SIMPLITATEA COPILAREASCA - Sfantul
Ioan din Kronstadt
Straduieste-te
sa ajungi la simplitatea copilareasca în purtarea cu oamenii si în rugaciunea
catre Dumnezeu. Simplitatea e cel mai mare bine si vrednicie a omului. Dumnezeu
este cu desavârsire simplu, fiindca este cu desavârsire duhovnicesc, cu
desavârsire bun. Fie ca nici sufletul tau sa nu se împarta între bine si rau.
Sfantul Ioan din Kronstadt, In lumea
rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti,
2003, p. 12.
Procesul lui Iisus, analizat de un specialist în Drept:
abuz şi erori judiciare 6 aprilie
2018,
Vinerea Mare
este pentru întreaga creştinătate ziua în care Iisus Hristos a fost condamnat
la moarte şi răstignit. Un profesor de la Facultatea de Drept a Universităţii
de Vest din Timişoara a realizat, pe baza relatărilor biblice şi istorice, o
analiză a procesului prin care Mântuitorul a fost condamnat la moarte.
Conferenţiar la Facultatea de Drept a Universităţii de Vest din Timişoara şi
avocat, Lavinia Tec a realizat, pe pagina sa de Facebook, o analiză amănunţită
a procesului prin care Iisus Hristos a fost condamnat la moarte. Lavinia Tec
arată, pe baza relatărilor din Biblie şi a datelor istorice, cine au fost cei
care l-au judecat pe Iisus, cum s-a derulat procesul, ce vicii de procedură au
fost încălcate şi cum şi-a formulat Iisus apărarea. În final, Lavinia Tec trage
şi câteva concluzii referitoare la semnificaţia condamnării la moarte a lui
Hristos. Cine sunt cei care l-au judecat pe Iisus? Lavinia Tec realizează
o prezentare a lui Irod Antipa şi a lui Pilat, dar şi a liderilor religioşi Ana
şi Caiafa, personaje principale în procesul de condamnare a lui Iisus la
moarte: Irod Antipa - guvernatorul Galileii, unde s-a născut Hristos. Fiul lui
Irod cel Mare, autointitulat regele Iudeilor, sub domnia căruia, timp de 3 de
ani, în fiecare zi a fost executat cineva. Îşi strangulează soţia şi soacra.
Este fratele lui Arhelaus, guvernatorul Iudeii, care va fi înlocuit de
procuratorii romani, printre care Pilat. Lider playboy: scandaluri sexuale,
adulter cu sotia fratelui sau. L-a închis si decapitat pe Ioan Botezătorul,
care l-a acuzat de imoralitate. Pilat - guvernator roman cu jurisdicţie civilă,
penală şi politică. După câţiva ani de la crucificarea lui Iisus, este trimis
la Roma şi judecat pentru executarea unor peregrini samariteni. E găsit
vinovat, exilat şi se sinucide. Actor, interpretând rolul lui Pilat în
procesiunea Drumul Crucii FOTO Gabriel Micu Ana - fost şef al Sinedriului. Cel
mai influent – după 25 de ani in sinedriu, conducerea trecând pe rând la fiii
şi ginerii săi. Erau proprietarii cabinelor din templu und se sacrificau
animale, pentru care se percepeau taxe. Deţineau case de schimb valutar la
templu. Conducător mai mult financiar decât religios. Caiafa: conduce 18/19 ani
Sinedriul. Iniţiază atacul împotriva lui Iisus, după învierea lui Lazăr.
Oportunist şi manipulator. Sinedriul: 80% saduchei – elita intelectuală,
ataşată de filosofia greaca, 20% - farisei. Experţi în lege, apărau iudaismul
de influenţa străină, în special de influenţa romană. Derularea procesului
Potrivit Laviniei Tec, în noaptea dintre Joia Mare şi Vinerea Mare, între orele
2.00 AM şi 10.00 AM, Iisus a trecut prin şase procese: trei religioase, pe baza
legii mozaice, şi trei civile, pe baza dreptului roman. În continuare, Lavinia
Tec arată că în procesul lui Hristos au fost o serie de vicii de procedură,
atât din perspectiva legii mozaice, cât şi a dreptului roman: Încălcarea legii
mozaice: lipsa unei plangeri (care sunt acuzaţiile? blasfemie? - „L-am auzit
spunând...”); un discipol (Iuda) – putea fi considerat complice – îl trădează,
fără să fie şi el judecat, or complicitatea este condamnabilă ca şi autoratul;
arestarea în timpul nopţii, judecarea în timpul nopţii cu termene foarte scurt
–câteva ore; martori mincinoşi; auto – incriminarea nu era suficientă; lipsa
apărării; vot viciat; lipsa de imparţialitate a instanţei – cei ce-L urau
făceau parte din Sinedriu; cvorum viciat – Iosif din Arimatea şi Nicodim nu au
fost convocaţi, deşi erau membri în Sinedriu, dar credeau în Iisus. Încalcarea
dreptului roman: lipsa unei plângeri penale: care sunt acuzaţiile? Trădare? –
Acuzaţiile lipsesc; după primirea plângerii, procurorul stabilea termenul
pentru o întâlnire privată între el şi acuzat – regulă care nu s-a respectat;
în faţa procurorului se lua declaraţia învinuitului, avea loc o cercetare
prealabilă, abia apoi era pus sub acuzare şi trimis înaintea judecătorului –
regulă încălcată; se stabilea termenul pentru judecată şi juraţii – regulă
încălcată; hotărarea de condamnare era simbolizată prin punerea pietrelor negre
într-o urnă, iar cea de achitare prin punerea unor pietre albe – regulă
nerespectată; nu putea fi judecat de două ori pentru aceeaşi faptă – regulă
încălcată; martorii mincinoşi nu erau permişi – regulă încălcată; recunoaşterea
putea să producă efecte juridice împotriva acuzatului – regulă încălcată;
hotârârea nu se putea pronunţa în alt loc decât în faţa Curţii, nu în public,
nu în afara Curţii – regulă încălcată. Apărarea lui Iisus Specialistul în Drept
a făcut şi o analiză a apărării lui Iisus, reţinând că Hristos s-a apărat prin,
replici scurte, recunoaştere şi tăcere. „Ar fi fost un martor perfect în alte
procese. Un alt Iisus faţă de cel care ţinea predica de pe munte, potolea
furtuna, curăţa templul, învăţa, ţinea discursuri de la cele mai simple până la
cele mai sophisticate. Îşi cunoştea misiunea care trebuia dusă la îndeplinire”,
arată Lavinia Tec. Verdictul Lavinia Tec mai arată că cele trei instanţe religioase
(Ana, Caiafa si Sinedriul) îl găsesc pe Iisus vinovat, în timp ce alte trei
instanţe civile (Pilat, Irod, din nou Pilat) îl găsesc pe Hristos nevinovat.
„Pilat nu-L găseşte vinovat, dar încalcă regulile de procedură ale dreptului
roman, nu-şi asumă responsabilitatea de a-l elibera după ce l-a achitat, ci îl
dă pe mâna mulţimii - abuz si erori judiciare”, arată avocatul. La capitolul
„concluzii”, Lavinia Tec atată că sistemul judiciar, politic şi religios din
perioada în care a fost condamnat la moarte Hristos a fost unul corupt, în care
manipularea a reuşit influenţarea maselor. „Iisus nu era regele unui ţinut,
stat, teritoriu administrativ, geo-politic, ci era rege într-o altă împărăţie:
cea dinlăuntrul nostru (a spus-o chiar El), regele inimilor. A fost împlinirea
unei profeţii. Hotărârea de condamnare la moarte fusese luată în Cer, cu mult
timp înainte de a se da pe Pământ (Fapte 4: 23-28). Apărarea şi-o pregatise
probabil în Grădina Ghetsimani. A fost un proces al umanităţii: a fost judecat
în locul nostru, pentru păcatele noastre şi a luat pedeapsa noastră. A venit să
împlinească legea, care prevedea că plata păcatului este moartea. Dincolo de
condamnarea la moarte se află graţierea Divina. Dincolo de lege este harul
divin, care se capătă prin credinţă”, arată Lavinia Tec. Avocatul face şi o
comparaţie între scena în care Iisus este condamnat la moarte nevinovat, iar
Baraba, condamnat pentru omor, este eliberat. „Între cer şi pământ – pe cruce –
un tâlhar condamnat la moarte prin crucificare trece de la moarte la viaţă
împreună cu Iisus, pentru că a crezut că Hristos este Fiul lui Dumnezeu.
Ultimele cuvinte ale lui Iisus pe cruce, care sparg orice barieră pe care o are
mintea omenească, sunt adresate unui condamnat la moarte şi conţin o promisiune
personala, pe care Iisus nu a mai adresat-o nimănui până atunci: «Adevărat îţi
spun, astăzi vei fi cu mine in Rai»”, mai scrie Lavinia Tec pe pagina sa de
Facebook. În finalul analizei sale, Lavinia Tec arată şi crezul său cu privire
la semnificaţia morţii Mântuitorului. „Dumnezeu sparge tiparele gândirii umane.
Iisus – rege şi rob – a venit în lume în umilinţă, într-un mod nedemn pentru un
rege şi a plecat din lume în acelaşi mod, umilitor. Nimeni nu l-a protejat de
Irod la naştere. Nimeni nu l-a apărat la proces de cei care au urmărit să-l
condamne la moarte. A tăcut pentru că ştia că noi suntem vinovaţi. A murit
pentru ca noi să primim viaţa vesnică. Deşi Rege, ne-a slujit ca un Rob până la
capăt. Deşi nimeni nu i-a fost avocat la proces, El va fi avocatul nostru
atunci când vom fi judecaţi de Dumnezeu Tatăl.
ARIPILE PASARII - Sfantul Paisie
Aghioritul
Pasarile au
aripi ca sa evite cursele, iar noi oamenii cugetul, ca sa evitam pacatele si sa
urcam la tronul lui Dumnezeu. Sa alungati cugetele rele pe care le aduce
diavolul! Sa nu le dati importanta, ci sa le aruncati în spate.
Sfantul Paisie Aghioritul, Mica
filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati,
2009, p. 133
VIATA COTIDIANA - Arhiepiscopul
Iustinian Chira
Uneori, când
alunecam în cotidian, firele de nisip ale problemelor zilnice ce ne framânta,
deodata se ridica si ne par munti prapastiosi ce stau gata sa ne înghita cu
haurile lor fara fund. Smulgându-ne si ridicându-ne mai sus putin de acolo,
privind aceste probleme în lumina eternitatii, necazurile noastre se fac asa de
marunte si astern pe fata noastra un zâmbet si în inimi taria de a lucra
linistiti la rezolvarea tuturor problemelor cu pace. Vedem ca muntele ce ni se
parea de netrecut, problema ce ni se parea de nerezolvat, în lumina timpului se
dezleaga cu usurinta, se trece fara greutate. < span style="color:
#999999;">
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 188-189
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu
Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu