duminică, 24 iulie 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURA cu GAND de SEARA, DOAR O VORBA... 25/07/2022 - 31/07/2022

 



un Om între oameni(III)

Gheorghe Trocan

 

 

În timpul în care a deținut funcții de conducere la nivel de minister, Domnul Gheorghe Trocan nu a uitat nici un moment că este mehedințean și a ajutat, atât cât legislația i-a permis, multe întreprinderi din Mehedinți, dar în primul rând Combinatul de prelucrarea Lemnului(CPL) din Tr. Severin.

 

Fiindcă rolul său era de a căuta noi piețe externe pentru produsele românești și de a extinde pe cele existente, a fost în centrul evenimentelor din domeniul respectiv. În acest sens, a deținut funcția de președinte al Comisiei Economice mixte Româno - Cipriote și membru în comisiile economice mixte româno-franceză, româno-sovietică, româno-nigeriană, româno -germană, româno-italiană,  româno-ecuadoriană, româno-americană, româno-japoneză, româno-indoneziană, româno-austriacă  și româno-canadiană. A efectuat numeroase deplasări în interes de serviciu în țări precum Spania, Franța, Italia, Belgia, Germania, Austria, Norvegia, Danemarca, Kuweit, Liban, Grecia, SUA, Canada, Peru, Costa Rica, Ecuador, Indonezia, Japonia, Singapore, Egipt, Bulgaria, URSS, Iugoslavia(Serbia, Macedonia, Slovenia, Croația), Cehia, Anglia, Nigeria, Republica Central-Africană, Dubai, Abu-Dabi, Slovacia, China, Ungaria și multe altele.

 

A purtat tratative pe teme economice cu numeroși șefi de state, cu prim-miniștri, viceprim-miniștri, miniștri, directori și patroni de mari centrale economice, oameni de afaceri etc. Pretutindeni a slujit interesele românești și a adus venituri substanțiale la bugetul de stat. Nu a fost un om politic propriu-zis; și-a făcut doar meseria pentru care se pregătise. Câte ar avea de povestit!!

 

Era în culmea realizărilor profesionale, avea o pregătire solidă și o experiență cum puțini au avut-o, dar Revoluția din 1989 i-a frânt aripile și viața sa fost deviată pe alt făgaș. În ianuarie 1990, Domnul prim-ministru Petre Roman, prin decizia nr. 45/16 ian. 1990, l-a  eliberat din toate funcțiile pe Domnul Gheorghe Trocan, fără nici o motivație. Pur și simplu!

 

Cu greu și-a găsit rostul în noul context, până a ajuns la vârsta de pensionare. Familia și prietenii adevărați l-au consolat și l-au încurajat, au fost alături de dânsul și loviturile pe care le-a primit nu au mai fost atât de dure.

 

Mulți dintre locuitorii satelor Bârda și Malovăț, ca să-i citez numai pe dânșii, pot spune oricând că le-a fost de ajutor într-o împrejurare sau alta. Parohia noastră a beneficiat aproape în fiecare an de sprijin financiar din partea dumnealui, iar în 1994 a trimis toată tabla galvanizată necesară schimbării acoperișului bisericii de la Bârda.

 

Dumnezeu să-i dea viață lungă, sănătate și multe bucurii!

 

(Gheorghe Trocan – un om între oameni(I-III), în ,,Scrisoare pastorală”, an. XV(2016), nr. 325, pp. 4-5; nr. 326, pp. 3-4; nr. 327, pp. 4-5; în ,,Apollon”, Urziceni, 2017, 9(sept.), p. 20, ediție și on-line(www. revista Apollon. ro); în vol. Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol. IX, 2018, pp. 78-80; pp. 91-92; pp. 108-109).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

OMUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Omul înca nu s-a descoperit pe sine. Pe harta cunoasterii, ca o imensa pata alba, sta în fata omului fiinta sa. Pe om trebuie sa-l privesti cu cel mai înalt respect dar si cu adânca compasiune, cu încredere dar si cu prudenta, ca pe un copil ce e în stare oricând de cele mai senine dragalasenii, însa si de greseli ireparabile. „Adame, Adame, unde esti?” Strigatul acesta al lui Dumnezeu e o chemare permanenta. Orice om de pe pamânt aude în adâncul fapturii lui, în profunzimea fiintei sale, aceasta voce. Pentru mine omul nu este un semn de întrebare ci unul de exclamare, care confirma existenta Creatorului. Noi însine suntem argumentul existentei lui Dumnezeu.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 83-87

 

 

 

NEBUNIA DE PRET

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Fiti nebuni, nebuni ca adevaratii nevoitori! De ce nebuni? Pentru ca a fi crestin înseamna a trai în doua planuri în acelasi timp: prezentul si vecinicia.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 59.



un Om între oameni(II)

Gheorghe Trocan

 

 

După patru luni de la angajare a devenit șef de fabrică. După alte câteva luni, din fabrica codașă a combinatului a făcut o fabrică fruntașă, iar muncitorii din acea fabrică chiar îl iubeau, fiindcă le redase demnitatea și le mărise simțitor salariile.

 

A fost remarcat de ministerul de resort și trimis doi ani la cursuri postuniversitare pentru comerțul exterior și relațiile externe, apoi pentru cadrele de conducere din marile unități economice. Viitorul părea tot mai luminos. Rezultatele n-au întârziat să apară, ele reflectându-se în funcțiile obținute: inginer șef la Combinatul Pipera din București, director general al Combinatului Pipera, director general-adjunct al Centralei de Prelucrare a Lemnului,  director al Direcției de Comerț Exterior al Ministerului Industrializării Lemnului și Materialelor de Construcții, ministru-adjunct cu Probleme de Comerț Exterior în cadrul aceluiași minister.

 

A concentrat producția pe produse finite, orientându-o spre țările vestice, reducând astfel tăierile de păduri și exportul de lemn brut. Automat au crescut substanțial veniturile de valută forte la bugetul de stat. Pentru prima dată a introdus transportul cimentului vrac pe Canalul Dunăre-Marea Neagră de la fabrica de ciment din Medgidia, sistematizând sistemul de transport și încărcare-descărcare de la acea fabrică, mărindu-i astfel producția și reducând costurile. A construit în cadrul ministerului Fabrica de geam-cristal de la Scăieni(PH), producând în regie proprie oglinzile pentru mobila de export, reducând astfel cheltuielile cu cca. 14 milioane dolari anual.

 

Se poate mândri, că a reușit să introducă, după tratative grele, pentru prima dată în istoria comerțului românesc, pe piața japoneză, mobilă, cristaluri și porțelanuri românești.

 

A realizat la combinatul din Tr. Severin o linie de îmbinare a furnirelor la producția de placaj, ceea ce ar fi adus venituri valutare imense la bugetul statului, numai că a venit 1989 și fabricile au fost date la…. fier vechi!

 

A creat la Gura Văii(MH) un punct de încărcare pentru export al cimentului produs la Tg. Jiu. A contribuit la organizarea și modernizarea portului din Orșova, acolo fiind depozitate și încărcate mari cantități de mărfuri pentru export din Oltenia și Banat.

 

Datorită faptului că s-au desființat mai multe ministere și s-a înființat Ministerul Industriilor, a fost numit Director General la Direcția Generală de Export-Import a acestui minister. Având funcții înalte în domeniile industriei și comerțului și rezultate foarte bune în activitate, în plenara partidului din noiembrie 1989 a fost ales membru supleant în Comitetul Central.

 

Da, chiar Domnul Gogu, copilul Mariei Trocan din Bârda Mehedințiului!(Va urma).

 

(Gheorghe Trocan – un om între oameni(I-III), în ,,Scrisoare pastorală”, an. XV(2016), nr. 325, pp. 4-5; nr. 326, pp. 3-4; nr. 327, pp. 4-5; în ,,Apollon”, Urziceni, 2017, 9(sept.), p. 20, ediție și on-line(www. revista apollon. ro); în vol. Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol. IX, 2018, pp. 78-80; pp. 91-92; pp. 108-109);

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

Cerșetorul japonez devenit călugăr

 

As vrea sa va dau un mic exemplu de activitate misionara. Noi avem un mic metoc in New York. El este asezat intr-o parte foarte saraca a orasului, unde traiesc in general vorbitori de spaniola si afroamericani; de jur imprejur droguri, alcool, oameni fara adapost. Cred ca jumatate din populatia zonei traieste din alocatiile statului. Pentru adolescenti, in aceasta zona, sa nasti un copil la 14-15 ani este un motiv de deosebita mandrie. Nu, nu sa ai grija de acest copil, ci pur si simplu sa il nasti. De aceea, in cadrul acestei populatii, foarte putini vad pentru ei anumite perspective in viata. La fiecare al doilea colt de strada se afla o biserica romano-catolica sau protestanta, o sinagoga si asa mai departe, toate goale.

 

In fata casei noastre este o mica adancitura, pe care noi o numim fantana. Aceasta exista pentru a se putea ajunge prin ea la subsol. Odata, pe la mijlocul lui februarie, ningea cu ploaie si era frig. Deodata, printre tomberoanele de gunoi pe care, de asemenea, le tinem in acest put, am auzit un zgomot. Eu m-am gandit ca, asa cum se intampla deseori, vreun cersetor scormoneste in gunoiul nostru si cauta sticle goale. Eu nu sunt impotriva ca cersetorii sa stranga sticle goale, dar ei, de obicei, arunca peste tot gunoiul care le cade in mana, si aceasta nu am vrut s-o permit.

 

Asadar, deschid usa si vad in fata mea un om cu infatisare asiatica. Il intreb:

 

– Ce faci?

 

– Iertati-ma, va rog, raspunde el, caut si eu ceva de mancare.

 

– Pai, de ce scormonesti in gunoi? Haidem in casa!

 

– Nu-nu, nu pot, zice el, sunt murdar tot si miros urat.

 

– Haide-haide, ii zic eu.

 

In timpul scurtei conversatii, i-am povestit ca noi avem o incapere in care poate face dus, isi poate schimba hainele si poate manca.

 

Omul s-a speriat:

 

– Ce vrei de la mine? Pentru ce faci toate astea?

 

Eu zic:

 

– Nu vreau sa imi arunci gunoiul in prag. Atat si nimic mai mult.

 

Dupa ce a mancat, m-am asezat langa el si a inceput discutia. Parea un om destul de destept. L-am intrebat:

 

– Unde locuiesti?

 

– Niciunde.

 

– Adica nu ai unde?

 

– Ei, zice el, in fiecare noapte faceam curat intr-un restaurant japonez, si ei imi dadeau voie sa locuiesc la ei la subsol.

 

– Dar cum ai ajuns fara adapost?

 

Si el mi-a povestit ca era inginer si ca a venit din Japonia. La inceput, lucrurile i-au mers foarte bine, dar apoi a inceput sa fie atras de droguri, cocaina, heroina, si in scurt timp a pierdut tot.

 

Eu i-am propus sa ramana la noi.

 

– O, nu, nu pot, a raspuns el.

 

– Dar de ce?

 

– Pentru ca eu caut adevarul! a spus omul.

 

Eu zic:

 

– Nu trebuie sa mergi nicaieri, adevarul este aici!

 

– Toti zic asa, a raspuns el. Am fost la catolici, la mormoni, la martorii lui Iehova, la iudei, la budisti. Toti promit unul si acelasi lucru, dar nu dau nimic.

 

– Bine, zic eu, totusi, mai ramai putin!…

 

Si a ramas sa stea la noi cateva zile. Am inceput sa discutam. Apoi el s-a botezat si l-am numit in cinstea Sfantului Nicolae al Japoniei. Acum s-a intors deja in Japonia si a primit acolo calugaria intr-o manastire ortodoxa. Dar totul a inceput pentru el cu faptul ca noi i-am dat posibilitatea sa devina o parte din obste, ca i-am ingaduit sa vietuiasca impreuna cu noi. El a vazut Evanghelia inainte de a o auzi sau de a o citi.

 

Sursa: Schiarhimandrit Ioachim Parr, Convorbiri pe pământ rusesc, Editura Egumenita, 2015.

 

 

 

ZDRENTAROSUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un om îmbracat în zdrente, pe jumatate gol si murdar cu tina din cap pâna-n picioare. De la acesta întoarce mintea ta spre sufletul cel pacatos, care s-a dezbracat de harul lui Dumnezeu ca de o haina preafrumoasa si în locul ei a pus pe sine, ca niste zdrente, toata întinaciunea patimilor pacatoase. Un om pe de-a-ntregul murdarit de tina e dezgustator în ochii oamenilor, însa în ochii Domnului este mai scârbavnic un suflet întinat de spurcaciunile pacatoseniei. Aceasta întâmplare te îndeamna sa te departezi de tot pacatul prin care sufletul se prihaneste si se face nevrednic de a fi privit de Dumnezeu.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 77



Gheorghe Trocan – un Om între oameni(I)

 

 Trăim într-o vreme în care copiilor li se livrează pe multe canale tot felul de modele de viață, care de care mai discutabile. Rareori întâlnești, ca modele, oameni muncitori, cinstiți, modești, cu frică de Dumnezeu și respect față de semeni. Totodată, întâlnim din loc în loc câte un intelectual perseverent, care se chinuie cu greu să încropească o monografie locală, dar se izbește de lipsa de documentație.

 

Ne facem o datorie de conștiință și o datorie cetățenească să înscriem în paginile ,,Scrisorii pastorale”, pentru prima dată, file din monografia unei personalități de seamă din istoria țării, fiu al satului Bârda. Este vorba de Domnul Gheorghe Trocan din București. Precizăm, că de mai bine de trei decenii am stăruit, de câte ori am avut posibilitatea, în rugămintea noastră de a încredința hârtiei amintirile sale, izvor inedit privind o epocă de mare importanță istorică. Cititorii unor astfel de pagini ar putea cunoaște oameni, fapte și întâmplări inedite, pe care numai un om care a fost în miezul evenimentelor le-a putut cunoaște. Avem promisiunea Domniei-sale, mai   convingătoare ca oricând, că serialul acestor amintiri va începe în curând și ele vor vedea lumina tiparului, pentru prima dată, în paginile ,,Scrisorii pastorale”, urmând a se constitui într-o viitoare carte. Bucuria ar fi amplificată de nenumărate ori, dacă am întâlni copii sau tineri, care să recunoască faptul că în urma lecturii unor astfel de amintiri și-au încărcat ,,bateriile” sufletului și au pornit mult mai curajoși pe drumul vieții.

 

Ce exemplu mai grăitor am putea oferi decât pe al unui copil orfan, plecat dintr-un amărât de cătun mehedințean, care a înfruntat greutățile, lipsurile și răutățile oamenilor și a ajuns pe cele mai înalte trepte ale societății? A muncit ca un rob, a învățat pe brânci, s-a lipsit de multe plăceri și bucurii, dar a ajuns să stea față-n față cu conducători de state, cu prim-miniștri și miniștri, cu ambasadori și oameni de afaceri din zeci și zeci de țări. A purtat tratative în numele României, a încheiat  contracte, a lansat mărfuri românești până la marginile lumii, a cunoscut oameni, țări, moravuri și năravuri din toată lumea.

 

S-a născut la 2 oct. 1943 în familia lui Gheorghe și Maria Trocan din Bârda. A mai avut un frate și două surori. Era cel mai mic dintre ei. Când el avea șase ani,  tatăl său a fost strivit de o mașină în curtea fabricii de placaj din Tr. Severin.

 

Școala primară a urmat-o în satul natal, iar cea gimnazială în Malovăț, parcurgând zilnic, pe jos, distanța de patru kilometri dus-întors. ,,Sala de lectură” a sa, în care-și pregătea lecțiile, era izlazul satului, unde pășuna vaca și cele patru oi după ce venea de la școală. Mama lucra cu ziua la ferma de stat din sat sau la diferiți consăteni, pentru a câștiga cele necesare traiului.

 

A absolvit șapte clase cu Diplomă de Merit, ca fruntaș pe școală. Fiindcă nu avea posibilități materiale, nu a putut urma un liceu teoretic, ci s-a prezentat la examenul de admitere de la Școala Metalurgică din Tr. Severin, unde ar fi avut asigurate, gratuit, toate condițiile. Din cei 16 colegi de la școala din Malovăț, care au susținut acel examen, a fost singurul reușit. A fost repartizat pentru meseria de tâmplar.

 

După absolvirea școlii, conform contractului, a lucrat la Șantierul Naval din Tr. Severin. Nu s-a mulțumit să rămână un simplu muncitor, ci a dat admiterea la Liceul ,,Traian”, curs seral, unde a reușit printre primii. Ziua lucra la șantier, iar seara mergea la cursuri.

 

A  satisfăcut stagiul militar la Ploiești, ca radiotelegrafist.

 

După ,,lăsarea la vatră” s-a angajat ca muncitor la CPL din Tr. Severin și și-a definitivat studiile liceale. Foștii colegi de muncă din vremea aceea își amintesc de dânsul, că în pauza de masă ținea într-o mână cartea și în alta bucata de mâncare.

 

După bacalaureat, a mers la Institutul Politehnic din Brașov, la Facultatea de Industrializarea Lemnului, unde a reușit cu bursă. Datorită comportării ireproșabile și rezultatelor la învățătură, în anul al doilea a fost ales liderul studenților din facultate. Remarcându-se, după doi ani, a fost ales ca reprezentant al studenților din Universitatea Brașov în Biroul Executiv al Asociației Studenților din România. A absolvit facultatea în 1972 cu media generală zece, ca șef  de promoție.

 

S-a căsătorit în 1971 cu Domnișoara Mihaela, studentă de la Institutul de Petrol, Gaze și Geologie.

 

A avut dreptul să-și aleagă locul de muncă la Combinatul de Industrializarea Lemnului Pipera din București. A găsit acolo multe nereguli. Avea experiență de la Severin, avea cunoștințe privind organizarea muncii și fabricii din facultate. A avut curajul să scoată în evidență aspectele negative și să propună soluții pertinente, ceea ce a atras atenția factorilor de conducere asupra sa încă din primele luni de activitate(Va urma).

 

(Gheorghe Trocan – un om între oameni(I-III), în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XV(2016), nr.  325, pp.  4-5; nr.  326, pp.  3-4; nr.  327, pp.  4-5; în ,,Apollon”, Urziceni, 2017, 9(sept.), p.  20, ediție și on-line(www. revista apollon. ro); în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  IX, 2018, pp.  78-80; pp.  91-92; pp.  108-109);

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

LUPA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

La lumina soarelui vedem deslusit toate obiectele, îndeosebi cele apropiate, pe cele mai mari si pe cele mai mici, dar cu o lupa sau cu un instrument optic maritor vedem clar si obiectele foarte mici dar si pe cele îndepartate. Tot astfel Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu si toti Îngerii Domnului, aflându-se neîncetat în Dumnezeu, în Lumina cea vesnica, în Fiinta cea mai simpla, uniti în chipul cel mai strâns cu Ea, vad toate nevoile noastre, ne cunosc toate gândurile, dorintele, simtamintele, intentiile, faptele, aud toate cuvintele noastre. De aceea, chemând înainte de toate pe Domnul, sa chemam cu nezdruncinata credinta si cu osârdie întru pocainta pe Maica Domnului, pe Sfintii Îngeri, pe Sfintii care au bineplacut lui Dumnezeu, în ajutorul nostru cu nadejdea ca vom fi auziti – si sa vietuim în sfintenie, asa cum sfânt este Domnul, cum sfinti sunt si Sfintii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 240

 

 

 

CAUTAREA FERICIRII

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Ce nu nascocesc si ce nu întreprind oamenii pentru a fi fericiti? Tulbura fara încetare toate stihiile lumii, si fericirea tot nu li se arata, sau este totdeauna doar pe tarâmul închipuirilor lor. Care este pricina? Faptul ca nu o cauta acolo unde trebuie, ca o cauta foarte departe. Cuvântul cel vesnic al Adevarului ne-a vestit: „Împaratia lui Dumnezeu înlauntrul vostru este (Luca 17, 21); cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate celelalte se vor adauga voua”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 79.



Căpitanul Nicolae Zoican

 

 

Nu am găsit nicăieri până acum un  studiu sau vreo amintire a cuiva privitoare la căpitanul lui Tudor Vladimirescu, Nicolae Zoican din Balta. Există în arhive și în unele colecții de documente din vremea lui Tudor câteva scrisori ale lui Tudor Vladimirescu către Nicolae Zoican sau ale acestuia către Tudor. Mare mi-a fost surpriza, când Părintele Stelică Zoican mi-a relatat câteva amintiri despre căpitan, așa cum s-au păstrat ele din generație în generație în familie și în sat.

 

            Căpitanul Nicolae Zoican era negustor. Avea multă avere moștenită din părinți. Știa carte învățată în școală. Fusese coleg cu Tudor Vladimirescu. Cunoștea limba greacă, pe care o vorbea și o scria cursiv. Făcea comerț cu vite la târgurile oltene, dar  nu era străin nici de trecerile clandestine peste munți, în Banat.

 

            O strămoașă a lui Nicolae Zoican fusese vestita Zoica. Aceasta era căpitan de plai pe la 1700. Avea sub comanda sa o ceată de plăieși din satele din nordul Mehedințiului și cu ei apăra aceste sate de turci. Turcii năvăleau destul de des de la Ada-Kaleh prin satele mehedințene și făceau jafuri. Rareori putea să-i respingă potera. Din cauza aceasta se formau cetele de țărani, care vegheau zi și noapte, ca să nu fie surprinși localnicii. Zoica avea o moșie imensă, de la Balta până în Gornenți. Proprietatea era cunoscută sub numele de Ponorel. Drumul care venea de jos de la Cireșu avea undeva un pod, numit Podul Sârbului. Acolo era locul cel mai potrivit pentru cetașii mehedințeni ca să lupte cu turcii și acolo avuseseră cele mai multe victorii împotriva lor. Zoica umbla travestită în bărbat. Era foarte dârză și vitează. Avea un frate, Barbu. Când a fost vorba să împartă plaiul Ponorălului cu fratele său, nu s-au înțeles. Au ajuns și la judecată, până la divanul de la Craiova. Nemulțumită de rezultatul judecății, Zoica l-ar fi împins pe fratele ei într-un tău(gâldău, vârtej de ape) adânc al Topolniței. De atunci acest tău se numește Tăul Barbului. Într-o zi, Zoica s-a retras undeva într-un loc dosit, unde și-a făcut baie într-un pârâu. Era frumoasă și tânără. În pădure era un turc fugar. Acesta a văzut-o și s-a îndrăgostit de ea și ea de el. L-a luat de bărbat și el s-a numit Zoican. Multe locuri poartă până azi numele Zoicăi. Așa, bunăoară, în Curecea este o fântână foarte adâncă, Fântâna Zoicăi, la care se spune că ar fi fost îngropată o comoară.

 

            Nicolae Zoican era, așadar, nepot sau strănepot al Zoicăi. El a fost colaborator apropiat al lui Tudor. Avea grad de căpitan în revoluție, dar el avea rolul de a alimenta pandurii. Era funcție foarte importantă. Până de curând s-au găsit prin satul Balta scrisori care s-au purtat între Zoican și Tudor. Când ducea vite în Banat să le vândă, de multe ori aducea de acolo arme pentru panduri. Pe drumul dintre Șiroca și Balta, acolo unde locul se numește Natameni și este o cruce veche, numită Crucea lui Bădâi, era pe vremea aceea o cârciumă. Aproape de cârciumă era o fântână foarte adâncă, dar seacă. Avea în jur de 30 metri adâncime. Pe fundul fântânii pandurii depozitau armele, multe dintre ele aduse de Nicolae Zoican din Banat și din alte părți.

 

            În timpul revoluției, Tudor Vladimirescu a trimis scrisoare din Grădeț, loc situat între satul Păunești și mânăstirea Schitul Topolniței, lui Nicolae Zoican la Balta. În acea scrisoare, îi poruncea lui Zoican să meargă la Cernavârf, la neamul Tătucilor. Îi spunea să meargă cu ei într-un anumit loc, pe care numai aceștia îl cunoșteau, fiindcă acolo are aur ascuns. În scrisoare îi spunea lui Nicolae Zoican că, după ce ia aurul din locul de taină, să-i împuște pe cei din neamul Tătucu. Nicolae Zoican s-a dus de îndată la Cernavârf și a făcut așa cum primise poruncă. A luat aurul, dar pe Tătuci nu i-a împușcat. La câtva timp după ce a primit aurul, Tudor a aflat că Zoican nu îi împlinise porunca întocmai și a trimis panduri să-l ridice de acasă noaptea. L-au luat în cămașă și desculț și l-au dus la Tudor, la Grădeț. Tudor a hotărât să-l omoare. L-a apărat un alt căpitan, Rogobete de la Cireșu. Acesta l-a lăudat pe Zoican pentru sprijinul pe care-l dăduse până atunci lui Tudor și pandurilor și l-a asigurat pe Tudor că Nicolae Zoican le va fi om de nădejde și de atunci înainte. Cu mare greutate Tudor s-a răzgândit.

 

            În cimitirul de la Balta se păstrează și azi crucea lui Nicolae Zoican. Ar fi murit prin 1825.

 

            E interesant că Tudor n-a făcut biserică în Balta, unde era prietenul său, Nicolae Zoican, care l-ar fi sprijinit, fără îndoială, ci la Prejna. Localnicii explică aceasta, spunând că tatăl lui Tudor a fost din Prejna. Tudor însuși se intitula în multe scrisori ale sale cu numele de ,,Tudor ot Prejna-Mehedinți”, adică cel de la Prejna. Tudor avea dușmani de moarte la Gornenți, pe cei din neamul Răescu. Această dușmănie se trăgea de la faptul că Tudor avusese acolo o iubită din neamul Răescu, pe care n-a mai luat-o de soție, așa cum se așteptau cei din familia fetei.

 

 

(Căpitanul Nicolae Zoican, în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  V, 2012, pp. 383 – 385 ; în ,,Datina”, Tr.  Severin, an.  XXV(2015), nr.  6442(22 iul.), p.  3, 5; în vol.  Pr.  Stelian Zoican, Pr.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Oameni, fapte, întâmplări, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2015, pp.  17-19).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

RAZELE VESNICIEI

Fericitul Trifon Turkestanov

 

 

Vad cerul Tau de-a stelelor stralucire luminat. O, cât esti Tu de bogat; e atâta lumina la Tine! Prin razele luminatorilor îndepartati cauta vesnicia spre mine; sunt atât de mic si neînsemnat, dar Domnul este cu mine; dreapta Sa iubitoare pretutindeni ma tine.

 

Slava Tie pentru a Ta purtare de grija necontenita;

Slava Tie pentru întâlnirile cu oamenii, de Tine mai înainte gândite.

Slava Tie pentru dragostea rudelor si-a prietenilor credinciosie;

Slava Tie pentru blândetea animalelor care îmi slujesc.

Slava Tie pentru clipele de lumina ce-au fost în viata mea;

Slava Tie pentru bucuriile senine ce mi-au cuprins inima.

Slava Tie pentru fericirea de a trai, de a ma misca si de a contempla;

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 128-129.

 

 

 

NOUAZECI SI NOUA LA SUTA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Inima e prea putin pentru a îngloba tot sufletul. Sufletul exista si-n ultima celula din organismul uman. Sufletul este în tot corpul viu, 99% din organismul omului e suflet. Doar 1% este mineral, ca de aceea ochii vad si de multe ori poftesc.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 65.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu