Împăratul
daco-românilor-Horea. Un tablou psihoistoric (2)
Gabriel
Ungureanu Dr. în psihologie, Cercetător la Inst. „C. R. Motru” Academia Română
01
Noiembrie 2023
Istoria
de dezvoltare la debut
Consemnările istorice despre perioada de debut a
existenţei marelui Conducător revoluţionar Vasile Nicola Ursu-Horea precum şi a
dezvoltării familiei acestuia sunt destul de sărace. Totuşi, odată cu
evenimentele istorice generate şi sau trăite de acest om putem să desprindem o
imagine retroactivă care să ne lămurească cel puţin parţial despre condiţia de
viaţă, motivaţia şi dezideratul acţiunilor patriotice ale acestui personaj
providenţial, pentru supravieţuirea şi reânvierea neamului dacoromân.
Mai mulţi autori contemporani (Bernea; Bucur;
Ciorogariu; Bulei; Bichicean; Edroiu, Dogaru, etc.) au descris personalitatea
lui Horea în limitele acestor elemente de cunoaştere: Nicola Vasile Ursu- Horea
vede lumina zilei prin 1730 (în acord cu vârsta pe care a declarat-o la proces)
într-o casă de moţi din comuna Arada, satul Albac azi Horea, în Crângul
Ferigetului. Ursu era un supranume totemic, adăugat de părinţi după vechea
datină dacică preluată şi continuată în special de ethosul şi obiceiurile moţilor
din Munţii Apuseni. Se presupunea că dacă le murise cel dintâi copil sau voiau
să evite moartea copilului şi acesta să devină vital şi voinic îl numeau
,,Ursu”; alteori din aceleaşi motive îl botezau ,,Lup” pentru a speria moartea.
Prima consemnare a numelui Horea este cea din urbariul
de la 1746 a Domeniului de sus al Zlatnei. Pe lista ţăranilor iobagi cu
obligaţii fiscale din comuna Râu Mare, apare şi numele văduvei lui Teodor
Nicula, tatăl lui Horea, şi cel al fiilor ei, doi la număr: Vasile (Horea) de
13 şi Gavrilă de 6 ani. Se evidenţiază astfel şi o nepotrivire în privinţa
vârstei, în 1746 Horea trebuind să aibă cca. 15-16 ani. Totuşi deoarece în anul
1746 apărea într-un document alături de „fraţii săi Simion şi Toader” ca având
13 ani, ceea ce ar rezulta că s-ar fi născut la 1733. Explicaţia acestor
inadvertenţe este aceea că la acea vreme de chin şi asuprire pentru ţăranii
dacoromâni ardeleni, se proceda de multe ori la declaraţii evazive, cu scopul
de a se diminua în actele urbariului vârsta reală copiilor, pentru a nu fi
supuşi prea devreme muncilor neomeneşti impuse de nobilimea maghiară şi
administraţia austriacă.
În acea înregistrare administrativă se mai observă în
dreptul mamei lui Horea şi averea mobilă şi imobilă ce-i rămăsese: ,,un cal,
două vaci, patru junici, opt oi, pământ de arătură de o găleată, şi fânaţ de un
car de fân” (Edroiu, 2022). Nu există informaţii despre fratele său Gavrilă,
dar în timpul Revoluţiei, apar consemnaţi alţi doi fraţi ai lui Horea: Petru
Nicula şi Damian (sau Dumac) Nicula, foarte activi în activitatea
revoluţionară.
Copilăria lui Horea a parcurs adaptativ, după
cerinţele dure ale vieţii din Munţii Apuseni, următoarele etape: activitatea
agricolă de pe lângă casă, îngrijirea animalelor din gospodărie, tăiatul
lemnelor la pădure, sculptura în lemn (la nivel de maestru artist), precum şi
construcţia de biserici şi case. Probabil că dulgheritul l-a învăţat de la
tatăl său, ca mod tradiţional şi sigur de câştigare a mijloacelor de
existenţă.
Istoricul şcolar şi pregătirea profesională iniţială
În acele vremuri şcolile pentru dacoromâni încă nu
apăruseră în Munţii Apuseni; Comisia de anchetare a cauzelor răscoalei, va
propune doar între concluzii, înfiinţarea de şcoli în scopul ridicării şi
educării culturale a locuitorilor, pentru a fi evitate alte asemenea mişcări
sociale de amploare în viitor. S-a pus în repetate rânduri întrebarea
ispititoare de altfel dacă Horea a ştiut să citească şi să scrie. Un răspuns
concludent nu s-a dat pînă acum. Dar... în arhiva Comisiei Jankovich se
păstrează două scrisori originale pe care Horea le-a adresat viceşpanului
domenial din Câmpeni, Gheorghe Bistrai, despre care Alexandru Chendi, un
funcţionar nobil care îl cunoştea pe Horea, a declarat că: ,,sunt scrisorile
lui Horea”. S-a mai păstrat o poruncă a lui Horea, databilă după mijlocul lunii
noiembrie 1784, prin care ţăranii erau puşi să se adune, în vederea unor noi
acţiuni, la Geoagiu lângă Mureş. Legate de numele lui Horea aceste trei texte
au fost scrise de el însuşi. Sunt ele autografe? În momentul prinderii sale în
pădurea Scoruşeţ (Scoruget), Horea a aruncat în foc, la repezeală, profitând de
neatenţia şi graba urmăritorilor şi prinzătorilor săi, hârtiile pe care le avea
asupră-i. Reprezentau ele oare produsele unei proprii activităţi scrise? Au mai
fost invocate semnele chirilice pe care le-ar fi încrustat pe grinzile
principale ale unor construcţii de lemn la care a lucrat: Biserica de Lemn din
Cizer din părţile Ciucei, Casa din Mătişeşti dacă nu cumva şi inscripţia de pe
grinda principală a casei familiale, cu textul Nicula Urs să fi fost încrustată
tot de Horea. Acestea au fost opera lui sau a soţilor săi într-ale
dulgheritului. Relatări exterioare taberei ţărăneşti şi regiunii Munţilor
Apuseni vorbeau de faptul că Horea ar fi avut bune cunoştiinţe în acest
domeniu; Horea ar fi ştiut şi scrie chiar în germană, ar fi citit pe filozofii
germani şi s-ar fi plâns că dificultăţi mai mari ar fi întâlnit doar la textele
lui Klopstok. Exagerări desigur, ale unor condeie temătoare, şi fascinate
totodată de persoana căpitanului principal, de legenda creat în jurul lui, de
cele ce se vorbeau despre el, chiar dacă n-a fost văzut de aceştia (Edroiu,
2002).
Din timpul şederii lui Horea în părţile Ciucei unde
şi-a făcut casa de lemn care nu s-a mai păstrat, datează un monument
istorico-artistic valoros, Biserica de lemn din Cizer, ridicată împreună cu
însoţitori de ai lui. Ne-o spune şi amintitul Testament. Şi inscripţia cu
chirilice de pe cupola uşor arcuită de deasupra cununii peretelui de nor a naosului: „lucrat Ursu H(orea)” (Edroiu,
2002).
De asemenea cu ocazia audienţelor la împărat Horea
aflăm de la diverşi ofiţeri din garda imperială că vorbea fără interpret,
adresând cereri şi prezentând plângerile ţăranilor dacoromâni în limba germană.
Şcoala vieţii i-a lărgit orizontul şi mulţi şi-au pus problema dacă ştia carte,
el a negat acest lucru cu încăpăţânare, cu ocazia interogatoriilor, dar aşa cum
am arătat unele dovezi l-au contrazis. Faptul că a negat în tot timpul cercetărilor penale era explicabil
căci nu voia să se complice în răspunsuri dar la biserica din Ciser, judeţul
Cluj la care a lucrat, şi-a lăsat semnătura sculptată în lemn pentru
eternitate: lucrat Ursu.
Istoricul amprentării psihice iniţiale în familia de
origine
Rămas fără tată încă din copilărie, în obligaţia
lui Horea ca fiind cel mai mare dintre
copiii familiei a apărut greutatea sarcinii de cap de familie. A fost lovit
încă din copilărie de greutăţile vieţii din munţi, de nenorocirea de a se fi
născut iobag fiscal, de represiunea sângeroasă, de nedreptatea strigătoare la
cer, de abuzul grofilor unguri continuat la infinit, şi insultele şi umilinţele
austriecilor „administratori” care aveau obsesional o singură ţintă predilectă:
ţăranul dacoromân, familia acestuia şi vatra unde acesta îşi desfăşura
existenţa.
Horea a observat cu discernământ realitatea
înconjurătoare şi a memorat încă din fragedă pruncie până în cele mai mici
detalii starea de viaţă a dacoromânilor moţi şi organizarea administrativă a
localităţilor din munţi. Aceste imagini ale realităţii crude, înregistrate încă
din copilărie şi niciodată modificate în mai bine i-au generat tot mai mult
mâhnirea şi revolta viscerală, pentru suferinţa nemeritată a neamului nobil al
dacoromânilor săi, coborâtori din strămoşii daci şi romani, torturaţi acum până
şi în minele de iad din Apuseni (vizuinile de vulpe) devenite proprietate a
imperiului austriac şi unde dacoromânii erau munciţi continuu şi bestial de
către nemeşimea odioasă.
Evaluare psihologică din punct de vedere
cognitiv-comportamental a lui Vasile Nicola Ursu -Horea perceput la vârstele
tinereţii şi în perioada de adult.
Credinţa lui Horea în sine
Horia nume istoric de mai târziu este de origine
populară. I l-au dat moţii săi pentru priceperea şi dragostea ce o avea ce o
avea să ,,horească” adică să cânte; la românii de pe Crişuri horă înseamnă o
melodie duioasă, o doină.
Marele patriot Alexandru Vaida-Voevod (1872-1950)
descrie în cartea sa „Revoluţia lui Horia” elementele dinamic structurale ale
psihologiei sale precum şi caracterul moral al marelui nostru Conducător
Revoluţionar de la 1784: ,,Horea credea neclintit în ceeace propovăduia. De
aceea avea puterea sugestivă a conducătorului din naştere. Numai o adâncă şi
sinceră credinţă a omului menit de destinul său, să conducă, răspândeşte acea
vraje, irezistibilă care elimină reacţiunea firească de conservare egoistă a
indivizilor şi îi încheagă într-o colectivitate dornică de a se jertfi pentru
înfăptuirea unei idei. Horia nu-şi făcea iluzia că împăratul va răzbi să
înfrângă rezistenţa feudalilor. Îşi dădea seamă că, precum scrie Nicolae
Densuşianu: ,,ce puteau oare să le ajute în epoca aceasta călătoriile şi
petiţiunile unui simplu iobag (ca Horia) când mulţimea imensă a ordinelor
împărătesei Maria Tereza şi ale împăratului Iosif încă nu puteau să le
folosească la nimic. Ca împăratul să le poată ajuta românilor contra feudalilor,
mai întâi trebuiau să-l ajute românii pe împărat stârpindu-i pe feudali. Acestă
credinţă înrădăcinată în sufletul lui Horia, rezultă din declaraţia sa când i
s-a oferit amnestie, graţie împărătească dacă va linişti poporul. Horia a
răspuns că: Dânsul n-are lipsă de graţia împăratului numai în cazul dacă vor fi
eliberaţi tovarăşii lui arestaţi şi se va acorda poporului o uşurare de
contribuţiuni de taxe şi de alte dări” (Vaida,V., 1934).
Individualitatea lui Horea o descrie plastic şi
membrul corespondent al Academiei maghiare Francisc Szilagy (în cartea sa Lumea
lui Horia în Ardeal, Pesta Atheneum, 1871) astfel: Istoricul imparţial trebuie
să marturisească că dânsul Horia a purtat pe inima sa soarta poporului său
apăsat şi eliberarea lui, şi cu toate că pentru acest nobil scop sa folosit de
mijloacele cele mai condamnabile dar cauza pentru care şi-a consacrat toată
activitatea şi toată viaţa şi pentru care şi-a sacrificat-o n-a trădat-o nici o
dată ci i-a rămas până la fine credincios chiar şi pe eşafod în faţa morţii
celei mai crâncene (apud N. Densuşianu).
Până la moarte Horea a găsit puterea sufletească în
credinţa sa mesianică. Ziarul contemporan Magyar Hirmondo din 16 martie 1785
relatează: ,,Horia merse fără nici o schimbare, cu inima îndrăzneaţă, la locul
destinat pentru ora cea amară a vieţii sale (Vaida.V, apud Densuşianu, 1934).
Cu alte cuvinte Horea a fost dintotdeauna consecvent şi perseverent în idealul
său de afirmare a identităţii naţionale şi eliberării naţionale de sub
austrounguri. Această situaţie a purtat-o în minte, în inimă şi în suflet ca pe
datorie sacră pe care nu a uitat-o niciodată şi de la împlinirea căreia nu s-a
abătut niciodată.
Analiza produselor activităţii
Se pune întrebarea ce meserie a avut. Care a avut
ocupaţia sa principală? În orice caz cunoştea tot ce trebuie să cunoască un moţ
iobag pentru a se putea întreţine, pribegind cu căruţa acoperită de coviltir
pentru a schimba marfa sa cu alimente. A fost meşter în lemn, dulgher,
constructor de case şi biserici, iar în timpul cât a lucrat pe moşia contelui
Banffy de la Ciucea, a fost jeler adică iobag-zilier. Această ultimă ocupaţie
îi permitea să fie mai liber şi să se deplaseze mai uşor dintr-un loc în altul,
căci probabil curiozitatea îl ducea peste tot. Viaţa de pribeag adoptată cel
puţin în parte de Horea, care ca moşii şi strămoşii săi umbla de primăvara pînă
toamna pentru a schimba marfa (obiecte de uz gospodăresc din lemn) pentru
alimente, a contribuit din plin la lărgirea orizontului său, căci aşa a văzut
cum trăiesc iobagii din toată Transilvania. De abia după 45 de ani Horea s-a
născut pentru neamul său, fiind total cucerit de idealul propus de a-şi scăpa
neamul din robie. A fost de la bun început convins că se află pe drumul cel bun
al dreptăţii, drum cu suişuri şi coborâşuri şi cu un sfârşit pe care şi la
asumat. Neastâmpărul său lăuntric l-a determinat să devină un mesager al
moţilor pe care-i reprezenta în faţa împăratului, căruia îi arăta nemulţumirile,
durerile, şi nedreptăţile devenite tot mai apăsătoare (Bucur, 2001).
A fost artist, sculptor şi constructor spiritual:
d.p.d.v. confesional Horea era schismatic, adică ortodox, confesiune
nerecunoscută în Constituţiile ţării. De aceea, Horea a slujit totodată şi
cauza religioasă a românilor ortodocşi. Cu privire la meseria lui, un testament
redactat înaintea execuţiei, în faţa preotului ortodox Nicolae Raţiu, dezvăluie
că Horea era constructor de biserici. Avea angajate mai multe lucrări, şi
pentru fiecare avea câte un meşter care răspundea de execuţia construcţiei
(Bichicean, 2015).
Meşter neântrecut în cioplirea lemnului şi mare
horitor (doinitor) Horea are o făptură şi fire impunătoare, precum faptele.
Zvelt şi drept, cu gâtul gros şi faţa ovală, având o cută între sprâncene
(aspră ca şi încrestarea în piatră a apusenilor) şi ochi cu luciri metalice, el
este omul providenţial trimis să izbăvească din robie neamul său.
Din timpul şederii lui Horea în părţile Ciucei unde
şi-a făcut casa de lemn care nu s-a mai păstrat, datează un monument
istorico-artistic valoros, Biserica de lemn din Cizer, ridicată împreună cu
însoţitori de ai lui. Ne-o spune şi amintitul Testament. Şi inscripţia cu
chirilice de pe cupola uşor arcuită de deasupra cununii peretelui de nor a naosului: „lucrat Ursu H(orea)”.
Nicolae Firu în lucrarea sa ,,Revoluţia lui Horia
1784-1785” evidenţiază printre alţii şi pe publicistul Aurel Filimon; astfel în
revista ,,Ţara noastră” din 22 mai 1936 acesta preia un articol după Francisc
Szilagy în care se evidenţiază următoarele aspecte: ,,Despre Horia se ştie că
s-a născut în comuna Albac, din judeţul Alba, că era cântăreţ de strană la
Biserica din satul său natal, iar pentru că cânta frumos, lumea la poreclit
Horia, altcum numele lui adevărat era Nicolae Ursu. Se mai spune despre el că
ar fi fost chiar şi preot, dar devenind văduv s-a căsătorit a doua oară
lăsându-se de preoţie”(Firu, 1937) [10].
Avocat local Horea era un apărător al oamenilor săraci
,,de aci, deşi nu ştia carte, el totuşi ca procatăr (cum se numea) în forurile
săteşti, şi a şpaniei din Câmpeni, apăra cauzele oamenilor, şi purta cu
gura-cum se zice verbaliter-procese care să silea prin împăciuirea părţilor
litigante, a le pune capăt.” Bătrânii care-l cunoscuseră, mai spuneau despre
dânsul că el fusese un fel de apărător al ţăranilor pe la judecătoriile
comunale din munţii Abrudului.
Şi Nicolae Densuşianu îl descrie la superlativ tot ca
pe un avocat apărător al ţăranilor: „Era bine făcut, cu chipul plăcut, foarte
deştept, vorbea uşor şi la inima românului, neâmpăcat vrăşmaş al asupritorilor,
ştia şi învăţase multe din desele sale călătorii la împăratul, din care cauză
era iubit şi ascultat de soţii săi în mijlocul cărora îşi făcuse mare
popularitate pentru că le era un fel de apărător pe la judecătoriile din parte
locului şi le promitea că-i va scăpa de multele lor greutăţi” (Densuşianu,
2015).
Nu se ştie unde şi dacă a făcut armata. Nu amintesc
despre aceasta nici Nicolae Densuşianu nici Ion Lupaş, dar se ştie sigur că
nimenea nu încinge sabie dacă îi este frică de ea, cu atât mai puţin poate fi
cineva căpitanul unei revoluţii acela care nu are cunoştiinţe milităreşti. Din
ura unui istoric ungur care a spus că Horea era ,,istalomeşter” şi care avea
sub mâna sa persoane subordonate după cum arată o gravură la Muzeul din
Budapesta. Se poate presupune că Horea ar fi făcut serviciul militar la cavalerie
şi încă poate chiar la Viena oraş pe care atunci l-a cunoscut şi unde a mers
apoi de atâtea ori în delegaţie la împărat în 1779, 1780, 1782, 1783.” (Cucuiu,
1937). În final odată cu debutul Revoluţiei Horea devine comandantul suprem al
armatei ţărăneşti şi lider politic absolut.
Temperamentul şi emoţiile exprimate public
Horea, fiind un om din firea sa vesel şi voios, îi
plăcea tare în soţietăţi, şi în petreceri cu prietenii, muzica, şi fluiera, şi
când lipsa acestea, a cânta însuşi şi a horii, şi după obiceiul lui acesta,
l-au numit alţii pe el Horea, de la horit. Deci avem în anumite momente
fericite, rare ce-i drept, imaginea unui Horea comunicativ, om de petrecere şi
de voioşie: astfel deducem de aici un temperament predominat extrovert.
Înfăţişarea şi caracterul său percepute în presa
vremii
Publicaţiile acelor vremuri l-au descris ca fiind „un
om isteţ, răbdător, energic, perseverent, priceput în discuţii. Avea o minte
ageră, ochii vii şi pătrunzători, care în clipe de îndărjire păreau că
scânteiază, moment în care îi apăreau două cute adânci între sprâncene” aceste
aspecte constituiau indicii ale unui caracter extrem de dîrz. În jurnalul
Politisches Journal Hamburg era caracterizat ca având ,,un cap deschis cu minte
ageră, cu talent oratoric şi bogat, în experienţe acumulate de ici colo” iar alte
ziare arătau că deşi provenea din părinţi săraci, avea o inteligenţă nativă
cultivată prin autoinstruire, autoeducare şi cultivare şi de aceea s-a bucurat
de o superioritate şi autoritate deosebită.
Scriitorul francez Joseph Martin[11] l-a descris pe
Horea ca fiind un precursor al Revoluţiei Franceze, făcând o frumoasă paralelă
între evenimentele din Transilvania şi cele din Franţa care au avut loc după 5
ani. Personalitatea puternică a lui Horea, influenţa sa asupra răsculaţilor
care îl priveau ca pe un eliberator l-a determinat pe un ziarist (de la Der
Teusche Merkur-Weimar) să afirme că neamul lui Horea provenea din colonii
romani ajunşi în Dacia, care ,,acum au
ajuns într-o stare socială foarte grea, deşi aceşti români transilvăneni
formează două treimi din populaţie”.
Un alt ziarist din Nürnberg era impresionat de Horea
şi de ,,aceşti oameni, urmaşii unui neam daco-roman, frumos, viguros şi harnic
dar care suferă din cauze apăsătoare ale stăpânirilor”. Chiar unele ziare
potrivnice intereselor iobagilor români (de exemplu A magyar
Hirmondo-Bratislava) l-au descris admirativ pe Horea în împrejurările
prezentării la execuţie: „Ştiindu-şi pedeapsa, s-a dus, fără a fi deloc
schimbat, cu inima curajoasă, la locul desemnat ca punct final al ceasului de
chin al vieţii sale. A fost un român de statură înaltă, cu privirea dârză”.
Friedrich Schiller, impresionat de personalitatea lui,
îl descrie astfel: ,,straşnic, poruncitor, precum se vede din întreaga lui
înfăţiţare şi din faptele sale Horea nu era un oarecare cap de bostan, incult
şi stupid, ci om cu învăţătură şi meşter în iscodiri rafinate. Vorbea perfect
limba germană şi a citit mulţi autori germani” (Bucur, 2001).
Istoricul Horia Bernea evidenţiază în Cartea
Căpitanilor altruismul lui Horea care punea înainte de orice problemele
ţăranilor şi îi apăra prin toate judecătoriile: „Horea devenise înainte de
Revoluţie un apărător nelipsit în judecătoriile din Munţii Abrudului” (Bernea,
1937).
Transformarea personalităţii lui Horea după o trăire
traumatică
Până în vremea Revoluţiei nu se cunosc multe amănunte
din viaţa lui. O singură ştire datată cu 20 de ani înainte de răscoală ne face
să ştim că uriaşul iobag încă din tinereţe la 34 de ani a început răzvrătirea,
sfârşită cu propria-i viaţă în ziua cea amară din al 54 lea an de vârstă. Pe la
1764 prefectul Bihorului raporta secret la Viena că un oarecare ţăran, Horia,
străbate satele bihorene, şi îndeamnă iobagii la revoluţie.
Având spirit fin de observaţie după prima călătorie la
Viena a observat că împăratului nu-i place să citească jalbe lungi. Unele
audienţe erau colective şi la una dintre ele, când a venit rândul lui Horea,
împăratul care de acum îl cunoştea, bănuind despe ce era vorba, i-ar fi adresat
următoarele cuvinte: „Bine voinice mă voi interesa de voi” la care Horea ar fi
răspuns cu spontaneitate: „Aşa este Înălţate împărate, dar eu cînd am plecat de
acasă m-am legat cu jurământ să nu plec pînă nu te văd citind cu ochii mei
jalba mea!”. Atunci împăratul zâmbind a luat plîngerea şi a citit: „Patru zile
robotă, a cincea la vânat şi a şasea la pescuit şi toate astea pentru domn.
Apoi, judecă Preadrepte împărate când să mai muncim, ca să muncim şi să trăim
şi să plătim şi celelalte daturi”. Iată deci una din cele mai scurte şi mai
clare plângeri dar în acelelaşi timp atotcuprinzătoare, făcută după modelul
spartan.
Felul cum ştia să pună problema şi cum ştia să se
orienteze cu spontaneitate în anumite momente, confirmă măsura înţelepciunii
sale. Pentru mintea sa, minte ageră, pătrunzătoare moţii îl considerau
apărătorul lor. Era cunoscut peste tot, de la ultimul cătun pierdut în munţi,
până la guvernul Transilvaniei, care a dispus urmărirea şi prinderea lui,
pentru a fi redus la tăcere. Dar pe el nu l-a înspăimântat nimic şi şi-a urmat
destinul până la sfârşit (Bucur, 2001).
În amănunt nu se ştie nici astăzi, prin ce întâmplare
a hotărât Vasile Nicola Ursu să ia asupră-şi soarta fraţilor lui. Documentele
şi informaţiunile culese de învăţaţi spun, că avea o dragoste deosebită pentru
treburile obşteşti, fiind un om preocupat mai mult, de necazurile satului decât
de ale sale. De aceea a şi rămas sărac. Dragostea lui Horia pentru nevoile
ţăranilor împovăraţi de iobăgie şi striviţi de sărăcie, ia schimbat toate
rosturile vieţii, este de ajuns să ne gândim că moţul acesta, fără ştiinţă de
carte, a ajuns să priceapă rânduielile mari ale lumii într-aşa măsură încât să
găsească drumul spre Viena, şi să pătrundă cu plângerile norodului până la
Împăratul Iosif al II-lea (H.C.C. 1784-1785).
Profesor Ioan I.Todea şi Manuela Anghel în lucrarea
Transilvania şi Horea, Cloşca şi Crişan citează din lucrarea lui Al. Papiu
Ilarian „Tezaur de monumente istorice” de la 1864 următoarele aspecte: „La
multiplele cauze ale Răscoalei şi Revoluţiei la care ne-am referit mai adăugăm
una. Este vorba de agresarea fizică a lui Horea suferită la întoarcerea sa de
la ultima audienţă la împărat în 1 aprilie 1784. Horea i-a prezentat lui Iosif
al-II-lea năpăstuirile conaţionalilor săi iar împăratul i-a promis că va acţiona
pentru îndreptarea sorţii românilor. Cu deosebire Horea s-a plâns de violenţele
subprefectului ungur din cercul său. Apostrofat fiind de împărat acesta, în loc
să se liniştească l-a pedepsit pe Horea cu o bătaie foarte aspră. Se poate ca
această împrejurare, dacă este adevărată, să fie una din cauzele mai de aproape
ale răscoalei. Dar nu unica deoarece conjuraţia era pregătită mai înainte. În
plus Horea se urâse să tot aştepte îndreptarea lucrurilor de către împărat”.
Aşadar, întărâtat şi de tratarea sa neomenească de către subprefect, Horea a
voit să se răzbune şi pentru sine şi pentru conaţionalii săi şi astfel a pornit
mai curând răscoala, transformată apoi în Revoluţie” (Todea, A. Manuela.,
2021).
Sentimentul de ostilitate şi revoltă interioară era la
Horea din ce în ce mai accentuat faţă de migratorii corturari deveniţi în timp
,,grofi” stăpâni şi prigonitori în străvechea ţară a Daciei. Totuşi şi înainte
dar şi pe parcursul desfăşurării Revoluţiei, sub raport emoţional Horea a rămas
lucid, calm şi controlat; niciodată nu a avut explozii de furie şi ură verbală
aruncată asupra călăilor naţiunii dacoromâne. Bunul simţ, echilibrul şi omenia
firească moştenite peste generaţii de la iluştrii săi strămoşi l-au
caracterizat în toate împrejurările. Astăzi se ştie cu precizie că Horea nu a
participat personal niciodată la bătăile, abuzurile şi omorurile săvârşite
uneori de ţăranii disperaţi atunci cănd dădeau piept cu călăii unguri, saşi,
secui (sau chiar şi cu românii trădători maghiarizaţi) care îi chinuiseră cu
sadism timp de zeci de ani. Totodată istoria arată Horea nu a putut să
împiedice decât foarte rar aceste abuzuri. Totuşi dacă nemeşii sau trădătorii
agresaţi arătau că se căiesc pentru torturile şi chinurile la care supuseseră
localităţi întregi de moţi şi trec la ortodoxie întotdeauna erau salvaţi,
iertaţi şi conflictul violent se disipa imediat.
Profilul perceput al personalităţii lui Horea
Horea a fost fiu de iobag moţ, descinzînd din
strămoşii dacoromani, care trăind într-o regiune muntoasă, au suferit mai
puţine influenţe din partea altor neamuri. A moştenit de la înaintaşii săi
răbdarea şi inventivitatea impusă de condiţiile naturale în care trăiau.
Străbunii lui milenari şi-au ales muntele socotindu-l mai bun pentru adăpost şi
hrană. Ca şi ei Horea avea o ţinută semeaţă, o statură înaltă corp zvelt, cum
era descris în ordonanţele de urmărire unde se specifica întotdeauna, ,,ochi cu
privire pătrunzătoare”.
Iobag sărac, copilul şi apoi flăcăul Vasile Nicola
Ursu doinea necazurile sale şi ale semenilor săi, cu vers melodios, alteori cu
încrâncenare, răscolind simţămintele ascunse în bătăile inimi, stârnind mânia
mocnită în gândurile oamenilor, horea cu dor şi jale sau cu îndemn de
răzbunare. De unde şi porecla de Horea. ,,De statură mijlocie, bine clădit la
trup, frunte largă, cu o prematură calviţie, cu părul legat în două codiţe,
ochi ageri, pătrunzători, o minte isteaţă, descurcăreţ din fire în orice situaţie.
Om din fire vesel şi voios şi îi plăcea şi se pricepea a cânta frumos din gură
şi din fluier, adică horea (cânta).. de aceea a rămas cu numele de Horea”.
Dotat de la natură cu calităţi eminente, o inteligenţă
frumoasă, elocvenţă vie, înfăţişare simpatică, constantă şi rezolut cu inamicii
ţăranilor, înavuţit totodată cu mai multe cunoştiinţe practice, câştigate în
viaţa sa agitată, şi în călătoriile sale la Viena. „Horia stăpânea pe iobagi
din comunele Râu Mare, Vidra, Câmpeni şi Bistra, popularitatea lui încă de la
1782 se părea periculoasă funcţionarilor domeniului. Dar starea sa materială
era cu totul nefavorabilă. Afară de o mizeră căsuţă, mai mult colibă, care
există şi astăzi în crângul Feregetului, Horia pe timpul revoluţiunii, altă
avere nu poseda şi aceasta se explică îndeajuns prin pasiunea lui înăscută de a
se interesa de mai mult de afacerile publice ale comunelor. Horia era
căsătorit, pe soţia dânsului o chema Ilina, şi avea 2 copii. Unul Ion în etate
de 19 ani, care fu şi dânsul vice-căpitan pe timpul revoluţiunii şi altul Luca
în etate de 16 ani ”(Densuşianu, 2003).
Trăia ca un ţăran sărac ce era, alături de soţia sa
Ilina şi de cei doi feciori Ion şi Luca. Muncea pe unde găsea de lucru, la
câmpie sau cu uneltele sale de bărdaş pe toate drumurile Ardealului, era un
bărbat vânjos de statură mijlocie, cu ţinută dreaptă faţă lungăreaţă, frunte
înaltă, nas ascuţit, cu păr şi mustaţă brun roşcate. Umbla îmbrăcat ca toţi
ţăranii, purtându-şi cu mândrie frumosul costum românesc din munţi. În 1784
când a intrat el în istorie avea 54 de ani (Bulei, 1984).
Din Testamentul pe care l-a dictat în preziua
supliciului, reiese că că Horea avea vreo doi fii; pe Ion de vreo 18-19 ani (nu
aşa cum declară de 14 ani pentru a-l scăpa de răspunderea penală pentru rolul
de căpitan jucat în timpul răscoalei, şi pe Luca. „El a fost de statură de
mijloc, da compact, şi făcut bine, şi tare în trup, la faţă cum să spun,
alberin, cu un păr frumos mare ca din coloarea castanea să schimbă în cea
negrie, adunat pe umărul stâng şi legat după obiceiul vechi al muntenilor
într-un nod sau un moţ, şi de la moţul acesta, care obişnuia toţi muntenii
noştri şi încă şi în pruncia mea a-l purta, să trage denumirea cea de batjocură
(poreclă) a românilor noştri din munţi, de îi numesc Moţi sau Moţani de unde
apoi sau zis mosani sau munteni. Horea era de la natură înzestrat cu o minte
ageră, isteaţă şi pătrunzătoare, iubitor de dreptate şi plecat spre pace. În
traiul vieţii contenit şi moral, cu năravuri bune şi o purtare plăcută şi
onorabilă, aşa cât pentru însuşirile sale cele bune îra înainte poporului din
munţi în vază şi în încrederea ce a mai mare şi în opiniunea cea mai
favoritoare. De aici a urmat, că nu numai privaţii în cauzăle sale cele private
îl adopta de patron şi apărător proceselor lor, da şi obştea toată a poporului
întreg din munţi, pre Horea cel mai
vrednic şi mai harnic, cui să-şi încreadă lucrul, şi solia la împăratul, pentru
câştigarea dreptăţii în comunele lor drepturi” (Şuluţiu, 1937).
„Soţia sa se numea Ilina sau Ilinca; ştim că se trăgea
din părţile Călatei, dinspre Huedin, se pare din Beliş, pe unde Horea trecea în
desele lui drumuri spre Ciucea, şi mai apoi, spre Buda şi Viena. Cunoaştem din
alte acte că în ultimii şapte ani soţii au stat puţin împreună. Era tocmai
răstimpul de după 1779, când Horea şi-a început lungile drumuri vieneze pentru
cauza celor mulţi şi era urmărit pentru acţiunile sale. În declaraţia Ilinei se
observă încercarea de a-şi salva restul familiei de răzbunarea autorităţilor”
(Edroiu, 2002).
„N-a fost om înstărit şi n-a avut odihnă pentru
treburile lui. A avut de nevastă pe Irina(Ilina) fata unui ţăran din
Galata(Călata n.a.) sau Ciucea. Feciori a avut doi pe Ion şi pe Luca. Ion a
fost şi el căpitan în răscoală, iar Luca a rămas cu mamă-sa care a trăit o
viaţă zbuciumată. Unii scriu că Horia s-a despărţit de nevastă pentru că era
dus şi ocupat mereu cu treburi obşteşti. Chemarea de sine l-a făcut să treacă
peste toate durerile” ,,Firea şi fiinţa i-au fost impunătoare ca şi faptele.
Statura i-a fost zveltă şi dreaptă, gâtul gros, capul stăpânitor, faţa ovală
bărbia încordată, nasul viguros şi ascuţit, ochii cu luciri metalice, părul
castaniu, mustaţa roşietică şi aspră, barba rară crescută numai pe partea
osoasă, ca semn de gânduri şi acţiuni severe, avea pe frunte între sprâncene, o
cută aspră ca încrustura în piatră”. (Stoicănescu, 1937).
Slăvitorul lui Wilhelm Tell, Friedrich Schiller a fost
impresionat de Horia ca de propriul său erou şi, l-a prezentat, el străinul,
cum nimeni în ţara asta- în afară de Eminescu n-a îndrăznit să-l descrie:
,,Straşnic poruncitor, precum se vede din întreaga lui înfăţişare şi din
faptele sale, de pe vremea când şi-a împlinit rolul. Era născut pe stăpânire.
Mobilul acesta lăuntric era facilitat în expansiunea lui prin faptul notoriu că
Horea nu era un oarecare cap de bostan incult şi stupid ci om cu învăţătură şi
om cu iscodiri rafinate. Vorbea perfect limba germană şi a cetit cu temeiu
mulţi autori germani” (ibidem).
„Eminescu magul destinului românesc într-o poezie
inedită din tinereţe care se găseşte între manuscrisele lui de la Academia
Română l-a cuprins pe Horia în grandoare şi l-a trăit cosmic ca o mărturie
despre magnetismul sensibilităţii princare Măreţii Neamului se află între ei
peste vreme: ,,Horia pe munte falnic stă călare, O coroană sumbră munţilor se
pare, Iar Carpaţii, ţepeni îngropaţi în nor, Îşi vuiau prin tunet gândurile
lor” (ibidem).
Despre viaţa sa înainte de 1779, se ştie cu siguranţă
numai atâta, că petrecuse mai mult timp, în comuna Ciucea din comitatul
Clujului, la un unchi al nevestei sale. Dar şi aici mizera soartă a ţăranului
mişcă inima lui. Sentinţa forului dominal din 1783, îl inculpă, că făcuse
agitaţiuni şi fusese între jelerii statului de aici, cărora le promisese că-i
va scăpa de impozitul personal, dar n-a putut să obţină nici un rezultat. Dar
ce putea oare să le ajute în epoca aceasta, călătoriile şi petiţiunile unui simplu
iobag, când mulţimea imensă a ordinelor împărătesei Maria Theresia şi ale
împăratului Iosif încă nu puteau să folosească nimic. Dar mai târziu, după cum
ne spune sentinţa, primarul din Albac, Dumitru Todea, îl chemă şi-i aduse
iarăşi în locul naşterii sale ca să-i aţâţe şi pe iobagii din domeniul de sus
al Zlatnei. Bătrânii care-l cunoscuse, mai spuneau despre dânsul că el fusese
un fel de apărător al ţăranilor pe la judecătoriile comunale din munţii
Abrudului (Densuşianu, 2015).
Ofiţerul imperial von Sturm îl descrie pe Horea ca
având 46 de ani, mic de talie sau de statură mijlocie, cu faţa rotundă, oacheş,
nasul cârn, cu părul negru şi mustaţa roşiatică, ciolănos, călare pe un cal de
munte, purtând cojoc pe dos, cu căciulă, iţari şi un ciacou cu guler de aur
(Bichicean, 2015).
Horia se numea după numele său adevărat Vasile Nicola
Ursu şi se născuse în comuna Albac la anul 1730, din familie de iobagi. Om de
statură mijlocie, cu păr castaniu şi cu mustaţă roşiatică, Horia se purta
îmbrăcat cu suman negru, împodobit pe margini cu cusături vinete. Numele de
Horia a rămas asupra lui în virtutea obiceiului din acel colţ de ţară, de a se
da porecla după anumite îndeletniciri sau semne, care treceau în conştiinţa
obştească. Vasile Nicola Ursu avea plăcere să cânte doine. În Munţii Apuseni se
spune despre asemenea oameni că: horesc, iar doina se numeşte horă; de aici a
rămas şi numele lui, zicându-i toată lumea Horea. „O personalitate pentru
neamul său nu se naşte într-o anumită zi ci treptat cu fiecare moment al
devenirii sale. La naşterea sa pentru Neam participă toate evenimentele şi
suferinţele care i-au plămădit sufletul. Horea a adunat zeci de ani în sufletul
său suferinţele iobagilor. În serile de iarnă cînd moşii stăteau mai mult prin
bordeie, Horea discuta aprins cum să scape de necazuri. Era iscusit cum să
propună planuri şi variante de expunere a doleanţelor în faţa organelor
guvernamentale locale de la care, la început nădăjduia că se poate primi
ajutor” (Bucur, 2015).
Nicolae Firu evidenţiază la rândul său personalitatea
lui Horea: ,,Horia, alias Nicolae Urs, cam 48, 50 de ani, din comuna Râul Mare,
aparţinător aceleiaşi Biserici numită, în Albac nu posedă nici o avere ci
trăieşte pe la cunoscuţii săi. De statură mijlociu, corpul mai mult lungăreţ
decât gros, părul brunet deschis, tuns, mustaţa roşietică, tunsă, faţa
lungăreaţă, nasul mic şi ascuţit oval, însemne de bube şi pistrui pe faţă,
îndeosebi genele de sus şi de jos roşii deschise: poartă haine obicinuite în regiunea
Zlatna, constătătoare dintr-un suman negru, ce-i ajunge până la genunchi, cusut
pe laturi cu flori vinete, are cioareci ungureşti, mai mult strâmţi decât
largi, în picioare poartă cisme cu fireturi, acum poartă un cojoc cu lâna
întoarsă înlăuntru, pe cap poartă căciulă neagră îndatinată, de cele mai multe
ori poartă în mână un baston subţire de alun”.
În mărturia lui „Şiller” (Frederich Schiller) tradusă
în ungureşte de Istvan Czovek, iar acum mai nou în româneşte de răposatul
Episcop Roman Ciorogariu aflăm următoarele: ,,Adevăratul nume al faimosului
valah Horea, era Urs Nicolae, născut în Arieşul Mare din judeţul Zlatna unde nu
avea nimic, în anul 1784, în afară de domiciliul tatălui său. Hora ori Horia pe
înţelesul limbei valahe înseamnă orgă ori cântăreţ de strană la serviciile
divine precum aevea şi avea această slujbă între valahii greco-orientali, din
localitatea unde era acest cap de rebeli. Pe rebeliune s-a dat în vârstă de 50
de ani, de talie mijlocie, mai mult uscăţiv şi zvelt, decât dolofan;
îmbrăcămintea după croi valah; ţundră valahă până la genunchi, tivită pe două
margini cu postav roşu, cioareci strimţi, ungureşti, cisme în picioare iar pe
cap căciulă neagră. Straşnic poruncitor, precum se vede din întreaga lui
înfăţişare şi din faptele lui de pe vremea când şi-a jucat rolul. Era născut pe
stăpânire” (Ciorogariu, 1931).
Mobilul faptelor sale temerare şi vrednice de osândă
era oroarea firească de atrocităţile nobilimei; puternicul dor de libertate şi
de drept de proprietate, stăruinţa şi încăpăţânarea pentru dobândirea acestora,
pe seama sa, a compatrioţilor şi coreligionarilor săi. Vorbind mai departe
despre Horia autorul arată că: ,,mobilul acestuia lăuntric era facilitat în
expanziunea lui prin faptul notoriu că Horia nu era un oarecare cap de bostan,
incult şi stupid ci om cu învăţătură şi mare meşter în iscodiri rafinate. Vorba
nemţească curgea din el ca apa vie şi cetise cu temei mulţi autori germani.
Inse pe vremea petrecută în Viena să plânge că nu înţelege prea bine pe
Klopfstock, fiind prea greu pentru el.” (Firu,1937). (Fie vorba între noi Horea
nici nu prea avea ce să înţeleagă de la acest poet german cu idei filosofice,
politice, sociale aflate îngrijorător în permanentă contradicţie şi fractură
logică. Exemplificăm aici de ce: „Friedrich Gotllieb Klopstock apare ca fiind
creatorul Erlebnisdichtung, adică a poeziei lucrului trăit, a experienței și a
iraționalismului german, precum și ca părinte al teoriei statului-națiune”. Ca
mai apoi să aflăm că: „În Republica sa luminată, Klopstock își propunea să
încredințeze puterea unei elite cultivate, și nu unui suveran, considerat ca
fiind incapabil să guverneze. Intelectualii, elitiștii se ridică astfel
deasupra poporului, pe care îl împopoțonează cu un termen disprețuitor: plebe.
Klopstock nu acordă nici o suveranitate poporului și nu rămâne nimic din
valorile Libertății, Egalității și Fraternității”[12].
Virgil Cucuiu un alt cercetător al evenimentelor
Revoluţiei de la 1784-1785, printre alte informaţii descrie astfel fizionomia,
înfăţişarea şi atitudinea lui Horea în timpul Revoluţiei: „Privind la tabloul
lui Horia de la muzeul Bruckenthal din Sibiu ori Muzeul Ist. din Viena, de pe
faţa lui radiază o nobleţă, şi o judecare adâncă a chestiunilor, pare mai mult
un cărturar diplomat decât un ţăran, are o privire stăpânitoare nu cu forţa
fizicului, ci cu a sufletului. Cu toate acestea avea înfăţişarea unui suflet
blând. Având darul de a vorbi, având prezenţă de spirit, a ştiut să-şi pună la
contribuţie mintea-i ageră şi pătrunzătoare. Aceste calităţi în curând i-au
câştigat simpatiile iobagilor, mai ales că în tot ce spunea sau făcea, punea
bucată cu bucată din sufletul său. Vorbele şi faptele sale au fost cu adevărat
simţite. Dragostea mare ce avea pentru semenii săi şi calităţile sale alese
i-au dat aureola conducătorului, a apărătorului iobagilor din Munţii Apuseni.
Era de statura mijlocie mai mult svelt decât gros. Avea păr mare castaniu legat
în chică care atârna spre umeri, după obiceiul Ţopilor. Mustaţa mai mult
roşietică, faţa era ovală şi albă, fruntea lată, nasul ascuţit, avea mers şi
ţinută dreaptă. Se purta în straie ţărăneşti, suman negru cu tivituri albastre
(după Czovek cu tivituri roşii), în timpul iernii purta cojoc şi căciulă şi în
picioare purta cisme. În timpul Revoluţiei purta manta albă militară, era
încins cu sabie şi purta puşcă. La brâu avea pistoale. Era întotdeauna însoţit
de o gardă de 20-30 de călăreţi, dintre cei mai aleşi bărbaţi. În unele stampe
germane era înfăţişat ca rege având ordinul său. Nu se ştie unde a umblat la
şcoală dar este precis că avea cunoştiinţă de multă carte. Când a fost prins
s-a aflat la el condei, creion, ceară roşie şi un sigil propriu. Nu se ştie
unde şi dacă a făcut armata. Nu amintesc despre aceasta nici Nicolae Densuşianu
nici Ion Lupaş, dar se ştie sigur că nimenea nu încinge sabie dacă îi este
frică de ea, cu atât mai puţin poate fi cineva căpitanul unei revoluţii acela
care nu are cunoştiinţe milităreşti.
Rubin Patiţia scrie în lucrarea sa „Ţara Ţopilor”[13]
că ,,la 1870 protopopul Iona Patiţia a arătat toate portretele cunoscute ale
lui Horea unui nepot Ioan Nicula Doşiţa care în Revoluţia lui Horea era de 13
ani şi deci l-a cunoscut. Acest nepot al lui Horea a declarat că dintre
portretele arătate portretul adevărat al lui Horea este potretul de la Muzeul
Bruckenthal din Sibiu” (Cucuiu apud Patiţia, 1937).
Elementele percepute ale fizionomiei lui Horea.
În descrierea istoricului de artă O. Beu printre alte informaţii istorice, observăm că
se evidenţiază şi o citare specială care face vorbire despre o descriere la
superlativ a fizionomiei Marelui nostru
conducător revoluţionar Horea, de către cronicarul Gessler (aflat se pare în
calitatea de consilier artistic al colecţiilor ,,baronului” Samuel von
Brukhental). Iată ce se afirmă în acest sens: „Privirea lui este întunecată și
melancolică, cu ochiul ager și pătrunzător. O perpetuă seriozitate a tras mai
multe brazde pe față decît pe fruntea sa. O barbă neagră și subțire îi umbrește
și întunecă și mai mult fizionomia.Configurațiunea capului este prelungită,
fața ovală, cu o frunte marcantă, care nu este prea înaltă, însă nici îngustă,
cu sprînceana bine potrivită. Nasul ca de șoim este îngust, arcuit și deosebit
de fin, la rădăcină foarte ascuțit. Gura bine proporționată are o linie
spiritualizată. Profilul frumos cu bărbia ascuțită se potrivește foarte bine cu
fruntea și mai cu seamă cu chipul său oval. Gâtul lung și drept este
într-adevăr foarte frumos. Întreaga lui ținută arată după principiile
fizionomice, că figura aceasta nu poartă un cap comun. Ochii negri nu sînt prea
mari, însă plini de foc, observînd tot și oprindu-se instantaneu. Părul este
castaniu deschis, scurt și moale. La fel sînt și genele, sprîncenele și
mustața. Horea este de statură mijlocie, mai mult zvelt. În general, toată
osatura corpului său cu pieptul și umerii solizi și tari ne prezintă un bărbat
plăcut și bine proporționat, care, cînd mergea sau sta, se ținea întotdeauna
drept. După aparenţă nu poate avea o vârstă mai mare de 48 cel mult 50 de ani.
Portul său obicinuit era acela ce se purta în domeniul Zlatnei: un suman negru
care ajunge aproape de genunchi, pe ambele aripi împodobit cu cusături
albastre. Purta căciulă neagră şi de obiceiu ţinea în mână o nuia de alun. Tot
astfel era îmbrăcat şi când a fost prins în afară de suman în locul căruia
fiind iarnă purta un cojoc de blană de oaie; Horia a fost un ţăran plin de
demnitate, care în cele patru lungi şederi la Viena şi-a câştigat o păşire
sigură plină de acel bun simţ pe care-o întâlnim aşa de des la ţăranii noştri”.
Profilul real al personalităţii marelui conducător
revoluţionar Horea - Înalt iniţiat politic, militar şi spiritual: Horea Floreat
Rex Dacie ! (tr.lb. lat. „Să înflorească Regele Daciei”!)
În lucrarea „Răscoala lui Horia în Arta Epocei” de
Octavian Beu publicată în anul 1935 se pot studia diverse desene şi picturi
precum şi gravuri artistice care înfăţişează pe cei trei Conducători
revoluţionari, membri de familie ai acestora, precum şi scene de luptă din
timpul Revoluţiei; prinderea acestora prin trădare, întemniţarea şi execuţia.
Printre aceste reprezentări artistice de excepţie remarcăm şi reprezentarea
simbolistică deosebită a unor insigne şi pandantive care trimit la o abordare
ezoterică şi criptată. Semnificaţia acestor simboluri (ex. figura reprezentată
mai sus) are următoarea descriere de catalog în lucrarea sus amintită:
„No.101-Desen al insigniilor lui Horia aşa cum îl găsim pe unele foi ale
siluetelor. În medalion o cruce cu patru (greşală) şi alta cu două braţe, inima
străpunsă de o sabie şi literile H.D.R.T. Steaua cu 32 de raze”.
Inscripţiunea explicativă este următoarea: Insgnia seu
Stella quam Hora de Flora supremus Rebellium Transylvaniae Dux pro pectore de
collo pendentem gestabat 1784. Premisse Quator litera in stella denotant. Hora
Flora Rex Daciae, (tr.lb lat. Însemnele sau Steaua pe care Hora de Flora,
conducătorul suprem al Rebelilor din Transilvania, o purta atârnată de gât în
1784. Primele patru litere din stea denotă Hora Flora Regele Daciei adică în
traducere din latină: „să înflorească Horea Regele Daciei”). Desen din
colecţiunile Academia Română şi colecţiunea Valeria Beu”. Observăm, scrie
Octavian Beu că Horea este denumit „Rex Daciae” şi nu ,,Rex Transylvaniae”.
Deci printre alte multe calităţi lui Horea i se atribuie şi heraldica
proiectivă a unui Unificator Suprem al dacilor şi al Daciei !
Sensul aparent al acestor semne gravate reprezintă un
soare sau o stea cu 32 de raze şi litere alături de o inimă străpunsă de o
sabie deasupra unei cruci cu mai multe braţe. Sensul ascuns al acestei
simbologii criptate mărturiseşte credinţa creştină adâncă a lui Horea şi după
opinia mea se explică în felul următor: „Aceasta este Inima sacră a creştinilor
dacoromâni care au fost trădaţi: aceşti oameni îşi mai pun toată speranţa şi
salvarea doar în Iisus Cristos”. Aceasta dovedeşte că datorită elevaţiei spirituale
naturale, printr-o vibraţie specială şi intuitivă dar şi a celei dobândite prin
formarea intelectuală temeinică Horea ştia de la început că va fi trădat de
oamenii apropiaţi! Îşi cunoştea destinul, îşi cunoştea soarta, vânzătorii şi
călăii. De altfel, nici nu s-ar fi putut întâmpla altfel, având în vedere
interesele strict pecuniare, financiare şi de influenţă politică ale raptorilor
odioşi din Guvernul Transilvaniei precum şi cele ale politicienilor perfizi de
la Viena acelui timp. Doar că Horea nu şi-a imaginat că pot exista între moţii
săi dragi şi fiinţe omeneşti reduse moral şi spiritual, care l-ar putea trăda
atât de uşor şi pentru atât de puţin (300 de galbeni şi „diplomele” de ţărani
liberi primite de trădători, acest gest fiind asociat ca semnificaţie lui Iuda
Iscarioteanul care şi-a trădat Învăţătorul Ceresc pentru 30 de arginţi).
Reacţia lui emoţională de revoltă împotriva ţăranilor
colaboratori care l-au prins pe el şi pe Cloşca a fost mai mult demonstrativă
şi de mustrare a nefericiţilor trădători, pe care creştinul dacoromân Horea îi
va ierta prin testament, chiar în faţa morţii. O asemenea atitudine superioară
spiritual nu a avut decât Mântuitorul Iisus Cristos în Grădina Ghetsimani:
,,Iar Iisus zicea: Părinte iartă-le lor, că nu ştiu ce fac. Şi împărţind
hainele Lui au aruncat sorţi” (Biblia, 2018).
Din lucrările, documentele şi fotografiile analizate
se poate afirma că profilul psihologic al marelui nostru conducător a cuprins
mai multe trăsături de personalitate pozitive şi unele chiar fiind de domeniul
excepţional.
Horea s-a coborât din firescul vieţii sale de ţăran
iobag-jeler, constructor de biserici, artist în lemn şi muzician
vocal-instrumental de excepţie (ar fi putut avea o viaţă liniştită şi chiar
prosperă pentru că ştia exact ,,la ce porţi să bată” pentru subzistenţă) în
infernul intrigilor politice şi cel al societăţilor secrete revoluţionare
europene. Iniţial Horea avea un singur ţel şi ideal: acela de a salva şi a
unifica Naţiunea Dacoromână majoritară de la extincţia şi disoluţia care-i
fusese hărăzită de austrounguri.
După ce activează ca verbaliter (avocat) peste tot în
ţară la judecătoriile unde era chemat să apere iobagii în procese el înţelege
că trebuie să se adecveze cerinţelor unei foarte înalte misiuni politice de
salvare şi transformare a orânduirii aristocratice a nemeşimii, care parazita
într-un mod criminal corpul social ardelenesc, pe toate palierele vieţii
publice şi private.
În aceste condiţii presante din punct de vedere
existenţial Horea va deveni mason şi rozacrucian. După cum arată şi profesorul
Stelian Tănase în articolul său ,,Horea, mason?” tot mai mulţi cercetători au
acum intuiţia că Horea a fost iniţiat într-o lojă românească din Viena. „O
dovadă este adusă în cartea scrisă de preotul român stabilit la Viena, Nicolae
Dura. Aici apare traducerea unui document al cancelariei imperiale cu trimitere
la Horea şi asociaţia secretă de la Viena «Kreuzbruderschaft», de care ar fi
aparținut- în traducere «Frăţie de cruce»”.
Cu privire la acest subiect foarte sensibil s-au
pronunţat mai mulţi autori contemporani precum marele istoric militar Mircea
Dogaru, profesorul Ioan Chindriş, prof.univ.dr Gheorghe Bichicean, prof.
Stelian Tănase, prof.univ.dr Ioan Todea, istoricul Mariana Anghel etc.
Unii au susţinut că Horea nu a fost un iniţiat mason,
alţii au pus această posibilitate sub semnul ipotezei nedemonstrate în vreme ce
alţi cercetători au susţinut în mod deschis apartenenţa clară lui Horea la o
lojă masonică sau paramasonică.
Istoricul militar Mircea Dogaru descrie în lucrarea sa
„Necunoscuţii Horea Cloşca şi Crişan” aspectele sensibile ale contactelor de la
Viena. Horea a ajuns la Viena de 4 ori în calitate de purtător de cuvânt al
ţăranilor dacoromâni asupriţi. O dată în audienţă la împărăteasa Maria Tereza
şi de trei ori la fiul acesteia Iosif al-II-lea. Deoarece la acel timp ţăranii
mergeau pe jos datorită lipsurilor financiare, drumul până la Viena se
parcurgea timp de o lună la dus şi o lună la întors la care se adăugau timpii
de aşteptare şi de anticameră pentru accesul la audienţe în palatul
habsburgilor. Prima delegaţie de la 1779 (care a înmânat petiţia redactată în
latină de către nobilul român Samuel Marţi) a fost constituită din următorii
ţărani: Horea, Cloşca, Dumitru Todea Bută şi Gavrilă din comuna Râul Mare.
De la bun început observăm că în această situaţie
Horea nu recunoaşte posibilităţile sale de a citi sau de a se exprima în scris
şi înţelegem deasemenea că nobilii români, ca de exemplu celebrul Alexandru
Chendi, erau prezenţi ca parte integrantă în angrenajul auxiliar diplomatic şi
de relaţii politice cu influenţă la palatul habsburgic din Viena. În cea de a
doua călătorie de la 1780 delegaţia românească cuprinde pe următorii: Horea,
Cloșca, Cristea Nicola și Vasile Onu din comuna Râu Mare. Petiția este redactată
de același nobil român Samuel Marți. În a cea de a treia călătorie au pornit
către capitala imperiului Horea, Cloșca, şi numitul Simion vărul lui Dumitru
Todea din comuna Râul Mare. Ajunși la Viena petiția este redactată chiar de
omul care făcea legătura dintre împărat și Horea, numitul Ștefan Francisc Enedy
(mason notoriu) care se deconspiră și îi însoțește în audiență la palat. Ultima
delegație a horenilor a fost la 1783-1784 și a durat mai mult deoarece s-au
întors acasă, în Ardeal, abia la Paște.
Durata acestei ultime vizite prelungite de la Viena a
presupus discuții și pregătiri a unor acțiuni și activități niciodată făcute
publice. Anume pregătirea Revoluţiei dacoromâne
a obiectivelor strategice şi a contactelor şi a legăturilor secrete.
Secretul componenței delegației dacoromâne a fost păstrat în mod absolut până
astăzi. Se cunoaște doar faptul că atunci, la sfârşit, când a fost torturat în
mod bestial, Cloșca- primul său adjunct- nu a putut să declare nimic, deoarece
chiar nu știa absolut nimic despre aceste aspecte ale ultimei vizite la Viena
la care el nici nu a participat.
Cu toate acestea, datorită indiscreţiei generalului
Kray de Krajove et Topolya care şi-a publicat „Memoriile” aflăm că discuţiile
şi tratativele lui Horea cu Iosif al-II-lea se duceau în limba germană!!!.
Acolo el precizează clar că Horea a primit mână liberă de la împărat să înceapă
Revoluţia şi ,,promisiunea că va fi sprijinit în toate acţiunile pe care le va
întreprinde în Transilvania.”. În acest sens în Ion Ciama descrie în lucrarea
sa din 2015 următoarele aspecte[14]:
Afirmaţia căpitanului Sodler din cadrul gărzii imperiale care declară că
a asistat de mai multe ori la întrevederile dintre Horea şi împărat, şi că l-a
auzit pe Iosif al-II-lea când la vorbele lui Horea că vor porni Răscoala şi vor
omorî pe toţi domnii unguri dacă nu vor scăpa de tirania lor i-a răspuns: Thut
ihr das! (Ciama, 2015).
- Va urma -
-------------------------------------------------
[10] Firu
apud Filimon. Rev.Ţara noastră, no. 1154 din 22 mai 1936
[11]
Joseph Martin s-a remarcat oarecum negativ între revoluţionarii francezi
adunaţi mai târziu în timpul Revoluţiei Franceze la „sala jocului cu mingea”
devenită ulterior ,,sala de tenis” pentru a redacta Constituţia. Nu a vrut să
semneze un act neparafat de rege cit. cf.
https://blogsport.gsp.ro/oprisan/2009/09/12/juramintul-din-sala-jocului-cu-mingea/.
[12]
https://ro.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Gottlieb_Klopstock
[13]
Dorin Ţimonea în articolul său publicat pe net arată despre dacoromânii din
Munţii Apuseni că: ,,românii din munte purtau părul strâns în chică (,,moţ”),
lăsată să cadă de obicei pe umărul drept; austriecii îi numeau pe moţi
,,tzopfiger wallachische”, adică valahi cu moţ”.
[14] Eroi
şi Martiri Români: Horea, Iancu, Eminescu, Codreanu, Moţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu