sâmbătă, 11 decembrie 2021

ALEXANDRU STĂNESCU - Controverse în Noua Zeelandă

 



Controverse în Noua Zeelandă:

Profesori reputați resping introducerea în programa școlară de științe a miturilor comunității indigene Maori

ANALIZE • 9 DECEMBRIE 2021 • ALEXANDRU STĂNESCU

 

Richard Dawkins, profesor emerit la Universitatea Oxford din Marea Britanie, a adresat o scrisoare Societății Regale de Științe din Noua Zeelanda în care critică pasivitatea instituției față de introducerea în programa școlară de științe a unor ”mituri” ale populației indigene maori, pe picior de egalitate cu descoperirile științifice validate.

 

Scrisoarea este ultima mișcare dintr-un scandal public generat de decizia autorităților locale de a schimba programa școlară.

 

Anterior, un grup de academicieni proeminenți de la Universitatea din Auckland a arătat într-o scrisoare deschisă că toate cunoștințele despre comunitatea Maori sunt doar mituri și „nu reprezintă știință”.

 

Poziția profesorilor a generat controverse în Noua Zeelandă și a fost respinsă de mai mulți oameni de știință, relatează nzherald.co.nz, Stuff nation.nz și Radio New Zealand (RNZ).

 

Scrisoarea, semnată de șapte profesori, a fost publicată în revista Listener, ca răspuns la modificările propuse pentru programa școlară.

 

Aceste schimbări sunt menite să pună mātauranga Māori (cunoașterea maori) la egalitate cu alte tipuri de cunoștințe. Dar academicienii – din domenii precum științe biologice, psihologie, filozofie și educație – au susținut că, deși cunoștințele indigene contribuie la înțelegerea noastră a lumii, „sunt mult sub ceea ce putem defini ca știință”.

 


Sursa foto: Unsplash / Meg Jerrard

„Mai bine să ne asigurăm că toată lumea participă la întreprinderile științifice ale lumii. Cunoașterea indigenă poate contribui într-adevăr la avansarea cunoștințelor științifice în anumite moduri, dar nu este știință”.

 

Asociația Oamenilor de Știință din Noua Zeelandă a fost „consternată” să vadă că valoarea mātauranga Maori pentru știință este pusă la îndoială în mod public de către academicieni proeminenți, iar scrisoarea a fost „respinsă complet” de către Societatea Regală Te Apārangi.

 

La rândul său, vice-rectorul de la Universitatea din Auckland, Dawn Freshwater, a spus personalului că scrisoarea nu reprezintă punctul de vedere al universității, iar unitatea de învățământ superior s-a distanțat de acele afirmații.

 


Sursa foto: Pixabay / Makalu

A provocat „răni considerabile și consternare” în rândul personalului și studenților, a scris Freshwater luni într-un e-mail. „Deși cadrele universitare sunt libere să-și exprime opiniile, vreau să precizez că nu reprezintă punctele de vedere ale Universității din Auckland”, a spus Freshwater.

 

„Universitatea are un respect profund pentru mātauranga Māori ca sistem de cunoștințe distinctiv și valoros. Credem că mātauranga Māori și știința empirică occidentală nu sunt în dezacord și nu trebuie să concureze. Sunt complementare și au multe de învățat unele de la celălalte”, a mai scris vice-rectorul de la Universitatea din Auckland.

 

Dr. Daniel Hikuroa, geolog și lector superior în studii maori la Universitatea Auckland, a spus că știința este atât „o metodă de generare a cunoștințelor, cât și toate cunoștințele generate folosind această metodă”.

 


Sursa foto: Pixabay / falco

Unele cunoștințe indigene – deși nu toate – au fost generate folosind metoda științifică, așa că era în mod clar știință, a spus Hikuroa.

 

El a arătat spre Māramataka – calendarul lunar maori – și cum este aplicat ca știință.

 

„Prevestește că lucrurile se vor întâmpla și continuă să se întâmple. Aceste cunoștințe sunt precise. S-a ajuns la asta prin abordarea empirică. Faceți o observație, apoi faceți o predicție și acea predicție devine realitate, apoi încorporați aceste cunoștințe”, a afirmat Hikuroa.

 

O mare parte din mātauranga Māori a fost generată folosind metoda științifică, dar informațiile au fost codificate în conformitate cu o viziune asupra lumii maori, a adăugat el.

 

Dr. ecologist Tara McAllister a spus că, în timp ce scrisoarea și poziția lui Freshwater a dovedit că este „un mare lider”, autorii scrisorii au ocupat, de asemenea, funcții de conducere la universitate.

 

Ea a respins „afirmația inexactă că tīpuna (n.r. – strămoșii mei) nu au făcut știință”.

 


Sursa foto: Pixabay / Barni1

„După cum spune Rangi Mataamua (n.r. – om de știință indigen), nu am navigat către Aotearoa (n.r. – denumirea pentru Noua Zeelandă în limba maori) pe baza unor mituri și legende. Nu am trăit cu succes în echilibru cu mediul fără știință. Maori au fost primii oameni de știință din Aotearoa”, a spus McAllister. Mātāmua este un astronom reputat și expert în maramataka.

 

Profesorul de sociologie de la Universitatea Victoria din Wellington, Joanna Kidman a declarat că este „cu adevărat deranjant faptul că știința occidentală pune la îndoială cunoștințele indigene”.

 

„Nu este productiv, nu promovează dezbaterea științifică”, a spus ea. „Maorii nu au nevoie de știința occidentală pentru a susține sau autentifica sistemele noastre de cunoștințe, care sunt vechi de secole – dar să o respingă fără a înțelege… sugerează într-adevăr o lipsă de conștientizare și rigoare”, a precizat Kidman.

 

Ea a spus că acum este ceva obișnuit ca majoritatea comunităților indigene și non-indigene să lucreze împreună pentru a rezolva „problemele cu adevărat mari ale vremurilor noastre” – cum ar fi schimbările climatice, notează Kidman -, iar autorii scrisorilor nu sunt reprezentativi pentru majoritatea oamenilor de știință.

 

Sursa foto: Wikipedia / DoD photo by Erin A. Kirk-Cuomo (Released) [Flickr / Secretary of Defense]

https://www.g4media.ro/controverse-in-noua-zeelanda-profesori-reputati-resping-introducerea-in-programa-scolara-de-stiinte-a-miturilor-comunitatii-indigene-maori.html


Sursa: RADU GABRIELA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu