De ce trage Charles la ortodoxie:
Prinţul Charles şi
părintele Dionisie...
În urmă cu câţiva ani, presa
britanică a făcut o dezvăluire explozivă care, în mod bizar, n-a trezit ecoul
pe care îl merita. Pe scurt, se afirma că Prinţul Charles, moştenitorul
coroanei monarhiei britanice, ar fi trecut la ortodoxie, în urma prieteniei cu
un călugăr român de pe Muntele Athos. Un gest nu tocmai surprinzător, având în
vedere că o parte din Casa Regală a Angliei e legată de ortodoxie prin fire
trainice - Prinţul Philip, soţul Reginei Elisabeta şi tatăl lui Charles, este
grec de religie ortodoxă, iar mama lui, prinţesa Alice, bunica lui Charles, a
fost călugăriţă ortodoxă.Argumente confirmate şi de desele vizite ale prinţului
pe "muntele sfânt", în căutarea rădăcinilor sale spirituale.
Textul care urmează recompune
câteva elemente menite să limpezească supoziţia presei britanice şi să
explice, poate, afecţiunea, mărturisită public de Prinţul Charles, pentru
români şi spaţiul românesc .
Întâlnire în chilie
Era în anul
2000, în a patra zi după Paşte, în miercurea luminată, şi primăvara se iţise
deja în Sfântul Munte Athos, îmblânzindu-i priveliştile. Pentru părintele român Dionisie
Ignat, întâistătătorul chiliei Colciu, care ţine de Marea Lavră Vatopedu,
era a nouăzeci şi una oară când prăznuia Învierea. Bătrânul acesta plin de sfinţenie, la care
se spovedeau mulţi dintre călugării Sfântului Munte, fie ei români, greci,
ruşi sau sârbi, se afla de 76 de ani pe Muntele Athos, şi în tot acest lung
răstimp, nu plecase niciodată dintre zidurile mânăstirii.
Se înrădăcinase cu totul între
pereţii chiliei, sfinţind-o cu metaniile şi rugăciunile sale.
În ultimii ani, Dumnezeu îi pusese
înainte o grea încercare. Îşi pierduse lumina ochilor, dar asta îi ascuţise
vederea lăuntrică, aşa că era în stare să zărească acum, mai limpede ca
niciodată, lumina lui Hristos care vine de dincolo de hotarele acestei lumi.
Deşi era un duhovnic vestit şi
foarte căutat, bătrânul Dionisie nu se semeţise. Rămăsese acelaşi om simplu şi
înţelept, ridicat dintr-o familie de ţărani moldoveni, care avuseseră mai mult
şcoala credinţei, decât pe cea a slovelor.
În adâncul inimii sale nu se putea
prinde trufia, pentru că era plină de dragoste şi de smerenie. Dragostea
aceasta avea să schimbe şi drumul prin vremuri al Prinţului Charles...
În ziua aceea de după Paşti, când
un călugăr de la Mânăstirea Vatopedu a venit să îi spună părintelui Dionisie că
moştenitorul coroanei Marii Britanii, Prinţul Charles, doreşte să îl cunoască,
bătrânul a ieşit în întâmpinarea lui şi l-a poftit pe neaşteptatul oaspete în
biserică. Era emoţionat. Pragul smeritei sale bisericuţe nu fusese niciodată
călcat de capete încoronate, iar cel care îl trecea acum era unul dintre cei
mai de seamă prinţi ai lumii.
Aşa că l-a întâmpinat cu mare
bucurie şi cu cinstea pe care o putea arăta un copil de ţărani, născut şi
crescut în România de dinainte de primul război mondial, când regele era
cinstit imediat după Dumnezeu:
- Mai întâi de toate, să-mi fie cu
iertare că nu pot găsi cuvinte de ajuns pentru a vă exprima, cu sinceritate,
marea bucurie care mă încearcă primind în mijlocul nostru nişte persoane atât
de înalte. Căci în această sfântă
comunitate ortodoxă, de care se bucură şi românii, de două sute de ani, şi pe
unde au trecut mulţi vizitatori, nu ni s-a mai întâmplat niciodată să primim
astfel de oaspeţi înalţi. Pentru aceasta, vă mulţumesc respectuos şi vă zic
bine aţi venit!.
Şi după cum spun documentele,
oaspetele, care fusese nu o dată în România, de care declarase public că este
îndrăgostit, i-a răspuns bătrânului călugăr la fel de înalt:
- Părinte, eu am vizitat România şi
am rămas impresionat de frumuseţea ei.Am fost în multe ţări în viaţa mea, dar
România m-a impresionat cel mai mult.
Ştiu însă că, în ciuda acestor mari frumuseţi şi bogăţii, pătura
populaţiei de jos nu este mulţumită, ci se află în suferinţă, iar eu sunt
hotărât să ajut cum pot, ca poporul român să fie mulţumit de viaţa sa.- Dacă
Bunul Părinte ceresc vă va ajuta să vă ţineţi promisiunea, vă veţi socoti ca
samarineanul cel milostiv din Sfânta Evanghelie. Ca şi pe acela, vă va
răsplăti Dumnezeu în eternitate, a spus părintele Dionisie.
Părintele Dionisie Ignat,
povăţuitorul Prinţului Charles
- Părinte, eu nu sunt ortodox, dar
sunt creştin şi respect cu sfinţenie pe Domnul nostru Iisus Hristos,
Dumnezeul tuturor. De când am cunoscut
Biserica Ortodoxă, sufletul şi inima mea s-au umplut de o mare bucurie, o
bucurie pe care nu am mai avut-o nicicând înainte. Fiindcă sunteţi înaintat
cu vârsta, nu am să vă obosesc mult, vreau doar să vă pun câteva întrebări, în
taină, în biserică.
Apoi prinţul şi bătrânul monah
s-au retras şi au stat la sfat. Nimeni n-a aflat vreodată ce au vorbit, dar
după cum s-a dovedit mai târziu, cei doi s-au legat unul de celălalt pentru
totdeauna.
La plecare, părintele Dionisie Ignat
l-a binecuvântat pe prinţ şi a rostit o rugăciune scurtă, care nu era luată din
cărţi, ci se izvodise în inima lui:
- Doamne, Dumnezeule a toată
făptura, binecuvântează-l pe Charles, superior al Marii Britanii, care
conduce un popor atât de numeros, cu sănătate şi înţelepciunea Ta, ca să
conducă spre pacea a toată lumea, că aşa vom cânta şi noi ca îngerii care au
cântat la naşterea Ta: «Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace,
între oameni binevoire».
Aceasta a fost prima vizită a
Prinţului Charles la părintele Dionisie Ignat, stareţul român al Chiliei
Colciu din Sfântul Munte Athos.
Prima din multele care au urmat,
căci, după această întâlnire, Prinţul de Wales a revenit în fiecare an, pentru
a se sfătui cu povăţuitorul său.
Să-i fi devenit între timp şi
duhovnic? Să-l fi ajutat pe prinţ dialogurile cu bătrânul monah român să-şi
cunoască mai bine rădăcinile româneşti, presupusa descendenţă din Ţepeş?
Dar în biografia lui Charles mai
există un capitol care explică apropierea lui de ortodoxie.
Bunica Alice
La sfârşitul anilor '60, pe
holurile somptuosului Palat Buckingham, putea fi întâlnită o femeie stranie.
Căruntă, vârstnică, îmbrăcată într-un veşmânt cenuşiu, de călugăriţă,
excentrica apariţie era Prinţesa Alice a Greciei, bunica Prinţului Charles,
mama tatălui său, Prinţul Consort Philip, Duce de Edinburgh, soţul Reginei
Elisabeta a II-a.
Veşmântul monahal nu era o toană
a bătrânei prinţese. Nu numai că era călugăriţă, dar întemeiase şi o mânăstire
şi avea propria capelă ortodoxă în palat.
Alice s-a născut în 1885 în
Anglia, în Castelul Windsor, ca Prinţesă de Battenberg. Prin sângele ei curgea
cel mai pur sânge albastru al imperiului - era strănepoata Reginei Victoria,
care i-a şi vegheat copilăria, iar părinţii săi erau înrudiţi cu marile
familii nobiliare germane, tatăl era Prinţul Louis de Battenberg, iar mama,
Prinţesa Victoria de Hesse şi Rhin.
Din păcate, micuţa Alice a avut
parte de încercări încă de când a venit pe lume: s-a născut cu o surzenie
congenitală, cu care a luptat îndârjit, izbutind, în cele din urmă, ca
printr-un efort titanic, să înveţe să înţeleagă ceea ce i se spunea, urmărind
mişcarea buzelor interlocutorilor şi să vorbească fluent trei limbi străine.
În 1902, Alice s-a îndrăgostit
nebuneşte de Prinţul Andrei al Greciei, cu care s-a şi măritat, un an mai
târziu. N-a fost un mariaj fericit, dar în doar zece ani, i-a dăruit soţului ei
cinci copii.
Philip (tatăl lui Charles) a fost
ultimul născut, o mare speranţă pentru familia regală a Greciei.
În 1908, când a vizitat-o în Rusia
pe mătuşa ei, Marea Ducesă Elisabeta Feodorovna, Alice a întâlnit în aceasta şi
un model creştin pentru lepădarea de sine.
Ruda sa mai în vârstă şi mai
bogată rămăsese văduvă şi tocmai îşi înstrăina proprietăţile şi îşi vindea
bijuteriile (nu şi-a cruţat nici măcar inelul de nuntă!), pentru a fonda
Mânăstirea Marta şi Maria, în care a înfiinţat şi un spital, un orfelinat şi o
farmacie.
Marea Ducesă Elisabeta Feodorovna,
mătuşa bunicii Alice
Întâlnirea cu Marea Ducesă
Elisabeta a fost copleşitoare pentru prinţesa Alice, mai ales sub raport
spiritual. Născută protestantă, ea avea să se convertească, douăzeci de ani
mai târziu, la religia ortodoxă a mătuşii şi a soţului său.
Ba, şi mai mult, după vizita în
Rusia, şi-a aşezat în inimă gândul că poate să le fie de folos celor simpli şi
umili, servindu-i, în loc să fie servită. În timpul războaielor balcanice, a
plecat pe front, ca soră de Cruce Roşie, veghind asupra soldaţilor greci şi
cărând, cot la cot cu infirmierii, răniţii de pe front.
Avea să îi scrie mamei sale că vede
zilnic membre amputate, oameni schilodiţi şi râuri de sânge. Dar nu s-a întors
acasă, ci a înfruntat ororile frontului până la încheierea războiului.
Ca o ironie a sorţii, poporul
Greciei, căruia prinţesa i se dăruise cu totul, a răsturnat monarhia, a
deposedat-o de averi şi l-a arestat pe Prinţul Andrei, soţul ei, condamnându-l
la moarte, sub învinuirea că a pierdut războiul cu Turcia lui Kemal Ataturk.
A fost nevoie de intervenţia Angliei
pentru a fi eliberat. Şi Alice a scăpat cu greu cu viaţă, fugind cu toată
familia la Paris, dar nervii ei, care rezistaseră la atâtea încercări în
război, au cedat.
În capitala Franţei, a fost
diagnosticată cu schizofrenie paranoidă. Tratamentul de atunci, prescris de
însuşi Sigmund Freud, care a consultat-o personal, era barbar - radiaţii cu
raze X, pentru inducerea forţată a menopauzei, şiinternarea cu forţa în
sanatorii speciale, adevărate închisori de lux pentru capetele încoronate.
Familia a uitat-o, soţul ei,
frumosul Prinţ Andrei, s-a consolat de pierderea coroanei şi averii,
mutându-se cu o amantă în sudul Franţei. Cel mai tragic a fost că micul
Philip, lumina ochilor ei, prâslea familiei, nu a fost lăsat să-şi mai vadă
mama bolnavă.
Prinţesa Alice a ieşit din spital,
după doi ani de chin, şi s-a făcut nevăzută...
O nălucă rătăcită printre oameni
Suntem în miezul celui de-al doilea
război mondial. În Atena desfigurată de lupte, Prinţesa Alice pune bazele
propriului ordin călugăresc, numit Surorile Martei şi Mariei, după
mânăstirea întemeiată în Rusia de mătuşa ei, Marea Ducesă Elisabeta
Feodorovna, martirizată de bolşevici.
A ridicat un spital şi un
orfelinat la periferia Atenei, unde măicuţele îi ajutau pe cei sărmani.
Maria Karanastasis îşi aminteşte că era o biată orfană când Prinţesa Alice a
primit-o în cămin. A strâns-o de prima oară în braţe, iar apoi a sărutat-o pe
creştet.
Mi-a spus micuţa mea vecină! Din
acel moment m-am simţit mândră. Femeia aceea putea să îţi citească inima. Şi,
vă spun, ea a fost un ideal pentru mine. (plânge)M-am făcut soră de Crucea
Roşie numai pentru că am vrut să ofer şi eu lumii ceea ce sora Alice mi-a
oferit în copilărie.
Când războiul s-a sfârşit, în anul
1947, fiul său, Prinţul Philip, s-a căsătorit cu Prinţesa Elisabeta a II-a,
viitoarea Regină a Angliei.
Alice a venit la nuntă, dar apoi
s-a întors grăbită în Grecia. Nu era făcută pentru viaţa la palat. La
încoronare, în tot fastul, strălucirea şi bogăţia Catedralei Westminster, în
mijlocul cortegiului regal, tot numai haine scumpe şi bijuterii fastuoase,
camerele de televiziune au surprins o apariţie spectrală - o femeie subţire,
înveştmântată într-un strai cenuşiu.
Ai fi zis că e de pe altă lume, o
nălucă rătăcită printre oameni. Era Alice, mama Prinţului Consort şi bunica
micului Charles, care avea pe atunci patru ani.
La doar câţiva ani de la
încoronarea Reginei Elisabeta a II-a, în Grecia s-a instalat dictatura
coloneilor. Temându-se pentru viaţa ei, Philip şi-a luat mama la Londra.
Alice şi-a petrecut ultimii ani ca
o pasăre închisă într-o colivie de aur, trăind într-un palat pe care nu şi-l
dorise niciodată. A murit departe de mânăstirea ei, în 1969, la Palatul
Buckingham.
Ultima dorinţă a fost ca
rămăşiţele pământeşti să-i fie îngropate în Ţara Sfântă, în biserica ortodoxă
ridicată pe Muntele Măslinilor, acolo unde se aflau şi moaştele mătuşii sale,
cea care o inspirase întreaga viaţă, Sfânta Muceniţă Elisabeta
Feodorovna, ucisă bestial de comunişti.
La moartea bunicii sale, Charles
avea 21 de ani. Apucase să trăiască 17 ani sub influenţa lui Alice...
Un prinţ în căutarea lui Dumnezeu
Era o zi friguroasă de decembrie,
când Geoffrey Fisher, Arhiepiscopul de Canterbury, l-a botezat pe micul
Charles, în vârstă de doar o lună, în Palatul Buckingham.
Imnul Sfânt, Sfânt, Sfânt, ales
chiar de mama sa, Regina Elisabeta a II-a, a răsunat între pereţii somptuoşi ai
palatului, vestind parcă viitorul destin al primului ei născut.
Prinţul de Wales avea să se arate
preocupat de spiritualitate încă de pe băncile facultăţii, când a început să
corespondeze cu reverendul Mervyn Stockwood, viitor Episcop de Southwark,
foarte cunoscut în epocă pentru deschiderea sa faţă de fenomenele
paranormale.
Mai târziu, Charles îl va cunoaşte
pe Laurens van der Post, un mare explorator, care i-a deschis ochii ca să vadă
bătrâna lume a spiritului.
Acest împătimit al naturii îl va
învăţa pe Prinţul de Wales să contemple în întregul univers prezenţa tăcută şi
maiestuoasă a lui Dumnezeu.
James Jones, Episcop de Liverpool,
un alt apropiat al lui Charles, cu care prinţul s-a rugat împreună ani de-a rândul,
avea să spună: Dacă vederea lui Dumnezeu ca lucrător în creaţia sa este
misticism, atunci, da, aş putea spune că Prinţului îi place o astfel de
viziune.
Mai târziu, Charles se va
împrieteni cu un celebru compozitor britanic, Sir John Tavaner, care,
fascinat mai întâi de muzica bizantină, apoi de scrierile sfinţilor ortodocşi,
a sfârşit prin a se converti la credinţa răsăriteană, în 1977.
De atunci, Tavener nu numai că a
compus lucrări strict legate de ritualul ortodox, precum un Acatist al
Mulţumirii, dar a şi avut drept povăţuitoare o călugăriţă, pe Maica
Thekla, a cărei scriere despre Viaţa Sfintei Maria Egipteanca i-a
inspirat opera Maria Egipteanca, scrisă în 1992.
Cu trei ani înainte de moartea sa,
în 2010, Tavener se descria într-unul din ultimele interviuri în primul rând
ortodox.
Dar pentru Prinţul Charles, drumul
spre ortodoxie nu a fost aşternut doar cu împliniri, ci şi cu dezamăgiri.
Dezamăgiri care nu au venit de la oameni, ci chiar de la credinţa sa
anglicană.
Un apropiat al său declara, în
2002, pentru Sunday Express că pe Prinţul de Wales atitudinea Bisericii
Angliei îl scoate din minţi - încercând să fie orice, pentru oricine sfârşeşte
prin a nu mai însemna nimic pentru nimeni.
Însuşi Charles avea să spună, la
începutul anilor '90, că suntem aruncaţi într-un abis de depravare, risipă,
jaf, furt şi completă imoralitate.
Singurul loc unde cred că ar putea
începe ceva de genul unei regenerări este răsăritul.
Să-l fi împins deziluzia spre o
altă credinţă? Este uşor de crezut, dar greu de spus, având în vedere statutul
său de moştenitor al tronului Marii Britanii şi de viitor cap al bisericii
anglicane...
Lumina Răsăritului
La începutul anilor '90, Prinţul
Philip, tatăl lui Charles, care trecuse de la ortodoxie la anglicanism în
1947, pentru a se putea căsători cu Regina Elisabeta a II-a, a revenit la
credinţa ortodoxă în care a fost botezat.
Primul pas ar fi fost făcut în anul
1991, când, potrivit publicaţiei The Spectator, Prinţul Consort a avut o
întâlnire privată la Londra cu un episcop ortodox rus.
Apoi Philip a ajuns să patroneze o
Asociaţie a Prietenilor Sfântului Munte Athos.
Presa din Marea Britanie pune pe
seama tatălui interesul lui Charles pentru creştinismul răsăritean, deşi mai
mult ca sigur că a fost mai mult decât atât.
Bunica sa, Prinţesa călugăriţă
Alice, cu monahismul ei atât de impregnat de iubirea de aproapele, cu care
Charles îşi petrecuse parte din copilărie, strămătuşa sa, Elisabeta Feodorovna
a Rusiei, cu râvna ei pentru săraci, prietenul său, muzicianul Sir John
Tavenor, toţi au sfârşit prin a fi profund fascinaţi şi cu totul dăruiţi
ortodoxiei.
Prin toate aceste persoane apropiate
a ajuns Charles să viziteze Muntele Athos, în anul 1996. A fost dragoste la
prima vedere - Grădina Maicii Domnului i s-a lipit de suflet pentru totdeauna.
Întrevederea de taină
Moartea Dianei a fost însă proba de
foc. În ciuda comentariilor oficiale şi ale mass-mediei, a faptului că erau
despărţiţi de ani buni şi divorţaţi oficial de ceva timp, dispariţia
Prinţesei de Wales l-a afectat foarte mult pe Charles.
La scurtă vreme după tragicul
accident de maşină, el a plecat în Muntele Athos, iar acolo s-a întâmplat
ceva, un eveniment despre care apropiaţii vorbesc doar sub protecţia
anonimatului.
Bătrânul Dionisie murise deja, dar
monahii i-au alinat durerea şi l-au ajutat să îşi găsească liniştea.
A fost momentul decisiv al
apropierii lui Charles de ortodoxie. Într-o chilie a Mânăstirii Vatopedu, prinţul
şi stareţul acesteia, Efrem, au stat de vorbă până când durerile inimii s-au
topit.
Într-o altă vizită, tot într-o
chilie în care erau doar el, stareţul Efrem şi Dumnezeu, Charles, Prinţ de
Wales şi moştenitor al Coroanei Angliei, va fi trecut la ortodoxie.
Ştirea nu a apărut nicăieri,
prinţul nu a vorbit niciodată în public despre asta, iar stareţul Efrem e mai
tăcut decât un mormânt.
Unii spun că nu a fost vorba de o
trecere la ortodoxie, ci doar de o primire în catehumenat, adică prima treaptă
în drumul spre convertire.
Ce s-a întâmplat nu vom afla cu
siguranţă, pentru că statutul Prinţului de Wales nu îi permite oficial să aibă
altă credinţă decât cea anglicană, dar zvonurile despre convertirea sa, plecate
de la apropiaţii Casei Regale, au început să se răspândească.
Ceea ce ştim cu certitudine este
că, după acest moment, Charles s-a înrădăcinat cu totul în Sfântul Munte şi a
devenit foarte implicat în toate evenimentele legate de ortodoxia mondială.
Stareţul Efrem vine regulat şi îl
vizitează în Anglia, iar Prinţul de Wales merge în fiecare an în Sfântul Munte,
unde are propria sa chilie, lângă Mânăstirea Vatopedu.
Charles e atât de îndrăgostit de
loc, încât a pictat mânăstirile athonite în tablourile sale (puţini ştiu că e
şi pictor) şi, mai mult decât atât, şi-a decorat cu icoane ortodoxe un colţ al
reşedinţei sale din Anglia şi capela privată de la Highgrove.
Potrivit unor surse din biserica
anglicană, Prinţul de Wales a luat în calcul ca, la viitoarea sa încoronare, să
înlocuiască vechiul titlu regal de Defender of The Faith - Apărător al (unicei)
Credinţei (anglicane n.n.) cu cel de Apărător
al Credinţei.
Situaţia aceasta a Prinţului
Charles, constrâns, ca orice rege, la religia patriei sale, a fost exprimată
foarte bine de un călugăr din Sfântul Munte Athos,care a declarat pentru The
Guardian:
Alteţa Sa a fost tot timpul ortodox
în inima lui, din păcate nu poate arăta acest lucru din cauza poziţiei pe care
o are.
În loc de epilog
Era primăvară, la fel ca la prima sa
întâlnire cu bătrânul Dionisie, doar căacum chilia duhovnicului român
rămăsese goală.
Venise acolo ani la rând, pentru că
în apropiere de acest om sfânt afla răspunsuri pe care niciuna din minţile
luminate ale marelui său regat nu i le putea da.
Regăsise în el înţelepciunea pe
care ţi-o poate oferi doar Dumnezeu. Iar el de asta era însetat.
Când a auzit că povăţuitorul său
a murit, Charles s-a grăbit la înmormântare, pentru că în Muntele Athos
călugării se îngroapă după o singură zi.
Părintele Dionisie a plecat dintre
noi în seara zilei de 11 mai a anului 2004.
A doua zi dimineaţa, printre cei
200 de călugări prezenţi la înmormântarea marelui duhovnic român s-a aflat şi
el, Charles, Prinţ de Wales şi moştenitor al Coroanei Angliei.
Cu o lumânare în mână şi un baston
alături, îmbrăcat într-un costum simplu, a fost surprins de un fotograf în
timp ce se reculegea.
Casa Regală a Angliei îi aducea în
felul acesta un ultim omagiu unuia dintre ultimii sfinţi ai ortodoxiei,
recunoscându-şi, tăcută, rădăcinile răsăritene.
Cristian Curte (Formula As nr.1300 /
2018)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu