miercuri, 23 octombrie 2024

Alesandru Duţu - Câteva păreri la... unele concluzii despre 23 august 1944

 



Câteva păreri la... unele concluzii despre 23 august 1944

Col. (r) Prof. univ. dr. Alesandru Duţu

23 Octombrie 2024

 

A deziformat regele Mihai I poporul prin „Proclamaţia de la 23 august 1944”, afirmând că s-a semnat armistiţiul şi că s-a făcut pace? (Da!  - n.r.)

 

Ce s-a anunţat prin Proclamaţie şi ce a fost greşit ?

- „Ieşirea” din alianţa cu puterile Axei - România a ieşit din Axă.

- „Imediata încetare a războiului cu Naţiunile Unite” - Războiul cu Naţiunile Unite a încetat imediat.

-  Misiunea noului guvern: „de a încheia pacea cu Naţiunile Unite - Noul guvern a continuat demersurile pentru încheierea Convenţiei de armistiţiu şi apoi a păcii.

- România a acceptat armistiţiul oferit de Uniunea Sovietică”.

- Sovieticii au făcut propuneri concrete de armistiţiu încă din aprilie 1944, acestea fiind aprobate de britanici şi americani. Ele nu au fost retrase, oficial, în perioada următoare, ba chiar au fost reconfirmate, public, de Moscova la 24 august 1944.

-  Încetarea luptei şi a oricărui act de ostilitate împotriva armatei sovietice, precum şi a stării de război cu Marea Britanie şi Statele Unite. Lupta împotriva trupelor sovietice a încetat încă din dimineaţa zilei de 23 august 1944.

- Naţiunile Unite ne-au garantat independenţa ţării şi neamestecul în treburile noastre interne. La 2 aprilie 1944, în numele guvernului sovietic, V. M. Molotov a făcut cunoscut reprezentanţilor presei străine şi sovietice de la Moscova: „guvernul sovietic nu urmăreşte să anexeze vreo porţiune oarecare din teritoriul românesc la Uniunea Sovietică şi nici să modifice în vreun fel stările sociale existente actualmente în România”, intrarea trupelor sovietice în România fiind dictată ,,numai de necesităţile trupelor militare şi de continua rezistenţa trupelor inamice”.

 

 

La începutul lui iunie 1944, sovieticii au făcut noi precizări, fiind de acord cu existenţa unei zone libere pentru guvernul român şi cu neutralitatea României în cazul în care germanii părăseau de bunăvoie România.

 

La 24 august 1944, de la Moscova, Comisariatul Afacerilor Străine sovietic a făcut cunoscut (prin radio): „În legătură cu evenimentele din România, guvernul sovietic socoteşte că nu este de prisos să întărească declaraţia dată în aprilie a.c. că Uniunea Sovietică nu are niciun fel de pretenţie teritorială şi nici nu intenţionează să schimbe starea socială existentă sau să-i ştirbească prin orice mijloc independenţa. Dimpotrivă, guvernul sovietic socoteşte necesar să refacă împreună cu românii independenţa României pe calea eliberării ei de sub jugul fascist”.

 

La 25 august 1944. V.M. Molotov, comisarul Poporului pentru Afaceri Externe, a făcut următoarea Declaraţie în legătură cu România: „Având în vedere evoluţia situaţiei din România, guvernul Uniunii Sovietice socoteşte de datoria sa să reînnoiască Declaraţia pe care a făcut-o în luna aprilie potrivit căreia armata şi guvernul sovietic nu au intenţia de a anexa nicio parte din teritoriul român, oricare ar fi ea, sau de a schimba regimul politic sau social al României, sau să aducă vreo atingere independenţei României; dimpotrivă, guvernul sovietic consideră necesar să restabilească independenţa României, izgonindu-i pe germani de pe teritoriul acesteia; guvernul sovietic doreşte ca Armata Română şi Armata Roşie, cot la cot, să elibereze România. Punctul de vedere al Înaltului Comandament sovietic este următorul: dacă armata română întoarce armele împotriva cotropitorilor germani şi, umăr la umăr cu Armata Roşie, izgoneşte pe germani din România şi pe unguri din Transilvania, ea va avea sprijinul total al Uniunii Sovietice; acesta este cel mai bum mijloc pentru România de a obţine pacea din partea Aliaţilor”.

 

Dacă Naţiunile Unite nu şi-au respectat promisiunile făcute este cu totul altceva.

 

Se putea rezista pe poziţia fortificată Focşani-Nămoloasa-Brăila?

 

Teoretic se putea, aliniamentul fortificat (circa 150 km, de la trecătoarea Oituz până la confluența Siretului cu Dunărea, cu 1.600 cazemate de beton armat și 1.800 locașuri de tragere etc.) putând constitui o poziție forte pentru o eventuală încetinire a ofensivei sovietice dacă era pregătit din timp pentru apărare fermă şi îndelungată.  În realitate nu se mai putea, acesta fiind ocupat numai de 9 batalioane de fortificații, cu un efectiv de doar 15.000 de militari. Trupele care trebuiau să sosească din zona interioară nu ajunseseră încă din motive diferite (unele fiind oprite pe drum din ordinul ofițerilor din Marele Stat Major inițiați în planul loviturii de stat), iar cele care se repliau de pe front, sub presiunea continuă a forțelor sovietice, aveau o capacitate combativă mult prea redusă spre a mai putea fi luate în calcul pentru o rezistenţă serioasă.

 

- Aviaţia anglo-americană ar fi reluat bombardamentele aeriene asupra poziţiei fortificate, aşa cum procedase în primăvară în zona Târgu Frumos în sprijinul sovieticilor.

 

- În martie 1945, generalul Ilie Șteflea, fost șef al Marelului Stat Major, aprecia că situaţia trupelor române în ziua de 23 august 1944 „nu mai permitea restabilirea apărării pe frontul fortificat chiar dacă trupele noastre ar fi continuat să lupte”.

 

- Analiza acestei posibilităţi de rezistenţă se face după realitatea de pe teren, nu după prevederile teoretice ale regulamentelor.

 

Se mai puteau negocia condiții de armistițiu favorabile pentru ţară?

 

- De negociere nu a fost vorba niciodată, în condiţiile în care Aliaţii au decis şi au făcut cunoscut emisarilor români că România trebuia să capituleze necondiţionat, în faţa sovieticilor, în primul rând, cărora li se recunoscuseră încă din 1941 graniţa vestică rezultată în urma rapturilor teritoriale din 1940, şi li se acordaseră întreaga decizie în probleme românești.

 

- Teoretic se mai putea discuta doar în condiţiile în care frontul din Moldova şi Basarabia nu ar fi fost străpuns așa de ușor, dacă se putea rezista pe aliniamentul fortificat F.N.B. sau dacă doreau sovieticii.

 

În seara zilei de 22 august 1944, Mihai Antonescu nu a cerut lui Mircea Djuvara să plece la Stockolm să încheie armistiţiul, ci doar să comunice ambasadorului Frederic Nanu:

 

-  să reia contactul cu reprezentanţii sovietici;

 

- să întrebe dacă condiţiile sunt aceleaşi ca în aprilie trecut;

 

- unde şi cum să se ducă negocierile;

 

- dacă guvernul sovietic vrea să discute cu un reprezentant al opoziţiei sau dacă cere şi un reprezentant al actualului guvern.

 

La 23 august 1944, sovieticii nu mai erau însă în situaţia de a li se impune condiţii.

 

Dezarmarea trupelor române de către sovietici pe frontul din Moldova după 23 august 1944 a fost determinată de faptul că armistiţiul nu fusese încheiat?

 

Chiar dacă generalii sovietici au invocat acest lucru în discuțiile avute cu comandanații români de pe front, comunicând că își vor îndeplini misiunile încredințate, vinovaţi pentru capturarea militarilor români au fost sovieticii, care au ignorat trecerea României de partea Națiunilor Unite (fapt cunoscut imediat de toată lumea) chiar din seara zilei de 23 august, inclusiv de conducerea de la Kremlin și de soldatul din prima linie de luptă care a constatat încetarea luptelor de către români.

 

Cei peste 160.000 de militari români nu au fost luaţi prizonieri după 23 august 1944 pentru că generalii sovietici „nu au ascultat radio Bucureşti” şi nici „conform legilor războiului” pentru că încetaseră lupta, acest lucru fiind ştiut bine şi de sovietici care-l constatau direct, pe teren.

 

Chiar dacă războiul nu o fi fost scurtat cu şase luni, el tot a fost scurtat, dat fiind că trupele sovietice au ajuns de la Vaslui la Timişoara în nici trei săptămâni, ca să nu mai vorbim de grăbirea retragerii trupelor germane din Balccani şi de multe alte consecinţe politice şi logistice.

 

Cele două sute de zile nu au fost puse în circulaţie prima dată de de lucrarea „200 de zile mai devreme" (care continuă să rămână, în ansamblu, reprezentativă pentru istoriografia lui 23 august), ci încă de la 13 ianuarie 1946, la postul de radio Paris, care transmitea că „Franţa socoteşte că România a adus prin contribuţie ei o scurtare războiului cu cel puţin şase luni”.

 

Directiva operativă a şefului Marelui Stat Major, generalul Gheorghe Mihail, din seara zilei de 23 august 1944, a avut o importanţă deosebită, stabilind scopul politic al acţiunii româneşti: „Armata română încetează lupta alături de trupele germane în scopul de a obţine pacea de la Naţiunile Unite şi de a reîncepe lupta alături de forţele armate ale acestora pentru eliberarea Ardealului de nord”.

 

Acelaşi document preciza şi „ideea generală operativă” în care trebuia să acţioneze armata română:

 

- „încetarea imediată a focului contra trupelor Naţiunilor Unite (sovietice);

 

- recuperarea forţelor armate române de pe frontul din Basarabia şi Moldova în scopul ulterioarei lor întrebuinţări în operaţiunile vizând recucerirea Ardealui de nord; - eliberarea teritoriului naţional de trupele germane;

 

- acţiune ofensivă pentru recucerirea Ardealului de nord”.

 

Misiunile trupelor aflate în zona de interior a ţării constau în „eliberarea” teritoriului din zona lor de competenţă, în „împiedicarea sosirii de noi trupe germane de peste Dunăre”, în „închiderea defileurilor Munţilor Carpaţi” şi în „împiedicarea retragerii trupelor germane” la nord de munţi. Concomitent, s-a ordonat declanşarea importantei operaţii strategice de acoperire a frontierelor”.

 










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu