PETRE
ŢUŢEA – HRISOSTOMUL FILOSOFIEI CREŞTIN – ORTODOXE
(partea
a II-a)
„Este în puterea noastră de a descoperi
viaţa şi
sensul ei. Este în puterea noastră
de a împodobi
sufletul şi a ne bucura!”
(ERNEST BERNEA)
Mântuitorul IISUS HRISTOS,izvor de
nemurire din stirpea noastră ancestrală pelasgo-getă, ne-a înfiiat întru
Dragostea Sa dumnezeiească prin Voinţa Înomenirii Sale din Fecioara MARIA –
VLAHERNA – CARPATINA, întru Voinţa DUHULUI SFÂNT, prin Evanghelia Sa – CUVÂNTUL
dătător de Viaţă, răscumpărându-ne prin Jertfa pe Cruce - Învierea Sa şi
oferindu-ne Libertatea IUBIRII întru comuniune – cuminecare cu FRUMOSUL, pentru
a ne împlini şi desăvârşi VIAŢA întru dimensiunea ei hristico-spirituală.
„EU SUNT CALEA – ADEVĂRUL – VIAŢA !”, a grăit viu LOGOSUL
IUBIRII.
CALEA – credinţa cea adevărată prin
care ni se revelează ADEVĂRUL absolut – DUMNEZEU – Sfânta TREIME, întru
întruparea noastră în VIAŢA veşnică.
Petre Ţuţea a cunoscut şi a urmat această CALE, ajungând la ADEVĂRUL
revelat, punându-şi viaţa în slujba CUVÂNTULUI pe care l-a slăvit prin toată
dragostea sa.
Sensul VIEŢII i-a fost CUVÂNTUL şi splendoarea Cuvântului i-a
înfrumuseţat Viaţa!
„Viaţa, mărturiseşte
filosoful creştin ortodox Ernest Bernea,
ne dăruieşte o seamă de frumuseţi de care, dacă le ştim culege, ne încântă
fiinţa... Cine a văzut un răsărit de
soare în Piatra Craiului vrea să trăiască, descoperă sensul vieţii.
Doamne, şi când se lasă noaptea de basm a
lui August: cântă tainele prin frunziş
şi plânge luna o dragoste neîmpărtăşită.
Câtă frumuseţe e în lumea aceasta!
Cum să nu merite viaţa s’o trăieşti, cum să n’aibă sens, dacă există
FLORILE? Iată rodul câmpului şi al pomilor, iată copiii. Câte făpturi atâtea
minuni, atâtea îndemnuri. Cine nu a iubit o floare, o fată, un copil, un
răsărit de soare sau un amurg, cine n’a înţeles cântecul trist al apelor
nestatornice şi n’a cunoscut bucuria propriilor sale depăşiri, nu găseşte sens
vieţii, nici nu merită s’o trăiască.
Este în puterea noastră de a descoperi viaţa şi sensul ei.” (Ernest
Bernea, Îndemn la Simplitate,
Predania, p. 91)
Viaţa şi sensul ei religios se trăieşte doar în comuniunea cu DUMNEZEU,
în comuniunea cu PATRIA, în comuniunea cu NEAMUL aflat într-o perpetuă asumare,
cinstire şi slăvire a NAŢIONALISMULUI ce sălăşluieşte în sânul TRADIŢIEI sacre.
„Înţelegem prin Tradiţie, mărturisea marele
literat-cercetător, scriitor de profundă erudiţie spirituală Mugur Vasiliu, icoana
sufletului unui neam,
materializată în efortul de a proteja fiinţa spirituală a acelui neam.
Poporul român şi-a pus sufletul şi nădejdea,
prin credinţa în Iisus Hristos, în iubirea lui Dumnezeu. Trăsătura definitorie
a românescului este aceea a Ortodoxiei...
Luptătorii împotriva Ortodoxiei (eu nu
i-aşi numi luptători, fiindcă luptătorii luptă doar pentru Dumnezeu, Dreptate,
Adevăr, Neam, Patrie. I-aşi numi mercenari.
n.a.),
sunt
luptătorii
împotriva românilor, împotriva lui
Dumnezeu din sufletul românesc...
Astfel că nu poate exista la români naţionalism în afara credinţei ortodoxe,
naţionalismul fiind tocmai lupta strâns legată de Sfânta Tradiţie.” (Mugur
Vasiliu, Refuzul Sfinţeniei, Ed.
Scara-2014, p. 138-139)
Bunul meu prieten, Omul de Cultură și Condeierul
de Aur, Generalul-locotenent, dr. Grigore
Stamate, un apologet și un luptător activ întru Dragostea
de Dumnezeu și Iubirea de Neam, ține aprins Rugul Tradiției strămilenare și cea
creștin – ortodoxă.
,,Dintotdeauna
– în zbuciumata sa istorie – poporul român și-a păstrat neîntinată TRADIȚIA,
chezășie a trecutului său glorios și parte integrantă a bogăției spirituale a neamului.
Pentru că mai presus de orice motivație, DATINILE și OBICEIURILE reprezintă
BIJUTERIILE de SUFLET, DECORAȚIILE care împodobesc aparte PIEPTUL oricărui
popor. Îndeosebi, a celor cu sorginte multimilenară.”(Grigore Stamate, Tradiția Creștină la Urdari, Total Publishing, p.7)
Gena şi Vocaţia Eroismului la dacoromâni vine din ancestral şi este
însăşi măduva istoriei noastre naţionale, iar Martiriul–Axa, care leagă
permanentul de transcendent.
Istoria noastră dintru începuturi a pulsat permanent de GENII, EROI,
MARTIRI şi SFINŢI, dar în Veacul al XX-lea au izvorât RÂURI de JERTFE şi de
PROFEŢI, care s-au revărsat pe CALEA martirajului
şi a mărturisirii, sfinţindu-ne
MEMORIA.
Prin faţa unor astfel de Eroi-Martiri-Mărturisitori şi Sfinţi trebuie să
treci în genunchi.
Nu a fost şi nu este ceva mai groaznic în lume, nici războiul, nici
ciuma, nici holera, nici cutremurele, nici inundaţiile, nici seceta prelungită,
nici foametea de durată, nici prăbuşirea economică, nici trădările politice
interne, precum s-a întâmplat PREMEDITAT în ţara noastră, de câţiva ani, prin RENUNŢAREA
la DUMNEZEU, la Fecioara MARIA, la TRADIŢIE, la PATRIE, la NEAM, la ŞCOALĂ, la
EDUCAŢIE, la DEMNITATE, la ONOARE, la Eroii, Martirii şi Sfinţii noştri şi ACCEPTAREA,
chiar cu bucurie ca duşmanii lui Dumnezeu şi vrăjmaşii Neamului din afară şi din
lăuntru să ne profaneze PANTHEONUL spiritual, să ne INTERZICĂ să ne numim
ROMÂNI.
„Din capul locului trebuie să
spunem că noi credem, cu toată
convingerea, că SFINŢII MARTIRI MĂRTURISITORI ai închisorilor din secolul al
XX-lea constituie un subiect vital pentru mântuirea noastră... Este vorba, fără
îndoială, despre un fenomen. Un număr mare de mănăstiri şi biserici de mir au
fost ridicate pe moaştele sfinţilor de la Aiud (moaştele deţinuţilor
politici creştini din puşcăria Aiudului).”
(Mugur Vasiliu, Raportul Orbului,
Ed. Scara-2013, p. 201-202)
Vastitatea culturii Filosofului Petre Ţuţea, părea o întindere verde,
infinită care se topeşte în zare şi se face una cu cerul albastru, în care
mirajul erudiţiei răsfânge realul pământului strămoşesc într-o viziune tainică
de nemărginire moral-religioasă.
Renumele lui Petre Ţuţea era INSPIRAŢIA
divină - cea de Profet al LOGOSULUI!
El poate fi numit pe drept cuvânt un HRISOSTOM al FILOSOFIEI creştin-ortodoxe.
Filosoful era o pururea Zi de
primăvară-vară! O pururea Zi de
sărbătoare!
O binecuvântare cu cerul albastru senin reflectat pe veşmântul de
brocart verde al pământului pelasgo-get, brodat pe poale cu o paletă cromatică,
înmiresmată a diverselor flori şi fluturi, peste care se pogorau mirific
ciripitul celest al Simfoniei măiastrelor păsărele. Totul era o adevărată Dumbravă.
O Oază minunată, carpatină!
Apoi, se lăsa o adiere a cugetului, ca o perdea de borangic lirică,
lăsând simetriile inspiraţiei să cadă ritmic din spontaneitatea geniului său,
ca o adevărată splendoare muzicală a spiritului îndrăgostit de Dor, Cântare,
Libertate, Frumos, Adevăr şi Iubire.
Andrei Marcu Pandrea, fiul lui Petre Pandrea, dr. în etnologie şi
antropologie socială a Universităţii Sorbona, care îl vedea pe filosoful Ţuţea,
ca pe un Socrate-călugăr carpato-danubian, i-a făcut o elevată evocare
la Paris, apărută în săptămânalul „Medic-Medicină-Cultură”,
nr. 1/ 2005, după ce în anul 2004, medicul psihiatru, Alexandru Popescu, dr. în
Filosofie al Universităţii Oxford, i-a făcut prima exegeză în Occident, „Petre Ţuţea between sacrifice and suicide”,
Ashgate, Great British, 2004, mărturisea cuprins de fascinaţie:
„Îl
fixez intens şi mă las prins cu
deliciu în mrejele magiei lui. Spectacolul devine fascinant: Petre Ţuţea intră
în transa monologului continuu... Farmecul
şi vraja, învăluitoare şi aromitoare, se iscă din vorbă şi gest. Cuvântul făurit cu migală de artist ca un
juvaer este trimis în lume şlefuit de rostirea Crisostomului, căpătând sensuri
neaşteptate, imprecizii lămuritoare şi poezie. Vorba îşi îngreunează miezul, devine incandescentă şi sclipitoare.
Însoţirea cuvântului cu gestul este uluitoare. Fraza, rostită cu eleganţă,
legănată şi gâlgâită de râsul sonor, explorează suverană toate domeniile
permise minţii omeneşti: creatorii speciei şi operele lor unice îşi pierd
tainele şi dobândesc o aură neaşteptată. Gestul însoţitor şi indispensabil,
expresie paralelă, complementară, obligatorie a discursului, este larg,
expresiv şi subtil; cu eleganţă şi catifelare el întăreşte gândul, în care
bărbatul se implică total şi pe care îl adoră, turnându-l în matricea insolită,
neaşteptată şi polimorfă a frazei, fie nervoasă şi abruptă, fie amplă,
unduitoare, încântătoare...”
(Andrei Pandrea, O Evocare Petre
Ţuţea)
Avocatul Petre Pandrea care a împărţit celula o vreme cu Socratele
carpato-danubian, ateu fiind a înghiţit forţat
din Darurile Ortodoxiei româneşti, oferite de elocinţa Călugărului Alb – Petre
Ţuţea. Iată cum ne relatează episodul Ocnele
Mari.
Penitenciarul Ocnele Mari – Vâlcea era ca o fortăreaţă sinistră, în
pântecele căreia se zvârcoleau 1.200 de cetăţeni întemniţaţi, dintre care se
înălţau 60 de „Vârfuri.”
Singurul element mai uman, era
Turnul Alb de la mijlocul fortăreţii care contrasta cu restul. Din cele 60 de vârfuri, Pandrea i-a menţionat alături
de el, pe Vasile Hanu de la Alba Iulia, Stoian de la Bacău, Mihail Manoilescu,
Victor Vojen, Decebal Z. Codreanu, generalul Emilian Ionescu şi Corifeul
pledoariei ortodoxe Petre Ţuţea, care au pus bazele unui forum
spiritual-ştiinţific numit Academia de
sub pământ.
Prima temă propusă a fost Filosofia istoriei.
„Manoilescu care era o comoară de informaţii
precise, contemporane şi avea o memorie proaspătă..., a făcut o lamentabilă
lecţie de filosofia istoriei. Eu am indicat sumar tematica, problemele,
controversele. Şi am dat drumul leului din cuşcă: Petre Ţuţea. Circa 16 ore a dezbătut, cu o amploare, cu un elan, cu
o informaţie şi cu o oratorie divină, câteva din problemele ridicate de
disciplina filosofiei istoriei, ridicate atât de pedestru de Manoilescu. Era
deosebirea dintre un poştalion şi un avion.
Atunci şi-au dat seama şi restul celor 60 de
intelectuali (profesori,
ingineri, medici etc.) de ceea ce însemna
un vârf de Everest al gândirii creştin-ortodoxe.” (Petre Pandrea, Memoriile Mandarinului Valah)
Avocatul Petre Pandrea, deşi era un om de cultură, deşi a trecut prin chinurile iadului prin închisorile puse
la dispoziţie cu mărinimie de
confraţii săi comunişti, adierea serafică a suferinţei nu l-a atins. Nu i-a
conferit IUBIREA.
A
rămas tot ateu deşi, spunea că l-a fascinat Spiritul de la Vladimireşti – Fenomenul
de trăire creştin-ortodoxă al Mănăstirii Vladimireşti, în frunte cu Maica
Stareţă Veronica, Maicile Mihaela Iordache, Mihaela Portase, Părintele Ioan Iovan, Maica poetă – mistică Teodosia Zorica Lațcu
ş.a.
A rămas tot de stânga, deşi
se lăuda cu strălucirea lui Petre Ţuţea, cu încântarea lui Sorin
Pavel şi cu amiciţia prinţului Alecu Ghica – un Senior al DREPTEI şi
un CAVALER al Demnităţii din nobleţea milenară a stirpei traco-geto-dace.
O înţelegere, o conlucrare, o comuniune între Stânga şi Dreapta pot
coexista doar în braţele fireşti ale unui Om integru, cu inimă şi suflet
frumos. MĂSURĂ a Măsurii!
Într-una dintre dimineţile ocnaşe de
la Ocnele Mari s-a întâlnit Filosoful
naţionalist căruia i se paralizase puţin mâna stângă cu bravul general patriot,
fost comandant de blindate Emilian
Ionescu, aflat în stare avansată de boală, graţie regimului roşu.
-
„Domnule
Ţuţea, sunteţi deprimat?
-
Nu sunt
deprimat, domnule general. Eu sunt
disperat.
-
Care-i
deosebirea?
-
Când eşti
deprimat eşti demoralizat, adică ţi-ai pierdut moralul. Eu sunt disperat,
fiindcă mă aflu pe liziera morţii. Arcul voinţei mele este permanent încordat.
Nu-s demoralizat. Cum pot fi? Aici zăcem
în năpastă şi prigoană cei mai buni fii ai naţiunii, ai unei mari şi nobile
naţiuni. Ni s-a făcut onoarea să fim
aleşi ca reprezentanţi ai ei. Cum să nu primim această onoare, onoarea de a
suferi pentru neam?
Încântat, Generalul Ionescu a replicat cu
mândrie de brav Ostaş valah:
- Când filosofii neamului vorbesc aşa, eu,
ca general, sunt gata să ordon: „Generali, ascultaţi comanda la filosofi.”
Evident şi
Filosoful a adăugat bucuros:
- Pentru
această scenă, am primit recompensa suferinţelor anilor de temniţă.”
Arta sa oratorică pendula între incantaţia primară, edemică şi izgonirea
din Paradis.
Sorin Pavel îl surprinde pe Ţuţea în oratorul năpraznic şi irezistibil,
asemuindu-l cu Bătălia de la Rovine:
„tempo şi presiune colosală: uragan,
vijelie, ploaie, grindină, inundaţie, potop, mare tulburată, ger şi crivăţ.”
(Sorin Pavel, Petre Ţuţea)
Gânditorul creştin surprindea în orice moment al vieţii sale profetice,
fiind luminat de harul mistic al trăirii lui religioase ce copleşea şi mistuia
cu aura sa totul în jurul lui.
„Demersul lui Ţuţea nu era sub
semnul filosofiei care are ca temei
neutralitatea fenomenului ce variază prin noutate, ci al teologiei, în care orice are consistenţa realului şi se articulează
cu altul. Ca legiferator, jocul lui
Ţuţea între filosofie şi teologie avea în vedere ridicarea omului din
fenomenalitatea filosofiei în realitatea pe care numai teologia o induce.
Punerea omului sub semnul lui Dumnezeu; omul nu e numai fiinţă socială şi nici
fiinţă către moarte, ci e o fiinţă către judecare, iar moartea e numai vamă de
trecere către real, pe măsura
trăirii sale.” (Constantin Noica, Creaţie
şi frumos în rostirea românească)
Filosoful-teolog rostea-rostuind elocinţa sa înveşmâtată într-un
verde-bleumarin, ce se reflecta din sufletul lui plin de lumină, grăind
Adevărul revelat, pe care-L lăsa apoi să pogoare serafic pe coardele diafane
ale inimii auditorului, electrizându-l în extaz.
Acest admirabil fenomen agoral, îmbrăcat de Filosoful-teolog în
ţinută academică se putea Petrece
oriunde, în piaţă, cafenea, salon, aulă, amfitetru, amvon sau celulă.
„Deopotrivă erudit şi genial a
făcut rechizitoriul <<maieutic>>
al lumii noastre, raportându-se la omul Revelaţiei depline, la cel ce
trăieşte în Hristos şi pentru Hristos.” (Răzvan Codrescu, Eşecul „Omului Autonom”)
„Un om ca Petre Ţuţea este ca vinul bun: nu-l poţi bea de
unul singur. Ai nevoie să te însoţeşti cu oameni de ispravă ca să te bucuri
împreună cu ei de vinul din pahare şi de nestematele rostite de Petre Ţuţea...
Sentimentul solidarităţii de neam a ştiut să-l stârnească în jurul său ca
nimeni altul. Oriunde s-a aflat.”(Ion Coja, Amintiri)
„Filosofia lui Petre Ţuţea,
desprinsă dintr-o conştiinţă naţională originală se întemeiază pe viziunea
religioasă creştină asupra naturii şi societăţii umane, fixând locul şi rolul
omului în cosmos într-o dimensiune axiologică dominantă de o ierarhie proprie
de valori şi sensuri universale concentrată în formula triadică:
Dumnezeu-Natură-Om, în care Dumnezeu este autorul creaţiei, Natura – creaţia
însăşi, iar Omul – fiu, partener şi interpret al Naturii... Petre Ţuţea şi
opera lui s-au identificat cu eternitatea neamului!” (Mircea Coloşenco, Lumea ca Teatru. Teatrul Seminar)
Spiritualitatea profetică a Filosofului-teolog Petre Ţuţea s-a înălţat
continuu întru Frumosul metafizic şi
Sublimul mistic, pendulând fie între
o unduire ordonată, surâzătoare, fie între o copleşitoare măreţie şi uluitoare
putere de reflecţie.
Mintea sa orbitor de
strălucitoare, Inima cuprinzătoare
cât Patria dacică şi Sufletul aureolat de frumuseţe, care erau fără pereche la
Petre Ţuţea, îi erau egale cu sine.
Tradiţia ÎNŢELEPŢILOR GEŢI hărăziţi de Dumnezeu să susţină ca nişte
STÂLPI ai spiritului lumea întreagă prin simpla lor existenţă şi profunda lor
înţelepciune, a culminat cu cel mai mare Profet Zamolxe şi cu Profetul absolut
Iisus HRISTOS, continuând neîntrerupt până la/ şi dincolo de Eminescu, până la
Petre Ţuţea şi după.
„Petre Ţuţea a fost unul dintre
aceştia; căci nu-i e dat decât arareori minţii omului să ghicească şi să vadă
în profunzime iconomia tainică a lucrării lui Dumnezeu. Forţa cuvintelor sale,
în faţa cărora au amuţit până şi torţionarii dintre cei mai înrăiţi, erau
menite într-adevăr a întreţine credinţa, speranţa şi memoria unei lumi
încercate şi alienate, ce intrase la un moment dat într-un lung tunel
istoric...
Pe acest Om care a traversat dramatic şi cu
o demnitate aristocratică acest – strălucit? Mizerabil? – Secol 20 l-am văzut
dintotdeauna înainte de toate, ca un mare spirit neliniştit”. (Aurelian Crăiuţu, Petre Ţuţea)
Neliniştea metafizică a gânditorului creştin ortodox dacoromân care
zideşte temeinic prin cuvinte, ctitoreşte propria Filocalie, reflectată
sofianic, ce devine devenire mistică, înălţare isihastă, zbor serafic, vocaţie
mesianică, misiune hristică.
„Petre Ţuţea întotdeauna dialoga
socratic cu cineva. Uneori se aprindea împotriva lui Huxley (propagator
darvinist). Alteori îl contrazicea pe
Cioran sau avea o dispută impetuoasă cu Kant. Deseori îi aducea în discuţie, cu
mare admiraţie, pe Vlad Ţepeş sau pe
Ştefan cel Mare: <<Ce ar fi
istoria noastră fără ei? O pajişte cu miei cuminţi...>>...Era un orator
formidabil. Era o sărbătoare să-l asculţi.” (Carmen Dragomir, „Petre Ţuţea şi Alţii”, Capodopera
Securităţii)
Gabriel Gheorghe i-a fost
alături, intermitent 34 de ani, din 20 Decembrie 1957 la 3 Decembrie 1991. L-a
cunoscut pe Socratele nostru în boxa Tribunalului Militar Bucureşti, alături de
dr. Gabriel Popescu-Năruja, Gh. Caftangioglu, văr cu Horia Vintilă, av.
Iacobescu, ş.a., un lot de 20 de uneltitori
contra ordinii sociale...
Preşedintele completului de judecată
era „teroristul Adrian Dumitriu, zis
colonel, uns ulterior ministru, pentru că în calitate de judecător al nostru,
dar şi al lotului Noica, Dinu Pilat, N. Steinhardt, Sergiu Al. George, Marieta
Sadova, Al. Paleologu, vedea în marxism singura soluţie..., teroriza
martorii care nu acuzau acuzaţii...
La dr. Matuşu, renumit
reumatolog, acuzatorul legii s-a
blocat în insuficienţa sa.
-
L-ai
cunoscut pe numitul Petre Ţuţea?
-
Da, l-am
cunoscut şi l-am ascultat cu plăcere.
-
Ce
discuţii aţi purtat cu Petre Ţuţea?
-
Discuţii?
P. Ţuţea vorbea, iar noi acultam uimiţi. Petre
Ţuţea este Everestul gândirii româneşti, nu are pentru ce şi nu poate fi
judecat de nimeni.”
(Gabriel Gheorghe, Petre Ţuţea,
între Legendă şi Adevăr)
Când a fost arestat Filosoful Cetăţii,
s-a stârnit o serie de indignări, de reproşuri, de nemulţumiri. Patruzeci de
scriitori şi profesori universitari între care şi ateul iudeu Oscar Lemnaru au
întocmit un memoriu către Petru Groza, spre a-l elibera pe Ţuţea.
Memoriul a făcut ecou, dar fără rezultat. (Revista Origini – Romanian Roots, nr. 11-12, 2008)
Petre Țuțea s-a bucurat de prețuirea și prietenia Prințului Alexandru
Ghika, dar și de cea a marelui Filosof socratic Nae Ionescu,
contemporanul său, pe care l-a onorat cu serafică și profetică strălucire
sofianică.
Cel mai mare Orator al Cetăţii lui Bucur, cel care rostea şi rostuia întru
frumos Cetatea botezată de marele Domn Vlad Ţepeş, nu mai avea loc în ea, fiind
proscris, „nu de forurile conducătoare
ale statului, nici chiar de securitate, ca instituţie, ci de puzderia de
mentalităţi inchizitoriale prezente peste tot în sectoarele de presă şi
propagandă ale regimului, de micii şefi sau şefuleţi, dictatori şi torţionari,
prezenţi în toate formele de mass-media, care vieţuiau sub lozinca decât să moară mama...
Ruşinea lor şi a istoriei recente. Mulţi
dintre aceşti inchizitori, funcţionari mărunţi ai securităţii, bolnavi de
tiranie, şi-au pus ulterior măşti de dizidenţi, de persecutaţi.
Dosarul informativ redeschis în Ianuarie 1989, i-a conturat fără voia
celor care sunt puşi să scornească bazaconii şi minciuni, un portret pe măsura
lui Nea
Petrache.
„Este preocupat de redactarea unor lucrări
filosofice idealiste...Este nemulţumit de faptul că scrierile sale filosofice
nu sunt apreciate şi publicate...Este o persoană cu o solidă cultură filosofică
idealist mistică, stârnind interesul auditoriului, considerându-se una dintre
cele mai luminate minţi... Sublinia importanţa naţionalismului, a tradiţiei, a
ortodoxiei. Ecourile prelegerilor sale pătrundeau adânc în sferele înalte.”
Securitatea tuna turbată să ştie
cine îi dactilografiază lucrările şi cine îl vizitează.
Curajoşii au fost părinţii profesori universitari Stăniloae, Galeriu,
Ioan Alexandru, Ion Coja, Marcel Petrişor, Gabriel Gheorghe, fratele magistrat
Ion Ţuţea, nepotul Viorel, Pan Izverna, Simion Ghinea, N. Tăutu, Radu Preda,
Marian Munteanu, cineastul Nicolae Mărgineanu, studenţi din ASCOR şi evident
securişti...
Supravegherea iudelor roşii era constantă, iar filajul fariseic rula în
permanenţă. A fost unul dintre cele mai îndrăgite
personaje de către securitatea
comunistă.
Filosoful-teolog Ţuţea s-a împlinit veacului său depăşindu-şi Generaţia
de Aur.
Oratorul şi-a proiectat pe Cer, Corola de daruri revărsate, ca un falnic
STEJAR.
STEJARUL
„A mai rămas de vorbă cu păstorii,/ Pe câmpul gol, stejarul solitar,/
Bătrânii spun că poartă-n el istorii/ Şi că-i demult stăpân pe-acel hotar.//
S-a năpustit asupra lui furtuna/ Şi-l scutură cu sete de păgân,/ Îl bombardează
trăznetele-ntruna/ Şi răni adânci pe trupul lui rămân.// Îl bate crunt cu bice
lungi de ploaie/ Şi urlă peste el văzduhul tot,/ Iar vânturile-l rup, dar nu-l
îndoaie/ Şi-i muşcă de mânie câte-un ciot.// Se pare a fi acum la o răscruce/
Dar norii sparţi aleargă şi s-adun,/ Iar cerul îi trimite să-l usuce,/ Buchetul
lui de raze cald şi bun.” (Virgil
Mateiaş, Drumeţule, opreşte-te şi
vezi... Poeme din închisoare, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1999. 12 septembrie 1954, Securitatea Braşov, celula 12)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
CALLATIS-16
IULIE 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu