vineri, 10 decembrie 2021

alexandru stanciulescu barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ....! (11/Dec/2021 - 20/Dec/2021)

 



M A R E A

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Marea este cea care pastreaza si sporeste la infinit freamatul padurilor, murmurul izvoarelor si licaritul stelelor. „Thalassa, Thalassa”, rasuna ca o invocare din antichitate, prin care, de-a lungul mileniilor, fiinta omeneasca si-a marturisit extazul. Un colt de natura, un crâmpei de cer, un amurg sau niste zori vor înalta, vor face sa tresara veac de veac inima omeneasca.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 34, 54.

 

 

 

Omul este lipsit de orice putere, dacă îi lipsește Duhul Sfânt

Preotul Iosif Trifa

 

 

Trebuie să ştim că Dumnezeu lucrează prin Duhul Sfânt. Prin Duhul Sfânt lucrează şi Mântuitorul. Duhul Sfânt este Izvorul darurilor. Prin Duhul Sfânt primim şi darurile Jertfei de pe Cruce. „Duhul pe Care îl voi trimite de la Tatăl ‒ zicea Iisus ‒ va lua din al Meu şi va vesti vouă” (Ioan 16, 13-15).

 

Duhul Sfânt ne apropie de Golgota, de Jertfa Crucii, pentru ca, prin Crucea Golgotei, să-Și reverse apoi asupra noastră darul şi harul Său. Când stai sub braţele Crucii, stai sub revărsarea darului şi a harului Duhului Sfânt.

 

Lucrarea mântuirii sufleteşti o pecetluieşte şi o desăvârşeşte Duhul Sfânt. Apostolii nu înţelegeau bine nici Jertfa Golgotei şi nici nu aveau putere destulă (în vremea răstignirii au fugit), până când nu S-a pogorât peste ei darul şi harul Duhului Sfânt.

 

(Preot Iosif Trifa, Oglinda inimii omului, Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2009, p. 59)



STIINTA SUPREMA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca esti elev sau student la vreo institutie de învatamânt, sau functionar, sau ofiter la indiferent ce arma, sau tehnolog, pictor, sculptor, industrias, maistru de atelier, adu-ti aminte ca pentru fiecare dintre noi stiinta suprema este sa fii crestin adevarat, sa crezi cu adevarat în Dumnezeu, Cel în trei ipostasuri, sa „vorbesti” în fiecare zi cu Dumnezeu în rugaciune, sa iei parte la sfintele slujbe, sa respecti poruncile si rânduielile Bisericii si sa-L porti în inima pe Iisus înainte de lucru, în timpul lucrului, dupa lucru, fiindca El este lumina, puterea, sfintenia si ajutorul nostru.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p

 

 

În ceasurile de noapte, intri mai uşor în rugăciune

Sfântul Porfirie Kafsokalivitul

 

 

În Sfântul Munte, mulţi se roagă zi şi noapte. Se întâmplă să se roage cineva de seara până dimineaţa şi să nu-şi dea seama când trece timpul. În iubirea lui Dumnezeu, ceasurile fug cu altă repeziciune. O, ce-i în Sfântul Munte noaptea! Mireasmă, tămâie, îngeri, rugăciuni… Îngerii poartă rugăciunile sfinţilor şi le duc la Dumnezeu. Ce taină!

 

Noi, la Sfântul Munte ne trezeam fără ceas. Când venea ora, îndată ne sculam. Şi obosit de-ai fi fost seara, şi chiar dacă ai fi adormit târziu, când venea ora, zburai în picioare. Este o obişnuinţă, îndată ce te trezeşti, să zbori în picioare. Bineînţeles, se poate şi să te întorci pe cealaltă parte şi să te ia somnul până la prânz. Foarte rău! De aceea, îndată ce te trezeşti, să te ridici din pat. Să alegi ceasurile de noapte. Intri mai uşor în rugăciune. Chiar şi întâmplător dacă te trezeşti noaptea, nu te culca îndată la loc; este un prilej pe care ţi-l dă Dumnezeu să te rogi, cât poţi, în linişte.

 

(Ne vorbeşte părintele Porfirie – Viaţa şi cuvintele, Traducere din limba greacă de Ieromonah Evloghie Munteanu, Editura Egumeniţa, 2003,  pp. 280-281)

 

 

Sfânta Scriptură – scrisoarea lui Dumnezeu către om

Preotul Iosif Trifa

 

 

Dumnezeu are o carte în care vorbeste despre El si despre planurile Sale. Aceasta carte este Sfânta Scriptură. E adevarat că oamenii au scris această carte, dar au scris-o insuflați de Dumnezeu. Când însă cineva ia în mâna Biblia, trebuie să o ia ca pe o carte, ca pe o scrisoare a lui Dumnezeu. Când vă veți înfățișa la Judecată înaintea lui Dumnezeu, eu socotesc că una din întrebari va fi și aceasta: „Ți-am trimis o scrisoare în care te înștiințam despre starea păcatului și despre iertarea ce ți se dă prin Sângele Fiului Meu. Îți arătam în acea carte cum să trăiești ca un fiu al Meu. Ai citit tu această scrisoare?”. „Doamne, vei răspunde tu, am auzit că Tu ai avut o carte pe pământ, dar eu n-am deschis-o niciodată.” Vai va fi ție, cititorule, de nu vei putea da un alt răspuns...

 

(Preot Iosif Trifa, Citiri și tâlcuiri din Biblie, Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2010, p. 19)

 


COLINDELE

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Colindele noastre nu fac parte din cântarile cultului, dar sunt sfinte ca si cântarile slujbelor bisericesti. Ele nu fac parte din cântarile lumesti, dar nu sunt straine de bucuriile pe care crestinul le gusta în doina, în cântecul de leagan, în cântecul pe care îl cânta românul când se afla departe si i se face dor de tara lui, de satul lui, de familia lui. Colindele noastre sunt cântece de leagan, prin care fiecare crestin si român, de la copilul cel nevinovat pâna la batrânul încarcat de ani, le cânta marelui nostru Stapân si Împarat…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 19-20

 

 

 

Mărturia  unei foste sectare

 

 

 

 

– M-am născut în Creta în anul 1975 şi am venit prin 1989 cu toată familia în Atena, unde m-am stabilit definitiv. Aparţin unei familii creştine ortodoxe evlavioase şi din pruncie am primit botezul ortodox. Totdeauna îmi amintesc cu drag de acei ani frumoşi ai copilăriei petrecuţi în sânul Bisericii Ortodoxe, cu slujbele de duminică şi de marile praznice.

 

M-am înstrăinat de dreapta credinţă în 2005, într-o şcoală particulară din Atena, unde predam (sunt profesoară). În acea şcoală am făcut cunoştinţă cu o elevă de-a mea, Anna, cu patru ani mai mică decât mine, care a fost (şi încă este) membră a „bisericii apostolice libere …….” (aşa cum le place să se intituleze) din Atena. Ca să intru direct în subiect, Anna, dându-mi foarte grabnic un Nou Testament, mă abordă făţiş, începând să-mi vorbească de Hristos „cel de la început”, iar mai apoi despre biserica ei.

 

Aproape zilnic venea la mine, iar mama nu bănuia nimic, mai ales că odată, la un Sfânt Maslu făcut la noi acasă, Anna a venit ca de obicei şi a participat – nimeni dintre noi nu a priceput ce credinţa avea ea. Cu timpul, însă, începu să-şi dezvăluie încet-încet „identitatea”. Iniţial am arătat un oarecare interes faţă de această nouă „biserică”, despre care îmi zicea că este, chipurile, prima biserică apostolică. Şi, fireşte, a urmat spălarea creierului! A reuşit în două săptămâni să mă facă să-mi schimb părerea în privinţa unor lucruri în care credeam şi faţă de care aveam o preţuire aparte. Nici nu-mi vine să cred prin ce am trecut! Mi-a schimbat radical toate convingerile despre Maica Domnului, icoane, cruce, preoţi – în cele din urmă am ajuns să-mi fac griji cu privire la calea pe care eram.

 

– Maria, ai mers la casa de rugăciune a sectei?

 

– Da, bineînţeles că am mers. Anna m-a luat cu ea ca să ascult „propovăduirea Evangheliei”. Am mers devreme, ca să prind şi orele de rugăciune. Când am intrat în „biserica” lor centrală din Atena, m-am simţit aşa de ciudat, că îmi venea să urlu de ceea ce vedeam! Nu numai că nu mi-a plăcut, dar găseam cele văzute atât de deplasate – mai ales două „prorociţe”, ce răcneau aşa de tare. Cei din jur credeau că, în acele clipe, ele vorbeau în limbi străine! Dar răcnetele lor nu au reuşit decât să-mi provoace silă – să-mi fie cu iertare că o spun aşa, pe şleau! Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar m-am simţit ca într-o sinagogă a iudeo-sataniştilor. Acea zi a fost pentru mine o zi neagră – Anna a început să mă convingă că, vezi Doamne, aşa era în prima biserică apostolică! Îmi petreceam zilele ascultând predici ale pastorilor  de pe CD, mărturii de-ale oamenilor care „L-au cunoscut pe Hristos”, citeam Biblia. Pe zi ce trece, începusem şi eu să îngenunchez la rugăciune şi să cer „naşterea din nou”, aşa cum ziceau ei. În toate acestea ceva nu era în regulă. Nu mă puteam concentra la serviciu, pierdeam din orele de somn ca să ascult CD-urile cu predici, aşa că am început să mă întreb de ce ajunsesem în halul acela. Anna îmi spunea întruna că trebuie să plâng şi să-L primesc pe Hristos ca Mântuitor personal al meu. Eu îi ziceam că pe Hristos L-am primit la botez şi aveam conştiinţa Lui de mic copil, pentru că întotdeauna fusesem creştină. Niciodată nu mă lepădasem de El, dar ea tot insista că nu L-am cunoscut aşa cum ar fi trebuit.

 

Într-o zi de noiembrie a anului 2006, Anna mi-a propus să mergem la „biserică”, să îngenunchez pe o perniţă în faţa amvonului şi să îi cer lui Hristos să mi Se descopere, să-mi mărturisesc păcatele, să plâng – şi „fraţii” se vor ruga să mă nasc din nou. Acolo, Hristoase al meu, nu se putea mai rău decât atât! Am uitat cu desăvârşire felul în care se comportau acei oameni, sila şi dezgustul pe care mi le provocau „slujbele” lor, cu răcnetele lor sălbatice, care ei pretindeau că reprezintă „vorbirea în limbi”. Îmi pierdusem minţile. Atunci a venit pastorul, şi-a pus mâinile peste baticul pe care mi-l dăduseră să-l port pe cap şi a început să zbiere ceva într-un grai care îmi părea a fi o limbă greacă cu accent şi terminaţii arăbeşti. Mă simţeam foarte rău, eram indispusă şi enervată şi îi rugam pe Iisus Hristos şi Maica Domnului să mă scape din acea experienţă dezgustătoare. Voiam să-mi fac semnul crucii, dar nu puteam, deoarece mi-era frică să nu mă dea afară. Pastorul continua să se „roage în limbi” şi, deodată, o femeie a început să răcnească de parcă era posedată. Înfricoşătoare clipe! Răcnea, repetând aceleaşi cuvinte, rupea ceva în engleză de genul „my God” („Dumnezeul meu”), iar cei din jur îmi tălmăceau ceea ce credeau că răcnea Dumnezeu pentru mine, prin gura ei: „Fiica mea, Eu te-am călăuzit în casa Mea, rămâi cu Mine, vine sfârşitul. Eu te voi păzi!” Am intrat în panică, căci mi-am dat seama că devenisem victima unor înşelători, ce-şi băteau joc de mine şi mă „prelucrau” legal. Auzi, îmi vorbea Dumnezeu prin gura acelei nebune! Doamne miluieşte! Înfricoşată foarte, am găsit puterea să mă ridic în grabă şi să mă duc la toaletă. Acolo am început să plâng de frică. O „soră” care stătea lângă mine mi-a zis că în acea clipă a avut o descoperire… cum că foarte curând o să mă nasc din nou. Hristoase al meu, ce descoperiri, ce vedenii! Iarăşi m-am speriat, m-am sculat şi am fugit de îndată din acea adunare de descreieraţi…

 

A doua zi, când m-a sunat Anna, i-am spus că m-am speriat foarte tare. Ea a căutat să mă liniştească, spunându-mi că o să se roage în camera ei şi o să-I ceară lui Dumnezeu să ridice frica de la mine. În acea noapte am avut coşmaruri atât de vii şi atât de intense, încât m-am sculat foarte transpirată, plângând cu sughiţuri. Atunci a fost pentru prima dată după atâtea luni când mi-am făcut din nou semnul sfintei cruci! Dimineaţă am povestit totul mamei şi fratelui meu. Ei m-au sfătuit să nu mă mai încurc cu acei oameni, iar mama a aprins candela şi am văzut-o rugându-se în ascuns pentru mine. Atunci mi s-a înmuiat inima, am început din nou să plâng şi am alergat în braţele tatălui meu, care mi-a zis că observase o schimbare majoră în comportamentul meu de când căzusem în mrejele penticostalilor. M-a mângâiat şi m-a asigurat că nu o să lase pe nimeni să-mi facă vreun rău. În aceeaşi zi, după-amiază, m-a sunat Anna şi mi-a zis că văzuse în vedenie în seara precedentă, când eu avusesem acele oribile coşmaruri, cum Iisus mă îmbrăţişa şi mă ducea la „biserica” lor. În acel moment mi-am dat seama că aveam de-a face cu oameni maniaci, periculoşi, care pot fi în stare de orice. I-am zis că nu vreau să o mai văd niciodată, i-am închis telefonul – şi, de atunci, nu m-am mai întâlnit cu ea.

 

M-a salvat faptul că nu m-am „botezat” la acei nebuni şi că nu m-am adâncit în credinţa lor absurdă. Ei cred că îmbrăţişează creştinismul. Dar ce fel de creştinism? Ceea ce am văzut şi am trăit pe propria-mi piele la ei nu seamănă a Biserică, nu are nimic dumnezeiesc. Comportamentul lor este atât de deplasat, iar vorbele de neînţeles şi răcnetele lor te fac să te simţi de parcă ai fi la o întâlnire a musulmanilor sau a iudeo-arabilor. Este foarte clar, nu au absolut nimic de-a face cu Biserica întemeiată de Hristos. Fac prietenii numai între ei, iar toţi ceilalţi sunt socotiţi pierduţi. Au convingerea că numai ei se mântuiesc. Niciodată nu mai vreau să trec prin ce-am trecut. Nu-i urăsc, dar mi-e frică de ei. Îi compătimesc şi mă rog pentru ei, ca să-şi înţeleagă rătăcirile. Am văzut pe net multe pagini web sau bloguri referitoare la acest fenomen; de aceea, m-am gândit să mărturisesc mica, dar înfricoşătoarea mea experienţă.

 

– Maria, sunt unii care consideră că astfel de mărturisiri, spovedanii ca ale tale sunt născociri…

 

– Să spună ce vor. Dar dacă vreun fost neoprotestant vrea să depună mărturie că aşa stau lucrurile şi că nu sunt născocirile mele şi să povestească experienţa lui, bine ar fi să nu se teamă. Iar dacă se teme, să mărturisească sub anonimat, dând mărturie despre rătăcirile lor, aşa încât să se păzească şi alţii de această organizaţie care se pretinde a fi biserică.

 

Traducere de Gherontie Monahul, din periodicul Aghios Minás, nr. 42, ianuarie-martie 2010

 

 


Diferența dintre un pastor și un preot ortodox

  

 

Odata un pastor protestant s-a intalnit cu un preot rus, credincios si evlavios si i-a zis:

 

-Noi facem fapte filantropice, aziluri, camine, sali, spitale, organizam spectacole cu muzica pop si rock si stadioanele sunt pline de tineri. Facem drumetii, alpinism, turism, ne implicam chiar si in viata politica a locului si a natiunilor noastre, suntem plini de viata si activitate! Voi ce faceti?

 

Preotul rus ar fi putut sa-i raspunda ca si Biserica are activitati filantropice si sociale, incepand cu Vasiliada pana la infaptuirile fiecarei mitropolii in parte, dar n-a facut-o ci i-a raspuns asa:

 

– Ce facem noi? Noi savarsim Sfanta Liturghie cu Sfanta Jertfa care umple Raiul si goleste iadul.



Despre smerenie

 

 

Nu există om fără de păcat. Suntem încercați, zi de zi. Ispitele care vin peste noi sunt, oarecum, asemănătoare. Unul e bețiv, altul desfrânat, altul se mânie și tot așa. Bețivul, om de casă, se uită la desfrânat și îl judecă văzând cum își prăpădește familia. Desfrânatul se uită în familia bețivului și judecă excesul de băutură care distruge familia chiar sub ochii săi. Și bețivul și desfrânatul se uită la mâniosul lăsat de soție pentru că nu îl mai suportă, judecându-l la rândul lor. Astfel, este posibil ca fiecare dintre aceștia să fie expert în observarea defectelor celorlalți, însă nu sunt capabili să privească în propria ogradă, la propriile patimi. Vindecarea patimilor pleacă de la conștientizarea lor. Cu toate astea, între cei trei menționați în scenariul de mai sus, există o formă de diferențiere. Acea formă de diferențiere se numește voința de despătimire. Voința este simbolul excelenței în cazurile de față.

 

– Dar cum te despătimește voința, părinte?

 

– Nu voința este cea care te despătimește. Voința și efortul depus sunt cele care îl „obligă” pe Bunul Dumnezeu să ne dea daruri duhovnicești și virtuți. Să luăm exemplul smereniei. Ai cerut vreodată smerenie?

 

– Am cerut, părinte.

 

– Ai primit smerenie?

 

– Smerenie, conform definiției din dicționar nu am primit, nici chiar cu eforturi.

 

– Deci, ce ai primit?

 

– Parcă aș fi primit mândrie în loc de smerenie.

 

– Bună observația ta, pentru că nu primești smerenie la cerere, cel puțin din prima, așa, pe nemeritate. Primești în schimb oportunitatea de a te smeri, dar nu și virtutea. Care înseamnă cu totul și cu totul altceva. Pentru a obține smerenie, ai nevoie de multă luptă. Darul smereniei se primește abia la final. Când ceri smerenie, ar trebui să fii conștient de ceea ce faci. Pentru că în loc de darul smereniei vei primi încercări destul de grele, precum jigniri nemeritate de la cine nu te aștepți, ispite legate de credință și multe altele. După foarte mult efort, în care ți-ai demonstrat gradul de suportabilitate, pe fondul păstrării credinței, evident, vei primi darul smereniei. Acesta este posibil să vină și la sfârșitul vieții. Mândria este cea care te chinuie de cele mai multe ori până în ceasul morții. Vezi, de aceea nu avem oglinzi în Sfântul Munte, ca nu cumva să ne mândrim uitându-ne în oglindă.

 

– De aceea nu aveți oglinzi în Sfântul Munte?

 

– Nu e vorba doar de mândrie aici, ar mai fi ceva. Noi reușim să ne oglindim în inimile noastre și să ne vedem exact așa cum suntem. Vrei un test de autocunoaștere?

 

– Da, părinte.

 

– Când îți iese un cerșetor în cale, ce faci?

 

– Nu știu, de la caz la caz, mai dau, mai refuz căci mă gândesc că banii merg altundeva decât la acel amărât, care cere.

 

– Ei vezi, cerșetorul acela este doar un test care nu are legătură cu el, ci doar cu tine. Este un test care arată dacă ai înțeles ceva. Când un cerșetor îți cere ceva, Bunul Dumnezeu te cercetează, îți verifică inima. Dacă ești capabil să rupi ceva de la tine cu tot dragul, atunci te apropii de Porțile Raiului, dacă nu, mai exersează. Milostenia are legătură cu cel ce dă, nu cu cel ce primește. Atitudinea față de cerșetor este cea care contează. Dar atenție, timpul este limitat. Dacă pierzi ceva drag, te întristezi tare după acel lucru?

 

– Posibil.

 

– Este tot un test, dacă ai mai făcut un pas spre ruperea de lume. Dacă suferi mult, mai ai de exersat. Dar nu pierde vremea. Șansa la a doua viață nu o ai. Totul se întâmplă aici și acum. Orice s-ar întâmpla, nu renunța la nădejde. Nădejdea reprezintă conștientizarea faptului că Dumnezeu are soluții. Unde încetează puterea omului, începe puterea lui Dumnezeu.

 

Tot cu această ocazie din preajma discuției, mi-a fost dat să văd o frumoasă lecție de smerenie, precum și forma ei de manifestare. Un părinte vatopedin, cu grave probleme locomotorii, neputând sta în picioare pe timpul slujbei, era așezat într-un colt, cu piciorul sprijinit pe un scăunel, să-i fie alinată durerea. Un rus prezent la slujbă, sesizând poziția nefirească, l-a mustrat vocal pe părinte, atrăgând atenția celor prezenți asupra faptului. Atunci părintele s-a ridicat, deşi durerea sa era vizibilă, și-a cerut iertare față de pelerin, asistând la slujbă chinuit de durerea statului în picioare. După terminarea slujbei, un alt pelerin, bulgar de origine, kiropractician de profesie, asistând la scenă și văzând mersul și suferința călugărului, i-a înţeles pe dată afecțiunea, iar în următoarea jumătate de oră i-a fixat luxația cu care părintele se chinuia de câteva luni fără să știe ce anume are. Asistând la această scenă, am purtat discuții lungi cu părintele despre acest eveniment. Ceea ce s-a întâmplat sub ochii noștri a fost o lecție despre cum a funcționat smerenia în acestă situație.

 

– Dragul meu, smerenia este o cale de urmat. Însă, contrar multor păreri, smerenia ca și cale nu este una logică, ci este o cale supra-logică, pentru că aici intervine și Pronia Dumnezeiască, care depășeșește întru totul logica noastră. Nu vreau să crezi că ce îți voi spune este o laudă, vreau doar să înțelegi un fenomen. Faptul că m-am smerit în Biserică, a atras mila lui Dumnezeu, trimițându-l pe doctor să îmi fixeze articulația. Mai pe înțelesul tău, a fost un test pe care l-am trecut.

 

Dacă nu aș fi fost prezent la întâmplare, probabil aș fi considerat cele povestite și explicate ca fiind o exagerare.

 

– Părinte, smerenia este bună în tot și în toate?

 

– Smerenia nu este bună, este excepțională, dar cu mici excepții. Smerenia nu înseamnă să lași pe cineva să intervină în relația ta cu Dumnezeu. Smerenia nu înseamnă să accepți legislația care te aruncă în brațele păcatului și care se întoarce împotriva celui datorită căruia stăm aici de vorbă. Să nu confundăm smerenia cu prostia. Cu această ocazie îți voi transmite un mesaj primit de părinții vatopedini direct de la Maica Domnului: atâta timp cât avorturile nu vor înceta, atâta timp căt acceptăm obiceiurile distrugătoare de suflet ale unor minorități, atâta timp cât inversăm virtuțile cu păcatul, fără să opunem cel mai mic efort duhovnicesc și atâta timp cât necinstim pe Noii Mărturisitori ai secolului XX, unde sunt incluși și Sfinții români ai închisorilor comuniste, tot ce vezi în lume nu va suferi îndreptare. Încercăm să facem ceva cu ce nu ne aparține. Lumea nu este a noastră să facem ce ne taie capul cu ea, lumea este a lui Dumnezeu, dar nimeni dintre cei care o conduc nu se întreabă dacă proprietarul de drept este de acord cu așa zisele măsuri luate. Amin.

 

– Doamne ajută!

 

Fragment din cartea Cu picioarele pe pământ,  ediție extinsă,  autor Ionuț RITEȘ,  care va fi lansată în curând cu binecuvântarea părinților de la Chilia Buna Vestire din Sfântul Munte Athos

 

 

PIERDEREA INCREDERII IN POVATUITOR

 

 

Ucenicul: Cum de am ajuns ca mi-am pierdut increderea si pretuirea ce acordam sfaturilor sfintiei voastre si povetele ce mi le dati au incetat sa mai aiba ecou in inima mea, si totul pare greu de facut?

 

Staretul: Ti-ai pierdut increderea din pricina  banuielii,  si pretuirea din pricina familiaritatii. Povetele mele nu mai gasesc ecou in inima ta pentru ca tu le asculti dintr-un fel de curiozitate; te gandesti ca sar brusc de la un subiect la altul si ca raspund intrebarilor tale doar cu niste simple sintagme. Lasa curiozitatea; cauta sa fii cumpatat in indraznire; si fii convins de faptul ca Dumnezeu este Cel Care te povatuieste prin altii. Nu fi distins; pastreaza-te in simplitatea ascultarii, si atunci vei simti ceva deosebit in inima ta. Daca nu ai simplitatea care discerne, dobandeste-o prin a nu te increde in tine, si prin amintirea scopului cu care ai venit aici. Aminteste-ti ravna si starea sufleteasca pe care ai avut-o la inceputul intalnirii inimii tale cu Dumnezeu, prefacerea sfanta lucrata de dreapta Celui Preainalt. Caci celui ce se afla cu adevarat in ascultare, cu ajutorul lui Dumnezeu nimic nu-i vine greu sa faca. Adevarata lepadare de sine va face intototdeauna ca jugul mantuirii sa fie mai usor. Daca ispitele nu intrec darurile lui Dumnezeu, omul care voieste sa se mantuiasca poate face orice in Numele Celui Care ii intareste pe toti – Domnul Iisus. Iar acesta este un adevar sfant de care oricine are credinta vie nu se va indoi niciodata. Pentru cineva putin-credincios, chiar si un fir de praf pare cat un munte; si la fel, pentru cineva care crede, este foarte simplu si foarte usor sa mute muntii ispitelor.

 

(extrase din: Ierom. Clement Sederholm, “Viata si invataturile Staretului Leonid de la Optina”, Editura Bunavestire, Bacau, 1998)

 

 

 

INVIFORAREA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Amara este bucuria lumii acesteia: vai celui ce se amageste cu ea! Ca o corabie înviforata de valuri se înviforeaza viata mea cu nenorocirile; bucuria desarta o înrobeste cu privelistea desfatarilor. Fii mie cârmaci si du corabia mea la limanul Tau în Dimineata aceea mare când se va rosti hotarârea cea vesnica.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 40.

 

 

 

SPORIREA DUHOVNICEASCA

 

 

Ucenicul: De ce am ajuns ca dupa cinci ani de vietuire in manastire si incercari sustinute de a ma indrepta, sa simt contrariul: ca am devenit de fapt mai rau, faptele mele necugetate, inima rece nu mă lasa de a marturisi?

 

Staretul: Foarte putini s-au inaltat in scurt timp pe aripile credintei si virtutii spre cerul cel duhovnicesc, sau au simtit in ei certitudinea vesnica intru nadejde si logodna cu  slava viitoare. Foarte putini, dupa osteneli indelungate, au simtit mistic rasplata cea mangaietoare sau florile bunei faptuiri in Domnul, care sa imbie gandul la multimea roadelor in via cea dintru inaltime a lui Hristos. Si sunt altii care nu vor simti niciodata acestea in toata viata lor pamanteasca, po¬trivit randuielii Ocrotitorului nostru Cel ceresc, Dumnezeu, Care intotdeauna da ceea ce e bun pentru noi. Caci noi, cruzi inca in intelegerea judecatilor Celui ce conduce lumea, ii cerem adesea instrumente care, in ele insele si in puterea lor, sunt spre mantuire, dar pe care noi, in nepriceperea noastra, le-am folosi in defavoarea noastra. De aceea iubitorul Parinte al Luminilor ascunde unor oameni evlaviosi darurile care sunt spre mantuire altora, lor insa aducandu-le pierzarea. Ce s-ar intampla daca Dumnezeu, Care le stie pe toate ne-ar implini orice dorinta? Cred, desi nu sunt sigur, ca toata lumea s-ar pierde. Chiar daca nu respinge rugaciunile celor alesi ai Lui, totusi, uneori Dumnezeu nu le implineste cererile. Si asta numai pentru a le potrivi pe toate in cel mai bun mod, potrivit cu voia Sa dumnezeiasca. Ar mai trebui sa stii ca oamenii care traiesc fara a lua aminte la ei insisi nu sunt niciodata gasiti vrednici de a primi har; dar daca totusi se invrednicesc de aceasta numai prin bunatatea lui Dumnezeu se petrece doar inainte de sfarsit. Or, numai pentru ca tu nu te vezi inaintand, nu inseamna ca nu inaintezi deloc. Astfel de trairi pot sadi adevarata smerenie in inima ta. Iar cand ai dobandit cunoasterea ca esti lipsit de roade duhovnicesti, atunci trebuie sa-ti indarjesti lupta pentru Dumnezeu. Cand aflam ca suntem lipsiti de virtuti si, astfel, nu mai  avem o parere inalta despre noi insine, aceasta prin ea insasi  poate atrage atentia binevoitoare a lui Dumnezeu, care ne va intari prin nadejde impotriva duhului ucigator al deznadejidii. Cand nu am reusit nimic in virtuti, nu e nici o alta cale mai aproape de mantuire decat smerenia. Inaltarea de sine chiar daca e insotita de virtuti, jigneste pe Dumnezeu; dar un suflet bland nu va fi uitat inaintea Lui.

 

 

TALCUL LUCRURILOR INCONJURATOARE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Talmaciti tot ce va înconjoara ori întâlniti în cale în modul care vi se pare cel mai potrivit. Începeti cu casa în care locuiti si talmaciti totul în ea: cladirea, peretii, acoperisul, temelia, ferestrele, soba, mesele, oglinzile, scaunele si celelalte. Treceti apoi la locuitorii casei si talmaciti ce sunt parintii, fratii, surorile, rudele, slujitorii, oaspetii si ceilalti. Talmaciti si obisnuita derulare a unei zile: trezitul, ziua-buna data celor ai casei, prânzul, treburile casei, plecarile, întoarcerile, bautul ceaiului, tratatiile cu prajituri, cântatul, ziua si noaptea, somnul si celelalte.

 

Luati-va din nou ca îndrumator pe Sfintitul Tihon din Zadonsk. El a scris patru carti cu astfel de talmaciri, numite Comoara duhovniceasca din lume adunata. Luati-le si cititi-le. Vazând apoi cum face el, obisnuiti-va sa faceti asemenea. Sau preluati chiar talmacirile lui. Daca citirea acestor carti o sa vi se para o treaba prea îndelungata, Sfântul are si o varianta prescurtata a talmacirilor, numita Felurite întâmplari si tâlcuirile lor duhovnicesti (vezi editia româneasca), în care a tâlcuit 146 de întâmplari. Nu va va fi greu sa le cititi pe toate cu atentie, mai ales ca ele cuprind ceea ce va intereseaza. Alegeti cum anume, dar faceti neaparat ceea ce v-am propus.

 

Dupa ce veti face asa, veti vedea în fiecare lucru o carte sfânta deschisa sau un capitol dintr-o carte. Atunci orice obiect, preocupare ori treaba vi-L va aminti pe Dumnezeu. Veti pasi prin lumea materiala ca prin lumea duhului. Totul va va vorbi despre Domnul si va va îndrepta si mai mult atentia înspre El. Daca veti adauga de fiecare data la aceasta aducere-aminte frica de Dumnezeu si evlavia în fata maretiei Sale, atunci de ce fel de învatatori si de îndreptatori veti mai avea nevoie?

 

Dar trebuie desigur si multa stradanie, atât a mintii, cât si a inimii. Sa nu aveti mila de dumneavoastra. Daca veti avea mila, va veti pierde. Daca nu veti avea mila, va veti mântui. Renuntati la acel obicei daunator care ne stapâneste deseori aproape pe toti: nu ne precupetim efortul pentru nici un fel de treaba, în afara de mântuire, pentru care devenim zgârciti. Ni se pare ca este suficient sa ne gândim si sa vrem, si treaba este gata. Dar de fapt nu este asa. Problema mântuirii este prima problema. Dupa importanta lucrarii este si efortul depus. Straduiti-va, pentru Dumnezeu! Înca putin si veti vedea roadele. Iar daca nu va veti trudi, veti ramâne cu mâinile goale si nu veti fi buna de nimic. Sa va izbaveasca Dumnezeu de aceasta!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 207-208

 

 

STROPII DE NOROI

Parintele Arsenie Boca

 

 

Dupa încetarea trupului, poftele, stropii acestia de noroi împroscati din trup pe suflet, stârnesc în sufletul desfacut de trup o vapaie de pofte, care-l muncesc cel putin tot atâta cât l-ar chinui setea pâna la moarte, pe unul care ar trece Sahara si n-ar gasi apa.

 

Sufletul, izgonit din trup de moartea acestuia, are sa se chinuiasca în felul fiecarei patimi, care l-a ros în viata pamânteasca.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 169



TRUPUL INVIAT

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Dupa cum la începutul primaverii toate cele ascunse în launtrul pamântului si cu putinta de a învia se umplu de viata si ies la suprafata, iar cele ramase pe suprafata pamântului dobândesc o noua înfatisare, tot astfel si în ziua Învierii toate trupurile omenesti care se odihnesc, asemenea semintelor, în sânul pamântului, vor învia si se vor scula din tarâna.

 

Iar cu aceia dintre fratii nostri pe care aceasta mare zi a Învierii îi va gasi în viata, se va petrece, dupa cum spune Apostolul, o schimbare de alt fel: ei, fara sa moara, vor dobândi un trup nou, potrivit cu felul lumii celei noi; si, de vreme ce atunci toate se vor savârsi cu o iuteala si o putere uimitoare, schimbarea aceasta – dupa cum ne încredinteaza acelasi Apostol – se va petrece într-o clipeala de ochi (1 Corinteni 15, 51-54).

 

Pentru mintea omului trupesc, deprinsa a se opri numai asupra celor ce le vede cu ochiul si le aude cu urechea si care nu se pricepe a se ridica de la cele vazute catre cele nevazute, poate parea neînteleasa si chiar nefireasca învatatura Evangheliei despre Învierea trupurilor omenesti. De unde anume va fi luat trupul care demult s-a prefacut în tarâna si s-a amestecat cu pamântul, ori s-a spulberat în aer? Ba mai mult decât atât: cum vor putea învia acele trupuri care, prefacându-se în pamânt si intrând în organismul plantelor de pe el, au devenit prin aceasta hrana si, prin urmare, însusire a altor corpuri omenesti? Toate acestea par încurcate si greu de dezlegat pentru omul trupesc.

 

Oare cum credeti ca raspunde la aceste întrebari Sfântul Apostol Pavel? „Nebune” – zice el – „tu ceea ce semeni nu va învia de nu va muri; si ceea ce semeni nu este trupul ce va sa fie, ci grauntele gol, fie de grâu, fie de altceva; iar Dumnezeu îi da trup, precum voieste, si fiecarei seminte îi da un trup al ei” (1 Corinteni 15, 36-38). Asemanare foarte dreapta si prin urmare foarte convingatoare. Caci, într-adevar, ce semanam noi toamna? Nu paie groase si înalte, nu spice aurii, ci seminte goale care în cursul iernii mor, iar cu sosirea primaverii, din pricina înmultirii caldurii pamântului, îsi pierd chipul lor si intra în stare de putrezire; dar aceasta putrezire si moarte slujeste de temei, de principiu si de conditie a viitorului pai si spic, asa ca acele seminte care nu mor în chipul acesta pâna la sosirea primaverii, nu pot rodi nimic, ramân în pamânt si se prefac în tarâna. Tot astfel si corpurile omenesti date pamântului sunt niste seminte pentru viitoarele trupuri noi în care noi trebuie sa ne îmbracam în ziua cea mare a Învierii. Aflându-se în sânurile pamântului, trupurile se desfac în partile din care au fost alcatuite, se curata prin mijlocirea putrezirii de toate formele stricaciunii si astfel se pregatesc pentru ca din ele sa se ridice la timp, prin lucrarea atotputerniciei dumnezeiesti, niste trupuri curate si vrednice de a îmbraca în sine, pentru toata vesnicia, nemuritoarele suflete omenesti.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 56-59

  

 

DRAGOSTEA FRATEASCA

 

 

Ucenicul: Nu vad dragoste intre frati si nu aflu pe nimeni cu care sa pot vorbi despre Sfintele Scripturi.

 

Staretul: E cu neputinta sa nu existe dragoste intre ei. Asta ar trebui sa gandesti, si asta este concluzia corecta la care ar trebui sa ajungi. Daca nu vezi dragoste intre ei asta e pentru ca nu ai tu insuti dragoste. Tu insuti trebuie sa arati primul faptele adevaratei iubiri, si apoi o sa vezi ca dragostea salasluieste intre ei si e din plin pastrata in tine. Mai mult, ni s-a dat porunca de la Dumnezeu sa iubim pe aproapele cu o inima curata, dar nu scrie nicaieri sa cautam noi iubirea lor. Daca ei nu sunt in stare, sau mai bine spus, daca nu indraznesc sa discute cu tine despre Scripturi, atunci nu o cauta cu dinadinsul. Cine are smerenie, acela are si simplitate, iar acest vlastar dumnezeiesc nu iscodeste judecatile lui Dumnezeu. Se supune lor, pur si simplu, cu credinta, iar la timpul cuvenit, se multumeste cu acele conceptii pe care credinta i le dezvaluie. Dumnezeu nu o sa il intrebe pe incepator de ce nu a ajuns teolog, ci mai degraba de ce nu a luat aminte la sine. Dumnezeu nu il va parasi in cele ce ii privesc mantuirea. Or, daca e placut Lui, ii va descoperi si tainele cailor Lui. Mintea luminata cu Lumina lui Dumnezeu, potrivit masurii credintei sale, e mai presus de orice carte de invatatura, caci evident ca mintea descopera invatatura si nu invatatura mintea.

 

 

 

JUDECAREA CELORLALTI

 

 

Ucenicul: Cum ar trebui sa ma port cand ii vad pe altii exprimandu-si liber gandurile si sunt scandalizat? Dar atunci cand, cu privire la sfintia voastra, parinte, nu vad intotdeauna blandetea unui staret in purtarea fata de altii si atunci ma simt si eu jignit?

 

Staretul: Ti se pare asta pentru ca iti lipseste atentia, iti lipseste intelegerea. Nu trebuie niciodata sa judeci pe cineva de vreme ce nu cunosti ratiunea lucrurilor sale. Si nici scopul, care se ascunde in spatele felului in care ma port cu altii, nu il stii. Astfel de fapte pot scoate la iveala mult mai iute caracterul interior al unei persoane, si sunt necesare in cazul celor ce se comporta cu trufie. Asa ca nu ai dreptate. Incearca mai bine sa fii atent la tine insuti si sa nu mai urmaresti faptele, purtarea si treburile altora. Ai venit la scoala lepadarii de sine ca sa faci ce ti se spune; de aceea nu ai dreptul sa judeci cand, unde, cum si cu cine au altii treaba.

 

  

 

CUNOASTEREA

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Cunoasterea este suma ideilor acumulate în urma impresiei si rezultatul întelegerii datorate atentiei; este activitate a intelectului si delectare spirituala. Pentru a ajunge la cunoasterea unui lucru trebuie sa ne îndreptam atentia asupra obiectului respectiv, sa-l întelegem; mintea noastra trebuie sa-i cerceteze si sa-i clasifice trasaturile; categoria dedusa este informatia, ideea, cunostinta care ramâne în constiinta si prin care omul îsi îmbogateste tezaurul sau de cunostinte.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 111-112.

 

 

REPERUL

Compozitorul Arvo Part

 

 

Putem sa ne înselam, dar – e foarte important – trebuie sa ne orientam drept. Pentru aceasta avem nevoie ca reper de punctul cel mai îndepartat; astfel, drumul nostru va fi drept. În schimb, daca tintim un punct foarte apropiat, cea mai mica greseala ne va târî, în plan cosmic, la mii de kilometri de telul nostru. Nu e vina lui Dumnezeu daca noi facem greseli, ci consecinta libertatii noastre.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63



RISIPIREA GANDURILOR

 

 

Ucenicul: Cum pot scapa de risipirea gandurilor in timpul rugaciunii?

 

Staretul: Cand te rogi cu buzele, roaga-te si cu mintea; adica ingradeste-ti mintea cu puterea cuvintelor rugaciunii. Daca esti tulburat de vreun gand la ceva, de cum ai observat aceasta neluare aminte, intareste-ti atentia la rugaciune. Fa aceasta tot timpul si vei simti folosul.

 

Statornicia mintii atrage lucrari deosebite ale harului.

 

 

TRANDAVIA

 

 

Ucenicul: Lenea ma stapaneste inca mult; cum sa scap de ea?

 

Staretul: Daca lupti impotriva lenei fara hotarare, nu o vei birui niciodata. Dar, de cum te-ai ridicat impotriva ei cu hotarare neclintita, cu ajutorul lui Dumnezeu, desi nu fara suferinte, poti castiga biruinta. A rezista chiar daca esti atacat este semnul unui ostean bun si credincios; dar a renunta de fiecare data este trasatura unui purtator de arme nepasator. Cand cineva ajunge in aceasta patima, trebuie sa ia aminte la sine pana in mormant, altfel va auzi in ultima zi cea mai infricosatoare judecata de la Cunoscatorul inimilor: Sluga vicleana si lenesa! (Matei 25, 26).

 

In Scripturi se spune „Celui care biruieste” si nu „Celui care a biruit” deoarece fara ajutorul Celui Preainalt nu putem birui pe vrajmas cu desavarsire; niciodata nu am putea castiga vreo superioritate asupra lui. Numai cel care biruieste este incununat, numai cel care porneste la lupta cu hotarare neclintita de a duce razboiul pana la ultima suflare, numai cel care nu arunca niciodata armele in clipa celei mai mari primejdii, cel care, fie el in prizonierat fara de voie, nu isi preda inima dusmanului. Unui astfel de om, chiar de ar fi cateodata invins, nu i se imputineaza niciodata ravna cea sfanta; el se jertfeste neincetat, cu duh de nadejde. Din acest motiv sporeste si primeste cununa numai pentru hotararea lui, caci a fost gasit curajos si vrednic de cinstirile ceresti.

 

 

DEZNADAJDUIREA

 

 

Ucenicul: Cum pot scapa de ucigatorul duh al deznadejdii?

 

Staretul: Pesemne ca, din voia ta proprie, esti atras catre ceva anume. Daca incetezi a te mai calauzi singur si daca vei face totul cu binecuvantarea lui Dumnezeu, atunci, cu aceasta binecuvantare, vei culege pacea sufletului si celelalte roade ale Duhului Sfant. Daca vei parasi cu totul voia-ti proprie nu vei simti niciodata greul intuneric al deznadaiduirii. Cele mai groaznice valuri ale patimilor se vor potoli; in locul lor vor rasari limpezimea mintii, linistea gandurilor, blandetea duhului si pacea cea neamagitoare, care te va binecuvanta din inalt si va veni sa se salasluiasca in sufletul tau. Daca vei pastra atentia neintrerupta si luarea aminte la tine insuti, vei deveni asemenea fecioarelor intelepte si vei intra in camara de nunta a Mirelui Celui nemuritor. Mirele vine in miezul noptii! Ai grija deci, sa nu-ti ingreuiezi inima cu deznadejdea. Da slava Domnului Dumnezeului tau pana ce nu va apune soarele. Vino in Numele Domnului la calea lepadarii de sine daca vrei cu adevarat sa te mantuiesti. Deznadejdea ii chinuie pe toti; ea strica roadele asteptate ale intelepciunii, chiar si in cei mai mari oameni. Dar nu are loc in incepatorul simplu si curat. Cel care s-a lepadat de sine cu nadejde in Dumnezeu, de ce sa mai fie deznadajduit? Pentru un astfel de om Vramasului i-au lipsit de tot sabiile.

 

(Psalmul 9, 6).









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu