31 august 1939 - Ultima zi de pace
Prof. dr.
Nicolae Mareș, Scriitor, publicist
06 August 2025
Extrase necunoscute
din agenda lui Gafencu, Armand Călinescu şi Fabricius
În pragul izbucnirii celui de Al
Doilea Război Mondial, diplomaţii străini acreditaţi la Bucureşti au întreprins
tot felul de demersuri diplomatice, mai mult sau mai puţin
importante, la Ministerul Afacerilor Străine sau la guvernul român. Cea mai
articulată acţiune care a avut loc în ziua respectivă fost audienţa făcută de
ministrul german acreditat în România, W. Fabricius, la ministrul afacerilor
străine, direct la Grigore Gafencu, urmată chiar în aceeaşi zi, cu o
întrevedere avută cu primul ministru român, Armand Călinescu.
Azi, ştim - din arhivele
Ministerului Afacerilor Străine -, că demersul reprezentantului german a fost
făcut din dispoziţia Berlinului. La fel ca şi cel întreprins, la 23
august 1939, de însărcinatul cu afaceri, Stertzler, făcut tot la G. Gafencu,
ambele vizând preocupările Reichului de a avea în mod cert asigurate livrările
de petrol din România.
În audienţa însărcinatului cu
afaceri, acesta a mai dorit să afle şi poziţia României, în legătură
cu pactul germano-sovietic Ribbentrop-Molotov, semnat chiar în ziua respectivă.
Se pare că el a fost primul diplomat care a informat pe factorii români cu
privire la documentul semnat la Moscova, bineînţeles nu şi despre prevederile
secrete, pe care nici el nu le cunoştea. Întors din concediu la Bucureşti,
şeful misiunii, Fabricius, cu siguranţă, pe baza instructajului făcut la
Berlin, a încearcat şi el să afle cât mai grabnic care este atitudinea României
în criza actuală.
Uşor s-a reţinut atunci ca şi azi
preocuparea primordială a trimisului german ca raporturile economice
germano-române să nu întâmpine nici o piedică. În acelaşi timp,
Fabricius urmărea pe cât posibil să
fie anihilate pe timp de război raporturile de alianţă
româno-polone.
De mai mult vreme se dovedea - şi
se va dovedi tot mai pregnant - că serviciile
de informaţii germane (cârtiţele şi coloana a V-a) acţionau foarte
intens în spaţiul român şi polon pentru a cunoaşte intenţiile părţilor,
urmărind tot ce de mişcă sau aveau de gând să
fie pus în aplicare, prin planurile lor de acţiune, decidenţii
polonezi.
Zvonuri absurde
sau intrigi ridicate de reprezentanţii germani la Bucureşti
Astfel, în audienţa acordată de
şeful externelor ministrului german Fabricius, acesta îi aduce la
cunoştinţă ministrului Grigore Gafencu că s-ar afla la Constanţa
3 000 de lăzi încărcate cu bombe incendiare în tranzit spre Polonia şi
cere, în mod imperios, autorităţilor româneşti, în numele guvernului german: ca
partea română să oprească tranzitul acestui material de război. Subliniază că
acesta este: „evident destinat războiului, război care poate începe
mâine între Polonia şi Germania”. Nu putem să nu remarcăm precizia datelor puse
în discuţie de reprezentantul german acreditat la Bucureşti.
Pus într-o
oarecare încurcătură cu această problemă eminamente
de politică internă şi nu externă, ministrul român, Grigore Gafencu,
l-a asigurat pe interlocutor că va încunoştinţa guvernul nostru
despre această cerere, însă a ţinut să îşi exprime prieteneşte nedumerirea sa
că Germania poate face o asemenea cerere, fără a-i putea spune în
virtutea cărui drept (drept internaţional) ar putea interveni
România pentru a opri un asemenea tranzit de mărfuri pe teritoriul
ei, atâta vreme cât ţara noastră se află încă în stare de pace.
Se dovedea încă o dată că
principiile cele mai simple de drept internaţional nu aveau prea
mare importanţă pentru reprezentantul Reichului german, arogant şi
bătăios ca şi liderul său de la Berlin.
În aceiaşi audienţă, Fabricius
i-a mai ridicat lui Gafencu şi faptul că minoritatea germană ar avea cunoştinţă
despre un ordin al Siguranţei că, în cazul în care ar izbucni războiul între
Germania şi Polonia, în România ar urma să fie arestaţi un număr neprecizat de
fruntaşi ai minorităţii germane.
La netemeinicia afirmaţiilor
făcute de Fabricius, răspunsul lui Gafencu a fost cât se poate de
tranşant. Şeful român al externelor i-a replicat că nu
poate fi vorba decât de un zvon absurd sau de o intrigăm respingându-i astfle
netemeinicia intervenţiei. Gafencu i-a mai spus că nici nu
are nevoie să se mai informeze pe lângă Ministerul de Interne, ci îi
declară categoric că nimeni nu a dat un asemenea ordin în România şi că nimeni
nu se va atinge de minoritarii germani, care - ca toţi cetăţenii români - se
bucură de protecţia legilor româneşti.
Profesionist până în măduva
oaselor, Grigore Gafencu îl informeză imediat pe Armand Călinescu
despre plângerile lui Fabricius, iar primul ministru îl cheamă în
audienţă pe şeful misiunii germane în România în aceiaşi zi. [1]
România va executa cu
loialitate angajamentele sale, dar contează pe reciprocitate din partea
Germaniei
La întrevederea de la primul
ministru, Fabricius lasă ”garda mai jos”, spunându-i că, întors din concediu, a
găsit o atmosferă foarte bună la Bucureşti şi dorinţa de a se menţine
neutralitatea. Fireşte, crede încă în putinţa de a se înlătura războiul (care,
implacabil, în noapte respectivă va izbucni şi despre care cu
siguranţă ştia, de vreme ce abia se întorsese de la Berlin),
deoarece negocierile continuă. Semnalează însă unele articole din presa
străină (sic!) în care se vorbeşte despre noi angajamente ce ar
fi luat România faţă de Polonia şi Turcia şi adaugă că asemenea ştiri sunt de
natură să tulbure atmosfera.
Răspunsul demn al primului
minstru român a fost că nu are nevoie să arate lipsa de seriozitate
a acestor articole, căci nu obişnuieşte să dea dezminţiri pentru a încinge
polemici cu presa străină, devenind astfel parte la toate manevrele
ziariştilor. N-a ezitat să îl prevină pe reprezentantul Germaniei la
Bucureşti că se poate aştepta şi în viitor la asemenea intrigi de presă şi că
n-ar fi cazul să le bage în seamă.
Punerea la punct suficient de
demnă a ministrului german îl face pe acesta să nu insiste şi să
treacă pe un ton mult mai conciliant, afirmând că ar fi mulţumit de evoluţia şi
stadiul relaţiilor actuale, menţionând că ar dori să se continue în acelaşi fel
şi îndeosebi să se poată executa convenţia economică.
A fost un bun
prilej pentru Armand Călinescu să îi răspundă că politica României a
fost şi este foarte simplă. Relaţiile româno-germane sunt comandate de
interesele economice complimentare ale economiilor celor două ţări.
Este o situaţie pe care nu a avut a o crea România, ci a rezultat din situaţia
celor două ţări. Aceeaşi a fost problema şi în trecut, înainte de
războiul mondial. De aceea partea română a încheiat cunoscutul tratat (acordul
economic din 23 martie), în care se găsesc satisfăcute interesele ambelor
state. S-a spus, a menţionat primul ministru, şi în discursuri
publice că în acest mod, România va executa cu loialitate angajamentele sale.
Bine înţeles, România a contat pe reciprocitate, în sensul că şi Germania va
livra punctual comenzile româneşti. Armand Călinescu nu s-a sfiit să îi spună
lui Fabricius că Germania este datoare României, care
până în momentul respectiv îi livrase în plus din contingentul de petrol chiar
peste cotă, iar partea germană oprise din unele transporturi de
armament.
La observaţia primului ministru,
reprezentantul Germaniei la Bucureşti recunoaşte că România şi-a îndeplinit
angajamentele, înştiinţându-l că s-a făcut o greşeală în Germania, dar că
transporturile de armament vor urma regulat.
Armand Călinescu a continuat
spunându-i ”că nu a putut cândva - diplomatul german - să observe o rezervă la
noi în ce privesc problemele politice; aceasta (rezerva) se datora exclusiv
Ungariei, care manifesta zgomotos pretenţiuni teritoriale asupra României şi
lăsa să se înţeleagă că este susţinută de Germania în această direcţiune”,
plângere deloc blândă s-ar putea spune.
La această remarcă, făcută aşadar
fără menajamente de Armand Călinescu, ministrul Fabricius i-a
răspuns că, Führerul nu a susţinut niciodată aceste revendicări. De
altfel „Ungaria nu a arătat niciodată vreo linie de rectificare a
graniţei, ci a cerut întreg Ardealul. Ori aceasta nu ar putea fi sprijinit de
Germania, care încheind convenţia economică cu noi, s-a gândit la economia
României în hotarele ei actuale, întregi. De asemenea minoritatea germană
trăieşte mult mai bine sub Români şi ar fi neraţional să se dorească a merge
sub Unguri” - a continuat el - .
Răspunsul de mai sus pe care i-l
dă lui Armand Călinescu reprezentantul Germaniei la Bucureşti va fi întărit şi
de argumentul că România cunoaşte bine cele spuse de Hitler atât regelui cât şi
lui Gafencu. Adăugă că Fuhrerul în persoană a subliniat că, deşi a
existat o cofraternitate de arme cu Ungaria în războiul mondial, din aceasta nu
ar rezulta vreo obligaţie morală pentru Germania, întrucât în realitate nu
Ungaria a venit în ajutorul Germaniei, ci Germania a făcut războiul antrenată
de unguri.
Aceasta îi dă prilejul primului
ministru român, să se întrebe, şi nu retoric, pentru ce, atunci când
România a propus un pact de neagresiune Ungariei, propunere de dată foarte
recentă, Berlinul nu a consiliat-o să accepte. Surprins de întrebare, Fabricius
a spus că în timpul din urmă „Germania s-a abţinut de a da consilii la
Budapesta”.
Armand Călinescu nu ezită să îi
spună că o poziţie favorabilă în această direcţie ar fi fost şi în interesul
Germaniei, care ar fi trebuit să înţeleagă în această acţiune diplomatică o
manifestare vizibilă a dorinţei României de a păstra o atitudine pacifică,
deoarece „Ungaria cu care doream să încheiem un pact de neagresiune
este aşezată între ţările noastre şi face astfel imposibilă orice luptă între
noi”.
La aceasta, ministrul Fabricius
cu un aer de surprindere plăcută îi mărturiseşte primului ministru că nu au
înţeles astfel.
„Regret că nu aţi înţeles-o, a
fost răpsunsul primului ministru, deoarece imediat după ce s-a dat
nota domnului Bardossy (ministrul Ungariei în România), a fost chemat domnul
Steltzer şi i s-a comunicat acest fapt”. Din nou pus în încurcătură, Fabricius
dă următorul răspuns:
„Este adevărat că
Domnul Steltzer a comunicat faptul la Berlin, dar n-a sesizat acest înţeles.
Sunt bucuros să-l aflu şi voi telegrafia imediat la Berlin”.
V-aţi înţeles cu Sovietele. Nu
mai rămâne decât să le recunoaşteţi şi zona de influenţă
spre România
„Prin urmare – a continuat primul ministru – iată
un act în care dumneavoastră trebuia să vedeţi un gest amical. Dar voi sublinia
îndată şi un al doilea. Şi domnul Göring şi domnul Hitler au spus Majestăţii
Sale că ceea ce îi preocupă îndeosebi este ca noi să nu manifestăm
prietenie Sovietelor. Putem avea orice înţelegere cu Franţa şi Anglia. E
firesc. Dar o înţelegere cu Rusia ar fi interpretată ca un act inamical faţă de
Germania. Ei bine noi deci am fi putut încheia oricând un pact de neagresiune
cu Moscova şi am fi avut tot interesul să o facem; ne-am abţinut tocmai pentru
a vă fi agreabili. Ori dumneavoastră acum v-aţi înţeles cu Sovietele. Nu mai
rămâne decât să le recunoaşteţi şi zonă de influenţă spre România”. Ştia
oare primul ministru român că germanii şi ruşii făcuseră deja târgul?
Ministrul German recunoaşte că
tratatul a fost semnat, şi explică aceasta prin schimbarea de atitudine a
Moscovei, care a devenit antisemită (?), adaogă însă că nu ştie încă precis
nimic în ce priveşte pactul germano-rus, fiindcă Ribbentrop nu l-a informat,
dar socoteşte imposibil ca să se fi dat Sovietelor vreo încurajare pentru două
motive: mai întâi, pentru că Gurile Dunării - fluviul cel mai important pentru
ei – nu pot fi lăsate altora decât Românilor cu care au înţelegerea economică
şi apoi fiindcă în Basarabia este o puternică minoritate germană, care este
mulţumită în România.
„Fiindcă îmi vorbiţi de Germanii
din Basarabia, pot să vă dau o informaţie în treacăt. Domnul Heydrich
(consilier pe probleme minoritare ) mi-a vorbit ieri despre unele doleanţe
privitoare la şcolile confesionale din acea regiune. I-am promis să examinez
chestiunea şi astăzi îl aştept să-i comunic că i-am dat întreaga satisfacţie în
această chestiune”.
Pus în faţa altei situaţii
inedite cumva pentru şeful misiunii, acesta i-a răspuns
primului ministru cu voiciune că aceasta este un lucru
admirabil şi va comunica imediat la Berlin despre atitudinea
respectivă, fiind sigur că va produce o excelentă impresie şi va contribui la
edificarea asupra intenţiilor României.
A împiedica tranzitul
nu mai este un act de neutralitate
Numai după
acest schimb, am putea spune nu de amabilităţi, Fabricius îi spune
primului ministru cu aerul de a-i da în treacăt o ştire, că ar fi vorba despre
tranzitul prin România a unor bombe incendiare pentru Polonia. A mai adaugat că
ar face o bună impresie la Berlin, dacă România - sub motivul
că ni se îngreunează traficul -, ar opri acest tranzit.
Armand Călinescu îi răspunde că
chestiunea respectivă i-a fost comunicată deja de ministrul Gafencu.
Nu ştie dacă faptul este real, nu a primit încă raportul, dar oricum
ar fi, am examinat chestiunea din punct de vedere juridic şi socoteşte că e
bine să-i spună de la început, pentru a nu avea discuţiuni la fiecare caz în
parte, că după dreptul internaţional, transportul de armament nu poate fi
refuzat de o ţară neutră. În timpul marelui război, România a lăsat să treacă
material militar spre Turcia şi Bulgaria, precum şi spre Serbia. De altfel, a
împiedica tranzitul nu mai este un act de neutralitate, ci este un act de
parţialitate şi înseamnă încercuirea unei ţări. Dacă vor să împiedice
aprovizionarea Poloniei, nu au decât să oprească transporturile în Mediterana.
„Nu vă consiliez să
ridicaţi această problemă, fiindcă atunci dacă şi Franţa, Anglia şi Polonia
ne-ar cere să nu vă livrăm petrol, care este un material de război, ce ar
trebui să răspundem? Şi adaog, situaţia ar fi mai grea, căci pe când la
tranzitul de armament este numai o operaţie de transport, la petrol este mai
mult, este o furnizare, deci oarecum o participare”.
Fabricius a încearcat să invoce
art. 16 al pactului Societăţii Naţiunilor şi fără a insista, spune că totuşi
dacă România ar putea găsi unele motive de a nu îngădui transportul, Germania
ar fi mulţumită. [2]
Nu se văd încă
semnele recunoştinţei
Cele două documente inedite
aflate în arhiva Ministerului de Externe se constituie în file de
sinceră prietenie pentru cauza Poloniei, manifestate pentru a câta oară? Şi,
iată cum, cu doar câteva ceasuri înainte de izbcunirea războiului, care bătea
tot mai tare la uşă, verticalitatea şi înţelepciunea politică
manifestate de cei doi patioţi şi lideri români, buni unor cunoscători ai
dreptului internaţional, personalităţi cu dreptatea şi credinţa în inimă, care
erau hotărâţi ca sub nici o formă dreptul să rămână
bruscat de forţe oarbe.
Toate acestea se vor a fi şi
avertismente hotărâte date Germaniei de principalii lideri ai executivului
român că va ajuta statul polon să îşi tranziteze prin România, armata şi
populaţia, cât şi tezaurul său, inclusiv patrimoniul cultural milenar, mai
scump decât aurul pentru orice ţară din lume. Au trecut 70 de ani şi
pentru toate acestea, România n-a primit încă semnele de recunoştinţă cuvenite.
Un pasaj închis până şi circulaţiei, care mărgineşte gardul ambasadei române de
la Varşovia de un bloc din vecinătate şi care poartă numele lui
Armand Călinescu, fără ca cei 50 metri de „stradă” să figureze în nomenclatorul
de străzi al Varşoviei nu-i suficient.
----------------------------------------------
[1] .
Cf. AMAE, Fond 79, Germania, vol. 77 312-313 ; idem
Fondul 71/România vol. 269/1939 pp. 255-256)
[2] Cf. AMAE,
Fondul 71/România, vol. 269/1939, ff. 257-261.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu