De
ce tragi în noi, Mitică ?
Grid
Modorcea, Dr. în arte
17
Octombrie 2024
Toate filmele lui Lucian Pintilie cochetează cu
nebunia. Și în toate, inclusiv în parabolicul „De ce trag clopotele, Mitică?”
(după Caragiale), el ne arată cum este realitatea în care trăim, cât este de
falsă, de mizerabilă. În varii forme, el dezvăluie mizeria existenței. Un efort
colosal, de geniu, să ne arate că trăim în minciună. Exact ca în
„Reconstituirea”, când ne arată cât de tragică poate fi reconstituirea vieții.
Lucian Pintilie este modelul de regizor care fotografiază perfect lumea în care
trăim, dar care nu are nici o deschidere pentru lumea în care am vrea să trăim.
Îi lipsește harul utopic. El nu ne dă nici o speranță, nici o iluzie, nu
trăiește și nu gândește ca un vizionar. El este distopic, vede apocalipsa, nu
cum va veni, ci chiar cum este.
Totul în prezent este apocaliptic, ca în „Balanța”
(1992), poate filmul cel mai emblematic privind înfundătura în care ne aflăm,
lipsa de speranță, simbolizată în final de eroii filmului, jucați de Maia
Morgenstern (Nela) și Răzvan Vasilescu (Mitică), care stau ghemuiți la baza
unui copac falnic, Pomul Vieții, cu un pistol ațintit asupra camerei de luat
vederi, adică asupra spectatorilor. Un avertisment, o societate care trebuie
împușcată. Justițiarul Pintilie ne condamnă. Ce vedem, este de împușcat. Această
„soluție” a fost anunțată de Titus Popovici și Sergiu Nicolaescu în capodopera
lor „Atunci i-am condamnat pe toți la moarte” (1972), un film a cărui acțiune
se petece la sfârșitul războiului, într-un sat ardelenesc ocupat de nemți. După
ce un soldat neamț este ucis, localnicii sunt amenințați cu execuția dacă nu-l
predau pe cel care a săvârșit crima. Eroul filmului, un băiat de oraș în
vacanță (Cristian Șofron), prieten cu Ipu, nebunul satului (Amza Pellea), în
final, după ce asistă la toată mascarada în care notabilitățile satului
(primarul, preotul, notarul, doctorul…) îi cer lui Ipu să-și asume crima, trage
cu pistolul în această lume, care, în secvența finală, arată ca un mănunchi de
zdrențe plutind în aer, sugerând în zare niște stafii.
Copilul nu vrea să trăiască în acestă lume ticăloasă.
O împușcă. O aruncă în aer. Îi condamnă pe toți la moarte. Imaginar. Realizarea
acestui film este emblematică pentru ideea reabilitării filmului socialist,
care, oricât ar fi de blamat, conține câteva capodopere pe care nu le putem
trece cu vederea, doar pe motivul că au fost realizate atunci. Nici un film din
producția noului val nu se poate compara cu acest film parabolic, vizionar,
făcut cu mare măiestrie. Nicolaescu a mai realizat cel puțin două capodopere,
„Mihai Viteazul” și „Osânda”. Dinu Cocea a realizat cele mai bune filme de
aventuri, iar „Răpirea fecioarelor” este o capodoperă. Și mai am încă multe
exemple bune de dat. Ce s-a realizat valoros în acea epocă nu poate fi
ignorant. Valoarea însăși este o formă de evadare.
În „De ce trag clopotele, Mitică?”, Pintilie îl omoară
pe Mitică. Dar e o soluție de evadare moartea lui Mitică, personajul emblematic
al poporului român? În cartea „Nemuritoarele” și alte scenarii literare, eu
l-am reabilitat pe marele boem, pe care Caragiale l-a ridiculizat. În acest
spirit își realizează și Pintilie invectivele. Înfundătura lui se numește
„Terminus paradis” (1998), total fără orizont, gata, am terminat-o cu
paradisul, trăim în iad, o imagine de coșmar a tinerilor Românei, văzuți a niște
animale în călduri, mereu țipând, la limita disperării, o realitate de balamuc,
iar eroul, recent încorporat, are un moment de „poezie”, după ce îi cere
iubitei să-și scoată chiloții, îi ia ca amintire, apoi găsește un pisic și se
joacă cu el ținând chiloții în balans, pe rol de smotocei! Regizorul nu găsește
acestei lumi nebune nici un sens. De fapt, nu-și găsește sieși… balanța.
Lumea din filmul „Balanța” se vrea a fi România
confuză, fără echilibru, la granița (balanța) dintre epoci, dintre sisteme, cel
socialist și cel fără contur, fiindcă nimeni nu știe ce va fi, totul este
confuz, o confuzie mortală, pe care o va prelua Mircea Daneliuc și o va duce
mai departe cu filmele lui, dar la fel de realiste ca filmele lui Pintilie, de
un realism parabolic, fiindcă parabola nu ascunde realitatea, ci o dezvăluie
mult mai nuanțat decât înregistrarea ei nudă.
În lumea aceasta nebună, în care aveam de toate: vii,
morți, și înmormântări, parastas, șantiere, spitale și ucigași, securiști,
teroriști, „revoluționari”, însăși dragostea este un non-sens, așa cum ne
demonstrează eroina filmului, Nela, o profesoară cu vocație de reporter, care
fotografiază realitatea, ca în „Blow Up” (Aruncă în aer). Ea folosește
fotografia pe rol de adevăr și de șantaj, dar la sfârșit face o groapă, în care
își pune toate fotografiile, documente ale realității în care trăiește, și le
dă foc.
Ce mai știm despre realitatea crudă în care am trăit?
Nimic. Se alege praful din ea. Rămân poate amintirile, care se derulează
într-un conflict sinistru, precum parastasul, în care disputa de idei politice,
dintre preot (Dorel Vișan) și primar (Victor Rebengiuc), este înecată în vin.
Operatorul Doru Mitran îi dă acestei scene un nerv aparte. Totul e caricatură.
Ce rămâne după o băutură? Doar vomă. Ne arată Daneliuc în „Senatorul melcilor”.
Este semnificativ faptul că Mircea Daneliuc continuă
spiritul caustic al lui Pintilie, doi regizori care spun adevărul fără perdea.
Sunt cei mai buni fotografi ai realității românești, dar, repet, fără viziune,
fără să simtă nevoie să opună lumii urâte și mincinoase, odioase, o altă lume.
Ei nu oferă nici o șansă omului, nu au nici o utopie, sunt complet distopici.
Filmele lor de actualitate ne oferă o lume în care nu ai vrea să mai trăiești.
Și ca în aforismul marxist, se despart de trecut râzând. Fiindcă, dincolo de
stratul gros de odioșenii, există umorul. Ei privesc cu sarcasm această lume
confuză. Evadarea la Pintilie este dragostea Nelei pentru un șoricel, care, în
mâinile celorlalți, va fi strivit. Maia Morgenstern este Frumusețea, ceva de pe
altă lume care contrastează puternic cu lumea patibulară în care trăiește,
rizibil surprinsă de operator. Ea e profesoară, dar se comportă ca un reporter
care fotografiază tot ce mișcă.
Este realitatea anului 1988, când Pintilie fixează
acțiunea romanului omonim al lui Ion Băieșu, care a conceput acest roman în
anul 1976, când a scris scenariul filmului „Mere roșii”, realizat de Alexandru
Tatos, film ce se concentrează pe povestea doctorului Mitică, jucat de Mircea
Diaconu. Echivalenta lui Nela era Alice, jucată de Carmen Galin. „Balanța” a
fost singurul roman scris de Ion Băieșu și apărut în 1985 la Ed. Cartea
Românească. Romanul a stârnit multă controversă, fiind considerat antisocialist,
pe ideea că în România socialistă nu se poate întâmpla așa ceva, precum scena
violului Nelei, când un grup de mineri o
violează. O imagine sinonimă avem în filmul lui Dan Pița, „Concurs” (1982),
unde se dezvăluie o crimă prin viol. O lume fără speranță, în care gloanțele îi
vor strivi pe cei ce inutil au strigat, „vor muri și vom fi liberi”.
Printre cei cu mitraliera în mâini, ca un terorist, îl
vedem și pe actorul Dragoș Pâslaru, care, după ‘89, a defilat pe balconul
Universității și într-o cușcă pe străzile Capitalei, dar, scârbit de lipsa de
adevăr, s-a retras în munți, a luat calea călugăriei și azi e starețul
Mănăstirii Filimon din Vâlcea. Ce fel de liberi suntem azi? „Libertatea” din
România e haosul. Tot constatăm cât de rău este, în ce minciună trăim, cât de
rea este corupția, dar nu punem nimic în loc. Nimeni nu arată spre Scandinavia,
de pildă, țări care au demonstrat că utopia este posibilă. Oamenii din alte
locuri își împlinesc speranțele frumoase. Filmul românesc, în cele mai bune
realizări formale, nu ne oferă nici o soluție de evadare. El fotografiază, ca
un revoltat sui-generis, această realitate urâtă. O știm din viață, o vedem și
pe ecran. Și ce-i cu asta? Dar mai departe, ce facem? Unde se află profeția
artistului?
Nota redacției - Rarisimele „realizări”
cinematografice postdecembriste românești - ca și cele holliwood-iene, de
altfel - sunt doar caricaturi dezgustătoare, oribile ale capodoperelor
cinematografice din anii '30, '40, '50, '60, '70… Albă ca zăpada și cei șapte
pitici” (1937) al lui Walt Disney și „Pe aripile vântului” (1939) al lui Viktor
Fleming sunt azi catalogate de cretinii neomarxiști drept „filme rasiste”. În
ceea ce privește industria actuală cinematografică românească „este admirabilă,
e sublimă, putem zice, dar lipsește cu desăvârșire!”. Au dispărut, și ea și
marii actori odată cu „grămada de fiare vechi” a lui Petre Roman.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu