miercuri, 19 ianuarie 2022

alexandru stanciulescu barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ....! (20/Ian/2022 - 31/Ian/2022)

 



RUGACIUNILE DE IMPARTASIRE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Unii considera ca daca vor zice toate rugaciunile rânduite înainte de împartasire vor capata de la Dumnezeu buna sporire si iertare de pacate, socotind ca nu mai este nevoie sa se pregateasca într-alt chip, îndreptându-si inima spre Dumnezeu, pentru îmbunatatirea celor dinlauntrul lor; asa interpreteaza ei rânduiala de dinainte de împartasire.

 

Cine vine la Sfânta Cuminecatura trebuie sa aiba în vedere înainte de toate îndreptarea inimii, pregatirea ei pentru primirea sfintelor Taine. Cauta sa vezi, îti este oare inima statornicita în adevar, din mila lui Dumnezeu; este ea gata sa primeasca Mirele? Atunci da slava Domnului, chiar daca n-ai dus pâna la capat rugaciunile de dinainte de împartasire. „Caci Împaratia lui Dumnezeu nu sta în cuvânt, ci în putere” (1 Corinteni 4, 20). Bine este sa dai ascultare în toate Maicii Biserici, dar cu întelepciune, si, de este cu putinta, nu cu multe rugaciuni, ci punând mult în ele. „Nu toti pricep cuvântul acesta, ci aceia carora le este dat” (Matei 19, 11).

 

Daca îti dai seama ca, zicând o rugaciune lunga, nu esti în stare sa o sustii cu duh fierbinte, mai bine fa una scurta, dar cu ardoare. Adu-ti aminte ca un singur cuvânt al vamesului, pornit dintr-o inima fierbinte, l-a facut sa fie drept înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu nu cauta la multimea cuvintelor, ci la starea inimii. Principalul este sa ai credinta vie în inima si sa te caiesti de pacate cu ardoare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492.

 

 

SARUTUL FLORILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cine da culorile cele mai delicate si care se potrivesc cel mai bine, cine da forma perfecta si chip ales celor fara de chip, materiei amorfe a pamântului, cine da florilor forme fara seaman? Atoatefacatorule, da-ne noua sa putem saruta în florile pamântului întelepciunea, bunatatea si atotputernicia Ta!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 36.

 

  

PATIMILE

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Toate patimile sunt ca niste pietre grele care nu-l lasa pe om sa se ridice, sa se înalte, sa se apropie de Dumnezeu, sa-L iubeasca pe Iisus Hristos… Toate pacatele noastre sunt cuie ascutite ce strapung mâinile si picioarele lui Hristos.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 90-91.



Cei care pleacă înainte de a se sfârși Dumnezeiasca Liturghie

Sfântul Ioan Gură de Aur

 

 

Ai venit, deci, la biserică și te-ai învrednicit să-L întâlnești pe Hristos? Nu pleca dacă nu s-a sfârșit slujba. Dacă pleci înainte de apolis, ești vinovat ca un dezertor. Mergi la teatru și dacă nu se sfârșește reprezentația, nu pleci. Intri în biserică, în casa Domnului, și întorci spatele Preacuratelor Taine? Teme-te cel puțin de cel care a spus: „Cel care Îl disprețuiește pe Dumnezeu, disprețuit va fi și el de Dumnezeu” (Cf. Pilde 13, 13).

 

Ce faci, omule? În timp ce Hristos este prezent, Îngerii stau împrejurul Său, frații tăi încă se împărtășesc, iar tu îi părăsești și pleci? Hristos îți oferă Sfântul Său Trup, iar tu nu aștepți puțin, ca să-I mulțumești, fie și cu cuvintele?

 

Când stai la o cină nu îndrăznești să pleci, chiar dacă te-ai săturat, în timp ce prietenii tăi stau încă la masă. Iar aici unde se săvârșesc înfricoșătoarele Taine ale lui Hristos, le lași pe toate și pleci?

 

Vreți să vă spun a cui lucrare fac toți cei care pleacă înainte de a se sfârși Dumnezeiasca Liturghie și nu participă la ultimele rugăciuni de mulțumire? Poate este greu ceea ce vrea să vă spun, însă trebuie s-o spun. Atunci când Iuda a luat parte la Cina cea de Taină a lui Hristos, în timp ce ceilalți erau așezați la masă, el s-a ridicat înaintea celorlalți și a plecat. Deci, acela pe Iuda îl imită…

 

Dacă acela nu ar fi plecat atunci, nu ar ajuns trădător, nu s-ar fi pierdut. Dacă nu s-ar fi separat de turmă, lupul nu l-ar fi găsit singur ca să-l mănânce.

 

 

ȘCOALA LUI DUMNEZEU

Sfântului Ioan de Kronstadt

 

 

 ,,Așa cum mama își învață copilul să meargă, ne învață și Domnul să credem în El cu credință vie. Mama își pune copilul pe picioare, îl lasă să stea așa, se îndepărtează de el, apoi îl cheamă să vină la ea. Rămânând singur, fără sprijinul mamei, copilul începe să plângă, vrea să se ducă la ea, dar nu încearcă, de frică, să facă primii pași, până când se hotărăște să pășească și cade. Întocmai ca o mamă, Domnul îl învață pe creștin să creadă în El, credința fiind ca și mersul (credința – cale duhovnicească). Credința noastră este firavă, lipsită de experiență, întocmai ca un copil care învață să meargă. Domnul ne lipsește de sprijinul Său, lăsându-ne pe seama diavolului sau a feluritelor necazuri și supărări. Ceva mai târziu însă, când avem mare nevoie de ajutor ca să scăpăm de ele (când nu simțim nevoia mântuirii nu suntem gata să mergem la El), parcă ne-ar îndemna să ne îndreptăm către El (și trebuie, într-adevăr, să o facem) după ajutor. Creștinul își dă silința să facă aceasta, „dă drumul” ochilor minții (așa cum copilul își dă drumul la picioare), încearcă să-l vadă cu el pe Domnul, dar inima care nu este obișnuită să-l „vadă” pe Dumnezeu se teme să-și facă curaj, se împiedică și cade. Vrăjmașul și stricăciunea păcatului pe care o avem de la naștere închid ochii inimii care încercă să vadă, ținându-l pe om departe de Dumnezeu, făcându-l să nu poată înainta. Domnul îi este totuși aproape, gata să-l aducă la Sine, să-l cuprindă chiar și în brațe, numai să vină la El cu credință; și atunci când, străduindu-te, reușești să-L vezi pe Domnul cu ochii inimii, El îți întinde o mână de ajutor, ca și cum te-ar lua în brațe și ți-ar alunga vrăjmașii. Atunci simte creștinul îmbrățișarea Mântuitorului Însuși. Slavă bunătății și înțelepciunii Tale, Doamne! Așa cum, atunci când ești strâmtorat de diavolul și de toate necazurile trebuie să vezi îndată că înaintea ta stă Sânul iubitor de oameni al Mântuitorului tău, caută cu îndrăznire la acest Sân părintesc, ca la o nesecată comoară de bunătate și dărnicie și roagă-te Domnului, din toata inima, ca să ne facă și pe noi părtași acestui nesecat izvor de bunătate și ajutorare duhovnicească și îndată ți se va da ceea ce ceri. Principalul este să ai credință sau vedere a inimii către Domnul și speranță că vei primi de la El ceea ce Îi ceri, ca de la un Atotbun. Așa este! Experiența ne-o arată. Așa ne învață și Dumnezeu, adică să recunoaștem că  fără El suntem de o neputință morală fără seamăn și, cu zdrobire de inimă, să menținem duhul nostru într-o necontenită dispoziție rugătoare”.



AURUL SI ARGINTUL MEU!

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

O minunata demonstratie a omniprezentei(atotprezenței – n.n.) lui Dumnezeu! De pilda, te-ai îmbolnavit de iubirea de arginti; inima ti s-a lipit de aceasta patima, fie si numai pentru o clipa; suferi. Ajunge sa strigi catre Domnul din toata inima: „Tu esti singura mea comoara, esti aurul si argintul meu, mâncarea si îmbracamintea mea”, si îndata te vei simti usurat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 410;

 

 

 

ASFINTITUL SOARELUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca, atunci când apune soarele, se face întuneric si bezna în lume si nimic nu se vede, albul de negru nu se osebeste si cu neputinta este a cunoaste unde se afla prapastia sau drumul cel neted si unde se gaseste pierzania sau locul ferit de primejdie. Cugeta dar ce întuneric se poate salaslui într-un suflet si ce negura îl învaluie atunci când nu are harul lui Hristos înlauntrul sau. Un asemenea suflet nu poate sa osebeasca raul de bine si paguba de folosul sau si umbla bâjbâind ca un orb. Aceasta întâmplare te învata sa te rogi lui Hristos, Luminii celei Adevarate, pentru ca si în sufletul tau sa straluceasca lumina harului Sau.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 65



 

URMELE PASILOR

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi urme de oameni ori ale altor vietati si recunosti dupa ele atât mersul acestora, cât si pe ele însele, asa cum, de pilda, dupa urmele omenesti poti cunoaste umbletul omului. Dintr-o asemenea întâmplare sa-ti amintesti cântarea Prorocului: „Vazutu-s-au umbletele Tale, Dumnezeule, umbletele Dumnezeului si Împaratului meu” (Psalmul 67, 25). Lucrarile Domnului nostru sunt asemenea unor urme lasate de El, dupa care putem cunoaste dumnezeiescul Sau umblet si pe Însusi Dumnezeu. Când privim cerul si frumusetea lui, soarele, luna, stelele si lumina lor, pamântul si belsugul sau, atunci aflam întru acestea pasul Domnului nostru si Îl cunoastem pe Însusi Dumnezeu, Care si-a aratat umbletul Sau prin ele. Si astfel ne încredintam ca ni se cuvine a proslavi puterea Sa atottiitoare, caci pe toate acestea le-a zidit din nimic numai cu cuvântul; întelepciunea Lui, de vreme ce atât de minunate le-a întocmit si întru rânduiala Sa le-a asezat; bunatatea Lui, întrucât pentru noi le-a facut pe toate. Caci El nu are trebuinta de nimic din acestea pentru Sine Însusi, ci precum înca mai înainte de veci era îndestulat si fericit în Sine Însusi, întocmai este si acum. Fapturile sunt asemenea unor urme ale Domnului nostru, prin care suntem îndemnati sa-L cunoastem pe Însusi Dumnezeu: „Cerurile marturisesc slava lui Dumnezeu” (Psalmul 18, 1).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 164.

 

 

MULTIME DE CARTI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Am o multime de carti, pe tot felul de subiecte, le citesc si le recitesc, dar nu ma satur cu ele. Mai jinduiesc cu duhul dupa cunoastere, inima mea nu-si afla înca multumire, nu înceteaza sa flamânzeasca, toate cunostintele agonisite cu mintea nu i-au adus înca deplina, fericita, multumire de sine. Satura-se-va, oare, vreodata? Satura-se-va, „când se va arata slava Ta” (Psalmul 16, 15); pâna atunci însa, nu ma voi satura. Cuvântat-a Mântuitorul: „Oricine bea din apa aceasta (cea a cunoasterii lumesti) va înseta iarasi. Dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va înseta în veac, caci apa pe care i-o voi da eu se va face în el izvor de apa curgatoare spre viata vesnica” (Ioan 4, 13-14).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 5.

 

 

 

ZAVISTIA OTRAVITOARE

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

Dintre toate patimile, cea mai primejdioasa pentru adevar si pentru virtute este zavistia. „Prin zavistia diavolului moartea a intrat în lume” (Întelepciunea lui Solomon 2, 24); tot prin zavistie se si înmulteste pacatul pe pamânt. Aceasta patima da nastere multor altora, si este deosebit de primejdioasa fiindca cei stapâniti de ea o ascund chiar si de ei însisi. Acest vrajmas neîmpacat al virtutii si al meritelor este întarâtat de tot ce stârneste admiratia oamenilor, si nu iarta nimanui nimic, decât celor stricati si nebagati în seama stricaciunea si lipsa lor de slava. Trebuie sa devenim nevrednici ca cineva sa se uite la noi pentru a atrage privirile si crutarea zavistnicului. Nu este rau cu care sa nu fie înrudita zavistia; îndata ce pune stapânire pe suflet, îl face din vas întocmit spre cinste vas de necinste si de mare urâciune.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 73-74

 

 

VĂ POFTIM LA TEATRU!

- LUCEAFĂRUL DE LA IPOTEȘTI -

 

https://youtu.be/Oloy7Ewb1Sk



ZORII ZILEI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un rasarit de soare si începutul unei zile. Aici ai din belsug prilejuri pentru a cugeta la bunatatea Domnului si pentru a te minuna de ea.

 

1) Când trece soarele de cealalta parte a pamântului si se lasa noaptea, atunci ni se pare deja ca el oarecum nici nu mai este; însa îndata ce rasare iarasi, ca si cum din nou l-ar face Ziditorul, marele luminator îti aminteste ca atât el, cât si tu ati dobândit fiinta de la Facatorul.

 

2) Îti aduce aminte despre Soarele Dreptatii, Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Care a murit si a înviat din morti. Asa precum coboara si se ridica soarele cel materialnic, asemenea si Hristos, venind pe pamânt si savârsind lucrarea cea mare a mântuirii noastre, S-a pogorât în mormânt si iarasi S-a înaltat. Si asa precum soarele, rasarind, le lumineaza pe toate de sub cer, bucurându-i si încalzindu-i pe toti, asemenea si Hristos, înviind din morti, a luminat întreaga lume si a revarsat lumina Sa prin Apostolii Sai ca prin niste raze duhovnicesti, încalzind si veselind inimile tuturor.

 

3) Îti arata învierea mortilor ce va sa fie. Dupa cum soarele, coborând sub pamânt, se ridica iarasi, asa se vor înalta si trupurile îngropate în tarâna ale celor ce-au murit si „cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43).

 

4) Rasare soarele si din nou se face dimineata. Asemenea si binefacerile Domnului se înnoiesc si se revarsa peste noi; iar prin faptul ca n-am pierit ni se vadeste bunatatea si mila lui Dumnezeu.

 

5) Rasare soarele si pe toate le lumineaza si le încalzeste. Asa ni se arata si bunatatea Domnului, care pe cel drept îl bucura, îl veseleste, îl lumineaza, îl desfata si îl încalzeste, iar pe cel pacatos îl atinge cu razele iubirii Sale si îl „duce la pocainta” (Romani 2, 4); si „lumineaza pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9), „deschide mâna Sa si satura pe tot cel viu de bunavoire” (Psalmul 144, 16).

 

Din aceasta întâmplare ne învatam, iubite crestine, sa-I multumim din inima lui Dumnezeu pentru cele trei mari binefaceri pe care le savârseste cu noi: pentru zidirea noastra, pentru rascumparare si pentru minunata Sa Pronie ce-o are pentru noi. Sa-i zicem dar Lui cu duh plin de bucurie: „Slava Tie, Dumnezeule, Celui Ce ne-ai facut pe noi! Slava Tie, Celui Ce ne-ai rascumparat pe noi! Slava Tie, Celui Ce Te îngrijesti de noi, nevrednicii! Binecuvântat esti în veci! Amin”.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 129

 

 

 

Pronia divină

 

 

Dr. Mark este un oncolog celebru. Într-o zi a zburat la o conferință importantă într-un alt oraș, unde urma să primească un premiu în medicină.

 

         Cu toate acestea, la o oră după decolare, a avut loc o aterizare de urgență pe un aeroport din apropiere.

 

Doctorul a închiriat o mașină și a mers cu mașina la conferință.

 

La scurt timp după plecarea lor însă, vremea s-a înrăutățit și a început o furtună violentă. Din cauza ploii abundente, internetul a dispărut în browser, s-a întors în direcția greșită și s-a pierdut.

 

După două ore de condus, și-a dat seama că a dispărut. I s-a făcut foame și îngrozitor de obosit, așa că a decis să-și găsească un loc unde să stea.

 

În cele din urmă, a dat peste o casă mică. Disperat, a coborât din mașină și a bătut la ușă.

 

O femeie a deschis ușa.

 

I-a explicat și a rugat-o să-l lase să folosească telefonul.

 

Femeia i-a spus, însă, că nu are telefon, dar că poate intra înăuntru și așteaptă să se îmbunătățească vremea.

 

Flămând, ud și obosit, doctorul i-a acceptat oferta și a intrat înăuntru. Femeia i-a oferit ceai fierbinte și i-a spus că va merge să se roage.

 

Dr. Mark a zâmbit și a spus că el pentru orice realizare crede doar în munca grea și sacrificiu.

 

Stând la masă, sorbind ceaiul, doctorul o privea pe femeie rugându-se lângă pat la lumina slabă a lumânărilor.

 

 Doctorul și-a dat seama că femeia are nevoie de ajutor, așa că, când ea a terminat de rugat, a întrebat-o:

 

- Ce anume vrei de la Dumnezeu? Crezi că Dumnezeu îți va auzi vreodată rugăciunile?

 

Femeia a zâmbit trist și a spus:

 

- Bebelușul din pătuț este fiul meu, care are un tip rar de cancer, și există un singur medic, se numește Mark, care îl poate vindeca, dar nu am bani, iar doctorul Mark locuiește în alt oras.

 

    Dumnezeu nu mi-a răspuns încă rugăciunii, dar știu că mă va ajuta... și nimic nu-mi va zdrobi credința.

 

Uimit și fără cuvinte, Dr. Mark a izbucnit pur și simplu în plâns. Șoaptea:

 

- Dumnezeu este minunat...

 

Și-a amintit tot ce i s-a întâmplat astăzi: prăbușirea avionului, ploaia torenţială care l-a făcut să se piardă; și toate acestea s-au întâmplat pentru că Dumnezeu nu numai că i-a răspuns rugăciunii, ci i-a și dat posibilitatea de a ieși din lumea materială și i-a dat ocazia să-i ajute pe bieții nefericiți care nu au decât rugăciune.

 

( text preluat)

 

 

 

CHIPUL OMULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Tot omul trebuie sa respecte chipul oamenilor vii, pentru a respecta dupa cuviinta si chipul lui Dumnezeu. Caci chipul Domnului nostru Iisus Hristos este chip omenesc. Cine nu respecta chipul omenesc nu respecta nici chipul lui Dumnezeu.

 

 

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 392. 

 

 

VĂ POFTIM LA TEATRU!

MIORIȚA DE VALERIU ANANIA

AUDIȚIE   PLĂCUTĂ!

 

 

Radio eTeatru - Romania

https://www.radioexpert.net/radio-romania-live-radio-station/360/radio-eteatru/bucurești/romania/

Ascultă stații radio din România pe telefonul mobil sau calculator.



Experiența de după moarte a unui tânăr din Rusia

 

In acele zile s-a întâmplat să întâlnesc în biserică un tânăr minunat. La sfârșitul Dumnezeieștii Liturghii s-a apropiat de fratele meu și i-a descoperit neobișnuita istorisire a întoarcerii lui la Hristos.

 

Se mâhnea mult din pricina nesfârșitelor mișcării și discuții care se făceau în vremea ce preoții se împărtășeau în Sfântul Altar și se pregăteau să iasă în Sfintele Uși cu Sfântul Potir pentru a se împărtășii credincioșii.

 

– De ce toți încep să se miște încolo și încoace în acest moment deosebit, plin de dorire sfântă, când Domnul se află pe Sfânta Masă?, l-a întrebat pe fratele meu. Vreau să vă povestesc istoria mea.

 

„Trăiam așa cum trăia cea mai mare majoritate a oamenilor tineri ai vremii noastre, departe de Dumnezeu, afundați în destrăbălare, ducând o viață depravată cu consum exagerat de alcool și cu alte păcate. Oricât mă sfătuia și mă implora mama, o femeie credincioasă, să las viața păcătoasă, eu o ignoram și râdeam. Istorisirile ei, cum că există Dumnezeu și viață veșnică, mi se păreau niște prostii. Râdeam la mustrările ei, cerându-i să mă lase în pace.

 

Odată, într-o noapte târziu, mă întorceam acasă cu motocicleta, după plimbarea ce o făceam regulat. Atunci am avut un accident și am murit. Pe neașteptate am simțit că mă aflu în aer. Priveam cu uimire la trupul meu însângerat, neputând înțelege de ce sunt dublu, și stând în picioare și întins la pământ. Apoi am văzut mai mulți oameni alergând lângă mine și încercând să mă readucă la viață. Eu însă nu voiam să mă întorc în trupul meu mort. M-au luat cu o targă și m-au pus într-o ambulanță, care m-a dus la morgă. În acea clipă mi-am ridicat privirea spre Cer. Deodată L-am văzut pe Hristos, atât de frumos, atât de smerit și blând, stând într-o strălucire de foc deasupra mea și privindu-mă.

 

– De ce trăiești așa?, m-a întrebat Domnul.

 

Din pricina nemăsuratei frici care a pus stăpânire pe sufletul meu, m-am gârbovit și am spus:

 

– Doamne, iartă-mă!!!

 

Și îndată am auzit răspunsul:

 

– Pentru păcatele tale și pentru viața ta necurată ești vrednic de iad, însă rugăciunile și lacrimile maicii tale au ajuns până la Mine. Te iert și te trimit înapoi pe pământ. Du-te și învață că mântuirea se află numai în Biserică, prin mijlocirea pocăinței și a Sfintei Împărtășanii.

 

În acea clipă, deodată, am simțit că intru iarăși în trup și din pricina înfricoșătoarelor dureri, am început să gem și mă răsucesc. Medici au rămas uimiți și în loc să mă ducă la morgă, m-au dus la spital pentru operație. Dumnezeu m-a întors la viață.

 

Și iată-mă acum, vindecat, cu o deosebită evlavie vin la Dumnezeiasca Liturghie, ce se săvârșește la această mănăstire. Aștept cu frică momentul când trebuie să iasă preotul cu Sfântul Potir, ca să mă închin Dumnezeului Celui viu, Care mi-a descoperit că prin împărtășirea cu Sfântul Său Trup și Sfântul Său Sânge, ne putem mântui și moșteni viața veșnică. Iată de ce cu nedumerire și uimire îi privesc pe oamenii care umblă într-o parte și în alta înaintea marii Taine, tulburând binecuvântata atmosferă, când cu adevărat Însuși Domnul vine în Sfintele Uși, oferindu-Se pe Sine ca hrană”.

 

Apoi a luat mâna fratelui meu și, strângând-o, a pus-o în uriașa adâncitură care se făcuse în craniul său, după lovitura cu motocicleta. Prin aceasta a voit să dovedească autenticitatea tuturor acelora pe care le-a trăit și istorisit.

 

Această istorisire adevărată ne-a cutremurat sufletește. Adeseori o menționez în predicile mele, ca o mărturie adevărată a nespusei Dragoste, pe care a adus-o Domnul din Cer, chemându-i pe toți păcătoșii la pocăință, astfel încât să renască prin Sfânta Împărtășanie și să vină la Adevăr.

 

(Extras din Cartea „Din robie la Lumină”, a Arhim. Ioan Kogan) | vladherman.blogspot.ro

 

 

 

Cine L-a făcut pe Dumnezeu?

 

 

Un tânăr a mers la un bătrân înțelept și l-a rugat cu căldură:

 

    – Cum este Dumnezeu? Există Dumnezeu? Spune-mi te rog! Tu crezi că există Dumnezeu?

 

   – Desigur că cred, a răspuns bătrânul.

 

   – Crezi și aceasta cum că Dumnezeu a creat lumea?

 

   – Desigur că cred.

 

   – Dar pe Dumnezeu cine L-a făcut?

 

   – Tu, i-a răspuns cu seriozitate și scurt bătrânul.

 

Tânărul a fost șocat de răspunsul bătrânului și după puțin i-a spus:

 

 – Eu te întreb serios, iar tu îmi spui că eu L-am făcut pe Dumnezeu.

 

 – Dar și eu îți vorbesc serios, i-a răspuns bătrânul. Chiar foarte serios îți vorbesc, și ia aminte de ce. Tu, prin toate cele care mă întrebi, arăți că nu cauți să-L afli pe Dumnezeu așa cum este El, ci tu cauți să afli un dumnezeu așa cum îl vrei tu, cum ți-l închipui tu, făcut după măsurile tale. Deci acest dumnezeu pe care ți-l vei face tu, nu va fi Dumnezeul cel adevărat.

 

Apoi a adăugat acel sfânt bătrân:

 

  – Fiule, caută să-L afli pe adevăratul Dumnezeu și să-L primești așa cum este. Să nu-L vrei așa cum ți-L închipui. Străduiește-te să devii tu așa cum te vrea Dumnezeu. Străduiește-te să-L înțelegi așa cum este și să iubești voia Lui, așa cum este.

 

 

RUGACIUNEA MINTII

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Sub forma împrejurarilor potrivnice, a bolilor, a mortii unei persoane iubite, nenorocirile îi împing adeseori pe oameni sa se roage. Dar atunci când situatia se amelioreaza, nu numai ca pornirea lor spre rugaciune slabeste, dar rugaciunea însasi pare a fi lipsita de sens. Exista însa o forma diferita de rugaciune, rugaciunea mintii, fixata pe vesnicie, si aici nici o bunastare exterioara nu poate tamadui suferintele sufletului care se vede esuând în cautarea sa dupa Cel Vesnic.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 62.



Modestia nu înseamnă nicide­cum slăbiciune

Sfântul Ioan Maximovici

 

 

În lumea aceasta, mulţi sunt cei care nu cunosc legile duhovniceşti – însă aceste legi există şi dovedesc netemeinicia necredinţei în lumea duhovnicească. Omul care, mândrindu-se, se laudă, produce o impresie penibilă, respingătoare, asupra tuturor, chiar şi asupra oamenilor lipsiţi de religiozitate – şi, cu cât mai mult se laudă şi se îngâmfă, cu atât le pare mai penibil celor din jur. Aceasta e acţiunea legii duhovniceşti. Şi cu cât este mai modest omul, cu atât le este mai plăcut tuturor. Cei modeşti sunt iubiţi de toţi, cei mândri le sunt respingători tuturor. Vedem limpede că până şi în oamenii necredincioşi acţionează o lege nestrămutată – şi, dacă cei necredincioşi nu preţuiesc modestia în ei înşişi, o preţuiesc întotdeauna în ceilalţi oameni.

 

Nu vom greşi dacă vom recunoaşte modestia drept una dintre trăsăturile cele mai dătătoare de mângâiere ale personalităţii umane. Modestia este, fără discuţie, egala milostivirii, fiindcă omul modest este deja milostiv faţă de ceilalţi oameni – nu-i agasează cu pretenţiile sale, nu-i chinuie dându-şi importanţă. Vrând sau nevrând, cel lipsit de mândrie întotdeauna Îl cinsteşte, în primul rând, pe Dumnezeu, iar apoi şi pe oameni, care de la Dumnezeu îşi au toate darurile.

 

 Ca atare, cel modest nu pierde niciodată în viaţă; talentele şi calităţile lui nu sunt diminuate de modestia lui, ci, dimpotrivă, cresc şi mai mult.

 

De asemenea, modestia nu înseamnă nicidecum slăbiciune, aşa cum cred unii, care se tem de ea. Ea şi numai ea este putere şi vitejie a duhului. Şi în viaţa societăţilor şi a popoarelor, „mândria merge înaintea pieirii”. Nivelul de cultură autentică este direct proporţional cu modestia socială şi internaţională – şi de aceea Cuvântul, Care a zidit lumile, a luat asupra Sa o viaţă de Om modest şi a străbătut o cale de viaţă pătimitoare, arătând duhul modestiei ca pe o lumină care călăuzeşte la slava nesfârşită a Împărăţiei cereşti. Smerenia lui Iisus Hristos a devenit pecete a adevărului în om.

 

Vol. Cum să biruim mândria. Lecții de vindecare a mândriei din sfaturile Sfinților Părinți, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2010, p. 123-124

 

 

 

Cum te prosteşte Facebook, fără să-ţi dai seama

 

 

Conform unui studiu efectuat de curând, Facebook ar avea o influenţă negativă asupra capacităţilor noastre intelectuale.

 

Deşi puţini s-ar fi aşteptat la acest lucru, un nou studiu scoate la iveală faptul că Facebook ar putea avea un impact negativ asupra intelectului unei persoane. Mai exact, reţeaua socială satisface dorinţa oamenilor de a căuta din ce în ce mai multe informaţii care se potrivesc cu propriile opinii şi de a le ignora pe cele care le contrazic.

 

În această situaţie, cunoscută drept „information bias” (o traducere ar putea fi „prejudecăţi în privinţa informaţiilor”), oamenii ajung să fie implicaţi în comunităţi în care majoritatea membrilor au păreri similare, ceea ce înseamnă că rareori va fi expus unor opinii diferite pe teme importante. Studiul se pare că ar fi fost efectuat în Italia, între anii 2010 şi 2014.

 

Astfel, cei care au luat parte la studiu au analizat modul în care se răspândesc teoriile conspiraţiei şi ştirile din domeniul ştiinţei, dar şi modul în care acţionează trolii pe internet. Au descoperit că pe Facebook, cele mai ciudate teorii, chiar dacă nu se bazează pe vreo informaţie de încredere, se pot răspândi extrem de rapid. Asta deoarece oamenii au tendinţa de a acorda mai mare atenţie informaţiilor care îi interesează şi de a le distribui.

 

Unul dintre efectele cele mai neplăcute este radicalizarea. Aceasta presupune întărirea convingerilor unei persoane în condiţiile în care observă că sunt mulţi oameni cu aceleaşi opinii. Soluţiile, pentru moment, nu sunt în număr foarte mare. Una dintre ele, de exemplu, fi crearea mai multor grupuri în care diverse teme pot fi dezbătute din orice perspectivă.

 

Sursa: jurnal.md

 

 

ROADELE DATATOARE-DE-VIATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„Dupa roadele lor îi veti cunoaste” (Matei 7, 16). Dupa roadele dulci, datatoare-de-viata si fericire ale Sfintei Liturghii, ale Preacuratelor Taine ale Trupului si Sângelui Domnului vei cunoaste ca Liturghia este de la Domnul si ca ea ne umple de Duh dumnezeiesc si ca acest Duh Preasfânt, datator-de-viata respira în toate rugaciunile si în toate rânduielile sfintelor acte liturgice. Liturghia mi se pare asemenea unui pom minunat, plin de viata. Cu frunze viguroase! Cu roade bogate! Si frunzele sunt spre vindecare, nu numai roadele! Oare cine nu s-a ales cu bogat folos duhovnicesc, cu pace si cu dulceata în suflet, fie si numai de la o singura participare evlavioasa la dumnezeiasca Liturghie? Roade bune nu da decât pomul sanatos. Asa e legea firii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 181.



METALE PRETIOASE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Fara a fi puse la încercare, fierul ordinar ar putea trece drept otel, alama sau tinicheaua, sau vreun aliaj de argint drept argint curat, bronzul drept aur, aurul impur drept aur curat, o sticla ordinara drept diamant. Numai puse la încercare, aceste materiale îsi descopera adevarata lor valoare. Asa se întâmpla si cu oamenii. În aparenta, multi se arata blânzi, smeriti, milostivi, buni, simpli, chibzuiti, credinciosi etc. Daca sunt pusi la încercare, se descopera nu arareori ca sunt rai, mândri, împietriti la inima, necinstiti, zgârciti, lacomi, invidiosi, ranchiunosi, lenesi etc. Oamenii sunt pusi la încercare prin lipsuri, pierderi materiale, necazuri, boli, umilinte. Cei ce trec cu bine printr-o încercare sunt vrednici de Împaratia lui Dumnezeu, cei care nu-i fac fata nu sunt vrednici de ea, fiindca mai tin în ei o mare doza de rau.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 281



Credința neclintită a soției și puterea pocăinței

 

 

         Șoferul a urcat cu agerime pe scaunul său și a pornit motorul. Ultimii călători s-au urcat în grabă, căutându-și locuri unde să stea. Era Ajunul Crăciunului și circulația era la apogeu.

 

         S-a plecat să-și ridice valijoara ei, dar soțul a apucat-o înainte. A așezat-o la bagaje și s-a întors voios lângă ea.

 

         – Să ai drum bun! i-a urat el, zâmbindu-i. Peste puțin ne întâlnim din nou aici.

 

         A zâmbit și ea cu silă, au schimbat o sărutare rece între ei și s-a așezat la locul ei. Pleca spre Atena urgent, pentru cel puțin două zile. Să dea o mână de ajutor fiicei lor, care intra în spital pentru o mică intervenție. Nimic neliniștitor, căci avea să iasă în aceeași zi din spital, dar cineva trebuia să stea cu cei mici, până avea să se întoarcă mama lor.

 

         Autocarul a pornit. Înainte de a intra pe șoseaua principală, și-a privit din nou cu coada ochiului soțul. El i-a făcut semn cu mâna. Și-a mișcat și ea capul ușor, dar fără niciun chef. O dispoziție melancolică i-a umplut sufletul. De îndată ce autocarul s-a depărtat, soțul și-a scos telefonul mobil. A căutat în lista de contacte, după care a apelat:

 

         – Sunt liber! a spus el plin de bucurie. Ce-ai spune pentru diseară la 8?

 

         – OK. În locul știut diseară la 8, a răspuns laconic o femeie, care a închis grăbită convorbirea.

 

         La auzul acestui răspuns, el și-a frecat mâinile, plin de satisfacție. Toate îi mergeau așa cum își dorea. Vreo două zile avea să fie liber cu ultima sa prietenă; nu era chiar puțin lucru. Vor avea tot timpul la dispoziția lor… De necrezut!

 

         A aruncat o privire peste ceasul său. Era abia ora 5. Avea timp să meargă acasă să se împrospăteze puțin. Simțindu-se de parcă plutea și cu inima plină de bucurie și vioiciune, de parcă ar fi fost un tânăr de 20 de ani, a intrat în mașină și a apăsat pe accelerație, fluierând… Cât de bine le aranjase pe toate!

 

         Griul decembrie a adus primele picături pe parbrizul cel mare. Șoferul a pornit ștergătoarele. Discuțiile încete ale pasagerilor zumzăiau în urechile ei, dar femeia privea în gol pe geam. Autobuzul era plin și sufocant. Lumina se împuțina repede, iar priveliștea devenea din ce în ce mai încețoșată. Șoferul a aprins farurile mici. A simțit că se sufocă și mai tare. Întunericul nu o cuprindea numai pe dinafară, ci năvălea și în interiorul ei.

 

         De multă vreme observase mișcările ciudate ale soțului și de aceea șerpii o înlănțuiau de pretutindeni. S-a străduit să rămână cu cât mai mult sânge rece posibil. Nu i-a făcut însă nici cea mai mică aluzie. Nu se putea plânge că nu avea grijă de ea, dar și-a dat seama că ceva se întâmpla și în paralel. S-a silit să nu se prăbușească din cauza șocului, dar a pierdut orice încredere în soțul ei. Toate în lăuntru i s-au năruit. Simțea că este trădată și amărăciunea îi ajungea până în străfundurile sufletului ei.

 

         Iar acum intuia cu exactitate ce avea să se petreacă în lipsa ei. Nu s-a gândit niciodată să pună poliția pe urma lui și nici nu voia acest lucru. Cu toate acestea, ghicea limpede toate acțiunile lui. Și-a dat seama că prin plecarea ei îi dădea libertate în mișcări. Și ce dacă venea peste două zile Crăciunul? Pentru ce să se întoarcă înapoi și pentru cine?

 

         Gândurile insistente aduceau durere în capul ei și strângere de inimă. Deodată ochii ei s-au umplut de lacrimi. S-a temut ca nu cumva să fie observată de pasagerul de lângă ea și de aceea și-a întors fața către geam. Aproape în mod mecanic și-a deschis geanta, căutându-și mobilul. S-a prefăcut că apelează un număr, ca să-și ascundă tulburarea. A căutat numerele cu degetele tremurânde… ecranul s-a luminat… dar pe cine să sune și ce să vorbească?

 

         Dintr-odată, în privirea ei tulburată a apărut neinvitat chipul duhovnicului ei, care adormise în urmă cu trei ani. În timpul vieții sale, alerga la ajutorul lui în fiecare problemă a ei. Dar acum?…

 

         Ca și cum ar fi fost împinsă de un îndemn inexplicabil, a format spontan – așa cum făcea de demult – numărul lui și a pus telefonul la ureche. Un suspin adânc și încet, mai degrabă decât voce, a ieșit din gâtlejul ei.

 

         – Preabunule Gheronda, ajută-mă! Mă pierd… Arată-mi calea! Mă cuprinde noaptea…

 

         – De ce plângi, draga mea? Pe cine cauți? a răsunat de îndată o voce catifelată în urechea ei, dar și mai profund o auzea în inimă.

 

         A înghețat cu totul… Cine îi vorbea? Duhovnicul ei? Dar acela nu mai trăia… Cum de a răspuns la apelul ei? Nu cumva aiurea? Privea telefonul cu ochii holbați. Pe ecranul lui luminos strălucea cu culori minunate nu numărul apelat, ci chipul blând al starețului, așa cum îl știa dintotdeauna. Dar cum se putea întâmpla așa ceva? Se uita cu privirea lui cea dulce și îi zâmbea. În priveliștea cea mângâietoare a vântului puternic, un val plin de desfătare a răsturnat apăsarea cea grea de pe sufletul ei, împrăștiind-o ca pe un nor rău. O ușurare dulce s-a întins până în ultima celulă a ființei ei. Buna-dispoziție i s-a revărsat în inimă.  S-a lăsat cuprinsă de vraja acelei clipe de taină, chiar dacă nu înțelegea nimic.

 

         – Ce ți se întâmplă, fiica mea? a întrebat încet starețul.

 

         – Părintele meu, le știi deja, nu e nevoie să ți le mai spun, a răspuns ea parcă răpită, dar tot cu o voce înceată, ca să nu fie observată. Vezi alunecarea soțului meu. Întuneric adânc s-a lăsat peste viața mea. Cu ce curaj să mai trăiesc? Înlăuntrul meu sunt numai ruine.

 

         – Dar și tu ai alunecat, fiica mea. Nu numai soțul tău.

 

         – Eu?! Dar cum am alunecat și când? a întrebat ea și mai mirată.

 

         – Întotdeauna ai fost în alunecare de pe calea lui Dumnezeu, a răspuns starețul cu voce blândă. Trăiai și tu visul tău singură. Spune-mi adevărul, când l-ai iubit pe soțul tău? Întotdeauna, îmi vei spune. Dar nu te grăbi! Ai iubit ceea ce ți-a dăruit, iar nu pe el. Era pentru tine o bucată ce lipsea din planul tău. Completarea cea mai potrivită într-un model pe care tu l-ai făurit. Aceasta ai iubit, folosul tău provenit din prezența lui. Și acum plângi pentru vitrina care ți s-a stricat. Iei în socoteală numai paguba ta. Dar pe el nu l-ai iubit niciodată cu adevărat. Uite că acum ți-a devenit nesuferit, când a refuzat să completeze acel puzzle al imaginației tale.

 

         Femeia nu vorbea. Nu avea putere să mai articuleze niciun cuvânt. Simțea că se prăbușește. Starețul însă a continuat:

 

         – Nu te uita la cele prin care treci tu, ci la ce se va întâmpla cu el. Este timpul să-l vezi pe bărbatul tău. Uită de tine! Și orice ceri de la Dumnezeu, urmărește să fie pentru el, nu pentru mulțumirea ta. Scopul tău este acum să nu se piardă el, creatură unică, de o neprețuită valoare, creat cu multă măiestrie de Dumnezeu! Este omul tău, ai uitat? Nu ți l-a dat Dumnezeu? Nu te va întreba cândva ce ai făcut pentru el? Dacă pe tine nu te doare pentru el, cine îl va privi cu bunătate? Luptă-te acum să nu se piardă în abis! Lasă sentimentele tale deoparte. Este timpul să-ți iubești soțul!

 

         Chipul acela luminos și sfânt a dispărut de pe ecran, dar în inima ei strălucea foarte viu. Pentru câtva timp a rămas nemișcată, prinsă între acele legături nevăzute ale vrăjii mai presus de lume. Se temea să se miște ca nu cumva să alunge acea fericită simțire ce o înfășura ca o cămașă prea luminoasă. Ca o rază de lumină lină peste întristarea ei au fost acele cuvinte ale Starețului; i-au descoperit ceea ce nici măcar nu bănuia. Pentru prima dată își vedea sufletul limpede, ca pe o carte deschisă. Era foarte impresionată.

 

         Mâna ei tremurândă a alunecat în geantă. Și-a căutat metanierul, pe care îl avea ca pe un dar neprețuit de la duhovnicul ei. L-a trecut peste degetele ei cu mișcare de parcă l-ar fi mângâiat. La prima boabă s-a oprit… Destul de încet, a reușit totuși să șoptească: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește pe robul Tău!”.

 

         A rostit, a repetat… la fiecare boabă… încet-încet… Rugăciunea ei se străduia încet să deschidă drum, precum pârâiașul prin buruieni și pietre. Dar încet, încet s-a „oțelit”. Precum toiagul lui Moisi, a lovit cu putere stânca sufletului ei cea fără de apă. Și pârâiașul s-a umflat, râul a devenit torent năvălitor ce a țâșnit în pustia dinlăuntrul ei. A fermecat-o cu totul. Cugetul ei s-a înălțat cu iuțeală. A străbătut munți și drumuri pe care întunericul le înghițise precum iadul. Se răsucea neîmblânzită, căutându-și soțul. Cu aripi puternice de vultur, rugăciunea ei a zburat până la acela și l-a îmbrățișat în chip tainic. O nostalgie dulce și nemaiîntâlnită a străpuns ca o durere surdă inima ei. Își dorea să fie lângă el. Pentru prima dată a simțit că are puterea de a-l iubi pe soțul ei.

 

         Întunericul nopții se întețea, dar sufletul ei se umplea de lumină. Învăluită în acea lumină dulce, continua neîncetat: „…miluiește pe robul Tău…”.

 

         Exact la ora 8, plin de chef, îmbrăcat elegant, atent aranjat pentru acea ocazie, bărbatul ridica mâna pentru a apăsa pe soneria casei unde avea întâlnire. Voia să sune, dar șovăia… O nesiguranță imperceptibilă îi străbătea pe neașteptate sufletul. Ce să fi fost oare aceasta? Nu-și dorise atât de mult să vină aici? De ce atunci șovăia acum el, cel atât de nerăbdător? Mâna i-a rămas suspendată în aer și apoi a coborât. Ce i se întâmpla? Deodată nu a mai simțit siguranță pentru ceea ce voia să facă.

 

         Stătea pe gânduri și nu putea să se mai înțeleagă pe el însuși. O pornire lăuntrică îl îndemna să sune, dar mâna rămânea din nou nesigură. Chipul trist al soției sale a străbătut ca fulgerul pe dinaintea ochilor săi. Cu adevărat, de ce să-i facă una ca asta? Un sentiment neplăcut l-a cuprins. Pentru prima oară se simțea vinovat. Niște învinuiri ridicaseră capul înlăuntrul său. Dar de ce i se întâmplau lui acum toate acestea? Fără a putea explica, a înțeles că nu era în stare să-și înfăptuiască planul. Ceva misterios, inexplicabil înlăuntrul său îl îndepărta de la scopul inițial.

 

         S-a întors încet, încet și a început să se îndepărteze cu capul plecat. A sunat apoi mobilul său. Îl căuta cea cu care avea întâlnire. Nu a răspuns. Fără să vrea, fără să se străduiască, tot mai insistent, tot mai viu se zugrăvea înlăuntrul său chipul soției. Acum își dorea să fie lângă ea. Nu mai simțise de mult așa ceva. Îl atinsese ceva dumnezeiesc. Harul rugăciunii ei nevăzute îi adusese la o întâlnire tainică.

 

         Seara târziu, la o oră foarte târzie, a venit ultima cursă de autobuz. Aplecată, cu multă atenție, soția lui a coborât treptele, dar înainte ca piciorul ei să atingă pământul, o mână o prindea cu gingășie pe a ei. A ridicat bucuroasă capul și a simțit ca și cum îl vedea pe soțul ei pentru prima dată. Cu un zâmbet luminos, s-au strâns cu putere în brațe, s-au sărutat, de parcă ar fi fost prima lor întâlnire.

 

         În adierea de vânt de iarnă, sub cupola autogării, răsunau armonios colindele de Crăciun. Din copacii împodobiți, strălucirile se răspândeau cu miile. Sărbătoarea însă o aveau acum ei, în inimile lor, care se umpluseră de bucuria Nașterii Domnului. Se revărsa de pe chipurile lor vesele și din ochii luminoși.

 

         Nu și-au spus multe, ci cu ochii înlăcrimați, au rostit:

 

         – Crăciun fericit, draga mea!

 

         – Cu siguranță va fi fericit, scumpul meu! a șoptit ea, în timp ce mergeau îmbrățișați.

 

         Iar toți cei care îi vedeau în acele clipe mergând împreună în lumină dumnezeiască a nopții de Crăciun, pentru ani de zile aveau să vorbească despre o poveste tăcută, dar adevărată de iubire fierbinte…

 

 

Poveste de iarnă

 

 

Azi intr-un magazin de paine. In fata mea o batranica imbracata tare ponosit scoate cu maini tremurande, cu degete inghetate, un portmoneu invechit in care se zaresc cateva bancnote de 10 lei – putine! si cateva de 1 leu- ceva mai multe. Scoate dintr-un buzunaras ascuns cateva monede. Le numara, cu grija, de cateva ori. Cu aceleasi degete tremurande- imbatranite de atatia ani de munca, de jertfe, de chinuri, de suferinta, de lacrimi, de boli… De prea putine bucurii.

 

Cere doua paini. Da sa le plateasca, insa vanzatoarea ii spune ca a trecut Mos Nicolae pe acolo, lasand in dar paini pentru toti batranii, pentru o perioada. Batranica face ochii mari, insa adauga repede, indreptandu-si spatele si rostind raspicat: ” iti multumesc, mama, dar am bani de o paine!” Vorbeste cu demnitatea unui Brancoveanu. Vanzatoarea insista spunandu-i ca un tanar a trecut si a lasat bani pt toti batranii ce vin sa cumpere paine, pentru pomenirea bunicii lui. ” Bogdaproste atunci, Maica!” “Sa fie primit!” zambeste vanzatoarea. Batranica isi sterge pe furis o lacrima, isi face o cruce si iese in frig cu inima incalzita de ” painea cea de toate zilele” primita in dar intru pomenirea celor ce s-au dus…dar nu au plecat.

 

Chiar in timp ce imi cumpar painea, apare un tanar grabit, coborat parca de pe catwalk. Inalt, frumos, imbracat impecabil, cu un zambet ce ar putea topi toata Antarctica, se arunca peste tejghea imprastiind in jur un parfum irezistibil si ii intinde vanzatoarei o bancnota:” Pentru maine. Va pup, va iubesc, Doamne ajuta!”

 

 Vanzatoarea il priveste plecand in graba, urcandu-se in masina lui de fitze…nici nu ma mai vede, nici nu mai aude, ramane pierduta, topita, cu un zambet larg… se inchina in graba si spune soptit, cu ochii in lacrimi “Sa-i dea Dumnezeu sanatate!”

 

Magazinul cel mic de paine s-a umplut deodata de lumina si de caldura. In ciuda iernii de afara.

 

Asta e Romania mea!

 

Va pup, va iubesc, Doamne ajuta!

 

 

 

TIMPUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Traieste clipa! Pentru ca trecutul e tot trecut orice am face, viitorul e tot viitor orice am face, prezentul este numai în posesia noastra. Bucura-te de prezent, de ceea ce Dumnezeu ti-a rânduit, nu sta mereu cu fata înspre trecut sau cu fata înspre viitor, caci pierzi prezentul. Ce valoare vor avea faptele noastre, gândurile noastre, lucrurile pe care le facem noi azi, pentru cei de mâine?… Ma impresioneaza foarte mult când vad cum înghite timpul totul si numai ceea ce este drept, cinstit, curat ramâne si este mai puternic decât timpul.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 129



Despre Botez

„lipsa Botezului complet este un handicap spiritual”

 

 

Lumea fierbe. La propriu. Focare de război și interesele celor mari în anumite zone geografice, dorința de a deține cât mai mult controlul și de a administra cât mai multe bogății, ne-a adus în pragul crizei majore pe care omenirea o traversează astăzi. Atacurile la adresa Bisericii Ortodoxe s-au înmulțit, iar schimbarea normelor, legiferarea anormalului, permiterea în numele corectitudinii politice a unor manifestări considerate de la apariția Fiului lui Dumnezeu pe Pământ ca fiind păcate, duc la răsturnarea, la negarea legilor divine.

 

Se glumește astăzi înclusiv despre Botez, cea mai veche Taină. Este un atac chiar la temelia creștinătății. Căci, cum spunea Părintele Sofian, „prin taina Botezului, cel care se botează devine fiu al lui Dumnezeu prin har, este frate cu Iisus Hristos, prin Duhul Sfânt: Iată, voi sunteți frații Mei și prietenii Mei, spune Apostolul Ioan. Prin botez fiecare credincios devine mădular al Bisericii și este unit cu Trupul lui Hristos, formând întreaga mulțime a credincioșilor. Capul acestui trup duhovnicesc este Iisus Hristos, iar cel botezat este fiu al lui Dumnezeu și face parte din acest Trup tainic al Mantuitorului Hristos. Ușa de intrare în creștinism este Botezul. Cine nu se botează, nu are parte de veșnicia creștină, veșnicia în lumină și bucurie, asa cum ne descrie Mantuitorul viața de dincolo. Este o viață de mare fericire pentru toți care ajung să moștenească Împărăția cea de sus.”

 

Astfel, o discuție foarte interesantă cu părinții de la Muntele Athos, a fost cea legată de Taina Sfântul Botez, cel prin care trec toți creștinii ortodocși, și care reprezintă dedicarea completă și necondiționată voii lui Dumnezeu, reprezentat prin Sfânta Treime.

 

Verbul a boteza provine din grecescul baptizo, care înseamnă scufundare, afundare. Când Sfântul Ioan boteza în apele Iordanului, cei care primeau botezul erau scufundați imediat după ce își mărturiseau păcatele. Adică erau scufundați în apă, nu stropiți cu apă, ceea ce ne trimite cu gândul la faptul că un botez corect este cel prin afundare totală și nu prin stropire, care este o acțiune parțială, o adaptarea lumească la o practică lăsată de Dumnezeu pe Pământ. De-a lungul timpului însă, unele fracțiuni creștine, plecate din Adevăr cu secole în urmă, au început schimbarea Sfintelor Taine, care reprezintă, în fapt, AND-ul credinței noastre, printre care și Taina Botezului. Noul „botez” aproape că a fost redus la stadiul de tradiție din cea de Sfântă Taină. Aceste practici se regăsesc, din păcate și în Ortodoxie, fiind cauzate de preluarea obiceiurilor unor credințe convergente, mai ales în anumite zone din Ardeal. Mai mult, ca nu cumva să răcească copilul, la insistențele mamei ori a bunicilor, părintele cedează presiunilor, iar pruncul abia dacă este stropit cu apă sfințită.

 

Mă frământa de ceva vreme o chestiune legată de botezul meu, realizat în apartamentul în care am crescut, fără afundare, doar prin stropire. Am fost un caz special, s-a ales această variantă a săvârșirii Botezului pentru că nașul meu era pilot pe avioane supersonice, iar intrarea în Biserică, cu toată escadrila după el, l-ar fi trimis, negreşit, la retestarea psihologică pentru că a înfăptuit „acțiuni mistice”. Cu alte cuvinte, la acea vreme, s-a făcut tot ceea ce se putea face.

 

– Botezul tău, zise părintele, chiar dacă s-a făcut în apartament și prin stropire, este unul cât se poate de valid. Dar, atâta timp cât nu ai fost scufundat integral, întreaga ta existență este vulnerabilă și expusă atacurilor demonilor. Platoșa Botezului nu te apără suficient. Ai avut de-a lungul timpului diferite tentații?

 

– Diferite? Am fost încercat de toate tentațiile și fobiile posibile. Însă nu prea le-am rezistat.

 

– Așa se manifestă Botezul făcut pe jumătate. Deși este recunoscut și valid, acesta nu se manifestă cum ar trebui. Pentru un om care merge la Biserică de Paști și de Craciun, este suficient, dar este exclus să faci performanță duhovnicească. Este ca și cum ai pune un olog să facă performanță în atletism. Nu poți excela în rugăciune, în virtuți, în nimic, doar supraviețuiești. Lipsa Botezului complet este, practic, un handicap spiritual, invizibil la prima vedere, dar cu grave efecte de ordin duhovnicesc.

 

– Parinte, din ce știu, Botezul se realizează o singură dată în viață.

 

– Așa este și așa trebuie să rămână! Dacă vrei însă mai mult decât o cursă șchiopătând, de te cheamă Biserica mai mult de două ori pe an, trebuie să faci ce a rămas nefăcut sau ce nu a fost făcut cum trebuie.

 

– Ce ați face, părinte, în locul meu?

 

– Aș repeta urgent și fără semne de întrebare ceea ce nu s-a făcut cum trebuie din Taina Sfântului Botez. Am văzut destui oameni botezați necorespunzător și stiu ce vorbesc.

 

– Dar preoții ortodocși care încă practică Botezul prin stropire, ce ar trebui să facă?

 

– Aceștia ar trebui să conștientizeze efectele de ordin duhovnicesc rezultate din Botezul incomplet de care vor da socoteală cândva și să revină urgent la autentica practică ortodoxă.

 

– Multumesc, părinte, pentru toate!

 

Ce a urmat este lesne de înțeles, Botezul petrecându-se în spatele mânăstirii Vatoped, în mare, ca în primele veacuri creștine. Duhovniceşte vorbind, mărturisesc cu toată ființa că nu se compară starea de botezat parțial cu cea de botezat pe de-a-ntregul. În primul rând o serie de vechi ispite și-au pierdut forța. Totodată, claritatea înțelegerii unor lucruri a crescut exponențial. Păcatul este mult mai ușor de identificat și ai deja forța necesară evitării lui într-o măsură sporită. Gândurile sunt privite cu mai mult discernământ, ocazie cu care ispitele venite prin gânduri sunt mai ușor identificate și, în consecință, înlăturate sau evitate.

 

În discuțiile purtate cu alte persoane, minciunile și exagerările din spatele vorbelor devin perceptibile, aproape vizibile. Starea de stabilitate a întregii ființe este incomparabilă cu starea precedentă Botezului, în sensul că aspectele negative, vorbele altora, acțiunile celorlalţi îndreptate asupra mea, nu mă mai afectează în așa mare măsură. Dar cel mai mare câștig cred că este acela al clarității vizualizării propriilor păcate, la un nivel de înțelegere pe care nu bănuiam că îl voi avea. Dacă recomand refacerea Botezului acolo unde nu a fost făcut corespunzător, complet? Cu siguranță da, dar cazurile trebuie cercetate cu foarte multă atenție, discutate cu preotul duhovnic, ca nu cumva această acțiune să provoace rău, repetându-se nejustificat, cunoscându-se faptul că botezul se face doar o dată în viață.

 

 

 

Fragment din cartea Cu picioarele pe pământ,  ediție extinsă,  autor Ionuț RITEȘ,  care va fi lansată în curând cu binecuvântarea părinților de la Chilia Buna Vestire din Sfântul Munte Athos.

 

 

MUZICA OMENEASCA

Compozitorul Arvo Part

 

 

Muzica noastra va ajunge într-o zi la sfârsit. Trebuie sa traim cu constiinta acestui fapt. Poate ca va veni o clipa în care nici chiar cel mai mare artist nu va mai voi sau nu va mai avea ce sa creeze. Si poate ca în acea clipa îsi va pretui si mai mult creatia, caci va fi trecut dincolo de munca lui.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 71.

 

 

NEGURA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Grija fata de cele ale vietii materiale acopera asemenea unei neguri orizontul sufletului, întuneca ochii inimii, leaga sufletul. Tu nu te îngriji de nimic, lasa toata grija si toata preocuparea pe seama Domnului, asa cum ne învata Apostolul purtator de duh. Sa nu-ti para rau de ceea ce dai altuia. Acestea sunt o arvuna ale noilor si marilor îndurari ale Domnului fata de tine.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 233



Regret sau pocăință?

Arhimandrit Pavel Papadopoulos

 

 

 Citim în Sfânta Scriptură că Iuda s-a căit: „Atunci Iuda, cel ce L-a vândut, văzând că a fost osândit, s-a căit şi a adus înapoi arhiereilor şi bătrânilor cei 30 de arginţi, zicând:Am greşit vânzând sânge nevinovat. Ei i-au zis: Ce ne priveşte pe noi? Tu vei vedea. Şi el, aruncând arginţii în templu, a plecat şi ducându-se s-a spânzurat” (Matei 27, 3-5). Nu s-a pocăit. Și exact pentru acest motiv a ajuns la sinucidere.

 

Ce este regretul și care este diferența dintre regret și pocăință? Regretul este atunci când omul înțelege greșeala lui, când înțelege că a greșit, că a păcătuit, îi pare rău pentru faptele sau gândurile sale, în general pentru modul de viață pe care l-a avut în trecut. Acesta este regretul. Însă aceasta nu este pocăință.

 

De ce?

 

Pocăința nu înseamnă doar să înțelegi greșeala din trecut, ci și să începi procesul de schimbare. Iuda a înțeles că a greșit, dar nu a completat pocăința sa, nu s-a schimbat, a rămas în tristețea pe care i-a provocat-o simțământul păcatului lui, având ca rezultat împingerea sa în deznădejde. Pocăința are, așadar, două direcții. Una către trecut, și alta către viitor. Te pocăiești pentru greșelile trecutului și, în același timp, crezi și încerci să devii al lui Hristos. Pocăința este o mișcare dinamică, nu e ceva static. Am făcut o greșeală și o accept. Nu! Am făcut o greșeală, o accept și, mai mult, o depășesc. Nu rămân acolo, nu cochetez cu păcatul meu, ci-l spovedesc, și mai mult, privesc înainte, spre viitor.

 

Pocăința înseamnă nu doar evitarea răului, ci și facerea binelui. Vedeți în spitale, când merge doctorul la un pacient, îl examinează și constată boala. Pacientul nu spune nimic, nu are nici un rost să zică. Știu că am o problemă cu stomacul meu. Știu aceasta, însă de acum va trebui să încep procedura de vindecare. Cunoașterea problemei nu rezolvă problema însăși. Este primul pas, însă nu ajunge. Va trebui să încercăm să rezolvăm problema, până va exista un câștig. Așa și aici, faptul că admit că sunt iubitor de arginți este un început. Însă acest lucru nu înseamnă pocăință. Pocăința va fi întregită atunci când voi începe să cultiv milostenia. Biserica noastră, vedem, ne scoate în evidență atât de mult pe Sfânta Maria Egipteanca, încât unii părinți o numesc „pocăința întruchipată”. Cu alte cuvinte, ea este persoana care a demonstrat într-adevăr ce înseamnă să te pocăiești. Și-a recunoscut păcatul și a luat hotărârea de a se schimba. Nu a rămas neclintită, ci a început un proces de descoperire a lui Hristos. Din păcatul desfrânării, trece în viață feciorelnică, din asediul clienților ei, trece în asediul iubitului sufletului ei, Hristos. S-a apropiat de Hristos, L-a dorit, și-a întors dragostea ce o avea înainte pentru desfrânare, către Hristos, către feciorie. Observăm, așadar, că pocăința nu a fost doar pentru un moment, ci a reprezentat o încercare continuă de descoperire a harului, a lui Hristos.

 

Noi însă se vede de multe ori că facem invers. Facem un păcat, îl spovedim, iar după puțin timp iarăși cădem în el. Iar acest proces durează ani întregi. De ce?Pentru că nu avem pocăință, ci regret. Recunoaștem că am greșit, dar de la acel punct nu începem procesul de vindecare a greșelii.

 

Sfintele Paști înseamnă trecere. Iudeii serbau trecerea din robia egipteană, prin Marea Roșie, în libertate, în pământul făgăduinței. Acum și noi serbăm Paștile. Noi însă sărbătorim ceva mai profund și esențial, ceva ce s-a petrecut prin harul Domnului nostru Iisus Hristos. Sărbătorim trecerea de la păcat – din întuneric, la Lumina lui Hristos.

 

Învierea Domnului, așadar, am putea spune că înseamnă pocăință. Învierea noastră personală este pocăința noastră.

 

Sfinte Paști cu bucurie! Cu alte cuvinte, pocăință bună! Și când Paștile înseamnă pocăință pentru noi, trecere de la întuneric la lumină!

 

 

CONSTIINTA

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Constiinta este cea mai intima facultate afectiva sau capacitate sufleteasca prin mijlocirea careia are loc orice activitate spirituala; adica fara ea nu poate avea loc nici macar actul de a percepe prin intermediul organelor de simt, nici compararea notiunilor în vederea formarii de concepte, nici judecata, nici amintirea, deoarece impresia resimtita sub imboldul firii prin intermediul unui simt sau altul ramâne pentru om ca inexistenta daca sufletul nu va permite ca atentia sa sa fie îndreptata catre impresia respectiva si daca el nu si-o asuma în constiinta sa.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 127.

 

 

DISTRACTIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Ce înseamna sa umbli dupa distractii? Înseamna ca vrei sa-ti umpli, cu indiferent ce, un gol sufletesc, ceea ce vadeste o stare de boala, fiindca sufletul a fost facut sa lucreze, nu sa trândaveasca.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 195








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu