucesc, luminând întreaga lume; norii care, trecând prin vazduh dintr-o parte în alta si asemanându-se cu niste burdufuri, izvorasc ploaie si ne adapa grânele. Simturile si mintea îti înfatiseaza pamântul cu tot ce-l umple: cu pomi si ierburi, cu dobitoace si fiare, cu mari, lacuri, râuri, izvoare si cu celelalte podoabe ale sale. De la cele vazute înalta-te cu mintea la cele nevazute, de la contemplarea lumii – la Ziditorul ei. Sa-ti fie aceasta împrejurare un prilej pentru a te minuna:

1) de maretia Dumnezeului nostru, Care pe toate acestea din nimic le-a izvodit cu un singur cuvânt (Facerea 1);

2) de întelepciunea Aceluia, Care atât de întelept le-a facut pe toate;

3) de bunatatea Lui, Care pe toate acestea pentru noi le-a zidit. Cel ce va cugeta astfel si prin zidire va cunoaste puterea, întelepciunea si bunatatea Ziditorului va fi rapit cu duhul si întru bucurie va cânta dimpreuna cu Psalmistul: „Cât s-au marit lucrurile Tale, Doamne! Toate întru întelepciune le-ai facut” (Psalmul 103, 24).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 60.

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086




CUM A FOST TRĂDAT MIHAI VITEAZUL DE „CREȘTINĂTATEA” APUSEANĂ

 

Aflați faptele credinței marelui Voievod Mihai Viteazul, care și-a apărat cu prețul sângelui său Biserica creștină. Un articol de  Prof. Dr. Marin Alexandru Cristian, CUM A FOST TRĂDAT MIHAI VITEAZUL DE „CREȘTINĂTATEA” APUSEANĂ

Trădat de către „creştinătatea” apuseană

La 21 iulie 1600, Mihai Vodă s-a întâlnit cu cel mai de seamă diplomat imperial, Bartolomeo Pezzen la Alba Iulia. Urmau să „tocmească” Ardealul şi planul de luptă împotriva turcilor pentru apărarea creştinătăţii. Diplomatul împăratului creştin i-a spus voievodului că Rudolf al II-lea doreşte să-l numească pe generalul Gheorghe Basta guvernator al Ardealului. Mihai Vodă s-a opus cu multă hotărâre.

S-a încheiat un tratat după voinţa principelui Pezzen, prefăcându-se că este convins de discuţiile purtate[1]era convins că Mihai Vodă trebuie scos din Ardeal cu forţa armată. Totodată diplomaţia Curţii de la Viena a lucrat în vara anului 1600 pentru înlăturarea valahului, după cum o vor demonstra desfăşurarea evenimentelor.

Trădarea Curții de la Viena

Nemeşii ardeleni s-au răzvrătit, în frunte cu Ştefan Csaki, împotriva lui Mihai Vodă. Armatei răzvrătiţilor i s-a alăturat oastea imperială din Ungaria Superioară condusă de Gheorghe Basta, care trebuia să-l ajute pe Mihai Viteazul în atacul plănuit asupra Paşei de Timişoara[2].

În memoriul către Rudolf al II-lea din 1601, Mihai Vodă relata: „Văzând oastea de călăreţi <imperiali> uniţi cu viclenii transilvăneni am rămas uimit. Și, cu toate că treaba ajunsese la bătaie, nu am putut să nu întreb de unde se trage aceasta să se verse sânge creştinesc”[3].

După cum se cunoaşte, armata lui Mihai Vodă a fost înfrântă la Mirăslău în ziua de duminică, 18 septembrie 1600. Eşecul acestei bătălii Mihai îl explică astfel: Dar eu creştin fiind şi neînvăţat a mă bate împotriva creştinilor, deşi eram împins de nevoie, nu m-am luptat după cum eram deprins, ca împotriva duşmanului firesc, înflăcărând pe ai mei cu cuvântul şi cu pilda mea, înfruntând eu însumi cea dintâi lovitură a duşmanului.

Ci, văzând înaintea mea oastea creştină, cuprins de milă, pentru a vărsa sânge nevinovat din cauza nestatorniciei unor necredincioşi, nu am sprijinit, după obiceiul meu, cel dintâi atac. Ci m-am retras înapoi nu pentru că aş fi pierdut încrederea, ci pentru că mă îngrozeam a muia în sânge de creştin o sabie ce băuse până acum atâta sânge de păgâni! Şi astfel oştenii mei, deprinşi a mă vedea totdeauna în fruntea lor, de astă dată nevăzându-mă în faţă, au devenit neîncrezători şi au părăsit în grabă lupta ...[4].

Dragostea creștinească a Voievodului Mihai

După înfrângerea armatei sale la Mirăslău, Mihai este somat şi obligat de Gheorghe Basta şi Ştefan Csaki să părăsească Ardealul. Între Sibiu şi Făgăraş s-a întâlnit cu oştile din Valahia şi Moldova. Voievodul îi scria la 24 ianuarie 1601 lui Rudol al II-lea: „Mişcaţi de nenorocirea mea, toţi au fost de părere, să ne batem din nou cu transilvănenii ... Abia după multe îndemnuri şi explicaţii i-am mai domolit, căci începuseră să mă înfrunte, şi i-am făcut să lase gândul de a vărsa sânge de creştin cu arme ale creştinilor ...[5].

„Chiar dacă ar fi să-mi pierd totul, nu vreau să-mi pierd sufletul prin trădarea creştinătăţii”

Deşi Mihai se afla într-o situaţie critică şi durerea lăuntrică îi chinuia sufletul cu necruţătoare răni, a avut totuşi puterea să-şi menţină credinţa statornică în Dumnezeu şi Creştinătate. La 27 septembrie 1600 îl înştiinţa pe generalul Gheorghe Basta: „turcii sunt la Rusciuk şi vor să întărească Giurgiul, fapt despre care eu am primit ieri scrisoare, în sensul că ei vor vrea ajutorul meu. Dar eu nu am nevoie de ei, nu mă potrivesc cu ei. Chiar dacă ar fi să-mi pierd totul nu vreau să-mi pierd sufletul prin trădarea creştinătăţii[6].

Înțelepciunea și dreptatea Voievodului

La 7 octombrie 1600 armata voievodului Mihai a trecut munţii pe valea Buzăului, în Valahia. Ura duşmanilor se revărsa ca grindina asupra lui Mihai Vodă. S-a văzut atacat de poloni, tătari, cazaci, moldoveni, turci şi unguri. Emoționantă este hotărârea lui Mihai, luată între două bătălii, după cum însuşi arată.

„Când am fost domnia mea cu oştile la gura Teleajenului să fac luptă cu leşii şi moldovenii şi tătari şi turci, domnia mea am dat şi am miluit pe Antonie Grama” cu mai multe sate din judeţul Vlaşca[7]. Voievodul explică motivul daniei: „Când am intrat şi am luat domnia mea Ţara Ardealului, domnia mea m-am mâniat pe Antonie Grama cu multă urgie pentru o pâră ce au pârât guri, limbi mincinoase către domnia mea. Și am închis domnia mea pe Antonie în turnul cetăţii Braşovului şi am prădat domnia mea, de i-am luat toată marfa lui ... de l-am adus la sărăcie”.

Ulterior Mihai Vodă a aflat că Antonie Grama este nevinovat şi a dorit să-l despăgubească „ca să nu am domnia mea blestem, nici fiul domniei mele, Io Nicolae Voeivod”[8].

După ce oştile valahe au fost înfrânte la Bucov, 20 octombrie 1600 şi Curtea de Argeş, 25 noiembrie 1600, Mihai Vodă a trecut Oltul şi a poposit la mănăstirea Bistriţa. Văzând sfânta Mânăstire strâmtorată din cauza împuţinării „strângerii de bani” cu toate că era atunci „la ieşirea lui din ţară” a hotărât să cumpere moşia Costeşti[9], „din puţinii bani pe care-i avea domnia lui” şi a dăruit-o mănăstirii pentru „veşnică pomenire”[10].

Înțelegerea cu Rudolf al II-lea

Scos afară din domnie şi din ţară, Mihai Viteazul a purces pe drumul către Viena unde a ajuns la 12 ianuarie 1601. Aici voia să-i facă împăratului Rudol al II-lea cunoscut, după cum se exprimă în memoriul adresat la 17 ianuarie 1601: „Slujbele, pagubele şi nenorocirile suferite, şi chiar credinţa, în virtutea căreia am acceptat jocul întâmplării”[11].

Evenimentele politice care s-au desfăşurat la sfârşitul lunii ianuarie şi începutul lunii februarie 1601, în Ardeal[12], arestarea generalului Basta şi revenirea lui Sigismund Bathory în scaunul crăiei de la Alba Iulia, l-au determinat pe împărat să accepte negocierile cu Mihai Vodă.

Acesta i-a propus un plan folositor pentru Casa de Austria şi „pentru întreaga lume creştină”[13]. Rudolf al II-lea a fost de acord cu propunerile Valahului de a recuceri Ardealul[14] şi de a continua lupta antiotomană.

După victoria de la Guruslău, 03 august 1601, Mihai Vodă dorea să continue lupta împotriva duşmanului adevărat al creştinătăţii. Se cunoaşte că Mihai Viteazul a depus „aprige osteneli pentru a păstra neştirbită credinţa în Dumnezeu” din care cauză „dintotdeauna a fost duşman de moarte al Porţii”[15].

Vitejia Domnitorului Mihai

Era conştient de faptul că înfrângându-i pe turci asigura pacea şi siguranţa veşnică a creştinătăţii. Victoriile obţinute împotriva otomanilor i-au înfricoşat pe aceştia care erau convinşi şi spuneau că „Dumnezeu luptă alături de el şi atât de mult cred acest lucru, încât cedează totul în favoarea lui ...[16].

Într-un firman din mai 1598 Sultanul Mehmed al III-lea i se adresa astfel: Pildă printre emirii neamului lui Messia, reazem al mărimilor din seminţia Nazarineanului, Voievodul Ţării Româneşti, Mihai Voievod[17]. Turcii îl apreciau, îi acordau „multă stimă şi atât de mult se tem de el încât nu ştiu cum să găsească modul în care l-ar putea preţui”[18].

Sultanul l-a asigurat în mai multe rânduri că îi „vor fi îndeplinite toate dorinţele”[19]. Mehmed al III-lea îi mai făcea cunoscut lui Mihai Vodă: „că vei fi onorat şi protejat prin felurite favoruri ale înaltei mele bunăvoinţe suverane”. De asemenea, marele padişah i-a promis lui Mihai Viteazul, în schimbul loialităţii faţă de otomani, că îi va da „pe vecie ţările Transilvania, Valahia şi Moldova”, trupe şi bani, funcţia de mare comandant în armata sa din Ungaria şi paşă al Timişoarei”, etc[20].

Apărător al creștinătății

Toate aceste „chezăşii ademenitoare” nu l-au determinat pe Mihai Vodă să se alieze cu otomanii. Din contră, a căutat să păstreze şi să întărească măreţia, credibilitatea, reputaţia, autoritatea şi faima creştinătăţii.

Voievodul celor trei ţări dacice avea sădită în inimă sămânţa credinţei Bisericii Ortodoxe dreptmăritoare,  pe care a slujit-o cu neştirbită cinste, eroism şi devotament până la finalul tragic al vieţii sale. A rămas hotărât şi ferm slujitor, toată viaţa, cu sinceritate, întregii creştinătăţi[21].

[1]Un aviz anunţa la 26 iulie 1600 la Viena că Pezzen Ungnad sunt „mulţumiţi de felul cum şi-au isprăvit tratativele cu Mihai Vodă” (Andrei Veress, op. cit., vol. VI, p. 156).

[2]Marin Alexandru Cristian, op. cit, p. 247.

[3]Mihai Viteazul în conştiinţa europeană, vol I, p. 620.

[4]Ibidem, p. 621, 622, s.n.

[5]Ibidem, p. 622, s.n.

[6]Turcii i-au oferit lui Mihai Vodă, în mai multe rânduri, ademenitoare chezăşii de pace, onoruri şi funcţii. Într-o scrisoare adresată la 12 ianuarie 1601 lui Rudolf al II-lea, Voievodul valah aminteşte: „am fost lipsit de toate marile mele averi şi am fost izgonit dintr-o ţară nu prea mică, ţară în care aş putea cârmui şi acum dacă aş fi înclinat mai mult înspre partea turcilor decât a creştinilor. Dar a fost atât de departe de mine <gândul> ca eu să trec de partea vrăjmaşului”. În continuare mai arată că „din pricina acestei credinţe a mea faţă de majestatea voastră şi a râvnei faţă de creştini să nu am nici atât pământ cât să pun un picior” (Ibidem, p. 409).

[7]. D.R.H., B, Ţara Românească, vol XI, p. 569.

[8]Ibidem.

[9]Ibidem, 583, Moşia Costeşti a fost cumpărată din banii voievodului şi din lefurile ostaşilor care au consimţit cu preţul de 42.000 de aspri.

[10]Ibidem.

[11]Mihai Viteazul în conştiinţa europeană, vol I, p. 624.

[12]Pornind vestea că soţia şi fiul său Nicolae, aflaşi ostatici în Ardeal „sunt trataţi şi suferă cele mai mari lipsuri” Mihai Vodă „a plâns ca un copil” şi a spus: „Deşi n-am fost vrednic de aceasta, sunt nevoit a le răbda cu inimă tare, spre binele creştinătăţii, pentru care sufăr orice, încredinţându-i lui Dumnezeu răzbunarea cauzei mele” (Ibidem, p. 622).

[13]. Ibidem, p. 624.

[14]. Nunţiul apostolic Filippo Spinelli îl informa pe cardinalul Cinzio Aldobradini, la 9 martie 1601, că generalul Gheorghe Basta „nu conteneşte să ceară venirea lui <a valahului> grabnică pentru a ataca Ardealul. (Ibidem, vol V, p. 423).

[15]Ibidem, vol IV, p. 203. Polcovnicul cazac Walentin Walowski menţiona că „Mihai Viteazul aşteaptă cu multă bucurie oştile turceşti, voind să se măsoare cu ele ...” (Ibidem, vol I, p. 329) s.n.

[16]. Ibidem, p. 555, s.n.

[17]Ibidem, p. 183, s.n.

[18]Ibidem, p. 185.

[19]Ibidem, p. 184.

[20]. Ibidem, p. 97.

[21]Ibidem, p. 578

 

 

 

CE SA MA FAC?

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Ce sa ma fac cu pacatele mele? Nu stiu; nu vede mintea mea cum m-as putea spala, cu ce m-as putea curati. Daca mi-ar trece prin cap sa ma spal cu valuri, nu mi-ar ajunge marile, râurile ar fi neîndestulatoare ca sa ma curete. Daca ma voi spala cu sângele si apa din coasta Fiului lui Dumnezeu, ma voi curati si îndurarile de Sus o sa se reverse asupra mea.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 215

 

 

 

 

CAUTAREA ISTOVITOARE

- Compozitorul Arvo Part -

 

Trebuie sa ma redescopar fara încetare. E o cautare a ceea ce poate sa ma hraneasca, uneori istovitoare, caci calea e foarte strâmta. Cu adevarat, mereu trebuie sa ne limitam, sa taiem multe uscaturi, atât înlauntru, cât si în afara de sine. Si aceasta se oglindeste si în muzica. Când nu stiu nimic despre un lucru, trebuie sa tac. Când, în schimb, am aflat ceva, chiar foarte putin, pot sa vorbesc despre aceasta, dar foarte pe scurt, în chipul cel mai direct si mai concentrat cu putinta, cel mai potrivit cu aceasta concentrare în care sunt.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65

 --

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086

 



HRANA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

               Ranile lui Hristos au lucrat mai multe binecuvântari în lume decât sanatatea tuturor cezarilor romani. Euharistia nu înseamna doar o aducere-aminte, ci si o prorocie. Prorocia ei este ca întregul pamânt va deveni trupul lui Hristos, carnea si sângele lui Hristos, astfel încât orice am mânca sau am bea, sa-L mâncam si sa-L bem pe El. El ar trebui sa fie hrana noastra de fiecare zi. Privindu-ne toata hrana prin Hristos, ea nu ne va mai parea o prada din natura, ci mai degraba jertfa naturii pentru noi, amintindu-ne de jertfa lui Hristos si, prin aceasta, de propria noastra chemare la jertfa. Trebuie sa alegi sa fii ori mândru, ori sarac în duh. Cea dintâi alegere va însemna o distrugere zgomotoasa, a doua, o zidire tacuta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Patimirea Bisericii, traducere de Laura Marcean, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 20.

 

 

 

TARIA LUMINII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

               Asa cum în lumina soarelui putem vedea si aerul, si pamântul, si apa, tot ce se afla în vazduh si pe pamânt, asijderea si în lumina soarelui imaterial putem vedea cu ochiul inimii lumea duhurilor, a îngerilor, a sfintilor; pe Maica Domnului, pe patriarhii biblici, prooroci, apostoli, ierarhi, ucenici, cuviosi, toti sfintii; îi vedem cu ochiul inimii (prin credinta) întocmai cum vedem cu ochii firesti realitatile lumii senzoriale. O inima simpla si curata poate vedea, de pilda, cu ochiul launtric chipul Maicii Domnului ca si cum ar vedea cu ochi trupesti oricare alt obiect.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 418

 

 

 

ARIPILE PASARII

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

           Pasarile au aripi ca sa evite cursele, iar noi oamenii cugetul, ca sa evitam pacatele si sa urcam la tronul lui Dumnezeu. Sa alungati cugetele rele pe care le aduce diavolul! Sa nu le dati importanta, ci sa le aruncati în spate.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 133




CUM URCĂM TABORUL?

- SF. ILARION FELEA -

 

Cum urcăm muntele Tabor?

A fi desăvârşit, ca Dumnezeu, înseamnă a urca muntele progresului duhovnicesc până sus, pe culme. Înseamnă a trece prin deşerturi întinse spre munţi încântători. Înseamnă a face sforţări ostenitoare, a trece pe poteci înguste, peste văi şi peste prăpăstii, prin bolovani şi prin spini. Înseamnă a învinge ispite şi patimi, dureri şi suferinţe, căderi şi însângerări, îndoieli şi lipsuri. Înseamnă a înfrunta toate glumele şi răutăţile oamenilor, toate piedicile stihiilor şi toate cursele duhurilor viclene şi înşelătoare.

Desăvârşirea este lepădarea de sine şi de lume, luarea crucii şi urmarea lui Iisus până la moarte (Mt. 19:21; Lc. 9:23). Desăvârşirea este creşterea în toate însuşirile şi desăvârşirile (perfecţiunile) Dumnezeirii - care sunt modele pentru desăvârşirea omului - creşterea în credinţă, în nădejde, în bunătate, în smerenie, în iubire «până la măsura deplinătăţii lui Hristos» (Ef. 4:13). Desăvârşirea este efort constant spre mai bine, corespondenţă neîntreruptă între voinţa omului şi harul Domnului.

Desăvârşirea este trăirea în duh, în iubire şi unire cu Iisus Hristos e împlinirea voinţei lui Dumnezeu, conformarea voinţei noastre cu voinţa lui Dumnezeu fără rezervă, întreagă şi constantă. Desăvârşirea este cea mai însemnată operă din viaţa religioasă, deoarece e însăşi viaţa veşnică începută încă pe pământ. «Fiţi desăvârşiţi!» este cea mai mare poruncă şi ultima treaptă a progresului creştin, care nu are nici un punct de oprire fără numai în Dumnezeu.

 

Fiți desăvârșiți!

Iată, iubiţi şi binecuvântaţi creştini, ce înseamnă cuvintele Mântuitorului: «Fiţi desăvârşiţi precum desăvârşit este şi Tatăl vostru cel ceresc!».

Iubite creştine, când se corectează natura, când şi lemnele şi pietrele se cioplesc şi se înfrumuseţează, mai poate fi neglijată înfrumuseţarea, îmbunătăţirea şi desăvârşirea sufletului tău? Eşti om şi te numeşti fiul lui Dumnezeu; dar omul nu se poate face fiul lui Dumnezeu decât dacă se face sfânt, spune Sf. Grigorie de Nyssa (Marea Cuvântare Catehetică, Trad. D. Cristescu şi N. Barbu, p. 111).

Opreşte-te, creştine, priveşte în faţă Taborul, muntele desăvârşirii spirituale şi dă-ţi seama că numai urmând calea şi scara perfecţiunii prin silinţe, răstigniri, ciopliri şi tăieri dureroase, prin curăţirea inimii, prin luminarea minţii, prin deprinderea (exerciţiul) virtuţilor şi prin supunere la conducerea Duhului Sfânt şi a duhovnicului, ajungi din om trupesc om duhovnicesc.

Pe calea aceasta ajută-ne, Doamne, să mergem până la capăt, să suim din treaptă în treaptă până la unirea cu Tine, Doamne…

 

Ce înseamnă schimbarea la față?

Tot în legătură cu titlul şi conţinutul cărţii este bine să mai însemnăm că desăvârşirea, calea şi urcarea spre Tabor, ca şi Schimbarea la Faţă, nu cere omului o schimbare a sufletului în altă faţă, ci arătarea sufletului în adevărata lui faţă, în frumuseţea şi în strălucirea lui dumnezeiască.

Taborul nu schimbă, ci descoperă, dezvăluie faţa cea adevărată: curată, luminoasă, divină a sufletului. Taborul e culmea curăţirii, luminării şi desăvârşirii sufletului. Iar cartea de faţă vrea să fie călăuza noastră spre culmile lui de lumină şi bucurie sfântă; ghidul, tipicul, dreptarul după care se face pregătirea de călătorie, curăţirea, luminarea şi sfinţirea sufletului pentru a ajunge la înălţimea culmilor vieţii duhovniveşti, la unirea şi trăirea fericită cu Dumnezeu.

Mai departe, poate că nu este lipsit de interes să ştim că, după cum în ordinea firească a lucrurilor, orice călătorie are patru momente deosebite: pregătirea, plecarea, călătoria propriu-zisă şi sosirea la ţintă. După cum ciclul sau cununa anului are patru anotimpuri: primăvara, vara, toamna şi iarna şi după cum însăşi viaţa are patru vârste deosebite: copilăria, tinereţea, bărbăţia şi bătrâneţea, tot aşa şi lucrarea Spre Tabor cuprinde patru părţi în patru volume: Pregătirea, Curăţirea, Luminarea şi Desăvârşirea.

Curăţirea, luminarea şi desăvârşirea vor să ne arate cum este sau cum ar trebui să fie viaţa omului în lumina harului sau cum şi prin ce metode şi mijloace scapă omul din robia întunericului şi a morţii ca să trăiască în libertatea luminii şi a vieţii cu Dumnezeu, plan mare, program de lucru pentru toată viaţa unui om (paralel cu celelalte obligaţii familiale, profesionale şi sociale).

 

Notă: Opera „Spre tabor”, a Pr. Ilarion Felea, 

 

 

 

MOCIRLA DIN APA IZVORULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

          Vedem ca, desi izvorul are apa curata, totusi pe fundul lui este mocirla, noroi. Tot asa si în adâncul inimii omului se afla tot felul de necuratii. Precum scârboasa mocirla si duhoarea, asa se ascund în sufletul omului înfumurarea si înaltarea mintii, iubirea de argint, mânia, rautatea si invidia, necuratia dobitoceasca si orice ticalosie. Necuratia de pe fundul izvorului se vede abia când apa este lovita cu o cârja sau cu vreo alta unealta; atunci, din cauza mocirlei sau a noroiului care se afla la fund, toata apa din izvor devine tulbure. Tot asa si necuratia patimilor si a firii rele, dobitocesti, care se afla în adâncul inimii omului, se arata la vremea ispitirii. Cine ar sti ca pe fundul izvorului se afla noroi sau mocirla, daca nu ar lovi apa si daca de acolo nu s-ar ridica si nu s-ar arata murdaria? Tot asa, de unde am sti ce fel de ticalosii si necuratii se ascund în adâncul inimii omului, daca nu ar iesi de acolo si nu s-ar vadi prin faptele cele din afara?

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 175

 

  

CRUCEA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

        Crucea s-a facut pom Sfânt, datator de racorire si dulceata sufletului omenesc, hrisov vesnic, scris si pecetluit cu sângele Fiului lui Dumnezeu, prin care fiii lui Adam s-au facut iarasi cetateni ai Raiului.

 

            Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 31

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086




IORDANUL A FOST PENTRU MINE RAI PĂMÂNTESC

- SF. IOAN IACOB -

 

Sf. Ioan Iacob și frumusețea Iordanului

Într-o scrisoare adresată Patriarhului României Nicodim, se păstrează gândurile de mulțumire ale Sf. Ioan pentru darul de a fi fost hirotonit: „Subsemnatul ieromonah Ioan Iacob, învrednicindu-mă a fi hirotonit diacon și ieromonah aici, lângă lespedea Sfântului Mormânt al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, îmi îndrept gândul cu adâncă smerenie către IPS Voastră, care ați binevoit a aproba și interveni la Sfânta Patriarhie a Ierusalimului pentru hirotonia mea, rugându-Vă să binevoiți a primi cele mai respectuoase mulțumiri. Cu inima plină de adâncă recunoștință către IPS Voastră, rog pe Bunul Dumnezeu să vă păzească deplin sănătos întru îndelungate zile spre propășirea Sfintei și dreptmăritoarei Biserici a României” (Arhiva Cabinetului patriarhal, dosar 1/1947, f. 23).

Însoțit de părintele Ioanichie, ajunge la Iordan unde preia povara egumeniei Schitului Românesc. „Suntem în luna decembrie 1948, când războiul dintre evrei și arabi este în toi.

La Schitul de la Iordan s-a revărsat atât Iordanul, cât și pârâul ce trece pe lângă Mănăstirea Sf. Gheorghe Hozevitul și toată grădina este înnămolită cu pământ și nisip. Casa de locuit este alcătuită numai din două odăi mici și pline de nămol. Biserica este acoperită cu țigle sparte și înlăuntrul ei plouă, iar printre pietrele pardoselii crește iarba. S-a făcut o sobă din trei butoaie cu pământ deasupra și care servește și de pat. Un frate român din Ierihon (fratele Constantin) aduce pâine din porția lui și a făcut o căsuță din lemnele ce s-au găsit în grădina Schitului, săvârșind lucrul fără plată” (Schim. Ioanichie). În ciuda condițiilor vitrege de trai, prin osârdia celor doi nevoitori viața liturgică a Schitului este neîntreruptă.

Nevoințele de lângă Iordan

De la IPS Lucian, Arhiepiscopul Tomisului, trăitor la Locurile Sfinte în perioada slujirii Sf. Ioan Iacob la Iordan (1947-1952), ne-a rămas următoarea consemnare. „În acest loc, în care s-a simțit mai acasă, unde sufletul său de poet se îndulcea nu numai de frumusețea naturii, de ciripitul păsărilor, de amintirea neuitatelor fapte petrecute demult în preajma Iordanului, ci și de mireasma limbii strămoșești, virtuțile Cuviosului Ieroschimonah Ioan au înflorit în întreaga lor splendoare.

El devenise duhovnicul multor călugări din părțile acelea, români, dar și greci. Mulți pelerini români sau de alt neam, poposind la Schitul de la Iordan, se spovedeau la iscusitul duhovnic și primeau Sfânta Împărtășanie din sfințitele sale mâini. Din sufletul său, ca dintr-un izvor curat și îmbelșugat, cu respectarea Tainei Spovedaniei, curgeau cuvinte de mângâiere și întărire duhovnicească. Ostenea zi și noapte, împlinindu-și cu neasemănată osârdie chemarea în slujba lui Hristos.

Săvârșea cu multă evlavie sfintele slujbe, stătea de vorbă cu frații călugări sau cu credincioșii ce treceau pe acolo, lucra în grădină, alteori scria. Noaptea se retrăgea în tufișurile de pe malul Iordanului, rugându-se până către ziuă. Uneori mergea timp de mai multe zile în deșertul Iordanului, petrecând singur în post desăvârșit, în rugăciuni și metanii.

În timpul liber, cuviosul scria versuri. Se pare că aici, lângă Iordan, talentul său poetic a rodit pe deplin. Îl inspirau deopotrivă curgerea Iordanului, exuberanța naturii înverzite în lunile primăverii, sfintele amintiri ale trecutului, rugăciunile și cântările în limba strămoșească”.

Raiul pământesc de la Iordan

Dovada agonisirii dragostei lui Hristos în aceste locuri o aflăm în rândurile scrise de Sf. Ioan în acea perioadă. „Iordanul a fost pentru mine ca un rai pământesc, bogat atât în daruri duhovnicești, cât și în cele firești. Aproape în fiecare seară stăteam până târziu sub chiparoșii de la schit, admirând frumusețile naturii, în liniștea fermecătoare a unui colț al grădinii din preajma bisericii, adâncindu-mă în cugetări. Firea mea visătoare nu se mai sătura de acele frumuseți ale acestui colț blagoslovit de Dumnezeu”.

Când boala de rinichi îl va țintui pe patul spitalului „Augusta Victoria” de pe Muntele Măslinilor, tânjind după liniștea oazei românești de la Iordan, avea să se destăinuie într-o poezie.

„Mă uit adeseori în zare/ Din munte sus, de la spital,/ Să văd lucind un colț de mare/ Și niște arbori mai la deal./

La vale unde albăstrește/ Se scurge apa din Iordan,/ Iar unde lunca se zărește/ În schitul Sfântului Ioan/...

O, leagăn sfânt de mângâiere/ Al sufletului meu pribeag!/ Privind, mai uit a mea durere,/ Că tare ne erai tu drag./ Ascuns în mijlocul pustiei,/

Pe malul sfântului Iordan,/ Acest lăcaș al României/ Ne-a fost la toți ca un liman./

Iar noi, străini în dezbinare/ Ca oile fără cioban,/ Mai dobândeam o alinare/ La Schitul Sfântului Ioan./

În limba noastră românească/ Puteam aici a ne ruga/...

Comoară sfântă, neînțeleasă/ Și, raiule duhovnicesc,/ Tu ții ascunse multe taine/ De-ale sufletului românesc”.

Visul curmat de la Iordan

Așa cum calea creștinului spre a-L cunoaște pe Dumnezeu trece nu prin cărți, ci prin credința în cuvântul lui Hristos, credință care ne pogoară mintea într-o inimă cuprinsă de flacăra iubirii pentru Hristos, tot astfel și Sf. Ioan va trece prin greutatea suferințelor fără de care înălțarea la cer este cu neputință.

Una din pietrele de încercare care îi vor curma petrecerea pe meleagurile binecuvântate ale Iordanului, va fi vizita arhim. Victorin care, însoțit de un american înstărit și de șoferul acestuia musulman, se oprește să se închine și să mănânce la Schit.

Refuzul Sf. Ioan de a sta la masă cu un necredincios  stârnește indignarea superiorului român de la Locurile Sfinte care dispune schimbarea Sf. Ioan din egumenie.

 

(Extras din Portretul realizat în Revista Atitudini Nr. 43)

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086

 

 

 


https://youtu.be/Hh-kqIdETdU?si=GRY55n8Oby57WIEX

 

 

 

 

OMUL SI MAIMUTA

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

           Ce comparatie sau asemanare poate sa existe între adaposturile maimutelor, care din veac ramân neschimbate, si diversitatea spatiilor de locuit umane? Care e elementul comun maimutei si omului în pofida parelnicei asemanari exterioare? Si ce daca aceasta îsi face adapostul ei, rândunica – cuibul ei, alte animale – vizuinile lor, albinele – stupul lor? Ce relatie poate exista între cimpanzeul, care-si zdrobeste nuca de cocos cu o piatra, si omul, care e în stare sa faca uz de atâtea instrumente inventate de el? Ce-i atât de neobisnuit în faptul ca i s-a dat acestuia odata cu alcatuirea mâinii atâta stiinta cât s-a socotit necesara conservarii sale, asa cum i s-a dat elefantului îndemânarea de a-si folosi trompa si celorlalte animale o stiinta pe masura organelor corpurilor lor? Ce-i atât de minunat în faptul ca Pronia dumnezeiasca a pus în armonie, în vederea conservarii, dezvoltarii si perpetuarii animalelor, stiinta acestora în raport cu corpul lor? Cine poate pretinde ca necuvântatoarele ar fi ajuns sa detina notiunea folosirii pietrei ca instrument auxiliar în vederea hranirii lor, daca alcatuirea mâinii nu ar fi fost pe masura, sau ca va fi simtit nevoia de a face acest lucru? Notiunile animalelor sunt în relatie cu reflexul aflat în organele si alcatuirea corpului lor, si din acest motiv atât notiunile, cât si stiinta lor sunt de aceeasi calitate ca si alcatuirea corpului.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 62

 









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu