ISTORIE ASCUNSĂ
Emil Botta – Nichita
Stănescu – Dimitrie Grama – George Anca – Silviu Ghering – Istorie ascunsă
EMIL
BOTTA
Un Dor Fără Saţiu
De un dor fără saţiu-s învins
şi nu ştiu ce sete mă arde.
Parcă mereu din adînc,
un ochi răpitor de Himeră
ar vrea să mă prade.
Şi pururi n-am pace,
nici al stelei vrăjit du-te-vino în
spaţii,
izvoare sub lună, ori dornică ciută,
nimic nu mă stinge, nimic nu mă alină
şi parcă-aş visa o planetă pierdută.
E atîta nepace în sufletul meu,
bătut de alean şi de umbre cuprins…
Un dor fără saţiu m-a-nvins,
Şi nu ştiu ce sete mă arde mereu.
NICHITA STĂNESCU
Labirint în Flăcări
Deci ceea ce nu se-nţelege
suie în ceruri, palid fum,
dă Lycurg o nouă lege
poimâine, mâine, acum, -
Cum că potrivit se-arată
la distrugerea de sens
litera neînarmată
în cuvântul cel mai dens.
Ba muiere, ba bărbat e,
semn şi semne la un loc
o, cuvântule, cetate
pururea în fum şi foc.
DIMITRIE GRAMA
De vorba cu Cioran
Imi amintesc
vag ca ne dadusem intalnire la Bois de Boulogne. Nu pentru vreun motiv anume si
nici pentru vreo amintire comuna am ales acel loc. Acum cand ma gandesc mai
bine, am impresia ca nu noi am ales locul, ci soarta care, cu obisnuita ei
nonsalanta, ne-a plasat acolo, doi straini, mai mult sau mai putin indiferenti
si aproape inconstienti de existenta celuilalt.
Poate ca
tocmai o astfel de relatie indiferenta, ne obliga cateodata sa ne oprim din
goana, sa ne privim in ochi si sa ne destainuim cu adevarata usurare si
sinceritate. O astfel de destainuire nu este posibila decat intre doi straini,
care nu au absolut nimic nici de castigat si nici de pierdut unul fata de
celalalt.
Da, noi eram
doi straini perfecti, unul cu sinuciderea lui intr-o lume absurda, iar celalalt
cu un cotidian mistic intr-o lume de ne-inteles.
Si iata-ne,
brusc, fata-in-fata, fiecare inarmat pina-n dinti cu realitatea lui si cu
restul realitatilor posibile, pe care fiecare are impresia ca le intelege mai
bine si mai profund decat celalalt.
Mi-am dat
seama ca e un om care nu face risipa de cuvinte, deoarece fara nici un fel de
introducere mi-a spus: - Dar tu nu crezi in "aceasta realitate", deci
ar trebui, de la sine, sa intelegi risipa aceasta absurda de energie pe care o
numim "viata"!
Vezi, eu am
incercat sa iubesc "viata", dar.....
A tacut
privind frunzele galbejite si uscate pe care vantul le rasucea de pe o parte pe
alta.
-Asa suntem
si noi, niste frunze manate de colo-colo de niste forte necunoscute, si
vrem-nu-vrem ne alaturam altor frunze, nimai ca sa putrezim impreuna. Nu ti se
pare ca acest lucru-i de o tristete fara de margini?
-Depinde,
i-am raspuns. In universul meu, atunci cand sunt Om, frunza din mine e poate
asa cum o vezi tu, mai uscata si uitata undeva la o margine de suflet, iar
atunci cand sunt Frunza, omul din mine e mic si umbla cu gura cascata prin
labirinte verzi, iar atunci cand...
-Nonsens,
nonsens! A strigat el intrerupandu-ma.
-Evadarea ta
in frunza, evadarea in acel "cotidian mistic" cu care te tot lauzi,
nu este nimic altceva decat o sinucidere din aceasta lume umana, a carei
existenta este de prisos!
-Schimbandu-ti
natura umana, tu de fapt te sinucizi. Te sinucizi cu speranta ca te vei
readuna, ca te vei renaste intr-o alta lume. Speranta care, cu fiecare
sinucidere si cu fiecare reintoarcere din acel cotidian mistic, devine tot mai
disperata.
Si eu am
incercat sa evadez intr-o alta lume, mai simpla, lasandu-ma carat la intamplare
de motoreta mea in doi tacti si nu de putine ori am avut impresia ca m-am
descarcat de mine insumi, ca m-am debarasat de umanitate, pierzandu-ma in
maracinile si gardurile de la marginea drumului. Si eu am sperat ca motoreta ma
va transporta, fara nici un fel de effort din partea mea, in nefiinta.
In zadar am
sperat si incercarile mele ca om au esauat, una dupa alta. Oricum, eu mi-am
pastrat mereu luciditatea de om! De aici poate mi se trage patima disperarii si
mizeria neputintei existentiale.
Tu, insa
pari fericit in cursa ta de maraton in care parcurgi distante egale de
constient si de inconstient, ca sa ajungi din nou la punctul de plecare, unde ,
de fapt nu s-a intamplat absolut nimic de cand ai plecat si pina cand te-ai
intors.
Dar esti
inca tanar, ai timp sa te trezesti. Ai
inca timp destul sa te sinucizi cu adevarat!....
S-a ridicat
sa plece, dar l-am oprit tragandu-l usor de maneca de la fulgarin.
-Tu de ce nu
te-ai sinucis?! L-am intrebat aproape rastindu-ma la el.
S-a intors
mirat inspre mine si ridicandu-si sprancenele stufoase pina la mijlocul
fruntii, mi-a raspuns:
-Vad ca nu
intelegi nimic! Esti mai prost decat credeam, dar asa era si Eliade, tot un
prostanac. Eu, m-am sinucis demult, inca din copilarie, dar trebuie sa
marturisesc ca nici sinuciderea aia nu mi-a adus vreo bucurie.
-Bine, bine,
i-am raspuns. Oi fi eu prostanac, dar daca, asa cum spui, sinuciderea nu ti-a
adus nici o bucurie, atunci de ce ai continuat sa o promovezi?
Prostanaci
ca mine, ca Eliade sau tineri inca nevinovati, pot fi usor corupti de
nemarginita ta "inocenta", de nemarginita ta lipsa de raspundere
existentiala si calare pe motoreta vietii fara de ideal, sa se sinucida
prematur si asta nu din convingere proprie.
Sinucidere
inutila, deoarece, asa cum spui, ea nu aduce nici o usurare, nici o bucurie,
sau vreun alt sentiment anume, demn de sacrificiu.
Deci,
sinuciderea de care vorbesti, este la fel de absurda ca si viata pe care o
renegi.
-Bine,
recunosc ca ai putea avea dreptate in contextul "banalitatilor tale
cotidiene", mi-a raspuns el de data asta fara sa ma priveasca, dar eu nu
scriu pentru omul de rand, eu scriu pentru "artist", eu scriu pentru
omul nebun care deja e mort pentru ca a tanjit la Nemurire!
Pe mine nu
ma intereseaza lupta meschina pentru supravietuire, nu ma intereseaza copilul
care ajunge om matur si mai apoi batran, ci ma intereseaza cel care vede
dincolo de "viata". Dincolo de moarte!
Nu vorbesc
cu acei indivizi, sau mai bine zis, nu le vorbesc celor care accepta viata asa
cum viata le este vanduta lor de unii si de altii, nu le vorbesc celor care
sunt "programati" intr-o existenta sau alta.
Eu vorbesc
sau le vorbesc doar celor care sunt "inprogramabili". Vorbesc despre
acele animale rare care mor cu fiecare cuvant spus, mor cu fiecare rasuflare.
Eu vorbesc
despre "sinucigasul total si etern!"
Cand a
terminat de vorbit, peste Bois de Boulogne s-a asternut o liniste de mormant.
Intr-un tarziu, din spatele unor platani s-a desprins o umbra care, la inceput sovaitor, dar apoi
din ce in ce mai hotarat s-a apropiat de noi.
Era o femeie
tanara, frumoasa si imbracata foarte simplu.
S-a oprit in
fata noastra si dintr-o mapa neagra, mare, a scos un tablou pe care l-a asezat
cu grija in asa fel incat sa nu putem vedea desenul.
-Eu sunt
Livia, a spus femeia aia tanara. Sunt pictorita si, fara sa vreau am asistat la
discutia voastra. Ca artist, ca om nebun, va dau dreptate la amandoi si nici
unuia din voi. Pentru ca nu cred in "dialog", nu cred in cuvantul
scris!
Artistii
cuvantului sunt un fel de sportivi alesi sa participe intr-o competitie in care
cel care umple cele mai multe spatii goale cu alte spatii goale, castiga.
-Uite ce
inteleg eu prin arta, a spus Livia, dezvaluind tabloul.
Si batranul
si eu l-am privit mult timp in tacere. In acel tablou, in doar cateva linii si
culori eram fara indoiala expusi atat eu cat si batranul si fiecare cuvant din
conversatia noastra. Frunzele uscate, stalpii de lumina si oamenii de prin
parc, intrau si iesieau din tablou, ca printr-o usa larg deschisa.
Fara sa
spuna ceva, fara sa-si ia ramas bun, batranul s-a ridicat si a disparut. M-am
gandit atunci ca poate iar a plecat sa se sinucida sau cel putin sa-si
controleze motoreta. Cine stie, poate era deja mort, si eu, insensibilul, nici
nu am observat.
In schimb am
rugat-o pe Livia sa se aseze pe banca langa mine. Pentru intotdeauna.
8 Aprilie, 2011. La 100 de ani de la nasterea
lui Cioran.
GEORGE ANCA
Katha Apucata
Lui Paul Goma
Vedeți
mătasea fumurie dezgolind un gât transmigrat în piept și înapoi după cum
Apucata, în ușă, își mișcă mâna cu mătasea în degete, printre cele patru cozi,
trei la câte trei grupuri de limbi, a patra la plata taxelor. Discuția are loc.
S-a încheiat. Mătasea se depărtează. În ușa a cincea. Vin alte uși de încăperi
goale în care ne vedem un timp de întrebări și răspunsuri. Afară toarnă.
Avansații definitiv schimbă saluturi
bine regizate, și totuși sincere, de temperament și bune amintiri. Asta să se
tot tragă, de ani de zile, de la exceptarea celibatarilor, necăsătoriților
într-o băltoacă pură, de perechi de neîmplinit, prea sunt mai mulți băieți, și
cuplurile de homosexuali au scăzut, aparent, de câteva termene, cu îmbătrânirea
maeștrilor.
De aceea, Apucata aduce o vedere de
mitologie pe viu. Cu ea, în climax, atrăgând, în maniere, o renaștere de bun gust.
Dincolo de toate ambiguitățile și inscrupolozitatea seducției. Împotriva, dacă
nu a oricui și a cui trebuie, măcar și în sine. Pe ploaie. Între a te întâlni
nu să dai și să iei, acolo în ușă.
Dezumbrit, când o întindere a unui
punct fix, în spate, sub omoplatul stâng, mărturisit întâi șefului, atât de
popular, ca un maharaja, printre toți, schimbă soarta ușilor. Ca de ploaie,
cozile se unesc a doua oară și tineretul, în grabă, masează cu degetele punctul
fix al Apucatei. Uneori împingându-se nerăbdători între ei, să ajungă mai
repede.
Alții dând semne de plictis, dar
neîndrăznind să se retragă. Fetele reclamând și ele câte-o întindere, în
diferite puncte. Vorbim de punctul polonez în franțuzește, dar înțelegem cu
greu de ce, căzute pe ciment, trupurile palide ale unor înaintașe s-au acoperit
de cămăși, pantaloni, turbane, spre a-și limpezi drumul. Curând, în perfectă
ordine, indecși și polici masând punctul de pe spinarea Apucatei. Care, într-o
zi două, va reveni la mătasea de peste gât-piept, ca și cum nimic nu s-ar fi
întâmplat. O cunoaștem.
Poate să-și mute și punctul fix,
dedublându-l întru doi fluturi ieșind din nimfă, împerechindu-se și murind în
mătasea ei, altfel, vesperală, cum s-a văzut. Cu tot flamenco și bharatnatyam,
Puca nu se bucurase de niciun petic din sariul Apucatei. Că te miri cum se mai
știa, mutându-se de la o coadă la alta.
În căutarea ei, spre a masa punctul
fix al Apucatei, împreună. Lasă evidența contagioasă ca așteptarea optimistă a
unui poștaș de către sine însuși. După ce totul se va fi terminat, anunțat,
ștampilat. Intimat, tenorat, achitat.
Șase frânghii se desfac într-un con cu
gura în jos, de o parte. Alt con, în față, purtat pe umăr de bâta care unește
vârfurile conurilor. Cam la punctul unde se sprijină lemnul pe umăr, se poate
imagina punctul fix al Apucatei.
Puc încă o iubește pe Puca. Știe că nu
e voie. Că el nu e frumos. Că ea n-are zestre. Că părinții lor nu s-au
cunoscut, acolo, în pântec. Fie, a ieșit, dragă, soarele. Ne aflăm la începutul
cultului gol, mai gol. Umiditate-aer, primordialitate-spate, împletitură-țesut,
punct fix. Apucata are migrenă. Migrenă-rut. Care s-au perindat pe la ghișeu.
Vai, și Puc. Dar era, voia să fie, cu Puca. Reporturi contradictorii. Politizare.
Seceriș. Fertilitate de aur, parcă. Stanțe. Imperiu-coadă. Desperechere.
Între corpul Apucatei și corpul
Apucatei, între mătase și punctul fix, pe cablul electric, ia uită-te, ce
pasăre verde, uite, uite. Roz prin verde, fluturi albi, verzi în urmă,
nedevorați, ar fi prea mulți. Muște - nădușeală – din ușă – nu vii înăuntru –
ce cald e – ah, ce cald e - nu pot să
mișc mâna ailaltă
... și a luat apa musonului pe o
floare, profitând că șeful se retrăsese la toaletă, unde avea simultan
reprezentarea ziaristică – antireligioasă – antitoți – a magnificenței extratușate,
exprovinciale – dacă e cazul cu întoarcerea la natură prin nord, nu prin
dreptul ușii ascunse – un principiu – un zmeu – zmeul zmeilor cu-a lui, nu cu
Apucata, ea tocmai și-a unduit mătasea, întrebând, să se afle în treabă, doar
numai chestiile astea nu mai sunt pe viață și pe moarte.
E drept, anumite gemete neatribuibile,
dinspre Himalaia, se servesc în scris – inland – a zăcea pe sub stinghii –
situația hormonilor nu e aceeași de la expediere, iar destinația întârzie să
devină conștientă pentru timp mai îndelung decât îi trebuie misionarului –
atins cu piciorul pe picior – spre a categorisi – dar parcă scrii – n-am
deschis, că nu și l-a mutat de sub stinghii, i-o fi plăcut și lui, capucinul.
Documentele s-au risipit vărsate în
neorânduiala musonului. Nume. Cuvinte. Când se întoarce șeful, le trece în
jurnal, un caiet format foarte mare. Episodul de dimineață se va uita
neobservat. Aici e secretul – să ne fi petrecut dimineața în neeveniment. Ca
nefluturii. Omul e ființă lungă.
Apucata pare chiar înaltă bine, cum stă în
picioare, la ușa a cincea. N-o vede nimeni stând în cap, și ținta ar fi tot
mijlocie – dacă excludem punctul fix, fără aprobarea ei. Trebuie admis, la urma
urmei, că punctul fix de-l masam cu toții – mii și milioane, Puc și Puca – era
toată Apucata, ea era fixă. Credeam, unii, că, într-adevăr, nu mai putea
aproape nici să respire.
Lordul Zidar o prevăzuse de la început
în ritualul, altfel contrar, al copacilor netulburați cea mai mare a timpului.
Cu toate că ei nu pot fi numiți ficși. Durează de prea demult și până prea
târziu peste valul cozilor noastre s-o masăm pe Apucata.
Am început să ne scoatem cămășile,
care aveam. „Era mai bine ca acum douăzeci de ani”, zice cadavrul de pe umărul
lui Puc. Numai Apucata știe să râdă, adică să ofere, cu unda mătăsii, și un
surâs de pudră sub umbrelă. Unii îl preiau, se încaieră pe el și-l vâră-n cur
și-l bubuie în parașute salvatoare. Concursul se câștigă cu ajutorul
microfoanelor. Unii se retrag, pentru că le-a sosit rândul să maseze.
Procesiunea la ușa toaletei Unicului –
nu a lor ori a lor – dar și ei și ele încalcă semnătura gestetner-ului și intră
în politică - „nu mai ești tu, sunt eu, noi l-am pus, pe tine te-am încuiat cu
lacătul în căcat”. Sloganele decad în intern. O răpăială de bășini. Nu
interesează ce e înăuntru. Lăcătușii personali n-au loc și se cacă pe ei.
Mai toți au intrat în mrejele Apucatei
și s-au integrat, din conștiință, rândurilor-rândurilor ce văluresc spre
punctul ei fix, îndeletnicindu-se cu pile și clești, cu nivelarea cucuielor și
gâlmelor înnăscute din cefele și creștetele fraților devoți.
Nu ne mai mișcăm și asta ne doare.
Nodurile, ciupercile, foamea, iadul. Puc știm că nu se lasă. Iubește. Ce măgar.
Dar și Puca. N-are de gând să i-o reteze odată pentru totdeauna. S-au dus
vremurile alea. Nu cred.
O naștere petrecută dimineața asta la
coada cozilor de la ușa a cincea, cu speranța de a ajunge, cândva, tot în epoca
noastră, Kali Yuga, să atingem punctul fix al Apucatei – această naștere,
parțial soldată cu amor...
Cafea plus ceai – plus apă – plus
cafea – plus ceai, sare, cold drink – Apucata n-are când și cum să-le soarbă –
piper, ardei, boia – un lac de sulf – o carieră de amintire de când am masat
punctul fix al Apucatei.
Se plângea, totuși, că am lăsat-o să
moară singură. Toți murim singuri, îndrugam în gând. La trei sferturi ni se
făcuse rău. Greșeam cu soarele de pe umbrelă. Nu mai era potop. Ce ne trebuia?
Ea ne trebuia. Cât că n-o știusem răscolindu-ne toate visele, fără milă. Și
de-aia aveam să ne naștem gata aruncați, gata morți.
Și păsările? Taxiul – Pălăria.
Palmierul refuză să mai crească în oala x. Mai presus de ce, de cine? Fixă
coada șopârlei mâncate de scorpionii la care ea mănâncă. Ce se spune când
termini de cusut? Învață-mă papagaleasca, maimuțeasca. Ce ne-ai adus aici,
nenicule? Îmi pare rău. Vino-ți în furnică.
Apucatei, tot una. Timpul nu-i trece.
L-a apucat pe șef pântecăraia. S-au organizat, în timpul procesiunii, pichete
de ajutor. S-au ivit sisteme. Cum să vomiți când n-ai ce. Liniște. Sus. O
culme. Cum aș putea-o descrie pe Apucata? Niciodată alt neam. Tot un avatar.
Tras pe sfoară de săbii și de foc.
Claxoane. Ciritpit. Abstinență de
nevoie. Ce-aș putea spăla cu amețeala indusă? Aveam un chef și nu realizam că
aveam un chef. Dar mă îngrozeam că s-ar afla că n-am chef – nu absolutul, nu
relativul – porunca Apucatei.
De-a lungul vremurilor și acestei
dimineți, adevărul este că mai nimeni n-o băga în seamă cu adevărat pe Apucata,
și e păcat. Poate doar lume ca Puc și Puca, din când în când, cum s-ar spune,
de disperare personală, mai mult de inimă albastră. Se curtau în felul lor
nedemocratic la coadă la Apucata.
Spatele acesteia-neted-lotus nu se
concavizase. Căra mângâierea ultimă a toatei suflări. Muzică – astmă – orgă –
viață de instrumente. Mereu excitată de voalul smuls de Apucata de pe gât-pieptul ei, de cochetărie, din
perioada encounter-ului ei cu șeful în ușa a cincea. Iar asta n-a fost Apucata.
Numai Puc și Puca.
SILVIU GHERING
Motivul pentru care Ion
Luca Caragiale a părăsit România și a ales să moară în Germania
Se împlinesc
pe 1 februarie 167 de ani de la nașterea celui „mai mare dramaturg român”, după
cum îl numea George Călinescu pe Ion Luca Caragiale. Știai că „nenea Iancu” a
părăsit România și a ales să moară în Germania, la Berlin? A preferat
străinătatea, tocmai el, care a surprins atât de bine în personajele sale
spiritul carpato-danubiano-pontic (VIDEO aici!), a satirizat atât de ascuțit în
scrierile sale tarele dintr-o „soțietate fără prințipuri, care vasăzică că nu
le are” (Zaharia Trahanache, actul I, scena III, „O scrisoare pierdută”).
Totul a
început cu ultima piesă (din 9) scrisă de Caragiale, singura dramă printre
comedii, „Năpasta”, publicată în „Convorbiri literare” în anul 1890 și jucată
pe scena Teatrului Național din Bucrești în același an. Jurnalistul Constantin
Alexandru Ionescu, autor de „eseuri, povești scurte și proză în versuri,
notabile pentru cultură populară, dar cu un impact mic asupra literaturii
române” (George Călinescu), cunoscut sub pseudonimul Caion, l-a acuzat de
plagiat după piesa „Nenorocul” a scriitorului maghiar Istvan Kemeny.
Motivul
pentru care Ion Luca Caragiale a părăsit România și a ales să moară în Germania
Acuzația de
plagiat a fost publicată de Caion în aceeași revistă „Convorbiri literare”
(1867-1886 la Iași, 1886-1944 la București), pe 30 noiembrie 1901, într-un
articol denumit „Domnul Caragiale”. Mai mult, a plusat în următorul număr al
revistei cu alt articol, mai dur, intitulat „Domnul Caragiale n-a plagiat, a
copiat”, în care venea cu noi acuzaţii, alături de un rezumat al dramei
„Nenorocul” a lui Kemeny. Deosebit de afectat, Caragiale a cautat piesa
respectivă și a descoperit că totul era o invenție a lui Caion, scriitorul
ungur nici măcar nu exista, așa că l-a dat în judecată pe amatorul de
senzațional și publicitate pe spinarea sa.
Ion Luca
Caragiale a luat foarte personal atacul lui Caion, așa că și-a angajat un
avocat cunoscut în procesul intentat acestuia, nimeni altul decât confratele
întru scris Barbu Ştefănescu Delavrancea. În fața instanței Caion a recunoscut
„făcătura” și că toate acuzațiile pe care i le adusese lui Caragiale erau
nefondate. Caragiale, normal, a câștigat procesul, iar Caion a fost amendat în
martie 1902 cu 500 de lei (salariul mediu era de 120 de lei), condamnat la 3
luni de închisoare corecţională şi obligat la plata a 10.000 de lei cu titlu de
despăgubiri civile. A făcut recurs și a fost achitat în iunie 1902, în urma
unui nou proces, la care, atenție!, s-au vândut bilete ca la teatru!
„Nu mai pot
trăi aici! E prea grea duhoarea! M-am săturat să văd aceleaşi mutre, aceleaşi
fosile cari conduc viaţa publică”
Ion Luca
Caragiale fusese concediat din motive politice, în 1901, din postul de
registrator pe care-l ocupa la Regia Monopolurilor Statului. Era de orientare
conservatoare, critica liberalii, iar aceștia, ajunși la putere în 1901
(guvernul D.A. Sturdza), l-au pus pe liber. Recunoașteți vremurile de azi?
Decizia instanței de a-l achita pe Caion în ciuda tuturor evidențelor a venit
ca bomboana pe colivă și „Cel mai mare dramaturg român” (George Călinescu), revoltat și scârbit, se
hotărăște să părăsească țara definitiv. „Nu mai pot trăi aici! E prea grea
duhoarea”, le spune prietenilor și, după ce primește o moștenire substanțială
de la o mătușă, pleacă din România în 1904 și se stabilește la Berlin, în
cartierul Willmersdorf.
De unde îi
scria, câțiva ani mai târziu, amicului Alexandru Vlahuță, care îl tot ruga să
se întoarcă acasă: „Pentru nimic în lume n-aş părăsi acest colţ de viaţă
străină pentru a mă reîntoarce în patrie. Să mai văd ceea ce am văzut, să mai
sufăr ceea ce am suferit, aceleaşi mutre, aceleaşi fosile cari conduc viaţa
publică, otrăvindu-te numai cu privirile lor stupide şi bănuitoare. Nu, dragul
meu, nu! M-am exilat şi atâta tot. Aerul de aicea îmi prieşte, sunt mulţumit cu
ai mei şi n-am ce căuta într-o ţară unde linguşirea şi hoţia sunt virtuţi, iară
munca şi talentul, viţii demne de compătimit”.
A murit „rapid,
fără șovăire, așa cum desigur și-o dorise, esență în spațiu, verb fără
adjectiv”
A scris în
continuare și în Germania, dar pentru că nu dorea să se mai expună, a făcut-o
sub pseudonim. A fost nevoit să munceasca din greu pentru a-și putea întreține
familia. Scria până noaptea târziu și călătorea mult. Din călătorii s-a ales cu
o răceală care s-a cronicizat și care, combinată cu fumatul în exces, îi
provoca dese accese de tuse în ultima perioadă a vieții. În seara datei de 8
iunie 1912, i-a spus soției, Alexandrina Burelly, fiică de actor, cu care era
căsătorit din 8 ianuarie 1889, că are de gând să lucreze până noaptea târziu în
dormitorul lui. Numai că…
„Dimineață,
Caragiale n-a mai apărut în salon să asculte o «fugă» de Bach. Am lucrat
singură, am început să studiez marea sonată de Schumann în fa diez minor,
bucată dramatică și grea. Dintr-o dată un țipăt a sfâșiat fiorul melodic. M-am
ridicat cuprinsă de frică și am fugit spre odaia de culcare a lui Caragiale.
Ușa era deschisă. El, alunecat pe jos, lângă pat, cu mâna stângă crispată pe
cearșaf, capul dat pe spate, fața albă, ochii ficși. Îngrozită, soția lui îl
privea năucă. Văzuse că nu apăruse ca de obicei, îndrăznise la ora 11 a.m. să
bată la ușă. Tăcerea o îngrijorase. A deschis, a văzut, a țipat. Cum să faci
loc durerii, așa, pe neașteptate? În ajun, seara, la masă, ne fermecase cu
povești, proiecte și voie bună. Nu ne mai tachinase pentru tendințele noastre
spre poezia cu metafore absurde, râsese de verva cu care declama Luki pastișuri
compuse de el… Moartea îl atinsese rapid, fără șovăire, așa cum desigur și-o
dorise, esență în spațiu, verb fără adjectiv”, avea să scrie Cella Delavrancea,
fiica cea mare a bunului prieten Barbu Ștefănescu Delavrancea, în cartea sa
„Dintr-un secol de viață” (1987).
Sicriul cu
rămășițele lui Ion Luca Caragiale s-a… „rătăcit” două săptămâni în Austria!
Pe 14 iunie,
corpul lui Caragiale a fost depuse în cavoul familiei din cimitirul protestant
din cartierul Schönenberg al Berlinului. Au fost de față, în afara familiei, și
bunii săi prieteni Barbu Ștefănescu Delavrancea și Alexandru Vlahuță. Abia în
toamna aceluiași an 1912, rămășițele sale au ajuns în țară, după un drum
infernal, vagonul mortuar „rătăcindu-se” nu mai puțin de două săptămâni prin
Austria.
Pe 23 noiembrie
1912, Ion Luca Caragiale era, în sfârșit, înmormântat la București. Cortegiul
funerar, format la biserica „Sfântul Gheorghe”, a făcut un ocol prin faţa
Teatrului Naţional, unde sicriul marelui dramaturg a fost îngropat în flori
aruncate de miile de bucureşteni care l-au însoțit pe ultimul drum, încheiat la
cimitirul „Şerban Vodă” (acum „Bellu”). La aniversarea centenarului naşterii
sale, în 1952, trupul lui Ion Luca Caragiale a fost exhumat şi mutat lângă
mormântul lui Eminescu, pe „Aleea Scriitorilor”.
· „Astăzi a devenit de multă vreme un
loc comun faptul că odată cu teatrul lui Caragiale, povestirile lui Creangă şi
poeziile lui Eminescu, literatura română a intrat pentru prima dată în
circuitul larg al valorilor culturii universale” – Romul Munteanu.
„Printr-un neaşteptat dar al soartei,
în timp ce poezia română câştigă în Eminescu expresia ei cea mai înaltă, proza
narativă şi teatrul ating acelaşi nivel în Ion Luca Caragiale, un scriitor pe
care îl înrudeşte cu emulul său în lirică aceeaşi perfecţiune a conştiinţei
artistice, acelaşi cult al cuvântului românesc pe care îl înzestrează cu noi şi
mari puteri expresive” – Tudor Vianu
„Suntem ţara din care Caragiale a fugit
exasperat, ţara în care Eminescu şi-a pierdut minţile, ţara care a refuzat,
iresponsabil, oferta lui Brâncuşi la bătrâneţe: aceea de a-şi lăsa întreaga
operă compatrioţilor săi. Ţara care şi-a omorât elitele în puşcărie, ţara în
care n-au mai vrut să se întoarcă Mircea Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionescu,
George Enescu. Ţara din care pleacă, mereu, tineri excepţionali, şi nu doar să
se căpătuiască, ţara care furnizează Europei milioane de muncitori cu ziua,
prost utilizaţi şi prost plătiţi la ei acasă. Nu pot decât să sper că, sub această
pojghiţă de mizerie, există şi o altă ţară, ţara unor oameni cuviincioşi şi
cinstiţi, ţara celor ce ştiu să se respecte între ei şi să nu se lase
manipulaţi de câteva trupe barbare de oameni stricaţi şi stricători de suflete”
– Andrei Pleșu
O ALTĂ ISTORIE ASCUNSĂ DE MARII
ISTORICI
AI INSTITUTULUI DE ISTORIE NAŢIONALĂ
Între Ardeal si Banat
pe de o parte si Moldova este o diferenta vizibila de bogatie.
Taranii din
Banat sint mult mai asezati, au case mai mari si mai frumoase si gospodarii bine
inchegate.
Aceasta
situatie nu poate fi contestata.
Dar ce a
facut sa apara aceasta diferenta ??
Eu ma abtin
in a da explicatii.
Va rog sa cititi
urmatoarele si sa judecati singuri.
Din rapoartele consulilor si
agentilor francezi:
Rusia cere
Moldovei să predea 24.000 cetverturi de făină, 58.500 de ovăz, 2450 de crupe,
560.000 oca de carne şi 4.000 vedre de rachiu.
"Numărul
trupelor care în acest moment este evaluat la 90.000 oameni. Dacă se ţine seama
de faptul că o armată atât de numeroasă n-a fost până astăzi urmată de nici o
casă de bani, de nici o subzistenţă, nici măcar de o singură cutie de
medicamente, şi că toate trebuinţile ei, până chiar şi solda trupelor, sunt
îndestulate pe cale de rechiziţie militară, îşi poate face cineva o idee de împovărarea
locuitorilor acestei nenorocite ţări? " (Hugot către Laferronnays, 30 mai
1828)
Pe lîngă
rechiziţiile de hrană, ţăranii au fost şi ei rechiziţionaţi pentru transporturi
şi săpatul tranşeelor, chiar în perioada lucrărilor de pe câmp, aşa încât recolta
a fost compromisă.
Ruşii au mai
cerut, în plus, şi 5.500.000 puduri de fân, confecţionarea a 80.000 potcoave,
pentru a potcovi 40.000 boi rechiziţionaţi tot de la ţăranii români în scopul
transportării prin Balcani, a artileriei ruseşti, după care, boii înşişi
trebuie să servească drept hrană soldaţilor ruşi.
" toate
aceste lucruri nu costă Rusia nimica. Sunt rechiziţionate şi alcătuiesc numai o
mică parte din ceea ce românii sunt îndatoraţi să furnizeze..
Dacă Ţara
Românească n-ar fi închisă din toate părţile, n-ar mai rămâne într-însa după 24
ceasuri nici un locuitor altul decât boierii şi grecii "(Hugot către
Laferronnays, 23 iunie 1828)
Satele
aflate în calea armatei ruse încep a fi pustiite, ţăranii - cu grânele
rechiziţionate şi vitele omorâte de căratul proviziilor sau lovite de epidemii
- fugind în Transilvania.. . Generalul rus Jeltuhin pretinde chiar ca Ţara
Românească să suporte în totalitate armata rusă şi după ce aceasta va trece
Dunărea in Bulgaria.
" Când
boii lipsesc sau, ceea ce se întâmplă des, mor sub jug, se înjugă în locul lor
ţărani" (Viollier către Polignac, 30 iulie 1829)
Moldovei i
se mai cer 24 - 25.000 de care pentru transportul a 100.000 cetverturi de făină
de pe malarile Prutului pe acelea ale Dunării.. toate carele din ţară vor fi
rechiziţionate.. pentru acest transport. Lipsa oricăror produse va duce la
scumpiri excesie "o căruţă de lemne de foc va ajunge, de la 3 lei la 24.
"Generalul
Jeltuhin administra prin lovituri de sabie, întemniţa, sughiunea, maltrata pe
toti cei care nu erau ruşi" (Hugot catre Portalis, 6 iulie 1829)
Exodul
Moldovenilor in 1812 dupa anexarea Basarabiei la Rusia.
,,Fenomenul
migraţiei masive a populaţiei româneşti din Basarabia avea la bază mai multe
motive.
Unul dintre
ele a fost teama ţăranului modovean de eventuala introducere a şerbiei în
provincia ocupată.
Din această
cauză au fost cazuri în care sate întregi, în frunte cu preoţii lor, ,,au fugit
piste Prut".
Abandonarea
Basarabiei de către miile de români era dictată şi de maltratările şi umilirea
la care erau supuşi românii basarabeni din partea autorităţilor ţariste.
Vexaţiunile
cazacilor şi soldaţilor ruşi, încartiruiţi pe la casele băştinaşilor,
comporta-mentul discrimatoriu al poliţiei ruseşti faţă de populaţia românească
din tîrgurile şi satele basarabene, a constituit o altă cauză a acestui exod.
Cu istoria
nu-i de glumit de Barbu Cioculescu
În
biblioteca părintească, în mare parte alcătuită din cărţi franţuzeşti, se
sufoca, strânsă în raft între tomuri voluminoase, o broşură care, adolescent
fiind, îmi astrăsese atenţia prin titlul ei redundant: Ni paix, ni sécurité en
Europe avec la Russie telle qu'elle est, scrisă de contele Walewski, fiul lui
Napoleon Bonaparte - din cea mai mediatizată aventură amoroasă a acestuia - şi,
la acea vreme, ministru de Externe al Franţei.
În textul
cărţuliei se mai afla şi o caricatură, pe care parcă o am în faţa ochilor: un
cazac călare, trăgând cămeşoiul de pe un ţăran pe cale de a rămâne despuiat.
Textul suna:
"Encore ce petit sacrifice, mon cher Moldo-valaque, et je m'en vais."
Se referea
la acea ocupaţie rusească a Ţărilor Române de pe urma căreia acestea încetaseră
a mai fi mari producătoare/exportatoare de vite, o dată ce generalul rus cutare
raporta superiorului său că nu mai dispune de nici atâta "provision"
cât să-i pună la fript un biftek.
Timpul anume
când ilustrul strateg Suvorov, răspunzând unor plângeri ale localnicilor,
declara că vrea să lase moldo-valahilor ochii, ca să aibă cu ce plânge.
Probabil, unde
era de aceeaşi pravoslavnică religie!
Într-o carte
de anul acesta, datorată istoricului român din Statele Unite Aurel-Sergiu
Marinescu şi intitulată 1944-1958, Armata Roşie în România, jafuri, violuri,
crime, furturi, tâlhării, confiscări, devastări, rechiziţii, sechestrări de
persoane - (două volume, 1.100 de pagini, edit. "Vremea"), amplul
prim capitol tratează tema cronologiei prezenţelor militare ruseşti pe
teritoriul României, de la începutul secolului al XVIII-lea şi până în 1958,
acela al părăsirii ţării noastre de către armata roşie.
Relaţiile
diplomatice sunt mai vechi: în 1674, ţarul moscovit Alexei Mihailovici propunea
un tratat de alianţă domnitorilor Moldovei şi Ţării Româneşti, împotriva
stăpânirii otomane.
În 1688, o
scrisoare adresată voievodului Şerban Cantacuzino îl încuraja pe acesta să
ceară asistenţa ţarului. Dar prima pătrundere avea să se producă la 10 iunie
1711 când oastea ţarului Petru cel Mare trecea Nistrul spre a fi, curând pe
urmă, nimicită la Stănileşti.
În scurta
vreme cât au hălăduit în Moldova, noii aliaţi s-au ilustrat printr-un furt care
a izbit imaginaţia cronicarului: scările de argint de la şeile boierilor, care
tocmai gustaseră pentru prima oară şampania franţuzească, rămânând
"înmărmuriţi de beţi."
Ulterior,
invaziile se repetă cu o anumită periodicitate, de câte ori Poarta este
agresată de o Rusie în plină expansiune teritorială, mai întâi în jurul
bazinului Mării Negre, apoi către Apus, către Moldova.
În 1739,
1770-'74, 1787-'92, 1806-1812 - citez din cartea d-lui Aurel-Sergiu Marinescu
-, ocupaţia armată a provocat ţărilor române pagube imense, generând o perioadă
nefericită de despopulare şi sărăcire.
Armatele
ţariste şi-au arătat întregul potenţial al samavolniciilor: abuzurile, jafurile
sistematice, dimpreună cu rechiziţiile, confiscările de bunuri şi animale
transformaseră Principatele noastre în ţări cu un înalt grad de mizerie.
Când nimic
nu mai era de luat, oştile imperiale se întorceau acasă, spre a reveni de cum
se întrema situaţia în Principate.
Diplomatic,
în tot acest timp, Rusia, în concurenţă cu Austria, manevra întru alipirea
Principatelor dunărene -, etapă necesară în drumul către Constantinopol - şi,
cum s-a văzut, excelente vaci de muls.
Fapt ce n-a
împiedicat apariţia unei facţiuni boiereşti pro-ruse.
Între anii
1828-1834 are loc cea de a şasea invazie rusească, citez:
"Campania
rusească din 1828 a adus, în acelaşi timp, tot felul de nenorociri: foamea
datorită uriaşelor rechiziţii ale armatei invadatoare, ciuma adusă din Turcia,
o iarnă grea cu o epidemie printre animale care a făcut ravagii, ţăranii fiind
folosiţi ca vite de povară; alţii au fost luaţi cu forţa în Bulgaria, pe
câmpiile pustii şi bântuite de ciumă ori în flăcări, pentru a recolta grâul
părăsit de turci."
Cea de a
şaptea invazie se produce în anii 1848-49 ("Amestecul ruşilor lui Kiseleff
în înăbuşirea revoluţiei a fost hotărâtor. În spatele represiunii şi a
măsurilor guvernamen-tale româneşti antirevoluţionare au fost ruşii, la
originea deportărilor, arestărilor şi maltratărilor."). Prilej, totodată,
pentru nesătula împărăţie de a pretinde sume uriaşe pentru întreţinerea
trupelor, 11 milioane de franci pentru Ţara Românească şi 2 milioane şi
jumătate pentru Moldova.
La începutul
războiului Crimeei, pentru liniştirea populaţiei, o proclamaţie a ţarului
Nicolae I justifica ocupaţia Principatelor române "pentru chestiuni de
onoare".
Se mai
afirma în acel act neamestecul asigurat în afacerile interne "exact ca
Ministrul Molotov peste 90 de ani". Considerând Moldo-Vlahia ca şi anexată,
pusă sub oblăduirea baronului Budberg, oficialităţile militare ruse au trecut
la ocupaţia preferată: jaful.
Anii 1877-78
marchează a noua invazie şi cea de a doua răpire a Basarabiei, perioada
1916-1929, cea de a zecea, răpirea, în 1940 a Basarabiei şi ocupaţia militară
dintre anii 1944-1958 încheind lista.
Despre
aceasta din urmă, reprezentantul american la Bucureşti, Roy M. Melbourne se
exprima astfel, la 18 august 1945, deci la mai puţin de un an de la declararea
armistiţiului:
"În
istoria sa tulbure, România a trecut prin multe invazii, dar nici una nu a dus
poporul într-o astfel de stare de disperare şi deznădejde ca actuala ocupaţie a
ruşilor."
Ideea,
generalizată, că seculara exploatare otomană a cauzat în exclusivitate izolarea
ţărilor române de acea Europă ce construia catedrale, ridica universităţi,
înfăptuia Renaşterea, apoi lumea modernă industrială, trebuie amendată prin
precizarea că mai bine de un sfert de mileniu de vampirizare rusească a pus
capac unei stări şi aşa deplorabilă.
Ultimei
cotropiri - cea sovietică - i-am fost martor, cele consemnate în masivele
volume ale d-lui Aurel-Sergiu Marinescu fiind pentru mine în special un prilej
de rememorare. Datele sunt numeroase, importante, într-o largă sinteză.
Cu toate că
şi pe atunci secretul de stat stătea la baza guvernării, se ştia de către o
lume întreagă că având de plătit Uniunii Sovietice, ca despăgubiri de război,
suma de trei sute de milioane de dolari, eşalonaţi pe un număr de ani, în timp
suma a fost depăşită de câteva ori. Cererile sovieticilor se vădeau
exorbitante.
De ex. în
mai 1945, luna încheierii războiului, când nu mai putea fi vorba de nevoile
frontului, părţii române i s-au pretins 55.000 de vagoane şi 115 locomotive.
În aceeaşi
lună s-au capturat ca "trofee de război" 67 de fabrici şi uzine
aparţinând industriei alimentare, uşoare şi petroliere.
Numai din
industria petrolieră au fost ridicate 51.173 tone de material tubular.
Scrie în
carte: "Valoarea bunurilor aparţinând căilor ferate, aviaţiei şi marinei
române rechiziţionate de trupele sovietice fără nici o formă s-a ridicat la
suma de 338 miliarde de lei. "Dacă ne gândim că leul din 1945 era cel
puţin de o sută de ori mai puternic decât cel de astăzi, iar România zăcea
sleită de patru ani de război, realizăm catastrofa.
În secul
limbaj al cifrelor: "în primele şapte luni de la armistiţiu s-au livrat
într-un ritm alert, cantitativ, mult peste prevederile din Convenţie, care se
întindeau pe şase ani."
În acea
vreme, când încă nu se produsese ruptura de Tito, Ana Pauker îi mărturisea
acestuia că ruşii iau şapte piei de pe noi.
Afară de
plăţile legate de despăgubiri, restituiri de bunuri, pe lângă ceea ce, cu
entuziasm slav, jefuiau trupele în trecere, mai exista şi obligaţia
întreţinerii acestora, sute de mii, dacă nu milioane.
Între 23
august 1944 şi 31 mai 1945 s-au predat în acest scop 15.357 vagoane de cereale,
10.407 vagoane legume, 1885 vagoane de carne, 387 vagoane de conserve de carne,
163 vagoane de grăsimi, 88 vagoane de peşte, 124 vagoane de lactate, 27 vagoane
de delicatese, 155 de vagoane de băuturi spirtoase, 1023 vagoane de sare, 4902
vagoane de furaje, 279 vagoane de tutun, 528.647.000 ţigări. Iar chibrituri:
35.134.000 cutii...
Din
septembrie 1944 până la 1 iulie 1945 se livrează Armatei Roşii 385.000 tone de
alimente - numai raţia zilnică de făină se ridica la 851.482 de porţii!
Încât "România devensie o veritabilă
colonie a Rusiei, când ţările Europei vestice renunţau la coloniile lor care,
pe rând, şi-au câştigat independenţa."
Bani mai
necesita şi întreţinerea Comisiilor aliate de control pe judeţe: statul român a
avansat în anul 1946 suma de 185.532.163.520 lei în contul lor.
Cât priveşte
produsele predate, ele trebuiau să fie de cea mai bună calitate, conform
dispoziţiilor: "Nu se vor preda depozitelor sovietice produse de proastă
calitate (alterate, prost afumate, cozi, fălci, fâşii etc.)". În schimb,
din înaltă umanitate se specifica: "oasele cu măduvă vor fi predate
trupelor române, şcolilor, spitalelor pentru a fi fierte pentru ciorbe."
În răstimpul
în care autorităţile sovietice goleau în cea mai mare grabă România cam de tot
ce apucau, eroicii soldaţi roşii îşi făceau partea lor, după împrejurări.
O listă
judeţeană din 1948, numea pe luna respectivă: agresiuni contra jandarmilor 42,
devastări locuinţe, întreprideri 7929, persoane jefuite 4105, femei siluite
213, ucişi 56, răniţi 27".
Era,
desigur, în ciuda liniei oficiale a unei tovărăşii pe cât de recente, pe atât
de calde, replica unui război dus adânc pe teritoriul sovietic. Dar şi altceva.
Cele peste o
mie de pagini ale lucrării lui Aurel-Sergiu Marinescu, eminent istoriograf de
vastă informaţie şi fost coleg de facultate, reînvie o epocă. Era, oare,
necesar?
Pentru
simpla aducere aminte, mai puţin, pentru luminarea celor în necunoştinţă de
cauză mai mult, iar ca reper în orice orientare într-un viitor ale cărui
surprize mai mult ne rânjesc, decât ne surâd, tema se esenţializează.
Ea ţinteşte
anume constante ale situaţiei noastre în lume, în pura fatalitate a unor
circumstanţe istorico-geografice date, dar şi cu egală trimitere la propriile
reacţii şi decizii.
Umbra
trecutului stă la spate, dar nu se desparte niciodată de noi.
Fie că trăim
sau nu în circularitate, cu istoria nu-i de glumit.
"Stalin si poporul rus libertate
ne-au adus!"
(23 August 1944 - din
Cotidianul)
Jaful sovietic
Nu doar o
data, istoricii nostri si istorici occidentali, mai putin cei sovietici, au considerat
ca efectele loviturii de stat de la 23 august 1944 au constituit pentru
Wehrmacht o infrangere mai severa decat cea de la Stalingrad.
Perfect
adevarat, din punctul acesta de vedere nu este nimic de obiectat. Numai ca, in
conformitate cu statisticile Marelui Stat Major, acelasi eveniment a provocat
si Armatei Romane pierderi in oameni si material militar considerabil mai mari
decat cele pe care le indurase in batalia din Cotul Donului, parte integranta
din ansamblul operatiunilor de la Stalingrad. Dispunem de o asemenea statistica
si, cu cifrele la vedere, putem proceda la comparatiile de rigoare. De la 1
noiembrie la 31 decembrie 1942, perioada celor mai dure confruntari cu
sovieticii de pe frontul din Cotul Donului, Armata romana a inregistrat 353 ofiteri,
203 subofiteri si 6680 soldati morti in lupta, 994 ofiteri, 582 subofiteri si
30175 soldati raniti in lupta si 1829 ofiteri, 1567 subofiteri si 66959 soldati
disparuti, in marea lor majoritate cazuti in prizonierat sovietic.
Mult mai
ridicate au fost pierderile Armatei romane din perioada 1iunie - 31 august
1944, cu precizarea ca intre 1 iunie si 19 august, data declansarii ofensivei
sovietice, frontul din Moldova si Basarabia de Sud a fost stationar si nu s-au
purtat lupte cat de cat semnificative.
Efectiv, de
data aceasta a fost vorba de pierderi insumand 509 ofiteri, 472 subofiteri si
10262 soldati morti, 1255 ofiteri, 993 subofiteri si 33317 soldati raniti si
2628 ofiteri, 2817 subofiteri si 171243 soldati disparuti, in mare majoritate
capturati de sovietici dupa ce regele proclamase la radio un armistitiu
inexistent.
Dupa cum
vedem, la toate categoriile cifrele pierderilor din 12 zile din august 1944
sunt net superioare celor din noiembrie-decembrie 1942, daca nu chiar duble.
Oricum
diferentele nu pot fi considerate un mizilic, ele fiind lipsite de importanta
numai pentru politicienii iresponsabili, care isi inchipuie ca asa se face
istorie: batjocorind, prin aruncarea lor in neant, zeci si zeci de mii de
ofiteri, subofiteri si soldati ai unei natiuni.
Astazi, ceea
ce ni se pare lamentabil de-a dreptul este faptul ca initiativa aniversarii
acestei catastrofe militare de mari proportii a fost avansata de soldatul
neinstruit Ion Iliescu, un personaj cu livretul militar alb, eliberat
pro-forma, un avantaj de care beneficiau mai toti activistii de marca ai
regimului comunist.
Ramane sa
stim si ce s-a intamplat in aceasta tara nenorocita din momentul in care
comunistii au inceput sa urle ca nebunii pe strazi:
"Stalin
si poporul rus libertate ne-au adus!", si asta in timp ce sovieticii
jefuiau Romania din temelii.
La aceste
jafuri apocaliptice istoriografia comunista s-a referit cu o extrema
parcimonie, destul de tarziu, prin anii '70 si '80.
A avut
totusi bunul simt sa nu le justifice. In schimb, la numai o jumatate de veac de
la petrecerea faptelor, in 1949, s-a insinuat cu nedemnitate in postura de
avocat al rusilor diplomatul italian Renato Bova Scoppa, fost ministru al Romei
la Bucuresti din 1941 pana in 1946.
In memoriile
sale, intitulate Colloqui con due dittatori, acesta s-a grabit sa explice
distrugerile si jafurile comise in Romania de rusi prin distrugerile si
jafurile pe care le-ar fi savarsit Armata Romana in teritoriile ocupate din
Rusia.
Penibila
explicatie, fabricata de un om incapabil sa tina seama de realitati!
In
retragerea lor in adancimea propriului teritoriu, ca si in vremea invaziei lui
Napoleon, armatele ruse practicasera tactica pamantului parjolit.
Cand
germanii, romanii si italienii au reusit sa ajunga la fata locului, n-au mai
avut ce distruge, deoarece totul era pus la pamant. Iar din saracia mujicului
rus, cu toata bunavointa, nu se putea jefui nimic. Ca sa nu mai vorbim si de
faptul ca literatura istorica a invingatorilor din al doilea razboi mondial, in
mod sistematic, s-a obstinat sa asimileze cu jaful capturile de razboi legale,
privind depozitele de munitii si subzistente, bunurile si armamentul abandonat
pe campul de lupta, apartinand Armatei sovietice.
Cum dupa
orice razboi, istoria este scrisa de invingatori, n-am avut incotro si am fost
nevoiti sa ne supunem verdictelor lor. Astazi, din fericire, putem discuta si
altfel despre aceste verdicte.
Intarzierea
deliberata cu aproape trei saptamani a semnarii asa-zisei Conventii de
Armistitiu,
de fapt un act de capitulare, a fost provocata de rusi cu intentia clara de a oferi
militarilor ei o plaja de timp cu statut incert si ambiguu, pentru a putea
jefui in voie una din cele mai bogate tari ale Europei.
Nu trebuie
sa uitam ca, vreme de aproape cinci ani, de la instituirea blocadelor
economi-ce determinate de izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial, Romania
tinuse in spate un colos asemeni Germaniei, cu petrol si ulei mineral, cu
cereale, cu oleaginoase, cu carne si peste, cu tutun etc., primind in
contrapartida masini agricole, arme si in jur de 45 de vagoane de aur.
Si asta in
conditiile in care situatia alimentara a tarii, in toti anii campaniei din est,
a fost literalmente infloritoare fata de cea a intregului continent.
Cu alte
cuvinte, aici, in Romania, intr-adevar, se putea jefui din gros.
Si primele
ordonante emise de comandamentele ruse au impus populatiei predarea aparatelor
de radio, care au fost asezate sub paza sovietica.
Prin asta
s-au impuscat doi iepuri: in primul rand, cetatenii romani erau izolati de
restul lumii civilizate.
La a doua
miscare, toate aceste aparate au fost transportate in Uniunea Sovietica, fiind
considerate capturi de razboi, desi erau bunuri particulare.
Jafurile
intreprinse de militarii sovietici din initiativa personala si pe cont propriu,
niciodata sanctionate de superiorii lor, aveau un specific care i-a contrariat
pe romani, deseori frizand nebunia.
Confiscau in
nestire automobile particulare si ale statului - au furat pana si masina de
serviciu a generalului Aurel Aldea, parcata in fata Ministerului de Interne -
si, pentru ca nu stiau sa conduca, le faceau tandari, izbindu-le in primul
obstacol din cale.
In cazul
cand reuseau sa depaseasca primul impact, ajungeau la momentul cand se epuiza
benzina din rezervoare si atunci automobilele erau abandonate si impinse de
regula intr-o rapa, unde se faceau praf.
Furau sub
amenintarea armei cai din gospodariile taranesti si-i calareau pana cand se
toceau potcoavele bietelor animale, si cand acestea incepeau sa schioapete,
bateau caii cu violenta pe crupa, ii izgoneau din coloane si-i lasau de
izbeliste.
In primii
ani de dupa razboi, padurile din Muntenia si din Oltenia erau pline de cai
nebuni, alienati de durerea atroce din copitele neingrijite.
Sa nu fi
stiut rusii ca un cal se mai duce din cand in cand pe la potcovar, ca mai are
nevoie si de o furca de fan, si de un pumn de graunte?
Caii, mai
ales caii ii fascinau pe sovietici si cele mai mari lovituri le-au dat
garnizoanei Cislau, unde se aflau hergheliile de prasila ale armatei.
Incepand cu
1 septembrie 1944, in trecere prin localitate, diversi militari ai armatei de
ocupatie au jefuit garnizoana de armasarii si iepele de reproductie si chiar de
cabalinele tinere, de un an si jumatate sau doi, nededate la calarie, sub
pretextul ca se grabesc sa cucereasca Berlinul, ca si cum Berlinul s-ar fi
aflat peste deal.
Le-au
folosit la ceva acele animale nefericite? Aiurea.
Au calarit
armasarii, iepele, manjii pana la totala epuizare, nu le-au lasat nici un ragaz
de odihna, nu i-au hranit, abandonandu-i infometati prin satele de
jur-imprejur, unde au fost salvati de tarani si recuperati mai tarziu de
personalul hergheliilor de la Cislau.
Daca
salbaticia cu care erau tratati oamenii putea fi oarecum explicabila, romanii
se aflau de trei ani in razboi cu Rusia si resentimentele trec foarte greu,
salbaticia cu care tratau sovieticii niste animale nevinovate nu se poate
scuza.
Nimeni nu
putea intelege de unde venea si ce hram purta stirpea aceasta de oameni, pentru
ca tarani nu pareau sa fie si nici oraseni.
Parea ca vin
direct din niste caverne din varstele ancestrale ale umanitatii.
Uneori,
hotiile rusilor se derulau la un nivel de meschinarie greu de imaginat.
Iata ce s-a
intamplat in seara unei singure zile, 2 septembrie 1944, la Calarasi.
La ora
21.30, in holul Hotelului Regal din localitate, Cristian Panghezi, un brailean
sosit acolo cu treburi, a fost jefuit de ceas de un ofiter si trei soldati
rusi.
La ora
22.30, alti trei soldati rusi au intrat prin efractie in frizeria lui Leon
Rusten din str. Petre Enescu nr. 21 si i-au furat patru brice, doua foarfece,
trei masini de tuns si 2000 lei.
In sfarsit,
la ora 23.00, doi soldati rusi au intrat prin forta in casa lui Enciu Mavrodin
din cartierul garii si, cu revolverele in mana, l-au deposedat de o fata de
masa si de un borcan cu dulceata. Asta pentru ca n-au mai gasit altceva. Alti
ostasi ai asa-zisei armate "eliberatoare" se instalau intre timp in
alte locuinte din Calarasi, spargeau toate mobilele, spre a-si arata muschii,
cerandu-le apoi proprietarilor rachiu si femei.
Cu toate ca
proprietarii in speta nu erau patroni de bordeluri, ci niste gospodari ca toti
gospodarii din Romania. Sa fim intelesi, aici nu era vorba despre cazuri
intamplatoare si izolate, ci despre actiuni multiplicate in zeci si zeci de mii
de ipostaze, la scara intregului teritoriu al tarii. Abuzurile fiind incurajate
deschis de la cele mai inalte esaloane ale conducerii armatei de ocupatie.
Nu
intamplator, autoritatile militare sovietice au negat sistematic ca faptele
raportate de autoritatile romanesti ar fi fost comise de soldati rusi si le-au
impus sa precizeze, si in documentele interne, si in comunicatele de presa,
destinate opiniei publice, ca nu era vorba despre soldati rusi, ci despre
"indivizi necunoscuti, imbracati in uniforme militare sovietice
furate".
Intrucat
existenta de toata ziua a oamenilor curgea inainte si nu putea fi tinuta in loc
de razboi, si toamna lui 1944 a fost in Romania un sezon fastuos al nuntilor.
In repetate
randuri, serviciile informative ale Armatei romane au semnalat comporta-mentul
abject al militarilor rusi cand se intampla sa dea buzna intre niste nuntasi.
De regula,
mai de frica, mai dintr-un spirit ospitalier ancestral, erau invitati la masa
si omeniti dupa datina. Insa, dupa ce se chercheleau bine, scoteau automatele
dintre genunchi, ciuruiau tavanele cu rafale prelungi si asezau toti nuntasii
la zid.
Urma
deposedarea tuturor de verighete si ceasuri, nefiind iertati nici mirele si
mireasa. La Bucuresti, aceiasi militari rusi s-au dedat la hotii de o
stranietate marcata.
Mai multe
biserici au fost jefuite de odajdiile preotilor.
Icoanele nu
i-au interesat, ca sa nu fie nevoiti sa dea socoteala, probabil, propriilor lor
comisari politici.
Un subofiter
rus a navalit in atelierul unui croitor de le str. Theodor Sperantia si l-a
somat cu arma in mana sa-i faca pe loc cadou un costum civil la trei ace.
Pentru ca
nici unul din costumele existente in atelier nu s-a potrivit cu statura
subofiterului rus, croitorul a fost impuscat, pur si simplu.
Din Teatrul
Alhambra, rusii au furat costume de epoca, utilizate in piese cu subiecte
istorice, si costume de... Mos Craciun!
Mai multi
militari sovietici au jefuit pe Calea Victoriei, in plina zi, un magazin de
pantofarie de dama, fiecare plecand de acolo cu 10-15 perechi de pantofi cu toc
si cu toate brizbrizurile la moda pe vremea aceea.
Era greu de
stiut la ce puteau sa le foloseasca, de vreme ce vivandierele lor purtau
uniforme soldatesti si cizme cazone.
In sfarsit,
este greu de crezut, dar o banda de militari rusi a jefuit in totalitate si un
magazin de ciorapi de dama, de corsete si sutiene. De data aceasta, pe b-dul
Elisabeta si tot la amiaza zilei.
Nu doar o
data, asemenea escapade de jaf, pentru sovietici, s-au incheiat in mod tragic,
nu numai
datorita rezistentei romanilor cu viata si averea amenintata, ci si din cauza neghiobiei
jefuitorilor. Un singur exemplu ni se pare revelator. Aproape un pluton intreg de
militari rusi, in septembrie 1944, a navalit in pivnitele exploatarii viticole
de la Minis, a mitraliat sirul lung de butoaie, continand fiecare cateva mii de
litri de vin, si au inceput sa soarba lichidul miraculos chiar din jeturile
care tasneau prin gaurile facute de gloante.
Treptat,
pivnitele au fost inundate de continutul butoaielor pana la carambul cizmei jefuitorilor,
si au murit toti inecati in vin, la gramada, doborati din picioare de gazele de
fermentatie care tasneau din budane laolalta cu vinul.
Bineinteles,
accidentul a fost imputat personalului exploatatiei viticole, care n-ar fi vrut
sa-i serveasca pe rusi la pahar, oferindu-le si o gustare pe langa vin.
De fapt,
comandantii sovietici pareau a nu fi in stare sa-si tina trupele in mana si sa
le imprime o conduita de oameni civilizati.
Un raport
din 8 septembrie 1944, al colonelului Victor Andreescu, comandantul
Regimentului de pontonieri, ne lamureste cam ce fel de raporturi existau intre
ofiterii sovietici si trupele din subordinea lor.
"Nu
exista nici un fel de disciplina in Armata rusa - consemna colonelul roman, in
raportul nr. 334. Nici macar unul din 200 nu-si saluta superiorii, fie ei chiar
generali; ca sa am o discutie personala cu dl general Ignatiev, comandantul
geniului Armatei 46 ruse, am schimbat de trei ori locul pe camp si totdeauna am
fost inconjurati de zeci de ostasi care tineau sa auda convorbirea; acestia se
scobeau in nas si scuipau in fata generalului, fara ca cineva sa le faca vreo
observatie."
La randul
lui, statul major al Armatei a 3-a romane, in raportul operativ din aceeasi zi,
semnat de generalul I. D. Mihaescu, preciza: "Modul de comportare al
trupelor ruse lasa de dorit; astfel: in comunele unde se cantoneaza sau pe unde
trec, jefuiesc populatia de vite, cereale, imbracaminte, bani etc.
Autoritatile
romane nu sunt respectate si sunt obligate a executa diferite servicii
degradante. In garnizoana Slatina, magazia Regimentului 8 vanatori a fost
sparta cu forta, iar continutul a fost luat de o coloana in trecere prin acel
oras.
Desi in
garnizoana Craiova s-au instalat o comenduire si patrule ruse, totusi actele de
betie, jaf si amenintare nu au incetat inca.
Toti
comandantii si ofiterii rusi dau asigurari pentru o purtare demna a Armatei
sovietice si un tratament omenos fata de populatia civila. In realitate, insa,
ostasii si subofiterii se dedau la tot felul de jafuri si samavolnicii, care au
adus populatia in stare de alarmare si neliniste continua. Daca de la unitati
si formatiuni militare ridica cu mai putina indrazneala tot ce vor, la
populatia civila de la periferiile oraselor si in special la sate jefuiesc si
batjocoresc fara nici un menajament.
In
majoritatea satelor pe unde trec, iau cai, carute, trasuri, bani, ceasuri,
inele etc., tot ce gasesc si le place, cu revolverul in mana."
De la
conacul mosiei Scarisoreanca, din Ulmeni, Ilfov, au jefuit o caleasca vieneza
din veacul trecut, o adevarata bijuterie, piesa de muzeu pur si simplu. A fost
gasita facuta praf la intrarea in Bucuresti, aruncata in santul soselei.
Colac peste
pupaza, padurile Codlei foiau de numerosi dezertori din armata sovietica.
Acestia se combinasera cu trenarzi din armata germana si devastau in nestire
toate satele de jur-imprejur.
In primele
zile ale lui septembrie 1944, totusi, situatia promitea sa se aseze intr-un
fagas nou: colonelul Kalinin a fost desemnat ofiter de legatura al
comandamentului Frontului 2 ucrainean pe langa Marele Stat Major de la
Bucuresti si una din misiunile lui principale chiar asta era, cel putin
teoretic: sa ancheteze si sa infraneze toate conflictele dintre armata de
ocupatie si civilii si militarii romani. Insa, de fiecare data cand ii erau prezentate
detaliile unor incidente, colonelul sovietic raspundea stereotip: "Nu
recunosc culpa Armatei Rosii in provocarea de incidente. Din cercetarile sumare
intreprinse s-a constatat ca aceste nereguli au fost savarsite de banditii lui
Vlasov si dezertorii romani sau germani travestiti in uniforme sovietice."
Conform logicii sale, la data aceea, Romania ar fi trebuit sa fie cutreierata
de mii de ostasi sovietici in maieu si izmene, carora "dezertorii romani
sau germani" le furasera vestoanele si pantalonii.
Cat privea
armata lui Vlasov, aceasta nu se repliase prin Romania din teritoriile ruse si
se afla demult in refacere, in nordul Italiei si in Slovenia.
Mult mai
dureros era faptul ca asemenea atitudini erau incurajate si de declaratiile de
o lasitate inspaimantatoare ale noilor autoritati romane.
"Armata
sovietica - clama un manifest lansat de Grigore Niculescu-Buzesti, la 13
septembrie 1944 - a fost primita in Romania in spiritul cel mai amical. Noi ne
dam seama ca, in perioada operatiunilor militare in curs, mici incidente pot in
mod necesar sa se produca. Dar noi nu ne asteptam sa le atribuim o semnificatie
oarecare. Este vorba despre incidente episodice si fara importanta. Guvernul
roman are profunda convingere ca tot ceea ce a fost convenit cu URSS va fi
integral respectat."
Asa
"episodice si fara importanta" cum erau incidentele, au afectat
cateva sute de mii de romani si pe multi i-au costat viata.
Pe de alta
parte, Guvernul roman nu convenise nimic cu cel al URSS: prevederile asa-zisei
Conventii de Armistitiu i-au fost impuse. Si atat de respectate au fost incat
am platit despagubiri de razboi de cinci ori mai mari decat cele la care am
fost obligati in noaptea de 12 spre 13 septembrie 1944. Totul multiplicandu-se
pana la un nivel incredibil, daca luam in consideratie si jafurile asupra
particularilor, imposibil de calculat statistic.
De asemenea,
toate aceste detalii nu se pot intalni intr-o istorie scrisa exclusiv dupa
documente de cabinet, in care destinul unei natiuni este privit de sus, de
acolo de unde se estompeaza tot ceea ce reprezinta un relief.
Din astfel
de documente aflam ca regele a facut, ca Sanatescu a dres, ca Neagu Djuvara a
fost trimis la Stockholm, ca Emil Ciurea a fost trimis la Ankara si asa mai
departe.
Insa, despre
tragedia adevarata a acestei natiuni inca nu se stie prea mare lucru.
Ceea ce le
permite unor diversionisti contemporani ai politicii romanesti sa sarbatoreasca
ziua de 23 august 1944 drept "o victorie fenomenala impotriva
nazismului", cand ea ramane, in realitate, simbolul celui mai sinistru
dezastru traversat de romani.
Si mai
ridicol, Ion Iliescu ne-a exprimat si temerea lui referitoare la o eventuala
modificare a geografiei, in cazul cand complotistii de la Bucuresti nu si-ar fi
luat inima in dinti si nu ar fi asasinat pe la spate armatele desfasurate in
Moldova si Basarabia.
De fapt, Ion
Iliescu se teme ca n-ar mai fi avut peste ce sa troneze vreme de un deceniu si
jumatate, fara sa faca nimic, lasand coruptia sa curga in dorul lelii, in timp
ce juca bambilici cu consilierii prezidentiali de la Cotroceni.
Ar fi totusi
cazul ca Ion Iliescu sa renunte la temeri: cei ce au luptat pana la capat nu au
pierdut niciodata.
In decembrie
1971 ma aflam la Moscova, ca ziarist in misiune, si am fost invitat la un mic banchet
de un redactor sef adjunct de la Komsomolskaia Pravda.
Din vorba in
vorba, rusul se imbatase si incepuse sa ma ia peste picior in mod grosolan,
acuzandu-mi compatriotii si acuzandu-ma si pe mine ca suportam in tacere si
fara reactii tirania lui Ceausescu. Ca si cum Ceausescu ar fi fost varul
tatalui meu. Inainte de a pleca la Moscova, abia revenisem de la München si
Köln si i-am replicat interlocutorului meu, foarte calm: "Draga Ivane,
daca lasam de o parte ce se intampla in Romania, care e treaba noastra, uite
care e situatia: am fost si in Germania Occidentala, am fost de cateva ori si
la voi si pot sa-ti comunic, in cunostinta de cauza si cu mana pe inima, ca voi
ati pierdut razboiul, nu nemtii."
In clipa
aceea, rusul a ramas siderat si, pe neasteptate, a inceput sa planga in hohote,
ingaimand printre lacrimi: "Asa este! Si eu am fost in Germania
Occidentala si am vazut cum se traieste acolo. Noi am pierdut razboiul, nu
ei!"
Si asa a
ramas, pana in zilele noastre.
(Datele de
mai sus provin din arhiva Marelui Stat Major, Dosarele 1554, 1555 si 1556, si din
arhiva Sectiei 2 informatii a aceleiasi institutii militare)
https://georgeanca.blogspot.com/2019/03/istorie-ascunsa.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu