Arta îmbogățește și relevă
realitatea. - Care este, în fine, în ultimă analiză, raportul artei cu realul?
Oare arta este a realului sau a iluzoriului? Aceasta depinde de diferite forme
de artă. Fără nicio îndoială, artele plastice, de exemplu, îmbogățesc
realitatea. Catedralele, statuile și picturile nu numai că sunt ale realului,
dar ale realului la cel mai înalt punct, ale realului etern. Muzica de
asemenea. Pentru literatură, discuția este posibilă. Aici, există iluzie, dar
iluzia este conștientă. Aici, esența însăși a sentimentului estetic ar fi „o
oscilație între iluzoriu și real”. Este vorba de realitatea subiectivă care
este istoria. Literatura nu face decât să elaboreze datele pe care i le
furnizează cronica. Aceasta explică oscilarea între real și iluzoriu. Arta este
pentru moment iluzoriul, dar cum realitatea subiectivă a istoriei este continuu
viață și creație, este foarte posibil ca arta iluzorie să încline către real și
să se fixeze în el la sfârșit devenind real. Între literatură și utopie nu
există aproape nicio diferență. Literatura, romanul mai ales, este adesea o
prefigurare a istoriei ce vine. Realizarea tipurilor create de Stendhal sau
Balzac este proba. Rolul literaturii ruse în transformarea societăților și
politicilor Rusiei; rolul ideologiei franceze a secolului al XVIII-lea în marea
revoluție; rolul literaturii socialiste a lui Cabet, Fourrier, Leroux etc. în
transformările sociale în curs sunt bine cunoscute. „Arta fabrică un sort de
natură; o lume care are aspectul realității și care este totuși la ordinele
spiritului... Ne înclină deci la apropierea naturii de artă”. Nimic mai
natural, de altfel, dacă opera de artă este expresia armonioasă a dorințelor, a
aspirațiilor și a speranțelor sufletului uman. Cum activitatea practică are
aceleași mobiluri ca și activitatea artistică, nimic mai necesar și logic decât
întâlnirea lor în realul de mâine (28). Dacă istoria și progresul social sunt o
(zero)
(23) „Miturile n-au nicio veritate
logică sau istorică dar, pe de altă parte, este imposibil a le critica, fiindcă
nu sunt nici erori, ci o proiecție fantastică a stării sufletești a indivizilor
și grupurilor de indivizi acționând, și ele atestă existența dorințelor forate
aproape de a se transforma în voință și în acțiune. Utopiile sunt poezii, și nu
numai acte practice; dar, sub aceste poezii, se găsește totdeauna realitatea
unei dorințe, care este un factor al istoriei viitoare. De aceea și poeții sunt
adesea considerați clarvăzători, utopia
de azi devenind realitatea de mâine. Utopicul și semi-poeticul Adresse des
patriotes italiens către Directorat, din 18 iunie 1799, nu mai puțin utopica
proclamație de la Rimini în 1875 și cântecul lui Manzoni, în care răsuna acest
vers fatidic „Noi nu vom fi liberi dacă nu vom fi uniți”, deveniră pentru
italienii de la 1860 acțiune efectiv istorică”. (B. CROCE, Philosophie de la
Pratique).
Mișcare de eliberare a
umanității, arta muncește pentru ele.
Funcția veritabilă a artei este
deci că ea transformă continuu realul, îl îmbogățește și, la limită, pare a
tinde să se substituie realului dat, înlocuind obiectele acestui real prin
obiectele artei. Tendința artei este deci de a se substitui progresiv realului.
Este, spune M. Delacroiz, o nouă treaptă a existenței.
Există, în natură, frumos care nu
este opera artistului, pentru că natura pare a a avea momente de producție
artistică. „Geniul imens al naturii... urmărește existența și deloc frumusețea;
dar este inevitabil ca în această urmărire neobosită și această neîncetată
creație de forme, în devenirea ansamblurilor pe care ea le malaxează etern, să
se întâlnească modurile existenței pe care omul le-a adăugat naturii și să facă
frumusețea și uneori chiar modelul frumuseții”.
„Arta ne dă așadar inevitabil
impresia că natura este un geniu imens, cu creații multiforme, o genialitate
care se cheltuiește etern în creații mereu diverse și totdeauna reînnoite. Se
înțelege că idealismul post-kantian a fost tentat să observe activitatea
creatoare a spiritului în natură însăși? Sentimentul creației, al divinității,
pe care artistul îl încearcă în momentul concepției estetice, înainte de a fi
simțit rezistența materiei, precum și sentimentul luptei contra materiei și al
triumfului fidelității față de ideea, filosoful proiectului, hypostasiile din
această natură imensă pe care o animă ca pe o operă de artă. Arta ne poartă
deci invincibil a crede în natura artistă. Ei îi pare că nu face decât să
desăvârșească natura, s-o pună în plină posesie de sine” (24).
(24) DELACROIX, op. cit., p.
459-460.
Diferit de activitatea practică,
în aceea că face abstracție de utilitate și de știință, în ceea ce ea este
expresia concretă și armonioasă a lucrurilor cărora noțiunile științifice nu le
dau decât semnul abstract și cantitativ, arta este, ca și tehnica și prin
urmare ca și știința, un instrument de transformare a realității obiective și
subiective a lumii. Întru cât arta substituie operele sale realității date, ea
efectuează în mare măsură evoluția realului; ea devine unul din elementele cele
mai eficace ale evoluției naturii, a omului și a societății. Arta-joc este deci
un veritabil pre-exercițiu, prin care umanitatea învață ceea ce trebuie să
devină; și arta-reverie este latura mentală a procesului constructiv al
idealului, care execută arta-joc, pus în acțiune pentru a recrea realul.
Din VÉRITÉ ET RÉVÉLATION par
D.RAGHICESCO, Paris, 1934, p. 373-376
Tr: George Anca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu