Când Dobrogea a devenit românească
Petre Dobrescu
Când Dobrogea a devenit românească,
nimeni nu voia să aibă de-a face cu «populațiile ei sălbatice». 140 de ani de
la «schimbul» care ne-a redesenat țara.
Când
au primit Dobrogea, românii nu și-au dorit-o pentru că, în schimbul ei, erau
obligați să renunțe la alte trei județe românești din sudul Basarabiei. La
vremea aceea, Basarabia era românească.
De
ce însă politicienii și societatea românească nu au vrut Constanța și Tulcea?
Pentru că erau niște sate sărace și pustii, locuite de “populațiuni sălbatice”,
așa cum scria Mihai Eminescu la 1878, dar și pentru că modernizarea și
alinierea lor la Moldova, Țara Românească și Transilvania ar fi însemnat
costuri enorme. Mai mult, românii se temeau că populațiile minoritare foarte
numeroase din Dobrogea, astăzi sarea și piperul acestei regiuni unice în
România, vor însemna motiv de război sau conflicte interne în anii următori.
Astăzi, la 140 de ani distanță, istoria a demonstrat tuturor că Dobrogea, una
dintre cele mai dezvoltate regiuni ale țării, este un model de conviețuire
etnică exemplară. CONTEXT: Până la 1878, Dobrogea a aparținut Imperiului
Otoman.
Este
greșit să spunem că această zonă a fost pașalâc pentru că nu a fost niciodată
guvernată de un pașă – așa cum a fost, spre exemplu, Buda (astăzi Budapesta).
Dobrogea a fost doar o regiune care se afla în subordinea otomanilor. E drept
că, în ultimii ani, a existat o reședință pașală la Tulcea, fostul palat al
Pașei, care a funcționat în clădirea actualului Muzeu de Artă. Dar nimic mai
mult. În 1877, România condusă de regele Carol I, de origine germană, a intrat
în război, culmea, de partea rușilor și a aliaților acestuia: francezii și
englezii. Era penultimul dintre cele 12 războaie pe care Imperiul Rus și cel
Otoman, rivali seculari care se băteau pentru dominația asupra Mării Negre,
le-au purtat de-a lungul a patru secole, din 1568 și până în 1914, când a
început Primul Război Mondial. În urma acestui război, ambele imperii s-au
destrămat și, pe hartă, au apărut URSS și Republica Turcia.
Numim
războiul din 1877-1878 “de independență”
pentru că, în urma lui, România a devenit un stat independent, care nu se mai
afla nici sub influența Imperiului Otoman, nici sub cea a Imperiului Rus. Era
prima oară când, practic, eram liberi să ne conducem singuri, după bunul
plac. Cahul, Ismail și Bolgrad în
schimbul Dobrogei Dobrogea n-a fost dintotdeauna a noastră. Dimpotrivă,
Constanța și Tulcea sunt printre cele mai noi teritorii românești. Au început
să ne aparțină abia din 1878. În 14 noiembrie 1878 Armata Română a intrat în
Dobrogea, iar pe 23 noiembrie s-a instalat în Constanța prima administrație
românească.
Astăzi
sărbătorim 140 de ani de când această regiune a fost integrată în România.
Înainte să intrăm în Războiul de Independență, am pus condiții Imperiului Rus,
printre care cele mai importante au fost: să nu ne anexeze regiuni care ne
aparțineau la momentul intrării în război și să ne recunoască independența dacă
vom ieși învingători din război. Nu am cerut să primim Dobrogea. Însă ne-au
oferit-o ei, rușii, singuri, dar nu din prea multă dragoste de noi, ci pentru
că ne cereau la schimb sudul Basarabiei, deci ne încălcau astfel integritatea
teritorială, una dintre condițiile puse de noi când le-am devenit aliați.
Astfel, la finalul războiului, în urma Congresului de la Berlin, România
devenea independentă, dar trebuia să cedeze către Imperiul Rus județele Cahul,
Ismail și Bolgrad. Primea, în schimb, Dobrogea. ”O isterie generală”
Un
schimb avantajos ați spune, astăzi, nu? Sigur că da. Doar că, la acel moment,
nici clasa politică, nici societatea nu au fost încântate de oferta rușilor.
Dimpotrivă, o isterie generală a cuprins societatea românească din următoarele
motive: Dobrogea era locuită de
“populațiuni sălbatice” care puteau fi ținute sub control doar cu “o armată
considerabilă”, credeau ai noștri în 1878.
Apoi, Dobrogea era populată de minorități într-o proporție covârșitoare.
Pe români îi speria îngrozitor că, din cauza turcilor, a tătarilor și a
bulgarilor care locuiau în Dobrogea vor izbucni conflicte ulterioare pe care
țara proaspăt independentă nu va putea să le gestioneze, iar integritatea
statului va fi pierdută. Pe de altă parte, alinierea legislativă, drepturile
minorităților, acordarea cetățeniei și împroprietărirea cu pământuri în noua
provincie erau alte provocări de neacceptat pentru clasa românească. Nu în
ultimul rând, să nu uităm că, la vremea aceea, Dobrogea era, de fapt, o
adunătură de sate sărace, fără infrastructură și cu segmente economice și
educaționale precare. Populația neșcolită, lipsa drumurilor și a instituțiilor
moderne, pustietatea locurilor și faptul că Dobrogea era ruptă de restul
provinciilor românești din cauza Dunării le dădeau bătăi de cap suplimentare
politicienilor români.
Așa că românii nu au vrut Dobrogea și credeau
că sudul Basarabiei, adică județele Cahul (astăzi în Republica Moldova), Ismail
și Bolgrad (astăzi în Ucraina), reprezintă o pierdere de neacoperit cu
Constanța, Tulcea și Delta Dunării. Mihai Eminescu, un critic înfocat Însuși
Mihai Eminescu, care era un critic acid la adresa clasei politice de la acea
vreme, susținea că a primi Dobrogea în granițe românești înseamnă o irosire
enormă și inutilă a banului public: “Deja ni se spune despre lefile mari pe
cari au de gând să și le croiască patrioții; deja a început a se ivi prin ziare
planuri de poduri peste Dunăre, canaluri între Dunăre și Marea Neagră, deja, cu
ficțiunea și sub pretextul de a crea un Eldorado, se fac încercări de a
îndupleca opinia publică în favorul unor cheltuieli cari vor fi enorme”.
(Ziarul Timpul, 5 octombrie 1878)
Tot
Eminescu scria despre “populațiunile sălbatice” din Dobrogea care ar fi putut
fi “ținute în respect” doar cu ajutorul armatei, fapt care însemna multe
“milioane cheltuite pentru șederea în această țară băltoasă”, cum numea poetul
național regiunea Dobrogei: “Pentru a ţine în respect şi în ordine
populaţiunile sălbatice ale Dobrogei, ne va trebui să întreţinem acolo o armată
considerabilă. O armată considerabilă în Dobrogea va să zică mai multe milioane
ce se vor cheltui pe fiecare an, va să zică o cauză de slăbiciune economică a
statului român. Pentru a face şederea în această ţară băltoasă posibilă, pentru
a o face productivă, trebuie să cheltuim zecimi şi poate sutimi de milioane.
Cheltuielile ce vom face pentru Dobrogea vor fi mult mai considerabile decît
veniturile ce ne va putea da. Cînd, în fine, după 10 ani 15 ani, vom fi
cheltuit sutimi de milioane pentru a face Dobrogea productivă, guvernul
Bulgariei va găsi cu înlesnire un pretest ca să ne ceară Dobrogea şi … daca
aceasta va conveni şi Rusiei… Dobrogea ne va fi luată cu mult mai mare
înlesnire decît ni se ia astăzi Basarabia”. (Ziarul Timpul, 2 august 1878).
Unul
dintre puținii oameni care l-au încurajat pe regele Carol I să vadă dincolo de
problemele de suprafață care veneau la pachet cu integrarea Dobrogei a fost
tatăl lui, Karl Anton de Hohenzollern-Sigmaringen. Bătrânul german și-a sfătuit
mai tânărul fiu să privească în perspectivă și să conștientizeze ce câștig
enorm ar însemna pentru țara lui Constanța, Tulcea și Delta Dunării, dacă ar
face investiții în infrastructură. Ce ieșire la Marea Neagră, ce șansă să ai
două porturi și capătul Dunării, ce înseamnă să ai transport maritim și
fluvial: “Înfierbântarea fanatismului național în chestiunea Basarabiei ar
deveni ridicolă mai la urmă. Să protestați și să cedați, acesta e lucrul cel
mai înțelept.
Teritoriul
neproductiv al Dobrogei nu răsplătește, desigur, pierderea Basarabiei; totuși
Dobrogea, cu Constanța d-împreună, se poate primi, deoarece dobândirea acestui
port la Marea Neagră va fi, poate, de cea mai mare importanță pentru viitorul
comerțului României”. (Memoriile Regelui Carol I de un martor ocular, partea a
IV-a, volumul XIII). Surprinzătorul drum al Dobrogei către inima țării Așa se
face că România pierde Basarabia, chestiune căreia oricum nu i se putea
împotrivi în fața colosului rus de la sfârșit de secol XIX, însă Armata Română
intră în Dobrogea în 14 noiembrie 1878 și, de atunci, Constanța și Tulcea sunt
românești. Prima administrație românească, condusă de prefectul Remus Opreanu,
se instalează la Constanța în 23 noiembrie 1878. În anii ce au urmat, în
Dobrogea se fac investiții masive: se construiesc podul peste Dunăre și Portul
Constanța, proiectate de inginerul Anghel Salingy, se construiesc primele
hoteluri, stațiunea Mamaia, Cazinoul și așa mai departe. Pe-atunci, nimeni
nu-și imagina o Românie fără sudul Basarabiei.
Astăzi,
atât de aproape de momentul acela, la doar 140 de ani distanță, probabil că
puțini dintre noi mai știu câte ceva despre Cahul, Ismail și Bolgrad. Dar sigur
nici unul dintre noi nu își imaginează cum ar arăta România fără această
Dobroge mereu surprinzătoare, fără ale ei județe Constanța și Tulcea și fără
Deltă. Pentru că așa-i în istorie.
https://www.libertatea.ro/stiri/cand-dobrogea-devenit-romaneasca-nimeni-nu-voia-sa-aiba-de-face-cu-populatiile-ei-salbatice-140-de-ani-de-la-schimbul-care-ne-redesenat-tara-2463686
Sursa:
RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu