joi, 30 septembrie 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! (1/1O/2021)-(9/10/2021)

 




COPILASUL SI MAMA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un copilas alearga mereu la mama lui pentru orice trebuinta; de vrea mâncare, apa, sau poate altceva, i le cere mamei; daca da de vreun necaz, iarasi fuge la maica sa. Si chiar si atunci când primeste vreo pedeapsa de la ea, nu se desprinde de mama lui, ci ramâne în preajma ei si se lipeste de dânsa, o iubeste si tot de la ea le cere pe toate. Întocmai este si credinta crestina, care-L primeste si Îl are pe Dumnezeu drept Tata. Ea lasa în urma sa tot ce este în afara Domnului si doar la El alearga pentru orice trebuinta, zicând împreuna cu Prorocul: „Tu esti nadejdea mea, partea mea esti în pamântul celor vii” (Psalmul 141, 5); si înca: „Lipitu-s-a sufletul meu de Tine si pe mine m-a sprijinit dreapta Ta” (Psalmul 62, 8). Un astfel de suflet credincios pe toate, cu smerenie si cu frica, le va cere si le va astepta de la Dumnezeu, Tatal sau: „toata darea cea buna si tot darul desavârsit de Sus este, pogorându-se de la Parintele luminilor” (Iacov 1, 17). De primeste cele cerute, Îi multumeste, iar de nu, totusi nu deznadajduieste, ci le asteapta cu rabdare, strigând cu Prorocul: „Catre Tine am ridicat ochii mei, Cel Ce locuiesti în cer. Iata, precum sunt ochii robilor la mâinile stapânilor lor, precum sunt ochii slujnicei la mâinile stapânei sale, asa sunt ochii nostri catre Domnul, Dumnezeul nostru, pâna ce se va milostivi spre noi” (Psalmul 122, 1-2). Si asa precum copilul fuge la mama când vede necazul si nenorocirea, cautând la ea ajutor si ocrotire, iar când se afla în boala si în neputinta, suspina catre mama sa si îsi întinde mâinile spre ea, spunându-si betesugul, asemenea si inima cea credincioasa, în orice ispitire si nenorocire, alearg a la Dumnezeu si cere de la El ajutor si aparare, strigând catre Dânsul împreuna cu toti dreptii: „Doamne, scapare Te-ai facut noua în neam si în neam” (Psalmul 89, 2); si înca: „Tu esti scaparea mea din necazul ce ma cuprinde; bucuria mea, izbaveste-ma de cei ce m-au înconjurat” (Psalmul 31, 8). Si de va primi pedeapsa de la Tatal Ceresc, tot nu se va departa de Dânsul, ci va lua drept bune toate cele ce sunt trimise de la Bunul Dumnezeu, amintindu-si acel cuvânt de mângâiere pe care El îl graieste fiilor Sai: „Fiul meu, nu fi nebagator de seama de dojana Domnului, nici nu slabi fiind certat de Dânsul. Caci pe cel pe care îl iubeste Domnul îl cearta si bate pe tot fiul pe care îl primeste” (Evrei 12, 5-6). Si precum un copil se departeaza si fuge de oamenii necunoscuti si straini, caci se teme de ei chiar de nu se afla în primejdie, asemenea si sufletul cel credincios, întrucât nu este din aceasta lume, se departeaza si se fereste de ea si de toate cele ale ei întocmai ca de un strain, pentru ca nu cumva prin alipirea de lume sa se departeze si sa se lipseasca de Dumnezeu. Cinstea, slava, bogatia si dulceata lumii sunt îndoielnice pentru acel suflet; el se pazeste de cei ce uneltesc cele pamântesti si stricacioase atât cu fapta, cât si cu cuvântul; se fereste de ei ca de straini si nu se poarta cu ei prieteneste, caci se teme sa nu se departeze de Dumnezeul sau prin prietenia cu acestia si sa nu se lipseasca de dragostea Domnului prin iubirea lor. Si asa cum un copil, chiar de va fi ademenit de necunoscuti si ispitit de ei cu un mar sau cu orice alt lucru asemanator, nu se va dezlipi de mama lui si nu va merge dupa straini, desi se mai întâmpla sa se apropie de ei si sa primeasca cele oferite, însa luându-le, cu frica si cu grabire se întoarce si f uge la maica sa, asemeni face si un suflet credincios: desi aceasta lume îl ademeneste cu slava, cinstea si placerea ei, el nu-i împlineste voia si nu se dezlipeste de Dumnezeul lui; nu se tine de lume, ferindu-se de ispitele acesteia, „pentru ca toate cele ce sunt în lume – pofta trupului si pofta ochilor si trufia vietii – nu sunt de la Tatal, ci din lume sunt” (1 Ioan 2, 16). Si chiar de se întâmpla sa primeasca cinstirea ce i se aduce, o primeste cu frica, temându-se ca nu cumva sa cada de la Dumnezeu prin acea slavire, care în mare parte schimba înspre rau deprinderile cele bune; si socoteste ca cinstea aceea este pentru el o ascultare, nu o desfatare si o plineste pe aceasta cu frica, spre slava Domnului sau si spre folosul aproapelui. Tot astfel, si de i se daruieste bogatie, el nu-si leaga inima de ea, ci doar de Dumnezeu se lipeste; mâncarea, bautura, haina, odihna si adapostul le primeste dupa tr ebuinta, caci fara acestea nu ne este cu putinta a trai, dar nu le foloseste spre placere si rasfat, ci se slujeste de ele cu frica de Dumnezeu, pentru a nu-L mânia pe Domnul cu prisosinta, lipsindu-se prin aceea de mila Lui si cazând de la Dânsul. Si dupa cum un copil, chiar de este smuls de straini de lânga mama lui si tras în laturi, se tine totusi de ea cu putere, o strânge în brate, plânge si striga pentru a nu se desparti de dânsa, întocmai face si inima cea credincioasa: cu toate ca diavolul si lumea cea rea se straduieste sa o desprinda de Domnul, aducând asupra ei necazuri, suferinte si nenorociri, ea totusi se tine strâns de Dumnezeul sau, rugându-se Lui cu staruinta si cerându-I sa nu o lase în necazuri si sa-i fie ajutor împotriva vrajmasilor Lui. Într-un cuvânt: asa cum un prunc îsi pune toata nadejdea pentru bunastarea sa întru a fi în preajma mam ei lui, iar îndepartarea de ea o socoteste drept lipsire de darea cea buna, asemenea si sufletul credincios, pentru care toata fericirea si desfatarea este ca numai de Dumnezeu sa se alipeasca si care gaseste ca este o nenorocire a te lipi de faptura si a te desprinde astfel de Facatorul. Din aceasta întâmplare sa înveti, crestine, ce este credinta crestineasca si vie, care nu poate fi fara frica de Dumnezeu si fara dragoste. Citeste sfintii Psalmi, scrierile Prorocilor si ale Apostolilor, precum si vietile Sfintilor, care prin credinta lor au bineplacut Domnului, si vei întelege adevarul, iar de acea credinta care este purtata doar pe buze, însa nu si în inima, tu sa nu te smintesti, caci multi sunt plini de una ca aceasta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 174.

 

 

HARUL ASCULTARII

Avva Dorotei

 

 

 

Erau în strâmtorare si batrânul voi sa trimita pe fratele la cel ce se ocupa cu cele de trebuinta ale lor. Si nu i-a zis lui: „Du-te!”, ci: „Voiesti sa mergi?”. La fel, fratele n-a zis: „Ma duc!” ci i-a zis lui: „Fac precum voiesti”, ca se temea si de sminteli dar si de a nu asculta parintelui lui. Apoi când au ajuns la strâmtorare i-a zis lui bâtrânul: „Scoala-te si du-te!”. Si nu i-a zis: „Nadajduiesc în Dumnezeul meu, ca te va acoperi”, ci i-a zis: „Nadajduiesc în rugaciunile parintelui meu ca te va acoperi”. La fel si fratele, când a fost ispitit n-a zis: „Dumnezeul meu, scapa-ma!”, ci „Dumnezeule, pentru rugaciunile parintelui meu, scapa-ma”. Si fiecare dintre ei si-a pus nadejdea în rugaciunile parintelui sau. Vedeti cum au înjugat ascultarea cu smerenia? Caci precum se înhama doi cai la o caruta si un cal nu poate sa o ia înaintea altuia, caci o rupe, asa are nevoie ascultarea sa fie înhamata cu smerenia. Si cum poate cineva sa se învredniceasca de acest har, de nu se va sili, precum am spus, sa taie voile sale si sa se predea pe sine, dupa Dumnezeu, parintelui sau, neîndoindu-se câtusi de putin, ci toate facându-le ca si aceia, cu încredintarea ca asculta de Dumnezeu? Acesta se va învrednici de milostivire, acela se va învrednici de mântuire.

 

Avva Dorotei, Filocalia, vol. IX, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloaie, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2009, p. 435

 

 

MEREU INCEPUTUL

Compozitorul Arvo Part

 

 

 

Vesnicia înseamna ca este mereu început, ca începutul dainuie de-a pururi. Minunea creatiei sta în nesfârsitul ei, în neîncetata ei nastere din nou. Este de-a pururi început.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63


INGROPACIUNEA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

            Vezi cum este îngropat un mort ori îti înmormântezi tu tatal sau mama, prietenul sau fratele. Aceasta împrejurare îti da o pricina pentru tânguire, însa nu aceea dintru care multi plâng fara de folos; ci tu sa versi lacrimile tale cugetând la pricina mortii, adica la pacatul care l-a adus într-o stare atât de jalnica pe omul cel care a fost zidit nemuritor si dupa chipul lui Dumnezeu. Temeiul îndreptatitei tânguiri este acesta: prin pacat L-am mâniat pe Dumnezeu si din aceasta pricina am fost supusi mortii. Iar vazându-l mort pe aproapele tau, sa-ti amintesti ca si tu „pamânt esti si în pamânt te vei întoarce” (Facerea 3, 19). Însa apoi sa-i multumesti lui Dumnezeu ca El, prin Fiul Sau si Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a dat nadejdea cea buna a Învierii si a vietii veacului ce va sa vie.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 81

 

 

FRUMUSETEA APARENTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

               Nu te opri la frumusetea fetei, ci priveste sufletul. Nu privi vesmântul omului (caci trupul este un vesmânt provizoriu), ci priveste la cel care este îmbracat cu el. Nu admira splendoarea îmbracamintei, ci considera pe cel îmbracat ceea ce este el. Altfel, vei defaima chipul lui Dumnezeu din om, vei necinsti pe rege, ucigând pe slujitorul sau, nedându-i cinstea care i se cuvine. De asemenea, nu privi într-o carte frumusetea expresiei, ci priveste duhul acelei carti, altfel vei deprecia duhul si vei exalta firescul, caci caracterele formeaza trupul, iar continutul cartii este duhul. Nu te lasa sedus de melodia unui instrument sau a unei voci, ci dupa efectul pe care-l produc în suflet sau dupa cuvintele cântecului observa ce fel de duh au. Daca ele trezesc în tine sentimente pasnice, curate si sfinte, apleaca-ti urechea la ele ca sa-ti hranesti sufletul. Daca, dimpotriva, ele rascolesc în sufletul tau patimile, nu le baga în seama si arunca departe de tine în acelasi timp si natura si duhul unei astfel de muzici.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 41.

 

 

CUNOASTEREA

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

                Cunoasterea este suma ideilor acumulate în urma impresiei si rezultatul întelegerii datorate atentiei; este activitate a intelectului si delectare spirituala. Pentru a ajunge la cunoasterea unui lucru trebuie sa ne îndreptam atentia asupra obiectului respectiv, sa-l întelegem; mintea noastra trebuie sa-i cerceteze si sa-i clasifice trasaturile; categoria dedusa este informatia, ideea, cunostinta care ramâne în constiinta si prin care omul îsi îmbogateste tezaurul sau de cunostinte.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 111-112




TEOLOGIA ADEVARATA

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Theologia academica nu este îndestulatoare pentru mântuire. Cititi mai cu seama pe parintii nevoitori. Acolo veti învata adevarata atitudine a mintii si a inimii când este vorba de Dumnezeu.

 

Rugaciunea curata nu se da celor ce studiaza mult. În acest sens, calea stiintei theologice nu este prea lucratoare, si rareori poate duce la rugaciunea curata.

 

Theologia, de-Dumnezeu-cuvântarea, este starea duhului sub înrâurirea harului dumnezeiesc. Iata în ce consta deosebirea între theologie si filozofie, între adevarata theologie si theologia intelectuala. Daca o astfel de însuflare va atinge inima voastra, ea nu va avea sfârsit pe pamânt. Ea este nesfârsita, caci într-însa se afla începutul vietii vesnice. Chiar daca alcatuirea voastra trupeasca se va risipi, aceasta însuflare va trai în voi cu putere.

 

Dumnezeu poate atinge duhul omului spre a-i da într-o clipa cunoasterea de sine. Este o mare deosebire între aceasta cunoastere si cea dobândita în institutele teologice. Poate fi un lucru foarte primejdios a face theologie fara a avea o experienta existentiala a vietii în duhul lui Hristos. Într-adevar, riscul este de a studia theologia mai cu seama în formele sale apofatice, ca pe o filozofie si o poezie. Riscam sa adoptam o atitudine falsa, sa ne credem superiori, iar aceasta este destul pentru a ne pierde. Alta este însuflarea pe care trebuie sa o cautam în viata în Hristos.

 

Stiinta theologica predata în scoli, si care a devenit o specialitate intelectuala deschisa tuturor, nu duce la cunoasterea lui Dumnezeu. Cunoasterea lui Dumnezeu vine de la viata în Dumnezeu ce se naste în strafundul inimii.

 

Putem cadea prada unei aberatii duhovnicesti, faptul de a aprecia ceea ce aduce stiinta theologica mai mult decât sfintenia vietii.

 

Pentru a învata stiinta vietii în Hristos nu este nevoie a citi zeci sau sute de carti. Duhovnicul meu m-a sfatuit sa nu citesc decât câteva pagini pe zi. Un sfert de ceas, o jumatate de ceas, însa luând aminte a înfaptui în viata ceea ce citeam.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 38-39, 40

 

 

 

VANTURILE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

               În natura adie uneori un vânt caldicel, aromitor, care îti mângâie si îti patrunde placut si usor trupul, iar cerul este senin. Alteori bate vântul rece care îti provoaca o senzatie de frig si de apasare, îti intra în oase, îti face o piele de gaina si tot atunci cerul si pamântul se întuneca. Sau, fara nici o adiere de vânt, aerul poate fi cald sau rece, te poate încalzi sau dimpotriva, sa te faca sa dârdâi de frig. Asa se întâmpla si în viata duhovniceasca: uneori simtim parca în suflet o boare lina, placuta, care ne încalzeste si ne învioreaza, ne usureaza si ne linisteste; alteori, inima ne este cuprinsa de o suflare grea, ucigatoare, iar sufletul ni se cufunda parca într-o bezna de nepatruns. Cea dintâi stare este de la Duhul lui Dumnezeu, a doua, de la diavolul. Trebuie sa ne obisnuim cu amândoua. În primul caz, sa nu ne trufim, în al doilea, sa nu ne descurajam, sa nu disperam, sa alergam cu grabire la Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 153

 

 

 

USA MILOSTIVIRII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Tu, Preabunule, îmi aduci aminte de moarte si de muncile cele vesnice si ma tragi la viata, ca sa ma mântuiesti – iar eu întotdeauna ma abat de la aceste gânduri mântuitoare si le gonesc, fiind prins cu cele ce nu îmi aduc folos. Drept aceea, nu am nici o îndreptatire în fata Ta.

 

În usa milostivirii Tale bat, Doamne: fa-o sa se deschida. Nu încetez a Te ruga ca sa primesc ceea ce am cerut, si neabatut cer sa fiu miluit.

 

Fii îndelung-rabdator cu mine, stricatul; izbaveste-ma de pacatele ce ma stapânesc, ca, facându-ma sanatos, sa ma scol de pe patul pacatului facator de stricaciune.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 23



APROPIEREA DE DUMNEZEU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

               Înaintea lui Dumnezeu întreaga lume materiala este ca si când n-ar fi; fiintele însufletite, precum Îngerii si oamenii, asijderea. Dar au existenta durabila acele fapturi care sunt aproape de Dumnezeu, având chipul si asemanarea Lui. Celelalte fapturi se trec precum umbra. „Cerul si pamântul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece” (Matei 24, 35).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 108

 

 

 

INTAMPLAREA CA SEMN

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

        Adeseori noi, pe neasteptate, la un anumit ceas, întâlnim un om care izgoneste întunericul adunat în sufletul nostru, rezolvând pe nepusa masa vreo problema cu care ne confruntam. Nu arareori se întâmpla sa auzim de la vreun alt om un cuvânt care ne atinge sufletul, ori sa spunem cuiva vreun cuvânt de îmbarbatare. Sau deodata primim o scrisoare de la cineva, mai cu seama atunci când aceasta ne este de trebuinta. Ori, încurcati în problemele vietii, cu deznadejde încercam sa gasim o rezolvare cu putinele noastre puteri, cautând iesire dintr-un impas; când deodata ni se întâmpla ceva care schimba radical situatia. Prin urmare si întâlnirea neobisnuita, si cuvântul, si scrisoarea, si întâmplarea, toate sunt semne date noua fie ca pedeapsa, fie ca luare-aminte, fie ca înteleptire, fie ca adeverire, fie ca o chemare la pocainta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 79

 

 

 

GINGASIA BUNATATII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

                 Omul înrait, care se înversuneaza împotriva cuiva, este un om bolnav. Are nevoie sa i se oblojeasca inima si nu cu altceva decât cu iubire; trebuie tratat cu grija, cu vorbe de mângâiere si dragoste. Daca ura lui nu este adânc înradacinata, fiind numai o izbucnire de moment, veti vedea cum gingasia si dragostea noastra îi vor înmuia inima, îi vor topi gheata rautatii, binele va învinge raul. Pentru ca binele sa învinga raul, crestinul trebuie sa fie întotdeauna bun si întelept.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107.



INSEMNATATEA LUCRURILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Priveste orice lucru din aceasta lume ca pe o umbra inconsistenta si nu-ti lega inima de nimic. Alipeste-te de Singurul Dumnezeu nestricacios, nevazut si plin de întelepciune, „neprivind noi la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad, fiindca cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice” (2 Corinteni 4, 18).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 162.

 

 

MURDARIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Mâncarurile alese, banii sunt mai prejos decât pulberea si decât murdaria, pentru ca îngaleaza sufletul, în timp ce murdaria obisnuita pateaza doar trupul, hainele, încaperile. Cât de mult trebuie sa dispretuim mâncarurile alese, banii, hainele faloase!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 202





LIMITA UMANA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Limitele omului sunt limitele sfinteniei sale. Iar sfintenia este de la Dumnezeu. De altfel, singurul leac al vietii, s-o scape de naruire, numai sfintenia ramâne. Sfintenia este si efectiva si preventiva. Datori de a o câstiga sunt toti oamenii care vor sa se mântuiasca.

 

Sfintenia, tare seamana a sanatate originara, o stralucire lina a spiritului. Unde sunt acestea si Dumnezeu Se odihneste, unde lipsesc si Iisus Îsi pierde rabdarea. Este lucrul cel mai greu sa îndupleci omul sa urmareasca realizarea sfinteniei.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 156

 

 

SINGURATATEA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

„Nu va voi lasa singuri” – zice Domnul. Ce cuvânt mare si sfânt, mai ales în timpurile noastre, când nenumarati oameni se simt singuri, se plâng de singuratate; sunt în mijlocul multimii, dar se simt singuri; sunt printre prieteni multi, însa de multe ori se simt singuri. Un om care-l are pe Dumnezeu niciodata nu este singur. Singuratatea nu-l omoara ci, dimpotriva, îl face fericit. În singuratate el poate sa se simta într-o atmosfera mai potrivita, unde sa se gândeasca mai profund la Tatal nostru cel Ceresc, unde se poate ruga mai linistit, unde poate sa-si desfasoare gândurile, sa urce cu ele pâna la Dumnezeu. Toti Sfintii au iubit singuratatea si pustia; nu pentru ca au fugit de societate, ci pentru ca acolo se întâlneau cu Dumnezeu.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 118-119.

 

 

RUGACIUNEA MINTII

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Sub forma împrejurarilor potrivnice, a bolilor, a mortii unei persoane iubite, nenorocirile îi împing adeseori pe oameni sa se roage. Dar atunci când situatia se amelioreaza, nu numai ca pornirea lor spre rugaciune slabeste, dar rugaciunea însasi pare a fi lipsita de sens. Exista însa o forma diferita de rugaciune, rugaciunea mintii, fixata pe vesnicie, si aici nici o bunastare exterioara nu poate tamadui suferintele sufletului care se vede esuând în cautarea sa dupa Cel Vesnic.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 62.

 



VESTIREA PRIMAVERII

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca primavara ierburile rasar din pamânt si îsi desfac frunzele, florile si roadele; si pomii, de asemenea, încep sa înverzeasca, sa înfloreasca si sa rodeasca, desi în timpul iernii în ei nu se întrezarea viata, pareau a fi neroditori si aproape ca nu se osebea un pom de altul. Primavara este închipuirea Învierii mortilor.

 

1) Crede ca asa se vor ridica si vor iesi din morminte trupurile noastre cele moarte în care am fost tainuiti, întocmai precum vedem acum ca rasar ierburile din pamântul în care au stat ascunse iarna.

 

 2) Asa precum în timpul iernii nu putem cunoaste care sunt florile si roadele ce se afla într-o anume iarba sau într-un anume pom, asemenea nu putem sti de pe acum ce se ascunde înlauntrul fiecarui om, în inima si în sufletul aceluia – binele sau raul, cucernicia ori necinst ea – si adesea luam binele drept rau si socotim raul ca fiind un bine; însa la Înviere toate limpede ni se vor adeveri.

 

3) Asa precum în timpul primaverii frunzele si florile ierbii si ale copacilor, iesind dinlauntrul lor, se arata la lumina si, îmbracându-se parca în acel frunzis si cu florile acelea, iarba si pomii le înfatiseaza astfel privitorilor un chip minunat si o priveliste preafrumoasa, asemenea si la Înviere se va arata în trupul Sfintilor acea frumusete care sta tainuita acum în sufletele lor si trupurile lor cele întoarse la viata se vor îmbraca în acea stralucire ca într-un vesmânt preaminunat. Dupa cuvintele Apostolului, ele vor fi asemenea cu preaslavitul trup al Mântuitorului nostru, „Care va schimba trupul nostru de smerenie spre a-l face dupa chipul trupului Sau de slava” (Filipeni 3, 21). Sfântul Ioan Gura de Aur ne spune, mirându-se parca: „Acel trup se face asemenea cu al Celui Care sta de-a dreapta Tatalui, al Celui Caruia I se închina Îngerii, al Celui înaintea Caruia stau Puterile cele netrupesti, al Celui Care este mai presus de orice Începatorie, Stapânire si Putere” (Omilia 13 la Filipeni).

 

4) Asa cum primavara iarba si pomii care s-au uscat arata întocmai ca în timpul iernii, adica sunt neplacuti si urâti la vedere si pentru nimic altceva nu sunt de folos decât pentru a fi pusi pe foc, întocmai si trupurile oamenilor pacatosi vor fi despuiate si hidoase, dupa cum sunt si în vremea de acum, sau poate ca se va arata în ele o si mai mare urâciune, caci pacatul si întunericul ce sunt ascunse acum în inimile si în sufletele lor se vor vadi atunci dintru înfatisarea lor, fiind spre marturie ca acestia nu si-au petrecut viata pe pamânt întru Hristos, ci în pofte si în desfrânari.

 

5) Iar din acestea învatam ca orice om are înlauntrul sau frumusete sau urâciune, cuviosie ori necinste; or, ceea ce nu au înlauntrul lor, aceea cu adevarat le lipseste. Credinta, dragostea, rabdarea, smerenia si toate celelalte trebuie sa fie înlauntru, iar daca acestea nu se afla acolo, în inima, atunci ele nu sunt altceva decât o fatarnicie ce se arata pe dinafara ca si cum ar fi ceva, însa de fapt nimic nu este.

 

6) Nu se cuvine a osândi si a judeca pe nimeni, dupa cum si a lauda pe cineva nu are nici un rost, caci adesea nebuneste îl numim rau pe cel care de fapt e bun înlauntrul sau si zicem ca este blând cel care-i plin de rautate pe dinauntru si în acest fel devenim judecatori nedrepti. De la acestea ne opreste Apostolul când zice: „Nu judecati ceva înainte de vreme, pâna ce nu va veni Domnul, Care va lumina cele ascunse ale întunericului si va vadi sfaturile inimilor. Si atunci fiecare-si va avea de la Dumnezeu lauda” (1 Corinteni 4, 5).

 

 7) Sa cautam prin credinta binele si împodobirea sufletului si sa I le cerem pe acestea lui Hristos, întrucât El este singurul Care poate sa ne curete sufletul de întinaciuni si sa ni-l împodobeasca; si nu cumva sa alergam dupa stralucirea lumii, caci frumusetea sufletului este vesnica, întocmai ca si duhul însusi, pe când cea trupeasca nu-i decât vremelnica.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 211

 

 

MULTIME DE CARTI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Am o multime de carti, pe tot felul de subiecte, le citesc si le recitesc, dar nu ma satur cu ele. Mai jinduiesc cu duhul dupa cunoastere, inima mea nu-si afla înca multumire, nu înceteaza sa flamânzeasca, toate cunostintele agonisite cu mintea nu i-au adus înca deplina, fericita, multumire de sine. Satura-se-va, oare, vreodata? Satura-se-va, „când se va arata slava Ta” (Psalmul 16, 15); pâna atunci însa, nu ma voi satura. Cuvântat-a Mântuitorul: „Oricine bea din apa aceasta (cea a cunoasterii lumesti) va înseta iarasi. Dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va înseta în veac, caci apa pe care i-o voi da eu se va face în el izvor de apa curgatoare spre viata vesnica” (Ioan 4, 13-14).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 5.

 

VIZIONARE PLĂCUTĂ VĂ DORESC!

LUPII lui Calancea si Surorile Osoianu - Recital, 2021

https://www.youtube.com/watch?v=as18GsNAbKs&t=50s&ab_channel=LUPIIluiAlexCalancea

Atunci când se întâlnesc Lupii lui Calancea cu Surorile Osoianu, răsună văile și înălțimile, iar folclorul reînvie în toată splendoarea sa prin povestea lor cântată. Și te bucuri, și te uimește, și fiorii te încearcă, și te minunezi că toate astea izvorăsc din neamul tău.

 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu