marți, 21 decembrie 2021

alexandru stanciulescu barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ....! (22/Dec/2021 - 31/Dec/2021)

 



MOLIPSIREA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Prin structura lor duhovniceasca, patimile sunt molipsitoare. Iata, de pilda, rautatea neexprimata în cuvinte, care n-a apucat sa treaca la fapte, care ramâne ascunsa în inimi si se reflecta într-o mica masura pe fata si în ochi. Chiar si numai prin aceasta, ea se transmite sufletului celui pe care îl uraste si poate fi observata si de altii. Când ma tulbura o patima, tulburarea mea face sa vibreze si inima altuia, se creeaza un fel de flux afectiv, un curent impur care pleaca dintr-un anumit recipient sufletesc spre altul. Iar daca stârpesti patima rea pe care o ai fata de aproapele, se va stârpi si în sufletul aceluia. Te vei linisti, va veti gasi linistea amândoi. Ce strânsa legatura exista între suflete! Cât de adevarate sunt cuvintele Apostolului: „Unul altuia suntem madulare”! (Efeseni 4, 35) Sau: „Un trup suntem, cei multi” (1 Corinteni 10, 17); „Si a facut dintr-un sânge tot neamul omenesc” (Faptele Apostolilor 17, 26). Iata de ce porunca dumnezeiasca ne cere: „Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine însuti” (Matei 22, 39).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 90.

 

 

CE SA MA FAC?

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Ce sa ma fac cu pacatele mele? Nu stiu; nu vede mintea mea cum m-as putea spala, cu ce m-as putea curati. Daca mi-ar trece prin cap sa ma spal cu valuri, nu mi-ar ajunge marile, râurile ar fi neîndestulatoare ca sa ma curete. Daca ma voi spala cu sângele si apa din coasta Fiului lui Dumnezeu, ma voi curati si îndurarile de Sus o sa se reverse asupra mea.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 215

 

 

I-A CAZUT CU TRONC

- Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„I-a cazut cu tronc la inima”, se spune când în relatia dintre doua persoane, situate pe trepte diferite, una – cea mai puternica – ofera protectie celei mai slabe. Cel ce s-a învrednicit de protectia celui mai mare, cazându-i aceluia cu tronc la inima, îsi da seama de aceasta si, prin reciprocitate, cauta sa-i fie aproape de inima. Asa se întâmpla si între Dumnezeu si cei ce-L slujesc din toata inima: inima acestora este întotdeauna aproape de Dumnezeu si Dumnezeu este aproape de inima lor. Asa trebuie sa se întâmple ori de câte ori se roaga crestinul. Sa fim aproape de Dumnezeu cu inima când ne rugam. Aceleasi relatii bune, sincere, pe care cautam sa le avem cu oamenii, se cuvine sa le avem si cu Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 50



HARTIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Daca manânci peste masura, devii om pamântesc, fara suflet, sau trup fara suflet. Daca postesti, atragi harul Duhului Sfânt în tine, devii om duhovnicesc. Daca iei o hârtie poroasa fara s-o înmoi în apa, ea ramâne usoara si, într-o cantitate mai mica, poate fi ridicata în sus de vânt. Daca o treci prin apa, se îngreuiaza si poate cadea jos îndata. Asa e si cu sufletul. O, cât de mult trebuie sa ni-l pazim cu postul!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 265

 

 

 

CRUCEA LUI HRISTOS

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Crucea este în Hristos si Hristos este pe Cruce. Crucea închipuie pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu, rastignit si de aceea de semnul Crucii si chiar de umbra ei se înfricoseaza demonii, ca semn al lui Hristos Însusi, ca însasi umbra Celui rastignit. De aceea, introducerea Crucii în apa pentru sfintirea acesteia este un lucru deosebit de important; apa capata puteri vindecatoare si de izgonire a demonilor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 302

 

 

 

Despre vrăji și cum pot fi ele dezlegate

 

 

Farmecele sunt de mai multe feluri. Farmecele se fac pentru a destrăma o familie, pentru a despărţi un cuplu, pentru ca un anumit cuplu să nu poată avea copii sau pur şi simplu pentru ca persoana respectivă să se îmbolnăvească.

 

“În mod obişnuit, simptomele pe care le prezintă oamenii suferinzi din pricina magiei sunt următoarele: dureri groaznice de cap, fie în spatele capului, fie la frunte, fie între ochi. Palpitaţii, amorţelile inimii, mâinilor sau extremităţilor de jos, nemulţumiri în familie pentru lucruri neînsemnate, să nu poată sta omul în casa lui, să aibă capul greu, să fie indispus, să lenevească, să nu vrea să gătească sau să cureţe casa, să simtă că îl sugrumă ceva de gât, să simtă o greutate pe piept, să simtă că ceva umblă în trupul lui cu mare viteză, să se îmbolnăvească şi să sufere în timp ce medicii nu-i găsesc nimic, să aibă neputinte trupeşti, în timp ce mănâncă normal să piardă din greutate, să aibă temeri, să sufere de melancolie, etc. Acestea sunt câteva dintre simptomele din care cel căruia i-au fost făcute vrăji poate să înţeleagă dacă l-au atins”.

 

Simptome pentru cei care au farmece

 

Simptomele prezentate nu trebuie considerate efecte precise ale farmecelor. “Dacă cineva are capul greu sau dacă simte o apăsare pe piept nu trebuie să se gândească imediat că i s-au făcut farmece. Tot aşa cum unii nu vor să creadă nici în ruptul capului că li s-au făcut farmece (deşi găsesc pe pragul uşii diferite urme–broaşte moarte sau alte semne), tot aşa alţii sunt obsedaţi că li s-au făcut farmece, şi confundă stările de oboseală, sau rău fizic, cu manifestări ale farmecelor. Numai preoţii care păstrează dreapta-credinţă sunt în măsură să spună dacă cineva este sau nu sub influenţa farmecelor (ceilalti preoţi, care deschid cartea sau fac alte practici magice, încearcă să convingă oamenii că au farmece numai pentru a-şi mări numărul de clienţi)”.

 

Cine dezleagă farmecele

 

Singurul mijloc de desfacere a vrăjilor şi de vindecare a demonizării este întoarcerea noastră sinceră la Hristos, prin spovedanie, pocăinţă, sfânta împărtăşanie şi toate cele pe care le recomandă preoţii bisericii lui Hristos.

 

“Nu te amăgi, creştine, îţi spun că nici lupul nu devine vreodată oaie, conform zicătorii, nici diavolul nu devine vreodată doctor şi mai uşor ar putea să îngheţe focul şi să ardă zăpada decât să vindece cu adevărat diavolul, deoarece este întotdeauna neputincios. Şi dacă am presupune că ar putea să te vindece trebuie să cunoşti că nu vrea aceasta deoarece sănătatea omului este un lucru bun, ori diavolul urăşte întotdeauna cele bune, de aceea se numeşte urâtor de bine”, spunea Sfântul Nicodim Aghioritul.

 

Pentru a fi dezlegate vrăjile tale, trebuie să intre cu adevărat în inima și în casa ta Hristos, și atunci va veni preotul să-ți sfințească casa, citind exorcismele Bisericii, ale Marelui Vasile, ale Sfântului Ioan Gură de Aur, care sunt scrise în Molitfelnicul Bisericii noastre.

 

Cum se dezleagă farmecele

 

Cei cărora preotul le-a descoperit că au farmece făcute nu trebuie să meargă la descântător, vrăjitor sau ghicitor, etc., deoarece situaţia se va înrăutăţi. Dezlegarea de farmece se face prin:

 

– Spovedanie curată şi generală din anii copilăriei până în prezent.

– Spovedanie la fiecare 40–50 de zile sau de fiecare dată când se îngreunează sufletul.

– Să vă împărtăşiti cât de des se poate, dacă vă îngăduie duhovnicul.

– Să mergeţi în mod obligatoriu în fiecare Duminică la Biserică

– În fiecare dimineată veţi mânca puţină anafură şi veţi bea agheasmă.

– Veţi posti miercurile, vinerile şi marile posturi de peste an.

– Să faceţi în casa dumneavoastră sfeştanie şi să se citească dezlegările Marelui Vasile.

– Să stropiţi zilnic cu această agheasmă toată casa dumneavoastră.

– Să faceţi dimineaţa şi seara rugăciuni.

– Să tămâiaţi în fiecare zi şi să aprindeţi candela.

– Să citiţi zilnic un capitol din Noul Testament.

– Să-i iertaţi din inimă pe cei care v-au făcut vrăjile şi v-au distrus.



INSPIRATIA

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Crestineste nu putem trai fara însuflare. Daca un artist, unul adevarat, traieste zi si noapte chipurile artei sale, noi, crestinii, trebuie sa fim cu atât mai cu luare-aminte. Trebuie sa depasim stradaniile artistilor, pentru a trai în duhul Evangheliei.

          Lucrul cel mai însemnat acum este ca Domnul sa însufle lupta voastra pentru mântuire. Când se da însuflarea, toata viata se umple de lumina si de bucurie. Nu se mai iau în seama amanuntele.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 31.

 

 

PESTELE IN APA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Sufletul meu este în Dumnezeu ca pestele în apa si ca pasarea în vazduh, înconjurat de El în toata vremea si în tot locul. Prin El traieste, se misca, în El îsi afla pacea, El îi deschide orizont nemarginit.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 411.



STIINTA STIINTELOR SI ARTA ARTELOR

-Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Împatimirea sufletului de cele pamântesti si trupesti pâna la uitarea de Dumnezeu vine de la diavolul, care face ca, atunci când ni se leaga inima de cele pamântesti si trupesti, ea sa devina vasul spurcat al patimilor, în loc sa priveasca cu chibzuinta spre cele de Sus si sa fie vas duhovnicesc si templu al Duhului Sfânt. „Nu puteti sa slujiti lui Dumnezeu si lui Mamona” (Matei 6, 24), lui Dumnezeu si averilor lumesti, lui Dumnezeu si trupului, lui Dumnezeu si lumii, lui Dumnezeu si desfatarilor; de aceea, a sti sa-ti conduci trupul si inima este stiinta stiintelor si arta artelor. Sunt când trup, când suflet. Ce nestatornicie! Câta nerecunostinta! Ce lene! Si câta îndelunga-rabdare de la Dumnezeu! Dar oare cât timp voi fi schimbator ca luna sau ca un caleidoscop? Întareste-ma, Doamne, fa-ma sa stau pe piatra poruncilor Tale!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 239

 

 

ADAPOSTUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un om pribeag care, neavând casa lui, s-a adapostit pentru o vreme într-o casa straina. Sa-ti aminteasca întâmplarea aceasta ca noi suntem calatori si venetici în lume: „caci nu avem aici cetate statatoare, ci o cautam pe aceea ce va sa fie”, dupa cum graieste Apostolul (Evrei 13, 14). De aici vedem ca mai devreme sau mai târziu va trebui sa punem capat pribegiei si sa ne întoarcem în Patria noastra. Iata de ce ni se cuvine sa ne aflam în aceasta lume asemeni unor calatori si pribegi si sa tinem minte cuvântul Apostolului: „Noi n-am adus nimic în lume, dupa cum e vadit ca nici nu putem sa ducem ceva; dar daca avem hrana si îmbracaminte, cu acestea vom fi îndestulati” (1 Timotei 6, 7-8).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 68

 

 

 

Slavitul Praznic al Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos si celelalte Sarbatori sa va aduca binecuvantare in tot lucrul cel bun, spor duhovnicesc, bucurie in suflet și sănătate, iar Anul Nou care vine sa ne gaseasca in pace, liniste sufleteasca, buna intelegere si traire creștinească.

 

Sfintele Sărbători cu sănătate și fericire!

La multi ani!

Pr. Al. Stanciulescu-Barda

 



PRECIZIA ATOMICA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum cunoaste Domnul numarul stelelor cerului, tot asa îl cunoaste si pe cel al Îngerilor din Cer si numarul gândurilor lor; asa cum cunoaste Domnul numarul firelor de nisip de pe malul marii si al puzderiei de fapturi de pe tot întinsul pamântului, cu madularele lor, cu partile care le alcatuiesc, de la cele mai mari pâna la cele mai marunte; asa cum cunoaste numarul atomilor tuturor stihiilor, în infinita lor infinitate, tot asa cunoaste si numarul neamului omenesc, care a fost, este si va fi, numarul gândurilor tuturor oamenilor care au fost, sunt si vor fi, numarul tuturor pornirilor inimilor lor, al cuvintelor si al faptelor lor. Dupa cum în natura vazuta si sensibila nimic nu poate fi ascuns si nici un atom nu se pierde, fiindca fara stiinta si voia lui Dumnezeu nimic nu se poate distruge din ceea ce a chemat El la viata, tot asa si în natura spirituala lui Dumnezeu nu-i scapa nici un gând, nici o intentie, nici o miscare a inimii, dorinta sau fapta. În vistieriile Sale totul se pastreaza, stiindu-se si numarul si masura, cantitatea si calitatea, în ce grad si la ce intensitate se manifesta lucrurile, si cele bune, si cele rele, gândurile, dorintele, cuvintele, faptele, marturisite sau ispasite si îndreptate în viata. Numarul atomilor pamântului, al atomilor fapturilor de pe pamânt sta în echilibru perfect cu numarul gândurilor si miscarilor sufletului omenesc. Daca ceea ce este creat si nu are viata de la sine nu se distruge, cum ar putea fi distrus ceva caruia Dumnezeu i-a dat capacitatea de a crea, ceea ce este viu prin excelenta, adica mintea, cea care învesmânteaza în cuvinte pe însusi facatorul ei, sufletul? Asa ceva nu este cu putinta. Pregatiti-va, muritorilor, sa dati raspuns. La judecata va vor astepta toate gândurile, dorintele, cuvintele voastre, faptele bune si faptele rele, nemarturisite sau neîndreptate, acestea din urma, prin fapte bune. De toate vei da socoteala înaintea lui Dumnezeu. Doamne, Cel ce ne tii la Sânul Tau parintesc!, „sa nu intri la judecata cu robul Tau” (Psalmul 142, 2). „De Te vei uita la faradelegi, Doamne, Doamne, cine va suferi?” (Psalmul 129, 3).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 77-78

 

 

PRECIZIA ATOMICA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum cunoaste Domnul numarul stelelor cerului, tot asa îl cunoaste si pe cel al Îngerilor din Cer si numarul gândurilor lor; asa cum cunoaste Domnul numarul firelor de nisip de pe malul marii si al puzderiei de fapturi de pe tot întinsul pamântului, cu madularele lor, cu partile care le alcatuiesc, de la cele mai mari pâna la cele mai marunte; asa cum cunoaste numarul atomilor tuturor stihiilor, în infinita lor infinitate, tot asa cunoaste si numarul neamului omenesc, care a fost, este si va fi, numarul gândurilor tuturor oamenilor care au fost, sunt si vor fi, numarul tuturor pornirilor inimilor lor, al cuvintelor si al faptelor lor. Dupa cum în natura vazuta si sensibila nimic nu poate fi ascuns si nici un atom nu se pierde, fiindca fara stiinta si voia lui Dumnezeu nimic nu se poate distruge din ceea ce a chemat El la viata, tot asa si în natura spirituala lui Dumnezeu nu-i scapa nici un gând, nici o intentie, nici o miscare a inimii, dorinta sau fapta. În vistieriile Sale totul se pastreaza, stiindu-se si numarul si masura, cantitatea si calitatea, în ce grad si la ce intensitate se manifesta lucrurile, si cele bune, si cele rele, gândurile, dorintele, cuvintele, faptele, marturisite sau ispasite si îndreptate în viata. Numarul atomilor pamântului, al atomilor fapturilor de pe pamânt sta în echilibru perfect cu numarul gândurilor si miscarilor sufletului omenesc. Daca ceea ce este creat si nu are viata de la sine nu se distruge, cum ar putea fi distrus ceva caruia Dumnezeu i-a dat capacitatea de a crea, ceea ce este viu prin excelenta, adica mintea, cea care învesmânteaza în cuvinte pe însusi facatorul ei, sufletul? Asa ceva nu este cu putinta. Pregatiti-va, muritorilor, sa dati raspuns. La judecata va vor astepta toate gândurile, dorintele, cuvintele voastre, faptele bune si faptele rele, nemarturisite sau neîndreptate, acestea din urma, prin fapte bune. De toate vei da socoteala înaintea lui Dumnezeu. Doamne, Cel ce ne tii la Sânul Tau parintesc!, „sa nu intri la judecata cu robul Tau” (Psalmul 142, 2). „De Te vei uita la faradelegi, Doamne, Doamne, cine va suferi?” (Psalmul 129, 3).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 77-78

 

 

MAICA DOMNULUI

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Natura întreaga o preamareste pe Preasfânta Fecioara, care este desavârsirea si împlinirea tuturor. Pentru flori ea este trandafirul cel ales. Pentru pasari, Maica Domnului este turtureaua cea aurita, porumbita cea nevinovata, privighetoarea cea cu dulce glas. Pentru animale, maica Domnului este mieluseaua din care S-a nascut Mielul lui Dumnezeu. Pentru preafrumoasele stele, Maica Domnului este luceafarul diminetii, care prevesteste rasaritul Soarelui vietii, Hristos. Maica Domnului este zidul de care se sfarâma toate valurile pe care satana le stârneste împotriva planurilor lui Dumnezeu, împotriva lucrarilor lui Dumnezeu, împotriva Bisericii lui Dumnezeu, împotriva tuturor fiilor Împaratiei lui Dumnezeu.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 66-67.

 

 

MANCAREA STRICATA

Sfantul Nicolae Cabasila

 

 

Obisnuinta pacatului este tocmai repetarea deasa a faptelor rele. El e ca o boala încuibata înlauntrul sufletului pe urma unei mâncari stricate. Acest pacat din obisnuinta este statornic si înlantuieste sufletul în niste catuse cu anevoie de stricat, robeste mintea, pe om îl îndeamna sa savârseasca numai rele, ducând la cele mai urâte fapte pe cei pe care-i prinde în mrejele sale, prin care pacatul s-a nascut si se naste fara încetare, în acelasi timp savârsind raul si fiind el însusi o urmare a raului – ca într-un cerc. Lucrurile au ajuns de asa fel, încât pacatul nu mai are sfârsit, iar obiceiul rau da nastere la fapte rele care, înmultindu-se, formeaza apoi ele însele o regula de savârsire a pacatelor. Si astfel, aceste doua rele se ajuta una pe alta si cresc tot mai mari, dupa vorba Apostolului: „Pacatul a prins viata (în mine), iar eu am murit”.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 159-160.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu