REFUZUL DONAȚIEI LUI BRÂNCUȘI, O GAFĂ
COLOSALĂ SAU O URIAȘĂ MISTIFICARE?
De VALERIU BUTULESCU
Pe Valeriu
Butulescu l-am urmărit atent în toată perioada postdecembristă, când a
desfăşurat o bogată activitate în mai multe domenii: minerit, cultură,
politica, administraţie. Ştiam că e din Preajba Gorjului şi lucrase un deceniu
ca inginer la IUM Petroşani, uzina care în 1938 a realizat turnarea şi montarea
Coloanei Infinitului la Târgu Jiu Aşa că nu m-au mirat desele sale articole şi
eseuri despre Constantin Brâncuşi.
În 2005,
Valeriu Butulescu a scris drama „Infinitul Brâncuşi”, premiată de Uniunea Scriitorilor.
Piesa a fost jucată pe scene din ţară, dar şi la Teatrul Naţional Radiofonic,
unde Ştefan Iordache a creat un Brâncuşi memorabil, intrat în Fonoteca de Aur.
Piesa a fost tradusă în engleză, portugheză, greacă şi chineză, fiind
reprezentată la Lisabona, Salonic şi Beijing. Într-o ultimă discuţie cu
autorul, acesta a făcut afirmaţii şocante despre un episod ultradiscutat din
viaţa marelui sculptor: donaţia operelor lui Brâncuşi şi refuzul autorităţilor
comuniste.
Interpretarea
şi argumentele sale au condus la dialogul alert de mai jos. (Tiberiu Vinţan)
*
– Dacă
înţeleg bine, susţineţi că puterea comunistă nu a refuzat niciodată donaţia
colosală a lui Brâncuşi! Aveţi curajul să demontaţi un mit atât de popular?
– Da. A
făcut şi continuă să facă vâlvă o poveste. Se spune că la începutul anilor
cincizeci, când războiul rece era gata să dea în clocot iar stalinismul se
pârguise bine în România, marele artist Constantin Brâncuşi (stabilit în
Franţa) ar fi încercat să doneze Muzeului de Artă al Republicii Populare Române
o nepreţuită comoară: 230 lucrări, 43 de desene şi 1600 de fotografii. Asta
înseamnă tot patrimoniul Atelierului Brâncuşi, expus astăzi în inima Parisului.
Se mai spune că, din nefericire pentru noi, puterea comunistă a vremii nu a
acceptat generoasa donaţie, deoarece Academia Română, prin voinţa savanţilor
George Călinescu, Alexandru Graur, Iorgu Iordan şi a poetului proletcultist
A.Toma ar fi fost împotrivă, socotind operele lui Brâncuşi lipsite de valoare
artistică. Aflând aceste lucruri teribile, Brâncuşi a renunţat la cetăţenia
română, murind la scurt timp, de supărare. Poveste, pe cât e de patetică, pe
atât de falsă şi de ilogică. Ea a circulat, pe cale orală, în perioada
ceauşistă. După Revoluţie, când orice nerozie primea „bun de tipar” anecdota
s-a publicat în mii de forme, care de care mai convingătoare, pigmentate cu
amănunte noi, fără o minimă bază istorică.
– Credeţi că
Brâncuşi nu a intenţionat să-şi doneze opera Muzeului de Artă al Republicii
Populare Române?
– Nu există
nicăieri consemnată o minimă dovadă a acestei aşa-zise intenţii. Căutaţi o
menţiune, o ciornă, o însemnare, o cerere, o scrisoare, un demers, privat sau
oficial! Sau măcar o mărturie a unuia din numeroşii săi prieteni! Nu veţi găsi
aşa ceva, nici în România, nici în Franţa! Ţinând cont de anvergura gigantică a
aşa-zisei donaţii, discreţia aceasta m-a pus pe gânduri. Brâncuşi era un tip
meticulos.
Păstra cu
grijă orice mărturie scrisă. Postum, în hârtiile sale s-au găsit abonamente
expirate, invitaţii la nunţi şi recepţii, reţete medicale, chitanţe. Dar despre
marea donaţie, nici un cuvânt!
– Donaţia
descrisă avea şi atunci o valoare inestimabilă…
– Desigur.
Vorbim despre amurgul vieţii Artistului. Operele lui
Brâncuşi,
expertizate de importanţi critici de artă, împodobeau colecţiile unor mari
muzee. Lumea avea şi atunci legi severe ale patrimoniului. Nu scoteai din
Franţa aşa uşor sute de opere de artă să le înstrăinezi definitiv, mai ales la
Răsărit, în blocul sovietic. Chiar şi zvonul intenţiei lui Brâncuşi ar fi
dinamitat presa liberă a Occidentului. Un asemenea transfer de patrimoniu
artistic ar fi stârnit ample discuţii. Circulaţia internaţională a operelor de
artă era atent reglementată. Brâncuşi avusese necazuri la frontiera americană,
dar şi la cea română, cu trecerea câtorva lucrări. Însă aici e vorba de
înstrăinarea unui întreg muzeu. Transferarea unui tezaur artistic din Franţa la
Bucureşti presupunea numeroase demersuri oficiale, scrisori de intenţie,
discuţii. Ori de aşa ceva nu există nici urmă.
– De ce nu
ar fi dorit Brâncuşi această donaţie?
– Să o luăm
altfel. De ce ar fi dorit-o? Brâncuşi, dincolo de geniul său indiscutabil era
un om pragmatic! Şi-a vândut pământul de la Hobiţa ca să poată studia în
Franţa, unde s-a şi stabilit. Ştia că Parisul este Mecca mondială a artelor.
Doar acolo opera sa, de un modernism copleşitor, avea vizibilitate şi
relevanţă. Acolo s-a bucurat din plin de aprecierea publicului şi a criticilor
de artă. Bucureştiul, deşi îi era drag, nu-i putea oferi aşa ceva. E de-a
dreptul absurd să credem că după ce şi- a părăsit patria pentru a crea şi a-şi
pune arta în lumina reflectoarelor mondiale, Brâncuşi s-ar fi hotărât să-şi
ascundă creaţia în România! Şi încă în România stalinistă.
- Puteţi
argumenta această afirmaţie?
- Sculptorul
era la curent cu realismul socialist din arta blocului sovietic, în totală
disonanţă cu „formalismul morbid” al artei Occidentului. De ce şi-ar fi adus
Brâncuşi opera în acel infern roşu?
Să zicem că
din considerente patriotice… Brâncuşi era un artist matur şi sobru.
Patriotismul său, şlefuit până la esenţă, transpare în multe din operele sale.
Puţini români au înnobilat numele ţării lor, asemenea lui Brâncuşi, prin
performanţe artistice.
Sculptorul
ştia că locul operei sale este într-un mare şi frecventat centru cultural din
lumea artei libere. Şi acel loc era Parisul. Din porniri patriotice Artistul a conceput
Ansamblul Sculptural de la Târgu Jiu, finalizat în 1938. După război, Brâncuşi
a mers pe mâna Franţei, care a fost a doua sa patrie!
– Deci nu
credeţi că artistul ar fi avut intenţia de a-şi dona opera României!
– Cu
excepţia lui Eminescu, nici un creator român nu a avut parte de o reconstituire
biografică mai exactă şi mai voluminoasă decât Brâncuşi. Ei, bine, în problema
discutată, toţi exegeţii, biografii şi brâncuşologii pe care i-am studiat,
absolut toţi, tac. Nimeni nu scrie un cuvânt despre colosala donaţie! Oare de
ce?
- Cum
credeţi că s-a născut această legendă?
- Există o
singură explicaţie. Denaturarea grosolană a sensului procesului verbal încheiat
după şedinţa Academiei Române din 7 martie 1951. Sunt consemnate acolo câteva
fraze referitoare la sculpturile lui Brâncuşi. Dar nu în contextul vreunei
donaţii! Pe ordinea de zi a şedinţei, printre altele, era şi un raport al lui
Ion Jalea despre Brâncuşi şi despre „deviaţionismul” sculptorului Paciurea.
Care era acuzat de unii că, în loc să facă statui cu oţelari şi mineri vânjoşi,
s-a apucat şi el de himere capitaliste. Totul este legat de Paciurea…
- Care putea
fi legătura dintre Paciurea şi Brâncuşi?
- Paciurea
era influenţat de viziunea brâncuşiană în sculptură. Criticându-l pe Brâncuşi,
George Călinescu încearcă să-l aducă pe Paciurea pe drumul cel bun al
realismului socialist! Să nu alunece în păcatele decadentismului occidental,
cum căzuse talentatul Brâncuşi. Lucru care s-a şi întâmplat. După şedinţa Academiei,
Paciurea şi-a băgat minţile în cap. S-a apucat de treabă, terminând în câteva
luni un superb bust al scriitorului rus Lev Tolstoi, optimist şi robust,
conform cerinţelor artei proletare.
Eu cred că
aici este cheia mistificărilor de mai târziu. Brâncuşi este menţionat de mai
multe ori în două şedinţe consecutive ale Academiei: 28 februarie şi 7 martie
1951. Discuţiile sunt stârnite de comunicarea semnată de Ion Jalea (membru
corespondent al Academiei) în care se vorbeşte despre Brâncuşi şi Paciurea. Cei
doi artişti se cunoşteau din adolescenţa lor artistică. În 1909, Spiru Haret le
împărţise frăţeşte premiul doi la „Expoziţia specială de pictură, sculptură şi
arhitectură” de la Bucureşti. În 1913 Brâncuşi şi Paciurea, alături de
Grigorescu, Luchian, Steriadi şi Mirea îşi prezentau lucrările la Munchen, în
cadrul Expoziţiei internaţionale de la Glasspalast. De reţinut. Discuţiile
academice din 1951 aveau ca subiect paralelismul dintre cei doi artişti. Dacă
ne uităm la „Rugăciunea” lui Brâncuşi şi la lucrarea cu acelaşi nume a lui
Paciurea, ne dăm seama cât de mult e influenţat al doilea de primul. Acesta a
fost subiectul discuţiei. Nici vorbă de vreo donaţie. Dacă ar fi existat
intenţia de a dona un întreg muzeu (230 sculpturi, 41 desene şi 1600
fotografii), un subiect de asemenea anvergură figura distinct, pe ordinea de
zi!
- Susţineţi
că cele două şedinţe ale Academiei nu au avut ca temă donaţia lui Brâncuşi?
- Este
evident. Intenţia nemaiîntâlnită de a dona României 230 de opere majore ar fi
trebuit să fie cap de afiş pe ordinea de zi! Dezbaterea academică presupunea demersuri
oficiale. Nu era vorba de un artist oarecare, ci de Brâncuşi. Recunoscut unanim
în Occident şi cu o presă excelentă în România! Acceptarea sau refuzul ar fi
comportat lungi dezbateri, luări de poziţie, pro şi contra! Acolo erau academicieni!
Oameni de mare cultură, nu Dej şi Ilie Pintilie! Exista desigur o linie
politică, impusă tot mai vizibil în artă. Dar Brâncuşi, spre deosebire de alţi
artişti plecaţi (Eliade, Cioran, suspectaţi de simpatii legionare) era bine
văzut în România. Arta sa era pură, neviciată de vreo politică. Nu fugise din
ţară! Plecase în Franţa legal, cu bursă, înainte de primul război. Făcuse acolo
tot timpul o bună reclamă spiritului românesc. Nu intrase în structuri „ostile
puterii populare”! Nu aveau ce să-I reproşeze!
- Nu-l
vedeţi pe Brâncuşi capabil să doneze o asemenea comoară?
- Brâncuşi a
fost un mare artist, dar şi un excelent negustor. Muncea prea mult la operele
sale pentru a le da unora degeaba. Se târguia cu cumpărătorii.
Nu-i plăcea
să se vândă ieftin. Cu domnişoara Peggy Guggenheim întreţinea relaţii dintre
cele mai intime. Dar când Peggy îi cumpăra sculpturi pentru muzeul ei din
Philadelphia, Maestrul Costache era inflexibil. Ţinea de preţ cu dinţii!
- Totuşi,
Muzeul de Artă din Bucureşti îşi dorea opere brâncuşiene.
- Desigur.
În ţară erau puţine opere ale artistului, mai toate din adolescenţa sa
creatoare. Linia sa modernă apare în Rugăciunea şi devine pregnantă în
Cuminţenia Pământului, ambele găzduite de pe atunci de Muzeul de Artă din
Bucureşti. Acest muzeu îşi propusese obţinerea (prin cumpărare) a unor lucrări
recente ale lui Brâncuşi, imediat după inaugurarea Complexului de la Târgu Jiu.
Din păcate n-a mai fost timp. A venit războiul! Iar după război, au venit
ruşii.
Cu toate
acestea dorinţa de obţine lucrări brâncuşiene noi a apărut şi după război.
- Chiar nu a
existat nici o donaţie a lui Brâncuşi pentru România?
- Singura
donaţie, dacă se poate spune aşa, făcută de Brâncuşi României o constituie
Ansamblul Monumental de la Târgu Jiu! În sensul că Brâncuşi nu a cerut onorariu
pentru ideile şi schiţele sale. Artistul s-a simţit pe deplin răsplătit de
magnitudinea operei.
Îl atrăgeau
formidabil aceste mega-sculpturi. Mai ales Coloana. Parisul nu-i putea oferi
comenzi de acest gen. Brâncuşi a început să sculpteze coloane romboedrice, încă
din anul 1909. Dar ele erau scurte, de interior. Coloanele pe care le visa
Brâncuşi aveau nevoie de spaţiu. Erau gândite pentru a sta în aer liber.
Cioplise din lemn una mai înaltă şi o ridicase într-o grădină privată, ajutat
de un prieten. Era însă departe de ce-şi dorea el. În 1930 discutase cu
primarul Capitalei Dem.
I. Dobrescu
posibilitatea ridicării unei „Coloane fără Sfârşit , înalte de cel puţin 50 m.,
„într-una din pieţele Bucureştiului, atât de sărac în statui.” Din păcate, ideea
nu s-a realizat. De aceea l-a entuziasmat oferta Arethiei Tătărăscu! Putea să
ridice o coloană înaltă, metalică! Şi încă la Târgu Jiu! În Gorjul său natal!
Cât priveşte
înălţimea acestei Coloane, artistul a avut discuţii aprinse cu autorul
proiectului tehnic, prietenul său, inginerul Ştefan Georgescu-Gorjan. Brâncuşi o
dorea mult mai înaltă. În final a trebuit să se oprească la 29 m. O înălţime
mai mare ridica probleme de stabilitate, fiind vorba de o construcţie grea,
metalică.
- Cum se
explică preocuparea sa pentru arta în aer liber?
- Spaţiul
amplifica magnitudinea operelor sale. Brâncuşi visa să ridice într-o piaţă din
Bucureşti şi o uriaşă Pasăre Măiastră. După inaugurarea Ansamblului de la Târgu
Jiu, autorităţile române i-au promis că-l vor susţine. Din păcate a venit
războiul. Proiectul nu s-a mai făcut.
- Totuşi,
România postbelică şi-a dorit opere noi de Brâncuşi.
- Desigur!
Acest lucru dinamitează teoria conspiraţionistă şi infantilă a „refuzului”. În
primii ani după război, celebritatea lui Brâncuşi în lumea artei era
copleşitoare. Operele lui erau apreciate de mari critici din Occident şi din
Statele Unite. Lucrările sale erau căutate, atât de muzee, cât şi de
colecţionari privaţi. Brâncuşi a vândut o bună parte din lucrările proprii, păstrând
însă multe în Atelierul său. În 1947 România semnează tratatul de pace de la
Paris. Şeful delegaţiei noastre este Lucreţiu Pătrăşcanu, un politician cult, de
şcoală veche, profesor universitar cu studii şi doctorat în Occident. Acesta îl
vizitează pe Brâncuşi în Atelierul său şi îi spune că România vrea să cumpere
câteva din lucrările sale (Pătrăşcanu alesese chiar o „Măiastră”) pentru Muzeul
de Artă din Bucureşti.
Brâncuşi
acceptă ideea, urmând ca Pătrăşcanu să demareze procedurile necesare la
întoarcerea în ţară.
Acest aspect
este consemnat de biografii lui Brâncuşi, inclusiv de Barbu Brezianu. De
remarcat că este unicul demers oficial de a trece definitiv sculpturi de
Brâncuşi, din Franţa în România. Muzeul de la Bucureşti urma să CUMPERE câteva
lucrări, inclusiv o Măiastră! Nici vorbă de donarea a 230 de opere!!!
- Şi de ce
achiziţia n-a mai avut loc?
- Aici
lucrurile se leagă politic, explică multe incertitudini şi ar trebui să pună în
sfârşit capăt acestor fabulaţii. Întors la Bucureşti, Lucreţiu Pătrăşcanu
iniţiază procedurile de achiziţie, care necesitau numeroase formalităţi,
inclusiv un aviz din partea Academiei Române. Hârtiile şi-au urmat cursul lor
anevoios, ca de obicei, în România. Între timp Lucreţiu Pătrăşcanu este arestat
şi anchetat pentru crimă împotriva păcii, înaltă trădare, titoism şi spionaj în
favoarea Marii Britanii!
Pedeapsa cu
moartea se amână dar este inevitabilă. Iată cheia reticenţei Academiei! În
vreme ce Pătrăşcanu îşi aştepta călăii în închisoare, Academia Română trebuia
să avizeze un referat iniţiat de Pătrăşcanu!!!
- Referat
care, desigur, nu s-a semnat!
- Evident.
Academicienii aveauşi ei un minim simţ politic. Şi un oarecare instinct de
conservare. Nu puteau aviza solicitarea unui politician arestat şi anchetat
pentruspionaj şi înaltă trădare! .Dar nici nu puteau pronunţa un refuz motivat
politic. Academicienii au preferat să însăileze o argumentaţie de ordin
estetic. În acest context trebuie înţeleasă celebra frază a academicianului
Alexandru Graur,care spune. „Asemenea opere nu au ce căuta într-un muzeu din Republica
Populară Română”. Dar refuzul lui Graur viza anularea demersului iniţiat de
Pătrăşcanu, nu megadonaţia, despre care nimeni nu spune nimic. Brâncuşi era
agreat în patria sa. Ajuns la deplina maturitate artistică, sculptorul s-a bucurat
de respectul criticii de specialitate şi de o presă de-a dreptul elogioasă în
România.
- Totuşi,
după 23 August 1944 România este trecută brutal în sfera de influenţă
sovietică, unde concepţia despre artă era mult diferită. Atitudinea faţă de
Brâncuşi se putea schimba.
- Sigur,
mulţi creatori occidentali, mai ales scriitori de o anumită orientare, au fost
interzişi în Est. Dar nu Brâncuşi! Artistul s-a ţinut tot timpul departe de
politică. Şi-a văzut mereu de sculptura sa. Brâncuşi era apreciat şi în Uniunea
Sovietică! În 1928, în plin stalinism, la invitaţia comisarului poporului
pentru educaţie A.V. Lunacearski, Brâncuşi trimite la Moscova patru sculpturi
şi două desene, în cadrul Expoziţiei de artă modernă franceză. Comisarul
poporului îl numeşte pe sculptor „un maestru minunat” în prefaţa catalogului.
Aprecierile laudative la adresa lui Brâncuşi se regăsesc şi în revista
sovietică „Projektor”
- Atunci cum
vă explicaţi atitudinea Academiei Române?
- Cheia
mistificărilor de mai târziu se găseşte în Academie. Brâncuşi este menţionat de
mai multe ori în două şedinţe consecutive ale Academiei, respectiv în 28
februarie şi 7 martie 1951. Repet! Discuţiile nu pomenesc nimic despre vreo
donaţie. Aşa cum am mai spus, ele au fost, sunt stârnite de comunicarea semnată
de Ion Jalea (membru correspondent al Academiei) despre Brâncuşi. Comunicarea
face un paralelism între acesta şi un alt mare sculptor român, aflat în ţară:
Dumitru Paciurea.
- Atunci cum
vă explicaţi reticenţa unor academicieni?
- Doar patru
academicieni s-au exprimat nefavorabil faţă de Brâncuşi, privit prin prisma
artei proletcultiste, în plină ascensiune. Aceştia sunt A. Toma (toboşarul
timpurilor noi), filologii Al. Graur, Iorgu Iordan şi, spre ruşinea sa,
savantul George Călinescu. În apărarea marelui sculptor au sărit Camil
Petrescu, Geo Bogza, Victor Eftimiu, K. H. Zambaccian. Cuvintele finale ale lui
Ion Jalea, în şedinţa din 7 martie sunt lămuritoare: „Este cel puţin nepotrivit
ca Brâncuşi să fie atacat în Academie, în chiar forul cel mai înalt al unei
ţări!”
- Şi totuşi,
Alexandru Graur spune explicit: „asemena opere nu pot fi acceptate în Muzeul
RPR…”
- Brâncuşi
nu era un artist interzis în Republica Populară Română. Graur ştia sigur că în
Galeria Naţională deschisă în decembrie 1950 (câteva săptămâni înainte de
şedinţa Academiei!) în Muzeul de Artă al R.P.R. figurau, la loc de cinste, două
lucrări ale lui Brâncuşi: Portretul pictorului Dărăscu şi Somnul.
Ele fuseseră
preluate din colecţia particulară a bucureşteanului Anastase Simu, confiscată
de puterea populară. Înclin să cred că Graur se referea la lucrările ce urmau
să fie cumpărate, la iniţiativa „spionului şi trădătorului” Lucreţiu
Pătrăşcanu. Şi aici găsim cheia reticenţei celor patru academicieni. La ora
când se purtau discuţiile, promotorul achiziţiei Lucreţiu Pătrăşcanu era în
închisoare şi urma să fie executat, pentru spionaj şi înaltă trădare. Iar
Academia trebuia să avizeze referatul său de achiziţie… Grea situaţie. Evident,
referatul nu s-a semnat, iar Măiastra a rămas la Paris.
Brâncuşi a
fost mâhnit, cu siguranţă, nu atât de necumpărarea lucrărilor, ci de cuvintele
nepotrivite ale unor academicieni…
- Credeţi că
de aceea a cerut cetăţenia franceză?
- S-a
speculat mult şi acest aspect. Eu cred că lucrurile au stat altfel. În 1952,
când a cerut cetăţenie franceză, Brâncuşi era încă plin de viaţă. Avea planuri
de viitor. Nu se gândea la testamente. Încă mai visa să călătorească, să revină
în America, să ridice acea obsedantă Coloană fără Sfârşit, cu vârful pierdut în
nori, din oţel inoxidabil. Paşaportul său românesc, emis în iunie 1940, „în
numele Majestăţii Sale Mihai I” nu mai era valabil. Obţinerea unui nou paşaport
românesc era complicată, iar regimul de vize aplicat de Occident statelor
comuniste îl punea în mare încurcătură. De aceea a cerut cetăţenie şi acte de
identitate franceze. Dar şi aici trebuie spus apăsat: BRÂNCUŞI NU A RENUNŢAT NICIODATĂ
LA CETĂŢENIA ROMÂNĂ! Franţa permitea încă de atunci dubla cetăţenie.
- Aşadar,
consideraţi că Brâncuşi a continuat să fie admirat în România lui Dej…
- Să recapitulăm
câteva evenimente semnificative. În august 1956, la Craiova, în Sala cu oglinzi
a Muzeului de Artă este organizată o primă secţiune„Brâncuşi”, alcătuită din
opere confiscate de la colecţionarul V.N. Popp. Apoi, fiind bolnav, într-un
spital parizian, în noiembrie 1956 artistul e vizitat de poetul Eugen Jebeleanu
şi de soţia acestuia Florica , trimişi de Bucureşti pentru a normaliza
relaţiile şi a obţine ceva lucrări. Întâlnirea lor cu Brâncuşi este pe larg
descrisă în revista bucureşteană „Tânărul scriitor” din aceeaşi lună. România,
aşa comunistă cum era ea, se interesa de Brâncuşi. Incredibil, artistul, ajuns
la vârsta de optzeci de ani, în culmea gloriei, avusese numeroase expoziţii
personale în Statele Unite. Însă niciuna în Europa! Pe bătrânul continent,
pentru prima oară i s-a organizat o expoziţie personală în 24 decembrie 1956,
în sălile Muzeului de Artă din Bucureşti! Acolo, în ciuda celor spuse de Al.
Graur, au fost strânse toate lucrările sale existente în România, pentru a
închide solemn anul jubiliar al octogenarului Brâncuşi. Artistul a fost invitat
de directorul muzeului M.H. Maxy să stea o lună la Bucureşti, pe cheltuiala
statului român! Fiind încă în spital, Brâncuşi nu a venit şi nici nu a răspuns invitaţiei.
Dar organizatorii insistă. În ianuarie 1957, pictorul Camil Ressu îi trimite
lui Brâncuşi o scrisoare prin care îl roagă să doneze „din fructul muncii de-o
viaţă, ceva şi ţării tale pe care ai iubit-o”. Practic, România lui Dej cerşea
câteva lucrări ale lui Brâncuşi!
Ciudată
atitudine, venită dintr-o ţară care, conform poveştii, tocmai „refuzase” o
donaţie de 230 de opere!
- Care
credeţi că ar fi semnificaţia acestui interes?
- Dej era un
electrician cu patru clase primare. Dar adevărata lume artistică din România
lui Dej era acaparată de opera şi personalitatea lui Brâncuşi. Iar
autorităţile, aşa inculte şi neroade cum erau ele, îl acceptau. Le era aşa de
uşor să-l interzică, cum făcuseră cu Cioran , Iorga sau Octavian Goga. De aceea
consider afirmaţiile celor patru academicieni drept un episod singular, fără
relevanţă, chiar dacă a fost răstălmăcit tendenţios de propaganda ulterioară,
mai ales de cea postdecembristă. În toată presa postbelică din România nu veţi
găsi un cuvând nefavorabil la adresa lui Brâncuşi.
- Despre
trasul cu tractorul de Coloana Infinitului în anii 50 ce ziceţi?
- E tot
folclor, alimentat masiv de elucubraţiile inconsecvente, mereu altele, ale
pretinsului tractorist, Tănasie Lolescu. Ideea în sine e stupidă. Chipurile,
comuniştii au vrut să pună la pământ Coloana de la Târgu Jiu, dar n-au putut!
Pentru că, în prostia lor incomensurabilă, au tras de ea cu tractorul! Deşi cu
un aparat de sudură o puteau prăvăli într-un sfert de oră! Iar Poarta, Masa şi
Scaunele încăpeau în două basculante. E incredibil ce priză au putut avea toate
aceste aberaţii! Şi încă mai au! De fapt, lucrurile au stat altfel. Dornică de
afirmare internaţională, România lui Dej a expus pe unde a putut puţinele opere
brâncuşiene de care dispunea. Pe 27 iulie 1957, la patru luni de la moartea
Artistului, România primeşte medalia de aur la Trienala de la Milano pentru
maniera în care au fost prezentate trei opere ale lui Brâncuşi, respectiv,
Cuminţenia Pământului, Sărutul şi Domnişoara Pogany. În 1958, la Muzeul
regional din Târgu Jiu se organizează Expoziţia documentară Brâncuşi. În iunie
1960, România expune Cuminţenia Pământului la Bienala de la Veneţia. În mai
1961, Rugăciunea este trimisă de la Bucureşti la Paris pentru Expoziţia
internaţională de sculptură organizată în grădina Muzeului Rodin. Iar în mai
1963, România expune lucrări de Brâncuşi la Kunstlerhaus din Viena, catalogul
expoziţiei fiind semnat de Tudor Vianu. Toate acestea arată că Brâncuşi a fost
tot timpul respectat în România.
Chiar şi în
cea a lui Dej. Şi dacă artistul s-ar fi decis să-şi doneze într-adevăr opera,
ea ar fi fost acceptată fără discuţie.
- Despre
incidentul cu Teohari Georgescu ce spuneţi?
- Îl
consider o anecdotă. Şi încă una de prost gust. Nici un exeget al lui Brâncuşi
nu vorbeşte despre vreo întâlnire dintre artist şi ministrul Teohari Georgescu.
Acesta venise la Paris cu alte treburi. Nu pentru a „expertiza” donaţia lui Brâncuşi, aşa cum scriu unii! Cu siguranţă, comuniştii nu erau foarte deştepţi! Dar nici atât de proşti nu erau, încât să trimită ministrul de interne pentru „evaluarea” operelor unui artist celebru, apreciat unanim pe plan mondial, aşa cum era Brâncuşi la mijlocul secolului trecut.
- De ce
credeţi că această poveste a donaţiei a făcut o asemenea carieră halucinantă?
- Parabola
donaţiei refuzate a luat avânt în mediilede informare după Revoluţie! Nimeni nu
s-a obosit să o dezmintă. Dădea bine politic. Cine contracara această grosolană
minciună, era suspectat imediat de simpatii comuniste. La ora aceea, ca şi acum
de altfel, orice blamare a comunismului era binevenită. Chiar dacă se baza pe
fabulaţii şi mistificare. M-aş fi aşteptat ca măcar Academia Română să ia
atitudine, imaginea ei fiind serios şifonată de această poveste. I se pune în cârcă
refuzul „donaţiei”. Lucru care este foarte departe de adevăr.
- Ce credeţi
că ar mai putea face România pentru Brâncuşi?
- După
Revoluţie, paradoxal, numărul de opere brâncuşiene din România a scăzut. Piese
de referinţă din cadrul Muzeului de Artă au fost restituite unor urmaşi ai vechilor
proprietari. Aşa s-a întâmplat cu Domnişoara Pogany şi Cuminţenia Pământului,
Ceea ce, pe undeva, e de înţeles! De neînţeles e că unele dintre acestea au
părăsit definitiv ţara, sărăcindu-ne şi mai mult patrimoniul, şi aşa destul de
subţire! Consider însă că România are dreptul moral, şi nu numai, să repatrieze
rămăşiţele pământeşti ale lui Constantin Brâncuşi! Aşa, ca un premiu de consolare!
- Iar mă
şocaţi! Pe ce vă bazaţi?
- Nu există
nicăieri înscrisă dorinţa expresă aArtistului de a fi înmormântat în Franţa!
Există în schimb mărturia scrisă a duhovnicului ortodox Teofil, chemat de
Brâncuşi la începutul lui martie 1957, pentru ultima împărtăşanie. Brâncuşi i-a
spus atunci, printre altele: „mor neîmpăcat sufleteşte, fiindcă nu pot să-mi
dau sufletul în ţara mea…”! Aceste cuvinte au valoare de testament! Ele arată
că Artistul a dorit să-şi doarmă somnul de veci în pământul din care şi-a tras sevele
genialului său talent: România.
- Dar
testamentul adevărat al lui Brâncuşi ce spune?
- L-a
întocmit abia în 12 aprilie 1956. Nu face referire la locul înhumării. Lasă
Muzeului Naţional de Artă Modernă din Paris 230 sculpturi, 41 desene, 1600 fotografii,
uneltele şi mobilierul, condiţionând ca viitorul Muzeu Brâncuşi să reconstituie
exact Atelierul său. Amenajarea interioară a muzeului trebuia să se facă precis
după schiţele sale, la care Brâncuşi a lucrat până la moarte. Legatari
universali i-a numit pe Natalia Dumitrescu şi pe soţul ei Alexandru Istrati…
- Pe amândoi
i-aţi evocat suav în drama Infinitul Brâncuşi…
- Au avut
grijă de Artist până la moarte. Pentru efortul lor au fost răsplătiţi generos.
Brâncuşi le-a lăsat Atelierul şi economiile sale, destul de consistente. Cei doi
au murit mult după Brâncuşi. În mod ciudat, au cerut să fie amândoi
înmormântaţi împreună cu Artistul. Brâncuşi este singurul mare geniu care îşi
doarme somnul de veci alături de menajera sa şi de soţul acesteia.
Toţi trei
sunt trecuţi pe placa mortuară cu litere egale. Un motiv în plus ca Brâncuşi să
fie scos din Cimitirul Montparnasse, dintre negustori, cârciumari şi florărese şi
adus la Bellu, cu funeralii naţionale. Le merită mai mult ca oricare altul.
Sursa: Ion
Andreita
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu