E bine sa mai recitim
din cand in cand unele pasaje pt ca nu tot ce zboara se mananca...
Consecinţele Tratatului de la Trianon
pentru români şi maghiari
Larry Watts
Represiunea neobosită
asupra etnicilor non-unguri i-a făcut pe cei de la Budapesta să piardă în mod
constant suportul internaţional în cea de-a doua jumătate a secolului al
XIX-lea, înainte de Primul Război Mondial.
Admiratorii
monarhiei duale austro-ungare au devenit cei mai exigenţi critici privind
dincolo de faţada unei administraţii aşa-zise vizionare în teritorii populate
în majoritate de alte etnii. (R. W. Seton Watson, Racial Problems in Hungary,
„Probleme rasiale în Ungaria” 1908). Situaţia etnicilor români din Transilvania
în ajunul războiului a fost sumbră. Autorităţile maghiare au răspuns cerinţelor
românilor de a fi eliberaţi de acest tratament cu o represiunea politică,
economică şi religioasă mai puternică, cu o asimilare şi mai brutală şi printr-o
colonizare maghiară şi mai extinsă asupra fostelor regiuni româneşti. (Keith
Hitchens, Rumania 1866-1947, 1994). Autorităţile vieneze au prevăzut în mod
corect că refuzul intransigent al ungurilor de a le acorda drepturi
fundamentale românilor va aduce sfârşitul monarhiei. Momentul Trianon a fost
interpretat în unanimitate de istoricii unguri ca o nedreptate extraordinară şi
o rană dureroasă. De fapt, Tratatul de la Trianon a redresat una dintre cele
mai longevive nedreptăţi din Europa. Pentru prima dată în câteva sute de ani
majoritatea populaţiei din Transilvania şi-a primit cu adevărat drepturile
politice şi civile, a fost eliberată de discriminarea economică sistematică, i
s-a permis libertatea religioasă şi nu a mai fost supusă naţionalismului agresiv
al unei "rase superioare". Dar
Tratatul de la Trainon nu a inversat pur şi simplu rolurile dintre discrimnat
şi discriminator.
Fosta
minoritate maghiară privilegiată nu a fost privată de drepturile politice. Nu a
suferit restricţii punitive aplicate practicilor religioase. Şi, cu excepţia
reformei agrare care de asemenea a redistribuit proprietăţile marilor stăpâni
din vechiul regat, minoritatea maghiară nu a fost supusă unei politici
economice discriminatorie. (David Mitrany, Pământul şi ţăranii în România:
Războiul şi Reforma agrară (1917-1921), 1930) Desigur că Tratatul de la Trianon
nu a fost perfect şi populaţii minoritare au continuat să existe de ambele
părţi ale noii granţie. Desigur, drepturile egale au fost incluse în
prevederile obligatorii cu privire la minorităţi, prevederi care i-au fost
impuse României în timpul negocierilor de pace. Şi, desigur, resentimentele
moştenite şi discriminarea individuală au continuat să persiste. Dar niciunul
din aceşti factori nu a putut diminua inovaţia fundamentală a egalităţii
constituţioinale şi legale din regiune. Trianon a fost fără îndoială o rană.
Dar guvernul de la Budapesta a păstrat-o deschisă în mod intenţionat şi s-a
îngrijorat până când a devenit gangrenoasă, inevitabil conducând ţara din nou spre
un război dezastruos. Odată stabilită ca prioritatea numărul unu a Ungariei
recuperarea teritoriilor pierdute prin Tratatatul de la Trianon, Budapesta a
dezvoltat un interest statornic în schimbarea forţată a frontierelor şi crearea
unei instabilităţi printre vecinii săi, care deţineau la acel moment aceste
teritorii, în scopul de a facilita transferul lor pe viitor. În acest sens,
Budapesta a căutat în mod activ să împiedice orice reconciliere fundamentală
etnică din regiune şi în special dezvoltarea unui vieţi comune între unguri şi
români. Dimpotrivă, Horthy şi guvernele ungare care au urmat la putere au avut
misiunea de a insufla convingerea, în rândul maghiarilor de pretutindeni, că
unirea Transilvaniei cu România a fost doar o ocupaţie temporară de către
trupele ostile, sub care minoritatea ungară a fost supusă la o continuă
brutalitate şi asimilare forţată, demonizându-i pe români şi politicile lor
asupra minorităţilor. Instrucţia lui Horthy din octombrie 1919 a exprimat în
mod explicit intenţiile interbelice ale Ungariei: "Până când va veni
timpul potrivit pentru un atac, relaţiile pacifiste cu România trebuie
menţinute, totuşi orice oportunitate trebuie folosită pentru a o izola
diplomatic, iar o organizaţie iredentistă activă trebuie să continue să existe
în Transilvania". (Gyula Juhász, Hungarian Foreign Policy (1919-1945),
1979) Cum incitarea la ură etnică şi instigarea la violenţă au devenit
simboluri ale politicii (clandestine) ale Ungariei împotriva vecinilor săi,
politica internă a alunecat de asemenea spre naţionalism extremist şi violenţă
paramilitară. Budapesta şi-a implicat organizaţiile maghiare imigrante din
întreaga lume în proiectul său iredentist.
La
conferinţa mondială maghiară susţinută la Budapesta în 1927, de exemplu,
organizaţia ungaro-americană a oferit sprijin pentru revizionismul teritorial,
pe care l-a onorat în timpul activităţii neîntrerupte de lobby a administraţiei
prezidenţiale americane. Horthy a reuşit chiar să recruteze ambasadori
britanici pentru a submina sprijinul Londrei pentru Bucureşti, dar şi un magnat
britanic care să insiste pe lângă Fuhrer să atace România. (Neil Tweedie and
Peter Day, “When Rothermere urged Hitler to invade Romania,” Telegraph, 1 March
2005) Demonstrând că toate mijloacele erau justificate în acest demers, Horthy,
care şi-a promovat în mod ostentativ sentimentele sale anti-comuniste şi
anti-sovietice, a colaborat de asemenea cu Stalin pentru a diviza România.
(Tatiana Volokitina, Tofik Islamov and Tatiana Poliakova, editors,
Transilvianskii Vopros: Vengero-Rumynskii Territorialnii Spor I SSSR,
1940-1946. Dokumenti, 2000) În tot acest timp, Budapesta nu şi-a asumat
niciodată responsabilitatea pentru represiunea sa de secole asupra populaţiei
române din Transilvania. Eşecul de a recunoaşte pe deplin această povară, de a
o analiza în toate aspectele sale, a făcut ca Budapesta să fie incapabilă de a
trece peste toate aceste conflicte interetnice. Elitele politice maghiare cu
greu s-au putut dezice de trecut pentru a merge mai departe, au refuzat să recunoască
faptul că originile actelor politice abuzive erau în continuare incluse în
politica de stat, contaminând sistemul educaţional şi denaturând percepţia
publică. În schimb, Budapesta a continuat să promoveze politicile secolului XIX
de asimilare forţată şi, când forţele lui Horthy au intrat în nordul
Transilvaniei în septembrie 1940, au început să ucidă sistematic elitele
intelecutale şi spirituale din oraşele şi satele româneşti. Acestea nu au fost
atrocităţi - crimele individuale ale ofiţerilor, soldaţilor sau unităţilor care
nu au ţinut seama de ordinele primite. Au fost mai degrabă acţiuni punitive
ordonate în mod specific de comandanţii militari maghiari în cadrul unei
campanii urmărită cu bună ştiinţă de conducerea politică maghiară. Dacă perspectivele
româneşti s-au pierdut în mijlocul acestei campanii, se pot imagina presiunile
şi forţele care au cuprins elitele maghiare individuale cu îndeajunsă viziune
pentru a recunoaşte nevoia de schimbare. Elocvent în acest sens a fost
protestul remarcabil al ministrului de externe Pal Teleki împotriva politicii
de a justifica în mod fals prin abuzul asupra minorităţilor atacurile maghiare
împotriva vecinilor săi.
În celebrul
bilet de sinucidere din aprilie 1941, ministrul ungar de externe a condamnat
conducerea ţării sale pentru că s-a plasat "de partea ticăloşilor, pentru
că nu există nicio fărâmă de adevăr în poveştile despre atrocităţi. Nu există
nici măcăr împotriva germanilor, darămite împotriva ungurilor!" (Nicholas
Nagy-Talavera, Cămăşile verzi şi ceilalţi: Fascismul în Ungaria şi România,
1970. În acea toamnă, Ivan Héjjas, unul dintre comandanţii preferaţi din
"Teroarea Albă" ai lui Horthy, şi Baron Ede Atzél, care a condus
"Societatea Transilvaniei pentru evidenţa populaţiei" responsabilă de
monitorizarea, deposedarea şi excluderea etnicilor români din economia
regională, au înaintat un plan pentru eliminarea etniei române în timp record.
Aprobat de primul ministru al Ungariei la începutul anului 1942, planul
propunea aceeaşi politică care a condus la sinuciderea lui Teleki, stipulând că
"pentru a justifica represaliile oficiale împotriva românilor",
comandouri maghiare "care vorbesc româneşte, se îmbracă în costume
naţionale româneşti şi se afişează ca un grup românesc, vor lansa atacuri
teroriste împotriva germanilor din Transilvania şi a unor grupuri de
unguri" (23 august 1944:. Documente, vol. i, 1984) Noile autorităţi
maghiare din Transilvania au urmărit un program de patru ani, de purificare
etnică împotriva românilor. Este de notat faptul că autorităţile române nu au
răspuns cu acceaşi monedă etnicilor maghiari care au rămas sub jurisdicţia lor.
După apelurile repetate ale României - şi în conformitate cu dispoziţiile
Tratatului de la Viena prin care s-a transferat Ungariei nordul Transilvaniei –
în 1941, o comisie de anchetă germano-italiană a fost trimisă să investigheze
situaţia. O alta a fost trimisă în 1943 la cererea guvernului de la Budapesta,
aparent ca parte a unui efort greşit de a anula vinovăţia ungurilor
identificată la prima anchetă.
Comisia din
1943 a identificat din nou problema ca fiind "discriminarea brutală
împotriva populaţiei româneşti de către funcţionarii publici şi civilii
maghiari", care a fost cauzată de "atitudinea fundamentală" pe
care autorităţile maghiare şi-au exprimat-o în mod deschis că "românii,
atât ca o rasă, cât şi ca o cultură, se află la un nivel mult mai jos decât
ungurii şi, prin urmare, nu pot avea pretenţii la acelaşi tratament cu
naţionalităţile de stat". (Vasile
Puşcaş, Transilvania şi aranjamentele europene: (1940-1944), 1995) Comisia germano-italiană a raportat mai
departe că, sub conducerea lui Horthy, educaţia în limba română a fost oprită,
iar profesorii români au fost exilaţi din Transilvania sau relocaţi în Ungaria
propriu-zisă. Populaţii întregi de sate au fost expropriate fără compensaţie şi
evacuate de urgenţă. Toţi funcţionarii publici români au fost concediaţi şi cei
care şi-au dorit să-şi primească pensiile pentru care au muncit, care îşi
doreau să se angajeze la stat sau care voiau să părăsească serviciul militar
erau obligaţi să se convertească mai întâi la biserica maghiară
(romano-catolică sau reformată). Numele românilor au fost maghiarizate în
documentele oficiale. Şi Bisericii Ortodoxe Române şi Bisericii Catolice
Greceşti li s-a pierdut recunoaşterea oficială din nou şi au fost distruse cu
acordul tacit al autorităţilor maghiare conduse de la Budapesta. Era ca şi cum
Budapesta ar fi vrut să sublinieze în cea mai întunecată culoare cât de
imperios necesar a fost într-adevăr Tratatul de la Trianon.
SURSA: Ion Turturica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu