EDUCATIA COMPLETA -
Sfantul Ioan din Kronstadt
Prin edificiul de cult si prin
slujbele Sale divine, Biserica actioneaza asupra fiecarui om, oferindu-i o
educatie completa. Lucreaza asupra vazului, auzului, mirosului, pipaitului,
gustului, asupra imaginatiei, a sentimentelor, a mintii si vointei prin
frumusetea icoanelor si a bisericii în ansamblul ei, prin dangatul clopotelor,
cântarea cântaretilor, caditul cu tamâie, sarutatul Evangheliei, Sfintei Cruci,
sfintelor icoane, prin prescuri, prin cântarea si cititul cu glas dulce a
Scripturii.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 361
ORBUL - Sfantul Tihon din Zadorsk
Vezi un om orb, care nu vede
calea, nu stie unde merge si, nevazând nimic înaintea sa, nu zareste nici
prapastia în care este gata sa cada. De la aceasta întâmplare întoarce-ti
cugetul spre orbirea sufleteasca, caci pacatosul care a fost cuprins de ea nu
desluseste binele si raul, nu stie încotro merge si nu-si vede pierzania întru
care sta gata sa cada. Primejdioasa e orbirea cea trupeasca, însa cea
sufleteasca este mai pustiitoare! Mai bine e sa fii lipsit de vederea cea
trupeasca decât de cea a sufletului. Întâmplarea si cugetarea aceasta ne
povatuieste sa ne rugam lui Hristos, Cel Care da vedere orbilor: „Cauta,
auzi-ma, Doamne, Dumnezeul meu; lumineaza ochii mei, ca nu cândva sa adorm
întru moarte” (Psalmul 12, 4).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de
Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 78
Președintele Academiei Române, Ioan
Aurel Pop:
Ștefan cel Mare este cel care a refăcut
Dacia, fiind domn al Moldovei, domn al Țării Românești și conte al
Transilvaniei, cu un secol înainte de Mihai Viteazu. E cel mai important
conducător politic și militar pe care l-au avut românii în Evul Mediu
Președintele Academiei Române, Ioan Aurel
Pop, a adus, vineri, la Muzeul Bucovinei, un elogiu domnitorului Ștefan cel
Mare despre care a spus că a fost cel mai important conducător politic și
militar pe care l-au avut românii în Evul Mediu și că, potrivit unor documente
găsite recent, acesta a refăcut Dacia, fiind domn al Moldovei, domn al Țării Românești
și conte al Transilvaniei, cu un secol înainte de Mihai Viteazu.
„Ștefan al III-lea, cel Mare, și-a numit țara
căreia îi zicem azi Moldova, Țara Românească. În scrisoarea trimisă Senatului
Veneției la 1477, marele domn se plânge „că cealaltă Valahie” nu e statornică
în alianța contra turcilor și că el trebuie să intervină mereu cu oastea acolo
ca să pună domn vrednic și anti-otoman. Cealaltă Valahie era pentru el Țara
Românească pentru că prima Valahie era pentru el Moldova.
Prin urmare, adevărata Valahie pentru marele
domn, pentru domnul de la Suceava, era Moldova”, a spus Ioan Aurel Pop într-o
prelegere cu prilejul sesiunii speciale a Academiei Române organizate la
Suceava cu prilejul împlinirii a o sută de ani de la unirea Bucovinei cu Țara.El
a subliniat că Ștefan cel Mare a fost un unificator al românilor,
ante-litteram.„El a adus țara de la sudul Carpaților sub ascultarea sa de mai
multe ori și timp de 16 ani și opt luni a fost numit domn al Valahiei
propriu-zise. Adică al Munteniei.
De curând a ieșit la iveală că a fost numit
conte sau guvernator al Transilvaniei. A
stăpânit peste 100 de sate, târguri și cetăți în Transilvania, fiind cel mai
bogat feudal din această țară.A creat episcopie, ajunsă la scurtă vreme
mitropolie românească la câțiva kilometri de Cluj, în satul Feleacu, a pus
stema Moldovei peste tot, de pe Târnave până în regiunea Dejului se văd și
astăzi frumoasele încrustații în piatră cu bourul Moldovei”, a precizat
președintele Academiei Române.
Ioan Aurel Pop a mai declarat că, recent, un
tânăr cercetător de la Cluj a descoperit în arhivele de stat din Milano un
document tulburător din 1459 prin care domnul Moldovei Ștefan cel Mare e numit
„Re de Dacia”, adică regele Daciei, cu mai mult de 100 de ani înainte ca Mihai
Viteazu să primească același titlu și cu mai mult de o sută de ani înainte ca
unii principi maghiari ai Transilvaniei să se intituleze așa.
El a mai arătat că Dacia figurează în
mărturii venețiene din epoca lui Ștefan cel Mare pentru câteva decenii de la
Ștefan până la fiul său Petru Rareș, ca principal aliat al Occidentului în lupa
anti-otomană.
„Prin urmare, Ștefan cel Mare este
„restitutio Daciae”, cel care a refăcut Dacia, fiind domn al Moldovei, domn al
Țării Românești și conte al Transilvaniei, cu un secol înainte de Mihai
Viteazu”, a spus Ioan Aurel Pop.
Potrivit
acestuia, Ștefan cel Mare nu este un simbol al moldovenismului, ci un simbol al
daco-românismului așa cum s-a manifestat acesta prin epoca modernă a României,
iar Ștefan cel Mare, prin asta, este un
om modern.„Cel mai important conducător politic și militar pe care l-au avut
românii în Evul Mediu, unul de talie europeană, singurul român de obârșie și
român politic, pe care Papa de la Roma l-a recunoscut drept atlet al lui
Hristos, adică luptător în prim plan alături de toată Europa în lupa de
stăvilire a avansării Semilunii spre centrul continentului”, a mai spus Ioan
Aurel Pop.
Sursa: Pr. Dr. ALEXANDRU STANCIULESCU
BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu