Proiect
de lege „la loc comanda!”
Av.
Elena Radu
29
Octombrie 2023
Cronică
de citit la cafea
Neconstituționalitatea existenței Ministerului
Apărării Naționale și a Proiectului de lege privind „serviciul secret al
armatei” (Proiectul de lege privind organizarea și funcționarea Direcției
Generale de Informații a Apărării și pentru modificarea Legii nr. 346/2006
privind Organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale)
Direcția Generale de Informații a Apărării - adică
serviciul secret al armatei - este organizat ca o direcție sub Ministerul
Apărării Naționale. Însă, ce se gândi el nea Tîlvăr? Nu își face și el, sub el,
un serviciu secret - pe bune -, cu personalitate juridică, cu buget propriu cu
ditamai rețeaua? Nu poate și el să aibă propriul lui serviciu secret bine
dezvoltat? Că apărare națională sau securitate națională, pentru el e tot aia.
Nu îi zice el securitatea națională în domeniul apărării și gata, rezolvă problema?
Ba mai ia și din atribuțiile S.R.I. cu terorismul și din cyber-intelligence, se
mai ocupă și de anti-tero și de intervenții contrateroriste.
Dacă tot a intrat S.R.I.-ul în civilie și nu se mai
ocupă de propriile obligații pe securitate națională, nu se ocupă el serviciul
secret al armatei. Doar în România oricine își arogă orice competențe și
atribuții.
Nea Ciolacule, ce faci bre? Nu ai zis ca
descentralizezi, că faci, că dregi, că reduci cheltuielile? Ce te gândiși? Să îți faci și mata cu nea Tilvar propriul
serviciu secret sub Guvern? Ce atâta dependență de S.R.I.? Lasă că vă faceți și
voi propriul sistem de represiune (S.R.I .fără supărare, dar aia sunteți, că
ați deviat mult de la rolul pe care îl aveți).
Eu am auzit ca serviciul secret al armatei e bun si e
inzestrat, dar S.R.I.-ul atata „onoare” are? îi lasă pe alții sa Îi facă
treaba? Chiar așa de neputincios este?
Acum pentru șefii de la S.R.I. și pentru toți cei de
la armată, inclusiv pentru serviciul secret al armatei: v-ați băgat atât în
seama prin tot felul de chestii internaționale și vă simțiți mîndrii de voi,
încât ați uitat propriul jurământ: ăla că veți respecta Constituția.
Păi să o luăm așa frumos:
- SRI = securitate națională
- Armata = apărarea țării
Vedeți că scrie pe la art. 119 din Constituție (care
reglementează C.S.A.T.) care sunt cele două mari categorii. Mai scrie și prin
deciziile C.C.R.: citiți-le! Văzurăți? Unii aveți o treabă, alții aveți altă
treabă.
Treaba S.R.I.-ului nu e în civilie - așa că
întorceți-vă la treaba voastră, ca vedeți că și-o aroga cei de la armată.
Treaba armatei este apărarea țării, nu securitatea
națională (citiți art 118 din Constituție, dacă nu credeți) (treaba armatei nu
este nici apărarea intereselor altor state - n.r.).
Acum să ne întoarcem la Constituție: la capitolul V -
Administrația Publică, Secțiunea 1 - Administrația publică de specialitate:
avem patru articole. Nici pe alea nu ați fost în stare să le citiți, voi marii
șefi de servicii secrete, de armată, ditamai miniștri ai apărării naționale de
până acum. Dacă le-ați fi citit, v-ați fi respectat jurământul și nu ați fi
acceptat mizeria de până acum. Să vă aduc aminte: decembrie 1989: „Armata e cu
noi!”. Și-acum să vă explic alea patru amărâte de articole pe care nu cred ca
le-ați citit în viața voastră, degeaba ați jurat toți pe Constituție și „patria
a priori”, că n-aveți nicio treabă cu ea.
Articolul
116 - structura administrației publice centrale:
a) Ministerele in subordinea Guvernului
b) alte organe de specialitate care se pot organiza:
- în subordinea Guvernului
- în subordinea ministerelor
- ca autorităţi administrative autonome.
După care, Articolul 117 ne spune cum se înființează
autoritatile din administrația publica centrala (prevăzute la art. 116):
- ministerele se organizează si funcționează potrivit
legii (alin 1);
- organele de specialitate in subordinea Guvernului,
se pot înființa de Guvern cu avizul Curtii de Conturi numai dacă legea le
recunoaște această competenţă (alin 2);
- organele se specialitate in subordinea ministerelor,
se pot înființa de ministere cu avizul Curtii de Conturi numai dacă legea le
recunoaşte această competenţă ( alin 2);
- Autoritățile publice administrative se pot înființa
prin lege organică (alin. 3).
Și ce să vedeți?
După aia mai avem două articole: unul reglementează
Forțele Armate și altul reglementează Consiliul Suprem de Apărare a Țării.
Articolul
118 Forțele Armate
„(1) Armata este subordonată exclusiv voinței
poporului pentru garantarea suveranităţii, a independenţei şi a unităţii
statului, a integrităţii teritoriale a ţării şi a democrației constituționale.
În condiţiile legii şi ale tratatelor internaţionale la care România este
parte, armata contribuie la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară
şi participă la acţiuni privind menţinerea sau restabilirea păcii.
(2) Structura sistemului naţional de apărare,
pregătirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apărare, precum şi
statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică.
(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplică, în
mod corespunzător, şi celorlalte componente ale forţelor armate stabilite
potrivit legii.
(4) Organizarea de activităţi militare sau
paramilitare în afara unei autorităţi statale este interzisă.
(5) Pe teritoriul României pot intra, staţiona,
desfăşura operaţiuni sau trece trupe străine numai în condiţiile legii sau ale
tratatelor internaţionale la care România este parte.”
Văzurăți? Forțele Armate sunt reglementate separat de
Constituție. Nu sub guvern, nu sub puterea executivă, pentru că Armata este
subordonată exclusiv voinței poporului.
Deci, Mi9nisterul Apărării Naționale nu poate să
existe în subordinea guvernului.
Cum este subordonată Armata de ani de zile este în
afara oricăror norme constituționale și niciunul dintre voi, marii jurători pe
Constituție nu ați zis nici „pis!”.
Forțele Armate sunt o autoritate publică centrală
separată, prevăzută de Constituție, care nu este în subordinea guvernului.
Nu mă credeți? Păi să trecem mai departe la Articolul
119 - Consiliul Suprem de Apărare a Ţării: „Consiliul Suprem de Apărare a Ţării
organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi
securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi
la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de
menţinere sau de restabilire a păcii”. Văzurăți C.S.A.T.-ul subordonat
Guvernului cumva?
Nu? Păi atunci nici Forțele Armate nu aveau ce să
caute subordonate guvernului.
Numai un paragraf dintr-o decizie a C.C.R. cu privire
la C.S.A.T.: (doar unul dintre cele care precizează ferm): „Aşadar, Consiliul
este o autoritate a administraţiei publice, autonomă faţă de Guvern, prezidată
de Preşedintele României şi supusă controlului parlamentar, cu atribuţii în ce
priveşte apărarea ţării şi siguranţa naţională. În procesul de îndeplinire a
activităţilor sale specifice, pot apărea situaţii litigioase pentru a căror
rezolvare să fie necesară formularea unor acţiuni în justiţie, şi numai
instanţele de judecată învestite cu soluţionarea respectivelor litigii au
competenţa de a stabili dacă Consiliul Suprem de Apărare a Ţării are sau nu
calitate procesuală, activă sau pasivă” (Decizia C.C.R. nr. 97/2008).
Înțeleserăți, mari jurători pe Constituție, că ați
acceptat ca Armata să fie subordonată puterii executive, contrar Constituției?
Așa ca mari șefi de servicii secrete: nu vă e asa puțin jenă de voi?
Lăsați
aerele cu N.A.T.O., U.E.; O.N.U. și altele!
Uitați-vă întâi la Constituția aia pe care ați jurat,
că până la urmă voi la NATO, UE și pe unde vă mai duceți, vă duceți în
calitatea pe care ați primit-o în baza Constituției Romaniei (aia pe care ați
jurat), că daca nu era Constituția, nu aveați nicio funcție și prășeați în
gradină. Așa că „la loc comanda!”. Lăsați aerele de mari parteneri ai nu știu
cui și uitați-vă prin Constituția aia pe care ați jurat și vedeți ce scrie în
ea. După care, dați-vă o palmă după cap, retrageți proiectul ăla cu alt serviciu
secret, că ne-am săturat de servicii secrete neconstituționale, antidemocratice
și care își dau la picioare unii altora, avizi de putere fiind ăia de prin
funcții și de cum să își realizeze interesele personale și averile proprii.
Așa ați distrus țara asta.
Mai bine faceți voi așa:
- Cei de la Armată: proiect de lege prin care sa se
desfiinteze Ministerul Apararii Nationale - neconstituțional înființat și
organizați o autoritate publică conform Constituței, numită Forțele Armate care
să fie subordonate exclusiv voinţei poporului, așa cum zice Constituția.
Vedeți că garantarea democrației este în grădina
voastră, a Forțelor Armate.
Adică, ceea ce acrie la art 1 alin. (4) din
Constituție: „Statul se organizează potrivit principiului separației puterilor
și echilibrul puterilor - legislativă, executivă și judecătorească - în cadrul
democrației constituționale”. În România, separația și echilibrul puterilor în
stat e praf. Pentru că în loc să vă îndepliniți rolul constituțional, ați
acceptat să fiți subordonați uneia dintre cele trei puteri in stat: aia
executivă, Guvernul. Așa că ce echilibru să mai păstrați voi?
- S.R.I.: ia frumos avizul asta al Comisiei de le
Venetia[1] si citește-l bine, bine, ca să vezi cum ești o structură departe de
orice democrație, contrar misiunii pe care ați postat-o pe site-ul vostru
(protejați valorile democratice). Așa ca luați voi toata legislația la mână
care vă privește (ca vreo 80% din ea este în contradicție cu ce scrie Comisia
de la Veneția în avizul pe care vi l-am indicat) și faceți voi așa, niște
proiecte de lege prin care să eliminați alea 80% mizerii din legislația care vă
privește, nu de alta, dar să deveniți și voi o entitate democratică, dacă tot
vă laudați cu termeni din aștia pe site-ul vostru.
S.1 - Proiectul lui Tîlvăr cu serviciul lui secret[2].
P.S. 2 -
M.Ap.N. a retras mizeria de proiect de lege cu serviciul secret al
armatei. Băi băieți, ăia de ați jurat pe Constituție și nu ați fost prea
trimiși la „specializare” afară: când mai are câte unul idei crețe din astea,
citiți-i art 118 alin 1 din Constituție, dați-i cu el în cap și opriți mizeria.
Am cam obosit să stăm câine de pază și să vă reamintim ce e cu Armata în
România, potrivit Constituției. Este cel puțin a treia oară când trebuie să ne
agităm noi, cetățenii, ca să vă spunem ce e cu Armata:
- subordonată exclusiv voinței poporului;
- garantează democrația constituțională a României;
- Armata nu e „dulăul” niciunui parvenit politic;
- cum de garantarea democrației constituționale nu v-a
păsat, e cazul să mai citiți o dată Art. 118, al. 1 din Constituția României și
să vă puneți pe treabă;
- în plus, pentru că ați acceptat a treia oară să se
elaboreze proiecte de lege prin care să se cedeze comanda Armatei Române unor
străini sau ca Armata să poată fi folosită împotriva poporului român;
- obligatoriu, Armata trebuie scoasă de sub
subordonarea puterii executive!;
- într-o lună, să vedem ciorna de proiect de lege care
pune în acord organizarea Armatei Române cu art.118, al. 1 dinConstituția
României.
Vedeți că vine „decembrie”!…
Nota redacției
- În urma numeroaselor critici susținute de argumente constituționale precum
textul de mai sus, ministrul a anunțat retragerea proiectului de lege prin care
ar fi transformat Serviciul secret al Armatei (D.G.I.A.) în S.R.L.-uri
personale - pe modelul S.R.I., cu personalitate juridică și firme proprii,
evident, ținute departe de ochii românilor care îi plătesc regește pe șefii
spionilor”[3] Ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, a făcut „la loc
comanda!”. În prezent, serviciul secret al Armatei este o simplă direcție în
Ministerul Apărării, fără personalitate juridică și fără buget propriu.
„Ministerul Apărării Naționale va rămâne consecvent
respectării cadrului legal referitor la asigurarea transparenței decizionale,
în scopul elaborării unor acte normative care să corespundă nevoilor de
adaptare la provocările din mediul de securitate”, argumentează Ministerul
Apărării în comunicatul în care anunță retragerea proiectului[4].
--------------------------------
[1]
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2023)008-e
[2]
https://sg.mapn.ro/.../lege_privind_org_si_fct_dgia... retras
[3]
https://www.libertatea.ro/stiri/ministerul-apararii-retrage-un-proiect-de-lege-care-permitea-spionajului-militar-sa-devina-serviciu-secret-si-ii-oferea-puteri-similare-sri-4702369
- 27 octombrie 2023.
[4] Idem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu